|
علیرضا تابش در نشست رسانهای دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان:
امیدواریم نخستین جشنواره آنلاین، زندگی کودکان و نوجوانان را رنگیتر کند
نشست رسانهای سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور «علیرضا تابش» دبیر جشنواره و «محسن دلیلی» مدیر روابط عمومی صبح امروز سهشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۹ در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش امتیاز، این نشست بهعلت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت برخط (آنلاین) برگزار شد و طی آن پرسشهای برخی از اهالی رسانه به صورت تلفنی مطرح و برخی دیگر از پرسشها به صورت مکتوب قرائت شد.
بر اساس این خبر، علیرضا تابش در ابتدای این نشست گفت: در ماههای اخیر هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی و سینماگران دیگری را از دست دادیم که از همین جا فقدان این عزیزان را به جامعه هنری، خانوادههای آنها و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض میکنم.
او در ادامه اظهار داشت: سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار میشود که بحران کرونا همه چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصا دانشآموزان با حجم گستردهای از اخبار غمانگیز رو به رو هستند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که برای بهبود شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم و امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگیتر کند.
شعار امسال؛ «خانه یک سینما، هر کودک یک داور»
دبیر جشنواره سی و سوم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما هر «خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است.
او افزود: برگزاری این جشنواره صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم. اصحاب رسانه، صاحبان آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایتهای جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف میتوانند فیلمهای مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود میتوانند فیلمها را بهصورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رأی و نظر خودشان را ثبت کنند.
تابش با اشاره به بخش کارگاههای آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاههای آموزشی که در دو بخش ملی و بینالمللی از روز شنبه برگزار میشوند و علاقهمندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه میتوانند شرکت کنند.
کتابخانه آنلاین جشنواره آنلاین شد
دبیر جشنواره سیوسوم فیلمهای کودکان و نوجوانان خاطر با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود را ادامه میدهد. مخاطبان این بخش میتوانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود با پخش کنندگان آثار و فیلمهای مورد علاقه برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرمها برگزار میشود و بچهها در طی چهار روز میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
نمایش ۱۰۷ فیلم در پلتفرمها و نمایش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان
وی ادامه داد: امسال مجموعا ۱۰۷ فیلم در پلتفرمها برای مخاطبین به نمایش در میآید که تعدادی از این فیلمها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیحدار و با زبان اشاره عرضه میشود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق مخاطبان ادا کنیم.
پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است
حامد نیکومرام از سورهسینما درباره دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است. او همچنین درباره تلاش برای رونق فیلمهای کودک و نوجوان در اکران، افزود: در سالهای گذشته، دغدغه اصلی رسانهها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلمهای جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.
رشد فزاینده در تولید به جای سفارشیسازی
علیرضا تابش در پاسخ به سوال «رضا استادی» از سایت خبری سینمامثبت درباره برنامه این دوره از جشنواره در زمینه اصلاح ساختار توضیح داد: زمانی یکی از دغدغههای جدی اصحاب رسانه این بود که چرا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان سفارشیسازی میشود، خوشحالم امسال اعلام کنم که ما رشد فزایندهای در تولیدات سینمای کودک داشتیم و عمده این آثار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است و دغدغه دیگر این بوده که فیلمهای کودک افت کمی و کیفی داشتند. در این سالها، جوانترهای سینما در سینمای کودک و نوجوان فعالیت میکنند و نمونه کار آنها را در انیمیشنهای سینمایی میبینید که جزو فیلمهای پرفروش این سالها بودهاند. در کنار آنها پیشکسوتان هم مشغول کار هستند و فیلمهای قابل توجهی تولید کردهاند ضمن آن که فیلمهای خوبی در سطح بینالمللی مطرح شدهاند. در این دوره جشنواره جوانها در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در سینمای کودک و نوجوان روند روبه جلویی پیش گرفتهایم.
هزینه برپایی جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم کمتر است
او در پاسخ به سوال «سمیرا قاسمی» از خبرگزاری ایسنا اصفهان با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: به رغم افزایش هزینههای ریالی و ارزی، پیشبینیهایی که برای هزینههای جشنواره سی و سوم داشتیم، هزینه برپایی این دوره جشنواره کاهش یافته و از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش/اسکرینفی برای سه بار نمایش در پلتفرمها به صاحبان فیلمها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ میدهد و هزینههای این دو بخش، قسمت اصلی هزینههای جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق میگیرد.
