|
جوایر سینما انقلاب اهدا شد
سیزدهمین اختتامیه سینما انقلاب که با اهدای جایزه سینمایی «ققنوس» همراه است، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی سینما انقلاب، اختتامیه محفل هماندیشی سینما انقلاب با حضور محسن دوباشی دبیر محفل سینما انقلاب، نعمتالله سعیدی نویسنده و روزنامهنگار، حجت الاسلام محمد رحمانی کارشناس مسایل تعلیم و تربیت با همراهی اهالی سینما 30 بهمن ماه برگزار شد.
در ابتدای این رویداد، محسن دوباشی درباره اهمیت محفل سینما انقلاب اینگونه گفت: جشنوارههای فیلم فجر انتظاراتی در دل مخاطبان ایجاد میکنند اما معمولاً از به سرانجام رساندن آن مغفول میمانند. در سینما انقلاب، ما به بهانههای مختلفی به این مسایل بیشتر میپردازیم.
سپس مهمان ویژه محفل سینما انقلاب، نعمتالله سعیدی درباره علت پدید آمدن جشنوارهها گفت: جشنوارهها شکل میگیرند که هنرمندان و سینماگران یا به دلیل نگرانی از حضور در آن تلاش بیشتری کنند و یا دلگرم حمایت از سمت آن هستند. برای مثال، در اسکار اگر فیلمی برنده شود فروشش تضمین میشود. اما جشنواره فجر اینگونه است؟ یعنی سینماگران ما نگران واکنشی که از سمت جشنواره مطرح میشود، هستند؟
طبق رسم هرساله این رویداد، جایزه ققنوس و سینما انقلاب، فیلم برگزیده با نگاه و دلیلی خاص انتخاب شده بود. امسال هم سه محور تربیت، زنان و بینالملل موضوعاتی بودند که به آنها توجه ویژه شده بود. در ادامه مجری از حجت الاسلام رحمانی و دوباشی و سعیدی خواست که برای تقدیر از فیلمسازان حاضر شوند که جوایز اهدایی به ترتیب گفته شده، تقدیم شد:
به دلیل سالها تلاش و مجاهدت در عرصه سینمای دفاع مقدس و سینمای جبهه مقاومت و تهیه ۲ اثر در جشنواره فیلم فجر چهل و دوم، با عنوانهای «احمد» و «آسمان غرب» از حبیبالله والینژاد تقدیر شد.
همچنین از سعید پروینی به دلیل نگاه جهاناندیش و بینالمللی که در فیلم سینمایی «قلب رقه» داشت، تقدیر شد.
نگاه به نوجوان و عرصه تعلیم و تربیت، از جمله موضوعاتی است که در سینمای ایران بیتوجهی زیاد دیده است، به همین دلیل تقدیری از فیلم «باغ کیانوش» به تهیهکنندگی محمد جواد موحد انجام شد.
فیلم سینمایی «مجنون» که به شخصیت شهید زینالدین پرداخته بود، به دلیل پرداخت خوبی که نسبت به شخصیت این شهید داشت، موجبات تقدیر از عباس نادران، تهیهکننده این اثر را فراهم آورد.
سینما انقلاب از فیلم سینمایی «بیبدن» به دلیل نگاه حل مسالهای که نسبت به پدیدههای اجتماعی داشت، از تهیهکننده فیلم، سیدمصطفی احمدی تقدیر کرد.
در آخر، از عطا پناهی، تهیهکننده فیلم «پرویز خان» به دلیل نگاه امیدوارانه و حل مسالهای نسبت به مشکلات پیرامون، تقدیر شد.
محفل هم اندیشی سینما انقلاب، از سال ۱۳۸۸ با تمرکز بر گفتمان انقلاب آغاز به کار کرد. هرساله پس از پایان جشنواره فیلم فجر، این محفل هم اندیشی با حضور اهالی سینما و اندیشمندان برگزار و موضوع فیلمها همراه با نگاهی انقلابی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
اخبار
بیستمین دوره تصویر سال برگزار میکند؛
تقدیر از رخشان بنیاعتماد، ابراهیم حقیقی، مریم زندی و جواد علیزاده
سیفالله صمدیان گفت: در بخش «ستایش» تصویر سال از چهار هنرمند شاخص کشورمان تقدیر میشود.
