|
ماجرای ساخت «چراغ گاز»
تئاتری که بعد از فوت کارگردان به صحنه رسید
نمایش «چراغ گاز» که این روزها در عمارت ارغوان روی صحنه است، اثری است که ثمین اکبری مترجم و کارگردان آن در میانه راه تولید و تمرین کار، چشم از جهان فروبست. نمایش «چراغ گاز» از جمله آثار تئاتری سال ۱۴۰۳ است که از ۲۲ فروردین و در عمارت ارغوان روی صحنه رفته است. نکته قابل تامل و در عین تاثربرانگیز اجرای «چراغ گاز» این است که در تبلیغات و سایت فروش بلیت نمایش، مقابل نام ثمین اکبری مترجم و کارگردان اثر از واژه «مرحوم» استفاده شده است. سعید مهدیان دستیار کارگردان و از بازیگران نمایش «چراغ گاز» درباره این وضعیت و شرایطی که نمایش برای تولید تجربه کرد، به خبرنگار مهر گفت: با ثمین اکبری همدوره تحصیلی و همگروهی بودیم. ضمن داشتن رابطه دوستی، ثمین اکبری در نمایش «کورها» از گروه هنری «بینا» به عنوان مترجم و بازیگر حضور داشت. بعد از پایان اجرای «کورها»، ثمین ابراز تمایل کرد که ترجمه و کارگردانی نمایش «چراغ گاز» را بر عهده بگیرد. بنده به عنوان دستیار ثمین اکبری در کار حضور داشتم و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ تولید و تمرین نمایش «چراغ گاز» را آغاز کردیم و این تمرینها ادامه داشت تا اینکه در روز ۱۰ دی سال گذشته، ثمین اکبری بر اثر ایست قلبی فوت کرد. وی یادآور شد: با درگذشت ثمین اکبری کل اعضای گروه حدود ۲ هفته در شوک بودیم ولی تصمیم گرفتیم مسیری را که ثمین خیلی دوست داشت و با آن خیلی ذوق میکرد، ادامه دهیم. گروهی دست به دست هم دادیم تا کار را ادامه دهیم. من به عنوان دستیار، دیگر اعضای گروه و حتی دوستان ثمین اکبری تمام تلاش خود را کردیم تا نمایش «چراغ گاز» به سرانجام برسد. مهدیان درباره چالشهایی که گروه با آنها برای تولید نمایش «چراغ گاز» بعد از درگذشت ثمین اکبری مواجه بود، اظهار کرد: روزهای بسیار سختی را سپری کردیم. ما تمرین کرده بودیم و نوبت اجرایی سالن را هم داشتیم که ثمین فوت کرد. هنوز طراحی صحنه و لباس انجام نشده بود و فقط ۲ ماه تا زمان اجرا فرصت داشتیم. تمام گروه به همراه دوستان ثمین، کار طراحیهای صحنه و لباس و اجرای دکور نمایش را بر عهده گرفتیم و خوشبختانه تا زمان شروع اجرا، انجام شد. وی اظهار کرد: تلاش کردیم تمام فکرهایی را که ثمین اکبری برای اجرای «چراغ گاز» داشت، پیاده کنیم. به عنوان دستیار دفتر کارگردانی وی را در اختیار داشتم. اساس کار ما تفکرات ثمین اکبری بود و بنده هم با تجربه خودم و همچین استفاده از تجربیات گروه، کار را شکل دادم. دستیار کارگردان نمایش «چراغ گاز» با بیان اینکه شیوه اجرایی این اثر سوررئال است، درباره ویژگیهای اجرای این نمایش توضیح داد: ما در نمایش «چراغ گاز» طراحی صحنه و دکوری خوب و صحنه متحرکی داریم. همچنین به لحاظ ایده اجرایی، خط زمانی داریم و از ابتدا تا انتهای نمایش زمان قطع نمیشود. خوشبختانه نظر مخاطبان هم طی اجراهایی که سپری کردیم، مثبت بوده است. مهدیان درباره چالشهای اقتصادی گروه برای تولید نمایش «چراغ گاز»، تاکید کرد: از لحاظ مالی به شدت در فشار بودیم. ما گروهی این کار را انجام دادیم و مستقل هستیم. حامی کار خودمان بودیم و تمام هزینهها را خودمان متقبل شدهایم که برای طراحی صحنه و لباس هزینهها سنگین بود. وی در پایان با اشاره به اینکه «چراغ گاز» تا ۷ اردیبهشت روی صحنه است، درباره احتمال تمدید اجرا گفت: اینکه بتوانیم اجرای نمایش را تمدید کنیم یا نه به استقبال مخاطبان بستگی دارد. برنامه سازان به درک درستی از مستند رسیدهاند