میزبانی بخش فیزیکی جشنواره به صورت محدود
تابش در پاسخ به سوال «محمدصالح حجتالاسلامی» از خبرگزاری موج درباره انتخاب خانه جشنواره تصریح کرد: فیلمهای مسابقه به صورت فیزیکی اما با تعداد محدود اکران میشوند. «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قویتن، «بچه گرگهای دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدریاورهوواوئ، «جزیره فضایی» (تورنادو۲) به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در این دوره به عنوان فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران در سینما فرهنگ به صورت محدود با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت میشوند و گروهی از اهالی رسانه، با رعایت پروتکلهای بهداشتی، فاصلهگذاری و ضدعفونی محل به نمایش درمیآیند. او ادامه داد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این بوده که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و میتوانیم با توجه به شرایط کرونایی بر آن مدیریت داشته باشیم. همینطور آثار در خانه جشنواره در پردیس سیتیسنتر اصفهان به صورت محدود برای مدعوین روی پرده خواهد رفت.
برپایی جشنواره۳۳ با همراهی پلتفرمها
علیرضا تابش در پاسخ به سوال «سمیرا افتخاری» خبرنگار هنرآنلاین درباره فراهم بودن زیرساختها برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: روندی که در سالهای گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما پیش گرفته شده است، بر این اساس است که این حوزه نیازمند زیرساختهای خاص خودش است. زیرساختها در بخش خصوصی فراهم شدهاند، این جشنواره با همراهی پلتفرمها درحال برگزاری است. جلساتی در وزارت ارتباطات داشتیم و کمکهایی از دکتر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات گرفتهایم، شرایط مناسب است و امیدوارم خانوادهها و بچهها در طی ۶ روز بتوانند آثار و بخشهای جنبی جشنواره را دنبال کنند.
امسال صرفهجوییهای لازم انجام شده است
دبیر جشنواره کودک در پاسخ به سوال «محمد امامی» از سایت والی اصفهان درخصوص هزینههای جشنواره گفت: سازمان سینمایی و جشنوارههای سینمایی درباره تمام برنامههای حمایتی خود و هزینهها را شفافسازی کردهاند که قابل دسترسی است. امیدواریم این اقدام که سازمان سینمایی و موسسات تابع آن انجام دادهاند، تبدیل به فرهنگی فراگیر شود. امسال به رغم افزایش هزینههای ارزی و ریالی صرفهجوییهای لازم انجام شده است. قطعا معرفی کردن یک رویداد آنلاین نیاز به محتواسازی تصویری و کارهای جدید دارد و به همین خاطر، همکاران ما در دبیرخانه هرروز بهدنبال سوژههای جدید هستند.
بزرگداشت دو چهره پرافتخار سینمای کودک و نوجوان
تابش در پاسخ به سوال «رضا پورزارعی» از روزنامه هنرمند درباره اینکه امسال از چه هنرمندانی تقدیر خواهد شد، عنوان کرد: سیوسومین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان امسال مفتخر است که از دو چهره پیشکسوت و نام آشنای سینمای کودک و نوجوان تقدیر کند. امسال بزرگداشت استاد ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را در دستور کار داریم.
او ادامه داد: همزمان با بزرگداشت این دو استاد، بسته آثار این فیلمسازان را هم رونمایی میکنیم.
دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است
در ادامه این نشست علیرضا تابش در پاسخ به سوال «عاطفه علیان» از خبرگزاری مهر و روزنامه همشهری اصفهان مبنی بر اینکه حضور داوران و مهمانان خارجی تا چه میزان در شناساندن ایران به جهان موثر بوده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره در شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی هر کشور به توسعه دیپلماسی آن کشور کمک میکند. سینما جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینمای کودک و نوجوان محل توجه منتقدین، رسانهها و هنرمندان جهان بوده است. وی افزود: هنرمندانی که تحت عنوان داور یا صاحبان آثار در سالهای گذشته در اصفهان حضور داشتند با ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی این شهر آشنا شدند. عملا دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است.
مشارکت پلتفرمها در برپایی جشنواره
دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ به سوال «علی نعیمی» از خبرگزاری ایلنا درباره مشارکت پلتفرمها بهصورت اسپانسر توضیح داد: در مذاکراتی که با پلتفرمها داشتیم در زمینههای فنی و محتوایی همکاریهایی داشتیم، همچنین در پرداخت بخشی از هزینههای جشنواره مشارکت داشتهاند.
