|
فراخوان چهارمین جایزه ویستا منتشر شد؛
۳۰ میلیون تومان برای ایده هنری برتر سال
گالری ویستا، چهارمین دوره جایزه ویستا با محوریت ایده هنری را در سال ۱۴۰۰ برگزار می کند.
به گزارش امتیاز؛ چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا به مانند دورههاى پیشین مىکوشد با تاکید بر ارزیابى فکر و ایدههاى امروزین هنر، شرایطى را براى معرفی، اجراى فکر و اثر برتر فراهم نماید. ایده محور بودن و اهمیت به ساز و کارها و فرآیند خلق در هنر امروز هدفى است که این جایزه فارغ از رسانه یا جنبههاى زیباشناختى دنبال کرده است.
بر اساس این فراخوان شرکت کنندگان پس از ارائه طرح و پروپوزال کتبى خویش که معیارهایى مانند درک درست از شرایط هنر امروز، ارزشهاى تئوریک، اجرایى بودن و پتانسیلهاى فرهنگى را شامل مى شود، در صورت پذیرفته شدن در لیست منتخب، باید بتوانند طرح هاى خویش را براى اجرا توجیه کنند. موضوع در این دوره آزاد است و طرح هاى کوریتوریال نیز امکان حضور دارند.
مانند دوره های پیشین ، اهدای نشان و لوح تقدیر ویستا به همراه وجه نقد سیصد میلیون ریالی (جهت اجرای طرح)، جایزه چهارمین دوره است. اهداف این دوره اما : شناسایى و معرفى طرح هاى برتر و نوآورانه در هنر امروز ایران، اهمیت بخشیدن به نگارش طرح (پروپوزال، ایدهى هنرى، بیانیه هنرمند، فرآیند تولید اثر، برنامه ریزى اجرایى و بر آورد بودجه)، تولید محتوا و انعکاس رسانهاى طرحهاى برتر به منظور غنىتر کردن محتواى اثر اعلام شده است.
مهلت دریافت پروپوزال ها و مدارک تا سی یکم اردیبهشت ماه ١٤٠٠ است، و مانند دوره های گذشته ابتدا ایدهها و مدارک تصویری، صوتی و مکتوب که در قالب پروپوزال ارائه شده توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار میگیرد و از برگزیدگان این مرحله برای مصاحبه و ارائه حضوری دعوت خواهد شد. در مرحله دوم، طرحهای منتخب در نمایشگاهی شامل مدارک، متن تصویری، مکتوبات، فایل صوتی، ماکت یا روش های دیگر، در گالری ویستا به نمایش در خواهند آمد و سرانجام هیئت داوران طرح برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می کند.
شرکت برای تمام سنین آزاد است، هر هنرمند یا گروه مجاز به ارائه یک پروپوزال هستند و سوابق کاری و نمونه آثار پیشین هنرمندان در داوری تاثیرگذار است.
شرکت کنندگان می بایست پروپوزال های خود را در زمان تعیین شده به دبیرخانه به آدرس ایمیل prize99@vistaart.gallery ارسال کنند.
مرتضی عرب خزائیلی برنده نخستین جایزه ویستا در سال ۱۳۹۵ ، پیام مفیدی برنده دومین دوره و کلثوم صالحی و حمید رضا آزاد برندگان مشترک دوره سوم بودند.
«شبهای مافیا» در شبکه نمایش خانگی یکی از معدود برنامههایی که از برنامه تلویزیونی الگوبرداری شده است
مافیای نمایش خانگی جذابتر از مافیای تلویزیون
بازی، همیشه یکی از ابزار سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بوده است. این سرگرمی دو وجه دارد. یک وجه متعلق به بازیکنان و دستاندرکاران بازیهاست و دیگری سهم تماشاگران میشود. یکی از بازیهای گروهی که عمر چندان طولانیای ندارد و در ایران هم بهشدت طرفدار پیدا کرده بازی «مافیا»ست. یک بازی جذاب که ریشه آن را روسی میدانند. این بازی در مکانهای گروهی مانند خوابگاهها یا بعضی پادگانها انجام میشود و مشاهدات و آزمایشهای روانشناسان نشان میدهد که تاثیر مثبتی روی افراد و بهطور خاص کودکان و نوجوانان دارد.
