|
معاون وزیر ارشاد:
ارز کاغذ را ۲ نفر گرفتهاند که اصلا وجود ندارند!
2 رییس جمهور با واگذاری پرسپولیس و استقلال موافقت کرد
4 وزیر خارجه ساز و کار ویژه مالی گروه ۱+۴ را اعلام کرد؛
همکاری 7 بانک مرکزی اروپا با ایران
3 «خوک» بهترین فیلم جشنواره «گرولاند» فرانسه شد
8 وزارت بهداشت اعلام کرد:
مسمومیت 100 نفر بر اثر استفاده از الکل متانول
مسمومیت با الکل متانول در برخی استانهای کشور مانند البرز، خراسان شمالی و هرمزگان ۱۰۰ نفر را راهی بیمارستان کرده است.رییس ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت از مسمومیت ۱۰۰ نفر براثر استفاده الکل متانول در برخی از استانهای کشور خبر داد. پیرحسین کولیوند با اشاره به مسمومیت تعدادی از افراد بر اثر مصرف مشروبات الکلی گفت: مسمومیت با الکل متانول در برخی استانهای کشور مانند البرز، خراسان شمالی و هرمزگان ۱۰۰ نفر را راهی بیمارستان کرده است.وی ادامه داد: تاکنون هشت نفر از این افراد در بیمارستان جان خود را از دست دادهاند. رد شایعه ویزای یک دلاری اربعین امسال؛
ویزای اربعین ۴۱ دلار
دبیر ستاد اربعین با رد شایعه ویزای یک دلاری اربعین امسال گفت: ویزای اربعین امسال ۴۱ دلار برای زائران ایرانی تعیین شده است.
شهریار حیدری گفت: دولت عراق امسال برای زائران اربعین همه کشورها 40 دلار برای ویزا و 10 دلار با عنوان پنجره واحد گردشگری در نظر گرفته است.
وی افزود: ما به این موضوع اعتراض کردیم و اعتراض ما در دولت عراق مطرح شد و پس از بحث و بررسی 10 دلار مربوط به پنجره واحد گردشگری به یک دلار کاهش یافت؛ بنابراین ویزای اربعین امسال 40 دلار هزینه ویزا به علاوه یک دلار هزینه گردشگری برای زائران ایرانی تعیین شده است.
دبیر سیوهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد:
جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زودتر برگزار میشود
ابراهیم داروغهزاده با اشاره به همزمانی دهه فجر امسال با ایام فاطمیه از تغییر زمان برگزاری این دوره از جشنواره خبر داد.
دبیر سیوهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر در اولین گفتگوی خود بهعنوان دبیر سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر به برخی سوالات درباره جشنواره سیوهفتم پاسخ داد.
داروغهزاده درباره تجربه سال گذشتهاش از دبیری جشنواره فجر گفت: سال گذشته نسبت به سالهای گذشته تغییراتی در جشنواره داشتیم که برای اولین باراین تغییرات صورت گرفته بود و تجربیاتی خوبی از آن بدست آوردیم. مهمترین تجربه این بود که در برابر تغییرات، راهها یا روشهای کهنه مقاومت نکردیم و به استقبال راههای جدید رفتیم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین تغییرات مربوط به سیمرغ بهتریم فیلم نگاه مردمیبود که هر سال اخذ آرا دستی انجام میشد اما در چشنواره سی و ششم مکانیکی و اتوماسیون صورت گرفت که در پی آن اعتراضها کمتر و هزینهها کاهش پیدا کرد. تغییر دیگر مربوط به چینش فیلمها بود که به صورت قرعه کشی انجام شد تا حقی از فیلمسازی ضایع نشود و تغییر دیگر جا به جایی از برح میلاد به سینما ملت بود.
«فجر ملی» در «ملت» میماند
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال سعی میکنیم با توجه به تجربههای سال گذشته این تجربهها را تکرار کنیم. یکی از موضوعاتی که امسال باید مورد توجه قرار گیرد پارکینگ طبقانی پردیس ملت است که متاسفانه با اینکه پردیس ملت ۱۰ سال است راه اندازی شده اما هنوز پارکینگ ندارد امیدواریم امسال همزمان با جشن انقلاب اسلامیبه بهره برداری برسد.
