|
زادروز تولد استاد محمدرضا شجریان در کنسرت همایون شجریان در قونیه گرامی داشته شد؛
کنسرت گروه «شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری با صدای همایون شجریان در قونیه برگزار شد
منصور جهانی
زادروز تولد استاد محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در کنسرت عرفانی گروه موسیقی تنبور «شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و با صدای همایون شجریان در شهر قونیه در کشور ترکیه گرامی داشته شد.
با حضور خانم «اسین چلبی» Esin Çelebi نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و دیگر مدیران این بنیاد فرهنگی بینالمللی، آقای ابوالحسن معاون وزیر فرهنگ و هنر کشور ترکیه، خانم فروزنده اربابی نماینده بنیاد بینالمللی مولانا در ایران، دکتر مجید پازوکی مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و از بنیانگذاران بنیاد در شرف تأسیس «بایزید بسطامی»، گروه 70 نفره بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی شامل؛ اساتید دانشگاه، مولویپژوهان، پزشکان، حافظپژوهان، دانشجویان، هنرمندان، فعالان حوزه فرهنگ و هنر و ... از ایران، ناهید تیموری تهیهکننده سینما و تئاتر، چندین ضخصیت فرهنگ و هنر کشور ترکیه، تعداد بیشماری از ایرانیها و علاقمندان به موسیقی؛ کنسرت عرفانی گروه موسیقی تنبور «شمس» به آهنگسازی استاد کیخسرو پورناظری و با صدای همایون شجریان در پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی عرفانی صوفیه در ساعت 20 دیشب سهشنبه 3 مهرماه جاری (25 سپتامبر 2018) در سالن سه هزار نفره کنگره سلجوقیان شهر قونیه در ترکیه برگزار شد و مورد استقبال علامندان به موسیقی از کشورهای مختلف قرار گرفت.
گروه موسیقی تنبور «شمس» در جدیدترین کنسرت خود، قطعاتی از ساختههای جدید و قدیم استاد کیخسرو پورناظری از جمله؛ «افسانه تنبور»، «ماها»، «مغانه»، «امروز»، «یارکان» و آهنگ «مردان خدا» را با صدای همایون شجریان اجرا کردند.
اعضای گروه موسیقی «شمس» که همایون شجریان را در کنسرت پانزدهمین جشنواره بینالمللی موسیقی عرفانی صوفیه همراهی کردند، عبارت بودند از؛ استاد کیخسرو پورناظری ـ آهنگساز و نوازنده تنبور، تهمورس پورناظری ـ نوازنده تنبور و تکنواز تنبور، سهراب پورناظری، ـ نوازنده تنبور و تکنواز تنبور، حسین رضایینیا ـ نوازنده دف، دنیا کمالی ـ نوازنده تنبور و همخوان، سپهر رامین ـ نوازنده تنبور، آیین مشکاتیان ـ نوازنده سازهای کوبهای و کیمیا جمشید ـ نوازنده تنبور.
در پایان این کنسرت موسیقی عرفانی، از طرف خانم «اسین چلبی» نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و آقای ابوالحسن معاون وزیر فرهنگ و هنر کشور ترکیه، با اهدای لوح یادبود از استاد کیخسرو پورناظری به پاس یک عمر تلاش هنری در خدمت به موسیقی عرفانی تقدیر شد و در ادامه نیز، یک عدد ساز نی و همچنین هدایای نفیسی به رسم یادبود به اعضای گروه موسیقی تنبور «شمس» و همایون شجریان اهدا شد.
همچنین جام سفالین نفیس و گُل رُزی که با تربت بارگاه حضرت مولانا پرورش یافته است از طرف خانم «اسین چلبی» و معاون وزیر فرهنگ و هنر ترکیه، به مناسبت زادروز تولد استاد محمدرضا شجریان اسطوره بیبدیل آواز ایران به فرزند ارشد ایشان اهدا تقدیم شد.
در ادامه این مراسم، بنیاد جهانی مولانا با اهدای تندیس و هدایای نفیسی از خانم فروزنده اربابی نماینده بنیاد بینالمللی مولانا در ایران و تنها عضو ایرانی این بنیاد فرهنگی جهانی به پاس تلاشهایشان در خدمت به حضرت مولانا تقدیر شد.
پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی عرفانی صوفیه با همت اداره فرهنگ و گردشگری استان قونیه و با اجرای گروههای مختلف دنیا از جمله؛ کسرت خاص «ت.ر.ت» TRT تحت عنوان «به عشق اهل بیت» از کشور ترکیه، انجمن موسیقی «تاریخی ترکی استانبولی» از کشور ترکیه، گروه «دائوت خان سادوزایی» از کشور افغانستان، گروه «رضوان الاسمر»، گروه «دالینه جابور» از کشور لبنان، گروه موسیقی «شمس» به سرپرستی و آهنگسازی استاد کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان از کشور ایران، گروه موسیقی «آریانا ساوالس» از کشور اسپانیا، انجمن «یادگار ددههای کرکوک» از کشور عراق، گروه «ضابط نبیزاده» از کشور آذربایجان، انجمن «موسیقی عرفانی قونیه»/ آیین سماع از کشور ترکیه، «مناجات یولچی آوا» از کشور ازبکستان و انجمن «عالیم اوغلو» تحت عنوان «رقص روح» از کشور ترکیه در روزهای 29 شهریور ماه امسال تا 8 مهرماه جاری (20 تا 30 سپتامبر 2018) در سالن مرکز کنگره سلجوقیان در شهر قونیه در کشور ترکیه برگزار میشود.
در حاشیه تشییع کارگردان نامی سینمای ایران، یدالله صمدی
بنفشه صمدی: پدرم پُر از شوق زندگی بود
مراسم تشییع پیکر زنده یاد یدالله صمدی با خواندن نماز میت آغاز شد و در ادامه با سخنرانی هنرمندان به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.صبح جمعه ۶ مهرماه جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون در خانه سینما جمع شدند تا پیکر همکار قدیمی خود و کارگردان باسابقه سینمای ایران، یدالله صمدی را به سمت آرامگاه ابدیاش بدرقه کنند.
پیکر مرحوم صمدی که در سالهای اخیر سریال «شوق پرواز» را برای تلویزیون ساخته بود و مورد استقبال هم قرار گرفته بود، در حالی برای تشییع به خانه سینما رسید که جمع زیادی از مردمی که در خیابان «سمنان» ایستاده بودند. او روی دوش مردم و همکارانش به حیاط خانه سینما آمد و ابتدا با توجه به حضور جمعیت، نماز میت توسط حجتالاسلام دعایی خوانده شد.
فاطمه معتمدآریا، بابک کریمی، همایون اسعدیان، محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، فرشته طائرپور، مهدی میامی، فریده سپاه منصور، فرهاد توحیدی، هنگامه قاضیانی، منیژه حکمت، مرتضی رزاق کریمی، خسرو احمدی، منوچهر شاهسواری، کامران ملکی،بهروز شعیبی، امیر شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، محمد مهدی عسگرپور ،جعفری جلوه و... از جمله هنرمندان و مسوولان حاضر در این مراسم بودند.
مراسم که اجرای آن را کامران ملکی برعهده داشت، با نواختن موسیقی و آوازی به زبان ترکی ادامه پیدا کرد و بعد ستاره اسکندری با صدایی بُغض آلود و خطاب قراردادن یدالله صمدی متنی را خواند که در آن مروری بر تمام آثار این فیلمساز شده بود. این بازیگر در بخشی از سوگنامه خود گفت: این روزها هه ما تنها شدیم. شما چرا چشمتان ماند به بیداری؟ مگر نمیدانید نسیان قاعده شده؟ هیچ کس با هیچ کس سخن نمیگوید. شما پر میکشید به آسمان و نمیدانید ما برای چیدن هفت سین چقدر تنها ماندهایم!
در ادامه سیروس الوند در سخنانی به درگذشت چشم آذر، ملک مطیعی، حسین عرفانی و... اشاره و بیان کرد: ما چند فیلمساز قبل از انقلاب بودیم که بود و نبود ما در سایه تردید بود و بعد سینمای ایران با همراهی آقایان انوار و بهشتی راه افتاد و در این بین آقای صمدی دست آموخته کارگردان هایی مثل نصرت کریمی بود.این کارگردان یادآور شد: در فیلمی هم دستیار من بود و بعد خواست فیلمی را خودش بسازد و به او گفتم اگرموفق نشوی دیگر دستیاری هم نمیتوانی بکنی ولی او موفق شد.