داور بخش اصلی جشنواره پژواک اعلام کرد که آثار مستندسازان در سومین دوره از جشنواره پژواک نسبت به دورههای گذشته پیشرفت محسوسی داشته است. داور بخش اصلی جشنواره پژواک اعلام کرد که آثار مستندسازان در سومین دوره از جشنواره پژواک نسبت به دورههای گذشته پیشرفت محسوسی داشته و داوران در این دوره شاهد تنوع ژانرها و تعریف درستی از گونههای مستند و خط روایی بودند. سعید معدن کن، برای سومین دوره متوالی که داوری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک را بر عهده دارد و این دوره هم داور بخش اصلی است، در پاسخ به این پرسش که کیفیت آثار در این دوره از جشنواره چگونه است؟ گفت: مسلما آثار نسبت به دورههای گذشته پیشرفت محسوسی داشته و ما شاهد تنوع ژانرها و تعریف درستی از گونههای مستند و خط روایی بودیم. در واقع برنامه سازان به درک درستی از مستند رسیده اند؛ به طوری که مستندهای متنوعی به دست ما رسید. وی با اشاره به مولفههایی که در داوری لحاظ شده است، افزود: اول از همه توجه ما در داوری به مولفههایی بود که توسط دبیرخانه جشنواره در فرمهایی تهیه شده بود. اما هر داوری متر و معیارهایی دارد و با توجه به آنها داوری آثار را بر عهده میگیرد. توجه به وجوه هنری و زیباشناسی آثار، زوایه دید متفاوت، پرداخت به سوژه جدید و تازه، پرداخت خلاقانه و جذاب از مولفههایی بود که در داوری لحاظ کردم. البته پژوهش محور بودن، تناسب داشتن، بهره بردن از آرایههای صوتی درست و آرایههای هنری را جداگانه توجه داشتم. ما در میان آثار، بویژه اگر از لحاظ امتیاز نزدیک بودند بیشتر به مواردی که گفته شد، توجه داشتم و اینها بسیار راهگشا بود. معدن کن معتقد است: این دوره تنوع ژانری خوبی را شاهد بودیم. اگر بخواهیم کلیت این دوره از جشنواره را بگویم میتوان گفت، این دوره نشانههای متفاوت و جایزهای خودش را دارد و تعریف مشخصی از دوره داده شد.
آشنایی با فضل و رحمت خدا در جلد سوم کتاب «طعم شیرین خدا»
جلد سوم کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی درباره رحمت خداست، که از معرّفی خدا به معرّفی ابعاد مختلف دین میرسد. جلد سوم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «با تیغ مهربانیات آخرش میکشی مرا» به قلم محسن عبّاسی ولدی و از سوی انتشارات آیین فطرت منتشر شده، که در تلاش است با آیات قرآن و روایت اهل بیت (ع) به معرفی خدا بپردازد. حرف اصلی کتاب درباره رحمت خداست، که اشاره میکند: «توجّه به فضل ممکنه آدم رو جسور بکنه. ممکنه چیه؟ حتماً یه سری از آدما وقتی به فضل خدا توجّه میکنن، جسور میشن؛ امّا راه جلوگیری از این جسارت این نیست که جوری با مردم درباره خدا حرف بزنیم که انگار هیچ فضلی نداره و همهش با عدلش با مردم برخورد میکنه. اگه راه این بود، که اهل بیت (ع) این طوری خدا رو معرّفی نمیکردن. تو بحث توبه هم گفتم که بعضی از ماها برا معرفی خدا طوری عمل میکنیم که العیاذ بالله انگار میخوایم اشتباههایی که خدا و اهل بیت (ع) تو معرفیشون داشتن، جبران کنیم. انگار که اونا حواسشون نبوده این حرفا میتونه زمینهساز جری شدن بعضی از بندهها بشه. حالا که اهل بیت (ع) این حرفا رو گفتن و زیادم گفتن، ما نباید این مشکل رو با پنهان کردن این حرفا حل کنیم. ما غافلیم از اینکه بندهای که فضل خدا رو قبول کرده، نهایتش گناه میکنه و بعدشم میآد میگه: «خدایا! ببخش که گناه کردم»؛ امّا بندهای که خدا رو فقط با عدلش میشناسه، از خدا فرار میکنه؛ چون خدایی که فضل نداره، خدایی نیست که آدم توی فطرتش اون رو میشناسه». فصل اول کتاب با عنوان آیا خدای ما و خدای قرآن یکیه؟ فصل دوم با عنوان کی میتونه این خدا رو دوست نداشته باشه؟ فصل سوم با عنوان خدا سخت میبخشه یا آسون؟ فصل چهارم با عنوان چرا خدا میخواد ببخشه؛ امّا ما نمیذاریم؟ فصل پنجم با عنوان از بستن درِ توبه به روی مردم چی بهمون میرسه؟ فصل ششم با عنوان مهربونی خدا، مثل مهربونی ماست؟ فصل هفتم با عنوان خدای ما فقط عدل داره؟ پس فضلش چی میشه؟ فصل هشتم با عنوان اگه خدا فقط عدل داشت، باید چی کار میکردیم؟! و فصل نهم با عنوان چرا همهش از خدای اخمو حرف میزنیم؟! هست.