بیستمین دوره تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از یکم تا هجدهم اسفند همچون دورههای گذشته با در اختیار داشتن تمامی فضاهای نمایشگاهی و نمایش فیلم خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
ویژگی اصلی بیستمین دوره، مرور آثار ارائه شده در بیست سال گذشته (منتخبی از آثار چاپی عکاسی، گرافیک و کاریکاتور در گالریها و نیز نمایش فیلمهای برنده جایزه و منتخبی از فیلمهای شاخص ارائه شده در دورههای پیشین جشنواره فیلم تصویر) است. آثار جدید نمایشگاهی فقط در بخش ویژه «عکسهای موبایلی» ارائه خواهد شد.
سیفالله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال در نشست خبری که در خانه هنرمندان برگزار شد، درباره ویژگیهای بیستمین دوره تصویر سال گفت: ما تنها مجموعهای بودیم، که امکان جمع شدن جمعی هنرمندان را بدون گروهبندی سیاسی فراهم کردیم. ما امسال تصمیم گرفتیم مروری بر آثار ارائه شده در تصویر سال داشته باشیم. این مرور شامل پنج بخش عکاسی از جمله خبری، مستند اجتماعی، هنر و هنرمندان، ورزشی و عکاسی خلاقه است.
دبیر جشن تصویر سال ادامه داد: در بخش سینما تمام فیلمهای برنده ۱۴ دوره گذشته و بخش ویژه تهران را برای نمایش مجدد جمعآوری کردیم. مطمئنم اگر دانشجویان و طرفداران سینما بخواهند جمعبندی از وضعیت سینمای ایران در طول ۲۰ ساله گذشته داشته باشند، به بسته دیدنی دست مییابند و هر روز میتوانند در یک سانس در سالن نمایش شهناز فیلمها را ببینند.
وی با بیان اینکه در این مدت ۱۴۰۰ برنده داشتیم، افزود: امسال ۱۴۰ فیلم از برندگان جوانان زیر ۲۵ سال و بخش ویژه تهران در دو سانس ۱۴ و ۱۶ به صورت رایگان نمایش داده میشود. به طور کلی، در بخش مستند ۹۳ عکس، بخش هنرمندان ۱۳۸، بخش خلاقه ۱۳۱ عکس، بخش خبری ۹۵ عکس و بخش ورزشی ۷۵ اثر وجود دارد. عکسهای خبری جزء عکسهای دینی است؛ چون از یک دوره تاریخی آغاز میشود و بخشهای هیجانانگیز تاریخ را در بر میگیرد.
به گفته صمدیان، از آنجایی که آثار جدید نمایشگاهی فقط در بخش «عکسهای موبایلی» است، حدود ۵۰۰۰ عکس به دستمان رسید، که حدود ۳۰۰ اثر به صورت چاپ شده در یکی از گالریهای خانه هنرمندان به نمایش در میآید. از طرفی، حدود ۳۰۰ اثر برای بخش مالتی مدیا انتخاب شده است.
دبیر جشن تصویر سال به بخش «ستایش» تصویر سال اشاره کرد و افزود: امسال به پاس بیستمین دوره تصویرسال برای چهار هنرمند شاخص کشورمان بزرگداشت خواهیم داشت. در سینما از رخشان بنیاعتماد، در گرافیک از ابراهیم حقیقی، در عکاسی از مریم زندی و در کاریکاتوریست از جواد علیزاده تقدیر خواهد شد.
در دومین دوره جایزه معلم؛
«باغ کیانوش» فیلم برتر با مضمون آموزشی و تربیتی اعلام شد
هیئت داوران دومین دوره جایزه معلم برای فیلم، «باغ کیانوش» را به عنوان فیلم برتر با مضمون آموزشی و تربیتی اعلام کرد.
هیئت داوران دومین دوره جایزه معلم برای فیلم، فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به تهیهکنندگی محمدجواد موحد را به عنوان فیلم برتر این دوره از جشنواره فیلم فجر «با مضمون آموزشی و تربیتی» اعلام کرد، این جایزه در بخش جوایز تجلی اراده ملی جشنواره به تهیه کننده فیلم باغ کیانوش اهداء شد.
هیئت داوران دومین دوره جایزه معلم برای فیلم با بررسی ۴۲۳ فرم ثبت شده در سامانه این جایزه، ضمن تقدیر از انیمیشنهای حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و در راستای تشویق خانواده سینمای ایران به تولید آثار داستانی با مضمون «آموزشی و تربیتی»، چهار اثر سینمایی با نامهای «میرو» به تهیه کنندگی سعید الهی، «نوروز» به تهیه کنندگی محمدرضا نادری، «باغ کیانوش» به تهیه کنندگی محمدجواد موحد و فیلم سینمایی «پرویز خان» به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانهای اوج را به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه اعلام داشت.
