|
فراخوان جایزه تصویرگری آینه دار دوران منتشر شد؛
باستانی پاریزی تصویری می شود
سید عباس دعایی از برگزاری جایزه و مجموعه برنامه» آینه داران دوران» خبر داد و گفت:» اولین دوره جایزه با محوریت تصویرگری آثار مکتوب استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی با عنوان پاریز تا پاریس برگزار می شود و امیدواریم این رویداد سالانه با تمرکز بر آثار بزرگان و فرهیختگان ایران برگزار شود.»
به گزارش امتیاز؛ موسس، طراح و مجری جایزه «آینهدار دوران» و موسسه «آینه داران دوران» در این باره توضیح داد:» علاقمندان و هنرمندان تصویرساز عزیز می توانند از سایت www.aynehdaran.com جهت ثبت نام و آشنایی بیشتر با آثار استاد باستانی پاریزی بهره ببرند. دانشکده ادبیات هم مرکز همایشهای بینالمللی خود را بهعنوان دبیرخانه این جایزه قرار داده و هنرمندان برای ارسال آثارشان باید به دفتر آینهدار دوران که در سایت آورده شده است مراجعه کنند و اصل کار را ارائه بدهند.»
وی افزود: « آثار برگزیده، در کتاب ” آینه دار دوران “، از انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به چاپ میرسند. هنرمند برتر امتیاز طراحی جلد کتاب ” آینه دار دوران ” را خواهد داشت و سه هنرمند برگزیده، از سوی موزه هنرهای معاصر، جهت سفر پژوهشی، به شهرک بین المللی هنر پاریس (سیته)، معرفی خواهند شد.همچنین هنرمندان برگزیده، میهمان سفر به کرمان برای دیدار از میراث فرهنگی و زیبایی های این استان میشوند و به هنرمندان برگزیده، پس از نمایش آثار در دانشگاه تهران، لوح تقدیر و گواهی همکاری، اهدا میشود.»
دعایی اعلام کرد:» مهلت ارسال آثار تا آخرین ساعت اداری روز دوشنبه ٢٩ مهرماه ١٣٩٨ است و زمان اعلام هنرمندان برگزیده، دی ماه هم زمان با سالروز تولد استاد باستانی پاریزی است.»
دعایی با اعلام این نکته که این جایزه با پشتیبانی موسسه رز آبی برگزار می شود گفت:» دی ماه گذشته لوگوی این رویداد که توسط هنرمند عزیز آقای حسن روحالامین طراحی شد به همراه سایت طراحی در باغ موزه نگارستان اندیشه دانشگاه تهران رونمایی شد.
دعایی درباره پیشینه موسسه آینه دار دوران و سلسله برنامه های آن گفت:» «آینهدار دوران» لقبی است که برای استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی انتخاب شده است و به خاطر علاقهای که به آقای باستانی پاریزی داشتیم در سال 95 به گروه تصویرگری «آمیدا» پیشنهاد داده شد آثار مکتوب ایشان را تصویرگری کنند. برای این کار جلساتی با مرکز کرمانشناسی گذاشتیم و با اجازه از خانواده آقای باستانی پاریزی به این نتیجه رسیدیم که هر کسی میخواهد با آثار ایشان آشنا شود، ابتدا باید با کرمان آشنا شود. بعد با هماهنگیهایی که با مراکز ارگ جدید و استانداری کرمان انجام دادیم پیگیر شدیم که گروه تصویرگری را به کرمان ببریم و آنها را با کرمان و استاد باستانی پاریزی آشنا کنیم تا بتوانند از آثار ایشان تصویرگری مناسبی کنند. در همین راستا گروه تصویرگر مدعو هر کدام به انتخاب خودشان یکی از کتابهای آقای باستانی پاریزی را انتخاب کردند و ما توانستیم حدود 40 اثر هنری از این گروه تهیه کنیم.
