|
کوهنوردی در دماوند دستکم باید برای پنج سال تعطیل شود
«کوهنوردی و گردشگری در دماوند دستکم برای پنج سال تعطیل و ممنوع شود تا این اثر طبیعی خود را بازیابد و طرحی ضابطهمند برای ورود به آن تهیه شود».عباس محمدی، عضو انجمن کوهنوردان ایران و از دوستداران طبیعت کوهستان و کنشگران محیط زیست با طرح این پیشنهاد به دنبال ممنوعیت ورود به حد اثر طبیعی ملی دماوند (از ۴۵۰۰ متر تا قله) با اعلام حمایت این انجمن از اقدام اداره محیط زیست مازندران، گفت: بیش از ۱۰ سال است که متمرکز با سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری و فدراسیون کوهنوردی صحبت میکردیم که صعود به دماوند را ضابطهمند کنند.
انواع کوهنوردی که درحال حاضر در دماوند انجام میشود، بیضابطه بوده و با ریخت و پاش زباله و فضولات انسانی همراه است. فرسایش خاک ایجاد شده بر اثر تردد پراکنده کوهنوردان و اتومبیل هایی که تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر جواز ورود دارند، از ظرفیت تحمل این کوه خارج است.
وی درباره جمعیتی که سالانه دماوند را زیر پا میگذارند، توضیح داد: آمار دقیقی از تعداد کوهنوردانی که سالانه به این قله صعود میکنند در دست نیست اما سال گذشته و امسال سرشماری در یک روز شلوغ انجام شد که از حضور همزمان دو هزار تن در پناهگاه جنوبی و اطراف آن حکایت داشت. این جمعیت بدون ضابطه در هر جا کمپ میزند، زمین را صاف می کند تا چادرش را برپا کند و در هر جا و به هر شکلی فضولات و زبالههای خود را رها میکند. این رفتارها واقعا برای جامعه کوهنورد شرمآور است.
عضو انجمن کوهنوردان ایران ادامه داد: با افزایش صعودهای نابهسامان و بدون ضابطه، پیشنهاد ممنوعیت کوهنوردی در دماوند بارها و از سوی افراد زیادی مطرح شد که معمولا به سخره گرفته میشد. اینک از قدمی که برای حفاظت از این اثر طبیعی ارزشمند برداشته شده ـ هرچند برای ارتفاع ۴۵۰۰ تا قله ـ خوشحالیم و امیدواریم تصمیمگیران در اجرای آن قاطع باشند و سریعتر طرحی برای ضابطه مند شدن صعودهای کوهنوردی آماده کنند.
او در پاسخ به این سوال که نصب چند بنر چقدر میتواند مانع از حضور کوهنوردان و گردشگران در منطقه دماوند شود، اظهار کرد: متأسفانه سازمان محیط زیست که گام نخست را برای محافظت از این میراث طبیعی برداشته، نفوذ، بودجه و نیروی انسانی کافی ندارد ولی استقرار نیروی محافظ یا محیطبان با توجه به نزدیکی مسیر دسترسی به آن از سمت دشت حفاظت شده لار غیرممکن نیست و میتوان از متولیان درخواست کرد در این باره اقدام کنند.
او درباره احتمال نفوذ جامعه محلی و یا شهرداریهای آن منطقه برای کاهش و یا خنثی کردن اثر این تصمیمگیری با توجه به این که اقتصاد آنها در گروی تداوم کوهنوردی در دماوند است، اظهار کرد: بخش کوچکی از گردش مالی کوهنوردان نصیب شهرداریها و یا قاطرچیها و رانندهها می شود؛ ضمن آن که کوهنوردان تاثیر چشمگیری در اقتصاد شهرهای نزدیک دماوند نظیر «پلور» و «رینه» ندارند. نکته دیگر این که ارائه خدمات به کوهنوردان و گردشگران، شغل جانبی اهالی دماوند است. به هر حال نمیتوان این جامعه را نادیده گرفت. هر طرح ضابطهمندی که اجرا می شود باید جامعه محلی را هم منتفع کند و درآمدی عاید آنها هم شود ولی اینطور نباشد که به خاطر سود و درآمد، باعث مرگ یک اثر طبیعی شویم.
