|
در سومین نشست «فیلمنامه فیلم» سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان شد:
منتقدان سینما عاملی برای فساد جامعه ایران
سومین نشست از سلسله نشستهای «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری که در سالن اوستا حوزه هنری برگزار شد به نقد و بررسی ساختار فیلمنامه فیلم «ندارها» به کارگردانی محمدرضا عرب و نویسندگی علیرضا طالب زاده اختصاص یافت.
به گزارش امتیاز؛ سومین نشست «فیلمنامه فیلم» سازمان سینمایی حوزه هنری، با حضور: داوود مسلمی منتقد سینما، محمدرضا عرب کارگردان و تهیه کننده فیلم، علی رویین تن، یاسمن نصرتی، کیانوش دالوند از کارگردانان سینما و ... برگزار شد.
در این مراسم داوود مسلمی منتقد سینما در خصوص فیلم « ندارها» گفت: فیلم «ندارها» مربوط به کارگردانی است با سابقه ٢٠ ساله در سینمای مستند. ریشه سینما در تجارب قبلی و دستاوردهای آن در عکاسی چیزی است که در فیلمهای این کارگردان متجلی میشود. فیلم «آخرین ملکه زمین »یکی دیگر از آثار این کارگردان است. اثری آکنده از غنای شاعرانه و پر بار از نوع اندیشه و ساختار سینمایی است که در کسب تجارب درخشان در حیطه سینما بسیار موفق عمل کرده است. در واقع هیچ وقت فیلمهای این کارگردان از سینمای روایتگر تهی نشده و همیشه از جذابیتهای کافی در این زمینه برخودار بوده است. به طور کلی تماشاگر منتظر دیدن روایتی است که در کنار آن به اندیشهها، جهان نگری و تفکرات آن پی ببرد.
وی افزود: سینمای روایت به فکر اعتلای تفکر و اندیشه ورزی مخاطب است و در جریان ارتباط با اثر، نسبت به تماشای مجدد فیلم اقدام میکند در حالی که امروزه فیلمهایی ساخته میشود که متاسفانه بر خلاف جریان سینمای روشنفکر ایران است که عموما تماشاگر عام را از فیلم بریده میکند. در این فیلم لحظههای ناب سینمای اندیشه ورز را میبینیم که تنها به اندیشه فردی فیلمساز توجه نکرده بلکه مخاطب و تماشاگر را با خود همراه کرده و حضور او در نهاد فیلم را لذت بخش کرده است. بنابراین سینما به معنای عام در این فیلم معنا پیدا میکند.
مسلمی خاطر نشان کرد: ظاهرا فیلمهایی که منتسب به سینمای اجتماعی هستند حرفهای زیادی برای گفتن دارند . به حال فیلم قایم ب ذات اثری هنری است و باید برای ببررسی آن به خود فیلم رجوع کرده چرا حواشی و آسیبهای اجتماعی تمامیت خود اثر را تحت الشعاع قرار میدهند. آنچه که در این نوع سینما و روایتگری مهم است ارجاع فیلم به مسایل اجتماعیای است که در نهاد جامعه پنهان شده است و بازتاب دهنده وضعیت مرسوم در اجتماع است در اصل برخی فیلمها به همین دلیل خاصیت رجعت پیدا میکنند در شرایطی که تمامی فیلمهای پر از فحاش بوده و ذات آن را به نوعی لودگی تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: سینمایی که قابلیت رجعت دارد حتما دارای شاخصههایی از حیات سینما براساس اصل و منطق است. اما به هرحال فیلم قابل اعتنا، درک و فهم منجر به جادوی سینما میشود که متاسفانه از میان صدها فیلم، یکی از این آثار قابل رجعت پیدا میکند. اولین دلیل رجعت به سینما، خود ذات سینماست که منجر به ماندگار تصویر در ذهن میشود. این در حالی است که حتی در ذات فیلم فارسی این رجعتها وجود داشته اما سینمای ما به آن توجهی نمیکند. در واقع اینگونه مراسمات دوباره خوانی حقیقت است. انبوه سازی سینمایی که به رجعت توجهی نمیکند انبوه آور است.