پس از بررسی ۴ اثر فوق توسط هیئت داوران تخصصی دومین دوره جایزه معلم متشکل از فرزانه فخریان (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان و مدیر بنیاد پویانمایی وزارت ارشاد) – امیررضا مافی (مدیر مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره) - کمیل خجسته (مدیر فرهنگی) - حسین حق پناه (کارشناس حوزه رسانه کودک و نوجوان) - صدرا فیروزمند (معلّم و طراح آموزشی) – محمدرئوف زارعی (مربی و فعال تعلیم و تربیت) - فاطمه سادات بکایی (دبیر و فعال رسانهای) و امیرحسین اخوین (دبیر جشنواره فیلم مدرسه)، جایزه «معلم» برای بهترین فیلم با مضمون آموزشی و تربیتی به فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به تهیه کنندگی محمدجواد موحد اهداء شد.
گفتنی است این جایزه با مشارکت بنیاد عامالمنفعه تعلیم و تربیت برهان به صورت سالانه اهداء میشود.
فیلم جدید کاترین دونو در آمریکا اکران میشود
«همسر رییس جمهوری» فیلم جدید کاترین دونو بازیگر سرشناس فرانسوی، در سینماهای آمریکا به نمایش درمیآید. گروه رسانهای کوهن، شرکت پخش آمریکایی که امتیاز فیلم «من کاپیتان» نامزد اسکار ایتالیا ساخته متئو گارونه را در اختیار دارد، حقوق «همسر رییسجمهوری» را برای نمایش به دست آورده است. این فیلم، فیلمی تلخ با بازی کاترین دونو در نقش برنادت شیراک، بانوی اول سابق فرانسه است. این قرارداد در بازار فیلم اروپا که اکنون در کنار جشنواره فیلم برلین در حال برگزاری است، بسته شد. این فیلم که اولین فیلم سینمایی لیا دومناخ به عنوان کارگردان است، نامزد دریافت جایزه سزار بهترین فیلم اول شده است.داستان این فیلم در سال ۱۹۹۵ میگذرد که ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه میشود. همسر وی برنادت انتظار دارد به دلیل کار همیشگی زیر سایه همسرش، با او با احترام رفتار شود؛ اما با تمسخر افکار عمومی روبه رو و به عنوان فردی بیش از حد بداخلاق، کنار گذاشته میشود. برنادت تصمیم میگیرد واکنش نشان دهد. این درام سیاسی ادای احترامی به برنادت شیراک است که به اندازه همسرش، ژاک، که ۲ دوره به عنوان رییس جمهوری انتخاب شده بود، محبوبیت نداشت. برنادت که اغلب توسط فرانسویها مورد تمسخر قرار میگرفت، در نهایت از شوهرش پیشی گرفت و تبدیل به نمادی حامی حقوق زنان شد. وی در کتاب خاطرات خود در سال ۲۰۰۱ ازدواج طولانی خود با رییس جمهوری فرانسه، ژاک شیراک را نه فقط ازدواجی با عشق، که ازدواجی بلندپروازانه توصیف کرد. او که در پشت صحنه برای پیشبرد حرفه همسرش کار کرده بود و کارهای بیپایان وی را تحمل میکرد، فکر میکرد وقتی او انتخاب شد، به جایگاهی که شایسته آن بود دست خواهد یافت. در عوض، او متوجه شد که کنار گذاشته شده و برمبنای نظرسنجیها، مردم او را سرد و غیرقابل دسترس میدانند. شهاب حسینی دوباره در شبکه خانگی
فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی شهاب حسینی اکران آنلاین میشود.