او افزود:» این آثار را اردیبهشتماه سال 95 در قالب یک کتاب با نام «آینهدار دوران» چاپ کرده و در کتابخانه ملی رونمایی کردیم. البته با پیشنهاد بنیاد ایران شناسی، این کتاب به صورت دو بخش بود؛ بخش علمی و بخش هنری. در بخش هنری آثار تصویرگری را گذاشتیم و در بخش علمی مطالبی که از پیش در مورد استاد باستانی پاریزی نگاشته شده بود و میتوانست قابلیت ارائه به مراکزی مثل یونسکو را برای ثبت شخصیت ایشان داشته باشد استفاده کردیم. کتابخانه ملی هم برای بزرگداشت استاد باستانی پاریزی یک مراسم برگزار کرد و این کتاب را جزء انتشارات خود قرار داد. پس از آن آثار به مدت یک هفته در دانشگاه تهران که خانه دیگر استاد شناخته میشود به نمایش درآمد. آنجا آقای دکتر حبیبالله صادقی که مشاور طرح بودند پیشنهاد به وجود آمدن جایزهای با نام استاد باستانی پاریزی را دادند که این کار به صورت ملی انجام شود و ما هم از این پیشنهاد استقبال کردیم. پس از این داستان، شرکت ملی صنایع مس ایران که مسئولیتهای فرهنگی نیز دارد، به این نتیجه رسیدند که از یک کار فرهنگی با کیفیت حمایت کنند و چون یکی از بخشهای این شرکت، مس کرمان است و آقای باستانی پاریزی هم یکی از اعتبارهای شهر کرمان هستند، آنها از این کار حمایت کردند و آثار هنرمندان را خریداری کردند و ما این آثار را از طرف شرکت ملی مس کشور به دانشگاه تهران اهدا کردیم. دانشگاه تهران هم آثار هنرمندان را به باغ موزه نگارستان تحویل داد و قرار شد آثار در آنجا نگهداری شود.»
مدیر موسسه «آینه داران دوران» در پایان ابراز امیدواری کرد این روند را سالانه با محوریت آثار یکی از بزرگان و فرهیختگان هنر ایران انجام دهند و آثار مکتوب فاخر عصر معاصر را از این طریق به متن جامعه آورند.
گلایه های گیتی خامنه :
احساس میکنم به ما مجریان توهین میشود
گیتی خامنه مجری تلویزیون درباره حضور برخی از چهرهها در کسوت اجرا که زبان معیار را رعایت نمیکنند بیان کرد که گاهی احساس میکند به او و دیگر مجریان توهین شده است.
گیتی خامنه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرا در تلویزیون و اینکه چرا استانداردها در این زمینه پایین آمده است، بیان کرد: تعریف اجرا امروزه بسیار تقلیل پیدا کرده و سادهترین شاخصههایی که در سالها پیش معیار بود اکنون اهمیتی پیدا نمیکند.
وی اضافه کرد: افرادی وارد اجرا میشوند که حمایتهای بالایی هم پیدا میکنند، افرادی که گاهی میبینید اعتماد به نفس بالایی دارند و علیرغم اشتباهات بزرگ در اجرا میتوانند به کارشان ادامه دهند و من حتی گاهی تعجب میکنم چطور آنتن در اختیار این افراد قرار میگیرد.
این مجری کودک در دهه ۶۰ اظهار کرد: مخاطب حق دارد که از جعبه جادو درستترین کلمات و غنیترین دایره واژگان و بهروزترین شیوه مکالمه را بشنود و ببیند. الان متاسفانه این حق رعایت نمیشود و از طرفی حق کسانی هم که کار را بلد هستند و مردم برای آنها سرمایهگذاری مادی و معنوی کرده اند پایمال میشود.
این مجری پیشکسوت عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا روی یک شخص بهعنوان مجری سرمایهگذاری میکنند به او آگاهی میدهند، مردم به او اعتماد میکنند و این فرد اعتبار و موفقیت پیدا میکند و از او مراقبت میکنند. در اینجا اما این سرمایه گذاری را رها میکنند و پی کشف نیروهایی میروند که با هر استعدادی وارد اجرا میشوند.
