|
پیکر آذرنوش به خانه ابدی بدرقه شد
مراسم تشییع پیکر این نویسنده، محقق و مترجم ادبیات عرب و استاد دانشگاه صبح دوشنبه (۱۹ مهرماه) با حضور چهرههای پیشکسوت فرهنگی در مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد و با سخنرانی سیدکاظم موسوی بجنوردی، ژاله آموزگار و احمد پاکتچی همراه بود.
مراسم همچنین با خواندن نماز میت بر پیکر آذرتاش آذرنوش توسط حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی به پایان رسید.
سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، در سخنانی در این مراسم گفت: از سال ۱۳۶۴ تاکنون، مستمرا در خدمت آقای آذرنوش بودیم و اگر افرادی مانند او نبودند، هرگز این مرکز به اهداف خود نمیرسید. او از مشایخ و اصحاب قدیمی مرکز دایرهالمعارف اسلامی و ۳۶ سال همراه ما و جزء اولیها بود. در مدت حضور خود، آثاری پدید آوردند که هر یک برگ زرینی بود و فکر نمیکنم بتوانیم استادی همسنگ او را به یاد بیاوریم.
بجنوردی افزود: خبر درگذشت او را که شنیدم، فقدانش برایم سخت بود. در عین حال فکر کردم چه کنیم و چه کسی جانشین او باشد. ما تازه در نیمه راه هستیم. بزرگان زیادی از اینجا رفتند، ایرج افشار، زرینکوب، زریاب خویی، احمد تفضلی و ... . آنها به اینجا آمدند و حرکت بزرگی را حمایت کردند. به وسیله همین آقایان توانستیم مرکز دایرهالمعارف را به اینجا برسانیم.
او اظهار کرد: تصمیم قطعی داریم تا این راه را تا آخرین نفس به سرانجام برسانیم. به سهم خود از این تصمیم رویگردان نخواهد شم زیرا این مسیر آنقدر شیرین و افتخارآفرین است که به دنبال آن خواهم رفت. برای کسانی که هستند آرزوی طول عمر داریم و یاد کسانی را که رفتهاند، گرامی میداریم، آنها در آثارشان جاودانه خواهند بود.
ژاله آموزگار، استاد دانشگاه، پژوهشگر و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی هم اظهار کرد:چه دوران غمانگیزی، هر روز یک خبر ناگوار، هر دم اندوه از دست دادن عزیزی و اینبار شاهد سفر بیبازگشت آذرنوش عزیز هستیم؛ استادی دانشمند و برجسته، محبوب و صاحب قلم که در درازای عمرش آموخت و آموزاند. قلم زد و بر دانستهها افزود. گرهها گشود و همیشه مهر این سرزمین را در دل خود پاس داشت و برای بسیاری از ما دوستی بود بسیار نازنین و دوستداشتنی، مهربان و خوشخلق. من هم چون دیگر دوستان، درماندهایم بر یک دوستی باسابقه در طول ۵۵ سال چگونه نقطه پایان بگذاریم؟
او افزود: نمیدانم چرا بعد از بیش از نیمقرن خاطره اولین دیدارم را با او فراموش نکردهام. در دوران دانشجویی در پاریس در رستوران دانشگاه، او را با همسرش دیدم، جوانی خوشسیما و خوش لباس. دوست مشترکمان گفت او دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی است و بسیار پرکار. این دانشجوی موفق دکتری گرفت به ایران برگشت و استاد موفق دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد و جانی تازه به آموزش عربی بخشید با یک دنیا نوآوری.
آموزگار با بیان اینکه در حوصله این مراسم نیست که به شرح تکتک آثار آذرنوش بپردازد، گفت: از کدام بگویم؛ از ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری یا کتاب «راهنمای زبان عربی»، یا ترجمه تاریخ ادبیات و یا فرهنگ تخصصی سهزبانهاش، یا ترجمه «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی یا فرهنگ معاصر عربی؟ همه میدانیم و اشاره شد ۲۰۰ مدخل مشکل و مهم مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی به قلم توانای او به رشته تحریر درآمده است و ما ابن مقفع را بار دیگر به قلم او شناختیم. شاهکار دیگرش چالش میان فارسی و عربی است که پاسخگوی بسیاری از نادانستهها شد. از کتاب «چوگان» او بگویم که باعث شد این بازی تاریخی که میدان نقش جهان با آن جاودانه شده به نام ایرانی ثبت شود؟ گفتنی بسیار است.