سهم کودکان از اکران هرسال سینما
علیرضا تابش در ادامه نشست خبری سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوال «علی رستگار» از روزنامه جامجم درباره سهم کودکان از اکران هرسال سینما عنوان کرد: از آغاز سالجاری و جدیتر شدن شیوع کرونا با همفکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان فهرستی از فیلمهای محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرمها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلمهایی را که اکران نشدهاند، مشخص کردهایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان است. من از آنها خواهش میکنم فیلمهای جذاب و خاطرهانگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آنها هم تماس گرفتیم و ترغیبشان کردیم تا فیلمهای خود را در پلتفرمها عرضه کنند. بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلمهای کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرمها عرضه کرده است. بهعلاوه در مدت ۶ روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنوارهها که شامل برگزیدگان سالهای گذشته جشنواره میشود و دیگری مربوط به فیلمهای جذاب، موزیکال و خاطرهانگیز سالهای گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانهای قابل دسترسی است.
چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوبهای فکری بود
«علی نعمانی» از خبرگزاری ایرنا (اصفهان) سوالی مبنی بر چالشهای پیشروی جشنواره بهصورت آنلاین مطرح کرد و علیرضا تابش توضیح داد: چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوبهای فکری بود، بهصورت سنتی به برگزاری نوعی از جشنواره عادت کردهایم که آداب و مقررات خاص خودش را دارد. در دوران کرونا اولین دستورالعمل این است که آدمها دور هم جمع نشوند و ما بر این اساس، مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره شدیم. امیدوارم تجاربی که ما کسب کردهایم مسیر راه را برای جشنوارههای آتی روشن کند.
فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است
در ادامه این نشست «محمدصابری» از خبرگزاری مهر پرسید: فرهنگسازی تماشای فیلمهای کودک و نوجوان نیازمند چه اقداماتی است؟ دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در پاسخ گفت: بخشی از این ارتباط به تولید محتوای بومی برای کودکان و نوجوانان برمیگردد. ما در عصر آنالوگ به دنیا آمدیم و کودکان امروزی در عصر دیجیتال دسترسی راحتتری به آثار فرهنگی هنری روز دنیا دارند. توصیه میشود که بزرگترها خود را با حال و هوای بچهها تطبیق دهند زیرا تسلط آنها به فضای دیجیتال بیشتر است. فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است. او ادامه داد: ذائقه کودک و نوجوان باید مورد توجه فیلمسازان کودک قرار گیرد، سینماگران باید مطابق ذائقه نسل نو تولید محتوا کنند، مهمترین مسئله بومی کردن حق مولف و مبارزه با قاچاق آثار است. مخاطبین از کودکی با این موضوع آشنا شوند، جشنواره سیوسوم فرهنگسازی برای احترام به حقوق صاحبان آثار را در پیش گرفته است.
لذت هایی که با اکبر عالمی تجربه کردیم
فرزاد حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حسرت از دست دادن زندهیاد اکبر عالمی به خاطرههایی که این مجری تلویزیونی و کارشناس برنامههای سینمایی برای نسل او ساخته بود، اشاره و بیان کرد: همیشه گفتهام لذت فیلم دیدن با اکبر عالمی یکی از بزرگترین لذتهای عالم است که اگر کسی تجربه نکرده باشد یکی از مهمترین اتفاقات دنیا را از دست داده است. نگه داشتن فیلم در هر دقیقه و صحبت درباره فیلم اتفاقی است که خیلیها در کلاسهای او تجربه کردهاند و من حدود ۱۸ یا ۱۹ ساله بودم که تجربهاش کردم و هنوز در ۴۳ سالگی آن را به خاطر دارم.
وی با اشاره به آخرین ملاقاتش با زندهیاد عالمی ادامه داد: آخرین دیدار ما مربوط به مراسمی میشود که او مهمان بود و من مجری بودم و در پایان هم از اجرای من تعریف کردند که همیشه مدال افتخاری بر سینهام خواهد بود.