محمدی همچنین به ممنوعیت ورود به محدوده اثر طبیعی-ملی دماوند (از ۴۵۰۰ متر تا قله) در حالی اشاره کرد که دماوند به عنوان میراث طبیعی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارتفاع ۲۲۰۰ متر تا قله ثبت شده است و بیشترین تخریبها هم در این محدوده اتفاق افتاده است. وی گفت: متأسفانه همه این ثبتها روی کاغذ بوده و متولیان تاکنون برای حفاظت از این اثر هیچ اقدام موثری انجام ندادهاند. اکنون که محیط زیست ورود به ارتفاع ۴۵۰۰ تا قله را ممنوع کرده سازمان میراث فرهنگی میتواند وارد عمل شود و محدوده ثبتی خود را حفاظت کند و در ارتفاعات پایینتر که تخریبهای گسترده و حتی جبرانناپذیری رخ داده، اعمال قانون کند.
در روزهای اخیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل تعدادی بنر در چند جبهه ورودی به کوه دمانده نصب کرده است با این مضمون که «با عنایت به تخریبها و چالشهای زیستمحیطی موجود در محدوده اثر طبیعی قله دماوند به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به دلیل عدم ساماندهی موضوع طبیعتگردی در منطقه، تا اطلاع ثانوی از ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ دماوند (ارتفاع ۴۵۰۰ تا قله) ممانعت به عمل خواهد آمد که انتظار میرود همکاری لازم از سوی کوهنوردان و گردشگران تا زمان ساماندهی نحوه حضور افراد در محدوده این منطقه صورت پذیرد».
کوه دماوند از سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده اما همچنان در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار دارد. مهدی مسچی، مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند تعلل در تکمیل پرونده و معرفی دماوند به یونسکو را ناشی از تخریبهای گستردهای می داند که در این اثر طبیعی رخ داده است؛ از جمله فعالیت معادن، فرسایش خاک بر اثر تردد پراکنده کوهنوردان، انباشت و رهاسازی زباله و فضولات انسانی و البته جادهای که تا ارتفاع ۳ هزار متر کشیده شده است.
چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات فارسی کشور درگذشت
محمد علوی مقدم، نویسنده، مترجم، شاعر و استاد دانشگاه فردوسی مشهد که در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات فارسی کشور معرفی شد، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.«سید حسن امین» نویسنده، مترجم و شاعر اهل سبزوار با اعلام این خبر، گفت: زندهیاد علوی مقدم نزدیک شصت سال به تعلیم و تربیت چندین نسل همت گماشت. تدریس را از سطح آموزگاری در روستاهای سبزوار آغاز کرد. بعد ضمن خدمت در آموزش و پرورش به تحصیلات خود ادامه داد و پس از اخذ مدرک کارشناسی خدمات خود را به سمت دبیر زبان و ادبیات فارسی و بعد رئیس دبیرستان اسرار در شهر سبزوار ادامه داد.
به گفته وی، مرحوم علوی مقدم، پس از چند سال خدمت در این سمتها به تحصیل در مقطع دکتری ادبیات پرداخت و سرانجام عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شد و با تدریس در دانشکده ادبیات دکتر علی شریعتی به تربیت دانشجویان در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری ادامه داد.
بر اساس این گزارش، آثار و تالیفات زندهیاد علوی مقدم عبارتند از: ۱- جلوه جمال ۲-برگزیده اخلاق ناصری ۳- در قلمرو بلاغات ۴-بررسی آیات جمع ۵- ترجمه الفروق فی اللغه ۶- تصحیح المستخلص فی ترجمان القرآن ۷-مطول، بخش بیان با مقدمه تفصیلی ۸- الاشباه و النظائر فی القرآن الکریم.