او خاطرنشان کرد: آذرتاش آذرنوش یک ایرانی اصیل و عاشق این سرزمین بود . او بعد از تحصیلات با وجود اینکه امکان ماندن در آن دیار برایش فراهم بود، ترجیح داد به ایران بازگردد و در ایران بماند. خواست فرزندانش در خاک ایران به دنیا بیایند و او با همسرش ترجیح داد در فضای کاملا ایرانی و در محله سنتی و خانه سنتی و فضایی که از گوشهگوشه آن بوی ایران و هنرهای ایرانی به مشام میرسد، زندگی کند. او عاشق زندگی بود و به آن طرز که عاشقش بود زیست. خوشحال بود پایش را در روی خاک این سرزمین میگذارد و دانشجویان این سرزمین را آموزش میدهد و برای مردم این سرزمین اثر میآفریند. او صادقانه خدمت کرد و دین خود را به این سرزمین و مردمان آن با تمام وجودش پرداخت. چه سدهای بود سدهای که چنین شخصیتهایی در آن بالیندند. عمر سازندهاش به سر رسید و ما غمگین از دست دادنش هستیم.
احمد پاکتچی، متخصص علوم قرآن و حدیث، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی و سفیر ایران در سازمان یونسکو نیز در این مراسم گفت: یادم میآید زمانی که در مرکز دایرهالمعارف اتاق من در چهارمتری محل استقرار استاد بود، هر دانشجویی که میآمد ما هم مانند امیرکبیر از پشت در بسیار چیزها میآموختیم. بسیار در این مجالس شنیدهایم که بعد از درگذشت شخصیتهای ماندگار، برکات وجودی آنها ادامه دارد. همواره در ذهن خودم مرور میکردم این موضوع با چه مکانیزمی اتفاق میافتد و چگونه بعد از درگذشت میتواند همچنان منشأ برکات و فیض برای جامعه مخاطب باشد. در چنین مجلسی جا دارد مرور اجمالی بر این مکانیزم داشته باشیم. فلسفه وجودی این مراسمها فقط تسلیت گفتن و عرض تأسف از درگذشت عزیز نیست و در واقع یک نوع میثاق و تعهد است که ما این مسیر را ادامه میدهیم. بخصوص اینکه در مرکز دایرهالمعارف هستیم و دکتر آذرنوش از بنیانگذاران این جریان علمی بود و ما انتظار داریم این جریان علمی تا قرنها ادامه داشته باشد.
او با اشاره به آثار این استاد و محقق فقید گفت: او دانشجویان زیادی پروش داد که مسیرش را ادامه میدهند، اما قدر مسلم برای اینکه مسیر دانشمندی را ادامه دهیم آنهم دانشمندی جریانساز و تحولساز مانند آذرنوش، قبل از هرچیزی باید بدانیم او کیست و چه کاری انجام داد. اگر بخواهیم آن کار را ادامه دهیم، چه کاری باید کنیم؟ اگر ندانیم چه کاری انجام داده، ادامه دادن راه او چه معنایی میتواند داشته باشد. براساس آنچه از او خوانده و آموختهایم، آذرنوش ویژگیهایی را از نظر شخصیت علمی داشت که او را به فردی منحصر بهفرد و تحولساز در حوزه آکادمی تبدیل میکرد. او یکی از شخصیتهایی است که تفکر بینافرهنگی را در جامعه ما جا انداخت؛ اینکه چگونه میشود درباره تعامل فرهنگ بین ایران و کشورهای عربی و ایران و غرب صحبت کرد. قطعا ایشان از طلایهداران این نوع نگاه در فضای دانشگاهی بود. از جمله مواردی که کاملا در آثار آذرنوش میدرخشید این است که او تنها متخصص برجسته ادبیات عرب نبود و میتوانیم تجلی کاملی از شخصیت میانرشتهای را در دکتر آذرنوش ببینیم.
