|
پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران افتتاح شد
مراسم افتتاحیه پنجمین «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» صبح امروز ۱۷ مهر در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی، با حضور حبیب ایلبیگی دبیر المپیاد، سهیلا عسکری، مدیر اجرایی المپیاد و منتورها و مربیان المپیاد فیلمسازی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
به گزارش امتیاز؛ حبیب ایلبیگی، مدیر المپیاد، به روی صحنه آمد و گفت: پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را در اولین روزهای ماه ربیع که پیامآور جشن و شادی است، آغاز میکنیم. امسال ۵۰ نوجوان ۳۱ دختر و ۲۱ پسر با ۳۷ ایده و ۲۴ فیلم کوتاه از ۱۵ استان به المپیاد فیلمسازی راهپیدا کردند. امسال شهرها و استانهای بیشتری با المپیاد همراه شدند.
او ادامه داد: المپیاد را روز ۱۷ مهر شروع میکنیم و آیین پایانی آن روز ۲۱ مهر خواهد بود. ضمن این که نشستهای انتقال تجربه را با پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی خواهیم داشت که با نوجوانان به گفتوگو خواهد نشست.
در پایان گفت: از همه منتورها و مربیانی که در این دوره به ما کمک میکنند، کمال تشکر را دارم. لازم است از پشتیبانی همکارانم برای برگزاری «المپیاد» تشکر کنم. امسال با تغییرات زیادی همچون تغییر دولت مواجه بودیم اما ما فکر کردیم که کار را تا روزی که هستیم ادامه دهیم حتی اگر شرایط مبهم باشد چراکه مدیران تغییر میکنند اما نوجوانان و هنرمندان هستند و کار برایشان باید جریان داشته باشد.
خوشبختانه آیین افتتاحیه جشنواره به خوبی برگزار شد. تعداد بسیاری از نوجوانان از جایجای کشور درگیر این جشنواره در بخشهایی چون خبرنگاری، داوری و… هستند و در خدمت بعضی از آنها نیز در المیپاد فیلمسازی هستیم.
من دیروز در «سینما فرهنگ» بودم و شاهد فضایی گرم و صمیمی شدم که حس بسیار خوبی از این بابت داشتم.
وحید گلستان، بیژن میرباقری و پوران درخشنده که سالهای پیش منتور جشنواره بودند داوری این دوره را به عهده دارند و بهترین گزینه برای قضاوت بودند چراکه پیشتر جریانی که نوجوانان در المپیاد طی میکنند، میشناختند و با هیجان آنها از ابتدا مواجه بودند. هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند چراکه کسی در طول چند روز فیلمساز نمیشود اما روزهای خوب و بانشاطی را تجربه خواهند کرد که میتواند در مسیر آیندهشان راهگشا باشد. امیدوارم که المپیاد فیلمسازی تبدیل به جریان مداومی شود که نوجوانان حاضر در آن بتوانند بعدها برای آینده کشورشان مثمرثمر عمل کنند.
در ادامه علیرضا تابش، دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: ما در «بنیاد سینمایی فارابی» بسیار مفتخریم که رویدادی را به اسم نوجوانان در عرصه فیلمسازی راهاندازی کردیم و امیدوارم که این رویداد با رفع نقصها و کاستیها در سالهای آینده تبدیل به جریانی پویا در کشور شود. از همه کسانی که برای برگزاری این المپیاد تلاش کردند تشکر میکنم. ما ناچار به برگزاری برخط المپیاد به دلیل بحران ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با رد شدن از این روزها بتوانیم در سالهای آتی نوجوانان را در المپیاد کنار هم جمع کنیم. بابت قصور و کاستیهای احتمالی نیز معذرت میخواهم.
در بخش بعدی مراسم، صاحبه خدمتگزار که در اولین دوره المپیاد فیلمسازی شرکت کرده بود و این روزها به عنوان منشی صحنه در استان گیلان فعالیت میکند، به روی صحنه آمد و گفت: من در ابتدا علاقهمند به بازیگری بودم برای همین فیلم ساختم که در فیلمهای خودم بازی کنم اما بعد که شروع به کار در پشت صحنه مردم جذابیت بازیگری برایم رنگ باخت.
اولین سفری بود که بدون والدین میرفتیم و از این بابت برایمان بسیار جذاب بود امروز هم از تمامی استانها یک دوست خوب فیلمساز دارم که در سراسر ایران مشغول به کار هستند.