این گزارش میافزاید: مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر دکتر سید محمد علوی مقدم شنبه در زادگاهش شهر سبزوار برگزار شود.در پی درگذشت این استاد زبان و ادبیات فارسی، انجمن علمی نقد ادبی ایران در پیامی این ضایعه را به خانواده وی و جامعه ادبی ایران تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر درگذشت دکتر محمد علوی مقدم، استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد مایه تألم خاطر جامعه ادبی ایران شد. این بار کاروان مرگ یکی دیگر از فرزندان شایسته خراسان را که از استادان بنام زبان و ادب فارسی بود با خود برد و شاگردان و دوستداران وی را از فیض حضور این استاد برجسته و پرتلاش محروم کرد. انجمن علمی نقد ادبی ایران درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه ادبی و فرهنگی ایران تسلیت عرض میکند و برای ایشان علو درجات در بارگاه خداوند کریم خواهان است.
افتتاحیه بیست و ششمین دوره هفته کتاب در کاشان
بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از هفته کتاب در کاشان، پایتخت کتاب ایران خبر داد.نشست هم اندیشی درباره بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور نیکنام حسینی پور، دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب، محسن رضایی، محمد رنجبری، محمدحسن فکری و محمد اللهیاری، دبیران دورههای پیشین هفته کتاب، در موسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسینی پور با بیان اینکه در بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سعی کردیم از همه نهادها و سازمان در برگزاری هفته کتاب استفاده کنیم، گفت: نزدیک ۶۰ سازمان و نهاد در برگزاری این دوره از هفته کتاب دخیل هستند. مستندسازی فعالیتهای هفته کتاب و انتشار در قالب کتاب را در دستور کار داریم و تلاش میکنیم در این کتاب، عکسها، شعارها، پوسترها، برنامهها و ... را گردآوری کنیم.
مدیر عامل موسسه خانه کتاب گفت: تمرکز خوبی برای برگزاری هفته کتاب بر استانها داریم، افتتاحیه هفته کتاب در کاشان برگزار میشود، همچنین، برگزاری یادمان محمدتقی انصاریان در قم، جشنواره کتاب و رسانه و...از جمله برنامههای این دوره از هفته کتاب است. به دلیل تقارن هفته کتاب با هفته وحدت، تلاش میکنیم برنامهای در مهاباد داشته باشیم.
دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: سعی میکنیم دبیرخانه دائمی برای هفته کتاب راه اندازی کنیم. همچنین، اصلاح آیین نامه هفته کتاب را در دستور کار قرار دادهایم. در استانها نهادهایی همچون، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سازمان اوقاف و ... زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و هم افزایی این نهادها در بعضی از استانها باعث ایجاد انگیزه و انجام فعالیتهای موثر در هفته کتاب میشود.
در ادامه این نشست، پیشنهادهایی درباره برگزاری نمایشگاهی از فعالیتهای سازمانها و نهادهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی، شناسایی و معرفی کتاب با موضوع ترور و برگزاری مراسم معرفی این آثار در اهواز، آسیب شناسی بیست و پنج دوره هفته کتاب، ثبت نشان دستگاهها و نهادها فعال در برنامههای هفته کتاب، طراحی سند چشم انداز چند ساله برای هفته کتاب، تدوین کتاب جامع از فعالیتهای بیست و پنج دوره هفته کتاب و ... از سوی دبیران دورههای پیشین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران مطرح و درباره آنها بحث و گفتگو شد.