پاکتچی تأکید کرد: دکتر آذرنوش علاوه بر استاد برجسته ادبیات عرب، زبانشناسی برجسته هم بود و مطالعات زبانشناسی تطبیقی از زبان سامی و نسبت زبان سامی و زبانهای باستانی ایران داشت. او مطالعاتی را هم در حوزه مردمشناس داشت و دنبال میکرد. کاملا جنبههای مهم از شخصیتی میانرشتهای داشت و جنبه دیگر از شخصیت او که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که پیوندی با مطالعات ادبی و انسانشناسی داشت. در مقالاتی که در دایرهالمعارف نوشته به تعامل فرهنگ ایران و فرهنگ عربی پرداخته که مملو از اطلاعات است که به این حوزه از دانش مربوط میشود.
او ادامه داد: آرزو دارم ما و نسل قبلی ما به آنچه دکتر آذرنوش در فضای علمی خلق کرده، ادامه دهیم. دکتر آذرنوش را بهتر بشناسیم تا بتوانیم ادعا کنیم که راه او را دنبال میکنیم و صرف تجمید کردن از بزرگی بدون اینکه بدانیم چه ویژگیهایی در او هست، کفایت نخواهد کرد. علم و آموختن و تولید علمی آذرنوش و دانشی که آذرنوش ایجاد کرد، دو جنبه مهم دارد؛ مطالعه و پژوهش باید با توسعه فکر همراه باشد، بسیاری از جنبههای اندیشهای در آثار او موج میزند و همواره شاهد بودیم از پیشگامان مِتُد در مطالعات علمی بود. یکی از بزرگترین خدماتی که او در همین مرکز دایرهالمعارف و دانشگاه تهران انجام داد پرورش نسلی بود که به متد توجه داشت. در آن دوره تصور میکردند در حوزه ادبیات هرچه دلت تنگ میخواهد بگو، اما او این مسئله را جا انداخت که این حوزه ظریف و دقیق است و اگر کسی فعالیت میکند باید مجهز به متد باشد.
رضوان مساح، پژوهشگر و دستیار آذرنوش هم به عنوان سخنران دیگر مراسم دلنوشتهای را که برای او نوشته بود، خواند.
محمدحسن سمسار، علیاشرف صادقی، محمدجواد حقشناس، علی آل داوود، علی بهرامیان، علی میرانصاری، عنایتالله مجیدی و علی همدانی از حاضران در مراسم تشییع پیکر آذرنوش بودند.
آذرتاش آذرنوش نویسنده، محقق و مترجم زبان و ادبیات عرب، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات عرب در همایش «چهرههای ماندگار» بود. او همچنین عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بود و سالها مدیریت بخش ادبیات عرب این مرکز را بر عهده داشت.
آذرتاش آذرنوش (متولد سال ۱۳۱۶) فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران آغاز کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد. سالها در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس عربی اشتغال داشت و به تألیف و ترجمه پرداخت. آثار او درباره سهم چشمگیر ایرانیان در زبان و ادب عربی بهویژه در قرنهای نخست پس از اسلام است.
از مهمترین آثار آذرتاش آذرنوش ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی است. آثار تالیفی او نیز در حوزه ایرانشناسی و در پیوند با زبان فارسی اهمیت خاص دارد؛ مانند «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راههای نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی». همچنین مجموعه مقالات آذرنوش با عنوان «در باب ادب تازی» در سه جلد به کوشش رضوان مساح در سلسله انتشارات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.
آذرتاش آذرنوش ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ در پی مدتی بیماری در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت.
حسین بشیر مطرح کرد؛
فهم پدیدارشناسانه اربعین نیازمند درک عینی تجربههای فردی است
نخستین وبینار «ارتباطات آئینی: تجربه زیسته اربعین» توسط گروه ارتباطات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با مشارکت دانشگاهها و مراکز مختلف علمی روز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ به شکل مجازی برگزار خواهد شد.
