|
تحقیق ویژه: ژتونهای هواداری «سوسیوس» چه هستند و به چه دردی میخورند؟
هفته گذشته بسیاری از رسانههای مهم جهانی خبر دادند که قرارداد لیونل مسی با پاریسنژرمن احتمالا شامل بندی غیرمعمول است: رقم پرداختی برای جذب که بخشی از آن با “رمز ارزهای با ژتون هواداری” پرداخت میشود.
این ژتونها که از سوی شرکتی به نام سوسیوس طراحی شده به دارندگان خود اجازه میدهد که حق رای درباره مسائل باشگاه داشته باشند اما در خرید و فروش آنلاین با افت و خیز هم همراه هستند.
ژتونهای “$PSG» در روزهای پیش از انتقال مسی به این باشگاه به عنوان بازیکن آزاد پس از پایان قراردادش با بارسا، روند صعودی قابل توجهی داشت و سود زیادی را به معاملهگران زرنگ و هوشمند رساند. برخی از کانالها در شبکههای اجتماعی پیشبینی میکردند که این قیمت پس از اعلام جذب این بازیکن به صورت انفجاری بالا برود.
موضوعی که با امضای قرارداد، کمتر درباره آن صحبت شد، این بود: ارزش این ژتونها با سقوط سنگینی همراه شد. بنابراین معاملهگرانی که زودتر وارد شده بودند، سود کردند اما کسانی که دیرهنگام اقدام به خرید کردند با ضرر سنگینی روبرو شدند.
مارتین کالادین، نویسنده کتاب بازی زشت، گفت:” ما میبینیم که قیمت ژتونها در پیشبینی رویدادهای فوتبالی مانند خرید بازیکنان یا کسب قهرمانی بالا میرود. معاملهگران سهمشان را نقد میکنند، قیمتها سقوط میکند و هواداران با ضرری که کردهاند باقی میمانند- قربانیان علاقه و اشتیاق به باشگاه خودشان.”
تبلیغات برای ژتونهای هواداری سوسیوس در دوران اوج این فصل روی پیراهن تیمهای اینترمیلان و والنسیا دیده میشد؛ در حالی که قراردادهای حمایت مالی با باشگاههایی چون بارسلونا، یوونتوس و اتلتیکو مادرید به همراه منچسترسیتی، آرسنال و سه باشگاه لیگ برتری دیگر هم بسته شده است. اما به نظر میرسد افراد کمی هستند که اطلاعات خوبی درباره سوسیوس یا نحوه کارآیی واقعی این ژتونها داشته باشند.
آنها به عنوان پیشنهادی برای “نقش داشتن هوادار” از طریق تسهیل رایدهی درباره مسائل باشگاه به وسیله برنامه سوسیوس تبلیغ میشوند اما این طرح انتقادات بسیاری را از سوی گروههای هواداری در تیمهایی چون آرسنال، لیدز یونایتد، استونویلا و همچنین انجمن هواداران فوتبال بریتانیا به همراه داشته است.
مورد دیگری درباره کل موجودیت سوسیوس- و به واسطه همکاریاش با بعضی از بزرگترین باشگاههای فوتبال جهان ترویج داده میشود- مربوط به ارتباطاتش با رمزارز وجود دارد که بسیار ریسکی و ناپایدار است و عملا هیچ جایی در موارد سلب مسئولیت یا مقررات جاری ندارد. اتلتیک پس از ماهها تحقیق میتواند درباره این موضوعات مطالبی را مطرح کند:
– سوسیوس از ماه مارس 80 میلیون دلار پرداخت کرده و مدعی است که در سال 2021 بیش از 100 میلیون دلار برای شرکایش درآمد داشته است.
– روند صعودی ارزش ژتونهای این شرکت به وسیله شور و شوق مربوط به فوتبال چگونه است.
– باور بسیاری از افراد در این زمینه که سوسیوس “نقش داشتن هواداران” را به میزان بسیار کمی بهبود بخشیده است.
– چرا تبلیغ محصولی ناپایدار سوسیوس “شبیه به خرید ارز خارج” گمراهکننده است.
– چطور این شرکت یک بار گفت که رمز ارزهای موردنیاز برای خرید ژتونها فقط برای افراد خبره مالی مناسب است.
– این محصول عملا قانونی نیست.