کلیدی که درهای قفل شده گردشگری را باز می کند
مجارستان به عنوان میزبان جشن روز جهانی جهانگردی با به اشتراک گذاشتن تجربه خود در تهیه سند استراتژی توسعه گردشگری، از کلیدی رونمایی کرد که درهای قفل شده گردشگری را باز می کند.هومن یوسفی- کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - در یادداشتی با موضوع «ضرورت استفاده از تکنولوژی دیجیتال در گردشگری» که به انگیزه محتوای جشن روز جهانی جهانگردی نوشته و در اختیار رسانه قرار داده، اشاره کرده است: در مراسم روز جهانی گردشگری که ۲۷ سپتامبر در بوداپست برگزار شد پنل تخصصی با موضوع «بیگ دیتا یا داده های بزرگ» طرح شد. در ادامه یادداشت او که به جزییات این رویداد پرداخته، آمده است: «در این پنل عنوان شد که داده های بزرگ کلید گشودن درهایی است که در پشت آن پتانسیلهای قوی برای گردشگری وجود دارد و به وسیله آن می توان به روشی کارآمد به مدیریت مقاصد گردشگری پرداخت.در این پنل که توسط مدیر بخش صنعت سفر شرکت گوگل مطرح و ریاست پنل را مدیریت توسعه کسب و کار گوگل بر عهده داشت، چالش ها و فرصت های بخش گردشگری در حوزه داده های بزرگ، بررسی شد.
حال باید ببینیم این داده ها از چه نوع هستند و چه نقشی در توسعه گردشگری پایدار دارند که تا این حد مورد توجه قرار گرفته اند و بخش مشخصی از سخنرانی روز جهانی گردشگری را به خود اختصاص دادهاند:امروزه نرخ رشد تولید دادهها در دنیای امروز گردشگری، روز به روز در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۲ به بعد در هر روز بیش از هزار پتابایت (هر پتا بایت معادل یک میلیون گیگا بایت است) داده تولید میشود که به دنبال خود، به ذخیره سازی، تحلیل و پالایش داده ها نیاز دارد.در صنعتی مانند گردشگری با وسعت شگفت انگیز و محتوای عمیق خود میزان داده های تولید شده بسیار عظیم است.این موضوع باعث شده است تا برنامهریزان حوزههای گردشگری به دنبال ایجاد ساختارها، متدولوژی و روشها و رویکردهای جدید برای کنترل و پردازش این حجم داده و گرفتن خروجی مناسب از آن و تبدیل آن به اطلاعات درست و تحلیلهای واقعی باشند. در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی و پزشکی و گردشگری حجم داده ها به صورت تصاعدی و پیوسته در حال افزایش است. آنقدر که بر آن نام «بیگ دیتا» یا «دادههای بزرگ» نهادهاند. بیگ دیتا را با نرمافزارهای معمول نمیتوان اجرایی کرد. تحلیل آنها هم در یک واحد زمان ممکن نیست. رشد مداوم کمی و کیفی و تنوع دادهها در صنعت گردشگری سبب میشود تا برنامه ریزان گردشگری در سطح کلان از روش های سنتی دست کشیده و به دنبال راهی مدرن برای تجزیه و تحلیل دادهها باشند. هنر تحلیل دادهها است که می تواند یک بخش گردشگری را از بخش دیگر و یا یک کشور را از کشور دیگر متمایز سازد.
زولتان گولر، رییس سازمان گردشگری مجارستان یعنی کشوری که امسال میزبان روز جهانی گردشگری است در پیام خود آورده است که: سازمان گردشگری مجارستان سند استراتژی توسعه گردشگری ملی خود را تا سال ٢٠٣٠ تهیه کرده است و دیجیتال سازی و گردشگری پایدار بخش مهمی از این استراتژی را تشکیل میدهند. این سند در پایان سال ۲۰۱۷ در کشور مجارستان تهیه شده است و با اعلام شعار گردشگری و تحول دیجیتال کار خود را در این کشور آغاز خواهد کرد. مجارستان نمونه ای از یک کشور است و البته هر کشوری می تواند این شعار جهانی را از نگاه خود به مرحله اجرا برساند و با دیدگاه خاص خود به مزیت رقابتی که انتظار دارد دست یابد.در دنیای گردشگری با قابلیت تنوع پیچیده ای که دارد، فاکتورهای بسیاری به عنوان مزیت رقابتی می تواند خودنمایی کند.