به نقل از روابط عمومی فیلم، اکران آنلاین فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» به نویسندگی و کارگردانی شهاب حسینی از چهارشنبه دوم اسفند ماه ساعت ۸ صبح آغاز میشود. داستان «مقیمان ناکجا» درباره جوانی است که به ناگاه وارد یک مهمانسرا میشود، مهمانسرایی غریب که معلوم نیست کجاست! اما هرچه بیشتر بر مختصات مهمانسرا تأمل میکند، بیشتر آشکار میشود که جوان در جایی بین مرگ و زندگی قرار گرفته است. شهاب حسینی که در سال ۱۳۹۲ کارگردانی را با فیلم «ساکن طبقه وسط» آغاز کرد در «مقیمان ناکجا» که درونمایه معنوی دارد به فلسفه زندگی و مرگ میپردازد. پریناز ایزدیار، آرمان درویش، ناهید مسلمی، احمد ساعتچیان، غزال نظر، مهدی حسینی، تنی آواکیان و شهاب حسینی بازیگران این اثر هستند. فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» که بر اساس نمایشنامه «مهمانسرای دودنیا» نوشته اریک امانوئل اشمیت نوشته و ساخته شده است، محصول سال ۱۳۹۶ است و پیشتر درگروه «هنر و تجربه» اکران شده بود و حالا از فیلیمو به نمایش درمی آید. امانوئل اشمیت بعد از دیدن این اثر که در جشنوارههای بینالمللی نیز حضور داشته است، یادداشتی برای شهاب حسینی ارسال کرد که در بخشی از آن آمده است: «من این فیلم را ابتدا تا انتها دوست داشتم، علاوه بر وفاداری عمیق و فلسفی و دراماتیکش به متن، تسلط زیبایی شناختی کارگردان، انتخاب بازیگران زن و مرد، فضای خلق شده اثر و احساسات قوی را که با روش های ساده و ناب و اساسی ایجاد شده، تحسین میکنم، من احساس برادری زیادی با کارگردان آن، شهاب حسینی میکنم.»
اجرای «هوش پشهای» با صدای هوتن شکیبا، صامتی و چنگیزیان
نمایش «هوش پشهای» نوشته و کارگردانی سامان کرمی از ۳ اسفند ساعت ۱۹ به تالار هنر میآید. نمایش «هوش پشه ای» نوشته و کارگردانی سامان کرمی، مشاور کارگردان و مجری طرح مینا گلپایگانی است که با حضور افتخاری سه هنرمند شناخته شده تئاتر هوتن شکیبا، ژاله صامتی و سعید چنگیزیان روی صحنه میرود. این نمایش از ۳ اسفند ساعت ۱۹ به تالار هنر میآید. هوتن شکیبا در این نمایش صدای هوش مصنوعی را بر عهده دارد. ژاله صامتی و سعید چنگیزیان نیز در تماس تصویری حضور دارند. در خلاصه داستان نمایش «هوش پشه ای» به کارگردانی سامان کرمی آمده است: «این نمایش ماجرای پسری را نشان می دهد که در خانه تنها است و وابستگی شدیدی به اینترنت و فضای مجازی دارد و از ارتباطات اجتماعی و عواطف انسانی دوری می کند. پسر سعی می کند مشکلات واقعی و حتی ساده در زندگی را با استفاده از اطلاعات موتور جستجوگر و هوش مصنوعی حل کند اما … .» بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا، الهه اصغری، علی بیگی، فائزه صدر، نفیسه فتحی و بازیگران نوجوان نیز یاسین وطن خواه، برسام نوری اسکویی هستند. طراحی صحنه این نمایش را مجتبی مهدی، آهنگسازی را حسین شعاعی، طراحی جلوه های بصری و نوری را ولی ثقفی، طراحی نور را حسین اکبری، طراحی لباس را نسیم ملکی، طراحی گریم را حسین تبریزی، بادی پرکاشن را کیمیا مظفری، دستیاری کارگردان و برنامه ریزی را کیمیا مظفری، گروه کارگردانی اکرم فرهی، نرگس پروانیا و سپیده شریعت مقدم، عکاسی و ساخت تیزر را کیانوش سلطانی متین، ساخت موشن و تصاویر ویدیویی را متین بهشتی، مسعود بهشتی، بهار صلواتچی و علی باوفا و طراحی پوستر و بروشور را کیانوش سلطانی متین بر عهده دارند.
صبح اعدام؛ سینما گزارش میکند
یکی از فیلمهایی که علاوهبر ساختار بصری، در زمینه نگارش فیلمنامه هم تجربهای متفاوت در سینمای ایران محسوب میشد، فیلم «صبح اعدام» بود. فیلمی که بهروز افخمی فیلمنامه آن را نه در قالب اقتباس از یک کتاب که با اقتباس از یک گزارش چاپ شده در روزنامه کیهان، نوشت و کارگردانی کرد. اتفاقاً فیلمنامهای که افخمی برای «صبح اعدام» نوشت، یکی از سه فیلمنامهای بود که از نگاه هیأت داوران، شایسته نامزدی برای سیمرغ بهترین فیلمنامه شناخته شد اما دستش به سیمرغ نرسید!
