|
دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ، وَاقْضِ لى فیهِ الْحَوآئِجَ وَالاْمالَ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ وَالسُّؤالِ، یا عالِماً بِما فى صُدُورِ الْعالَمینَ، [صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ الطّاهِرینِ].(1)
خدایا راهنماییم کن در آن به کارهاى شایسته و برآور در آن حاجات و آرزوهاى مرا اى کسى که نیازى به شرح حال و درخواست ندارى اى دانا و آگاه بدانچه در دل مردم جهانیان است درود فرست بر محمّد و آل پاکش
باززایی در نقاشی خط؛
روایت آیدین آغداشلو از آثار افروز هوشنگ
این روزها گالری مژده میزبان نمایشگاه آثار افروز هوشنگ است. این نمایشگاه با عنوان «مغاک، هستِناهست» روایتی متفاوت از هوشنگ را به تماشا گذاشته که آیدین آغداشلو از آن به باززایی در نقاشی خط تعبیر کرده است.
به گزارش امتیاز؛ افروز هوشنگ درباره دغدغهاش در فضای حاکم بر نقاشیخط به یک مرور تاریخی در این زمینه رجوع میکند، او در اینباره گفت: «اگر به تاریخ نقاشیخط ایران نظر کنیم از دهه چهل با جریانی به نامِ مکتب سقاخانه روبرو خواهیم شد که با تقلید از فرمهای سنتی گذشته و تلفیق آن با تجربههای هنر مدرن کوشید برای نقاشی معاصر ایران زبان بصری تازهای تدارک ببیند. در این میان حسینزندهرودی و فرامرز پیلارام و در ادامه رضا مافی (با تاثیری از این مکتب) به شکلی جدی از موتیف خط برای ایجادِ کمپوزیسیونهای ریتمیکِ خود در نقاشیِ نو بهره جستند. از آن زمان تاکنون اغلب هنرمندان این رشته به تکرار و تقلید آنچه صورت گرفته پرداختهاند. »
نقاشی های افروز هوشنگ حاوی فرمهایی هستند که ردپایی از واقعیت را میتوان در آن دید به نظر میرسد که به ترسیم ابژه هایی در آثار پرداخته است. او باور دارد که میانِ نقاشی که میاندیشد و نقاشی که تجربه میکند تفاوتی وجود ندارد. نقاش میانِ درون و برون در حرکت است و این حرکت همراه با نوعی تعلیق در عالم ابژکتیو است و نقاشی به واسطه این تعلیق قادر است ژرفای جهان را بر ما بگشاید چرا که نقاشی هنرِ ظهور است و این ظهور آشکارگی چیزی است نه نمود و بازنمود آن. چنین ظهوری محتوی واقعی پدیدههاست که میتواند گوشهای از ژرفای جهان را بر ما بگشاید و ما را با طرحی از جهان روبرو کند که در زندگی روزمره از آن غافلیم؛ هوشنگ توضیح می دهد: «در انتخاب واژه هست و آشکارگیِ آن قصد داشتم این واژه را به ظهور برسانم، زیرا همانطور که نیچه میگوید هر واژهای بیدرنگ به یک مفهوم بدل میشود، آن هم دقیقاً بدین سبب که قرار نیست در مورد تجربه یکتا و به تمامی خاص و آغازینی که اصل و منشأ آن واژه بوده است، نقش یک یادآور را ایفا کند.»
ما نیز در مجموعه آثارِ هوشنگ گویی با ظهور و چشماندازِ دیگری فارغ از تکنیکهای کلیشهای روبرو هستیم کمااینکه آیدین آغداشلو در مقدمه دفتر آثارِ هوشنگ نوشته است: «انگار باید طول میکشید تا از ورای ظاهرِ تثبیتشده و محتشمِ خوشنویسیِ سنتی، به عنصری عمیقتر و خالصتر و پنهانماندهتر برسد و لطف و لطافت این قالب سیال را بیابد و بربکشد. مجموعه اخیر هوشنگ گواهِ جستجویی تازه است در این زمینهی کهن و نه چندان تازه؛ جستجویی با حاصلی خوشرنگ و دلپذیر که مرا که گمان میکردم تجربهی نقاشیخط دیگر به انتهای کارآیی و باززاییاش رسیده است، چشم به راهِ کارهای بیشتر و هنرمندانِ نامکشوف تازهی دیگر نگاه میدارد.»
مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده نیز درباره آثار افروز هوشنگ گفت: «افروز در نقاشیخط ابتدا به فرم رسیده و سپس با محدودیتِ فرم و رنگ و حرکت به سمتِ سادهگرایی و کمینهگرایی، فضایی انتزاعی خلق کرده که رسیدن به مفهوم طی این مسیر کاری بسیار دشوار است؛ او تخصصِ خاصی در مدیریت دارد و این مدیریت در آثار او تجلی یافته و در مجموعه سوم تشابه ابعاد، فرم و رنگ بیانِ متفاوتی را رقم زده است.»
نمایشگاه آثار افروز هوشنگ با عنوان « با نام مغاک، هستِناهست» تا سوم خرداد در گالری مژده برپاست. گالری مژده در سعادت آباد، خیابان سرو شرقی، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.
برپایی نمایشگاه عکس و فیلم عکاسان ایرانی از سیلهای فروردین ۹۸ در کن و پاریس
همزمان با روزهای پایانی هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، نمایشگاه عکس و چند رسانهای سیلهای فروردین ۹۸ ایران، در فرانسه به نمایش در آمد.
به گزارش امتیاز، نمایشگاه عکس و محتوای چند رسانهای با عنوان «همه جا برای همه»، با حمایت و همکاری بنیاد سینمایی فارابی، سازمان دواطلبان جمعیت هلال احمر ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در پاریس با رویکرد ارائه بخشی از مشکلات به وجود آمده سیل اخیر در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان و عدم امکان وصول کمکهای انسان دوستانه جهانیان به واسطه تحریمهای ناعادلانه، به زبان تصویر در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم کن در محل چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن برپا شد. این نمایشگاه سپس با همین مضمون در محل رایزنی فرهنگی ایران در پاریس به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.
احمد بلباسی، رضا احمدوند، امیرعلی رزاقی، امیرهاشم دهقانی، بابک برزویه، بهاره حسین نژاد ندایی، حدیثه پاسندی، زینب مهدوی، مجید خواهی، محسن اسماعیلزاده، محسن رضایی، ملیکا فرشفروش، محمد جوادزاده، مهدی حسنی، راحله حصاری، محمد زارع، علی حامد حقدوست، فائزه کابلی، فرشته اصلاحی، محمد بقال اصغری، سیامک نامور، محمد علی نجیب، امین یاری، آی تای شکیبافر، عابدین مهدوی، حسن غفاری، مریم آلمومن دهکردی و علی قنبرلو ۲۸ عکاسی هستند که آثارشان در نمایشگاه پاریس به نمایش در میآید.
امور اجرایی و هماهنگی این نمایشگاه برعهده «بابک برزویه» است، ویدئو و تولید محتوای چند رسانهای به عهده «سعید شمس» و انتخاب آثار نیز توسط «حیدر رضایی» و «بابک برزویه» انجام شده است.
این نمایشگاه پس از جشنواره فیلم کن، از ۲ تا ۹ خرداد (۲۳ تا ۳۰ می) در محل رایزنی ایران در پاریس برپا خواهد شد.
کشف «راز انسان» با تورهای گردشی در هیومن پارک
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان با برگزاری تور علمی در هیومن پارک تهران، کودکان و نوجوانان را با «راز انسان» آشنا میکند.
به گزارش امتیاز، ویژهبرنامههای ماه مبارک رمضان با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» در مراکز فرهنگی هنری پایتخت برگزار میشود. ویژهبرنامه «راز انسان» یکی از برنامههایی است که به مناسبت این ماه ویژه کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
محمدصادق دهنادی دبیر برگزاری ویژهبرنامه «راز انسان» در توضیح این طرح گفت: پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه و ترویج علوم شناختی در جامعه و به ویژه در میان نسل جدید و اهمیت آموزشهای مبتنی بر مشاهده در میان دانش آموزان، طرح «راز انسان» در قالب تورهای علمی به هیومن پارک (بزرگترین تم پارک بدن انسان در خاورمیانه) با تشریح علمی فواید روزه بر بدن ویژه کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
وی افزود: از آنجایی که روزه علاوه بر ابعاد معنوی تاثیرات شگرفی نیز بر جسم و سلامت انسان دارد برای نشان دادن این آثار و همچنین نمایش عظمت خلقت انسان، استفاده از امکانات آموزش شناختی، یکی از بهترین راههای فرهنگسازی برای کودکان و نوجوانان است بر این اساس متخصصین به همراه کارشناسان مذهبی از ابتدای سفر علمی هیومن پارک همراه کودکان و نوجوانان در رابطه با اسرار و رموز خلقت انسان توضیحات لازم را ارائه میدهند و آنان را با آداب و اثرات جسمانی روزه آشنا میکنند.
رییس فرهنگسرای خاتم(ص) اضافه کرد: دبیرخانه اجرایی طرح «راز انسان» مستقر در مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸، ضمن برنامهریزی مشترک برای استفاده عموم مخاطبین کودک و نوجوان، تمهیدات ویژهای را با همراهی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای کودکان مهد و پیش دبستانی و همچنین مهدهای مشارکتی و هنر آموزان ۵ تا ۱۲ سال در کلیه مناطق شهر تهران تدارک دیده است. بر این اساس، هیومن پارک به مدت ۱۵ روز همهروزه از ساعت ۹ تا ۱۳ در ۳۰ نوبت ۲۰ نفره میزبان مخاطبان طرح «راز انسان» است.
وی با بیان اینکه شهروندان در سراسر تهران از ۲۴ اردیبهشت تا ۹ خرداد میتوانند از این تور گردشگری و علمی استفاده کنند، ادامه داد: خانوادههای علاقهمند در کلیه مناطق میتوانند به واحد آموزش مراکز فرهنگی هنری اعم از فرهنگسراها، خانههای فرهنگ و خانههای کودک مشارکتی مراجعه و ثبتنام کنند.
تجلیل از گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو»
در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی از مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد.در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی که روز ۳۱ اردیبهشت در استودیوی هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، علیرضا سلیمانی رئیس فرهنگستان هنر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و شفیقالله شرق، سفیر فرهنگی تاجیکستان استادان و هنرمندان زبان فارسی حضور داشتند.
شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: نقش صدا و سیما در پاسداشت زبان فارسی نقش بی بدیلی است و امروز رادیو ایران میتواند یک نمونه دقیق برای این کار باشد چراکه رسانه طراز در زبان و ادبیات فارسی است. بخشی از واژههای مصوب فرهنگستان واژههای پیشنهادی شنوندگان رادیو ایران است و این باعث افتخار است.وی با اشاره به اینکه برای نگهبانی از زبان فارسی عزم ملی در کشور احتیاج است گفت: فقدان مدیریت فضای مجازی در این حوزه این چشمه را آلوده میکند و فضای مجازی ارکان زبان فارسی را هدف قرار داده و آسیبزاست.
در ادامه غلامعلی حدادعادل با اشاره به تاکید رهبری در دیدار با شاعران ایران گفت: ایشان از صداوسیما گلهمند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. البته این برای اولینبار نیست که ایشان تذکر میدهند بارها به شورای عالی انقلاب گفتهاند که باید از زبان فارسی نگهبانی کنیم.
حدادعادل تصریح کرد: صداوسیما آیینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا میکند. مثلاً استفاده از واژههای بیگانه به جای فارسی مانند جواز استفاده بی حساب از واژههای بیگانه است. در ده سال گذشته یکی از برنامههای ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما بود. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش میکنیم که به جذب علاقهمندان زبان فارسی حتی در میان غیرایرانیها بپردازیم.
حداد عادل از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی که توسط مدیر رادیو ایران مطرح شده بود، استقبال کرد و گفت: پیشتر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافتها توجه کرد. مثلاً من ۵۰ سال است که کارهای هنری آقای علی نصیریان را پیگیری میکنم و تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیدهام. پیشنهاد میکنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما میتواند این جایزه را از برنامههای خودش آغاز کند و هرسال در جشنوارههای صداوسیما یک جایزه را به بهترین اثر از نظر رعایت اصول زبان فارسی اختصاص دهد.
محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران میزبان این مراسم در آغاز برنامه درباره اهمیت تلاش در زمینه نگهبانی و حفظ زبان فارسی گفت: من و همکارانم در رادیو ایران این شبکه رادیویی را پایگاه زبان فارسی میدانیم. این رادیو کوشیده با سه راهبرد در عرصه نگهبانی زبان پیشتاز باشد. اول ایجاد گفتمان فرهنگ و زبان فارسی و تسری آن به همه برنامهها، دوم پخش گفتارها و تذکارها به زبان فارسی و بهرهگیری از متون ارزشمند زبان فارسی و سوم کمک به معرفی زبان فارسی به عنوان زبان معیار در کشور. در رادیو ایران همچنین با پخش و حتی تولید موسیقی فاخر ایرانی برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کردیم.
در آیین سخن پاسداشت زبان فارسی از کتاب ۱۲ جلدی دانشنامه زبان فارسی به کوشش اسماعیل سعادت که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فرهنگ سخن منتشر شده است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از هشت قطعه موسیقی با کلام درباره ایران رونمایی شد، که برخی از این قطعات به همت رادیو ایران بازآفرینی و بازسازی شده است.مریم نشیبا نیز در این مراسم که با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی برگزار میشد، حاضر شد و از پوستر خود در جمع مهمانان ویژه مراسم رونمایی کرد.
خط بطلان بر اصل «هدف، وسیله را توجیه نمیکند»
یک تهیهکننده و ناشر موسیقی پس از استعفای علی ترابی از سمت مدیر کلی دفتر موسیقی و انتصاب محمد اللهیاری به عنوان مدیر این مجموعه دولتی یادداشتی را منتشر کرد.بردیا صدر نوری نوازنده، آهنگساز، تهیهکننده و مدیر برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم یک روز پس از استعفای علی ترابی از سمت مدیر کلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و انتصاب محمد اللهیاری به عنوان مدیر جدید این نهاد متنی را منتشر کرد.در متن بردیا صدر نوری آمده است:
«سلام و درود به هنرمندان و هنردوستان موسیقی / وظیفه خود میدانم از زحمات خالصانه جناب آقای ترابی در دوره جدید تصدی دفتر موسیقی قدردانی نمایم. تا جایی که من از آقای ترابی شناخت داشته و دارم ایشان همواره به آنچه در حوزه کاری خود اعتقاد داشتند عمل میکردند. بر همین اساس هم در رسانهها استعفای ایشان به عنوان اعتراض به قانون ۱۰ درصد مبلغ فروش بلیت کنسرت و به حرکتی اصولی و شجاعانه مورد تحلیل قرار گرفت.
شهادت میدهم که آقای ترابی در ایام بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و به محض طرح موضوع، تمام تلاششان را برای جلوگیری از وارد شدن این ضربه به بدنه نحیف موسیقی کشور به ویژه کنسرتهایی که خرج خود را در هم در نمیآورند انجام دادند. حتی از اینجانب به واسطه ارائه برخی مشاورههای مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه، کمک خواستند. اما متأسفانه تمامی تلاشها علی رغم همراهی کامل مسئولین مربوطه در سازمان برنامه و بودجه با خواسته به حق اهالی موسیقی برای حذف این ماده از لایحه، به بار ننشست. شاید برای اینکه این ضربه به گونهای از درون بخش ستادی و غیرتخصصی نهاد متولی فرهنگ و به اصطلاح خودیها طراحی و پیشنهاد شده بود! البته قطعاً پیشنهاد دهندگان محترم برای خود هدف خیری را متصور بودند منتهی آن را به قیمت دست کردن در جیب نحیف موسیقی و از بین بردن حقوق اصحاب موسیقی به منصه ظهور رساندند و خط بطلان بر این اصل که هدف، وسیله را توجیه نمیکند کشیدند!
متأسفانه در این میان، آنچه هیچگاه شنیده نمیشود نظرات تخصصی و کارشناسی صنوف و بخشهای تخصصی است. چرا که پر کردن جداول و تنظیم اعداد برای عزیزان اهمیت بیشتری دارد تا انجام کار فرهنگی آنهم از جنس موسیقی! واین مصیبت اصلی است.
اما ضمن خوشامدگویی به جناب آقای الهیاری مدیریت جدید دفتر موسیقی که در این شرایط سخت مسئولیت خطیر را پذیرفتند باید گفت که ایشان هم از مدیران جوان، پرتلاش و با اراده در حوزه فرهنگ و آموزش هستند و برای گسترش موسیقی در بخش ساماندهی آموزش موسیقی تلاشهای بسیاری انجام دادند. قطعاً انتظارات فراوان و منطقی از ایشان وجود دارد.
اخبار
حضور قطعی کوروش تهامی در فیلم سینمایی «دختر ایران»
حامد بامروتنژاد تهیهکننده فیلم سینمایی «دختر ایران» از حضور قطعی کوروش تهامی و گلاره عباسی در این فیلم سینمایی خبر داد.حامد بامروتنژاد تهیهکننده سینما درباره مراحل آمادهسازی فیلم سینمایی «دختر ایران» به کارگردانی سیدجلال اشکذری که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است، گفت: این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی مشترک من و سیدجلال اشکذری قرار است در یزد تولید شود و یک عاشقانه متفاوت به نسبت دیگر آثار این کارگردان جوان است.
وی افزود: ما پیش از این تقریباً پیش تولید این اثر را آغاز کرده بودیم اما با دریافت پروانه ساخت کار تولید «دختر ایران» با جدیت بیشتری پیش میرود و سعی میکنیم به زودی آن را کلید بزنیم. همانطور هم که گفتم تمام فیلمبرداری «دختر ایران» در یزد انجام میشود.
بامروتنژاد اظهار کرد: تقریباً با همه عوامل پشت صحنه برای همکاری در این فیلم به نتیجه رسیدهایم و از بازیگران هم حضور گلاره عباسی و کوروش تهامی در «دختر ایران» نهایی شده است.این تهیهکننده در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه این سومین اثری است که قرار است سیدجلال اشکذری آن را کارگردانی کند، من پیش از این آثار او را تعقیب میکردم و با نهایی شدن فیلمنامه «دختر ایران» تصمیم گرفتیم با یکدیگر همکاری کنیم.
تأثیر تلویزیون در ترویج و حفاظت از زبان و ادبیات فارسی
مجری برنامه «مشاعره» ضمن اشاره به لزوم تربیت و به کارگیری مجریان متخصص در حوزههای مختلف، بر نقش و تأثیر تلویزیون در ترویج و حفاظت از زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد.اسماعیل آذر استاد دانشگاه و مجری باسابقه برنامه تلویزیونی «مشاعره» درباره وضعیت ادبیات فارسی در تلویزیون و ادبیاتی که برخی از مجریان به کار میبرند، گفت: من سالهاست میگویم مجریان باید تخصصی انتخاب شوند. کمااینکه در برخی از کشورها مجری جایگاهی دارد که هر واژهای استفاده کند به عنوان معیار در جامعه هم استفاده میشود، چون مجری را در حد فیلسوف در یک کار میبینند.
وی اضافه کرد: مجری باید ادبیات و زبانش، هم سطح یک کارشناس باشد. ما مجریان بسیار خوبی داریم ولی امید داریم که روزی فرا برسد که هر مجری در تخصصی که دارد، برتر از همه باشد و در سراسر کشور دومی نداشته باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن وقت میتوانیم به برنایی و پویایی تولیدات خود تکیه کنیم.
آذر درباره سهم اندک برنامههای مناسب برای ترویج ادبیات فارسی از تولیدات تلویزیونی اظهار کرد: واقعیت این است که امروز هر کسی، هر طرحی داشته باشد که از جذابیت برخوردار باشد و با اصول کار تلویزیون هم بخواند، تلویزیون با آغوش باز آن را میپذیرد ولی طرحهای جذاب در این حوزه ارائه نمیشود.
وی در درباره تأثیرگذاری تولیدات تلویزیونی در ترویج زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: اوایل که برنامه «مشاعره» را تولید میکردیم ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر میخواستند به عنوان شرکتکننده حضور یابند و امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در برنامه ثبت نام میکنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز خبرهایی به من میرسد که در بسیاری از مدارس شعرخوانی باب شده است. حتی خانوادههای بسیاری هستند که دور هم جمع میشوند و مشاعره میکنند و حتی به منزل برخی از این خانوادهها دعوت هم میشوم.وی در پایان گفت: من دوست دارم به ده کورهها و مناطق دور هم برویم و بچهها را آموزش دهیم تا حافظ و فردوسی و سعدی بخوانند. خدا را شکر صداوسیما با بنده نهایت همکاری و تعامل را در این میدان داشته است و این دل مرا به کارم قرص و محکم نگه میدارد.
اخبار
اکران مستند «اسرار دریاچه» در گروه «هنر و تجربه» فرخنده و ارزشمند است
کارگردان مستند «اسرار دریاچه» از نحوه تامین بودجه این مستند و همچنین وضعیت اکران آن در گروه «هنر و تجربه» سخن گفت.این روزها مستندی با نام «اسرار دریاچه» در سینماهای گروه هنر و تجربه در حال اکران است، این مستند به کارگردانی آرمین ایثاریان در مدت زمان ۷۲ دقیقه، به بیان اسرار دریاچه تخت سلیمان واقع در استان آذربایجان غربی میپردازد.تخت سلیمان» از مناطق باستانی با اهمیت در تاریخ کشور ایران است. ویژگی اصلی این منطقه، دریاچهی اسرارآمیزی است که در میان این ارگ عظیم قرار گرفته و طبق روایتها و افسانهها، مدفن گنجهای حضرت سلیمان و گنجینههای حکومتهای هخامنشی و ساسانی است. بخاطر عمق زیاد و آغشته بودن به سم آرسنیک، این دریاچه دستیافتنی نیست و تاکنون بشر به ژرفای آن نرسیده است.
آرمین ایثاریان در گفتوگویی ، درباره محوریت مستند «اسرار دریاچه» گفت: این مستند درباره منطقه باستانی تخت سلیمان واقع در ۴۵ کیلومتری منطقه «تکاب» در استان آذربایجان غربی واقع شده است. محور اصلی این فیلم معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشاف دریاچه است و رسیدن به اعماق آن برای اولین بار.
این کارگردان در ادامه به حضور مستند «اسرار دریاچه» در جشنوارههای مختلف ایرانی و بینالمللی و کسب جوایز متعدد اشاره کرد و توضیح داد: این مستند در جشنواره دوازدهم حقیقت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم هنر و تجربه را گرفت و در بخش کارگردانی و بهترین فیلم هم کاندید بود. همچنین به تازگی در جشنواره «وارش» حضور یافت و جایزه بهترین تحقیق و پژوهش و جایزه انجمن منتقدین سینما و بهترین فیلم این جشنواره را ازآن خود کرد. همچنین در جشنواره سینمای مستند ایران هم جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفت و در جشن خانه سینما نامزد بهترین فیلم مستند شد.
او افزود: در جشنوارههای خارجی در اسپانیا و پرتغال نیز جایزه بهترین فیلم در بخش تاریخ و تمدن بشر گرفت. اخیراً هم در جشنواره» آلامتز» جمهوری چک حضور یافت و با فیلمهای تولید شده توسط «بیبیسی»، «نشنال جئوگرافیک» و «دیسکاوری» رقابت کرد.
ایثاریان درباره منابع تحقیقاتی و پژوهشی برای ساخت مستند «اسرار دریاچه» بیان کرد: تحقیقات و توان علمی مجموعههای علمی متنوع و متکثری از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه قزوین، صنعتی اصفهان و … پشتوانه ما بودند. یک بخش بزرگی از این پژوهش هم مربوط به تز دکترای دکتر سروش مدبری از دانشگاه تهران بود. همچنین بخش مربوط به تحقیقات آب توسط دپارتمان آب دانشگاه تهران انجام شد.
او ادامه داد: اساتید و دوستان پژوهشگر در ساخت این فیلم نیز همراه ما به منطقه آمدهاند و از مباحث تخصصی ایشان بطور کامل فیلمبرداری شد ولی در نسخه فعلی فیلم، این بخشها حضور ندارد. در عین حال ما آنقدر امکان بصری داریم که در عرصههای مختلف از این مجموعه پنج، شش قسمت سریال درباره منطقه باستانی تخت سلیمان داشته باشیم. مجموعه تحقیقات ما متنوع بود و من تحقیقات انجام شده در سالهای گذشته را تدوین کردم تا فیلم فعلی را از آن استخراج کنم.
این مستندساز درباره تأمین بودجه ساخت این فیلم بیان کرد: برای تأمین بودجه ساخت این مستند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت این فیلم به ما وام دادند و ما با گرفتن این وام ساخت «اسرار دریاچه» را آغاز کردیم اما در حین کار بودجه ما تمام شد و برای به پایان رساندن آن مجبور شدم از سرمایه شخصی خودم استفاده کنم.
ایثاریان درباره وضعیت اکران مستند «اسرار دریاچه» در گروه هنر و تجربه گفت: من تا قبل از این تجربه حضور اکران در گروه هنر و تجربه را نداشتم. حالا که امکان اکران این مستند میسر شد، امکان ارتباطگیری با مخاطب را نیز از طریق هنر تجربه پیدا کرده ام. اما طبیعتاً نمیتوان انتظار بازگشت مالی را از فروش یک فیلم مستند داشت، چراکه این مستند نمیتواند مانند یک فیلم سینمایی بفروشد. اما اکران در هنر و تجربه را به فال نیک میگیرم و این آغاز راه است چرا که این اتفاق فرخنده و ارزشمند است.
او با بیان اینکه «ما برای بازگشت سرمایه این فیلم تحقیقاتی و پژوهشی (که ساخت آن سه سال و نیم طول کشید) در فکر فروش آن به شبکههای بین المللی بودیم» افزود: حتی گفتوگوهای اولیه با «نشنال جئوگرافیک» انجام شد و پیش قراردادهایی با آنها امضا کردیم اما وقوع اتفاقات اخیر و تحریمهای ظالمانه که برای کشور اتفاق افتاد، این قراردادها را تحت تأثیر خود قرار داد و آنها متوقف شدند. مسئولین این مؤسسه هم به ما گفتند که ما با یک ایرانی نمیتوانیم قرارداد ببندیم و از ما خواستند صبر کنیم، اما من نمیدانم تا کی باید صبر کرد؟
ایثاریان درباره حمایت هنر و تجربه از اکرانمستندش بیان کرد: من جز همکاری و لطف و محبت از گروه هنر و تجربه چیزی ندیدم. حتی بدون اینکه من درخواست کنم به جز سانسهای دو روز در هفته ما، با توجه به استقبال مردم سانسهای اضافه به ما اختصاص دادند.این مستندساز به نوع تبلیغاتی که برای اکران «اسرار دریاچه» انجام شده اشاره کرد و گفت: بیشتر در عرصه تبلیغات فضای مجازی توانستیم عمل کنیم، چرا که عرصههای دیگر تبلیغاتی بسیار هزینه بر و گران هستند که ما قادر به پرداخت آن هزینهها نیستیم.
عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده: آرمین ایثاریان، تصویربردار و تدوینگر: پویان آقابابایی، صداگذار: محمدمهدی جواهریزاده، آهنگساز: صدرالدین طاهری، مدیر تولید: غلامرضا احمدی، دستیار کارگردان: کامیار لطفی، عکاسی: عباس کوثری، حسام موفق، آرش محرمی.آرمین ایثاریان ساخت مستندهایی چون «اصفهان نصف جهان»، «ایران سرزمین رازها- شیراز»، «تهران امروز»، «بزرگترین فرش زمین»، «گرمخانه»، «آرزوها در اعماق» و «وقت شام» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.
نمایش مشکلات سیل اخیر در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم کن
آثاری از عکاسان ایرانی در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم کن و محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران در پاریس به نمایش در میآید.آثاری از ۲۸ هنرمند عکاس در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم کن و محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران در پاریس با عنوان «همه جا برای همه» به نمایش در میآید که این آثار توسط بابک برزویه و حیدر رضایی انتخاب شدند.
این آثار به نمایش مشکلات سیل اخیر در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان و ارسال نشدن کمکهای انسان دوستانه جهانیان به واسطه تحریمها اشاره دارد و از ۳۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد برابر با ۲۱ تا ۳۰ می در محل رایزنی ایران در پاریس به نمایش در میآید.اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به شرح زیر است:
احمد بلباسی، رضا احمدوند، امیرعلی رزاقی، امیرهاشم دهقانی، بابک برزویه، بهاره حسین نژاد ندایی، حدیثه پاسندی، زینب مهدوی، مجید خواهی، محسن اسماعیلزاده، محسن رضایی، ملیکا فرشفروش، محمد جوادزاده، مهدی حسنی، راحله حصاری، محمد زارع، علی حامد حقدوست، فائزه کابلی، فرشته اصلاحی، محمد بقال اصغری، سیامک نامور، محمد علی نجیب، امین یاری، آی تای شکیبافر، عابدین مهدوی، حسن غفاری، مریم آلمومن دهکردی و علی قنبرلو.قرار است کارگاهی آموزشی هم درباره موضوع عکاسی در ایران و عکاسی بحران برای هنرمندان حاضر در جشنواره بین المللی فیلم کن نیز در تاریخ جمعه ۳ خردادبرگزار شود.
نمایشگاه عکس و مدیای «همه جا برای همه» به همت بابک برزویه با حمایت و همکاری بنیاد سینمای فارابی و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در فرانسه برگزار میشود.این نمایشگاه از ۳۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد برابر با ۲۱ تا ۳۰ می در محل رایزنی ایران در پاریس و در غرفه بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره بین المللی فیلم کن به نمایش در میآید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65765
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65766
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65767
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65768
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65769
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65770
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65771
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4043/17607/65772
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان
- روایت آیدین آغداشلو از آثار افروز هوشنگ
- برپایی نمایشگاه عکس و فیلم عکاسان ایرانی از سیلهای فروردین ۹۸ در کن و پاریس
- کشف «راز انسان» با تورهای گردشی در هیومن پارک
- تجلیل از گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو»
- خط بطلان بر اصل «هدف، وسیله را توجیه نمیکند»
- اخبار
- اخبار