به طور کلی فناوری و تکنولوژی به عنوان یک فعالیت فرعی در کنار فعالیت اصلی نقش موثری به عنوان ارزش افزوده بازی می کند.مطمئنا در هر صنعت داده های بسیاری متناسب با اجزای آن صنعت و سیستم موجود در آن به شکل مستمر ایجاد می شود که اگر این داده ها خوب تحلیل نشود به عبارتی خوب مدیریت نشود، نه تنها اثربخشی لازم در ارتقاء شاخص های رقابتی آن صنعت بلکه مزیت رقابتی هم ایجاد نمی شود.
اینجاست که فناوری اطلاعات و تکنولوژی های دیجیتالی به کمک آن صنعت آمده تا بتواند داده های متنوع را تحلیل کرده و در اختیار مدیران راهبردی آن صنعت قرار دهد.یکی از انواع سیستم هایی که به کمک دستگاهای حجم زیاد برای تحلیل و پردازش آنها می پردازد؛ سیستم خبره (ویزارد سیستم) است.
این سیستم با استفاده از نرم افزارهایی بسیار پیچیده بر اساس تکنولوژی های هوش مصنوعی و شبکه های عصبی قادر به تحلیل داده ها است و البته سخت افزارهایی که برای انجام این نوع عملیات پیچیده به کار می رود، یک سیستم نبوده بلکه مجموعه ای از ابرکامپیوترهای متصل به هم در سراسر دنیا است که از طریق شبکه های کامپیوتری و بستر اینترنت به یکدیگر مرتبط هستند. و درنهایت، ما هم اکنون در حال استفاده از تکنولوژی هایی هستیم که تا چند سال پیش حتی رویای آن هم سخت بود. «
اخبار
چاپ سوم ترجمه رمان «عقاید یک دلقک»
ترجمه رمان «عقاید یک دلقک» نوشته هاینریش بل توسط انتشارات نگاه به چاپ سوم رسید.رمان «عقاید یک دلقک» نوشته هاینریش بل با ترجمه سارنگ ملکوتی به تازگی توسط انتشارات نگاه به چاپ سوم رسیده است.
این اثر، از کتابهای شناختهشده هاینریش بل نویسنده شهیر آلمانی است که در سال ۱۹۷۲ جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد. داستان این رمان درباره دلقکی است که پس از یک دوره بدبیاری و بدشانسی، حین اجرا زمین خورده و زانویش صدمه میبیند. به همین خاطر از دلقکی مشهور و صاحبنام تنزل کرده و تبدیل به یک دلقک ساده میشود. شکست این دلقک باعث شروع روایت داستان زندگیاش برای مخاطب کتاب میشود...
شخصیت اصلی رمان یعنی همان دلقک پس از شکست و شروع به روایت قصه زندگیاش، از کودکی، همسر، زندگی مشترک و ... میگوید و داستانش را در قالب روایت اولشخص در ذهن خود مرور میکند؛ اینکه چگونه با همسرش آشنا شده، چه رویکردی در قبال نازیها داشته، چگونه به یک دلقک تبدیل شده و بعد از شکست چگونه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده و حالا در چه موقعیتی قرار گرفته است...از این کتاب، ترجمههایی توسط ناشرانی چون امیرکبیر، چشمه، جامی، آذرمیدخت و ... هم عرضه شده است.در قسمتی از ترجمه سارنگ ملکوتی از این رمان که از زبان آلمانی به فارسی انجام شده، میخوانیم:
پدر و مادرم پروتستانهای بسیار مذهبی و متعصبی بودند که سر تعظیم به شرایط جدید بعد از جنگ فرود آوردند و مرا به مدرسۀ کاتولیکها فرستادند. من خودم مذهبی نیستم، حتی وابسته به کلیسایی هم نیستم و فقط از متنها و ترانههای مذهبی و نغمههایشان برای درمانم استفاده میکنم. نوای آنها کمکم میکنند دو دردی را که طبیعت در وجودم نهاده به فراموشی بسپارم، دو درد مالیخولیا و سردرد.