این کارگردان افزود: او با فیلم «اتوبوس» شِکُفته شد و با فیلمنامهای خوب یک فرهنگ فولکلور را نشان داد. او به فولکلور آذری خیلی اهمیت میداد این تعصب «یدی» خیلی خوب بود. وی به فعالیت های صنفی او اشاره کرد و گفت: به فعالیت صنفی خیلی اعتقاد داشت ولی هیچ وقت خود را رییس نمیدانست.
در بخشی دیگری از مراسم تشییع یدالله صمدی، هنگامه قاضیانی که در فیلم «پدر آن دیگری» صمدی بازی کرده بود، در حالی که گریه میکرد گفت: من بعد از مرگ پدرم دیگر اینطور گریه نکرده بودم و امروز میخواستم صحبت کنم اما نمیتوانم حرفی بزنم. اما آقای صمدی خوشحالم که شما خصلتهای انسانی زیادی را برای ما زنده کردید.این بازیگر اضافه کرد: حالا که او نیست دوست داشتم برخی گلههایی که در زمان آخرین فیلمشان داشتند را بگویم اما یاد این افتادم که به من گفتند، «هنگامه» شأن ما نیست که گله کنیم.وی ادامه داد: از مردم میخواهم کنار هم باشیم چون ما هیچ کس را جز هم دیگر نداریم. البته میدانم وقت رفتن آقای صمدی بود چون خودش انتخاب کرده بود اما نباید دختر و دامادش را تنها بگذاریم
امیر یوسفی: آنقدر عزا بر سرمان ریخته که وقت سوگواری نداریممحسن امیر یوسفی رییس کانون کارگردانان دیگر سخنران مراسم بود که با اشاره به اتفاقات تلخ چند وقت اخیر گفت: آنقدر عزا بر سرمان ریخته که وقت سوگواری نداریم.
او با اشاره به فیلمهای سینمایی یدالله صمدی و ویژگیهایی از فیلمهایی که ساخته بود، از کارهای صنفی او نیز گفت و افزود: امیدوارم جانشین خوبی برای فعالیت های صنفی ایشان باشیم.
در بخشی دیگر،منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی بیان کرد: یدالله صمدی شرف صداقت بود و این لحظاتی است که به ما میگوید، میشود همدیگر را دوست داشت.او گفت: پاییز هنوز نیامده سینمای ایران برگ ریزان غریبی را تجربه کرد. برگ ریزانی که به ما میگوید حتما بهار دلنشینی در راه است. یدالله صمدی برای همه ما دلبری، رفاقت و سالها در این عرصه، بی اجر و منت کار کرد.
وی ادامهداد: چارهای نیست مرگ میآید و زندگی هم میآید. ولی باید دست دختر این هنرمند را ببوسم بخاطر تمام زحماتی که در این سالها برای «یدی» کشید. «یدی» برای همه ما سنت رفاقت را به جا گذاشت و نشان داد تا از خود عبور نکنیم به جایی نمیرسیم و مطمئن هستم او از خودش عبور کرد و نامی از خود به جا گذاشت. بنابراین راهی جز دوست داشتن همدیگر برای گذر از این روزگار غریب نداریم.
پیکر مرحوم صمدی در پایان مراسم گلباران شد و روی دوش همکاران و خانوادهاش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.تشییع پیکر یدالله صمدی با مارش نظامی ارتش همراه بود.در این برنامه همچنین اعلام شد که مراسم ترحیم این فیلمساز روز نهم مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در مسجد پیامبر اعظم در خیابان شریعتی برگزار میشود.
یدالله صمدی 3 مهر ماه در سن 66 سالگی درگذشت.او به تازگی عمل پیوند کبدی داشت و مدتی بود در بیمارستان «ابن سینا» شیراز بستری بود.