آنچه منبع اقتباس فیلمنامه «صبح اعدام» بوده است، گزارشی است که خبرنگار روزنامه کیهان از ساعات پایانی منتهی به اعدام طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی نوشته و از منظر تاریخی، بازتاب ویژهای در زمان خود داشته است. بخش زیادی از این گزارش به بازنشر وصیتنامه حاج اسماعیل اختصاص داشته که گویا در همان زمان بخش زیادی از برنامهریزی پهلوی برای فضاسازی علیه این ۲ قهرمان ملی را به باد داده و همین ویژگی هم از منظر بهروز افخمی به ارزش افزوده این گزارش تبدیل شده است.
افخمی که پیشتر فیلمهای اقتباسی متعددی را کارگردانی کرده بود، در «صبح اعدام» ساختار روایی مشابه فیلم «گاوخونی» را برگزید که در قالب آن، بخش عمدهای از روایت بهصورت نریشن و رادیویی تعریف میشود و تنها در بخشهایی از فیلم است که قصه با دیالوگگویی مستقیم بازیگران پیش میرود. هرچند فیلم افخمی بهدلیل ریتم کند و اتکای بیش از اندازه به نریشن، در زمان رونمایی در جشنواره فجر با انتقادهایی مواجه شد اما نتایج داوریها نشان داد لااقل رفقای این کارگردان در ترکیب هیأت داوران، حسابی هوای او را داشتهاند و احتمالاً به همین دلیل هم سیمرغ مهمتر «بهترین کارگردانی» را برای او کنار گذاشتند! اما عجیب اینکه همین دوستان هم فیلمنامه افخمی را شایسته تقدیر و توجه ندانستند.
باغ کیانوش؛ جنگی که زندگی کردیم
یکیاز فیلمهایی که با اقتباس مستقیم از یک کتاب به تولید رسید و در جشنواره چهلودوم فیلم فجر شاهد رونمایی از آن بودیم، فیلم «باغ کیانوش» بود. فیلمی که باشگاه فیلم سوره طراحی و تولید آن را برعهده داشت و آن را با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سرانجام رساند. رضا کشاورز حداد که کارگردانی این فیلم را به تهیهکنندگی جواد موحد برعهده داشته است، از فیلمسازان برخاسته از باشگاه فیلم سوره است که حالا اولین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کرده است.
«باغ کیانوش» اقتباسی از یک رمان نوجوانانه به همین نام است که در دهه ۸۰ به همت کانون پرورش فکری روانه بازار نشر شد. این رمان را علیاصغر عزتیپاک نوشته و این گونه به مخاطبانش معرفی شده است: «این رمان در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق میافتد. حمزه و عباس تصمیم میگیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمبافکن عراقی در نزدیکی باغ همزمان میشود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی میآفریند.»
هرچند خط داستانی این رمان اشاره به جنگ دارد اما جالب است بدانید در روایت داستان و بهویژه در فصلهای ابتدایی، هیچ نشانهای از جنگ وجود ندارد و شاهد توصیفاتی از زندگی روزمره اهالی یک روستا و کشمکشهای ماجراجویانه میان نوجوانان روستا هستیم. همین ویژگی در فرآیند اقتباس به فیلم «باغ کیانوش» هم سرایت کرده است. فیلمی که هرچند در پسزمینه خود به سالهای جنگ و دفاع مقدس اشاره دارد اما سهم میدان جنگ در آن حداقلی است و بخش اصلی داستان با تمرکز بر زندگی روزمره به تصویر درآمده است، زندگی که متأثر از جنگ، با تلاطمهایی همراه شده است.