سوسیوس در بیانیهای گفت:” ماموریت ما ایجاد موقعیت برای هواداران است. ما هنور در حال ارائه اطلاعات به باشگاهها و هواداران هستیم تا موقعیتهای بیشماری که میتوانیم برای آنها ایجاد کنیم را درک کنند.”
نقش داشتن هواداران یا کسب درآمد از وفاداری؟
سوسیوس پس از امضای چندین قرارداد بزرگ حمایت مالی با دهها باشگاه برتر، خیلی زود راهش را به جریان اصلی فوتبالی اروپا باز کرد. قرارداد امضا شده با اینتر که پس از 23 سال جانشین تبلیغ اصلی پیراهن این تیم به جای شرکت تولیدکننده لاستیک پیرلی شد در آن زمان حدود 20 میلیون یورو سود برای باشگاه به همراه آورد که آنها نیاز زیادی به این رقم داشتند.
سوسیوس به عنوان ”پلتفرمی برای نقش داشتن هواداران” تبلیغ میشود و ژتونهای هواداری مجازی را به فروش میرساند که “راهی الکترونیکی به تیمهایی است که دوستشان دارید”. این ژتونها در برنامه سوسیوس نگهداری میشوند و به هواداران اجازه میدهند که درباره مسائل باشگاه رای دهند.
با این حال نگاهی به این برنامه مشخص میکند که این رایها درباره مسائلی که هواداران به صورت کلی به آنها علاقه دارند، مانند قراردادهای نقل و انتقالات یا تاکتیکهای بازی نیستند. بسیاری از رایهای بررسی شده توسط اتلتیک روی مسائل پیش پاافتاده مانند انتخاب موسیقیهای پخش شده در ورزشگاه یا طراحی شبکههای اجتماعی متمرکز شده است.
وقتی یوونتوس این ماه در دیدار دوستانه پیش فصل به مصاف بارسلونا رفت، این دو باشگاه تحت حمایت سوسیوس به دارندگان ژتونها اجازه دادند به این موضوع رای دهند که دوست دارند کدام شعار تعیینشده روی جامی که پیش از بازی توسط کاپیتانهای دو تیم حمل میشد، نوشته شود.
منبعی از بارسلونا گفت: ”سوالاتی که از هواداران میشود روی بخش دیجیتال، تولید محتوا و فعالیتهای متفاوت روابط عمومی تمرکز کرده است. امکان ندارد درباره اداره بخش ورزشی باشگاه یا تصمیمات تجاری با دارندگان ژتونها مشورت شود.”
وستهام یونایتد پس از این که بعضی از هواداران مدعی شدند که باشگاه سعی دارد از حمایت آنها کسب درآمد کند، قراردادش با سوسیوس را در سال 2019 فسخ کرد. اما این شرکت حالا جای پای محکمی در فوتبال لندن دارد: آرسنال اخیرا امضای قراردادی پر سود با آنها را اعلام کرد.
اولین نظرسنجی باشگاه برای رایدهی هواداران در انتخاب آهنگی بود که پس از پیروزی آرسنال در ورزشگاه امارات پخش میشود و جمعی از گروههای هواداری و بازیکنان لیستی از کاندیداها تهیه کرده بودند.
انجمن هواداری آرسنال گفت:” سایت سوسیوس سرویس خود را به عنوان جایی معرفی میکند که شما تاثیرگذاری یا حق رای در تصمیم گیریهای آرسنال را خریداری میکنید. این واقعا درست و بر اساس آن دسته از نظرسنجیهایی نیست که آرسنال درباره آنها با ما بحث کرده است. نظرسنجیها درباره مسائل جزئی مانند این است که کدام بازیکن این هفته مدیر صفحه اینستاگرام باشگاه باشد یا کدام تصویر روی اتوبوس تیم قرار بگیرد.”
سخنگوی آرسنال گفت: ”ما به وضوح در تمامی مسائل مربوط به سوسیوس اعلام کردیم که ژتونهای هواداری روشی برای نقش داشتن در باشگاه، رای دادن در نظرسنجیها و دسترسی به دامنه گستردهای از مزیتها است. یک ژتون هواداری برای دسترسی به این مزایا کافی است و ما به هواداران توصیه میکنیم که پول بیشتری برای خرید ژتونهای هواداری پرداخت نکنند.”