گفته میشود در بهار سال ۱۹۸۶ در خوابگاه دانشجویان دانشگاه مرکزی مسکو بازی مافیا متولد شده است. وقتی که دانشجویان در یک اتاق چشمهایشان را بسته بودند البته آنها این کار را برای بازی مافیا نکرده بودند و فقط حوصلهشان سر رفته بود. «دیمیتری دیویدف» دانشجویی بود که همانجا ایده یک بازی به ذهنش رسید. بازیای که شاید فکر نمیکرد روزی جزء ۵۰ بازی شناختهشده در سراسر دنیا شود. ایده بازی دیمیتری ساده بود؛ جدال اقلیتی آگاه در مقابل اکثریتی ناآگاه در قالب درگیری یک گروه مافیا و شهروندانی بیخبر ازهمهجا. این بازی بهسرعت در کلاسهای درس، خوابگاهها و اردوهای دانشکده و سپس بین دیگر موسسات آموزشی و دانشکدههای دیگر گسترش پیدا کرد. دیویدف بعد از تحصیلش در رشته روانشناسی، در همان دانشکده روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدریس شد و این فرصت مناسبی بود تا بازیاش را گسترش دهد و آن را با اهداف تحقیقاتی بین دانشجویانش ترویج کند. در سال ۱۹۹۸ براساس این بازی، کتابی درسی درباره ارتباطات غیرکلامی منتشر شد و در مدارس روسیه بهمنظور آموزش روشهای مختلف خواندن زبان بدن و سیگنالهای غیرکلامی در قالب بازی تدریس شد.
براساس شواهد و شنیدهها، این بازی از دهه 80 وارد ایران شد و بهشدت مورد توجه قرار گرفت. در سال 1398 برای اولین بار، شبکه سلامت این بازی را پخش کرد و در کمال تعجب مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. مسابقه «شهروند و مافیا» به کارگردانی محمد رجایی و تهیهکنندگی علیرضا سلطانی روی آنتن میرفت و میرود. اجرای فصل اول این برنامه که با نام «مافیا» روی آنتن رفت، برعهده بهنام تشکر بود و از فصل دوم روایت این برنامه با نام «شهروند و مافیا» برعهده علیرام نورایی است و مدل بازی در فصل اول به صورت بازی کلاسیک مافیا بود. اما در فصلهای بعدی شخصیتهای جدیدی به بازی آمدند. شرکتکنندگان چهرههای مشهوری نبودند و از نوجوانان و جوانانی دعوت میشدند که برای این بازی ثبتنام کرده بودند.
ورود ستارهها؛ جذابتر یا شلوغتر؟
دو سال بعد از برنامه مافیا، این بار نوبت پلتفرمها و شبکه نمایش خانگی بود که در روزهای کرونایی سراغ این بازی بروند. پلتفرم فیلیمو، «شبهای مافیا» به تهیهکنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب را از آبان 99 و با حضور بازیگران و خوانندگان پخش کرد. سعید ابوطالب که پیش از این، «شام ایرانی» را ساخته بود و حاشیههایی برایش ایجاد شده بود این بار سراغ یک بازی جذاب رفت. «شبهای مافیا» در 4 فصل و با اجرا و کارگردانی محمدرضا علیمردانی پخش شد و تنها یک قسمت از فصل4 باقیمانده است. در فصل اول «شبهای مافیا» چهرههایی مانند سیدجواد هاشمی، هادی کاظمی، بیژن بنفشهخواه ، محمدرضا هدایتی، حامد آهنگی، رضا شفیعیجم، کاوه خداشناس، هومن حاجعبداللهی، عماد طالبزاده، مجید واشقانی، میرطاهر مظلومی و بهرنگ علوی حضور داشتند. در فصل دوم که جنجالی و پرحاشیه بود و انتقادات زیادی را در پی داشت چهرههایی چون شقایق دهقان، نسیم ادبی، شبنم فرشادجو، خاطره حاتمی، سمیرا حسنپور، سیما تیرانداز، آزیتا ترکاشوند، مریم مومن، رویا میرعلمی، سمانه پاکدل، شهرزاد کمالزاده و گلوریا هاردی حضور داشتند. جر و بحثهای سطحی و استفاده از واژههای غیرمتعارف در این فصل، واکنشهای منفی را به همراه داشت. واکنشهایی که عموما از سوی زنان مخاطب بود و آن را به قسمتهای شام ایرانی با حضور خانمها ربط میدادند و ادعا داشتند که ابوطالب قصد دارد تصویری منفی از زنان ایرانی نشان دهد. فصل سوم این مجموعه که با حضور امیرمهدی ژوله، هومن برقنورد، مهدی کوشکی، امید حاجیلی، کامران تفتی، حسین مهری، شهاب عباسی، بهنام تشکر، نیما رئیسی، امیر کربلاییزاده، احسان کریمی و رامین ناصرنصیر برگزار شد را میتوان جذابترین فصل تا قبل از فینال عنوان کرد. بازیهای جذاب و هوش بالای اکثر شرکتکنندگان، باعث ایجاد یک فضای هیجانی شده بود.