حسنی اظهار کرد: از مهمترین برنامههای دهه ۶۰ در تلویزیون برنامه سینمایی «آن روی سکه» بود و ما دهه پنجاهیها اولین بار با اکبر عالمی به عنوان یک مجری که عالم هم هست آشنا شدیم در آن برنامه دیدیم که عالمی با اجرایی علمی و دقیق به تروکاژهای سینمایی، حقههای سینمایی و پشت صحنههای سینما میپرداخت. پالوده سخن گفتنش و بدون آلایش بودنش توجه را جلب میکرد. زمانیکه کسی تدریس میکند هرگونه کلمه اضافه ذهن را منحرف میکند و او بلد بود بدون این کلمات اضافه، برنامهاش را اجرا کند.
این مجری تلویزیون تأکید کرد: اکبر عالمی هیچ گاه مجریای معمولی نبود و «آن روی سکه» باعث شد بعد از آن هم پیجوی دیگر برنامههای او باشیم و تا «هنر هفتم» همگان را دوباره با خود همراه کرد. در این برنامه هم به گونهای سخن گفتن از سینما را باب کرد که بعدها در بیشتر برنامههای سینمایی از الگوهای او استفاده شد. او آداب تخصصی خودش را داشت و از زیادهگویی و بیهودهگویی پرهیز میکرد. همیشه هم روی این نکات تاکید داشت که مجری باید در مقابل مهمان از تولید کلمات اضافی اجتناب کند و بر این مساله روی خود مراقبت داشته باشد.
هر پنجشنبه وقتی شبکه یک فیلمی پخش میکرد، خود فیلم دیدن اتفاقی بسیار اعجابانگیز بود و بعد از آن پخش «هنر هفتم» حیرت دیگری برای نسل ما بود. برخی از برنامهها فقط شما را عاشق میکنند اما کارکرد برنامه «هنر هفتم» این بود که جواب عشق شما را هم میداد و پاسخی به نیازها بودوی با اشاره به ویژگیهای اجرای اکبر عالمی تصریح کرد: عالمی به اجرا به عنوان یک اثر هنری نگاه میکرد و از این حیث در انتخاب واژگان، لحن، آکسان گذاری و… حساسیت داشت. او در عین علمی و مستدل صحبت کردن بسیار شورانگیز حرف میزد. این شورانگیزی هم از علاقه بی حد و حصرش به سینما و هم عشق به آموزش دادن نشات میگرفت.
حسنی برنامههای عالمی را نوعی مرجع دانست و گفت: برنامه «آن روی سکه» چندی پیش در شبکه مستند بازپخش شد و هنوز هم حرف دارد و هیجانانگیز است و نکاتی در آن گفته میشود که شاید در کتابخانه ها پیدا نکنید. وی با اشاره به تاثیرگذاری اکبر عالمی در تلویزیون و برای مخاطبان عام و خواص گفت: مجموعه نوروزی «جنگ ۷۲» که چهرههایی چون مرحوم خسروی، داریوش کاردان و مهران مدیری آن را ساختند به نوعی بانی طنز تلویزیونی بود، مهران مدیری در این برنامه اولین بار شوخی با اکبر عالمی را باب کرد. این خود نشان دهنده تاثیرگذاری اکبر عالمی بود و اینکه از ویژگیهای خاصی برخوردار بود که با آن شوخی میشد و مهران مدیری با رعایت احترام و با ادبیات طنز با این جمله زیبای اکبر عالمی که «امشب فیلمی از سینمای… ببینیم» این شخصیت را بازآفرینی کرد. این مجری تلویزیون با اشاره به خاطرات دیگری از دهه ۶۰ گفت: هر پنجشنبه وقتی شبکه یک فیلمی پخش میکرد خود فیلم دیدن اتفاقی بسیار اعجابانگیز بود و بعد از آن پخش «هنر هفتم» حیرت دیگری برای نسل ما بود. برخی از برنامهها فقط شما را عاشق میکنند اما کارکرد برنامه «هنر هفتم» این بود که جواب عشق شما را هم میداد و پاسخی به نیازها بود.وی اضافه کرد: عالمی هر بار که اجرایش را شروع میکرد افتتاحیههای طراحی شدهای داشت و نحوه ورودش به گفتگوها متفاوت و کنجکاویبرانگیز بود. او نفسگیریهای داشت که هنوز هم در ذهن من مانده است و میتوان گفت متفاوتی بود که درست عمل میکرد.
اخبار
پیام تسلیت بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت استاد اکبر عالمی
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی، درگذشت دکتراکبرعالمی استاد سینما و عضو شورای علمی پژوهشی این بنیاد را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:
انالله و انا الیه راجعون
در نهایت تألم و اندوه، یکی دیگر از اساتید و پیشکسوتانِ وزینِ سینما و تلویزیون ایران، دعوتِ حق را لبیک گفت.