در ادامه مراسم افتتاحیه، گروهبندی نوجوانان در کلاسهای المپیاد با کلیپهای ویدئویی اعلام شد.
بعد از معرفی هر گروه منتورها و مربیها به روی صحنه آمدند و به خیلی کوتاه به معرفی خود پرداخته و از شور هیجان شروع پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفتند.
با نواخته شدن زنگ المپیاد، پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران رسما شروع به کار کرد.
گزیده سخنان منتورها و مربیان در افتتاحیه المپیاد:
مونا شاهی: حضور در چنین رویدادی برای من بسیار هیجانانگیز است.
اشکان رهگذر: امیدوارم کنار بچهها باشیم و لحظههای خوبی را کنار هم بگذاریم.
شهلا پورآرین: خوشحالم برای سومین دوره هستم و تجربههای جدید داشته باشم.
بابک نکویی: من هم از حضور در جشنواره خوشحال هستم.
امیر فیضی: حتما روزهای خوب خواهیم داشت.
الهام آقالری: من هم بابت حضور خوشحال هستم.
مرجان اشرفیزاده: مشتاق و منتظر این تجربه تازه هستم و برایم جالب است که با دنیای نوجوانان آشنا شوم.
نواب محمودی: من هم بسیار خوشحال هستم.
نادره ترکمانی: من با شعار سینما، سرزمین خیال به المپیاد آمدم و تا این خیال را بارور کنم.
فرهاد توحیدی: این واقعیتی است که امروز همان قدر بچهها، بچه ما پدر و مادرها هستند، پای سینما بزرگ میشوند. امروزه فیلمسازهای جوان و درجه یکی پا به سینما گذاشتهاند که سینما را متحول کردهاند.
حسین قناعت: برای کودکان و نوجوان و همکاری با آنها اشتیاق داریم. نوجوانان امروز خیلی متفاوت هستند با نوجوان قدیمی… امیدوارم تلاش کنیم که سینمای کودک و نوجوان را به سمتی ببریم که هر روز بیشتر شاهد ترقی آن باشیم…
روز نخست در یک نگاه؛
شروع خیالانگیز جشنواره سی و چهارم
هنرمندان عرصه سینمای کودک و نوجوان در پاییز دومین سال کرونایی گردهم آمدند تا با شعار «سینما، سرزمین خیال» جشنوارهای را برگزار کنند که هم جانی دوباره به سینمایی که کرونا نفسهایش را به شماره انداخت، ببخشند و هم برای کودکان این سرزمین شادی به ارمغان آورند.
به گزارش امتیاز، سینما فرهنگ تهران جمعه ۱۶ مهر روز متفاوتی را تجربه کرد و حضور بچهها و خانوادهها حال و هوای متفاوتی به سینمای قدیمی محله قلهک بخشیده بود و چهره کودکان و نوجوانانی که به همراه خانواده آمده بودند تا بعد از مدتها با رعایت پروتکلهای بهداشتی به تماشای فیلمهایی بنشینند که برایشان تولید شده است، سیو چهارمین جشنواره را متفاوت از دور پیش کرده بود.
خانه جشنواره در تهران میزبان عوامل و بازیگران فیلم «پسران دریا» بود. این تازهترین تجربه افشین هاشمی در جایگاه کارگردان بود و هاشمی در این اثر همکاری مشترکی با حسین قاسمیجامی داشت و مونا فرجاد هم از بازیگران فیلم در خانه جشنواره حاضر شد و به تماشای فیلم نشست.
هاشمی در نشست خبری این اثر توضیح داد که برای رسیدن به آنچه کودک میپسندد کافی است ما نقطه تلاقی دیدگاه خودمان با پختگی نسبی و جستوجوگری کودک را پیدا کنیم و آنگاه ارتباط شکل میگیرد و بعد از آن باید به دنبال شکل بیان باشیم و بفهمیم که چگونه باید حرف بزنیم.
حسین قاسمی جامی؛ کارگردان دیگر فیلم هم معتقد بود که برای تولید فیلم خوب در ژانر کودک و نوجوان باید به دوران کودکی خودمان رجوع میکنیم و کودکی فراموش شده خود را به تصویر بکشیم.