در فصل چهارم که فینال این رقابتها و در سه قسمت برگزار شد حامد آهنگی، مجید واشقانی، هادی کاظمی، سیدجواد هاشمی، سیما تیرانداز، شهرزاد کمالزاده، سمانه پاکدل، مریم مومن، بهنام تشکر، امیرمهدی ژوله، امید حاجیلی و حسین مهری حضور داشتند و به استناد خبر روابطعمومی فیلیمو، متوسط واچتایم هر قسمت شبهای مافیا در یک ماه 26,582,588 دقیقه بوده است. با اینکه گفته میشود هزینه هر قسمت از «شبهای مافیا» به اندازه هزینه تولید یک سریال تلویزیونی بوده است اما شنیده میشود دستمزد 12 چهره در مجموع کمتر از 500 میلیون تومان بوده است. تمام سه قسمت یک فصل در یک روز تصویربرداری میشود و گفته میشود طراحیها برای ساخت فصل جدید نیز آغاز شده است. وجود دو مربی در هنگام ضبط و کمک به گرداننده بازی، شاید بهعنوان کمک یا حتی داور خط از دیگر ویژگیهای این برنامه است.
یکی از حاشیههای این برنامه انتشار عکسی از گروه زنان با حضور بهاره رهنما بود. اتفاقی که در عمل نیفتاد و بسیاری آن را به حاشیههای رهنما در شام ایرانی ربط دادند. دستاندرکاران این برنامه اما میگویند آن عکس، متعلق به تمرین بوده و اصلا قرار نبوده رهنما در آن برنامه حضور داشته باشد. ممکن است سری جدید این برنامه خارج از تهران تصویربرداری شود و احتمالا شاهد لوکیشنهای تازه خواهیم بود. البته شبهای مافیا با حضور چهرهها، در بالابردن میزان تماشاگران موثر بوده اما مساله اصلی اینجاست که گاهی حضور تعدادی از آنها به حاشیهها و جنجالهای برنامه کمک میکند تا جذابیتهای بصری و مخاطبپسند. شاید اگر ابوطالب، الان بخواهد دوباره این برنامه را بسازد ممکن است اساسا سراغ بعضی از این بازیگران نرود.
بازی قوی، کارگردانی ضعیف
بازی مافیا ذاتا بازی جذابی است. برخی از روانشناسان معتقدند این بازی در کنار جذابیتش، بهشدت مفید هم هست. علی دربانی، روانشناس و استاد دانشگاه گفته است: «این بازی میتواند محاسن بسیاری ازجمله تاثیر مستقیم بر مهارت جرأتورزی و الگوی رفتار فاتح در کسانی که نمیتوانند به راحتی از حق خود دفاع کنند، داشته باشد.»