این منتقد سینما با اشاره به نقاط ضعف فیلم « ندارها» اظهار داشت: بخشی از فیلم این حس شتابزدگی دارد که نشانگر ایراد در چارچوب پایان بندی و نقص ساختاری فیلمنامه است و عدم رعایت تسلسل در آن به این مشکل دامن می زند که نهایتا منجر به حس بریدگی در آن شده است که در واقع این فاصله در بخشهای دیگر فیلم هم به چشم میخورد. گرمای نوع کاراکترها و روایتگری کارگردان اجازه نمود بیرونی ایرادات و شفافیت در آن را نمیدهد. همچنین تشابه و تکرار بسیاری از نقاط فیلم به دیگر آثار راه گریزی برای سینمای اجتماعی نگذاشته است بنابراین تنها باید به فاصله زمانی ساخت آثار توجه شود.
وی عنوان کرد: نگاه به سینما در توجه به محتوا خلاصه نمیشود بلکه وجوه ساختاری در آن نیزاهمیت دارد. اساسا سینمای محافظه کار است و بخش عمدهای از آن بر مدار ابتذال چرخیده و از نهاد محافظه کار جمعی خارج میشود. در حالیکه هر فیلم فارسی کریه و بدمنظری هم به محتوا توجه میکند. اما در سینمای ماسرکوب نهادهای نظارتی وسانسور منجر به مشکلات سینما میشود.
در ادامه این نشست، محمدرضا عرب، کارگردان و تهیه کننده فیلم « ندارها» گفت: این نسخه از فیلم مربوط به سینمایی نگاتیوی است و از سینمای دیجیتالی فاصله زیادی دارد. فیلم «ندارها» در سال 89 ساخته شده است و امروز نسخه بلوری و با کیفیت فیلم اکران شده است. نویسنده این فیلم علیرضا طالب زاده، فیلمنامه نویس مشهور سریالهای «صاحب دلان» و «در پناه تو» بوده است. فیلمنامه نویسی تفاوت زیادی با رمان نویسی دارد چرا که خلق جریان تصویری بسیار سخت است. من خود متولد جنوب شهر هستم و قصد ساختن فیلمی برای تحقیر این قشر از جامعه را نداشتهام بلکه هدف ما پرداختن به آسیبهای اجتماعی بوده است.
وی افزود: در سالهای ساخت این فیلم معضلی به نام آقازادگی به شدت امروز مطرح نبود. این مشکل جدیای در زندگی امروز ماست واگر 10 سال گذشته به عدالت اجتماعی توجه بیشتری میکردیم بسیاری از مشکلات جانعه حل میشد و شاهد دادگاههای مسئولان با پروندههای کلفت نبودیم. این افتخار نیست و باعث سرشکستگی ما و مجموعه مدیریتی جامعه است. فیلم «ندارها» سعی کرده است به محیط پیرامون توجه بسیاری کند و اگر اینگونه فیلمها بیش از این مورد توجه قرار میگرفت. این در حالی است که جامعهای که درب نقد وبررسی در آن بسته است، متولد فساد خواهد بود. فساد سیتماتیک امروز ما ناشی از این امر است. هیچ کس مسئولیت وضعیت اکنون جامعه را برگردن نمیگیرد. عدم توجه به اقشار ضعیف جامعه منجر به عدالتخواهی آدمها شده است. هرچند این افراد از نظر خود، عیاری میکنند اما چون اساسا عیاران از مکتب فتوت امیرالمونین میآید و معنایی دیگر دارد. ما در تاریخ یعقوب لیث صفار و سرخ جامگان را داریم که به درست عیاری میکنند اما موضوع فیلم «ندارها» عیاری به غلط است و شخصیتهای آن به جای ساختن خود، اقدام به تغییر جامعه و ساخت آن میکنند و نهایتا هلاک میشوند و آسیب آن را جامعه میبیند. این فیلم اولین اثری بود که به معضلی به نام آقازاده و رانت توجه کرده است. تشابه «ندارها» به فیلمهای دیگر انکاناپذیر است اما نکته حائز اهمیت مفهوم آن است.
عرب خاطر نشان کرد: ممنوع التصویری هانیه توسلی، یکی از شخصیتهای فیلم تنها بهانهای بود که اکران آن را به تعویق انداخت در حالیکه حضور او در فیلمهای دیگر، هیچ ممانعتی برای اکران نداشت. من هیچ گاه نفهمیدم که این فیلم همچنان چه مشکلی دارد که از پخش آن در رسانه ملی جلوگیری میشود در حالیکه پخش و تولید و توزیع مواد مخدر در تولیدات رسانه ملی به امری عادی تبدیل شده است. به حرف فیلم «ندارها» و سینمای اجتماعی توجه نشده است. شما مخاطب حرفهای سینما هستید و ما فیلمسازان سلیقه شما مخاطبان را نازل کردهایم. امروز پایین آمدن سلیقه فیلمسازان و سخیف شدن سینما نتیجه جامعه بینقد و فاسد است که مدیران آن مسئولیت مشکلات را برعهده نمیگیرند.