موضوع حمایت نکردن آموزش و پرورش از فیلمهای ژانر کودک و عدم وجود ارتباط تنگاتنگ میان هنرمندان این عرصه و وزارتخانه یکی از حواشی مطرح شده در نشست خبری این فیلم بود که بهروز نشان؛ تهیهکننده فیلم به آن اشاره کرد و گفت: این فیلم به نظر من قابلیت اکران عمومی را دارد. به نظر من ارگانها و وزارتخانههایی چون آموزش و پرورش باید از اکران چنین آثاری حمایت کنند.
سیدجواد هاشمی یکی از کارگردانهای حاضر در جشنواره است اما روز اول آمده بود که به تماشای فیلم همکارانش بنشیند و صحبتهای او در نشست خبری فیلم «پسران دریا» از دیگر حواشی روز نخست بود. هاشمی در این نشست ضن انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش درخصوص توجه به سینمای کودک گفت: خوشحالم که این فیلم مسئله «عشق» را بیتکلف به رخ کشیده است. امیدوارم ذهن بعضی از همکارانم در «آموزش و پرورش» باعث عدم حمایت این وزارتخانه از چنین فیلمی نشود.
افشین هاشمی هم که دل پری از این ماجرا داشت، توضیح داد: اپیزودها به لحاظ محتوایی به هم مربوط میشوند و به عنصر «عشق» به عنوان رابط اپیزودها پایبند ماندیم. در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» دوستان در آموزش و پرورش ایراداتی گرفتند و گفتند بخشهایی از فیلم با فرهنگ ایرانی در تضاد است و همین باعث شد تا از فیلم حمایتی صورت نگیرید… البته پس از ساخته شدن فیلم، «بنیاد سینمایی فارابی» از آن حمایت کرد.
دیروز «یدو» ساخته محمدرضا مصباح که از سیمرغداران جشنواره فیلم فجر در بخش خارج از مسابقه جشنواره برای مخاطبان به نمایش درآمد.
ادامه روز نخست برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره بود که در اصفهان با حضور علاقهمندان به سینمای کودک و نوجوان، هنرمندان فعال این عرصه و عوامل اجرایی بود.
محمد سلوکی؛ مجری مراسم لباسی فضانوردی به تن داشت و در اقدامی که توجه حاضران را جلب کرد از سقف سالن به روی سن فرود آمد و در قالب مونولوگهایی قصه محور ماجرای سفر خود به سرزمین خیالانگیز سینما را روایت کرد.
محور این مراسم کودکان و نوجوانان بودند و خود هم اجرای بخشهای مختلف از قرائت قرآن، اجرای نمایش عروسکی و نوازندگی را برعهده داشتند.
علیرضا تابش؛ دبیر جشنواره سیو چهارم در سخنرانی خود در این مراسم گفت: این دوره از جشنواره را میتوان، جشنواره عرضه محصولات سینمایی، برای مهمترین نسل قرن آینده دانست؛ نسلی که باید کشور را در دنیای نو، بازتعریف و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت آن پاسداری کند.
سینمای کودک به تمام کودکان این سرزمین اختصاص دارد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم باید همه شمول باشد و دبیر جشنواره به این موضوع در سخنرانی خود اشاره و توضیح داد: آنچه بر عهده ما بود و هست، طراحی و اجرای جشنوارهای همتراز با این قرن جدید بود که تلاش کردهایم با به رسمیت شناختن ظرفیتهای فضای مجازی، نواندیشی در طراحی بخش بینالملل، دسترس پذیر کردن جشنواره برای همه گروهها و به خصوص معلولان، فراگیری جشنواره در همه کشور به صورت فیزیکی و برخط و افزودن بخشهای مرتبط با رسانههای نوین، به جشنواره هویتی جدید ببخشیم.
حضور جنابخان عروسک طناز محبوب و اجرای موزیکال او هم حال و هوای متفاوتی به سالن برگزاری مراسم افتتاحیه داده بخشیده بود.
بخش جالب دیگر آیین افتتاحیه حضور علیرضا قاسم زاده؛ شهردار اصفهان بود که از کودکان و نوجوانان خواست روی صحنه بیایند و بگویند که اگر شهردار بودند چه میکردند و کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر و توجه به کودکان و آرزوی پرآب شدن زاینده رود ازجمله موضوعات مطرح شده توسط نوجوانان بود.