آپاراتچی؛ سینمایی که دوستش داریم
فیلم سینمایی «آپاراتچی» را علی طاهرفر در اولین تجربه کارگردانی خود در سینمای بلند مقابل دوربین برده است. فیلمی که میتوان آن را یک ادای دین صادقانه به «سینما» دانست و اتفاقاً کارگردان نیز روی این وجه از فیلم خود تأکید بسیاری دارد. طاهرفر که کارگردانی برخاسته از جریان «عمار» محسوب میشود، اولین فیلم بلند سینمایی خود را در مدرسه «ماه» که از زیرمجموعههای جبهه فرهنگی انقلاب است، کلید زد و فیلمنامه آن را هم با اقتباس از کتابی با نام «آپاراتچی» نوشت که این کتاب هم پیشتر به همت انتشارات «راه یار» بهعنوان یکی دیگر از مجموعههای وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده بود. کتاب «آپاراتچی» در واقع در قالب خاطرات شفاهی یک هنرمند به ثبت رسیده و آنچه در آن روایت شده است، مربوط به سرگذشت جلیل طائفی اسدی، بهعنوان عکاس و فیلمبرداری آماتور است که در سالهای ابتدایی انقلاب و برپایه علایق شخصی خود، سراغ دنیای هنر آمده است. این کتاب را روحالله رشیدی، براساس خاطرات طائفی تنظیم کرده و در توضیحات پشت جلد آن آمده است: «جلیل طائفی، متولد ۱۳۳۱ در تبریز است که رنج ساخت فیلمهای بلند را با ابتداییترین امکانات به جان خریده و با زحمت زیادی برای مردم نمایش داده است. بدون کمترین پشتیبانی رسانهای یا هر امکان دیگر. به جای اینکه توی خانهاش بنشیند که مردم بیایند دنبالش، خودش بلند شده و رفته میان مردم. برای آنها حرف زده. نان و پنیرشان را خورده و فیلمش را با آپارات برای آنها پخش کرده است. برای مردمی که نه تنها سینما ندیده بودند، بلکه حتی داشتن تلویزیون هم برایشان آرزو بوده است. او قصههای انقلاب را به جاهایی برده است که مردم آن مناطق، با گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در جریان بسیاری از وقایع جامعه انقلابی شأن قرار نداشتند.»
کار عروسکی از پول سازترین رشتهها در جهان است
حجازیفر گفت: برای اولین بار در تئاتر کشور، سه اثر نمایش عروسکی بزرگسال روی صحنه است و کار عروسکی از پول سازترین رشتهها در جهان است. برای اولین بار در تئاتر کشور، سه اثر نمایش عروسکی بزرگسال «مامان» به کارگردانی الهام سلج محمودی، «دویست و هشتادمین شب سال» به کارگردانی مرجان پورغلامحسین و «مَثلِث» به کارگردانی قیس یساقی روی صحنه است. به این بهانه و در راستای نشان دادن جایگاه و نقش جشنواره نمایشهای عروسکی تهران – مبارک و تاثیر آن بر روند تولیدات نمایشی برای اجرای عموم تماشاخانه هامون همت به برپایی نشست تخصصی «دنیای فانتزی» با حضور هادی حجازیفر و محمد عاقبتی برگزار شد. هادی حجازیفر بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در گفتوگو با خبرنگار ما درباره این اجراها گفت: هدف جشنواره نمایشهای عروسکی تهران – مبارک این بود که تولید داشته باشیم و منتظر هستیم این کارها اجرا شوند، خیلی خوشحال هستم که حداقل شش کار جشنواره در این زمان اجرا رفتند، تاکنون سه کار در بخش کودک و سه کار در بخش بزرگسالان اجرا شده و با اقبال عمومی مواجه شدند.وی ادامه داد: امیدوارم حمایت از طرف مخاطبان و ومرکز هنرهای نمایشی ادامه دار باشد و میتواند تبدیل به یک جریان قوی تری شود چراکه مخاطب خود را دارد و میتوان بسیار موفق باشد. کارگردان سریال عاشورا عنوان کرد:امیدوارم مخاطبان و رسانهها از تئاتر به خصوص تئاتر عروسکی که مخاطب آن بزرگسالان است حمایت کنند تا ادامه حیات بدهند تا بتواند حرفهای جدید و آثار جدید ارائه کند. همیشه تقاضا باعث عرضه و تولید میشود. وی درخصوص پولساز بودن رشته عروسکی توضیح داد؛ رشته عروسکی در همه جای جهان از پولسازترین رشتههای هنری است، اما متأسفانه ما از این فرصت استفاده نمیکنیم و امیدوارم شرایط بهتر شود. |
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132108
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132109
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132110
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132111
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132112
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132113
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132114
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132115
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17164/40723/132116
|
- جوایر سینما انقلاب اهدا شد
- اخبار
- فیلم جدید کاترین دونو در آمریکا اکران میشود
- شهاب حسینی دوباره در شبکه خانگی
- اجرای «هوش پشهای» با صدای هوتن شکیبا، صامتی و چنگیزیان
- صبح اعدام؛ سینما گزارش میکند
- باغ کیانوش؛ جنگی که زندگی کردیم
- آپاراتچی؛ سینمایی که دوستش داریم
- کار عروسکی از پول سازترین رشتهها در جهان است