گروههای هواداری دیگر هم به انتقاد از این ژتونها پرداختهاند و انجمن هواداری استونویلا ناراحتیاش از این موضوع را ابراز کرده که “باشگاه اقدام به کسب درآمد از وفاداری و اشتیاق هواداران کرده است.”
سخنگوی سوسیوس گفت: ” شاید نظرسنجیهای ما از نگاه برخی افراد حیلهگرانه باشد. اما میلیونها هوادار دور از تیم که تا به حال هیچ راهی نداشتند برای این که واقعا احساس کنند عضوی از باشگاه هستند، مطمئنا موقعیت جدیدی که ما برای آنها ایجاد کردیم را تحسین میکنند.
آیا هواداران عادی کسانی هستند که بلیتهای فصل را خریداری کرده و هر هفته به ورزشگاه میروند یا کسانی که هزاران کیلومتر دورتر زندگی میکنند؟ ما حدود 1.5 میلیون کاربر از 150 کشور مختلف در سراسر جهان داریم.
چندین نظرسنجی با بیش از 60 درصد شرکت همراه شده که شامل نظرسنجیای بود که به هواداران پیاسجی اجازه داد طراحی بازوبند کاپیتانی را انتخاب کنند و اکثر نظرسنجیهای انجام شده در چند ماه اخیر نشان دهنده مشارکت بیش از 40 درصدی است.”
سوسیوس ژتونهای رایگان به بعضی هواداران سرسخت اهدا میکند- دارندگان بلیت فصل آرسنال همگی هفته گذشته یک ژتون رایگان گرفتند و این موضوع درباره سایر باشگاههای لیگ برتری هم صدق میکند. اما این باشگاه گفت که در فروش اولیه، 30167 کاربر دو میلیون ژتون آرسنال خریداری کردند؛ این یعنی به طور میانگین هر کاربر 66 ژتون دارد. بنابراین تک ژتون دارنده بلیت فصل چندان به حساب نخواهد آمد.
سوسیوس میگوید:” 65 درصد از دارندگان ژتون هواداری هر کدام کمتر از 25 ژتون دارند که مبلغش بسیار کمتر از هزینه سالانه عضویت، بلیت فصل یا کالاهای رسمی است.”
اما علیرغم فشارهای چندین گروه هواداری، ژتونهای سوسیوس حالا عضوی از چشم انداز فوتبال انگلیس به حساب میآید. هواداران آرسنال، منچسترسیتی، اورتون، لیدز و ویلا همگی اخیرا ایمیلهایی درباره پیوستن باشگاههایشان به سوسیوس دریافت کردهاند.
سوسیوس گفت: ”ژتونهای هواداری محصولی بسیار نوآورانه هستند که مشخصا به روند اطلاعرسانی نیاز دارند که زمانبر خواهد بود. ما همیشه باشگاههای شریک خود را تشویق میکنیم که ژتونهای هواداری رایگان به اعضا و دارندگان بلیتهای فصل بدهند.
با این حال و با نهایت احترام، تناقضهایی در ادعاهای صورت گرفته توسط این گروهها وجود دارد: آنها از یک سو میگویند که نظرسنجیها بیارزش است اما از سوی دیگر شکایت دارند چون میخواهند به صورت رایگان رای دهند.”
این شرکت اضافه کرد که “حق رای” همیشه محفوظ است و باشگاهها میتوانند محدودیت تعداد ژتون خریداری شده از سوی یک هوادار را اعمال کنند.
چیلیز و سوسیوس- برای خبرگان مالی یا هواداران عادی فوتبال؟
ژتونهای هواداری سوسیوس با استفاده از دلار یا پوند خریداری نمیشود. خرید این ژتونها به قدم اولیه خرید رمز ارز خود سوسیوس به نام چیلیز (Chiliz) نیاز دارد تا با استفاده از آن بتوان هزینه لازم را پرداخت کرد- مگر این که شما ژتونی رایگان از سوی باشگاه دریافت کنید.
بنابراین ژتونها نه تنها با استفاده از رمز ارز خریداری میشوند بلکه خودشان هم مشمول نوسان قیمتی ناپایدار میشوند که ریسک مالی را دو برابر میکند. جای تعجب ندارد که تعداد بسیار کمی از افراد اطلاع کامل از سوسیوس دارند.
آنها هم مانند شرکتها در هم گره خوردهاند- سوسیوس به واسطه چیلیز توسعه پیدا کرد. با این حال چیلیز هم بدون هیچ ارتباطی به فوتبال به خرید و فروش میرسد. قیمت آن توسط معاملهگران ناشناس در سراسر جهان بالا و پایین میرود.