جایزه ویژه برای انیمیشن و مستند
داروغهزاده درباره فیلمهای انیمیشن نیز گفت: آثارانیمیشنی که درحال ساخت است را دنبال میکنم اگر آماده شوند در بخش مسابقه شرکت داده میشود و جایزه ای جدا برای آن درنظر گرفته خواهد شد. سال گذشته تنها یک فیلم انیمیشن داشتیم به همین دلیل باید آن را وارد بخش اصلی میکردیم تا داوری شود و نمیشد بخش جداگانهای برای آن درنظر بگیریم. اما امسال یک جایزه ویژه برای انیمیشن درنظر گرفتهایم.
جشنواره سیوهفتم ۲ تا ۳ روز زودتر برگزار میشود
داروغهزاده درباره برگزاری جشنواره در استانها نیز توضیح داد: سال گذشته فیلمهای جشنواره را در استانها هم نمایش دادیم زیرا معتقدیم جشنواره فیلم فجر جشن سینمایی است که باید در کل کشور انجام میشود امسال هم میخواهیم نمایش را در استانها داشته باشیم. البته به دلیل ایام فاطمیه جشنواره ۲ یا ۳ روز زودتر شروع خواهد شد.
مسئولیت انتخاب فیلمها با شخص دبیر است
داروغهزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باید هیات انتخاب وجود داشته باشد توضیح داد: دبیر جشنواره وقتی هیاتی را انتخاب میکند در واقع از آنها کمک میگیرد تا انتخابها را بهتر انجام دهد اما در نهایت مسئولیت با دبیر است. در ایران جشنواره ما جشنواره سینمای ایران است و از کشورهای مختلف در آن حضور ندارند و سیاست اصلی همان سیاستی است که کل مدیریت سینما را اداره میکند. باید از هیات انتخاب کمک بگیریم تا انتخابها بهتر باشد و کمتر حاشه داشته باشیم. وی درباره اعتراضها به هیات انتخاب نیز گفت: بخشی از اعتراضها برای این است که حضور در جشنواره برای فیلمسازها به ویژه فیلمسازان جوان اهمیت دارد واگر این شانس را نداشته باشند دلخور میشوند. بخشی از آن هم به فرهنگ سازی برمیگردد. جشنواره، جشن و مسابقه ملی است. فیلمسازان ما باید بدانند که اگر امسال برنده نشدند همکارش برنده شده است و باید به برنده شدن و انتخاب شدن فیلمهای سینمایی همکارانمان احترام بگذاریم در کل سال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سینما است و سیاست رئیس سازمان سینمایی این است که هزینه جشنوارهها را کاهش دهند تا بیشتر هزینهها به تولید اختصاص داده شود. سعی میکنیم با گرفتن اسپانسر هزینهها گردن سازمان سینمایی نیافتدوی افزود: در ویترین سینمای ایران گزیدهای از فیلمها را قرار میدهند، نمیتوانیم همه فیلمهای سینمای ایران را در بخش مسابقه قرار دهیم. باید توجه داشته باشیم که یک جشنواره حرفهای میدانی برای رقابت بهترینها خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در جشنواره شاهد فیلم شگفتانگیزی خواهیم بود، گفت: سال گذشته تعداد فیلمهای متوسط به بالا در جشنواره بیشتر بود. فیلمهای بزرگ و خوبی داشتیم فیلمهایی که در ماههای اخیر اکران شده فیلمهای خوبی بودند. در سال گذشته در جشنواره فیلم ضعیف نداشتیم. اینکه در سالهای گذشته فیلمهای سینمایی مردم و منتقدین را شگفتزده نکرد را قبول دارم زیرا امروز سطح ذائقه مخاطبین بالا رفته و توقعات مردم از سینما بسیار بیشتر شده است و سینما توقعات را نسبت به گذشته کمتر برآورده میکند. برخی از فیلمها که صرفا تجاری ساخته میشوند ممکن است حضورشان در جشنواره به آنها کمک نکند، جایزه نگیرند و مورد توجه منتقدین نباشد اما اکثر فیلمها حضورشان در جشنواره میتواند به حضورشان در بازارهای جهانی و فروششان در گیشه کمک کند.
