|
از جیب نفت خرج کردیم تا همسایهای از ما نرنجد؛
دلایل جا ماندن ایران از توسعه میادین مشترک
رئیس دفتر مرکز مطالعات بینالمللی انرژی وین گفت: در مقاطعی بحث و گفتوگو در مورد میادین مشترک نفتی با برخی همسایگان ممنوع بود. این نگرانی وجود داشت که همسایهای از ما برنجد و به فلان قطعنامه بر علیه ما رای مثبت دهد. فکر نمیکنم که در منطقه خلیجفارس و خاورمیانه هیچ کشوری در حد ایران برای پیشبرد دیپلماسی خود به اندازه ایران از جیب نفت خرج کند، اما دیپلماسی به نفت مددی نمیرساند.
فریدون برکشلی، درباره وضعیت توسعه میادین مشترک به لحاظ فنی و برداشت، اظهار داشت: کشور ما در حال حاضر ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه خود دارد. از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نفت و گاز است که تعداد ۱۲ حوزه مشترک با کشور عراق، با امارات متحده عربی ۷ میدان مشترک و با قطر و عمان هرکدام دو میدان مشترک داریم، باکویت و ترکمنستان هم هر کدام یک میدان مشترک داریم.
وی با بیان اینکه حجم نفت و گاز موجود در مخازن مشترک از پارسجنوبی و میادین غرب کارون تا میادین خیلی کوچکتر و جوانتر که در فاز اول عمر خود قرار دارند، متفاوتند. افزود: برنامهریزی برای بهرهبرداری از میادین مشترک نفت، از اوایل ۱۳۸۰ شروع شد و در پیشنویس اولین برنامه عمرانی پس از انقلاب، برداشت تا یک میلیون بشکه نفتخام پیشبینی شده بود. در یک مقطع ایران تا نیم میلیون بشکه نفتخام از مخازن مشترک با همسایگان برداشت میکرد، در شرایط تحریم برداشت از این مخازن افت کرده و در بخش گاز نیز که عمده آن مربوط به پارسجنوبی است، تولید ایران، کمی از قطر بیشتر است.
استراتژی حاکم بر توسعه میادین مشترک با همسایگان بازسازی شود
رئیس دفتر مرکز مطالعات بینالمللی انرژی وین درباره توسعه میادین مشترک غیرِ غرب کارون و پارسجنوبی گفت: توسعه این میادین به دو بخش شرایط عادی و دوران تمرین تقسیم میشود. در شرایطی که امروز در آن قرار داریم، برداشتهای دورهای از این میادین انجام میشود. توقف طولانیمدت تولید، عمر چاهها را کم میکند و برای بازگشت به شرایط نرمال، هزینه زیادی را ضروری میکند. بنابراین در شرایطی که از مخازن غیرمشترک هم، برداشت کامل صورت نمیگیرد، تولید از این مخازن مشترک، چندان توجیهپذیر نیست. اما در شرایط عادی که قطعا استراتژی اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر پایه آن استوار است، لازم است که شرایط حاکم بر میادین مشترک با همسایگان، بازسازی شود. در حال حاضر ۱۴۷ میدان مشترک در دنیا میان دو و گاهی بیشتر از کشورهای همسایه وجود دارد. قوانین بینالمللی در مورد میادین نفت و گاز مشترک و موازین حقوقی مترتب بر آنها وجود دارند. آخرین قوانین بینالمللی مربوط به مصوبه سازمان ملل متحد در ۱۹۸۲ است. البته پس از آن هم موافقتنامه کویت به امضا رسید.
وی خاطرنشان کرد: در قوانین حقوق بینالملل به صراحت گفته شده که کشورهایی که میادین مشترک نفت یا گاز دارند، لازم است، عملیات اکتشاف، توسعه و برداشت خود اعم از اینکه راسا توسط دولتهای صاحب ذخایر صورت پذیرد و یا شرکتهای نفتی بینالمللی حقوق مربوطه به نیابت از سوی آنها به عهده گیرند، را به همسایه دارای میدان مشترک گزارش کنند. این قوانین فقط مربوط به نفت و گاز و البته آب است که حالت سیال و قابلیت مهاجرت زیر زمینی دارند. بنابراین قانونی در مورد معادن جامد که چنین شرایطی پیش نمیآید، جاری نیست.