رمز ارزها در سالهای اخیر بسیار محبوب شدهاند و معروفترین آنها بیت کوین است. این ارزهای مجازی از نظر مدافعانشان آینده مالی جهان و راهی برای انتقال پول بدون ساختارهای بانکی قدیمی هستند. منتقدان نیز باور دارند که آنها دارایی ناپایداری هستند و ذات ناشناخته آنها میتواند برای پیچیده کردن جرم مورد استفاده قرار بگیرد.
اداره نظارت بر مالیات بریتانیا به جای رمز ارز به “رمزنگاری” اشاره دارد تا نشاندهنده شیوه استفاده رو به رشد آنها به عنوان دارایی باشد که از سوی معاملهگرانی به خرید و فروش میرسد که به دنبال سود سریع هستند؛ به جای رمز ارزهایی که مردم عادی از آنها برای خرید کالا و دریافت خدمات استفاده میکنند.
اداره نظارت بر مالیات در ماه ژانویه گفت:” سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده یا سرمایهها و موارد مربوط به آن به طور کلی شامل ریسک بالایی در پول سرمایهگذاران است. اگر مصرفکنندهها در این شکل محصولات سرمایهگذاری کنند، باید آماده از دست دادن تمامی پول خود باشند.”
“گزارش وضعیت چیلیز” در ژانویه 2018 توسط خود شرکت منتشر شده و در آن به این موضوع اشاره شده بود که چیلیز “فقط برای افراد خبره مالی یا سایر کسانی که از مشاوره حرفهای برخوردار هستند، مناسب است”.
در این گزارش اضافه شده بود:” خرید چیلیز باید با برخورداری از منابع مالی کافی برای تحمل هر نوع شکست انجام شود که ممکن است از آنجا رو به افزایش برود (که شاید با تمام مبلغی هزینه شده در خرید ژتون دریافتی برابر باشد). چنین خریدی نباید به عنوان سرمایهگذاری یا دارایی مالی به حساب بیاید.”
خرید و معامله رمزارزها هیچ ایرادی ندارد تا زمانی که تمامی افراد دخیل در آن به خوبی از خطرهایش آگاه باشند. اما هرچند این گزارش مشخصا پیشنهاد میدهد که چیلیز ژتون مناسبی برای معاملهگران عادی به حساب نمیآید اما این محصول در بین هواداران عادی فوتبال تبلیغ میشود.
سوسیوس گفت که گزارش وضعیت ” نشانگر دقیقی از محصول ما و چگونگی تکامل موفقیت آمیز شرکت از سال 2018 نیست”. گزارش وضعیت همچنین رابطهای را فاش کرد که این شرکت از زمانی جدایی از سایتش داشته است.
تنها از یکی از چهار سهامدار در گزارش 66 صفحهای نام برده شده که استنلی چویی بو، مدیر گروه سرمایهگذاری در هنگ کنگ که در سال 2018 ویگان اتلتیک را از دیو ویلان، مالک انگلیسی قدیمیاش، خریداری کرد.
در جولای سال گذشته در خبری شوکهکننده و غیرمنتظره اعلام شد که ویگان به دولت واگذار شده، با محرومیت کسر 12 امتیاز روبرو است که پس از بازی آخر آنها در فصل طولانی پس از شیوع کرونا اعمال شد و همین باعث شد که جایگاه امن میانه جدولی خود را از دست داده و یک شبه به دسته سوم سقوط کنند.
سوسیوس گفت “چویی سرمایهگذاری در شرکت اصلی در سال 2015 بوده است؛ بسیار پیش از راهاندازی چیلیز و سایت سوسیوس. او هیچ دخالتی در این سایت و چیلیز ندارد”.
ادامه در شماره بعد...
لاپورتا تحت تاثیر پرز بود؛
افشاگری بزرگ؛ نقش رئال مادرید در جدایی لیونل مسی
در حالیکه به نظر می رسید پروسه تمدید قرارداد لیونل مسی با باشگاه بارسلونا نهایی شده، این بازیکن در اواخر پنجره تابستانی به پیشنهاد پاری سن ژرمن پاسخ مثبت داده و راهی لیگ فرانسه شد. خاویر تباس که در ماه های اخیر رابطه بسیار بدی با خوان لاپورتا و فلورنتینو پرز بابت پیوستتن به پروژه سوپرلیگ پیدا کرده، در مصاحبه ای مفصل با نشریه اسپورت یک بار دیگر به روسای دو باشگاه بارسلونا و رئال مادرید حمله کرده و آنها را بابت اتفاقات اخیر مقصر جلوه داده است.