وی اضافه کرد: کشف نیروهای جدید بسیار خوب است اما به این معنا نیست که هر کسی وارد این کار شود. مجری تاثیر بسیاری روی زبان مردم دارد، زمانی ما برای اجرا روی زبان معیار و شاخصهای این زبان تاکید داشتیم تا همگان این شاخصها را رعایت کنند. خامنه با تاکید بر اینکه هرکسی نمیتواند از عهده اجرا و ادای زبان معیار برآید، عنوان کرد: من به عنوان یک مجری گاهی احساس میکنم به محدوده کاری ما توهین میشود. کار اجرا اکنون به شیوهای پیش میرود که انگار کاری تخصصی نیست و هرکسی با هر میزان علاقهمندی و اطلاعات میتواند اجرا را امتحان کند.
وی با اشاره به افرادی که آرزوی اجرا دارند، بیان کرد: به نظر میآید بسیاری با خود فکر میکنند کاش یک چهره هنری یا ورزشی بودند که به راحتی میتوانستند اجرا در تلویزیون را برعهده بگیرند.
خامنه در پایان گفت: زبان معیار سما در حال حاضر از زبان فاخر دور شده و زبان مجریان به زبانی تبدیل شده است که در سطحی نازل در کوچه و بازار استفاده میشود. اگر هم مجریانی مثل من و یا برخی از همکارانم نخواهند از این زبان استفاده کنند متهم میشویم که به روز نیستیم و با جامعه بیگانهایم درحالی که قرار نبوده است که این زبان، زبان معیار ما در تلویزیون باشد بلکه قرار بود از ادبیاتی استفاده شود که بتواند مخاطب را جادو کرد.
این سریال های در مظان اتهام
نگاهی به مجموعههای عرضه شده این روزها در شبکه نمایش خانگی
شبکه نمایش خانگی با این نیت که رقیبی برای تلویزیون باشد پا به عرصه سریالسازی گذاشت اما حالا بعد از یک دهه فعالیت در مظان بسیاری از اتهامات قرار گرفته است.
نگاهی اجمالی به تاریخ کهن ایرانیان نشان میدهد که مردم این سرزمین به طور محسوسی به قصه علاقه دارد و از هر هنری برای روایت قصه استفاده میکند. حال فرقی ندارد که این قصه از نسل افسانهای باشد یا واقعیت. شاید به همین دلیل است که آغاز تولد تلویزیون در ایران با سریالهای ماندگاری همراه بوده است و از همان زمان توانسته مخاطبان مختلف از هر قشر جامعه را به دور خود جمع کند.
در تاریخ تلویزیون ایران، آنچه مخاطب بیشتری را پای تماشای جعبه جادویی نشانده است سریالهایی بودند که بیشتر آنها مضمون عاشقانهای را روایت میکردند و حتی در آن دوران که در هر خانهای تلویزیون پیدا نمیشد و از آن تنها به عنوان کالایی لوکس در بالای منزل و طی تشریفاتی خاص استفاده میشد مردم شبهای پخش سریال در خانه همسایه یا فامیلی که این قاب را در اختیار داشت جمع میشدند که به بهانه به جا آوردن صله ارحام مسیر تماشای قسمتی از سریال را بر خود هموار کنند.
این روزها با وجود اینکه وضعیت زندگیها دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما تفاوتی در روحیه «نشستن پای روایت زندگی دیگران» در ایرانیان ایجاد نشده است؛ حال که همه خانوادهها حداقل یک سینمای خانگی در خانه خود دارند و ارتباطها هم آنقدر کم شده که دیگر نه به بهانه تماشای سریال بلکه به بهانههای دیگر هم به سختی میتوان دورهم جمع شد، سریالسازی و قصهگویی نیز با شکل جدیدی میهمان خانوادههای ایرانی شده است.
شبکه خانگی در آغاز با ساخت دو مجموعه «قلب یخی» و «قهوه تلخ» به خانه مردم راه یافت اما نتوانست مخاطبان ثابتی را برای خود دست و پا کند؛ نخست به پایان نرسیدن ساخت سریالها و رها شدنشان در نیمه راه داستان در ایجاد بیاعتمادی عمومی میان مخاطبان تأثیر به سزایی داشت و از سوی دیگر خرید یک سی دی و دست به دست کردن آن میان چندین خانواده موجب شد تا سود چندانی عاید تولید کنندگان نشود و به همین دلیل سازندگان نیز به ساخت این نوع از سریال ترغیب نمیشدند تا اینکه این روند از بعد از پخش سریال «شهرزاد» شکل دیگری به خود گرفت.