یکی دیگر از نکات مثبت این بازی این است که به افرادی که با مشکل ابراز وجود و ترس از صحبت در جمع روبهرو هستند، به آرامی قدرت بیان و سخنوری در جمع را میدهد. آموزش کنترل خشم، مهارت همکاری و تعاون در جمع و افزایش قدرت تحلیل و ارزیابی خود و دیگران نیز از سایر نکات مثبت این بازی هستند. تقویت مهارت حل مساله، بالا بردن قدرت فهم، تشخیص افراد دروغگو و توجه بیشتر به زبان بدن دیگران نیز با این بازی تقویت میشود. البته این بازی مخالفانی هم دارد، کسانی که معتقدند این بازی، قدرت دروغگویی را بالا میبرد. علیرام نورایی، مجری سری دوم برنامه «شهروند و مافیا» در پاسخ به این ابهام گفته بود: «من چندان سواد علم روانشناسی ندارم اما با این مخالف هستم که «مافیا» قانع کردن و آموزش دروغ گفتن است، چرا ما طرف دیگر مساله را نگاه نمیکنیم که شناخت دروغگو را آموزش میدهد.»
در کنار این موارد اما نکته برجسته «شبهای مافیا» که در قسمتهای قبل از فینال، توی ذوق میزند کارگردانی ضعیف و انتخاب اشتباه جای دوربینها بود. این بازی اساسا جذاب است و خیلی هنر میخواهد که آن را از ریتم بیندازید و سعید ابوطالب نشان داد که این هنر را دارد. اگر این برنامه کارگردان نداشت یا خود بازیگران جای دوربینها و زمان سوئیچ دوربینها را مشخص میکردند شاید نتیجه کار بهتر بود. تصویربردارها پشت دوربین نیستند و قابها گاهی نیمی از بدن بازیگر را نشان میدهد درحالی که او دارد صحبت میکند و صورت او را نمیبینیم! کاتهای بیمورد تصویر و عقب افتادن از ریتم بازی از دیگر نقاط ضعف کارگردانی این برنامه است. در سه فصل اول، انتخاب مکان بازی هم غلط بود و جای تنگ و کوچک، امکان تنوع تصویر را برای مخاطب میگرفت و خیلی از کادرها با هم تداخل داشتند.
از تلویزیون به تلویزیون
آنهایی که هم «مافیای» شبکه سلامت و هم «شبهای مافیای» فیلیمو را دیدهاند میتوانند تفاوت این دو را متوجه شوند. در تلویزیون این بازی تخصصیتر و در شبکه نمایش خانگی این بازی هیجانیتر دنبال میشود. حالا که فیلیمو قرار است فصل تازهای از این برنامه را بسازد و احتمالا با ایجاد تغییراتی میخواهد این برنامه را جذابتر و دیدنیتر روی پلتفرم خودش بفرستد تلویزیون هم میتواند وارد این رقابت شود و نمونه مشابهی را با حضور ستارهها و چهرهها از یکی از شبکههای خودش پخش کند. مخاطبان عاشق دیدن بازیهای جذاب هستند و نسبت به سریالهایی که این روزها از شبکه یک و دو پخش میشود به مراتب کمهزینهتر و پربینندهتر خواهد بود. مردم نیاز به سرگرمی دارند و انکار آن، نتیجهای جز هدایت آنها به سمت فضای مجازی یا شبکههای ماهوارهای ضعیف و مبتذل ندارد. امکان رقابت سالم و منصفانه برای ساخت برنامههای جذاب باید فراهم شود و حذف تلویزیون یا ویاودیها قطعا خروجی مناسبی نخواهد داشت. این مخاطب است که تعیین میکند چه چیزی را ببیند و سراغ چه برنامههایی نرود.