چرا «بدون تاریخ، بدون امضا» راهی مراسم اسکار شد؟
فرهاد توحیدی با تاکید بر اینکه انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» برای شرکت در مراسم اسکار شایسته بوده است، گفت: امروز همه در یک خانه شیشهای زندگی میکنیم و این دور از تصور است که فکر کنیم دیگران از کیفیت زندگی ما بیخبرند و فقط از طریق سینما از آن باز خبر میشوند. این عضو هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار درباره معیارهای انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به ویژه با توجه به برخی از انتقادهای مطرح شده نسبت به تلخی داستان این فیلم، در گفتوگویی بیان کرد: برای انتخاب فیلم اسکار یا هر جشنوارهای طبیعتا سازوکاری وجود دارد. بسیاری از جشنوارهها هیات انتخاب دارند و برخی مثل اسکار از آن دست رویدادهایی است که نماینده رسمی شامل اشخاص حقیقی از صنعت سینمای آن کشور فیلمی را انتخاب و سپس معرفی میکند.
او با بیان اینکه قصد ندارد درباره ساز و کار انتخاب این افراد صحبت کند، افزود: هر سال خانه سینما افرادی را معرفی میکند اما به دلیل مداومت در مکاتبه بنیاد سینمایی فارابی با آکادمی اسکار، در این هیات انتخاب یک نماینده دارد و در واقع محل برگزاری و انجام مکاتبات توسط فارابی تدارک دیده و انجام میشود. با این حال درباره اینکه چطور یک فیلم انتخاب میشود شاید بهتر است به این مثال توجه شود که وقتی قرار است یک مسابقه فوتبال داشته باشیم ابتدا تیم حریف را ارزیابی میکنیم تا تیم خود را بگونهای بچینیم که امید پیروزی وجود داشته باشد، بنابراین طبیعی است که باید بهترین انتخاب با توجه به سازوکار انتخاب فیلم در اسکار مورد توجه قرار گیرد.
این فیلمنامهنویس ادامه داد: در سینمای آمریکا فیلمهای داستانگو در اولویت هستند و سنت داستانگویی قوی است و پسند اعضای آکادمی هم قریب به همین سلیقه عمومی است. شرایط فیلمها نیز روشن است که باید دستکم هفت روز در کشور مبدا به قصد کسب درآمد اکران شده و بلیت فروشی شده باشد. در این بین اگر چند فیلم داستانگو که شرط اکران را هم داشته باشد در شرایط اولیه دراختیار داشته باشیم باید به یک نکته مهمتر توجه شود و آن هم این است که ببینیم کدام فیلم افتخارات بینالمللی بیشتری دارد، چون آزموده شده که چنین فیلمی در فهرست نهایی نامزدهای خارجی برای انتخاب بهترین اثر شرایط بهتری دارد.
توحیدی گفت: بر این اساس از میان فیلمهای سال قبل؛ 11 اثر را برای مرحله نهایی انتخاب کردیم که در بین آنها افتخارات جهانی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» (به کارگردانی وحید جلیلوند) بیشتر بود، یعنی از جشنواره ونیز گرفته تا آسیا پاسیفیک و دیگر جشنوارههای رده «A» مورد اقبال قرار گرفته بود. البته ممکن است بگوییم فیلمهای دیگری هم بودند که افتخاراتی داشتند، اما در اینباره کلاس جشنوارهها و نوع جوایز هم در نظر گرفته شده و مهمتر از آن اینکه، باید ببینیم آیا فیلم پخش کننده خارجی دارد یا خیر و اگر دارد کیست؟ چون این مساله در بخش تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد و در این باره هم «بدون تاریخ بدون امضا» از شرایط خوبی برخوردار بود.
وی در ادامه اظهار کرد: افزون بر این، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در تعداد زیادی از سینماهای آمریکا اکران شده و از نظر اعضای کمیته انتخاب شانس بیشتری برای رقابت شانه به شانه با دیگر فیلمهای بخش خارجی اسکار دارد چراکه همه میدانیم امسال فیلمهای بسیار خوبی از کشورهای دیگر معرفی شدهاند و نماینده ایران رقابت سختی خواهد داشت.