باز هم یک روایت عاشقانه که در روزگاری نه چندان دور اتفاق افتاده بود با حضور هنرمندان مشهور و محبوب و روایتی منسجم که بعد از پخش چند قسمت توانست اعتماد مخاطبان را جلب کند و طبق یک قول هر دوشنبه میهمان خانههای مردم شود که «دوشنبههای شهرزادی» خود سهم قابل توجهی در اعتمادسازی در میان مخاطبان داشت.
همچنین برای تضمین سودآوری نیز با رواج جمله «حلال دانلود کنید» یا «حلال بخرید» فضایی ایجاد شد که حتی اگر فردی از نزدیکترین افراد هم درخواست سی دی یا فایل سریال را میکرد نمیتوانست به صورت رایگان به قسمتی از سریال دست پیدا کند و به همین دلیل عده بیشتری از مردم دست به جیب شدند تا بازار سریال شبکه خانگی پر رونق شود؛ بعد از این موفقیت بود که سرمایه گذاران جذب شدند تا وارد عرصه شبکه خانگی شوند و تولید در این بخش افزایش چشمگیری پیدا کرد.
این رونق باعث شد تا روایتهای مختلفی در ژانر اجتماعی وارد عرصه سریالهای شبکه خانگی شود که برخی از آنها موفق و برخی دیگر ناموفق بودند، البته تهیهکنندگان سینما نیز با پیوستن به این مسیر توانستند بخشی از سود فیلمهایی که در سینما تولید میکردند را در بازار این شبکه افزایش دهند.
اما در مورد سریالهایی که در این بخش تولید شدند بیشتر آنها عاشقانههایی با شکلهای امروزیتر را نسبت به سریال موفق «شهرزاد» به تصویر کشیدند اما هیچکدام از این عشاق به دلایل مختلف خوشبختی را تجربه نمیکنند و مدام در دوری باطل گرد موضوعی میگردند.
این عشقها یا نادرست است یا نشأت گرفته از انتخابی اشتباه و یا تحت شرایط سخت زندگی رو به نابودی قرار گرفته است شاید هم نابودی آنها به این دلیل است که پیش از این هیچکس به فرزندان فردای جامعه یاد نداده است که در زندگی عاشقانه باید کنار هم ایستاد نه مقابل هم؛ اما مساله مهم در جامعه امروز این است که این داستانهایی که در شبکه خانگی به صورت مداوم و فراگیر میبینیم از زندگیهای واقعی که هر روز در بطن جامعه رخ میدهد نوشته میشود یا بالعکس این داستانها بر جامعه تأثیر میگذارد و مسیر زندگیها را دستخوش تغییرات نادرستی خواهد کرد.
«ممنوعه»، «رقص روی شیشه» و «نهنگ آبی» سه سریالی است که با مضمونی عاشقانه و اجتماعی به صورت همزمان در هفتههای گذشته مهمان خانههای مردم شده است.
سریال «ممنوعه» در همان آغاز حواشی زیادی را به دلیل به تصویر کشیدن روابط خارج از عرف جامعه برای خود ایجاد کرد و در پایان نیز به گفته کارگردان با حذف ۳۰۰ دقیقه از کل سریال به دست مخاطبان رسید.
روابط در سریال «رقص روی شیشه» آنقدر گسسته و پیچیده است که نمیتوان تفکیک کرد کدام منافع روابط را ایجاد کرده و کدام روابط عاشقانه و واقعی است.
«نهنگ آبی» نیز که قصهای معمایی را پی میگیرد که با گره افکنی مداوم در روابط، هر قسمت پیچیدهتر ز پیش به دست مخاطبان میرسد.