قصه نوجوان ایذهای؛ این نوجوان دهه هشتادی هم نقش پررنگی در آیین افتتاحیه داشت تا جایی که یکی از نوجوانان حاضر در مراسم آرزوی خود را اینطور شرح داد: همیشه فکر میکردم که وقتی بزرگ شدم دلم میخواهد قهرمان شوم اما امروز علی لندی به من نشان داد که قهرمانان میتوانند نوجوان هم باشد.
همه حاضران در آیین افتتاحیه هم صورتکهای علی لندی را بر چهره گذاشتند و دقایقی به یاد این قهرمان نوجوان ایستادند.
مرتضی رحیمی مطرح کرد؛ سوپراستار کودک نداریم
مرتضی رحیمی کارگردان فیلم سینمایی «بَلیط» که در سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان حضور دارد گفت: بلیط در زبان بختیاری به معنای درخت بلوط است هرچند نام فیلم به ۲ شکل نوشته میشود اما در پوستر به لاتین هم نام فیلم را «بَلیط» نوشتیم، در «بلیط» هم کاراکتر اصلی ما بَلیطی نام دارد که ما بختیاریها چنین اسمی را در میان بچهها داریم. «بلیط» روایتگر داستان زندگی پسربچهای است که پدرش را از دست داده، در واقع پدرش زمانی که او به دنیا آمده فوت شده، مادرش دو سال بعد ازدواج کرده است و این پسر نزد پدربزرگش زندگی میکند. حالا بَلیطی بزرگ شده و به دنبال مادرش میگردد.
وی گفت: این فیلم متناسب با نوجوانان است و مخاطبانش نوجوانان و بزرگسالان هستند، البته کودکان هم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. با این حال کاراکتر اصلی ما پسری ۱۲ ساله است.
این کارگردان اظهار کرد: فیلمهای نوجوان کم فروش هستند، ضمن اینکه فیلمهایی در حوزه نوجوانان کم ساخته میشوند به طوری که ما هنوز هم وقتی میخواهیم درباره فیلم نوجوانان حرف بزنیم نام «باشو غریبهای کوچک»، «دونده»، «خانه دوست کجاست» و… به یادمان میآید که در دهه ۶۰ ساخته شدهاند. از سوی دیگر فیلمهای بومی مثل فیلم ما «بچه گرگهای دره سیب»، «اسکی باز» و… هم وقتی ساخته میشوند فروشی نمیکنند به همین ترتیب وقتی این آثار فروشی نمیکنند حمایت مالی صورت نمیگیرد و تهیهکننده و سرمایهگذاران به سمت ساخت چنین فیلمهایی نمیروند.
رحیمی عنوان کرد: فیلمهایی هم که در حوزه نوجوانان ساخته میشوند برگرفته از خاطرات کارگردانان در دهه ۶۰ و ۷۰ است. با توجه به اینکه کارگردانان ما پا به سن گذاشتهاند و فیلمهایی میسازند که متناسب با بچههای امروز نیست بچهها با این آثار ارتباط برقرار نمیکنند.
این کارگردان اظهار کرد: بچههای امروزی با بچههای دهه ۶۰ و ۷۰ فرق میکنند آنها امکاناتی دارند که میتوانند همه چیز را به صورت آنلاین دنبال کنند بیشتر هم به سمت چیزهای فانتزی و نو میروند و سبکهای قبلی را نمیپسندند اکثر کارگردانان میگویند قصههایشان برگرفته از خاطراتشان است در حالی که خاطرات ما به دهه ۶۰ و ۷۰ باز میگردد بچههای امروز با آنها ارتباط برقرار نمیکنند ضمن اینکه خانوادهها هم اطلاع چندانی درباره این آثار به بچهها نمیدهند از آنجایی که پدر و مادرها درگیر زندگی روزمره هستند، نمیتوانند خاطراتشان درباره این فیلمها را برای بچهها تعریف کنند تا بچهها پیگیر تماشای آن فیلمها شوند. اگر پدر یا مادر بچهها را ترغیب به تماشای آن فیلمها کنند آنها نسبت به سینمای ایران راغب میشوند. از سوی دیگر اما کودکان ما به همراه بزرگسالان درگیر مشکلات زندگی هستند.
رحیمی در پایان با اشاره به اکران فیلمهای کودکان و نوجوانان توضیح داد: آن زمان که سینماها در اوج بودند فیلمهای کودک کم داشتیم ولی حالا با پیش آمدن کرونا شرایط دشوارتر شده است و به کلی سینمای کودک را از دست دادهایم.