دوباره برگردیم به دیمیتری، طراح بازی مافیا. دیمیتری هدفش از خلق این بازی را کمک به تحقیقات روانشناسی، آموزش روشهای مختلف خواندن زبان بدن، آموزش چگونگی دریافت سیگنالهای غیرکلامی و همینطور تدریس ارتباطات غیرکلامی به دانشآموزان عنوان کرده بود. البته این هدف را میتوان خوشبینانهترین هدف دانست. طراح این بازی میگفت: «مافیا به بچهها یاد میدهد که حق را از اشتباه تشخیص بدهند. این بازی افراد را مجبور میکند با صحبت کردن از خود دفاع کنند و روش مناسبی برای بهبود بخشیدن به فن بیان افراد است. استمرار در انجام بازی مافیا باعث میشود با زبان بدن آشنا شده، لحن قاطعی کسب کنید و یاد بگیرید که چطور قانعکننده صحبت کنید. این بازی روش مناسبی است تا افراد کمحرف یا افرادی که با صحبت کردن در جمعها مشکل دارند، کمی خود را به چالش کشیده و اجتماعیتر شوند. در کل میتوان گفت که مافیا تنها یک بازی نیست. این بازی فکری با مطالعات روانشناسی طراحی شده و برای رشد شخصیتی، بهبود فن بیان و شناخت زبان بدن بسیار مفید است.» شاید این تعریف دیمیتری در رقابت رسانهها هم صدق کند. جایی که رسانهها باید یاد بگیرند با زبانی صحبت کنند که دیگران را قانع کنند و به مدد ابزارهای حذفی یا صرف پولهای زیاد از آنسو به فکر تثبیت خود نباشند. مافیا بازی همه مردم است و نه صرفا سلبریتیها و باید گفت صرفا این بازی نیست که محبوبیت دارد بلکه بازیهای دیگری نیز هستند که طرفدار دارند و میتوانند جای خودشان را در تلویزیون باز کنند.
اخبار
پرونده هفت تپه در «بوی خون» باز شد
دهمین قسمت از مستند «بوی خون» با حضور لعیا زنگنه و محمدحسین لطیفی در فیلیمو و نماوا منتشر شد.
به گزارش امتیاز، پرونده ویژه قسمت دهم با نام «هفت تپه» در گفتگو با امین سلیمی از اهالی رسانه و فعال اجتماعی گفتگو شده و حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز مهمان سیاسی این قسمت است که درباره آقازادگی می گوید و راهکارهای اصلاح این پدیده را بررسی می کند.
در این قسمت مصاحبه لعیا زنگنه بازیگر نقش شریفه پخش می شود و با محمدحسین لطیفی کارگردان سرشناس که در «آقازاده» در نقش حاج محسن ظاهر شده نیز گفتگو شده است.
در بخش «قصه یک سکانس» نیز پشت صحنه آخرین سکانس «آقازاده» یعنی تصادف شخصیت حامد به تصویر کشیده شده است.
«بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی، نویسندگی احمد رنجبر و تهیه کنندگی سید امیر موسوی نیا با هدف بررسی پرونده های سیاسی اجتماعی که در سریال «آقازاده» مطرح شده، هر یکشنبه در سامانه های فیلیمو و نماوا منتشر و همزمان روی سوپر اپلیکیشن روبیکا بارگذاری می شود.
کران فیلمهای «هنروتجربه» در ایام جشنواره ملی فیلم فجر متوقف نمیشود
فیلمهای «هنروتجربه» در ایام برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر در برخی سینماهای تهران و استانها همچنان به اکران خود ادامه میدهند.
به گزارش امتیاز، برنامه نمایش فیلمهای «هنروتجربه» در تعدادی از سینماهای استانها و تهران در ایام برگزاری سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر (12 تا 22 بهمن) ادامه مییابد.
بر این اساس در تهران، موزه سینما و خانه هنرمندان هر یک روزانه 3 سانس فیلمهای «هنروتجربه» را در این بازه زمانی به نمایش میگذارند.
در استانها نیز سینما هویزه مشهد، سینماهای سیتی سنتر و ساحل اصفهان، سینما اکومال کرج، سینما ستاره باران تبریز، سینما عمیق بجنورد، سینما بهمن بوشهر و سینما مهر آبادان در مدت زمان برپایی جشنواره ملی فیلم فجر همچنان فیلم های «هنروتجربه» روی پرده میبرند.
سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر 12 تا 22 بهمن برگزار میشود و تغییر برنامه نمایش فیلمهای «هنروتجربه» صرفا در این بازه زمانی است و با پایان جشنواره، سالنها و سانس های «هنروتجربه» به حالت عادی خود برمیگردد.
برنامه نمایش روزانه فیلمهای «هنروتجربه» طبق روال در قالب جدول در سایت و فضای مجازی موسسه اطلاعرسانی میشود.
اخبار
تندیس «سال نوا» به موزه موسیقی اهدا شد
به نقل از امور رسانهای سال نوای موسیقی، ششمین سال نوای موسیقی ایران با برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا شجریان در قالب یک رویداد مجازی با حضور حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و آهنگساز معتبر موسیقی کشورمان به کار خود پایان داد.