توسعه میادین مشترک در ایران تحت قوانین بینالمللی نیست
برکشلی تصریح کرد: برداشت بدون ضابطه منابع نفت و گاز توسط یک کشور که در مورد ایران شامل عراق، امارات، عربستان، کویت، قطر و عمان در منطقه خلیجفارس میشود، درواقع تجاوز به حقوق کشور همسایه است. متاسفانه در خلیجفارس مقوله میادین مشترک کمتر تحت قوانین بینالمللی قرار میگیرد. میتوان گفت که نظام مدیریت تولید منسجم و قانونمندی جاری نیست و در این حال با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تناوب و برای مدتی طولانی تحت تحریمهای بینالمللی قرار گرفته است، به نحوی از سرمایهگذاری و استفاده از فنآوریهای لازم دور مانده و همسایگان برداشتهای خود را افزایش دادهاند.
مسابقه برداشت سلامت پارسجنوبی را به خطر انداخته است
وی با بیان اینکه ضرورت و اهمیت توسعه منابع نفت و گاز مورد تایید همه قرار دارد، تاکید کرد: در شرایط اولویتبندی صرف مشترک بودن میدان، عامل تعیینکننده در سرمایهگذاری و استخراج نیست. در هر صورت نفت و گاز باید به صورت اقتصادی تولید شود و قواعد هزینه-فایده اقتصادی در آن ملحوظ شود، اما در پرتو یک دیپلماسی نفت و گاز فعال و موثر. کشور همسایه مجاز به توسعه و استحصال بیمحابا و خارج از اصول شناخته شده بینالمللی و یا توافق دوجانبه رسمی نیست. اکنون روابط دو کشور در پارسجنوبی که موفقترین نمونه استفاده ذخایر مشترک را ما تجربه میکنیم، سلامت مخازن را تامین نمیکند، بلکه مسابقه برداشت بیشتر مابین ایران و قطر در جریان است. در این مسابقه ناسالم، در دراز مدت هر دو کشور ممکن است متضرر شوند.
چرا ایران از توسعه یکپارچه میادین مشترک با همسایههای شمالی جا ماند؟
رئیس دفتر مرکز مطالعات بینالمللی انرژی وین درباره توسعه یکپارچه میادین مشترک نفت و گاز گفت: در مصوبه ۱۹۸۲ سازمان ملل هم این شکل از توسعه پیشنهاد شده و آن را الگوی مطلوب بهرهبرداری دانسته است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی و شکلگیری جمهوریهای مستقل تازهتاسیس، در بخش دریای خزر و خشکی، بحث بهرهبرداری یکپارچه مخازن نفت و گاز مشترک و بلکه غیرمشترک بین ایران و تعدادی از جمهوریها انجام شد. جمهوریهای تازه استقلالیافته مایل بودند که از تجارب مهم و طولانی ایران در صنعت نفت استفاده کرده و در عین حال با توجه به اوضاع نابسامان در مسکو، خود را حتیالامکان از سیطره روسیه دور نگاه دارند. در واقع جمهوریهای مذکور در نزدیکی به صنعت نفت ایران رگههایی از امید میدیدند. اما متاسفانه تحقق پیدا نکرد. در واقع در آن مقطع گویا واژه دیپلماسی انرژی برای ایران هنوز اختراع هم نشده بود، اما روسیه نسبتا سریع خود را باز یافت. روسیه تقریبا یکسوم از ذخایر هیدروکربوری خود را به جمهوریهای جدا شده باخته بود. اتحاد جماهیر شوروی سابق در بهترین سالهای خود ۶/۴ میلیون بشکه در روز تولید میکرد اما پس از فروپاشی رقم تولید کشور به ۳/۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود و امروز بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید میکند. در هر حال روسیه به یمن استفاده از سرمایه و تکنولوژی بینالمللی به این مرحله از توفیق رسید.