عبدالحسین مختاباد:
امیدوارم صداوسیما به درک پخش آثار شجریان برسد
به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان، تصمیم گرفتیم تا با عبدالحسین مختاباد، خواننده و آهنگساز گفت وگویی داشته باشیم.
مختاباد در ابتدا درباره علت محبوبیت محمدرضا شجریان در بین مردم گفت: در شرایط سیاسی که در دهه اواخر ۵۰ با انقلاب ایران رخ داد، جامعه به یک باره با موسیقی پاپ و جاز زاویه پیدا کرد. در آن زمان آقای شجریان و دوستانی که با ایشان همکاری میکردند در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگی زندگی خود بودند. فضای آن برهه انقلابی بود و این افراد به واسطه پیوندی که با موسیقی اصیل ایرانی داشتند در پروسه تاریخی که در جامعه رخ داد توانستند از ظرفیتهای موسیقی ایرانی در جهت مفاهیم روز سیاسی اجتماعی استفاده کنند. این امر برای جامعهای که در آن انقلاب رخ داده بود و هیجانات انقلابی شدیدی داشت، جذاب بود؛ به همین جهت شجریان و همراهانش که آن فرصت و فضا را درک کرده بودند، توانستند آثاری درخور آن محیط تولید کنند.
او ادامه داد: آقای شجریان و همراهان او در گروههای شیدا و عارف مجموعه خوشفکری بودند که توانستند شرایط مناسب را ایجاد کرده و جامعه را به سمت موسیقی ایرانی جذب کنند؛ البته اینگونه نبود که جامعه به موسیقی ایرانی علاقه نداشته باشد. موسیقی ایرانی در همه دوران مخاطبان خود را داشته و هنرمندان خوبی که در این عرصه فعالیت داشتهاند، موسیقی ایرانی را در گوش جان مردم مینواختند. البته این مسئله دیده میشد که عمدتا علاقه مردم به موسیقی روز و پاپ بیشتر بوده ولی زمانی که انقلاب شد آن نوع موسیقی به سرعت توسط حکومت منع شد و عده زیادی از هنرمندان آن بنابر دلایل مختلف به انزوا کشیده شدند یا از ایران رفتند.
این هنرمند تصریح کرد: ولی در همین راستا نسل دیگری از موسیقی، یعنی گروههای شیدا و عارف که محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی در رأس آنها قرار داشتند، پابرجا ماند و از اواخر دهه ۵۰ تا اوایل دهه ۶۰ شروع به تولید آثار هنری در زمینههای مسائل سیاسی کردند. زمانی که موقعیت سیاسی اجتماعی با این نسل از هنرمندان رقم خورد توانست محبوبیت و مردمی بودن آنها را در جامعه تثبیت کند.
«چرا هنرمندان جوانتر که در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت دارند عمدتا به تکرار آثار و سبک افرادی چون محمدرضا شجریان میپردازند؟» مختاباد پاسخ داد: به علت اینکه ایجاد یک سبک در موسیقی کار آسان و کار هر کسی نیست و درواقع هر کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است. در حال حاضر خلاء عظیمی را در عرصه آهنگسازی و خوانندگی موسیقی ایرانی میبینیم؛ زیرا خوانندگانی که در این حوزه کار میکنند آثارشان شبیه به خوانندههای صاحب سبک است و از سویی آهنگساز و مولف نداریم که بتوانند آثار برجستهای را تولید کنند که توجه، گوش و هوش جامعه و مخاطبان موسیقی را به خود جذب کند.
این هنرمند تصریح کرد: البته این مشکلات نشأت گرفته از عدم آموزش درست و حضور زودهنگام در عرصه موسیقی است. درواقع برخی از افرادی که اکنون در حوزه موسیقی فعالیت میکنند زمان کافی را برای تمرین و یادگیری صرف نمیکنند لذا آثار تولیدی آنها هم از لحاظ چهارچوب و هم از لحاظ محتوا ضعیف است. اگر محمدرضا شجریان و یا افرادی چون او به جایگاه بالایی در موسیقی رسیدهاند، به این علت بوده است که دو برابر شهرت خود مدام در حال آموزش بودهاند.