حسن بشیر، دبیر علمی این وبینار و استاد ارتباطات بینالملل دانشگاه امام صادق (ع) در مورد عنوان وبینار و اهمیت نگاه مبتنی بر تجربه زیسته گفت: اربعین وجوه مختلفی در تاریخ اسلامی شیعی دارد. در حقیقت اربعین تجلی مداوم عاشورا است که در فرایند تاریخ طولانی به شکلهای مختلف بازنمایی شده و هماکنون به شکل راهپیمایی و زیارت اربعین و مراسم پیرامون آن مطرح است. مطالعه اربعین میتواند از جنبههای مختلف معرفتشناسی، هستیشناسی، روششناسی و انسانشناسی صورت گیرد. همه این جنبهها میتوانند در فهم ما از حادثه عاشورا و پدیده اربعین که محصول تعامل مداوم انسان با عاشورا و حضرت سید الشهداء (ع) و حوادث مربوطه است، تاثیر زیادی در رشد و تعالی انسان داشته باشد.
وی افزود: انسان با تجسم سازی ذهنی عینی خود از تاریخ و حوادث تاریخ، میتواند نوعی از «تجربه ذهنی تاریخی» به دست آورد که این تجربه یک تجربه پدیدارشناسانه در حوزه فهم و ادراک است. اربعین، این تجربه را به شکل یک عمل عینی که در راهپیمایی و زیارت و مراسم مربوطه تجلی مییابد در اختیار تکتک افرادی که در این مراسم حضور دارند در اختیار میگذارد. بنابراین، هر فرد اربعینی یک تجربه زیسته مربوط به خود از اربعین را خواهد داشت که علاوه بر شناخت عمومی از حادثه اربعین نوعی از معرفتشناسی شخصی را نیز در وجود وی به وجود میآورد که زاییده علم یا تحلیلها و تفسیرهای علمی نیست، بلکه تجربه خالص و مستقیم فرد از ارتباط با عاشوراست که به شکلهای گوناگون در این مسیر اربعینی در ذهن و روح وی شکل میگیرد. نگاه به این تجربهها و طرح و بررسی و تحلیل آنها میتواند ما را در شناخت عینیتر عاشورا و تأثیرات آن در ساخت فرهنگ اسلامی شیعی انسانی تأثیرگذار باشد.
استاد ارتباطات بینالملل درباره شکلگیری این تجربه زیسته بر مبنای عقل، روح و قلب اشاره و بیان کرد: تجربه زیسته با سه ساحت عقل، روح و قلب ارتباط عمیقی دارد. عقل تجربه عینی و پدیدارشناسانه را شناسایی و صورتبندی میکند. این صورتبندی عقلانی برای فهم این تجربه و درک گفتمانی آن در رابطه با گفتمانها و حوادث دیگر بسیار مهم است و نقش اساسی در تعیین جهتگیری آن و ایجاد نوعی از مفصلبندی با حوادث و گفتمانهای دیگر دارد. روح، یک درک دیگر شهودی معنوی را از حوادث تاریخی و وقایع عینی همزمان و درزمان میتواند داشته باشد که در ترسیم اهمیت و ارتباط آن با این جهان و آن جهان حائز اهمیت است. بدون درک روحانی، فهم عقلانی، یک فهم کامل از تاریخ و وقایع جاری نخواهد بود. این پیوند و فرایند فهم با ادراک قلبی تکمیل مییابد. قلب، میتواند احساس و فهم مستقیم بدون واسطه با مسائل مختلف ایجاد کند. قلب یک مخزن ارتباطی میان درون و بیرون فرد است که با ویژگیهای ماهیتی عقل و روح تفاوت قابلتوجهی دارد. ادراک قلبی تولیدکننده یک رابطه عمیق درونی با اتفاقات بیرونی است. به عبارت دیگر، اگر ساحت عقل، یک ارتباط عقلانی میان پدیدهها و تحلیل آنها ایجاد میکند، و ساحت روح نوعی از ارتباط شهودی را به وجود میآورد، ساحت قلب در حقیقت ماهیت اساسی پدیده را ملموستر و تجربیتر میکند و ارتباط واقعی را میسازد.
وی ادامه داد: این سه ساحت در اربعین تجسم ابعاد وسیع آن برای ساخت انسان است. این انسان در حوزه اسلامی-شیعی بهرههای فراوان میبرد، اما در حقیقت بشریت بهطور عام نیز از این حادثه تاریخی که منعکسکننده اخلاق، جهاد و شهادت برای نجات انسان است نیز بهرههای خود را میبرد.