وی ادامه داد: برای تحقق بهرهبرداری یکپارچه از میادین مشترک نفتی، دسترسی بینالمللی جهت جذب سرمایه و فنآوری لازم است، مذاکراتی از سوی ایران با عراقیها انجام شده است و اعلام آمادگی هم کرده بودند. خوشبختانه قواعد و پروتکلهای بینالمللی و رسمی هم برای این منظور طراحی و تدوین شده است. در هر حال تردید ندارم که منابع نفتی متعارف خلیجفارس در کمتر از ۲۰ سال، کفاف تقاضای جهانی را نمیدهد. منطقه ما دیر یا زود لازم است به فکر بهرهبرداری از نفت شیل در خشکی و فلات قاره باشد. در این صورت بهرهبرداری یکپارچه، از جهات مختلف بایستی که توسط کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد.
انرژی قربانی دیپلماسی شد
برکشلی در ادامه بیان داشت: من بخش انرژی ایران را بزرگترین قربانی تحریمها در بخش اقتصاد سیاسی میدانم.، چراکه هزینه خیلی سنگینی برای دیپلماسی پرداخت کردهاند، نفت و گاز موتور توسعه اقتصاد کشور هستند و این موتور اکنون زیر ظرفیت کار میکند.
از جیب نفت خرج کردیم تا همسایهای از ما نرنجد
وی گفت: در مقاطعی بحث و گفتوگو در مورد میادین مشترک نفتی با برخی همسایگان ممنوع بود. این نگرانی وجود داشت که همسایهای از ما برنجد و به فلان قطعنامه بر علیه ما رای مثبت دهد. فکر نمیکنم که در منطقه خلیجفارس و خاورمیانه هیچ کشوری در حد ایران برای پیشبرد دیپلماسی خود به اندازه ایران از جیب نفت خرج کند، اما دیپلماسی به نفت مددی نمیرساند. البته لازم هم نیست، زیرا که این دو لازم است دو بال قدرتمند کشور باشند. اما موضوع این است که بحث کاهش و توقف وابستگی به در آمدهای نفتی و گازی، در ایران مفهوم نفتستیزی پیدا کرده است، یعنی بر این باور آمدهایم که برای توسعه لازم است که نفت را نابود کنیم و این موضوع را به میادین مشترک هم تعمیم دهیم، هیچ شرکت بینالمللی نفتی برای توسعه مخازنِ سمت ایران به قراردادی ضعیفتر از همسایه طرف مقابل، تن در نمیدهد. شرکتی که در سمت قطر، کویت یا عراق برای توسعه میادین، توانسته قرار داد مشارکت در تولید که مورد نفرت همه ماست به دست آورد، در سمت ایران با بیع متقابل کار نمیکند. قانون نفت ما هم در شرایط کاملا متفاوتی تدوین شده است. ایران یکی از متنوعترین ساختارهای مخزنی دنیای نفت را دارد. قانون نفت ما بر اساس زمان میادین فوق عظیم گچساران و مسجد سلیمان و نظایر آنها تدوین شده است اما امروز تنوع ساختارهای منابع نفت و گاز شرایط قراردادها را رقم میزند.
رقبا آنچه را در طول جنگ بدست نیاوردند از زیرِ زمین خواهند برد
رئیس دفتر مرکز مطالعات بینالمللی انرژی وین تاکید کرد: ایران لازم است که یک گفتمان نفتی در خور و واقعبینانه با همسایگانی که منابع مشترک نفت و گاز داریم را رقم بزند. در صورت ادامه روند کنونی، سهم ما از مخازن مرتبا کوچکتر خواهد شد. همسایگان به صورت رقبای قدرتمندی، آنچه را که در طول سالها جنگ و دسیسه، بر روی زمین به دست نیاوردند، از زیرِزمین خواهند برد.