او در پایان گفت: امیدوارم که رادیو و تلویزیون به این درک برسد که آثار استاد شجریان را پخش کند و از فضای مردهای که در موسیقی این رسانه وجود دارد به یک جایگاه جدی و معقول برسد.
اخبار
چند کار مهم برای شنیدن
هادی آرزم از نوازندگان، آهنگسازان و کارشناسان حوزه موسیقی ضمن ارزیابی خود از عملکرد ارکسترهای دولتی در سالهای اخیر بیان کرد: به طور حتم اولین نکتهای که میتوانیم برای زیر ذرهبین قرار دادن عملکرد ارکسترهای دولتی روی آن تمرکز کنیم و بعد درباره آن قضاوتهای لازم را انجام دهیم قرار گرفتن در شرایط کرونایی است که بی انصافی محض است اگر بخواهیم ارزیابی منتقدانهای از شرایط مدیریت ارکسترها داشته باشیم اما این پدیده مهم و تاثیرگذاری که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد، نادیده بگیریم. بنابراین آنچه در این میان میتواند مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفتن شرایطی است که طبیعتاً بر عملکرد مجموعههای فرهنگی هنری تاثیرات منفی خود را به جای گذاشته است.
اما و اگرهای تبلیغ برای شنیدن موسیقی خوب!
نوازنده اسبق ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی افزود: امروز ما در شرایطی هستیم که تبلیغ برای شنیدن موسیقی که به معنا و مفهوم مطلق کلمه اندیشه محور و مبتنی بر بالا بردن سطح تفکر و آگاهی مخاطب است، امری ضروری است. شرایطی که قطعاً و حتماً مدیران ارکسترهای دولتی چه در گذشته و چه در مقطع فعلی روی آن تمرکز ویژهای میکردند تا بتوانند بر اساس این برنامهریزی تبلیغاتی، مردم را به سمت شنیدن موسیقی خوب هدایت کنند. بنابراین اگر تا به امروز میتوانستیم در حوزه اطلاعرسانی و تبلیغ فعالیت ارکسترهای دولتی عملکرد بهتری را تجربه میکردیم طبیعتاً طیف بیشتری از مخاطبان از فعالیت چنین ارکسترهایی با خبر میشدند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که در این سالها موضوع تبلیغات آثار موسیقایی یکی از پرچالش ترین بخش در فرآیند اطلاع رسانی آثار موسیقایی بوده که بخشی از عملکرد ارکسترها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
این نوازنده ویولن بیان کرد: ای کاش حالا که موقعیتی برای ارزیابی و سنجش عملکرد ارکسترهای دولتی توسط رسانهها به وجود آمده فضایی به وجود آید که بتوان پیرو آن شاهد ایجاد شرایطی بود که تبلیغات این جنس از موسیقی با محوریت ارکسترهای دولتی در رسانه ملی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. موضوعی که میتوانست در این سالها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و فضایی را فراهم سازد که مردم با عملکرد مجموعههایی که متولی تولید موسیقی خوب و دارای اعتبار هستند بیشتر آشنا شوند. به هر حال تبلیغ برای شنیدن موسیقی جدی یکی از مهمترین نکاتی است که همه دستاندرکاران و متولیان فرهنگی کشور باید روی آن تمرکز ویژهای داشته باشند، شرایطی که قطعاً با چالشهایی از بیرون مواجه است اما بر این باورم برای رفع این چالش میتوان چارچوب هدف مند تری را برای عملکرد ارکسترها ترسیم کرد.
طرح چند دغدغه برای نحوه استخدام نوازندگان در ارکسترهای دولتی
آرزم که طی سالهای اخیر در ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما فعالیت دارد به کمبود نوازندگان با تجربه در ارکسترهای دولتی هم به عنوان یکی دیگر از نکات مطرح شده در حوزه عملکرد ارکسترهای این بخش اشاره کرد و گفت: طبیعتاً وقتی برخی از همکاران نوازنده ما به لحاظ قوانین اداری در معرض بازنشستگی قرار میگیرند، استخدام و بهرهمندی از فعالیتهای هنری شان نیز در ارکسترهای دولتی تحت تاثیر قوانین اداری اجتنابناپذیری قرار میگیرد. در این راه وقتی به دلیل همین شرایط این هنرمندان یک به یک از ارکسترها خارج میشوند، طبیعتاً مجموعه ارکسترهای دولتی با خلاء زیادی در حوزه تجربه مواجه میشود. به عبارتی از یک سو شاهد ورود نوازندگان آینده دار و مستعد حوزه موسیقی هستیم که بسیار دارای ارزش است، اما از سوی دیگر شاهد خروج هنرمندان کارکشته و با تجربهای هستیم که خروج این چنینی آنها ممکن است از کیفیت ارکسترها بکاهد. به همین دلیل بهتر است در این زمینه هم برنامهریزی سنجیدهای صورت گیرد که ارکسترهای دولتی به صورت توامان شاهد حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان باشند. چون حضور در ارکسترها علاوه بر استعداد و دارا بودن تکنیکهای مرتبط با نوازندگی دربرگیرنده نکات دیگری است که پیشکسوتان این عرصه میتوانند بهترین پل ارتباطی در این حوزه باشند.