او خاطر نشان کرد: با وجود سازوکاری که این چنین مورد توجه قرار گرفته، به عنوان شرط لازم ارزشهای سینمای یک اثر هم مورد توجه و قضاوت بوده است. در فهرست نهایی ما سه فیلم انتخاب شد که از هر لحاظ، کمیته تصور کرده بود شرایط لازم را دارد و در آخر در شرایط برابر شانس «بدون تاریخ، بدون امضا» به دلایلی که توضیح دادم بیشتر از بقیه بود. توحیدی درباره آنچه به عنوان سیاه نمایی درباره این فیلم مطرح میشود هم گفت: متاسفانه بحثهای این چنینی مثل همان داستان ملانصرالدین است که ملّا، سوار خری بود و افسارش به دست پسرش و هر کاری کردند مردم حرفی درباره آنها زدند. درباره معرفی فیلم به اسکار هم همین شرایط است. اگر «به وقت شام» معرفی میشد یک حرف میزدند و اگر «تنگه ابوقریب» انتخاب میشد یک حرف دیگر. در واقع هر جناح و دستهای به تناسب دیدگاه و موضعی که دارد به شکلی اظهارنظر میکند. پس بهترین راه بی اعتنایی به اینگونه حرفهاست چون مسیر شایستگی چیز دیگری است.
او گفت: ضمن اینکه نباید فراموش کرد تمام این فیلمها از سینمای ایران مجوز دارند یعنی پروانه ساخت و نمایش داشته و مردم در سینماها به تماشای آنها نشستند. پس آیا این محصول سینمای ایران نیست؟ علاوه بر این باید توجه داشت، اگر با این نوع مقیاسها بخواهیم به فیلمی نگاه کنیم «بچههای آسمان» (به کارگردانی مجید مجیدی) هم نباید به اسکار معرفی میشد چون دو کودک معصومی را نشان میدهد که یک جفت کفش بیشتر در خانه ندارد و میتوان دربارهاش گفت که این چه فقر سیاهی است که از ایران نمایش داده میشود؟ در حالی که داستان «بچههای آسمان» در کتابهای درسی ژاپن تدریس میشود و آیا اگر این فیلم به اسکار نمیرفت این چنین مورد توجه قرار میگرفت؟
توحیدی گفت: در «بدون تاریخ، بدون امضا» هم علیرغم تلخی و برخی سیاهیهایی که از آن نام برده میشود بارقه امیدی هم وجود ،چون قهرمان داستان به دنبال این است که حقیقت را پایمال نکند ولو به قیمت از دست دادن موقعیت شغلی خود.او تاکید کرد: امروز همه در خانه شیشهای زندگی میکنیم و دور از تصور است که فکر کنیم در کشوری هستیم که دیگران از کیفیت زندگی ما بیخبرند و فقط از طریق سینما از آن مطلع میشوند چرا که اخبار کشور ما در صدر اخبار بینالمللی است و این حرف سنجیدهای نیست که این فیلم تصویر سیاهی را از جامعه ایران به جهانیان نشان میدهد. البته همانطور که در اروپا و آمریکا اشکالاتی وجود دارد در ایران هم میتواند باشد، اما مهم این است که اینها همه واقعیت ایران نیست چون ایران یک کشور پیشرفته با تاریخ و فرهنگی هفت هزار ساله است. بنابراین تصور میکنم نمایندهای که برای شرکت در مراسم اسکار انتخاب شده شایسته است و امیدوارم توفیق خوبی به دست آورد.
اخبار
درآمد ۶۱ میلیاردی سینمای ایران در تابستان
گیشه سینماها در فصلی که گذشت حسابی داغ بود طوری که این هفته خبرگزاریها از درآمد ۶۱ میلیاردی سینمای ایران در فصل تابستان خبر دادند.
گیشه سینماها در فصلی که گذشت حسابی داغ بود طوری که این هفته خبرگزاریها از درآمد ۶۱ میلیاردی سینمای ایران در فصل تابستان خبر دادند؛ اما نکته مهم اینجاست فیلمهایی که در فصل تابستان به نمایش درآمدند چه کم و کیفی داشتند.
«آستیگمات» میزبان پاییزی مخاطبان سینما
فیلم سینمایی «آستیگمات» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجیدرضا مصطفوی پاییز امسال در سینماها اکران می شود.فیلم «آستیگمات» ساخته مجیدرضا مصطفوی که پس از ۶ ماه موفق به دریافت پروانه نمایش شد این روزها در حال آماده سازی مواد تبلیغاتی است و با قطعی شدن سرگروه، پاییز امسال در سینماهای تهران و شهرستان ها اکران می شود.آستیگمات» اردیبهشت امسال برای اولین بار در بخش مسابقه «جلوه گاه شرق» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: یه روده راست تو شکمش نیست، یادت رفته تو چشممون زل میزد دروغ می گفت. اون برگرده همه را عاصی میکنه...مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، حسین پاکدل، سیامک صفری، بهنوش بختیاری، حسام محمودی، محمد شاکری و (با حضور) نیکی کریمی بازیگران این فیلم هستند.