روایت قدیمی استاد آهنگساز از تجربه همکاری با محمدرضا شجریان
فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبرارکستر در تجلیل از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان گفت: درباره محمدرضا شجریان خوشبختانه تعریف و تمجیدهای زیادی شده است. پس نیازی نیست که من بخواهم درباره مقام هنری این هنرمند بزرگوار دوباره صحبت کنیم. من اوایل کار آهنگسازی ام با همراهی محمدرضا شجریان در ارکستر گلها آغاز شد. محمدرضا شجریان هنرمندی بود که از مشهد به تهران آمد و وقتی در رادیو برنامه «گلهای تازه» را راه اندازی کردیم او جزو خوانندگانی بود که همواره با او کار می می کردیم و آثاری را به مرحله تولید میرساندیم که مورد توجه مخاطبان نیز قرار میگرفت.
وی ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که با محمدرضا شجریان تولید شد مربوط به پروژه «جام تهی» بود که خوانش اشعار این اثر به دلیل انتخاب شعر نو دربرگیرنده ویژگیهایی بود که از عهده هر خوانندهای بر نمیآمد. من در آن زمان بود که از محمدرضا شجریان دعوت کردم تا این اثر را بخواند و او به قدری توانمند از عهده خوانندگی اثر برآمد که میتوان گفت هم باعث شهرت من و هم باعث شهرت خود او شد. همین موضوع باعث شد تا همکاری ما برای پروژههای دیگر ادامه پیدا کرده و به تولید آثار پر مخاطب دیگری همچون آلبوم «رباعیات خیام» و تعدادی دیگر منجر شد که خوشبختانه تک تک کارها با استقبال خوب شنوندگان نیز مواجه گشت. آثاری همچون مجموعه «گلبانگ» که به آهنگسازی بنده و آقای یوسف زمانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.این آهنگساز شناخته شده موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: من به خاطر دارم که محمدرضا شجریان برای بهره مندی از گونههای مختلف آوازی در ایران به یکباره با اتومبیل شخصی خود به شهرهایی مثل زابل میرفت. او همیشه میگفت در این منطقهها خوانندگانی هستند که بسیاری از آثار قدیمی را حفظ هستند بنابراین لازم است که من حتماً آثار این هنرمندان را از نزدیک بشنوم. او همیشه علاقه مند به فراگیری آثار هنرمندانی بود که گنجینهای از آواهای قدیمی را در سینه داشتند. شرایطی که به طورحتم در آثار موسیقایی وی نیز مشهود است و ما در هر زمان شاهد نوآوریهایی در خوانش کارهایش بودیم که ذائقه شنیداری مخاطب هم با آن ارتباط موثری برقرار میکرد. و امروز بسیار متاسفم که محمدرضا شجریان را از دست دادیم و امیدوارم مردم عزیز مان قدر این هنرمندان را تا همیشه بدانند.