اختلافنظر بر سر ادغام فجر ملی و بینالمللی
داروغهزاده درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی بیان داشت: در اینباره بین اهالی سینما و مدیران اختلاف نظر وجود دارد. اشکال بزرگی که در یکجا بودن این دو بخش وجود داشت این بود که توجه چندانی به بخش بین الملل نمیشد زیرا توجهها به فیلمهای سینمایی بود که قرار بود برای اولین بار نمایش داده شود. یکی از دلایل جداسازی این بود که جشنواره بین المللی اختصاصی داشته باشیم و بتوانند از فیلمهایی که در دنیا وجود دارد در این جشنواره حضور داشته باشد. اگر این جشنواره با ملی ارتباط بیشتری داشته باشد خوب است. ضمن اینکه همزمانی این دو جشنواره باعث میشود بخش بین الملل تحت الشعاع قرار گیرد.
آخرین وضعیت «رستاخیز» و «ممنوعه»
وی درباره آخرین وضعیت فیلم رستاخیز نیز توضیح داد: تصمیمگیری درباره این فیلم در اختیار سازمان سینمایی نیست زیرا پخش تصویر یاران امام حسین بخصوص حضرت ابوالفضل مورد اتفاق نظر مراجع نیست. این فیلم مشکل اکران دارد و باید در آنجا حل شود. داروغهزاده درباره سریال ممنوعه نیز گفت: مراحل تولید این سریال متوقف نشده است و از هفته آینده پخش آن آغاز میشود. به خاطر ماه محرم و اینکه تمام قسمتهای ساخته شده باید مورد بازبینی قرار میگرفت در توزیع آن وقفه افتاد. ضمن اینکه یکی دو سکانس در قسمت اول سریال وجود داشت که بهتر بود حذف میشد.
وی ادامه داد: جای خوشبختی است که کارگردانهای ما میتوانند با سرمایهگذاری بخش خصوصی سریالهایی بدون کمک دولت تولید و توزیع کنند و گردش اقتصادی در کشور ایجاد کنند و مردم با پول خودشان آن محصولات را خریداری کنند. امسال سال حمایت از تولید کالای ایرانی است باید کمک کنیم این بخش رونق پیدا کند و گردش اقتصادی رشد پیدا کند و وظیفه دولت است که حمایت کند زیرا ما در بخش نمایش خانگی هیچ سرمایه گذاری نکردیم.
یادداشت
درباره سریال «پژمان» به بهانه پخش از آی فیلم انگلیسی
پاسی که جمشیدی
گل کرد!
فاطمه رستمی
حواشی همیشه بیشتر از اصل موضوع برای مخاطب جذابیت دارد، مثل اخبار مربوط به زندگی خصوصی افراد مشهور. سریال «پژمان» یکی از مجموعههای تلویزیونی است که پژمان جمشیدی را که پیشتر به عنوان یک فوتبالیست به شهرت رسیده بود، این بار به عنوان بازیگر به مخاطب معرفی کرد. با نگاهی منصفانه، جمشیدی نیز از پس این نقش به خوبی برآمد. شاید سروش صحت با سپردن وظیفه ایفای نقش یک فوتبالیست تقریبا بدشانس به پژمان جمشیدی که روزی طعم واقعی دنیای فوتبال و قهرمانی را چشیده است، ریسک کرده باشد، اما قطعا او در جمشیدی استعدادی توأم با علاقه دیده بود که این گونه تصمیم گرفت. در این مجموعه، در کنار پژمان جمشیدی گروه بازیگرانی حضور داشتند که بارها و بارها در مجموعههای کمدی موفق بازی کرده بودند و همین فضای حرفهای مناسب هم بستر خوبی برای بروز توانایی های جمشیدی ایجاد کرد.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد و شیرین ژانر کمدی که ابزار قدرتمندی برایش محسوب میشود، زبان انتقادی آن است. در سریال پژمان، به واسطه گفتوگوهای جمشیدی و مدیر برنامه اش وحید که سام درخشانی نقشش را بازی کرده است، در مورد فوتبال و دستهای پشت پرده آن نقدهای درستی می شود و برخی مسائل که شاید روزگاری پژمان جمشیدی هم در حقیقت با آنها دست و پنجه نرم کرده باشد، مطرح میشود.