وی عنوان کرد: سینمای اجتماعی ایران که باید به اینگونه فیلمها توجه بیشتری کرده و از تولید آن حمایت کند، اما از این غافله عقب مانده و حتی در موضوعات اجتماعی نظیر کودتای 28 مرداد، موشک وغیره هم اثری ساخته نشده است. جایگاه استراتژیک در سینما ایران کجاست؟ تنها به دنبال ایجاد موجی هستیم که از یک اقدام جلوگیری کنیم چرا که ظرفیتی برای نقد در ایران وجود ندارد. در حال حاضر کسانی که جلوی دوربین اعتراف به نقدپذیری میکنند، خلاف این را ثابت کردهاند چرا که قطعا اگر انتقادپذیر بودند وضعیت امروز جامعه ما این نبود.
کارگردان فیلم « ندارها» ضمن اشاره دویدن 3 ساله برای ساخت این فیلم یادآور شد: «ندارها» بیدلیل ساخته نشد و درست جایی که مخالف سرسختی برای ساخته شدن این فیلم بود بعد از تولید، جایزه بهترین کارگردانی را به بنده اعطا کردند. کشور ما و مجموعه قوا یا بلد نیستند و یا از پتانسیل هنر سینما، جریان سازی و الگو سازی آن اطلاعی ندارند. این در حالی است که سینما و فیلمهایی نظیر کازابلانکا در آمریکا میل و عشق به زندگی را در مردم ایجاد کرده و جامعه بعد از جنگهای آمریکا را به خوبی نشان میدهد. ما اگر فیلمسازی اجتماعی را جدی نگیریم به شرایط امروز میرسیم که اختلاس گران از ملت ما طلبکارند در حالیکه ما بابت حرام شدن اموال، از بین رفتن ذخایر ملی، آینده و عمر نسلهایمان از اختلاس گران طلبکاریم.
وی در پاسخ به انتقاد یک مخاطب نسبت به خوب نشان دادن کارهای بد در فیلم و نبود شرافت در قبال آدمهای بیشرف و برداشت عمومی از لفظ آقازادگی عنوان کرد: دیالوگهای این فیلم شرافت رو نشان میدهد در حالیکه این حرفها در سینما معنا و خریداری ندارد چرا که باید فیلم با موج ساخته شود در حالیکه من فیلمسازموجی نیستم و با حقیقت، فیلم میسازم. شخصیتهای فیلم دچار بلاهت میشوند تا بتوانند شرافت را با کار غلط بسازند که درگیری با کاروان حج و برخی دیالوگها و حتی عمل چشم دختربچه با این پول ، نشانی از این امر است. هیج نشانهای از حقارت مردم پایین شهر، صورت سیاه و لباس پارهای در این فیلم نمیبینید چرا که ناشی از شرافت من کارگردان در فیلم است در واقع فیلمنامه این فیلم دایره است.
عرب ادامه داد: هیچ جامعهای خودش نمیچرخد و بر اساس قوانین مدنی و فقهی در جامعه اسلامی زمامداری برای رسیدگی اموال بیت المال، حراست و عدالت در جامعه وجود دارد. باید مطالبات مدنی جامعه رعایت شود. اگر قوانین درست اجرا نشود ثروت جامعه که بهداشت، درمان وتحصیل و رفاه اجتماعی در جامعه به باد فنا میرود.10 سال پیش با این معضل تا این حد روبرو نبودهایم و اگر جدی برخورد میشد امروز شاهد این مشکلات نبودم.
وی در خصوص دخل و تصرف در فیلمنامه گفت: بنده فیلمنامه کامل را خوانده و اجرا کردهام و ایده خاصی به آن اضافه و یا کم نکردم. حتی در نوع لباسهای انتخابی شکل طبقه را طراحی کردهایم. نسخه ساخته شد نسخه اکران شده در جشنواره است این فیلم ٩٣ دقیقه بوده و کل فیلمنامه ساخته شده است.
