|
سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور میکند؟
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد درمورد مزایای تصویب اولیهی سند ملی سبک پوشش اسلامی برای صنعت پوشاک کشور توضیحاتی داد. سید مجید امامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد تصویب اولیهی سند ملی سبک پوشش اسلامی بیان کرد: یکی از عرصههایی که سالهاست در نظام فرهنگی کشور از دست ما خارج شده حوزه پوشاک است. این در حالی است که اشتغالزاترین و حتی به نظر برخی از افراد در آمارهای جهانی، پوشاک، بزرگترین صنعت جهانی به شمار میآید در حالیکه ما، هم در نظام طراحی با وجود استعدادهای بسیار زیادی که داریم و هم در عرصه تولید، با وجود تولیدکنندههای خیلی بزرگ و ممنوعیت واردات رسمی که داریم با لباس قاچاق و شبه قاچاق روبرو هستیم و با این وجود، میگوییم چرا فلان لباس نامناسب اجتماعی فروخته یا پوشیده میشود؟
دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: اگرچه سبک پوشش به فرد و ذائقه او بستگی دارد که این موضوع باید بر اساس شخصیت و منش فرد مورد بررسی قرار بگیرد ولی اینکه بر اساس سنت و تاریخ ۷ هزار سالهمان، پوشاک ما با وجود تنوع بالا و بی نظیری که در میان کشورهای مختلف دارد؛ هم از لحاظ تنوع رنگی و هم از نظر طرح پوشاک با چنین مشکلاتی مثل قاچاق و... روبروست به نظر میرسد باید یک کار اساسی از جنس فرهنگبنیان انجام میشده است. هرچند که همیشه عزیزان ما در حوزه صنعت، برنامههای راهبردی داشتهاند و این اتفاق باید دو سال پیش انجام میشد ولی با این حال، همین اتفاق باعث میشود که شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظام فرهنگی و صنعتی کشور در کنار هم قرار بگیرند. امامی اظهار کرد: اگر قرار است دنبال ویژند باشیم، باید ویژندهای پوشاک کشور خودمان را بپسندیم و اگر قرار است که بدنبال مد باشیم مد هم باید در چارچوب فرهنگ و ارزشها و زیباییشناسی ایرانی شکل بگیرد و برای این منظور، هدفگذاری هم شده است که ظرف ۱۰ سال، حداقل ۴۰ درصد از بازار پوشاک اجتماعی در اختیار ویژندهای داخلی و ویژندهای حجاب و لباس باشد که متأسفانه، الان این عدد پایینتر است و اگرچه خریداری میشود ولی تولیدات بی هویت هستند و نمیتوانند از هویت خودشان دفاع کنند. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد استقبال مردم از سند ملی سبک پوشش اسلامی گفت: دلیل این که با وجود رقابت کردن ویژندهای خارجی روی ویژند تأکید میکنم به خاطر بازارسازی است و به همین خاطر، عدد ۴۰ درصد را گذاشتیم. چون میدانیم که نمیتوانیم با این موج جهانی قطع رابطه کنیم و ما خیلی دیرتر از آنها به این حوزه بازاریابی وارد شدهایم ولی به هر حال برای شروع هیچوقت دیر نیست چراکه ویژندهای ایرانی در حوزه لباس آقایان و حتی لباس غیر رسمی و همچنین، حوزه حجاب بسیار موفق عمل میکنند ولی مورد حمایت نیستند.
امامی مطرح کرد: اگر نظام طراحی و آموزش و پژوهش ما متحول شود و طراحان لباس در یک زیستبوم ایرانی اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقاء پیدا کنند و اگر ویژندها، مراکز و استودیوهای جدی طراحی راه اندازی شوند و به جای کپی کردن از روی فضای مجازی، هویت طرح خودشان را داشته باشند که البته ویژندهای معتبر اینطور هستند و در صورتیکه بازار از قاچاق اشباع نشود و به عبارتی، اجازه دهند که رقابت وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف میشوند. چون کالای قاچاق اساساً لباس خارج از رده است و قیمت واقعی ندارد و چیزی است که باید امحاء شود.