پژمان جمشیدی فوتبالیست در خانواده هم گرفتاریهایی دارد و مدام در مورد عدم موفقیتهایش در حرفهای که انتخاب کرده، سرکوفت میشنود و با دیگران مقایسه میشود. این فشار از جانب اجتماع هم به او وارد است و در نهایت این مرد پابهتوپ که مدام نادیده گرفته میشود تا مرز سقوط پیش میرود. نقدی که زهرش با فیلتر کمدی و خندیدن گرفته میشود، اینجاست که بهترین شیوه ممکن خودش را نشان میدهد. هر چند سطح توقع مخاطب میتواند گاهی کیفیتی بالاتر از سریالی با این موضوع خلاقانه را طلب کند، اما به هر حال در پایان نمیتوان او را از سریال پژمان ناراضی دانست.
نویسندگان و کارگردان این سریال، هوشمندانه با وارد کردن برخی فوتبالیستها و سرمربیهای قدیمی فوتبال، با ایجاد حس نوستالژی، بخشهای تلخ این حرفه را در سریال به تماشاگران نشان دادند. همان بخشهایی که علاقهمندان به این حرفه شاید به آن فکر نمیکنند و فقط کسانی که در این شغل هستند از این سختیها خبر دارند، درست مثل سایر مشاغل.
پژمان جمشیدی که خودش پیشنهاد ساخت این مجموعه را داده بود، به عنوان بهترین گزینه برای بیان تمام وجوه زندگی یک فوتبالیست ایرانی که عموما مدیر برنامه حرفه ای ندارند، انتخاب شد. در سریال پژمان هم مثل هر مجموعه دیگری، هر کدام از کاراکترها در پیشبرد قصه نقشی دارند تا نقش اول اثر، هدف اساسی آن را به ثمر بنشاند. به عبارت دیگر بازیگران سریال، پاسهای خوبی به جمشیدی میدادند تا او به عنوان بازیگری تازه کار بتواند در زمین بازی خوب گل بزند. بهره بردن از نام واقعی پژمان جمشیدی خودش یک جسارت بزرگ، هم برای سازندگان سریال و هم برای جمشیدی بود.
از نگاهی دیگر، شاید به نظر برسد سریال پژمان به ضرر بازیکنان فوتبال است و شاید جنبههایی از زندگی، دغدغهها و مشکلات آنها را نمایش میدهد و پشت پردههایی را عیان میکند که نباید، در حالی که این گونه نیست و میتواند برخی تصورات ماورایی را که در مورد بعضی از چهرههای سرشناس در هر زمینهای وجود دارد از بین ببرد. در سینما هم ما چنین تجربیاتی را داریم که سعی شده مثلا وجه دیگری از زندگی یک ستاره سینمایی نشان داده شود. فیلم سینمایی «توفیق اجباری» نوشته پیمان عباسی و به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از این نمونهها است. ستاره بودن همان قدر که شیرین است، دردناک هم هست و بیشتر ستارهها خودشان هم به این موضوع فکر میکنند و یکی از ترسهایشان افول کردن است. زندگی در اوج شهرت و به سادگی کنار گذاشته شدن، نادیده گرفته شدن و... میتواند لطمههای روحی سنگینی به یک ستاره وارد کند که در سریال پژمان هم شاهدش هستیم.