تدوین همزمان «گواهی امضاء» آغاز شد
با اضافه شدن ۲ بازیگر جدید به فیلم سینمایی «گواهی امضاء» به کارگردانی شهرام اسدزاده در روزهای پایانی فیلمبرداری، تدوین همزمان این فیلم آغاز شد.داریوش آهنچیان و آسیه اسدزاده جدیدترین بازیگرانی هستند که در روزهای پایانی فیلمبرداری به فیلم سینمایی «گواهی امضاء» به نویسندگی و کارگردانی شهرام اسدزاده پیوستند.
با نزدیک شدن به پایان فیلمبرداری، تدوین همزمان این فیلم توسط بنیامین قچاق نیز آغاز شده است.
امیر آقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، هامون سیدی، نازنین صلح جو، داریوش آهنچیان و آسیه اسدزاده بازیگران فیلم تازه اسدزاده هستند که تاکنون مقابل دوربین رفتهاند و چند بازیگر دیگر نیز طی روزهای آینده به این پروژه اضافه خواهند شد.
«گواهی امضاء» روایت متقاطع و پیچیده یک شبانه روز از زندگی فریبرز و محبوبه است که تصادف دختر بچه ۵ سالهشان (تینا) با اتومبیل گروه فاسدان، آنها را سر راه زوج دیگری به نامهای اشکان و ندا قرار میدهد. در میان این هیاهو و درگیریها هر کس به فکر نجات زندگی خودش از یک چند ضلعی تعقیب و گریز است تا گواهی برای تار و پود افکارش به دست آورد.
عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: شهرام اسدزاده، تهیهکننده: سید محمد قاضی، مشاور پروژه: سیروس الوند، مجری طرح: موسسه نقطه عطف سینما و تئاتر، مدیر تولید: رحمت عبداللهزاده، مدیر فیلمبرداری: مهدی ایلبیگی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: علی آشتیانی، صدابردار: محمد صالحی، طراح گریم: دانیال شعاعی، طراح صحنه: حسین مجد، جانشین تولید: فروزان جنیران، دستیار اول فیلمبردار و نورپرداز: مصطفی بافرونی، طراح لباس: سمیرا کشورنژاد، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، مدیر تدارکات: مراد خانهزاد، فیلم پشت صحنه: پریسا آزمایش، مشاور رسانهای و مدیر روابط عمومی: مریم قربانی نیا، عکس: حسین خدارتی.
اخبار
«ماجرای عجیب سگی در شب» در نوفل لوشاتو
نمایش «ماجرای عجیب سگی در شب» به کارگردانی افسانه کمالی از امشب ۱۹ خرداد اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز خواهد کرد که همزمان با شروع اجرا پیش فروش بلیت روزهای جدید نیز در سایت تیوال آغاز شده است.
رمان «ماجرای عجیب سگی در شب» نوشته مارک هادون توسط سایمون استیوز به صورت نمایشنامه نوشته شده و افسانه کمالی ترجمه این متن را بر عهده داشته است. علی شمس کارگردان و نمایشنامه نویس به عنوان مشاور در کنار این نمایش حضور دارد.
شایلین اسداللهی، رویا دعوتی، فرزام رنجبر، صبا سرور، علی پویا قاسمی، علی نجفی از بازیگران این نمایش هستند.
در این نمایش آهنگساز و طراح صدا بابک کیوانی، طراح صحنه امید اکبری، طراح لباس دینا یوسف پور، طراح گریم ثمین سالک، طراح حرکت سروش کریمی نژاد، طراح گرافیک محمد شمس و غزاله رمضانی، طراحی و ساخت موشن گرافیک علی فتحی، طراح نور: افسانه کمالی هستند.
کنسرت «با من بخوان» علیرضا قربانی تمدید شد
پروژه موسیقایی «با من بخوان» به آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی علیرضا قربانی برای چهارمین بار پیاپی در مجوعه سعد آباد تهران میزبان مخاطبان موسیقی ایرانی خواهد بود.
اجراهای این خواننده با قطعات پروژه «با من بخوان» که اردیبهشت امسال طی هفت شب در تالار وحدت تهران برگزار و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد دوباره در کاخ سعدآباد روی صحنه میرود.