کارگردان فیلم «ندارها» در خصوص نحوه پایان بندی فیلم افزود: تاثیر گذاری شخصیت مهری در ابتدا و انتهای فیلم کمک چندانی به فیلم کرده و موضوع را رها نکرده است. لازم به ذکر است برداشت عمومی از واژه آقازادگی در فیلم کاملا مشخص است و معتقدم یک اثر تمام و کمال و آرمانگرا را میتوانیم در فیلم ببینم چرا که فیلمساز با همه هستی و نیستی به دنبال درک بوده و تلاش میکند با نقد بهتر عمل کند.
علی رویین تن کارگردان سینما از دیگر میهمانان این مراسم بود که نظر خود را درباره فیلم «ندارها» این چنین بیان کرد: فیلم «ندارها» باید توسط منتقدان خود نفروخته، انتقاد شود. از نظر بنده، عرب فیلمساز بد سلیقهای است چرا که شرایط کشور از داراها، «ندارها» را میسازند، و حتی اسم عروسکهای بچه هایمان را هم دارا و سارا میگذارند. این فیلم از چند منظر مهم است. در ابتدا باید بگویم ایرانیترین نوای تاریخ، سینمای ایران است ولی ایرانیترین نوایی که دیدیدم فیلم عرب است. فیلمی تلخ، شریف و پر از زندگی که شاید اگر 5 نقش برتر بعد از انقلاب داشته باشیم قطعا محسن تنابنده یکی از آن بازیگران برتر است. دومین نکته دیالوگ نویسی این فیلم و قابلیت اعتنا به آن است. با وجود ضعفهایی که در این فیلم وجود دارد اما با گذشت زمان ارزشمندی آن بیشتر شده است چرا با رجوع به این فیلم تاریخ در آن متبلور شده و آدمهایی را به تصویر میکشد که با تمام سختی، شریف زندگی کردهاند. بعضی فیلمها در ساخت، رو به عاقبت بخیری رفته است و این فیلم خود یک سینماست و عاقبت بخیری دارد.
وی افزود: از نظر بنده فیلم مهمتر از فیلمنامه است. اشکال فیلم «ندارها» به تهیه کنندگی و کارگردانی یک نفر است چرا که این فیلم به سمت مردم رفته و هر طیفی را به تصویر کشیده است در حالیکه این خوشایند مدیران نیست. در شرایطی که وارد یک هنر بزرگی شدهایم که تاریخ مصرف دارد، کارگردان فیلم باید خوشحال باشد که صاحب این چنین فیلم واقعیای است.
نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی
در خطر بودن آیینهای سنتی و نمایشی ایران
نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی با اعلام جزئیاتی از برگزاری این آیین که از ۱۹ مرداد آغاز میشود و تاکید بر در خطر بودن این میراث برگزار شد.نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی دوشنبه (۱۴ مردادماه) با حضور داوود فتحعلیبیگی دبیر جشنواره، علیمحمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، حمیدرضا اردلان دبیر بخش سمینارها، پیمان شریعتی دبیر اجرایی، محمدحسین ناصربخت قائممقام جشنواره، اکبر رضوانیان مدیر اجرایی و هماهنگی بخش کاشان و مدیران بخشهای مختلف جشنواره در عمارت کاظمی واقع در محله امامزاده یحیی در اودلاجان برگزار شد.
داوود فتحعلیبیگی دبیر این رویداد هنری در ابتدای این نشست بیان کرد: زمانی افرادی به من میگفتند در این قبر مردهای نیست و بیخود بالای سر آن گریه نکن! ای کاش دوستانی که این حرف را میزدند امروز بودند تا ببینند حدود ۵۰۰ تقاضا داشتهایم و اکنون ۱۵۰ اثر در بخشهای مختلف جشنواره حضور پیدا کردهاند. امسال از کودک چهار - پنجساله تا پیرمرد هفتادوچندساله در این جشنواره شرکت کردند. همچنین وقتی آمارها را نگاه میکنیم مشخص است که دو سوم استانهای کشور در این جشنواره حضور دارند. این آمارها معنی دارد.
او ادامه داد: خوشحال هستیم که بیشترین آمار برای تحصیلکردههای فوق لیسانس بود و دانشگاهیان به نمایشهای آیینی و سنتی توجه دارند. این نشان میدهد تجربه پیشینیان اگر مورد استقبال هنرمندان تحصیلکرده قرار نمیگرفت چه بسا بخشی از آن از دست میرفت. ۳۰ سال از آغاز اولین دوره جشنواره میگذرد و امسال بخش خصوصی و استان کاشان در این رویداد شرکت دارند. شهرداری منطقه ۱۲ تهران هم از میزبانان این جشنواره است.