«خوک»، بهترین فیلم جشنواره بینالمللی «گولاند»
فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از دوازدهمین جشنواره بینالمللی «گولاند» در شهر تولوز فرانسه شد.جدیدترین ساخته مانی حقیقی در حالی جایزه بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی را از آن خود کرد که در بخش اصلی جشنواره آثار مطرحی چون «خانهای که جک ساخت» به کارگردانی «لارس فنتریه»، «دونباس» ساخته «سرگی لازنیتسا» و «اوج» به کارگردانی «گاسپار نوئه» نیز حضور داشتند.
فیلم «خوک» اولین نمایش جهانی خود را به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره برلین پشت سرگذاشت.در این فیلم حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، پری ناز ایزدیار، سیامک انصاری، علی باقری، مینا جعفرزاده، آیناز آذرهوش ایفای نقش کردهاند و رضا یزدانی، بیوک میرزایی، سهیلا رضوی و علی مصفا نیز حضور دارند.
در خلاصه داستان «خوک» آماده است: «حسن خشمگین است. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستارهی محبوبش صبر ندارد و میخواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کمکم حافظه خود را از دست داده. مزاحم جذابی او را هر جا میرود تعقیب میکند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمیگیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتلها در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل میشود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهی هوشمندانهای بکشد...»دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم «گرولاند» از تاریخ۱۴ تا ۲۳ سپتامبر (۲۳ شهریور تا اول مهرماه) در کشور فرانسه برگزار شد.
اخبار
هنرمندان «رستاخیز سرخ» مهمان سی و چهارمین «اتفاق ترانه» می شوند
محسن جلیلی و مهدی آقایی آهنگسازان آلبوم موسیقی «رستاخیز سرخ» به همراه سعید نبئی نوازنده ترومپت روز شنبه 7 مهرماه مهمان سی و چهارمین «اتفاق ترانه» می شوند.
به گزارش امتیاز، در سی و چهارمین محفل موسیقی و شعر «اتفاق ترانه» که توسط اهورا ایمان اجرا می شود، علاوه بر سخنرانی محسن جلیلی موسیقی دان، سعید نبئی نوازنده ترومپت و مهدی آقایی نوازنده پیانو به اجرای موسیقی می پردازند.
ارائه مباحثی درباره تاریخچه نوحه های عاشورایی، تلفیق شعر و موسیقی توسط عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانهسرای کشورمان به عنوان کارشناس ترانه با همراهی محسن جلیلی و اهورا ایمان از دیگر بخش های این رویداد است.
همچنین در این محفل شعر و موسیقی قطعاتی از آلبوم «رستاخیز سرخ» که از تازهترین تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری است، اجرا می شود. این آلبوم شامل ۱۱ قطعه موسیقی با آهنگسازی محسن جلیلی و مهدی آقایی و با همکاری هنرمندانی چون سعید نبئی(ترومپت)، مهدی آقایی(پیانو و کیبورد)، علیرضا مصدقی(عود) است و ضبط، میکس و مسترینگ آن در استودیو هلال انجام گرفته است و همزمان با ماه محرم وارد بازار موسیقی کشور شده است.
سی وچهارمین «اتفاق ترانه» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و مرکز موسیقی حوزه هنری شنبه 7 مهرماه از ساعت16 در تماشاخانه مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار میشود. ورود برای عموم علاقهمندان به این محفل ادبی آزاد است.
«خوک» بهترین فیلم جشنواره «گرولاند» فرانسه شد
فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از دوازدهمین جشنواره بینالمللی «گولاند» در شهر تولوز فرانسه شد.
جدیدترین ساخته مانی حقیقی در حالی جایزه بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی را از آن خود کرد که در بخش اصلی جشنواره آثار مطرحی چون «خانهای که جک ساخت» به کارگردانی «لارس فنتریه»، «دونباس» ساخته «سرگی لازنیتسا» و «اوج» به کارگردانی «گاسپار نوئه» نیز حضور داشتند.