آیا هنر بعد از انقلاب به استقلال فرهنگی و هنری رسیده است؟
پتگر گفت: با وجود این که بعد از انقلاب اسلامی ایران خیلی به فرهنگ و هنر خدمت شده است ولی در مقایسه با استقلالی که امام خمینی (ره) مدنظر داشتند به آن نقطهای که باید، نرسیدهایم. علی پتگر، نقاش پیشکسوت و منتقد ادبی درمورد هنر نقاشی در بستر انقلاب اسلامی گفت: الان بعد از چهل و چند سال که از انقلاب اسلامی گذشته است ممکن است کسی سوال کند بعد از این چند سال، از نظر سطح هنر و انتظارات هنری چه مرتبهای را برآورده کردهایم؟ امکان دارد فردی بگوید صد درصد موفق بودهایم و به نتایج مطلوب و ایدهآل رسیدهایم و در مقابل، فرد دیگری با دید دیگر بگوید که موفق نبوده و ضعیف عمل کردهایم و همچنین، افراد دیگری نظرات متفاوتی داشته باشند. ام ادامه داد: به نظر بنده، این پاسخها به آن انتظارات ذهنی فرد نظر دهنده برمیگردند. از اینرو، ممکن است انتظارات حداقلی داشته باشیم و در خیلی از جاها احساس کنیم بسیار موفق بودهایم ولی یک موقعی وجود دارد که انتظارات ما حالت آرمانی دارند؛ یعنی اگرچه هنوز به خواستههایمان دست پیدا نکردهایم ولی بدنبال آنها هستیم.
این نقاش پیشکسوت تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک رهبری داشت که شخصیت ممتاز جهانی بود و ایشان از انقلاب چهار هدف داشتند. یک، استقلال سیاسی دوم، استقلال نظامی، سوم، استقلال اقتصادی و چهارم، استقلال فرهنگی بود. درمورد استقلال سیاسی و نظامی کاملاً موفق عمل کردیم و همه به این موضوع اذعان دارند. اما درمورد استقلال اقتصادی و فرهنگی با وجود این که احساس میکنم بعد از انقلاب اسلامی ایران خیلی به فرهنگ و هنر خدمت شده است ولی در مقایسه با استقلالی که امام خمینی رحمت الله علیه مدنظر داشتند و با وجود اینکه دو ارگان مذکور به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کردهاند، اما در رابطه با فرهنگ و هنر به آن نقطهای که باید، نرسیده ایم.
افتخار سربازی رهبر انقلاب و نظام را با هیچ موردی عوض نمیکنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما افتخار سربازی رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با هیچ موردی عوض نمیکنیم، مهمترین افتخار را نشاندن لبخند رضایت بر چهره حضرت آیت الله خامنهای توصیف کرد. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آیین تکریم و معارفه مدیران جدید و پیشین موسسه ایران اظهار داشت: روزنامه ایران روزنامه دولت است. ما ۳۰۰ روزنامه در کشور داریم که یکی از آنها متعلق به دولت است آن هم در شرایطی که شاهد جنگ رسانهای پیچیده هستیم و این موضوع، کار بیش از حد و شبانهروزی میطلبد. وی افزود: ما ایام مبارکی را بعد از عید سعید فطر پشت سر میگذاریم و ان شاءالله مشمول رحمت و غفران الهی قرار گرفته باشیم. آشنایی ما با آقایان روزیطلب، صالحی و نادری به مقطع حضور در مرکز بررسیهای ریاست جمهوری و مجموعه رجانیوز در سال ۸۵ بازمیگردد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خدمات رسانهای روزیطلب در سالهای گذشته به ورود وی به حوزههای مختلف از جمله تاریخ امنیت جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد. اسماعیلی گفت: روزیطلب فردی مسلط و قوی در این حوزه است که از روحیه پایمردی و عدالت خواهی وی ناشی میشود. وی ادامه داد: روزیطلب با روحیه پُرکار خود در کنار روزنامهنگاری در حوزه انتشارات، آثار مکتوب و تولیدات سینمایی هم آثار کم نظیری را به ویژه درباره چهره منافقین رقم زد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر احسان صالحی نبود ما هیچ جایگزینی برای روزیطلب متصور نبودیم تا بتوانیم سطح کیفی روزنامه را بالا نگه داریم و امیدواریم افقگشاییهای جدیدی را شاهد باشیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17184/40882/132907
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17184/40882/132908
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17184/40882/132909
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17184/40882/132910
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17184/40882/132911
|
- تئاتری که بعد از فوت کارگردان به صحنه رسید
- برنامه سازان به درک درستی از مستند رسیدهاند
- آشنایی با فضل و رحمت خدا در جلد سوم کتاب «طعم شیرین خدا»
- آیا هنر بعد از انقلاب به استقلال فرهنگی و هنری رسیده است؟
- افتخار سربازی رهبر انقلاب و نظام را با هیچ موردی عوض نمیکنیم