جدایی لیونل مسی از بارسلونا: «لیونل مسی بزرگ ترین بازیکن تاریخ است و لیاقت او جدایی آنهم به این شکل از بارسا یا لالیگا نبود. من به طور قطع معتقدم که می شد از جدایی این بازیکن جلوگیری کرد و رفتن لیونل مسی از بارسلونا به دلایل مالی نبود. شاید رفتن مسی دردناک ترین اتفاق بود، زیرا شخصا من او را بهترین بازیکن تاریخ می دانم و او نباید در چنین شرایطی بارسلونا را ترک می کرد.
من شخصا با لاپورتا و هیئت مدیره بارسلونا در مورد بررسی شرایط حفظ مسی بحث کردم. اگر دلیل این تصمیم اقتصادی بود می شد راه حل های جدیدی را جستجو کرد، اما اگر دلیل دیگری وجود داشته باشد که من دیگر نمی توانم آن را متوجه شوم. من فکر می کنم فصل آینده و با توجه به شرایط باشگاه بارسلونا، خواهیم دید آیا واقعا امکان حفظ مسی وجود داشت یا نه. اگرچه من به تصمیم باشگاه احترام می گذارم، اما شما باید همه چیز را همانطور که هست بیان کنید. کریستیانو رونالدو، پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو و ... فوتبال اسپانیا را ترک کردند. ما این شانس را داشتیم که دو تا از بهترین بازیکن جهان را در دو تیم برتر لالیگا داشته باشیم. ما توانستیم از این موقعیت استفاده کنیم و رقابت های لالیگا را به اوج قدرت برسانیم.»تاثیرگذاری رد پیشنهاد توافق با CVC و برنامه حق پخش روی جدایی لیونل مسی: «اگر لاپورتا با مسی به توافق رسید به این دلیل بود که او پیشنهاد را پذیرفته بود. او بیش از یک ماه با این پیشنهاد موافق بوده و به همین دلیل بود که می گفت که همه چیز خوب پیش می رود. لاپورتا حتی دو بار با من تماس گرفت تا روند توافق سریع تر پیش برود، زیرا به نظر لیونل مسی عصبی و نگران شده بود.
بر خلاف آنچه اعلام شد، این برنامه پروژه ای به نفع جهانی به همه باشگاه های لالیگا بوده و با چشم اندازی میان مدت به سود باشگاه بارسلونا هم بود. ما به توافق رسیده بودیم و طی 72 ساعت همه چیز خراب شد. من تصور می کنم استراتژی مورد نظظر باشگاه رئال مادرید و ارتباط نزدیک لاپورتا با برنامه سوپرلیگ نقش مهمی در رقم خوردن این اتفاقات داشت.
این تصمیم می توانست تا حد زیادی بر آینده بارسا تاثیر بگذارد و البته فراموش نکنید که تنها سه تیم باقی مانده اند. از 42 باشگاه حرفه ای اسپانیا، 39 باشگاه این توافق را پذیرفته اند. آیا همه آنها دیوانه هستند؟
آیا کارآفرینانی مانند فرناندو رویگ یا پیتر لیم هم اشتباه می کنند؟ من فکر می کنم شما باید بدانید اشتباهات در جای دیگری رقم می خورد. البته گرچه لاپورتا به اتفاقات دنیای فوتبال اشراف دارد، اما او در سال 2010 باشگاه بارسلونا را ترک کرد. در واقع منظور من این است که شرایط فعلی صنعت فوتبال هیچ ارتباطی با وضعیت ده سال پیش ندارد.
خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا به مدت یک ماه با قرارداد حق پخش تلویزیونی موافقت کرده بود، اما تا باشگاه رئال مادرید بیانیه داده و در این خصوص اعتراض کرد، نظر لاپورتا نیز عوض شد و او نیز با این طرح مخالفت کرد.»