نسلهای مختلف علاقهمند به سینما در ایران، یا شاگرد استاد بودند و یا بهخاطر دانش و اجرای مسلط و تاثیرگذار این استاد فقید، شیفته سینما شدند. دریغ و هزاران دریغ که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود و این معلم باسواد سینما و رسانه، سرانجام امروز در جدال با کرونا به رحمت خدا پیوست.درگذشت مرحوم مغفور، دکتر اکبر عالمی که عمرِ شریفش را صرفِ پژوهش، تعلیم و پروراندنِ نسلهای مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد، به خانواده محترم و دوستداران و شاگردان ایشان و خانواده صاحبعزای سینمای ایران، تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روح سترگش، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت مینمایم.
علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
معرفی هیأت داوران مسابقه سینمای ایران در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
هیءت داوران مسابقه سینمای ایران در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، حبیب اسماعیلی تهیهکننده، فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس،مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزادهخلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقدومدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیأت داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
معرفی هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل این دوره از جشنواره را تشکیل میدهند. سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
معرفی هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیأت داوران مسابقه سینمای بینالملل این دوره از جشنواره را تشکیل میدهند.سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
اخبار
نمایشگاه صد اثر تا پایان آبان تمدید شد
فروش ۱۶۳ کار تا این لحظه
لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان اعلام کرد به جهت افزایش نگران کننده شیوع بیماری کرونا نمایشگاه های آبان ماه را به زمان دیگری موکول و رویداد مجازی صد اثر را تمدید کرده است.
به گزارش امتیاز؛ خانم گلستان پیش از این خبر داده بود گالری گلستان، آبان ماه میزبان دو نمایشگاه پیاپی از آثار دیده نشده استاد سید محمد احصایی به نمایشگاه گردانی بهزاد حاتم ، گرافیست و مجموعه دار شناخته شده است که هر دو آنها برای حفظ سلامتی و گسستن زنجیره انتقال این ویروس مرگ بار به زمان دیگری موکول شده است.او در عین حال خبر داد رویداد پرطرفدار صد اثر صد هنرمند که از دهم مرداد ماه در سایت گالری گلستان آغاز به کار کرده است تا پایان آبان ماه دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند از این نمایشگاه که بر شمار آثارش نسبت به روز شروع، بیش از ۱۰۰ اثر اضافه شده دیدن و خرید کنند. گلستان گفت:» تا این لحظه ۱۶۳ کار به فروش رسیده و این در حالی ست که هم اکنون ۴۲۰ نقاشی و مجسمه بر روی سایت www.golestangallery.com به تماشاست و در اینستاگرام گالری گلستان هم منتخبی از آثار اکران می شود. او پیش تر خبر داده بود به لطف فضای مجازی و فروش آنلاین در این دوره صد اثر، سه کار از امریکا ، چهار کار از انگلیس، دو کار از فرانسه ، یک کار از بلژیک و یک کار از آلمان خریدار داشت.
بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی» در جشنواره۳۳
بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی» در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، ابراهیم فروزش، فیلمنامهنویس و کارگردان
متولد ۱۳۱۸ تهران، دانشآموخته رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. آغاز فعالیت هنری او از سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان سرپرست مرکز سینمایی، آغاز فعالیت سینماییاش ازسال ۱۳۵۲ با نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه «سیاهپرنده» (ساخته مرتضی ممیز) بوده و نگارش فیلمنامه برخی آثار پویانمایی علی اکبر صادقی، عبدالله علیمراد و… نویسندگی و کارگردانی هشت فیلم بلند سینمایی و نگارش دو فیلمنامه برای فیلمسازان دیگر در بیش از سه دهه و کسب بیش از ۵۰ جایزه بینالمللی را در کارنامه دارد.کامبوزیا پرتوی، فیلمنامهنویس و کارگردان، متولد ۱۳۳۴ رستمآباد گیلان، او در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرده و آغاز فعالیت هنریاش با ساخت فیلمهای کوتاه در سینمای آزاد دماوند و آغاز فعالیت فیلمسازی او با فیلم بلند داستانی «عینک» و مجموعه «قورباغه سبز» برای شبکه دو سیما بوده و با عباس کیارستمی در ساخت «خانه دوست کجاست؟» همکاری کرده است. پرتوی نویسندگی و کارگردانی شش فیلم بلند سینمایی و نگارش ۱۴ فیلمنامه در بیش از سه دهه را در کارنامه دارد و جوایز مختلفی در عرصه ملی و جهانی به دست آورده است.علیرضا تابش در نشست خبری جشنواره اعلام کرد: بسته مجموعه آثار این دو فیلمساز در جشنواره سی و سوم رونمایی خواهد شد.سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
اعلام اسامی فیلمهای بلند بخش بینالملل جشنواره۳۳ فیلم کودک
اسامی ۱۲ فیلم بلند (سینمایی و پویانمایی) راهیافته به بخش بینالملل سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام شد.