دبیر این جشنواره افزود: ما به گذشته نگاه نکردیم که فقط تکرار کنیم بلکه میخواستیم بدانیم چه رهآوردی برای امروزمان داریم. امیدوارم همانگونه که تاکنون حمایتهایی از ما شده است، دانشگاهها هم به این نکته واقف شوند و هرچه زودتر به فکر دایر کردن رشته نمایشهای آیینی و سنتی باشند.فتحعلیبیگی در سخنان خود به جایزه «جلال ستاری» هم اشاره کرد و گفت جایزه این بخش به تعدادی از پژوهشگران در کاشان اهدا خواهد شد.
در ادامه حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارها که امسال در قمصر کاشان برگزار خواهد شد، بیان کرد: ما هشتمین سمینار را در این جشنواره برگزار میکنیم و در واقع هفت دوره و به تعبیری ۱۴ سال دوام آورده است. شش کتاب از سمینارهای گذشته چاپ شده که به مرجعی برای تحقیقات دانشجویان تبدیل شده است. پرسش این است که یک سمینار چقدر میتواند در سرنوشت فرهنگی کشور موثر باشد؟ ما تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ بدهیم. دهها پژوهشگر ایرانی و خارجی دعوت فراخوان جشنواره را قبول کردند و نکته مهم این است که ۱۸ پژوهش از استانهای مختلف ایران به دبیرخانه رسیده است.
او همچنین بیان کرد: ۳۲ اثر از کل ۴۵ اثر ارسالی پذیرفته شدند. ۱۹ اثر از تهران ارسال شد که در نهایت ۲۰ مقاله برای سخنرانی انتخاب شدند. در نهایت باید بگویم که ۱۲ مقاله از تهران و ۸ مقاله هم از استانها در جشنواره حاضر خواهند بود. رسم ما این بوده است که هر سال از پژوهشگران بینالمللی دعوت کنیم که امسال هم دو نفر از ایتالیا، یک نفر از افغانستان و یک مقاله هم از بارسلونای اسپانیا رسیده است. از استادان کشور هم در این سمینارها حضور خواهند داشت. در نهایت ۳۷ مقاله و پوستر در جشنواره ارائه خواهد شد.
اردلان با بیان اینکه «یکی از سیاستهای مهم فرهنگی بینالمللی این است که شهرهای تاریخی میزبان نشستهای پژوهشی باشند» گفت: امسال ما مهمان شهر قمصر کاشان هستیم.او همچنین درباره اجرای برخی آثار در ایران مال نیز توضیح داد: بنا داشتیم تا بخش خصوصی وارد حوزه فرهنگی شود، البته این حمایت نباید با اهداف جشنواره مخالف باشد. یک نمایش عظیم را تولید کردهایم که در محوطه تئاترشهر و شهر کاشان اجرا خواهد شد که بر اساس شخصیتهای کهن است، همچنین عروسکهای غولپیکری در این نمایش وجود دارد.
قائممقام جشنواره در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حفظ آیینهای سنتی و نمایشی ایران به عنوان یک میراث در خطر بیان کرد: این هنر به عنوان میراث در خطر ثبت شده است. این خطر برای تعزیه و نقالی هم وجود دارد. این نمایشها به تجربههای پیشینیان وابسته است. روش آموزش آن به شیوه استاد و شاگردی و سینه به سینه است و به دلیل گذار و شرایط پیشآمده در کشور فرزندان این هنرمندان که معمولا از کسانی بودهاند که آموزش میگرفتهاند به این کار تمایلی ندارند و رابطهشان بریده شده است. بله این میراث در خطر است. با توجه به اینکه مرکز هنرهای نمایشی اولین گامها را برای ثبت جهانی آن برداشت اما کار نهایی را میراث فرهنگی باید انجام میداد، که از آن زمان به بعد کار خاصی انجام نشده است. به طور شخصی ما پیگیر این موضوع و با میراث در ارتباط بوده و جلساتی برگزار کردهایم. آنجا هم تمایلاتی وجود دارد و تلاشهایی میکنند ولی واقعیت این است که گام عملی برداشته نشده است.