از زمانی که ماری با کاتولیکه رفته است (با وجود اینکه ماری خودش کاتولیک است، به نظرم میرسد این لقب برایش مناسبتر است) دردهای من بیشتر شدهاند و حتی در این میان بهترین مسکّنهایم یعنی مناجات و دعاهای سرودواره دیگر برایم درمان نیستند. یک راهحل نسبی گذران از این درد وجود دارد و آن هم «بیخیالی» است، شاید یک درمان همیشگی برایش وجود داشته باشد و آن ماری است. ماری ترکم کرده است.چاپ سوم این ترجمه از اثر مذکور با ۳۰۰ صفحه و قیمت ۲۵ هزار تومان توسط نگاه عرضه شده است.
نمایش «عروسکهای من» در ایروان
نمایش «عروسکهای من» به کارگردانی وحید خسروی در روز ۹ مهر ۱۳۹۷ در شهر ایروان روی صحنه میرود.نمایش «عروسکهای من» به کارگردانی وحید خسروی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به جشنواره بینالمللی هنرهای نمایشی «highfest» کشور ارمنستان راه پیدا کرد.این اثر در واحد نمایش و تئاتر عروسکی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تولید شده است.این جشنواره بینالمللی با حضور بیش از ۴۰۰ نفر شرکتکننده از بیش از ۳۰ کشور جهان همچون روسیه، انگلستان، فرانسه، آمریکا، استرالیا، آلمان، اسپانیا، هلند، هند، ژاپن و ... از ۳ تا ۱۳ مهر ۱۳۹۷ (۲۵ سپتامبر تا ۵ اکتبر ۲۰۱۸) در شهر ایروان کشور ارمنستان برگزار میشود.
باحضور پیشکسوتان و هنرمندان؛
تشییع پیکر کارگردان «شوق پرواز»
پیکر زندهیاد یدالله صمدی صبح امروز از مقابل خانه سینما به سمت خانه ابدی تشییع شد.
ساعت ۹ صبح دیروز پیکر مرحوم یدالله صمدی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون از مقابل خانه شماره ۱ سینما به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد.
این مراسم باحضور پیشکسوتان و هنرمندان سینما و تلویزیون و جمعی از علاقهمندان برگزار شد که سیروس الوند کارگردان و فیلمنامهنویس سینما، محسن امیریوسفی رییس شورای مرکزی کانون کارگردانان در این مراسم سخنرانی کردند.
مرحوم یدالله صمدی بعد از ظهر روز سه شنبه ۳ مهر پس از یک دوره بیماری در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.
ایمنی کامل داروهای فشار خون؛
دستپخت شور رسانهها برای فشار خون
داروهایی که اکنون در داروخانههای مختلف کشور وجود دارند کاملا ایمن هستند و قطع آنها میتواند برای مبتلایان به فشار خون در هر لحظه تبدیل به عارضهای جبران ناپذیر شود. اواخر تیر ماه بود که خبر رسید بعضی نمونههای والزارتان مشکوک به نوعی ناخالصی است و برای آن نمونهها در کشورهای مختلف جمع آوری و امحا شده اند. گویا استرس ناشی از برخی از خبرها سبب شده است در یکی دو ماه اخیر، بیماران از خوردن داروهای فشارخون صرف نظر کنند. زنگ خطر وقتی به صدا درآمد که حجم مراجعات در پی فشار خون بالا افزایش چشمگیری پیدا کرد. خطرات مصرف نکردن این دارو خیلی بیشتر از خطرات احتمالی است که تنها در چند نمونه خاص آن گزارش شده بود و همان موقع نیز جمع آوری شدند.
هر چند که آسیب زا بودن همان نمونههای جمع شده نیز فقط یک احتمال بود.
داروهایی که اکنون در داروخانههای مختلف کشور وجود دارند کاملا ایمن هستند و قطع آنها میتواند برای مبتلایان به فشار خون در هر لحظه تبدیل به عارضهای جبران ناپذیر شود.
بازنویسی آثار کهن و به اشتباه انداختن کودکان
جمالالدین اکرمی میگوید: بازنویسی آثار کهن یک فرآیند تولید انبوه شده است که نویسنده به جای اینکه به هویت اثری مانند «شاهنامه» فکر کند به هویت خود و کسب شهرت برای خودش فکر میکند؛ این مسئله ذهن کودک را نسبت به اثر تغییر میدهد و او را به اشتباه میاندازد.