به گزارش امتیاز، اسامی فیلمهای بلند سینمایی و پویانمایی راهیافته به بخش بینالملل این دوره جشنواره به شرح زیر اعلام شد:
* فیلمهای بلند پویانمایی بخش بینالملل:
۱- الابلابینگو (۲۰۲۰) از نروژ
۲- فریتزی (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک
۳- علی بابا و ۴۰ دزد (۲۰۲۰) از هندوستان
۴- لوپتو (۲۰۲۰) از ایران
* فیلمهای بلند سینمایی بخش بینالملل:
۱- آن سوی رودخانه (۲۰۲۰) از هندوستان
۲- نیمه دیگر (۲۰۱۹) ازسریلانکا
۳- دوران کودکی (۲۰۱۹) از روسیه
۴- ساحت زمینی ماه (۲۰۱۹) از روسیه
۵- جوانه زدن یک علف (۲۰۱۸) از قزاقستان
۶- جرقههای خوشبختی (۲۰۱۹) از هندوستان
۷- خورشید (۲۰۲۰) از ایران
۸- بچه گرگهای دره سیب (۲۰۲۰) از ایران
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
معرفی هیأت داوران سیفژ در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
هیأت داوران سیفژ در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند اعضای داوران سیفژ (سازمان بینالمللی فیلم برای کودکان و نوجوانان) در این دوره جشنواره را تشکیل میدهند. سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
بی برنامگی نفس تئاتر را گرفته نه کرونا
مرتضی جلیلی دوست کارگردان نمایش «دریم لند» که قرار بود این اثر نمایشی را از ۱۸ مهرماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد به خبرنگار مهر گفت: قرار بود «دریم لند» از ۱۸ مهرماه دور سوم اجرای خود را آغاز کند اما متاسفانه با تعطیلی شهر تهران به دلیل گستردگی بیماری کرونا روبرو شدیم و مشخص نیست اجرای نمایش تا کی به تعویق افتاده است. وی ادامه داد: این نمایش پیش از این در تالار مولوی و تئاتر مستقل تهران به صحنه رفته بود که البته اجرای نمایش در تئاتر مستقل که از ۱۵ بهمن ماه شروع شده بود دوم اسفند ماه باز هم به دلیل بحران کرونا و تعطیلی فعالیتهای فرهنگی متوقف شد. برای اجرای مجدد نمایش هزینه زیادی متحمل شدیم چون به دلیل توقف اجرا مجبور به تمرین مجدد و تغییر در گروه بازیگران و حتی حذف یکی از کاراکترهای نمایش بودیم اما متاسفانه مجدداً با تعطیل شدن سالنهای تئاتر گروه دچار بلاتکلیفی و سردرگمی شده است. این کارگردان تئاتر یادآور شد: وزارت کشور بانی تعطیلی این روزهای شهر تهران است اما متاسفانه اطلاع رسانی درستی در این زمینه نمیکند. انتظار میرود حداقل یک هفته قبل، تعطیلی مراکز مختلف به صورت رسمی اطلاع رسانی شود اما این اتفاق دقیقاً همان روز تعطیلی یا شب قبلش اطلاع رسانی میشود. واقعاً وزارت کشور و وزارت ارشاد چرا باید تا این اندازه روابط عمومی و اطلاع رسانی ضعیفی داشته باشند. این تعطیلیها زندگی افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار میدهد پس حداقل حق دارند زودتر از جریان باخبر شوند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4378/20402/81465
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4378/20402/81466
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4378/20402/81467
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4378/20402/81468
|
عناوین این صفحه
- امیدواریم نخستین جشنواره آنلاین، زندگی کودکان و نوجوانان را رنگیتر کند
- لذت هایی که با اکبر عالمی تجربه کردیم
- اخبار
- اخبار