او سپس تاکید کرد: برای نجات نمایشهای آیینی سنتی به یک همت ملی نیاز داریم. باید همه دست به دست هم بدهند و در این زمینه فعالیت کنند. در بخش آموزش باید دانشگاهها و آموزش و پرورش پیشقدم شوند. در زمینه تأسیس بنیاد حتماً باید میراث فرهنگی اقدام کند و سپس وزارت ارشاد در زمینه تولید میتواند حمایت کند. ما هر سال میگفتیم پژوهشگاه نمایشهای آیینی و سنتی میخواهیم، محل دائمی اجرای نمایشهای آیینی و سنتی نیاز داریم، ما بنیاد نمایشهای آیینی و سنتی میخواهیم و این به آرزو تبدیل شده است. باید میراث پیشقدم شود و اکنون هم جای میراث در جشنواره خالی است.
سپس اکبر رضوانیان، مدیر اجرایی و هماهنگی بخش کاشان جشنواره درباره مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: شب عید قربان در خانه طباطباییهای شهر کاشان افتتاحیه جشنواره برگزار میشود و پس از این مراسم به سوی منطقه باستانی سیلک کاشان میرویم. نمایشی با عروسکهای غولپیکر در سیلک برگزار خواهد شد. ما همهروزه اجرای چندین نمایش را برای مردم خواهیم داشت و اصل این میزبانی هم بر اساس نمایشهای روحوضی خواهد بود. همچنین به برگزیدههای عکاسی از نمایشهای آیینی و سنتی هم جوایزی تعلق خواهد گرفت. ورکشاپی هم برای آموزش تدارک دیده شده است.
اخبار
تاکید بر توسعه ساخت و ساز ساختمانهای جدید در مناطق سیلزده
تولیت آستان مقدس کریمه اهلبیت(س) گفت: با توجه به اینکه باران در فصلهای آینده در پیش است باید تلاش کنیم تا عملیات ساخت و ساز ساختمانهای جدید در مناطق سیلزده با سرعت بیشتری دنبال شود تا سیلزدگان با مشکل خاصی روبرو نشوند.آیتالله سیدمحمد سعیدی امروز در دیدار اعضای ستاد کمکهای مردمی استان قم به سیلزدگان که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به اینکه کمک به سیلزدگان و مشارکت در ساخت منازل جدید برای آنها ذخیرهای برای دنیا و آخرت ماست، اظهار کرد: اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از انگیزههای اصلی مهم برای انجام این امر خیر است که در راستای تحقق دستورهای شرع مقدس نیز مطرح میشود.تولیت آستان مقدس کریمه اهلبیت(س) اضافه کرد: گاهی اوقات از سرعت در عمل یاد میشود که موضوع بسیار مهمی است و در قرآن کریم نیز از این موضوع و سبقت از یکدیگر صحبت به میان آمده که از شاخصهای مهم برای مؤمنان است.
آیتالله سعیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باران در فصلهای آینده در پیش است باید تلاش کنیم تا عملیات ساخت و ساز ساختمانهای جدید با سرعت بیشتری دنبال شود تا سیلزدگان با مشکل خاصی روبرو نشوند.نماینده ولیفقیه در استان قم عنوان کرد: هر چند این سرعت در عمل باید به موازات ستحکام در عمل باشد تا نتیجه کار شیرین شود چراکه اگر سرعتی دارای خلل باشد مشکل ایجاد کرده و در بارندگیهای آینده افراد سازنده منازل مورد تهمت قرار میگیرند.
افتتاح خانه-موزه فارابی در شهر استانبول
خانه-موزه فارابی، اندیشمند و فیلسوف بزگ ایرانی، با همکاری دو کشور قزاقستان و ترکیه، در شهر استانبول افتتاح شد.خانه-موزه فارابی فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد وی که قرار است در سال ۲۰۲۰ توسط یونسکو جشن گرفته شود، توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استابول، با حمایت شورای همکاری کشورهای ترکزبان و سفارت قزاقستان در ترکیه افتتاح شده است. در این مراسم معاون شهردار استانبول، دبیر کل سازمان بینالمللی فرهنگ ترکی (TURKSOY)، رئیس دانشگاه ملی فارابی قزاقستان، رئیس دانشگاه استانبول و نمایندگانی از سفارت قزاقستان در ترکیه برگزار شد.
این خانه-موزه که در مرکز شهر توریستی استانبول واقع شده است، دارای چند بخش است که هر کدام اطلاعات منحصر به فردی درباره مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمد بن محمد فارابی اندیشمند بزرگ جهان اسلام رائه میدهند که به عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو، معلم اول) شناخته میشود. در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقشی اساسی در بسیاری از حوزههای دانش بشری داشت و همچنین کتابهایی که درباره وی نگاشته شده به نمایش گذاشته شده است. میراث فکری به جامانده از فارابی شامل حوزههای ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیستشناسی، ستارهشناسی، پزشکی، منطق، جامعهشناسی، علوم سیاسی، قانون، اخلاق و سایر حوزههای علمی میشود. نظاممند کردن و طبقهکردن علوم توسط فارابی بعدها به توسعه اندیشه علمی در جهان انجامید و وی با فعالیتهای خلاقانهخود پلی معنوی میان شرق و غرب ایجاد کرد.