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: نمونههایی از بازنویسیها همانند بازنویسی «شاهنامه» را میبینیم که عنوان مجموعه تغییری نکرده است و در قالب بازنویسی «شاهنامه» با عنوان «داستانهای شاهنامه» عرضه میشود؛ اما وقتی مجموعه را ورق میزنیم، میبینیم تنها یک بیت از «شاهنامه» برداشته شده و نویسنده داستان را کاملا تغییر داده و داستان جدیدی خلق کرده است که اصلا ردپایی از «شاهنامه» در آن نیست.
اکرمی با ناشایست دانستن این رفتار در بازنویسی آثار کهن برای کودکان و نوجوانان گفت: یادم هست وقتی بچه بودم، ترجمهای از داستان کنت مونت کریستو خواندم که به جای بازنویسی، بدون اطلاع به مخاطب، در آن بازآفرینی انجام شده بود و این تغییر تا سالها من را در مورد تاریخ فرانسه به اشتباه انداخت. رفتار نویسندگان امروز نیز در بازنویسی آثار کهن، کودکان و نوجوانان بسیاری را دچار اشتباه میکند.
او سپس با بیان اینکه آثار کهن در دست نویسندگان امانت هستند بیان کرد: ما نویسندگان حق نداریم وقتی عنوان «شاهنامه» بر یک کتاب میگذاریم و معتقدیم بازنویسی انجام دادهایم داستان را تغییر دهیم. اگر نویسندهای میخواهد تغییری ایجاد کند میتواند در قالب بازآفرینی و با نوشتن مقدمهای تحت تاثیر «شاهنامه» و... این کار را انجام دهد. نگاه ما به تاریخ، نگاه عمقی است و نمیتوانیم تاریخ را با نگاه شخصی خودمان و بدون اینکه چیزی بگوییم تغییر دهیم. این نویسنده کودکان و نوجوانان افزود: کاش ادبیات نوشتاری ما در سینما و تئاتر هم وجود داشت. ادبیات مادر این هنرهاست و کودک و نوجوان نیازمند این بازآفرینیهاست. ادبیات تنها شکل مکتوب ندارد و در سراسر دنیا آن را در قالب موسیقی، سینما و تئاتر بازآفرینی میکنند.اکرمی با اشاره به اینکه برای خواننده امروز، بستر روایتی مهمتر از آشنایی با قواعد شعر است گفت: فرض کنید داستانهای منظومهای مانند آثار نظامی یا جامی که خوانششان به شعر محض است جذابیت چندانی برای کودک و نوجوان ندارد و با آنها همزادپنداری نمیکنند، به این دلیل که ادبیات کهن ما عمدتا به بزرگسالان تعلق دارند. او در پایان درباره تمایلات متفاوت نسل امروز که نیازمند بهکارگیری تخیل نویسنده است بیان کرد: در گفتوگو با بچهها از آنها میشنوم که تمایل دارند داستانی مانند رستم و سهراب بهگونهای متفاوت پیش برود؛ این تمایلات جذاب نسل نوست و به نویسنده این امکان را میدهد تا با اطلاع به مخاطب تخیلش را به کار گیرد و حتی از زبان طنز استفاده کند و فضای جدیدی را خلق کند. البته حتی در بازآفرینی هم بهتر است به بستر روایتی متن وفادار باشیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56462
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56463
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56464
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56465
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56466
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15346/56467
|
عناوین این صفحه
- کوهنوردی در دماوند دستکم باید برای پنج سال تعطیل شود
- چهره ماندگار رشته زبان و ادبیات فارسی کشور درگذشت
- افتتاحیه بیست و ششمین دوره هفته کتاب در کاشان
- کلیدی که درهای قفل شده گردشگری را باز می کند
- اخبار
- بازنویسی آثار کهن و به اشتباه انداختن کودکان