وی با بیان اینکه باید در نظر داشت که توجه به توسعه منابع مشترک یک امر مستقل از بقیه نفت نیست، یادآور شد: در هر حال بحث توسعه میادین مشترک مهم است. البته مهم طراحی راهکارهای موفقیت در این سیاست هست. این یک نقشه راه و ژئواکونومی تازه است. در واقع موفقیت ولو نسبی در این مسیر، به هژمونی و اقتدار منطقهای ایران هم کمک میکند. بهرهبرداری در خور از میادین مشترک، امنیت منطقهای ایران را هم تقویت میکند. تحولات کنونی منطقهای به سود ایران است، اما لازم است که تدابیر منطبق با واقعیت هم دیده شود. بدانیم ریاض به تدریج قدرت موثر خود را از دست میدهد و قطر و امارات بازیگران عرب منطقه خلیجفارس هستند.
اخبار
رئیس شورای رقابت اعلام کرد:
تائید واردات خودرو
ارزبری بیحساب و کتاب مونتاژکاران
رئیس شورای رقابت از مصوبه واردات خودرو حمایت کرد و آن را عاملی برای ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفی تولید داخلی دانست، در عین حال معتقد است که اگر جریان ارز واردات مطرح است و با آن مخالفند، مونتاژکاران خودرو هم بی حساب و کتاب ارز برای واردات قطعات مصرف می کنند.مصوبه اخیر مجلس در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنش های متفاوتی به همراه داشت.در این مصوبه در کنار شرایط تعیین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودروهای وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروهای سواری طی یکسال قبل مشخص شود، این در حالی بود که پیش از این مسئولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام کرده بودند.این که در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا می تواند بر تغییر وضعیت بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد پیگیری قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد. رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی گردد، افزود: در دولت گذشته نیز شورای رقابت چندین بار طی مکاتبه ای خواستار برنامه ریزی برای واردات خودروهای پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به دلیل وضعیت ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت. وی با بیان این که ما بحثی برای واردات خودروهای لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همواره براین تاکید داشته ایم خودروهای پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند، در چارچوب تعیین شده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار داده و رقابت ایجاد کند.
۱۵ خودرو ساز نداریم، بقیه مونتاژکارند
شیوا با بیان اینکه در حال حاضربازار خودروی ایران اتحصاری است و در این سالها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: برخی می گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می کنند،در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی این، مونتاژکارهای خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند.
وی با اشاره به مخالفت ها به دلیل ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی نیز گفت:باید توجه داشت که همین شرکت های مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و وضعیت ارزی آنها حساب و کتابی ندارد، به هر صورت آنها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف می کنند ،بنابراین باید این وضعیت سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب مشخص ارز، تعرفه و آیین نامه صورت بگیرد.
رئیس شورای رقابت با اشاره به این که برخی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی می دانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر تولید با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می تواند بازار فعلی خودرو را از این وضعیت خارج کرده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نخواهد یافت.
شیوا با بیان این که خودروسازها نیز نظر منفی در مورد واردات ندارند یادآور شد: آنچه در موضع گیری های خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آنها هم می توانند با خودروهای وارداتی رقابت کرده و سطح تولید خود را افزایش دهند.
دبیر کانون مرغداران گوشتی مطرح کرد
نوسان شدید قیمت جوجه یکروزه در بازار
دبیر کانون مرغداران گوشتی از نوسانات قیمتی جوجه یکروزه در بازار خبر داد.
پرویز فروغی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت جوجه یکروزه کاهش یافته است یا خیر؟ گفت: در هفتههای گذشته وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی صادر کرد که براساس آن فاصله بین دوجوجه ریزی به ۹۰ روز افزایش یافت و مرغداران نیز با ۸۰ درصد ظرفیت خود جوجه ریزی کردند. این دستورالعمل باعث شد قیمت جوجه یکروزه از ۱۱ هزار تومان به ۷۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: اما این کاهش قیمت پایدار نبود، زیرا برخی استانها از این دستورالعمل مستثنی شدند و همین موضوع اختلافات بسیاری ایجاد کرد و در نهایت مجددا قیمت جوجه یکروزه افزایش یافت و از ۷۰۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسید. دبیر کانون مرغداران گوشتی در بخش دیگری از صحبت هایش به وضعیت نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: همچنان در ارسال و بارگیری نهادههای دامی تاخیر وجود دارد و مرغدارانی هستند که هنوز بعد از ۴۰ روز نهادههایشان را دریافت نکردهاند.