«گالیم موتانوف» رئیس دانشگاه ملی قزاقستان (فارابی) در سخنانی در مراسم افتتاحیه این خانه-موزه گفت: ایجاد یک خانه موزه مستقل برای فارابی در ترکیه، نقطع عطف مهم دیگری در بیشتر شناساندن گنیجینه فرهنگی ترکی و قراقی از طریق میراث فارابی است که نقشی ارزشمند در تاریخ تمدن بشری ایفا کرد.
اجرای برنامههای مؤثر برای تحول موزه حرم حضرت معصومه (س)
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها از اجرای برنامههای مؤثر برای تحول موزه حرم مطهر یاد کرد و از انتقال این مجموعه به ساختمان جدید خبرداد.حجتالاسلام مهدی احمدی در نشست هماندیشی بررسی الگوی انتقال و حراست از اشیاء قیمتی موزه که با حضور نمایندگانی از امور موزههای بنیاد مستضعفان در سالن جلسات ساختمان کریمه برگزار شد، با اشاره به اینکه سیاستهای معاونت فرهنگی آستان مقدس در موضوع موزه متمرکز بر تحول محتوایی است، اظهار کرد: موزه حرم مطهر بانوی کرامت از قدیمیترین موزههای کشور محسوب میشود.وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تعیینکننده تغییرات شکلی و الگوهای نمایشگاهی موزه آستان مقدس، بیان کرد: تحول در حوزه محتوا و تثبیت قابلیت عبرتآموزی اجتماعی، اخلاقی و سیاسی از اولویتهای تحول پیشروی موزه حرم مطهر است.
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها با اشاره به رسالتهای آستان مقدس در حوزههای مختلف، گفت: نشر معارف اهلبیت(ع) از اهدافی است که در تحول موزه آستان مقدس دنبال خواهد شد.وی از انتقال موزه به ساختمان جدید خبرداد و گفت: تغییر و تحول موزه آستان مقدس یک اقدام ملی است چرا که آغوش آستان برای دریافت همکاریهای تخصصی در این راستا به روی متخصصان متعهد باز است.
اخبار
مهارتگردی خانوادههای تهرانی در اردوهای «گشتاور»
اردوهای مهارتی و استعدادیابی «گشتاور» خانوادههای تهرانی را با زمینههای مختلف شغلی و مهارتی کشور آشنا میکند.
به گزارش امتیاز، محمدصادق دهنادی رییس فرهنگسرای خاتم(ص) و دبیر اردوهای مهارتی و استعدادیابی «گشتاور» درباره این طرح گفت: این برنامه که با چهار مخاطب «کودک و مادر» ویژه کودکان ۵ تا ۷ سال، «کودکان» ۷ تا ۱۰ سال، «نوجوانان» ۱۱ تا ۱۵ سال و «جوانان» ۱۶ تا ۲۰ سال برگزار میشود، با نگره فرهنگسازی برای رونق تولید، مخاطبان را با استفاده از گردشگری هدفمند و با همراهی تسهیلگران توانمندساز با زمینههای شغلی و تفاوتهای فردی خود آشنا میکند.
وی با بیان اینکه عدم توازن در ورودی دانشگاهها یک زنگ خطر بزرگ برای آینده نسل جوان است، افزود: اگر صف کنکور پزشکی به عنوان یک رشته معروف به پولسازی، چندین برابر حد مورد نیاز و مورد انتظار است، مشکل اصلی عدم مهندسی ارزش و همچنین سوق دادن جامعه به مصرفگرایی و ثروتگرایی بدون زحمت است. بنابراین هیچ چارهای جز گفتوگو با جوانان و نوجوانان درباره واقعیتهای شغلی و استعدادی نداریم.
دهنادی تصریح کرد: در برنامه «گشتاور» با چندین کارخانه، استارتآپ و دانشکدههای فنی دانشگاههای تهران در زمینههای مختلف تعامل کردهایم و سعی داریم با آشنا ساختن خانوادهها با اماکن علمی تهران مانند باغ کتاب، پارکهای علمی و فناوری و دانشکدههای مختلف، دریچههای تازهای به روی مخاطبان باز کنیم.