سروش صحت در ترسیم فضای خانه و خانواده، تنشها، شادیها و غمها به صورتی رئال و همچنین نمایش انسانهای آپارتماننشین امروزی دست چیرهای دارد و پیش از این هم دوستداران آثارش را با لبخند پای تلویزیون نشانده است. برخی مخاطبان و حتی بسیاری از هنرپیشههای مشهور با بازیگر شدن افرادی که در شاخههای هنری و غیرهنری دیگری فعال هستند، مخالفت میکنند، اما اگر آن شخص واقعا در حرفه جدید توانمند باشد، آیا جای کسی را تنگ میکند و میتواند برای فعالان آن حوزه خطرساز شود؟ این سوالی است که کارشناسان قطعا پاسخ های مختلفی برایش خواهند داشت. مجموعه پژمان سال 91 ساخته و از شبکه سه سیما پخش شد. پژمان جمشیدی بعد از آن، هم در تئاتر و هم در تلویزیون و سینما حضور داشت و میتوان گفت نمره قبولی هم گرفت. این مجموعه در حال حاضر از شبکه آیفیلم انگلیسی در حال بازپخش است و شاید دیدن کار دوبلورهای حرفهای انگلیس در دوبله این اثر طنز ایرانی خالی از لطف نباشد.
سرمقاله
دربی بی کیفیت و ضرورت حذف بودجه دولتی از آن
هومن جعفری
تماشای بازی دربی بی کیفیت و روی اعصاب برای آدم هایی که به اندازه کافی بی اعصاب هستند ، نمای دیگری از زندگی در ایران امروز را به تصویر کشید. اینکه هیچ چیزی چنگی به دل نمی زند و هیچ چیز حالت را خوب نمی کند. اقتصاد که سالهاست در حال خیانت کردن به طبقه متوسط و کارگر است. فرهنگ سالهاست تعطیل شده و سیاست در سال های اخیر تنها به یک نقطه رسیده که چپ و راست در سومدیریت و همچنین پر کردن جیب خود با هم تفاوتی ندارند. ورزش هم که از زمانی که به ویروس سیاست آلوده شد تا امروز حال و روز خوشی نداشته و ندارد. اوضاع تیم های ملی ما در زمانه دلار بیست هزار تومان چنان فاجعه بار شده که دیگر نمی دانیم کدامشان می توانند برای یک بازی آسیایی ساده از کشور خارج شوند!
در چنین شرایطی اینکه دربی هم نتواند حالت را خوب کند اتفاق تلخی است.چرا برای فوتبال هزینه می شود؟ دولت و بخش صنایع دولتی چرا سالانه صدها میلیاردتومان پول می دهند تا فوتبال باشگاهی زندگی کند؟ تنها دلیل این کار به ثمر رسیدن فوتبال باشگاهی و ایجاد نشاط ملی است. وقتی فوتبال باشگاهی نشاط ملی ایجاد نمی کند معنایش این است که سرمایه گذاری دولتی وصنعتی در فوتبال به شادی مردم ربطی ندارد. جیب هایی قرار است پر شوند و نتیجه این امر می شود حضور مربیان بی کیفیت، مدیران ناکارآمد و بازیکنان بیهوده گرانی که قرارداد میلیاردی می بندند اما فقط به اندازه سهمی می دوند که نصیبشان می شود!
دربی با دلار نوزده هزار تومان یا دلار هزار تومان یا دلار یک میلیون تومان ، باید دربی خوبی باشد.باید دربی حال خوب کنی باشد و باید کمک کند تا مردم برای مدتی کوتاه همه چیز را فراموش کنند. اگر این اتفاق رخ نمی دهد فقط یک دلیل دارد.فوتبال و دربی با این سازو کار دیگر کارکرد ایجاد شادی و نشاط مردم را ندارند و از آنجا که کارکرد اصلی خود را از دست داده اند دیگر نیازی به گرفتن بودجه دولتی و صنعتی ندارند. این بودجه را قطع کنید. فوتبال درست می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56432
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56433
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56434
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56435
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56436
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56437
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56438
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56439
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15340/56440
|
عناوین این صفحه
- ارز کاغذ را ۲ نفر گرفتهاند که اصلا وجود ندارند!
- رییس جمهور با واگذاری پرسپولیس و استقلال موافقت کرد
- همکاری 7 بانک مرکزی اروپا با ایران
- «خوک» بهترین فیلم جشنواره «گرولاند» فرانسه شد
- مسمومیت 100 نفر بر اثر استفاده از الکل متانول
- ویزای اربعین ۴۱ دلار
- جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زودتر برگزار میشود
- یادداشت
- سرمقاله