نظر جوزپ بارتومئو در مورد برنامه حق پخش: «من با بارتومئو رابطه پرفراز و نشیبی داشتم، اما او در سال های اخیر در کنار رئال مادرید با من مخالف شده بودند. تصور می کنم به نوع آدم ربایی روانی از طرف فلورنتینو و رئال مادرید انجام شده و مجموعه بارسلونا نیز تحت تاثیر آنها تصمیم می گیرد.
لاپورتا به عنوان استدلال از اتفاقات در دهه 1950 استفاده کرد و نمی خواست همان اتفاق تکرار شود. اما من این را نوعی ربوده شدن باشگاه بارسلونا توسط پرز می دانم و این حالت در گذشته در مورد بارتومئو و حالا در لاپورتا تکرار شده بود.
من فکر می کنم فلورنتینو پرز مرد بسیار باهوشی است و خوزه آنخل سانچز نیز در کنار او قرار دارد. سانچز شیفته ترین فرد فوتبالی اروپا از حیث حضور یک مقام اجرایی در یک باشگاه است. قبل از جام خوان گامپر، فلورنتینو پرز در ضیافت ناهار با لاپورتا بودو چه کسی می توانست تصور کند روزی چنین اتفاقی رخ بدهد؟ این بدان معنا نیست که لاپورتا و فلورنتینو نمی توانند رابطه خوبی داشته باشند، اما به هر حال بارسلونا ابتدا موافق این برنامه بود و بعد نظر خود را عوض کرد. حتی اگر رئال مادرید تقریبا با همه چیز مخالف باشد، ما بهترین را برای فوتبال اسپانیا می خواهیم و می توانیم علیرغم مواضع این باشگاه نیز به روند رو به رشد خود ادامه دهیم.» تصویر اخیر لاپورتا، فلورنتینو و آنیلی را در حال غذا خوردن: «هنگامی که یکی می پرسد از سوپرلیگ چه چیزی باقی مانده، پاسخ این است که تنها سه باشگاه باقی مانده اند که قصد تغییر استراتژی خود را داشته و در واقع ثابت کنند همه کارهایی که قبلا انجام داده اند اشتباه بوده است. آنها متوجه نمی شوند که باشگاه های بزرگ انگلیسی دیگر در این مبارزه نیستند. اگر آنها تمام این مدت را صرف کارهای دیگر می کردند، شاهد پیشرفت بیشتری بودیم.
فلورنتینو پرز یکی از افرادی است که تصور می کند باشگاه های بزرگ در فوتبال حکمرانی می کنند و باید در مورد همه چیز، حتی هزینه های باشگاه سلتاویگو نیز تصمیم بگیرند. موضوع دیگر این است که فلورنتینو هرگز خودش چیزی نمی گوید و مواضعش را از طریق سخنگویان خود مطرح می کند، اما ما می دانیم که فلورنتینو پشت سر این داستان پنهان شده است. اینگونه فضا متشنج شده و فضایی برای رویاروییی مستقیم که ساده ترین راه حل است، ایجاد نمی شود.» پیشنهاد 200 میلیون یورویی رئال مادرید برای خرید کیلیان امباپه علیرغم مواضع پرز: «ای تناقض بزرگی است. پیش از این نیز گفته بودم که شرایط رئال مادرید افتضاح نیست. او همچنین گفت که جوانان دیگر فوتبال نمی بینند و این حرف نیز حقیقت ندارد . از من پرسیدند شرایط بازار نقل و انتقالات تابستانی چگونه خواهد بود و من گفتم که توان اقتصادی من کمتر از حد معمول است، اما هر از گاهی ممکن است کارهای بزرگی هم انجام شود. من گفتم که رئال مادرید می تواند کیلیان امباپه یا ارلینگ هالند را جذب کند، اما این کار برای بارسلونا ممکن نیست.»
دیروز در اولدترافورد چه گذشت؛
بازگشت رونالدو به خانه؛ درست مثل یک فیلم سینمایی
حتی تا یک ساعت بعد از آنکه آنتونی تیلور سوت پایان دیدار منچستریونایتد برابر نیوکاسل را نواخت نیز هنوز می شد شاهد تماشای برگزاری جشن شادی هواداران در اطراف استادیوم اولدترافورد بود. صدها نفر از هواداران ورزشگاه را ترک نکردند تا اینکه باشگاه به خواسته آنها پاسخ مثبت داد و رونالدو بابت مصاحبه تلویزیونی دوباره به داخل استادیوم آمد.