قرار است علیرضا قربانی و اعضای ارکسترش طی روزهای چهارم تا ششم تیرماه در ایوان عطار مجموعه سعدآباد تهران دوباره با دوستداران خود دیدار داشته باشند و قطعات جدیدشان با موسیقی حسام ناصری را اجرا کنند. فروش بلیتهای این اجراها از صبح روز یکشنبه هجدهم خرداد آغاز میشود.
چهارمین تمدید پروژه با من بخوان در حالی روی صحنه خواهد رفت که همزمان با آغاز بلیت فروشی این برنامه قرار است نسخه اصلی قطعه «بوی گیسو» با صدای علیرضا قربانی و موسیقی حسام ناصری از این پروژه منتشر شود. این در حالی است که طی روزهای آینده احتمالاً یک موزیکویدئو و چند ویدئوی کوتاه مرتبط با اجراهای با من بخوان منتشر شود. از سوی دیگر یک مستند هم از روند شکلگیری و اجرای قطعات این مجموعه تهیه شده است که به زودی منتشر میشود.
آیین نکوداشت جمشید مشایخی برگزار میشود
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، آیین نکوداشت جمشید مشایخی هنرمند فقید سینما، تئاتر و تلویزیون دوشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۸ در فرهنگستان هنر برگزار میشود.در ادامه طرح تجلیل از هنرمندان پیشکسوت با عنوان «روایتی از زندگی استادانه» از یک عمر فعالیت هنری زندهیاد استاد جمشید مشایخی بازیگر بنام کشورمان تجلیل و قدردانی میشود.
سخنرانی بزرگان سینما و تئاتر، برگزاری نمایشگاه، مراسم رونمایی و پخش فیلم مستند از جمله برنامههای این مراسم است که با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار میشود.این مراسم با همکاری بنیاد رودکی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه سینما و بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران برگزار میشود.
اخبار
قرارداد ۶.۲ میلیاردی برای ماشینری تئاتر شهر
سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بحث ماشینری و تعویض صندلیهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از تعطیلی سالن در ۱۵ اردیبهشت، ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد.
زهرا نوروزی سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت بازسازی و تعمیر ماشینری و همچنین بخشهای دیگر سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر گفت: ما فعلاً ۲ قرارداد کاری برای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر داریم که یکی از آنها بخش ماشینری است که برخی امور آن پیشتر انجام شده بود، ولی بحث ما برای بازسازی کلی ماشینری سالن اصلی این بود که باید سالن ۳ ماه تعطیل شود زیرا روی صحنه باید کار میشد. آقای اسدی رئیس مجموعه تئاتر شهر زمانی را که به ما داد ۱۵ اردیبهشت سال جاری بود زیرا جدول اجراها از قبل بسته شده بود. عملاً از ۱۵ اردیبهشت سالن به ما تحویل داده شد و قرار است طی ۳ ماه ماشینری سالن اصلی نصب و کار آن تمام شود.
وی ادامه داد: بحث دیگری که ما در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر داریم، بحث صندلیهای سالن اصلی است که سفارش خرید آنها انجام شده و تلاشمان بر این است که طی همین ۳ تا ۴ ماه صندلیهای جدید نیز نصب شوند. این صندلیها بر اساس قالب سالن اصلی سفارش داده شدهاند تا به هویت سالن هم آسیبی نرسد.نوروزی اظهار کرد: سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر کارهای دیگری هم دارد که ما برای آنها هنوز قراردادی نداریم و باید این ۲ قرارداد را با توجه به اعتبارهایی که داریم اجرایی کنیم.سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه و اعتبار مورد نیاز برای بازسازی ماشینری و تعویض صندلیهای سالن اصلی تئاتر شهر تأکید کرد: ماشینری پیش از این حدود ۵ میلیارد هزینه داشت، ولی حالا با توجه به اینکه نیازهای دیگری هم باید برطرف شود، عملاً قراردادش ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است که اعتبار آن را در نظر گرفتهایم. امور دیگری هم باید در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انجام شود که اعتبار در نظر گرفته شده پاسخگوی آنها نیست و باید با مشخص شدن اعتبارهای سال ۹۸ آنها را انجام دهیم.