وی تصریح کرد: همچنین حدود یک ماهی می شود که ذرت و سویا در سامانه بازارگاه شارژ نشده است و مرغداران مجبور هستند نهادههای دامی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنند. قیمت ذرت در بازار آزاد حدود ۵۰۰۰ تومان و سویا نیز۹۰۰۰ تومان است.
فروغی در پایان گفت: قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکننده با وجود این وضعیت نهادهها و نوسانات قیمتی جوجه یکروزه بیش از ۲۰ هزار تومان است.
شرایط حضور کارکنان در زمان واکسیناسیون و تغییر رنگ مناطق
طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، با تغییر رنگ بندی مناطق در روزهای اخیر، حضور کارکنان در دستگاهها طبق دستورالعمل قبلی و با تشخیص مسئولان مربوطه خواهد بود و تصمیم جدیدی در رابطه با تغییر شرایط دورکاری اتخاذ نشده است.
از اسفند ۱۳۹۸ و با شدت گرفتن شیوع کرونا و اعمال تدریجی محدودیت ها، با مصوبات ستاد ملی کرونا حضور کارکنان در دستگاه های اجرایی نیز دستخوش تغییر شد، این در حالی بود که در آبان ماه سال گذشته، سازمان اداری و استخدامی طی بخشنامه ای تکلیف حضور کارکنان در دوران کرونا را مشخص کرد و تا کنون نیز در دستور کار قرار داشته است.
اما در مدت اخیر با افزایش واکسیناسیون و البته روند کاهشی ابتلا به کرونا و تغییر رنگ مناطق از قرمز به نارنجی و یا زرد، این مطرح می شود که آیا ممکن است وضعیت دورکاری تغییر کند یا برداشته شود؟
پیگیری موضوع از سازمان اداری و استخدامی با این توضیح همراه بود که همچنان بخشنامه آبان ۱۳۹۹، در رابطه با دورکاری کارکنان پابرجاست و تغییر تازه ای اعمال نشده و دستگاه ها طبق همان دستورالعمل باید در دوران کرونا ادامه دهند.
این در حالی است که جریان دورکاری، محدود به دوران کرونا نبوده و مصوبه مربوطه در سال ۱۳۸۹ از سوی هیات دولت صادر شده و این امکان را به دستگاههای اجرایی می دهد که براساس شرایط دستگاه و تشخیص بالاترین مقام مسئول بتواند با توجه به امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیک و ایجاد بستر برای دورکاری در این رابطه تصمیم گیری کنند.
بر این اساس، در حال حاضر با تغییر رنگ بندی، در مناطق قرمز در دستگاه های با خدمات ضروری کاهش ۵۰ درصدی نیروها مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود، در سایر دستگاه های این مناطق هم حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم اعمال می شود.
در مناطق نارنجی در دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به صورت دو سوم و یک سوم دورکار هستند و در سایر دستگاه ها حضور ۵۰ درصدی بوده و ۵۰ درصد دیگر امکان دورکاری دارند.
در مناطق زرد نیز کارکنان دستگاه های با خدمات ضروری باید به طور کامل و ۱۰۰ درصد حضور پیدا کنند، اما در سایر دستگاه ها یک سوم به صورت دورکار و دو سوم خواهند بود.
در حالی دستگاه ها ملزم به رعایت دستورالعمل سازمان اداری و استخدامی خواهند بود که بعید نیست در ماه های آینده و با تکمیل فرایند واکسیناسیون و تغییر وضعیت، در رابطه با دستورالعمل فعلی نیز تجدید نظر شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9597/29167/100312
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9597/29167/100313
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9597/29167/100314
|
عناوین این صفحه
- دلایل جا ماندن ایران از توسعه میادین مشترک
- اخبار
- شرایط حضور کارکنان در زمان واکسیناسیون و تغییر رنگ مناطق