رئیس سابق آکادمی آکسفورد برای تحصیلات عالی، تاکید کرد: فهم پدیدارشناسانه اربعین، نیازمند درک عینی تجربههای فردی و در سطح فراتر اجتماعی است. این تجربهها، ذخایر مهمی برای فهم عاشورا در ذهنیت اسلامی شیعی انسانی است. درک و فهم افراد، و شناخت این درک، ما را در شناخت عمق حضور و نفوذ عاشورا در جامعه اسلامی و انسانی آشنا میکند. به همین دلیل گروه ارتباطات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاهها و مراکز مختلف علمی، این وبینار را برای کشف و تدوین این تجربهها و تحلیل آنها برگزار کرده است.
بشیر در این زمینه گفت: این وبینار نخستین اقدام در این زمینه است اما امیدواریم که این جریان به شکل مداوم در وبینارها، سمینارها و نشستهای مختلف ادامه یابد.
وی اظهار امیدواری کرد که بحث در مورد تجربههای زیسته اربعین، در آینده به شکل گستردهتری با فراخوان از کلیه کسانی که به یک تجربه قابل انعکاس در این زمینه دستیافتهاند، مطرح گردد و نسبت به ثبت این تجربهها و بازتولید آنها به شکلهای مناسب هنری-ادبی اقدام شود.
بشیر در پایان تاکید کرد: تجربه زیسته اربعین که میتواند به شکل فردی و جمعی در قالبهای مختلف هنری بازتولید شوند، نباید فقط برای جامعه ما تدوین شود بلکه انتقال این تجربیات با زبانهای مناسب بینالمللی و با استفاده از سبکهای مختلف علمی هنری ادبی برای جوامع مختلف جهانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. عاشورا و اربعین متعلق به همه انسانیت است و انسان امروز بهشدت نیازمند فهم چنین تجربههای ماندگار و ارزشمند است.
وبینار مزبور چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار میشود و شرکت در آن از طریق لینکهای https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting4 و https://heyatonline.ir/fa/heyat/3042 امکانپذیر است.
جستجوی ریشههای واقعی و مغفول مانده جنگ صلیبی اول در یک کتاب
کتاب «جنگ صلیبی اول؛ فراخوان از شرق» نوشته پیتر فرانکوپن بهتازگی با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسنده اینکتاب معتقد است بهرغم جذابیتهایی که جنگ صلیبی اول داشته، هیچوقت صحبتی از ریشههای واقعی آن نشده است. اینکتاب برای جستجوی اینریشهها نوشته شده است. پیتر فرانکوپن، مورخی مستقر در دانشگاه آکسفورد است. او پژوهشگر ارشد کالج ووسترِ دانشگاه آکسفورد و مدیر مرکز مطالعات بیزانس در ایندانشگاه است. فرانکوپن «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق» را بهعنوان یکی از تکنگاریهای وزین درباره بیزانس، اسلام و غرب در قرنهای یازدهم و دوازدهم در کارنامه دارد. کتاب «راههای ابریشم» هم یکی از آثار معروف اوست که دنباله آن را با عنوان «راههای ابریشم نو» در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. ترجمه آلکسیاد هم از دیگر آثار اینمحقق و پژوهشگر است.
نشر مرکز کتاب «راههای ابریشم (تاریخ جهان از دیدگاهی نو)» و «راههای ابریشم نو؛ اکنون و آینده جهان» را بهعنوان دنباله آن با ترجمه حسن افشار، بهترتیب در شهریور ۹۹ و اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر کرد.
پیتر فرانکوپن در پیشگفتار کتاب، مطلب را با روز ۲۷ نوامبر ۱۰۹۵ میلادی شروع میکند که پاپ اوربان دوم در مرکز فرانسه در شهر کلرمون از جا برخاست و یکی از بهتآورترین سخنرانیهای تاریخ را ایراد کرد که در واقع فراخوان رسایی برای جنگ با مسلمانان بود. او از همه مردانی که تجربه نظامی داشتند خواست راهی اورشلیم، شهری در فرسنگها دورتر شوند تا شهر خدا را پس بگیرند. سخنرانی اوربان شور و شعفی برانگیخت و بسیاری از شنوندگان با شنیدن سخنرانی به خانههای خود رفتند تا بار سفر به اورشلیم را ببندند. چهارسال بعد، اوایل ژوئیه ۱۰۹۹ سپاهی از شهسواران، خسته و ژولیده اما مصمم پای دیوارهای اورشلیم موضع گرفته بودند تا مقدسترین مکان دین مسیح را از مسلمانان پس بگیرند.
مولف کتاب پیشرو میگوید جنگ صلیبی اول به دلیل خشونت و جلوههای نمایشیاش مرغ تخیل مردم را پرواز داد اما تنها تئاتر نبود. اینلشگرکشی هرگز در غرب فراموش نشد. زیرا رویدادهای دیگری را هم به دنبال آورد: افزایش اقتدار حکومت پاپ، رویارویی مسیحیت و اسلام، تکامل معانی جنگ مقدس و تقوای شهسواری و ایمان مذهبی، ظهور دولتهای دریایی ایتالیا و شکلگیری کوچنشینهای غربی در خاورمیانه که همگی ریشه در اولینجنگ صلیبی داشتند.
اینکتاب با ۲۴۴ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۸۶ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
با برپایی مراسم تودیع و معارفه
فرشاد مهدیپور رسما معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد شد
در جلسه تودیع و معارفه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکم وزیر، فرشاد مهدیپور جای محمد خدادی نشست.
جلسه تودیع و معارفه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این معاونت انجام گرفت.
این مراسم ساعت ۱۰ صبح با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین سابق و جدید مطبوعاتی آن برگزار شد. در این مراسم مدیران عامل خبرگزاریها و مدیران مسئول روزنامه و مجلات کشور و فعالین حوزه مطبوعات و رسانه حضور داشتند، که برخی به ایراد سخن پرداختند.
در این مراسم فرشاد مهدی پور با دریافت حکم از وزیر، معاون مطبوعاتی شد و از زحمات محمد خدادی معاون سابق این بخش تقدیر و او به دبیر کمیته اطلاعرسانی و مدیریت جو روانی کرونا منصوب گردید.
باید اعتماد عمومی را بالا ببریم
فرشاد مهدی پور در این مراسم گفت: این نشست مختصری سخن خواهد گفته شد اما در ادامه باید مفصل در گعدهها و جلسات تخصصی و جدیتر با مجموعه مدیران رسانهای صحبت و گفتگو شود. یک تحول سریع در ماهیت و کارکرد و فن آوریهایی در حوزه ارتباطات شکل گرفته، اما متناسب با ساختار، سازمان و عملکرد حوزه رسانه نبوده است. شما به بیانات مقام معظم رهبری در سه ماهه گذشته توجه کنید تنها دغدغه مهم ایشان رسانه و بازآرایی این حوزه بوده است و این توقع و دستور کار طبق حکم وزیر برای بنده در معاونت مطبوعاتی اعمال شده و معاونت مطبوعاتی با توجه به موانعی که داشته، دارد و خواهد داشت.
وی گفت: در این جنگ تمام عیار و نمایان رسانهای موجود! باید بهخوبی به تقابل بپردازد و این میسر نخواهد شد مگر همراهی و همکاری همه حوزههای رسانهای با این معاونت و تلاش برای همراستایی همگانی در این بخش و باید در این سالها که مرجعیت رسانهای کشور یا کاهش یافته یا از دست رفته احیا و پویا شود و به سوی تعالی پیش برود. ماباید از وضعیت انفعالی خارج شویم و اعتماد عمومی را بالا ببریم و نباید موقتی و کوتاه باشد بلکه با یک چشم انداز بلند مدت به سوی اهداف اصلی رسانه تراز حرکت کنیم. قطعاً هدف ما در معاونت مطبوعاتی توسعه رسانه و حرکت از نگاه کمی به کیفی و نیز تقویت و حمایت از رسانههای محلی و مناطق استراتژیک و نیز تقویت زیرساختهای آگاهی بخشی رسانهای خواهد بود.
در بخش پایانی این آئین محمد خُدادی معاون پیشین مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل گسترده خود با اهالی رسانه در ایام تصدی خود در معاونت مطبوعاتی، به بیان پارهای از مسائل و مشکلات دو سال گذشته پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم افزایش اعتماد به رسانهها گفت: با وجود همه مشکلات و پیچیدگیهایی که با آنها مواجه شدیم توانستیم با اعتماد به رسانهها و ایجاد یک فضای همکاری و همدلی با اصحاب رسانه، از همه آنها عبور کنیم.
خدادی افزود: بنده بهعنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ رسانهای کشور معتقدم که ما در این حوزه همکاران فداکاری داریم که فداکاری آنها ریشه در معرفت و اعتقاد درونی دارد که آنان به اسلام ناب محمدی (ص)، امام و انقلاب خود دارند.
وی با بیان این که همه ما در مسئولیتهای مختلف باید به فکر خدمت به مردم و حل مشکلات آنها باشیم گفت: وقتی در این مسیر افرادی مانند شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی را در عرصه دیدهایم که با خون پاک خود حجت را بر همه ما تمام کرد دیگر باید توجه به رفع مشکلات جامعه و خدمت به مردم همواره به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.
معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین انتخاب فرشاد مهدیپور را یکی از بهترین گزینهها برای معاونت مطبوعاتی دانست و برای وی در این زمینه آرزوی موفقیت کرد و خواستار تلاش و کمک همه مطبوعات به آقای مهدی پور برای پیشبرد اهداف رسانهای کشور شد.
یادآور میشود، در این آئین حجتالاسلام محمود دعائی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، محمدحسین خوشوقت مدیرمسئول پایگاه خبری فرارو، محمدصادق عرب مدیر مسئول پایگاه خبری تابناک، علی صالح آبادی مدیرمسئول هفتهنامه ستاره صبح و محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق ایرنا به بیان دیدگاههای خود در خصوص شرایط فعلی رسانه پرداختند.
توسط انتشارات عرضه شد؛
«سقوط والاستریت» در بازار نشر
کتاب «سقوط والاستریت» نوشته ناتان آسنگ بهتازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب هشتادمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که اینناشر چاپ میکند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۰۱ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.
کتابهای «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر میشوند. اینمجموعه زمینههای فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشههای سیاسی، فرهنگی و فلسفههای تاثیرگذار را در گذر تمدن بینالنهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی میکند.
اینکتاب با ۱۱۹ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
البرز و تاریخ دانشکده کشاورزی؛
ضرورت و عدم ضرورت روز البرز
حسین عسکری، تاریخنگار و البرزپژوه و نویسنده کتابهایی چون «کتابشناسی ساوجبلاغ»، «نقد دل»، «بیداری دشت کهن»، «علمای مجاهد استان البرز»، «دشتی به وسعت تاریخ»، «کهن دشت»، «روستای ایستا» و «روستازادگان دانشمند» به مناسبت ۲۰ مهر که روز البرز نام گرفته، یادداشتی را در اختیار مهر قرار داده است که در ادامه آن را خواهید خواند:
از سال ۱۳۹۶ به پیشنهاد دکتر مهراب رجبی، ۲۰ مهر، «روز ملی البرز» نامیده شده است. در زمستان ۱۳۹۹ با توصیه هوشمندانه استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی، کاربرد واژه «ملی» از عنوان این روز حذف شد چون این کشورها هستند که روز ملی دارند. شهرها، شهرستانها و استانها، ملت مستقل نیستند که روز ملی داشته باشند بلکه آنان صاحب روز یا هفته فرهنگی میشوند.
در مهر ۱۲۹۶ «دبستان برزگران» با پیگیری وزارت فلاحت و تجارت و مدیریت فنی «هانس شریکر» (آلمانی) در قریه کرج تاسیس شد. این دبستان در واقع همان «مکتب عملی فلاحتی» بود که با حضور ۳۵ شاگرد بالای ۱۵ سال، از طریق آزمون ورودی آغاز به کار کرد. این مدرسه، شبانه روزی و دوره تحصیل در آن یک ساله بود.
بر اساس پروگرام دبستان برزگران که در سال ۱۲۹۷ چاپ شده، این درسها تعلیم داده میشد: فارسی، شرعیات، حساب، سیاق، هندسه، فیزیک، علم زراعت، حیوان داری، پرورش و تربیت درختان میوه، کائنات جو (هواشناسی کشاورزی)، شناسایی اراضی، دایر کردن اراضی، کوت و رشوه، دفترداری مختصر، مساحی (اندازه گیری مساحت اراضی)، گیاه شناسی، پرورش زنبور عسل، ساختن ابنیه دهاتی، تربیت جنگل به طور عموم، ثروت روستایی، قوانین جاریه روستایی، ماشینهای زراعتی به طور عموم.