هویت موسیقی ما با محمدرضا شجریان تعریف میشود
اهدای تندیس ویژه ششمین سال نوای موسیقی ایران به حسین علیزاده مزین به نام استاد محمدرضا شجریان به حسین علیزاده برای اهدای آن به موزه موسیقی توسط فریدون شهبازیان بخش بعدی آیین نکوداشت زنده یاد شجریان بود. فریدون شهبازیان در این بخش گفت: خیلی خوشحالم که این وظیفه به عنوان نماینده ششمین رویداد سال نوای موسیقی ایران را داشته باشم که تندیس ویژه این رویداد را به دوست بسیار عزیزم حسین علیزاده تقدیم میکنم تا این تندیس به وسیله او به موزه موسیقی سپرده شود.حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی هم در آیین مجازی نکوداشت استاد محمدرضا شجریان که پایان بخش برنامههای ششمین سال نوای موسیقی ایران بود بیان کرد: خیلی احساس خوبی دارم که در این مراسم کنار فریدون شهبازیان هستم و این تندیس را به واسطه حضور این هنرمند به موزه موسیقی میرسانم. چقدر خوب است که رویداد معتبری چون ششمین سال نوای موسیقی ایران از استاد محمدرضا شجریان یاد میکند. من براین باورم هویت موسیقی ما با شجریان تعریف میشود. سالنَوای موسیقیِ ایران مراسمی است که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و به ابتکار و طراحی علی جعفریپویان (نوازنده و مدرس ویولن) و با یاری موسیقیدانان ایرانی، هر سال برگزار میشود. ششمین دوره سالنوای موسیقی ایران نیز با مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی (آهنگساز و مدرس موسیقی) و با همراهیِ بیش از ۲۷۰ نفر از هنرمندان موسیقی و حمایتِ تعدادی از مؤسسات فرهنگیِ خصوصی، از هشتم تا یازدهم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد. این رویداد با توجه به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ سلامتی هنرمندان با حمایت چندین مجموعه فرهنگی هنری بهصورت مجازی، با انتشار ویدئوها و برنامههای اختصاصیِ ضبط شده در مجموعه شهر صدای پارسیان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
میشل ستبون انقلاب را مرور میکند
شبکه هیسپان تی وی مستند تولیدی «یک آرژانتینی در تهران» را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است که در آن سباستین سالگادو خبرنگار آرژانتینی، با سفر به ایران در ایام دهه فجر، به روایت حال و هوای این روزهای مردم ایران برای مخاطبان اسپانیایی زبان می پردازد.
این خبرنگار با سفر به اماکن عمومی مختلف اعم از بازارها، پارک ها، موزه ها و... به بسیاری از سوالات پیرامون این انقلاب و آنچه از مردم ایران در رسانه های غربی در اذهان مخاطبان ترسیم شده، پاسخ می دهد.
مستند «یک آرژانیتی در تهران» محصول سال ۲۰۱۷ شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی است.مستند دیگری که در ایام دهه فجر روی آنتن می رود، «از ایفل تا آزادی» به کارگردانی اسلام فتحی است. این مستند محصول سال ۲۰۲۰ شبکه پرس تی وی است که با هدف مرور اتفاقات و حوادث انقلاب اسلامی ایران از نگاه میشل ستبون عکاس فرانسوی تولید شده است. در مستند «از ایفل تا آزادی» مخاطبان با این عکاس فرانسوی که حدود ۳۰ هزار عکس را از ابتدای تحولات انقلاب اسلامی در شهرهای تهران و قم و حتی کردستان ثبت کرده است، آشنا خواهند شد و به پای خاطرات وی از همراهی امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه تا هنگام ورود به ایران در بهمن ۵۷ می نشینند. میشل ستبون تقریبا در تمامی لحظه های مرتبط با قبل و بعد از انقلاب حضور داشته و عکس های ماندگاری را از مبارزات مردمی، دیدار امام (ره) با مردم در نوفل لوشاتو، هواپیمای حامل امام (ره) در هنگام بازگشت به ایران، سخنرانی ایشان در بهشت زهرا(س) و مدرسه علوی و همچنین مراسم استقبال مردم از رهبر کشورشان را ثبت کرده است. برنامه «سینمای ایران» هیسپان تی وی نیز برای این ایام، فیلم سینمایی «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی را انتخاب کرده است. فیلمی که وقایع درونی سازمان تروریستی مجاهدین خلق پیش از انقلاب و در سال ۵۷ را روایت می کند.اسوالدو کانالز مجری برنامه «سینمای ایران» در این قسمت با نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فیلم «سیانور» و همچنین یکی از اعضای سابق سازمان تروریستی مجاهدین خلق گفتگو خواهد کرد.
برنامه های هفتگی این شبکه همانند «ایران امروز»، «فراسکو»، «در جستوجوی حقیقت»، «چرایی خبر» و «ده دقیقه» نیز ضمن مروری به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، به واکاوی حوادث پیرامون دهه فجر انقلاب، اعتراض های مردمی و مبارزات آنها علیه طاغوت و نقش تاثیرگذار امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی می پردازند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4453/21017/85078
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4453/21017/85079
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4453/21017/85080
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4453/21017/85081
|
عناوین این صفحه
- ۳۰ میلیون تومان برای ایده هنری برتر سال
- مافیای نمایش خانگی جذابتر از مافیای تلویزیون
- اخبار
- اخبار