با فروش ۳۸ میلیونی در هفته اول اکران؛
«پارازیت» پرفروشترین فیلم برنده نخل طلا میشود؟
فیلم «پارازیت» که تا کنون بیش از ۳۸.۵ میلیون دلار تنها در هفته نخست اکرانش در کره جنوبی فروش کرده و بیش از ۵.۴ تماشاگر به تماشای آن نشستهاند، احتمالاً نام خود را به عنوان پرفروشترین فیلم برنده نخل طلا در تاریخ ثبت خواهد کرد.
این فیلم در فاصله ۳۱ ماه مه تا ۲ ژوئن که اولین آخر هفته اکرانش بود موفق شد تا عنوان پرفروشترین افتتاحیه فیلمی که برنده نخل طلای کن در ۲۵ سال اخیر شده است را کسب کند.
این فروش از «فارنهایت ۹/۱۱» مایکل مور با فروش ۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ هم پیش گرفته است. مستند مایکل مور در نهایت فروشی ۲۲۲ میلیون دلاری در جهان کرد و انقلابی در مستندهای سینمایی به پا کرد.دیگر برنده نخل طلای پرفروش فیلم «داستان عامهپسند» کوئنتین تارانتینو بود که اکتبر ۱۹۹۴ اکران شد و ۹.۳ میلیون دلار در هفته افتتاحیه خود فروش کرد. اکنون گفته شده سیجی انترتینمنت امتیاز این فیلم را به نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان فروخته که آمریکای شمالی، اروپای آلمانی زبان، مناطق فرانسوی زبان، ژاپن و بریتانیا از جمله آنها هستند.این فیلم که در اولین آخر هفته پس از دریافت نخل طلای کن در کره جنوبی اکران شد از آخر هفتهای که گذشت (چهارشنبه پیش) در فرانسه اکران شد و احتمالاً چین منزلگاه بعدی آن نیز استقبال شایانی از آن به عمل خواهد آورد زیرا موضوعهای مشابه شامل «کفرناحوم» نادین لبکی و «دزدان فروشگاه» برنده سال پیش نخل طلا در این کشور با اقبال خوبی روبه رو شدهاند.
فیلم «دزدان فروشگاه» ساخته هیروکازو کورئیدا سال پیش فروشی ۴.۲ میلیون دلاری را در ژاپن تجربه کرد و چهارمین افتتاحیه بزرگ فیلم برنده نخل طلا در کشور تولید کننده فیلم در ۲۵ سال اخیر شد. این فیلم در نهایت در سراسر جهان فروش ۷۲ میلیون دلاری را ثبت کرد.
کمتر پیش آمده که فیلمهای برنده نخل طلای کن در کشور خودشان با اقبال روبه رو شوند و «درخت زندگی» ترنس مالیک که با بازی برد پیت ساخته شده بود در هفته افتتاحیهاش در آمریکا فروش ۳۷۲ هزار دلاری را ثبت کرده بود و در دنیا ۵۴ میلیون دلار فروخت.
بازیگر «شبی که ماه کامل شد»
از واژه «ریگی» استفاده نکنیم
آرمین رحیمیان بازیگر نقش «عبدالمالک ریگی» در فیلم «شبی که ماه کامل شد» از مخاطبان خواست در نقد و نظرات خود درباره این فیلم از واژه «ریگی» بهتنهایی استفاده نکنند.
فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی که از چهارشنبه ۱۵ خرداد ماه روی پرده سینماها رفته است، سومین اکران مردمی خود را روز گذشته جمعه ۱۷ خرداد در چهار سانس ١١، ۱۳:۴۵، ۱۵:۲۰ و ۱۶:۲۰ در سینما آزادی برگزار کرد.نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، فرشته صدرعرفایی، الناز شاکردوست، آرمین رحیمیان، هوتن شکیبا و پدرام شریفی از جمله عوامل و بازیگران فیلم بودند که برای این اکران مردمی در سینما آزادی حضور داشتند.در این مراسم نرگس آبیار مصاحبه کوتاهی درباره اهمیت اکرانهای مردمی و تأثیر آن در رونق سینماها در سانسهایی مانند صبح و ظهر که معمولاً چندان مورد استقبال مردم قرار نمیگیرد، داشت.