دبیر طرح گشتاور در پایان اظهار کرد: خانوادههای تهرانی میتوانند تا ۲۰ شهریور ماه با مراجعه به فرهنگسراها، خانههای فرهنگ و کتابخانههای شهر تهران نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن دبیرخانه این طرح ۶۶۲۹۷۵۲۵ تماس بگیرند.
در دومین دوره جایزه آکادمی سینماسینما
از واروژ کریم مسیحی تقدیر میشود
در دومین دوره جایزه آکادمی سینماسینما، تندیس مهرگیاه با عنوان «پاسداشت یکعمر عشق به سینما» به واروژ کریم مسیحی تعلق میگیرد.
به گزارش امتیاز، واروژ کریم مسیحی فیلمساز ۶۷ ساله و مطرح ایرانی است که در کارنامه هنریاش سابقه ساخت دو فیلم بلند سینمایی (پرده آخر و تردید)، یک سریال تلویزیونی (سمک عیار) و سه فیلم کوتاه (فاخته، کوچ و سلندر) را دارد. همچنین او در ۷ فیلم، دستیار بهرام بیضایی بوده است.
کریم مسیحی که از فروردین ۱۳۵۰ کار در سینمای حرفهای را آغاز کرد، سابقه دستیاری بهمن فرمان آرا (شازده احتجاب)، امیر نادری (تنگنا)، محمدرضا اصلانی (چنین کنند حکایت) و کامران شیردل (صبح روز چهارم) را نیز دارد.
سال گذشته در نخستین دوره جایزه سینماسینما، تندیس مهرگیاه «پاسداشت یکعمر عشق به سینما» به امیر نادری فیلمساز برجسته ایرانی تعلقگرفته بود.
آیین پایانی دومین دوره جایزه آکادمی «سینماسینما» به دبیری کیوان کثیریان و ریاست کیانوش عیاری روز 19 مردادماه در هتل انقلاب تهران برگزار میشود.
روایتی از «نجات» مستندسازان حشدالشعبی در برنامه «به اضافه مستند»
تلویزیون به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار روایتی از «نجات» مستندسازان حشدالشعبی و نجات از میان داعش خواهد داشت.مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی در جدیدترین قسمت از فصل سوم برنامه «به اضافه مستند» به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.
سی و چهارمین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی از شبکه مستند پخش خواهد شد.در این قسمت و پس از پخش مستند، بیژن نوباوه و تهیهکننده مستند «نجات» مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع خبرنگاری جنگ و اهمیت رسانه در بازتاب اتفاقات مهم صحبت خواهند کرد.علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبیزاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.
مستند «نجات»، ماجرایی متفاوت از جنگ با داعش در شهر موصل عراق است. سید مرتضی موسوی که در مستند «پل» ـ فیلم قبلی امیرحسین نوروزی ـ نقشی محوری داشت، پس از گذشت سه سال، یک گروه تبلیغاتی را از حشدالشعبی درست کرده است. وظیفه آنان، پوشش تصویری و رسانهای عملیات است اما چه کسی خبر دارد که در جنگ چه اتفاقی روی میدهد؟این گروه رسانهای برخلاف وظیفه همیشگی خود، به ناگاه وارد یک فعالیت انسانی میشود که باید تعدادی از مردم محلی را در مدتی کوتاه از چنگال داعش نجات دهند. پوشش تصویری این عملیات و ماجرای «نجات»، سوژه این مستند شده است.
مستند ۴۵ دقیقهای «نجات» که به کارگردانی امیرحسین نوروزی و تهیهکنندگی مرتضی شعبانی ساخته شده است، برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.اکنون و به مناسبت روز خبرنگار، این مستند برای اولین بار از تلویزیون و برنامه «به اضافه مستند» پخش خواهد شد.این قسمت از برنامه روز سهشنبه (۱۵ مرداد ماه) ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه (۱۶ مرداد ماه) ساعت ۹ و جمعه (۱۸ مرداد ماه) ساعت ۱۳:۳۰ است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4094/18015/69802
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4094/18015/69803
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4094/18015/69804
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4094/18015/69805
|
عناوین این صفحه
- منتقدان سینما عاملی برای فساد جامعه ایران
- در خطر بودن آیینهای سنتی و نمایشی ایران
- اخبار
- اخبار