بهرام افشاری بسیار مسلط است؛
فضای فانتزی «سال گربه» کار را سخت کرد
تهیهکننده «سال گربه» گفت: «سال گربه» به دلیل فضای فانتزی فیلم سختی بود و بهرام افشاری از آن دست بازیگرهایی است که با تسلط خود به کیفیت کار کمک میکند.
سعید خانی تهیه کنده فیلم سینمایی «سال گربه» درباره ساخت این فیلم گفت: تجربه کار با آقای تقیزاده را داشتم و در گپ و گفتی صحبت فیلمنامه سال گربه شد. فیلمنامه را خواندم و بنظرم کار متفاوتی رسید. اساسا من فضای فانتزی را خیلی دوست دارم که بعد از صحبتهایم با آقای تقیزاده، حرفه ای کار را شروع کردیم و در ادامه فیلمبرداری کار را انجام دادیم و درحال حاضر اکران فیلم را داریم.
وی درباره آمار گیشه سینما و قرار گرفتن فیلم سینمایی «سال گربه» در رتبه دوم فروش سینماها در هفته پایانی فروردین بیان کرد: خداراشکر فروش خوبی داشتیم البته تا فیلم را اکران کنیم تقریبا هیچ خبری از اکران فیلم در هیچ رسانه ای نبود ولی با توجه به زمان کمی که داشتیم فروش خیلی خوبی را تجربه کردیم و بنظر میرسد که فروش خوب ادامه دار باشد البته چندکار دیگرمان هم خوب فروخت و الحمدالله فعلا شرایط سینما خوب است.
خانی از سختی و جذابیت کار سال گربه گفت: به دلیل اینکه «سال گربه» لوکیشن و فضای بسیار فانتزیای دارد تقریبا فیلم سختی بود. از طرفی هم فیلم کاملا در بخش خصوصی تولید شده است و با بودجه ای که توانستیم هزینه کنیم تلاش کردیم برای فیلم کم نگذاریم و این فیلم در ایتالیا فیلم برداری شد. ما با جلوه های بصری سختی داشتیم و پروژه تولید «سال گربه» خیلی سخت بود و کار تولید سخت ترین قسمت کار بود.
تهیهکننده «سال گربه» درباره انتخاب بهرام افشاری به عنوان بازیگر نقش اول پاسخ داد: بهرام افشاری بازیگر خیلی مسلطی است که هم در کار کمدی و هم در کاری جدی خوب بازی میکند. بنظرم بهرام افشاری اساسا از آن دست بازیگرهایی است که به کیفیت کار کمک میکند و فقط به خود فکر نمیکند و به کلیت کار کمک میکند چه در مرحله متن و چه در مرحله ساخت.
وی در پاسخ به این سوال که انتخاب آقای معصومی نژاد به عنوان خبرنگار فیلم سینمایی سال گربه بر عهده چه کسی بود، گفت: ما در فیلمنامه دو نقش داشتیم که گزینه نقشها کاملا مشخص بود، یکی نقش مجری رضا رشیدپور و دیگری خبرنگار ایتالیا حمید معصومی نژاد بود که در همان ابتدای کار به آنها فکر کرده بودیم. خدا راشکر با پیگیری هایی که بچه ها داشتن او آمد و نقش خودش را بازی کرد. وقتی فیلمنامه را بخوانید مشخص است که نقش, نقش رشیدپور یا معصومی نژاد است اما اگر این افراد قبول نمیکردند که نقش خود را بازی کنند ما به سراغ فرد دیگری میرفتیم ولی خداراشکر که بازی هر دو گزینه نهایی شد.
سعید خانی افزود: درحال حاضر خبر خاصی درباره فیلم سینمایی«سال گربه» نداریم و اخبار فروش هفته اول را هم زدیم؛ امیدوارم مردم فیلم را ببیند و در کنار خانواده از آن لذت ببرند. درحال حاضر هم تنها کار «سال گربه» را داریم تا ببینیم چه رخ میدهد.
فیلم سینمایی «سال گربه» را مصطفی تقیزاده نوشته و کارگردانی کرده و سعید خانی تهیهکننده فیلم است. سعید خانی تهیه کننده ایرانی و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» است که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و پیش از این فیلم، تهیهکنندگی فیلمهای «حرفه ای»، «من»، «لیپار»، «دوزیست»، «لونه زنبور» و «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را برعهده داشته است.
بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برقنورد، شبنم قربانی، مرتضی تقیزاده، لادن ژاوهوند، نوشین تبریزی، رضا رشیدپور، علی اوجی، حمید معصومینژاد بازیگران این فیلم سینمایی هستند و در خلاصه داستان یک خطی این فیلم آمده است: داستان فیلم سال گربه داستان کسی است که دوست داشت معروف شود حالا به هر طریقی که شده.
شایان ذکر است فیلم سینمایی «سال گربه» به مدت ۱۰۵ دقیقه سال گذشته ساخته شده و تولید آن حدوداً ۲ ماه زمان برده است.
دستگیری باند سرقت از کتابخانهها!
مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانههای عمومی کشور با تاکید بر نگاه ویژه نهاد به نفایس چاپی، با ارائه توضیح درباره سرقت و فروش منابع کتابخانهها، از دستگیری باند سرقت از کتابخانههای عمومی خبر داد. سیام فروردینماه خبری منتشر شد که چند کتاب قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز با پیگیری مسئولان کتابخانههای عمومی به کتابخانه بازگشت. در پی این موضوع با حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانههای نهاد کتابخانههای عمومی کشور در خصوص نفایس چاپی و اقدامات این سازمان برای حفظ این میراث گفتوگو کردهایم. مدیرکل تأمین منابع کتابخانههای نهاد با غیرقابل امانت خواندن منابع نفیس گفت: در «دستورالعمل منابع اطلاعاتی»، که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده، امانت خارج کتابخانهای کتابهای مرجع، کتابهای خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و کتابهای نفیس، کمیاب و نایاب ممنوع شد و مطالعه این منابع تنها در کتابخانه مقدور است. او افزود: اگر این دسته از منابع در معرض فروش قرار داده شود، نشاندهنده سرقت آن از سوی افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه است. عبدوس درباره اقدامات انجامشده برای حفظ نفایس چاپی گفت: همچنین با تشکیل «کارگروه نسخ خطی»، اقداماتی برای این دسته از نفایس چاپی طراحی و اجرا شد؛ بازدید کارشناسان نسخ از مراکز مبادله استانها، کتابخانههای قدیمی و بخش نسخ خطی کتابخانهها برای شناسایی نفایس چاپی و فهرستبرداری، تعیین یک نفر رابط در هر استان به عنوان «کتابدار بخش نفایس چاپی»، فهرستنویسی، تهیه تجهیزات برای دیجیتالسازی و شناسایی کتابهای در معرض آسیب برای آفتزدایی بخشی از این اقدامات بوده است. او درباره فروش کتابهای کمیاب یا قدیمی کتابخانهها در بازار سیاه گفت: علیرغم اقدامات پیشگیرانه نهاد کتابخانهها و حفظ و صیانت از میراث مکتوب کشور، بعضاً در دورههای گذشته و پیش از تأسیس نهاد و قرار داشتن کتابهای ارزشمند در قفسههای باز، عدهای از سودجویان که اقدام به خارج کردن کتابهای کمیاب یا نایاب متعلق به کتابخانهها، اعم از کتابخانههای عمومی یا غیر از آن، کردهاند، آنها را به صورت غیرقانونی به فروش میرسانند. فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران متوقف شد
حراجی ساتبیز لندن فروش ورقی از قرآن سرقتشده از ایران را متوقف کرد. مرتضی کریمینیا ـ پژوهشگر نسخههای خطی و قرآنی ـ که چندی پیش از به حراج گذاشتن صفحههایی از قرآن خطی سرقتشده از ایران در حراجی ساتبیز لندن (انگلیس) خبر داده بود، اکنون اطلاع داده است، این حراجی فروش این برگ (متعلق به قرآن مسروقۀ ۵۴۸ موزۀ ملی پارس) را متوقف کرده و این صفحات از روی سایت رسمی حراج ساتبیز حذف شدهاند. بنابراین این برگه در تاریخ چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به فروش نخواهد رسید. براساس آنچه در سایت ساتبیز منتشر شده بود، قرار بود صفحاتی از قرآن خط کوفی چهارشنبه پنجم اردیبهشتماه (۲۴ آوریل) در لندن با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند به حراج گذاشته شود. کریمینیا که بیش از دو دهه است وضعیت این قرآن سرقتشده را پیگیری میکند، تشخیص داده بود برگی که در حراج ساتبیز لندن به فروش گذاشته