از دیگر سو، اقامه نمازهای واجب، ورزش، عملیات زراعتی در مزارع، در فهرست برنامههای شبانه روزی این مدرسه دیده میشود. حتی در صفحه ۹ پروگرام دبستان برزگران آمده است: «در مواقع نماز، اذان هم گفته میشود.» همچنین در صفحه ۱۱ آن ذیل «درس شرعیات» درج شده است: «اصول دین؛ فروع دین (مخصوصاً ذکر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر)؛ تقسیمات اولیه ارث؛ مکاسب حلال و حرام.»
و اما سیر تاریخی «پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران» که «دبستان برزگران کرج» بخشی از آن است:
۱. تاسیس مدرسه فلاحت مظفری در سال ۱۲۷۹
۲. انحلال مدرسه فلاحت مظفری در سال ۱۲۸۵
۳. تاسیس دبستان برزگران کرج در سال ۱۲۹۶
۴. انحلال دبستان برزگران در سال ۱۳۰۰
۵. گشایش مدرسه ابتدایی و متوسطه فلاحتی در پارک امین الملک تهران در سال ۱۳۰۱
۶. تاسیس مدرسه عالی فلاحت کرج در سال ۱۳۰۶
۷. تاسیس بنگاههای علمی فلاحتی کرج در سال ۱۳۱۴
۸. تغییر نام مدرسه عالی فلاحت کرج به دانشکده کشاورزی در سال ۱۳۱۹
۹. پیوستن دانشکده کشاورزی کرج به دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۵
۱۰. تغییر نام دانشکده کشاورزی کرج به دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵
۱۱. تاسیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۳
۱۲. نکوداشت یکصد و بیستمین سال تاسیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹.
نمیدانم به چه دلایلی، در چند سال اخیر، «طرح پیشنهادی روز البرز» در شورای فرهنگ عمومی استان مسکوت مانده است. این در حالی است که روز فرهنگی هشتگرد (۱۷ آذر) و روز فرهنگی نظرآباد (۸ مهر) به تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستانهای متبوع رسیده و روز فرهنگی کرج (۲۱ فروردین) هم در شورای اسلامی شهر کرج تصویب شده است.
با توجه به روند تصویب روزهای فرهنگی شهرستانهای هفتگانه استان البرز، دیگر تصویب «روز البرز» را امری ضروری و فوری نمیدانم. زیرا تصویب و برگزاری این روزهای فرهنگی، میتواند اهداف مورد نظر طرح پیشنهادی روز البرز را تامین کند و بدیل مناسبی برای آن باشد.
در همین راستا، ضمن سپاس از اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی استان البرز، تقاضامندیم که خود را بیش از این به مشقت نیاندازند؛ چون در یکی دو سال اخیر، «روز البرز» از دغدغههای اولیه و اصلی بیشتر فعالان فرهنگی و اجتماعی استان به ویژه البرزپژوهان خارج شده است. در گفتوگوی زنده اینستاگرامی ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ با آقایان دکتر مهراب رجبی و دکتر حمید حشمدار، در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.
منابع
تقی بهرامی، تاریخ کشاورزی ایران (تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۳۰)، صص ۱۵۵ - ۱۶۳؛ پروگرام دبستان برزگران در کرج: مکتب عملی فلاحتی (تهران: شرکت مطبعه بوسفور، ۱۲۹۷)، صفحات مختلف؛ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی از آغاز تا کنون: از مدرسه فلاحت مظفری (دیروز) تا پردیس (امروز)، مهر ۱۳۹۴، صص ۴ - ۲۱.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9607/29260/100595
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9607/29260/100596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9607/29260/100597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9607/29260/100598
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9607/29260/100599
|
عناوین این صفحه
- پیکر آذرنوش به خانه ابدی بدرقه شد
- فهم پدیدارشناسانه اربعین نیازمند درک عینی تجربههای فردی است
- جستجوی ریشههای واقعی و مغفول مانده جنگ صلیبی اول در یک کتاب
- اخبار
- اخبار