قبول این خواسته هواداران توسط رونالدو باعث تشویق بیشتر هواداران شد و طنبین انداز شدن دوباره شعار «زنده باد رونالدو» از اوایل روز باعث شد فضای خاصی در آن حوالی حکمفرما شود.
در بیرون استادیوم یکی از هواداران جوان یونایتد تلاش می کرد جشن شادی کریستیانو رونالدو بعد از گلزنی را برای دوست خود اجرا کند.این لحظات و در واقع اتفاقاتی که چند ساعت بعد در زمین اتفاق افتاد، همان دلیلی است که منچستریونایتد برای جذب دوباره کاپیتان تیم ملی پرتغال تلاش کرد.
«او یک افسانه و مظهر همه چیزهایی که درباره فوتبال می دانید. ما در مورد افرادی مانند پله و مارادونا صحبت نمی کنیم. آنها استعداد و توانایی های خود را در آن زمان ثابت کردند، اما حالا متعلق به موزه هستند. اما در دوران مدرن، رونالدو یا مسی؟ بزرگترین گلزن لیگ قهرمانان کیست؟ رونالدو؟ بهترین گلزن تاریخ ملی چطور؟ رونالدو. او در هر رده ای موفق به رکوردشکنی شده و این رونالدو است.»
درست کمی قبل از ساعت 10 صبح است و من با جان، یکی از هواداران آنگولایی الاصل علاقمند منچستریونایتد و ساکن بسویک، محله ای که متعلق به هواداران منچسترسیتی است، صحبت می کنم. او بلیط بازی نیوکاسل را دارد، اما تصمیم گرفته زودتر به اولدترافورد بیاید تا سربند منقش به نام رونالدو را تهیه کند تا مطمئن شود هنگام ورود به استادیوم از نظر ظاهری تکمیل است.
چند ساعت بعد تعداد آنها از صدها نفر به هزاران نفر افزایش یافت و سر و صدای شعار «زنده باد رونالدو» در جاده وارویک تا ایستگاه مترولینک شنیده می شود. مردانی با موهایی جو گندمی که با لباس قرمز منچستریونایتد را با درج شماره هفت و نام رونالدو در پشت سر و با غرور، به سمت استادیوم اولدترافورد حرکت می کنند. درست بیش از 90 دقیقه قبل از شروع بازی، شاهد کار گذاشته شدن موانعی در مقابل هواداران حاضر در محل هستیم تا آنها از تونل مخصوص مربیان و بازیکنان فاصله داشته باشند. اگرچه فرصت چندانی برای ملاقات با بازیکنان هنگام ورود آنها به استادیوم وجود ندارد، اما باز هم هواداران علاقه دارند برای تماشای همان چند لحظه کوتاه در محل رسیدن اتوبوس حاضر بوده و ورود رونالدو به اولدترافورد را تماشا کنند. اغلب آنها زمانی متوجه آمدن کاروان یونایتد به استادیوم می شوند که با با سر و صدایی کر کننده، به اوله گونار سولسشر و تیمش خوش آمد گفته می شود. اما از آن زمان به بعد، عدم پوشش مستقیم تلویزیونی به این معنی بود که فقط افرادی که در استادیوم حاضر بودند می توانستند شاهد این بازگشت بزرگ باشند و در واقع همه چیز به طور دقیق طبق برنامه ریزی پیش رفت. نام رونالدو با شعار « به خانه خوش آمدی» در استادیوم فریاد زده می شود و این یعنی ستاره پرتغالی در ترکیب اصلی یونایتد قرار دارد. البته سولسشر مدعی شد هرگز در مورد قرار دادن رونالدو در بین 11 بازیکن فیکس خود تردید نداشتته است. حضور او برای گرم کردن پیش از شروع مسابقه با استقبال شدیدی همراه می شود. اولین لمس توپ، گل اول، گل دوم، خروج از میدان پس از سوت پایان و حضور دوباره برای مصاحبه؛ رونالدو در همه حال در حال تشویق شدن بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9588/29094/99962
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9588/29094/99963
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9588/29094/99964
|
عناوین این صفحه
- تحقیق ویژه: ژتونهای هواداری «سوسیوس» چه هستند و به چه دردی میخورند؟
- افشاگری بزرگ؛ نقش رئال مادرید در جدایی لیونل مسی
- بازگشت رونالدو به خانه؛ درست مثل یک فیلم سینمایی