شده، شماره ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ قرآن کوفی و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سوره «حاقه» است. این قرآنپژوه و مترجم و نسخهشناس مصاحف قرآن که ورقهای جداشدهٔ قرآن مسروقه را تا کنون در موزههای لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجیهای ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده، تاکید کرده است: طبیعتاً بازگرداندن این برگهها نیازمند اقدامات حقوقی و پیگیری اداری و رسمی از سوی مسئولان وزارت میراث فرهنگی است. مدیرکل موزهها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشتر از پیگیری حقوقی این وزارتخانه برای اثبات مالکیت اوراق شناساییشده این قرآن در حراجیها و موزهها خبر داده بود. سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردینماه سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترینهای شیشهای موزه، نسخهای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی
دستورالعمل ساترا در حوزه تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی، شامل پنج فصل با ۹۶ بند مختلف است. محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درخصوص انتقاد برخی از کاربران شبکه نمایش خانگی از تعدادی از سکوهای صوت و تصویر به علت پخش تبلیغات بازرگانی گفت: ما سه نوع تبلیغات داریم، یک نوع تبلیغات سیاسی است که نزدیک انتخابات پخش میشود، یک نوع تبلیغات مذهبی و ایدئولوژی است و یک نوع دیگر تبلیغات، تبلیغات تجاری است. وی افزود: در این تبلیغات تجاری یک نفعی میرسد به صاحب نمانامی یا صاحب برندی. در این بخش مشخص دستورالعمل داریم ولی نکته اش این است که این یک بخشی است که ذی نفعی دارد. مثلا ۶ سکوی ابتدای ما در نمایش خانگی سال گذشته حدود ۲ هزارو ۶۲۰ میلیارد تومان از این حوزه بهرهمند بودند، ۶ سکوی پرکاربرد و اصلی از منظر مخاطب، این مسئلهای جدی است و بستر نشر این تبلیغات را همه مردم میدانند. وی گفت: شکایت و حرف مردم در این حوزه چی است؟ مردم اعلام میکنند که ما خیلی تبلغ میبینم. مردم اعلام میکنند که رده سنی در تبلیغات رعایت نمیشود و غیرمتعارف است پس این مسئله ابعاد مختلفی دارد. وی گفت: پس دستور العملهایی که داده میشود باید جامع باشد، یعنی نیازهای و دغدغههای مردم و یوزرهای کاربرها را کامل پوشش بدهد. حوزه دیگر این است که حاکمیت یک سری دغدغههایی دارد مثلا مسئله زندگیف، چون تبلیغات پرتکرار است و تاثیری که تبلیغات میتواند روی سطح زندگی و فرهنگ مردم بگذارد قابل توجه است و لایه دیگر خود فعالان صنعت هستند. وی افزود: در این دستورالعملها ما سعی کردیم همه ابعاد را ببنیم، ما نشستهایی با کارشناسان این حوزه و استادان دانشگاه در رشته ارتباطات و رشتههای جامع شناسی و مرتبط برگزار کردیم، حدود بیست کشور را مطالعه کردیم که صنعت تبلیغات خیلی جدی دارند؛ که برسیم به این چه فضای وجود دارد در صنعت تبلیغات دنیا و چه قوانینی دارند. این چارچوبها خیلی مهم است باید نقطه تعادل همه ذی نفعها باشد هم مردم در عین حال هم حاکمیت و هم خود فعالان صنعت. |
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17192/40946/133364
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17192/40946/133365
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17192/40946/133366
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17192/40946/133367
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17192/40946/133368
|
- سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور میکند؟
- فضای فانتزی «سال گربه» کار را سخت کرد
- دستگیری باند سرقت از کتابخانهها!
- فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران متوقف شد
- دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی