|
مرگاندیشیهای علی(ع)در وصیت به فرزند
صادق وفایی
نامه سیویک نهجالبلاغه از جمله نامههای بلند و مفصل امام علی(ع) است که تعدادی از وصایای مهم اخلاقی، اجتماعی، عبادی و مرگاندیشیهای وی را خطاب به فرزند ارشدش امام حسن(ع) در بر میگیرد.
پس از دو مطلب «تورقی کوتاه در منابع تاریخی درباره غدیر و امامت امام علی (ع)» (در عید غدیر سال ۹۷)، «بررسی شگفتیهای کلام درنهجالبلاغه / پایینتراز خالق بالاتراز مخلوق» (در ماه رمضان سال گذشته) و «کتابی برای دانستن معنای «پایینتر از کلام خالق و بالاتر از کلام مخلوق»» (در ماه رمضان سال ۹۳) اینبار نوبت به بررسی بخش دیگری از شگفتیهای شخصیت امام علی (ع) میرسد.
در نوشتاری که در ادامه میآید، به یکی از نامههای مندرج در نهجالبلاغه میپردازیم. این نامه که سیویکمین عنوان در بخش «نامهها» ی نهجالبلاغه است، وصیتی مفصل از امام علی (ع) به امام حسن (ع) است که پس از بازگشت از نبرد صفین نوشته شده است. متن عربی و ترجمه فارسی این نامه، صفحه ۵۷۹ تا ۵۹۷ نهجالبلاغهای را در بر میگیرد که دفتر نشر معارف در سال ۹۰ با ترجمه علی شیروانی منتشر کرد.
این نامه، ۳۰ پاراگراف یا بند دارد که درباره موضوعات مختلف هستند و آخرینشان درباره «زنان» است. این وصیتنامه بهترتیب درباره این موضوعات و عناوین است: انسان و حوادث روزگار، مراحل خودسازی، اخلاق اجتماعی، ضرورت تربیت فرزند، روش تربیت فرزند، ضرورت توجه به معنویات، ضرورت آخرتگرایی، معیارهای روابط اجتماعی، لزوم تلاش برای آخرت، نشانههای رحمت الهی، شرایط اجابت دعا، ضرورت یاد مرگ، اندازه در طلب، سفارشهای گوناگون، حقوق دوستان، ارزشهای اخلاقی، درباره زنان.
مرگاندیشی و توجه به آخرت
این نامه هم مانند بسیاری از نامهها و خطبههای نهجالبلاغه با مرگاندیشی و توجه به آخرت شروع میشود. نمونه بارزش این جملهاش است: «مرگ از آن کسی است که حیات از آن اوست.» امام علی (ع) در فرازهای ابتدایی این نامه مینویسد: «من از پشتکردن دنیا به خود، و سرکشی روزگار بر خود، و روی آوردن آخرت به خود، دریافتم که باید دیگران را رها سازم و به خود پردازم و همه همت خویش را در کار آخرت بندم و هرچند در اندیشه مردم هستم، در فکر خویش نیز باشم و غم خود نیز بخورم.» همچنین در ادامه مینویسد «منزلگاه [جاودانی] خویش را نیکو ساز و آخرت خود را به دنیایت مفروش.»
ضرورت آخرتگرایی را میتوان در این جملات امام علی (ع) که در این نامه آمدهاند، مشاهده کرد: «داستان کسانی که دنیا را آزمودهاند داستان مسافرانی است که در منزلگاهی خراب و قحطیزده منزل دارند و آهنگ آن کردند که به جایی پر نعمت و سرسبز و خرّم و پر آب و گیاه روند.» چندسطر بعدتر هم درباره جبهه مقابل، میگوید: «و داستان کسانی که فریب دنیا را خوردند داستانی مسافرانی است که در منزلی سرسبز و پرنعمت بودند و از آنجا به سوی محلی خشک و ویران و بیآب و گیاه عزیمت کردند.» امام علی (ع) همچنین درباره کمککردن به مستمندان و افرادی که نیازمند یاری هستند، مساله آخرت و برگشت خیر کمک را به فرد یادآوری کرده و میگوید: «هرکس از تو در حال توانگریت وامی بخواهد وجودش را مغتنم شمار و نیازش را برآور تا در روز دشواریت آن را به تو پردازد.» و در همین پاراگراف است که اضافه میکند «بدان که در برابرت گردنهای دشوار است که مردم سبکبار راحتتر از آن عبور میکنند تا سنگینباران.»
در بحث ضرورت یاد مرگ امام علی (ع) خطاب به امام حسن (ع) مینویسد: «پسرم بدان که تو برای آخرت آفریده شدهای نه برای دنیا.» و همچنین در بخشی از همین بحث مینویسد: «پس بر حذر باش از اینکه مرگ تو را در حال گناه دریابد، گناهی که با خود میگفتی از آن توبه میکنم، و آنگاه مرگ میان تو و توبهات فاصله انداخت، و بدین صورت خود را هلاک سازی.»
یکی از سوالاتی که عموماً درباره تنعّم و بهرهمندی کافران و چهرههای منفی تاریخ مطرح بوده این است که چرا انسانهای بدعاقبت و اهالی جهنم، در این دنیا راحت و بیدردسر هستند در حالیکه اهالی بهشت و در واقع مومنان، باید عموماً در سختی و رنج زندگی کنند؟ بخشی از نامه ۳۱ نهجالبلاغه پاسخ به همین سوال است. امام علی (ع) مینویسد: «دنیا جویان چهارپایانی هستند برخی پای بسته و برخی رها شده، که عقل خود را از دست داده و به راهی ناشناخته گام نهادهاند» صاحب این قلم در توضیح تکمیلی درباره این مردم میگوید: «در وادی حیرت سرگردانند، ولی غرق در نعمتاند.»
توصیه برای حل مشکلات
امام علی (ع) در بخشی از این نامه، در زمینه توصیه به صبر برای حل مشکلات، به امام حسن (ع) مینویسد: «در هرجا که باشد، برای حق در گرداب سختیها و مشکلات فرو شو. دین را عمیق بفهم. خود را به صبر و پایداری در امور ناخوش آینده عادت ده، که صبر و پایداری در راه حق نیکو اخلاقی است.» در ادامه همین بخش هم هست که امام (ع) مینویسد: «تنها از پروردگارت بخواه که بخشیدن و نبخشیدن به دست اوست.»
تربیت و روابط اجتماعی
بخشی از نامه مذکور همانطور که گفتیم، درباره تربیت فرزند است. امام علی (ع) در اینباره، به سن پیری اشاره میکند و میگوید با رسیدنش به سن پیری تلاش دارد پیش از آنکه هواهای نفسانی بر جوانش چیره شود، برایش وصیت بنویسد چون «دل جوان چونان زمین کشت نشده است، که هر بذری در آن افکنند، میپذیرد.» بنابراین با استناد بر این سخن امیرالمومنین (ع) جوانبودن طرفِ نصیحت، نمیتوان مانع یا عامل پا پس کشیدن از نصیحت و خیرخواهی باشد.
جمله «آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران نپسند» از جملات مشهور امام علی (ع) و دیگر معصومین است که در نامه مورد بررسی در نهجالبلاغه آمده است. در بخشی از نامه که امام مشغول وصیت درباره روابط اجتماعی است، نوشته شده است: «پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده. آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران نیز نپسند. همان گونه که نمیخواهی بر تو ستم شود تو نیز به دیگران ستم مکن و همان گونه که میخواهی به تو نیکی شود تو نیز به دیگران نیکی نما. کاری که از دیگران زشت میشماری از خودت نیز زشت شمار.» همچنین در بندهای ۲۷ و ۲۸ درباره «حقوق دوستان» صحبت، و این نکته گوشزد شده است: «خیرخواهی خود را برای دوستت خالص نما، چه او را خوش آید چه ناخوش.» امام علی (ع)، دوست را کسی میداند که در نهان دوستی بورزد. همچنین میگوید بریدن از نادان برابر است با پیوستن به دانا.
در فرازهای مختلف نهجالبلاغه شاهد تذکر و هشدار امام علی (ع) درباره اطمینان نکردن به دنیا هستیم. در بخشی از این نامه هم در این باره صحبت شده و امام (ع) میگوید: «هرکس به زمانه اطمینان کند زمانه به او خیانت ورزد.»
برخی از جملات مهم دیگر امام علی (ع) در فرازهایی از نامه که مربوط به روابط اجتماعی هستند، به این ترتیب است:
«با کسی که با تو به درشتی رفتار کرد نرمی کن که به زودی او نیز نسبت به تو نرم شود.»
«اگر خواستی از دوستت جدا شوی جایی برای او باقی گذار که اگر روزی خواست بازگردد، بتواند.»
«مبادا برادرت در گسستن از تو تواناتر از تو باشد در پیوستن با او.»
«ستم آنکه به تو ستم کرد تو را گران نیاید، که او به زیان خویش و به سود تو میکوشد. پاداش آنکه تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی.»
بند ۲۹ نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) درباره ارزشهای اخلاقی است، که در بخشی از آن آمده است: «پسرم! بدان رزق و روزی دو گونه است: یک روزی آن است که تو آن را میجویی و یک روزی آن است که او تو را میجوید، که اگر تو به سویش نروی او به نزد تو میآید.» همچنین در همین بخش است که میخوانیم: «چه زشت است فروتنی به وقت نیاز (داشتن) و ستم به وقت توانگری.»
«اندازه در طلب» یکی از موضوعات اخلاقی نامه ۳۱ نهجالبلاغه است که امام علی (ع) دربارهاش گفته: «هرکس به مقدار خویش بسنده کند، قدر و منزلتش پایدار است.»
از دیگر توصیههای تربیتی و اخلاقی امیرالمومنین (ع) در این نامه میتوانیم به این جملات اشاره کنیم:
«شر را به تاخیر انداز زیرا هرگاه بخواهی میتوانی آن را جلو بیندازی.»
«بنده دیگری مباش که خداوند آزادت آفریده. خیری که جز با شر به دست نیاید و آسایشی که جز با سختی فراهم نیاید، چه خیری در بر دارد؟»
یک برهان بدیع ضدّ شرک
امام علی (ع) در یکی از فرازهای نامه به امام حسن (ع) در بحث شرک و چندخدایی، برهانی دارد که بدیع و تازه مینماید و توسط فرد دیگری به کار نرفته است. البته در همسویی با این برهان، میتوان فرازهای دعای جوشن کبیر یا آیات قرآن را نیز مثال زد. بههرحال برهان مذکور به اینترتیب است: «پسرم! بدان که اگر پروردگارت شریکی داشت فرستادگانش به سویت میآمدند.» خلاصه کلام هم این است که اگر خدای دیگری جز خدای یگانه وجود داشت، رسولان و فرستادگانش را برای هدایت و عبادتش به سمت مردم میفرستاد.
نشانههای رحمت خدا
شمارش و جلب توجه مخاطب به نشانههای رحمت الهی از جمله موارد مفهومی مهم نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) است. او در این نامه درباره رفتار خداوند در قبال مخاطب نامه یعنی امام حسن (ع) و در واقع خوانندگان نامه میگوید: «میان خودش و تو حاجب [و دربانی] ننهاد» و یا «اگر گناهی مرتکب شدی از توبه بازت نداشت، و در کیفر تو شتاب نکرد و بر بازگشتن به سویش نکوهشت نکرد و آنجا که سزاوار رسوایی بودی رسوایت نساخت و در پذیرش توبهات سخت نگرفت و حساب گناهت را رسیدگی نکرد، از رحمت نومیدت نساخت، بلکه خودداریت از گناه را برایت حسنه قرار داد.»
بحث استجابت دعا
امام علی (ع) در بحث استجابت دعا نیز در این نامه مطالب ظریفی دارد که عموماً در مباحث عرفانی و رابطه بنده و خدا کاربرد دارند. امام (ع) میگوید: «پس تاخیر در اجابت دعا تو را نومید نکند، زیرا عطای خداوند به اندازه نیت است. چهبسا در اجابت دعایت تاخیر اندازد، تا پاداش دعاکننده بیشتر، و عطای آرزومند افزونتر گردد.» در این فراز از نامه، چند «چهبسا» وجود دارد که در ادامه «چهبسا» ی اول، تشکیل یک مثلث میدهند: «چه بسا چیزی را خواستهای و به تو ندهد، ولی بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو میدهند و یا صلاحت در آن بوده که آن را از تو دریغ دارند.» و «چه بسا چیزی از خداوند بخواهی که اگر عطایت کند موجب تباهی دینت شود.»
کسی که به خطا میرود و یا حق را از باطل تمیز نمیدهد، طالب دین نیست و در چنین شرایطی بهتر آن است که از رفتن باز ایستد.
سفارشهای گوناگون
بند ۲۵ نامه ۳۱ نهجالبلاغه دربرگیرنده سفارشهای مختلف و گوناگون امام علی (ع) است که درباره مسائل متعدد است. این بند از نامه، جملات کوتاه و جالبی را شامل میشود که در این مطلب به برخی از آنها اشاره میکنیم:
«جبران آنچه به سبب نگفتن به دست نیاوردهای آسانتر است از به دست آوردن آنچه به سبب گفتن از دست دادهای.»
«تلخی ناامیدی بهتر از دست نیاز به سوی مردم دراز کردن است. کار و پیشه با پاکدامنی بهتر از توانگری با بدکارگی است.»
«زیادهگو بیهودهگو میشود.»
«ستم بر ناتوان زشتترین نوع ستم است.»
«چه بسا دارو درد شود و دردْ دارو باشد. چه بسا خیرخواهی کند آنکه ناصح نیست، و چه بسا خیانت کند آنکه از او نصیحت خواسته شده.»
«از تکیه کردن بر آرزوها بر حذر باش، که آرزو سرمایه ابلهان است.»
«چه بسیار مال اندکی که از مال فراوان با برکتتر است.»
چکیده سفارشها درباره زنان
بند سیام نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) درباره زنان و سفارشهایی درباره این گروه بزرگ اجتماعی است. در همین نامه است که امام جمله معروف «زن مثل گل است» را به کار برده و یا فرزندش را از بهکار بردن غیرت بیهوده در قبال زنان باز داشته است. جدا بودن این بند و پرداختن به آن بهصورت مستقل، نشان از اهمیت جایگاه زن در دید امام علی (ع) دارد. در غیر این صورت، امام (ع) سفارشهای خود درباره زنان را در همان بخش سفارشهای مختلف نامه بیان میکرد.
در مجموع، از جمله موارد مهم سفارش امام علی (ع) درباره زن میتوان به جملات زیر اشاره کرد.
«بیش از توانش کار به او مسپار، که زن گلی ظریف است نه کارفرما و خدمتگزار.»
«در تکریمش زیادهروی مکن، او رابه طمع مینداز که برای دیگران میانجیگری کند.»
«از غیرت ورزیدن بیمورد بپرهیز، زیرا سبب میشود که زن درستکار به نادرستی و زن پاکدامن به بدگمانی افتد.»
اهدای جایزه اسپانیایی به نویسنده آمریکایی
هیأت داوران جایزه پرنس آستوریاس که توسط بنیادی به همین نام انتخاب میشود، امسال توسط سانتیاگو مونیوز ماچادو نویسنده و آکادمیک هدایت شد و مجموعهای گسترده از نویسندگان دیگر در آن حضور داشتند.
این هیأت امسال سیری هاستوِت را به عنوان برنده خود انتخاب کرد. وی موفق به بردن جایزه از میان ۲۸ کاندیدا از ۱۷ کشور مختلف شد. آنطور که در قوانین این جایزه آمده، هدف آن تجلیل از «آثار علمی، تکنیکی، فرهنگی، اجتماعی و بشردوستانه است که توسط افراد، نهادها یا گروههایی از افراد و نهادها در درجه بینالمللی به سرانجام رسیدهاند». در راستای این اصول، جایزه ادبیات شاهزاده آستوریاس در به رسمیت شناختن «کار پیشبرد و توسعه خلق ادبی در تمام ژانرها» اهدا میشود.
هاستوت نوزدهم فوریه ۱۹۵۵ در مینسوتا واقع در ایالات متحده به دنیا آمد اما ریشه نروژی دارد. او در کالج سن اولاف در رشته تاریخ فارغالتحصیل شد و دکترای ادبیات انگلیسی خود را سال ۱۹۸۶ از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. وی که متخصص نوروساینس و سایکوآنالیز هم هست، نخستین نوشتهاش را در قالب یک شعر در مجله «نقد پاریس» منتشر کرد. در سال ۱۹۸۲ او مجموعهای از اشعار خود را با عنوان «برای تو خواندن» به انتشار رساند.
وی سال ۱۹۸۱ در یک مجلس شعرخوانی با پل آستر برنده سال ۲۰۰۶ جایزه ادبیات شاهزاده آستوریاس آشنا شد و آنها سال بعد با هم ازدواج کردند.
هاستوت یک محقق و متفکر است که در آثارش به مسائل بنیادین اخلاق و معرفتشناسی و همچنین مسائل مرتبط با زنان میپردازد. نخستین رمان او با عنوان «چشمبند» سال ۱۹۹۲ منتشر شد و آثار او تا به حال به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شدهاند.
این پنجمین جایزه از هشت جایزه سالانه پرنس آستوریاس است که امسال در سیونهمین سال این جوایز اهدا میشود.
امسال جایزه هنرهای شاهزاده آستوریاس به پیتر بروک مدیر تئاتر بریتانیایی، جایزه ارتباطات و انسانیت شاهزاده آستوریاس به موزه پرادو و جایزه همکاری بینالمللی شاهزاده آستوریاس به سلمان خان و آکادمی خان رسید. جایزه ورزش شاهزاده آستوریاس هم به لیندزی وان اسکیباز آمریکایی رسید.
طی هفتههای آینده برندگان جوایز دیگر به این ترتیب معرفی میشوند: علوم اجتماعی، تحقیقات علمی و تکنیکی و کانکورد. هر یک از جوایز شاهزاده آستوریاس شامل یک مجسمه، یک جایزه نقدی ۵۰ هزار یورویی، یک مدرک و یک نشان میشود. این جوایز در فصل پاییز در مراسمی که به هدایت پادشاه و ملکه اسپانیا برگزار میشود در شهر اوودیو اهدا خواهند شد.
ویژه برنامه های شبکه های العالم و الکوثر برای روز جهانی قدس
با فرا رسیدن روز جهانی قدس، دو شبکه العالم و الکوثر معاونت برون مرزی رسانه ملی، برنامه هایی ویژه این روز تدارک دیده اند.
به گزارش امتیاز، برنامه «یوم القدس العالمی» ویژه برنامه ای سه ساعته است از گروه سیاسی شبکه الکوثر است که علاوه بر دعوت از کارشناسان مطرح ، راهپیمایی روز قدس را به صورت زنده در ایران و سایر نقاط پوشش خواهد داد.
برنامه پرمخاطب «قضیه ساخنه» این شبکه نیز در دو برنامه 45 دقیقه ای به صورت زنده ، با محوریت روز قدس در گروه سیاسی شبکه الکوثر برای این روز در نظر گرفته شده است.
همچنین گزارشات ارسالی خبرنگاران شبکه الکوثر به ویژه از رام الله ، غزه، تهران و بیروت به صورت ارتباط زنده و آیتم تولیدی در بخش های مختلف خبری و در کنداکتور شبکه پخش خواهد شد.
گروه کودک و نوجوان شبکه الکوثر نیز با پخش انیمیشن «کودک و سرباز» به استقبال روز جهانی قدس خواهد رفت . کلیپ و انیمیشن تک قسمتی با موضوع مسائل فلسطین از دیگر برنامه های این گروه برای روز قدس است. مسابقه «واحة الاسرار» (جزیره اسرارآمیز) هم به صورت ویژه به فلسطین و روز قدس خواهد پرداخت
و اما شبکه العالم به مناسبت روز جهانی قدس با هفت تن از رهبران و شخصیت های درجه یک فلسطینی و غیر فلسطینی گفت و گو کرده است. این سلسله گفت و گوها به سیاست های ترامپ و معامله قرن که با هدف نابودی قضیه فلسطین و استیلای کامل صهیونیست ها بر تمام اراضی فلسطین است اشاره دارد و از نقش کلیدی مقاومت و راهپیمایی روز قدس و راهپیمایی های بازگشت در اراضی اشغالی در به شکست کشاندن سیاست های ترامپ و نتیناهو و هم پیمانان عرب آنها سخن می گوید.
همچنین شبکه العالم در هفته منتهی به روز جهانی قدس گلچینی از بهترین مستندهای تولیدی خود درباره بیت المقدس و تاریخ فلسطین و فعالیت های گروه های مقاومت در غزه و کرانه باختری را به نمایش گذاشته است.
برنامه صبحگاهی «صباح جدید» در روزهای منتهی به روز قدس میزبان گزارش ها و مهمانان ویژه خواهد بود تا درباره فلسطین و روز قدس صحبت کنند. در این ایام هنرمندان کاریکاتوریست با حضور در برنامه زنده صباح جدید با خلق تصاویر مرتبط هنرنمایی خواهند کرد.
کلیپ ؛ آنونس و میان برنامه های گرافیکی از دیگر آیتم های کنداکتور شبکه العالم در هفته منتهی به روز جهانی قدس هفته است. در این ایام بطور ویژه اینفوگرافیک های جذاب با موضوع معرفی رهبران فلسطینی شهید از جمله عزالدین قسام، رنتیسی، فتحی شقاقی و شیخ احمد یاسین تولید و پخش خواهد شد.
در این ایام همچنین برنامه های شبکه العالم مانند «مع الحدث»، «پانوراما»، «نوافذ» و «هشتگ» رنگ و بوی فلسطین و روز قدس می گیرند.
در برنامه «نوافذ» که میزگردی با حضور چهار شخصیت سیاسی و دانشگاهی است به ابعاد حقوق بین المللی و سیاسی معامله قرن و تاثیر آن بر معادلات منطقه اشاره شده و نقش آمریکا ، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اروپا در پرونده فلسطین و تاریخ اعطای امتیازات به رژیم صهیونیستی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
بخش های خبری العالم نیز با اخبار و گزارش های زنده از فلسطین، غزه و کرانه باختری این موضوع را به طور ویژه پوشش می دهند.
برنامه های روز جهانی قدس شبکه العالم در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به اوج خود می رسد و با پوشش خبری 8 ساعته ، با دعوت از کارشناسان برجسته و خبرنگاران داخلی و خارجی راهپیمایی روز قدس در اقصی نقاط جهان را منعکس، تحلیل و تفسیر می کنند.
بازتاب و تحلیل رسانه های خارجی از حضور و حمایت مردم از آرمان قدس و مردم فلسطین و محکومیت جنایات صهیونیستها از دیگر برنامه های شبکه العالم خواهد بود.
اخبار
در برنامه «تصویر زندگی» از کانال آذری شبکه سحر:
دغدغه هایی برای آموزش حفظ محیط زیست
در برنامه «تصویر زندگی» از کانال آذری شبکه سحر سه شنبه 7 خرداد محیط زیست و راه های حفظ و نگهداری آن به فرزندان و نسل آینده آموزش داده می شود.
به گزارش امتیاز، این برنامه که از ساعت 18:00 به وقت تهران در مدت زمان 50 دقیقه بر روی آنتن است علاوه بر موضوع محیط زیست ، مبادرت به دعوت از دکتر علی میلانی متخصص تغذیه کرده است.
«حیات آینه سی» با دریافت سوالات و نظرات بینندگان و طرح آن توسط یونس رستگارنیا به عنوان مجری در برنامه ، از کارشناس مدعو، راهکارهایی برای مخاطبان بیان می کند.
فرزانه دیبایی تبریزی تهیه کننده و فاطمه باقرالموسوی اجرای برنامه «تصویر زندگی» برای پخش از کانال آذری شبکه سحر را برعهده دارند.
«آخرین ایست بازرسی» در کانال آذری شبکه سحر
مجموعه تلویزیونی «آخرین ایست بازرسی» به نویسندگی و کارگردانی محمد هادی ناییجی از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این سریال لبنانی روایتگر زندگی خانواده ای است که در سال های اشغال جنوب لبنان توسط رژیم اشغالگر قدس درگیر ماجراهایی می شوند. «مالک» پدر خانواده توسط ماموران لبنانی که برای اسرائیل خدمت می کنند دستگیر می شود و دخترش «لیال» برای خبر گرفتن از او به پایگاه نظامی می رود. رئیس پایگاه از لیال می خواهد تا در قبال آزادی پدرش ، یکی از نزدیکانش را که از اعضاء جبهه مقاومت است به آن ها تحویل دهد و...
«آخرین ایست بازرسی» که با بهره گیری از مجموعه ای از بازیگران لبنانی به نام های: عمارشلق ، کارمن لبس ، حنان مراد ، مجدی موشمونی ، جویل القرن ، رودریک سلیمان ، عفیف شیاء ، منی کریم ، آنماری سلامه ساخته شده ، در کانال آذری به سرپرستی دوبلاژ یوسف نوعی به آذری دوبله شده است.
این مجموعه به مناسبت روز قدس و به عنوان نمایش گوشه هایی از مقاومت مردم فلسطین در جنوب لبنان است از دوشنبه 6 خرداد ساعت 22:40 در4 قسمت 45 دقیقه ای بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
چاپ کتابی درباره سیاست و قدرتهای مخفی دستکاری ژنتیکی در جهان
کتاب «بذرهای نابودی (برنامه مخفی دستکاری ژنتیکی)» نوشته اف.ویلیام انگدال بهتازگی با ترجمه قاسم دلیری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۷ چاپ شده است. مطالب این کتاب مربوط به پروژهای است که عده اندکی از نخبگان اجتماعی-سیاسی عهدهدار انجامش شدهاند؛ نخبگانی که پس از جنگ جهانی دوم نه در لندن که در واشینگتن تمرکز پیدا کردند.
کتاب پیشرو، داستان ناگفته شیوهای است که نخبگان خودخوانده مورد اشاره، به اجرا گذاشتند تا به قولی، عدم توازن را حفظ کنند. کتاب «بذرهای نابودی» داستان این است که چگونه گروه بسیار کوچکی در جهانِ پس از جنگ، بر منابع و اهرمهای قدرت تسلط پیدا کرده است. همچنین در این کتاب، تاریخ تحول قدرتی ارائه میشود که در کنترل اقلیت منتخبی قرار دارد و طی تحولی که در جهان رخ داد، حتی علم نیز در خدمت این اقلیت قرار گرفته است.
عرصه محصولات دستکاریشده ژنتیکی که در زبان فارسی معادل «تراریخته» را برایش انتخاب کردهاند، موضوعی مناقشهبرانگیز است و در سالهای اخیر در ایران و سراسر جهان، توجه گستردهای به آن نشان داده شده است. محققان زیادی سعی کردهاند با انجام آزمایشهای علمی منصفانه به شناخت و معرفی جنبههای مختلف محصولات تراریخته نظیر میزان محصول، میزان کود مورد نیاز، میزان مصرف آب یا خطرهای احتمالیشان برای سلامت انسانها، حیوانات و محیط زیست بپردازند. آنطور که مترجم کتاب در ابتدای این اثر تذکر میدهد، «برحسب تصادف، حامیان محصولات تراریخته، عمدتاً همان کسانیاند که از تجارت در این عرصه به سودهای فراوانی رسیدهاند.»
در سال ۲۰۱۵ در نشریه علوم زیست محیطی اروپا بیانیهای چاپ شد که ۳۰۰ محقق، پزشک و متخصص آن را امضا کرده بودند و اعلام کرده بودند که هیچ توافق علمیای درباره سلامت تراریختهها وجود ندارد.
اما کتاب «بذرهای نابودی» تنها یک کتاب معمولی برای هشدار درباره خطرهای ارگانیسمهای تراریخته نیست. بلکه نویسنده در آن، مناسبات پشتپرده و دالانهای تودرتوی سیاست را که به آزمایشگاههای علمی متصل هستند، مقابل مخاطب میگذارد. انگدال، در این کتاب، دسیسههای سیاسی، فساد و سرکوب دولتی منفعتطلبانه را برملا کرده و از ساختاری گفته که در آن، از دستکاری ژنتیکی و ثبت انحصاری موجودات زنده برای در دستگرفتن کنترل جهانی تولید غذا استفاده میشود. به اینترتیب، مترجم کتاب معتقد است مطالعهاش برای افرادی که به تحقق عدالت اجتماعی و صلح جهانی باور دارند، واجب است.
کتاب پیش رو، ۵ بخش اصلی دارد که در مجموع، ۱۴ فصل را در خود جا دادهاند. عناوین بخشهای اصلی کتاب به این ترتیب است: خاستگاههای سیاسی، نقشه راکفلر، ابداع تجارت کشاورزی، عرضه بذرهای تراریخته، کنترل جمعیت.
اخبار
در هیسپان تی وی:
واکاوی روابط خانوادگی در اسلام
در این هفته از برنامه «اسلام دات کام» (Islampuntocom) شبکه هیسپان تیوی به بررسی روابط خانوادگی در اسلام پرداخته خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این قسمت از برنامه «اسلام دات کام» که با اجرای «سهیل اسعد» مجری و کارشناس آرژانتینی تبار هیسپان تی وی و برای درک بیشتر مخاطبان اسپانیایی زبان از ماهیت دین اسلام به روی آنتن خواهد رفت، با حضور کارشناسان و میهمانان برنامه به بررسی روابط خانوادگی در اسلام، جایگاه خانواده و اهمیت آن از دید اسلام پرداخته می شود.
برنامه «اسلام دات کام» با تمرکز بر روی موضوعاتی از قبیل اسلام، ماه رمضان و آداب مسلمانان در این ماه، اخلاق، سیره و زندگی پیامبر اسلام (ص) و مواردی از این قبیل تولید و پخش می شود تا مخاطبان این شبکه به شناختی کلی از دین مسلمانان دست یابند.
استفاده از تصاویر کروماکی، ویدئو کلیپهای مربوط با موضوع برنامه و کارشناسانی که از طریق ارتباط تصویری، میهمان برنامه میشوند، قسمتهای مختلف «اسلام دات کام» را تشکیل می دهند.
«اسلام دات کام» چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت 19:30به وقت تهران به مدت 25 دقیقه روی آنتن هیسپان تی وی خواهد رفت و پنجشنبه ساعت 20:30 و جمعه ساعات 04:30، 10:30 بازپخش خواهد شد.
از پرس تی وی؛
نگاهی به راه حل ایران برای مساله فلسطین
برنامه این هفته «ایران امروز» (Iran Today) در آستانه روز جهانی قدس به بررسی رویکرد ایران به مساله فلسطین و دفاع از مردم مظلوم این سرزمین و همچنین قدس شریف می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی یوسف پور انوری، ضمن مروری بر تاریخچه مساله فلسطین و دیدگاه های متفاوت حکومت ایران نسبت به این موضوع در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دلایل انتخاب روز قدس در جمعه آخر ماه رمضان و تاثیر آن بر ایجاد اتحاد و اجماع بر سر مساله فلسطین میان مسلمانان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
در ادامه این برنامه دلایل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با اسراییل از جمله همکاری با رژیم پهلوی در سرکوب مخالفین، همکاری نزدیک موساد و ساواک، روی کار آمدن آن از طریق زور و اشغال و جعلی بودن هویت آن، برخورداری از سیستم آپارتایدی و رویکرد نژادپرستانه، اشغالگری کشورهای همسایه اش، داشتن نقشه های بزرگ برای ادامه این اشغال گری از نیل تا فرات، بنیان گذاری تروریسم دولتی و فعالیت گسترده در این زمینه در سراسر جهان و به ویژه منطقه و ترور دانشمندان هسته ای ایران مورد بررسی قرار می گیرد.این برنامه در ادامه با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در موصوف کردن اسرائیل به یک غده سرطانی، اثبات هر چه بیشتر این بیانات از طریق حضور پررنگ اسراییل در اختلاف افکنی در دنیای اسلام، تشویق و تهییج نیروهای خارجی به حمله به کشورهای خاورمیانه، اشغال خاک چهار کشور منطقه، حمایت از نیروهای تروریستی و ظلم به ملت محروم فلسطین و توجیه آن در رسانه های دنیا را مورد واکاوی قرار خواهد داد.این برنامه همچنین با اشاره به حمایت ایران از حزب ا... لبنان برای جلوگیری از اشغال گری صهیونیست ها به گفت و گو پیرامون تلاش ایران برای حل مسالمت آمیز موضوع فلسطین پرداخته و ارایه پیشنهاد برگزاری رفراندوم با حضور تمام ساکنان مشروع این سرزمین از سوی رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ را مورد نقد و تبادل نظر قرار می دهد.تلاش دولت ترامپ از طریق ارایه راه حل بحران فلسطین برای راضی نگه داشتن ظاهری طرفین و عدم توجه به حقوق تضییع شده ملت فلسطین در طرح معامله قرن نیز از دیگر محورهای مورد بحث در این برنامه خواهد بود. «ایران امروز» با اجرای لیلا فرامرزی ساعت 01:03 بامداد چهارشنبه 8 خرداد از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت 07:00 و 20:00 ، پنجشنبه ساعت 09:00 و شنبه ساعت 12:00 پخش خواهد شد.
شیوه نامه اجرایی کارگروه کاغذِ و زینک نشر کتاب تدوین شد
شیوهنامه اجرایی کارگروه کاغذِ و زینک باهدف نظارت برنحوه تخصیص ارز برای واردات کاغذ و زینک، توزیع و مصرف کاغذ حوزه کتاب باتوجه به شرایط اقتصادی کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین شد.این شیوهنامه با هدف تثبیت نسبی قیمت کاغذ و کتاب، کاهش هزینههای تولید در جهت حمایت از حقوق مصرفکنندگان و ثبات نسبی در قیمت پشت جلد کتاب آماده شده است.کمیته تخصصی کاغذِ و زینک نشر و کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی ناشران ایران (آشنا)، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مسئول حراست معاونت امور فرهنگی و مسئولان پیگیری کمیتههای واردات، توزیع و نظارت فعالیت میکند. ناشران متقاضی کاغذ و زینک برای انتشار کتاب باید با مراجعه به سایتwww.paperds.ir و ثبت درخواست نسبت به دریافت کاغذ و زینک اقدام کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4047/17640/65933
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4047/17640/65934
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4047/17640/65935
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4047/17640/65936
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4047/17640/65937
|
عناوین این صفحه
- مرگاندیشیهای علی(ع)در وصیت به فرزند
- اهدای جایزه اسپانیایی به نویسنده آمریکایی
- ویژه برنامه های شبکه های العالم و الکوثر برای روز جهانی قدس
- اخبار
- اخبار