این مدرس و آهنگساز که طی سالهای اخیر به عنوان مشاور و کارشناس، همکاریهای بسیاری با سازمان صدا و سیما و مجموعههای موسیقایی متعدد در برنامههای مذهبی و فرهنگی داشته است، در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: متاسفانه ما امروز در شرایطی هستیم که موسیقی ملیمان را در حال پیشرفت نمیبینیم. این فرآیند هم دربرگیرنده نکات بسیاری است که صرفاً به موضوع عملکرد ارکسترهای دولتی باز نمیگردد، چرا که حداقل در این دو سال کرونا با موسیقی کاری کرد که واقعاً جای هرگونه پیشرفت و کاری را از ما گرفت و ما دیدیم که ارکسترها در تمامی بخشها در حالت رکود قرار گرفتند. اما کار ما دقیقاً از جایی شروع میشود که به امید خدا بتوانیم از کرونا عبور کنیم و پس از آن ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که ارکسترها با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت گذشته به شرایطی برسند که مدیریت منسجم و موثری را تجربه کنند که اولین دستاورد آن قطعاً به سمت افزایش مخاطب خواهد رفت. پس وقتی چنین شرایطی ایجاد شود و مدیریت ارکسترها در هر مجموعه دولتی بتواند در برابر مشکلات و حاشیههای بیرون از حوزه موسیقی نیز طراحی و ایده پردازی کند، آن وقت میتوانیم شاهد اتفاقات موثر تری در حوزه عملکرد ارکسترها باشیم.
عزتالله مهرآوران بر اثر کرونا درگذشت
عزت الله مهرآوران بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون شب گذشته بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
عزت الله مهرآوران بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون شب گذشته جمعه ۱۶ مهرماه پس از چند روز ابتلا به کرونا در بیمارستان آتیه درگذشت.
مهرآوران جزو هنرمندانی بود که هر ۲ دوز واکسن خود را از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت تزریق کرده بود اما با این حال از روز چهارم مهر به واسطه عوارض ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد.
هژیر مهرآوران فرزند این بازیگر پیشکسوت در گفتگو با مهر درگذشت این بازیگر باسابقه و مطرح را تایید کرده است.
عزتالله مهرآوران در طول چند دهه فعالیت هنری هم بر صحنه تئاتر حضور داشته است و هم در سینما و تلویزیون. او در سینما با کارگردانان مختلفی چون رضا عطاران، محمدرضا هنرمند و ابراهیم حاتمی کیا همکاری داشته است که میتوان به «آژانس شیشهای»، «مومیایی» و «خوابم میآد» اشاره کرد.
مهرآوران همچنین در سریالهای مختلفی در فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخته و نقشهای به یادماندنی از خود به جای گذاشته است که از جمله آنها میتوان به سریال «لیسانسهها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» و… اشاره کرد. مهرآوران در سریالهای خانگی همچون «هیولا» و «میخواهم زنده بمانم» نیز به نقش آفرینی پرداخته بود و «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژههای سریالی او بود.
روزنامه امتیاز؛ درگذشت این هنرمند را به خانواده مهرآوران و جامعه هنری تسلیت میگوید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9605/29244/100481
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9605/29244/100482
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9605/29244/100483
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9605/29244/100484
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9605/29244/100485
|
عناوین این صفحه
- پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران افتتاح شد
- شروع خیالانگیز جشنواره سی و چهارم
- مرتضی رحیمی مطرح کرد؛ سوپراستار کودک نداریم
- امیدوارم صداوسیما به درک پخش آثار شجریان برسد
- اخبار