آبیار با بیان اینکه سینما آزادی در اکرانهای مردمی بسیار با نظم عمل میکند، گفت: اولین اکران مردمی «شبی که ماه کامل شد» در سینما آزادی برای سانس ۱۱ صبح تدارک دیده شده بود اما خوشبختانه استقبال خوبی از اکران شد و سالن نسبتاً پری را شاهد بودیم. به نظر من اکرانهای مردمی باعث رونق سینماها شده و این اتفاق خوبی است تا مردم تشویق شوند که از همه سانسهای سینماها استفاده کنند.
این کارگردان از مردم دعوت کرد تا در شبکههای اجتماعی نظرات و انتقاداتشان پیرامون فیلم را در قالب کامنت برای او و عوامل فیلم بنویسند تا وی را برای ساخت فیلمهای بعدیاش یاری کرده باشند.
همچنین در پایان آرمین رحیمیان با ذکر این نکته که به نمایندگی از همه عوامل فیلم خواستهای از مردم دارد گفت: خواهش میکنم از واژه ریگی استفاده نکنید، زیرا ریگی نام طایفهای است که بسیار آبرومند هستند.
۱۰ فیلمساز ایرانی و خارجی در هفته فیلم اروپایی کارگاه برپا میکنند
به گزارش روابط عمومی موسسه سینمایی «هنر و تجربه»، در سومین دوره هفته فیلم اروپایی که کار مشترکی از موسسه سینمایی «هنر و تجربه» و اوینیک ایران (موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا) است، تعدادی کارگاه فیلمسازی با حضور سینماگرانی از ایران و جهان برگزار می شود.
سومین دوره هفته فیلم اروپایی کار خود را با برپایی مراسم افتتاحیه در تاریخ شنبه ۱۸ خرداد ماه ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران آغاز می کند و تا ۲۷ خرداد ادامه می دهد که طی این برنامه ۱۰ فیلمساز ایرانی و خارجی کارگاه فیلمسازی با موضوع فیلم های هنری و تولید مشترک برگزار می کنند.
ژان ون دولد کارگردان بلژیکی، ماریوس پیپه ریدس تهیه کننده و کارگردان قبرسی، تیری اسپیچر تهیه کننده سوییسی، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مازیار میری، مهرداد اسکویی، مانی میرصادقی و سیاوش جمالی فیلمسازانی هستند که ۶ کارگاه در تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد برگزار می کنند. بنا بر برنامه ریزی انجام شده ۲ کارگاه در تهران و چهار کارگاه در شهرستان ها برگزار می شود.
در سومین دوره هفته فیلم اروپایی ۲۰۱۹، بیست فیلم برجسته اروپایی در سینماهای هشت شهر ایران شامل بابل، اصفهان، تبریز، کرمان، کیش، مشهد، تهران و شیراز به نمایش درمی آید.
این فیلم ها از کشورهای اتریش، بلغارستان، بلژیک، قبرس، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، نروژ، هلند، لهستان، پرتغال، سوئد، اسلوونی، اسلواکی، اسپانیا، سوییس و انگلستان انتخاب شده و نمایش داده خواهند شد.
همچنین تالار ناصری خانه هنرمندان ایران واقع در تهران، پردیس گلستان شیراز، پردیس هویزه مشهد، پردیس ستاره باران تبریز، پردیس سیتی سنتر اصفهان، سینما لبخند کیش، تماشاخانه پارس کرمان و سالن سینمای «هنر و تجربه» بابل با هفته فیلم اروپایی ۲۰۱۹ مشارکت خواهند کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67181
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67182
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67183
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67184
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67185
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4054/17691/67186
|
عناوین این صفحه
- باستانی پاریزی تصویری می شود
- احساس میکنم به ما مجریان توهین میشود
- نگاهی به مجموعههای عرضه شده این روزها در شبکه نمایش خانگی
- تدوین همزمان «گواهی امضاء» آغاز شد
- اخبار
- اخبار