فیلم «خوک» اولین نمایش جهانی خود را به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره برلین پشت سرگذاشت.
در این فیلم حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، پری ناز ایزدیار، سیامک انصاری، علی باقری، مینا جعفرزاده، آیناز آذرهوش ایفای نقش کردهاند و رضا یزدانی، بیوک میرزایی، سهیلا رضوی و علی مصفا نیز حضور دارند.
در خلاصه داستان «خوک» آماده است: «حسن خشمگین است. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستارهی محبوبش صبر ندارد و میخواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کمکم حافظه خود را از دست داده. مزاحم جذابی او را هر جا میرود تعقیب میکند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمیگیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتلها در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل میشود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهی هوشمندانهای بکشد...»
دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم «گرولاند» از تاریخ۱۴ تا ۲۳ سپتامبر (۲۳ شهریور تا اول مهرماه) در کشور فرانسه برگزار شد.
برپایی نمایشگاه گروهی کانسپت انیمیشن
نمایشگاه گروهی کانسپت انیمیشن با عنوان « عنصر پنجم « در گالری بهار، خانهی هنرمندان ایران گشایش خواهد یافت.این نمایشگاه در بر گیرندهی آثار طراحی فضا و طراحی شخصیت بیست تن از طراحان حرفهای انیمیشن ایران است.هنرمندان این دورهی این نمایشگاه عبارتند از: حسین اجاقی، پویاتیموریان، آرتمیس حبیبی آزاد، محمدرضا خانزاد، محمد خیراندیش، راشین خیریه، حسین رجب غلامحسینی، مهناز سلیمان نژاد، حمید سهرابی، مهدی شیری، حسین صافی، آریا صفارزادگان، هادی طبسی، نوروز عباسی، علی کیانی امین، محمود مختاری، مهرداد ملک احمدی، محسن ملکوتی، مهدی موحد و مرتضی نائیجی.این نمایشگاه با همکاری خانهی هنرمندان ایران و انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران ( آسیفا ) از تاریخ 6 الی 17 مهر ماه جاری بر قرار و بازدید برای عموم مردم آزاد است.
انتقاد از تولید آثاری کلیشه ای و سطحی در تئاتر دفاع مقدس
مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان به کم کاری دستگاه های مسئول در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس اشاره فرمودند که همین تذکر کافی است تا متولیان امر خود را ملزم به بازنگری در عملکردشان بدانند.مساله دفاع مقدس و جنگ هشت ساله تحمیلی همواره از موضوعات مهم و مورد توجه جامعه هنری بوده و اگر نگاهی به تولیدات دهه های ۷۰ و ۸۰ تئاتر ایران بیندازیم می بینیم که هنرمندان به تولید و اجرای آثار درخور توجه و تأثیرگذاری با موضوع دفاع مقدس پرداختند و توانستند نسل های مختلف را جذب کند.زمانی جشنواره تئاتر دفاع مقدس تبدیل به رویدادی شده بود که در آن ایده ها و آثاری قابل تأمل در زمینه دفاع مقدس تولید و وارد عرصه تئاتر حرفه ای ایران می شد و پذیرای هنرمندان مختلف تئاتر از جوان تا پیشکسوت و حرفه ای بود.
اما یکی از آسیب های جدی که در همان دوران فعالیت رو به رشد تولید و اجرای تئاتر دفاع مقدس وجود داشتد، فقدان پژوهش و کمبود تنوع موضوعی در حوزه دفاع مقدس برای بیان بر صحنه تئاتر بود که این آسیب بیشتر ریشه در نگاه برخی مدیران و مسئولان داشت که به مرور خود را متولی و صاحب نظر در همه ارکان تئاتر دفاع مقدس معرفی کردند. این اتفاق باعث شد تا برخی هنرمندانی که با دغدغه در زمینه تئاتر دفاع مقدس فعالیت می کردند فضا را برای به صحنه بردن موضوعات مختلف دفاع مقدسی مناسب نبینند و به مرور زمان از گردونه فعالیت کناره گیری کنند.
در این بین برخی هنرمندان نیز با استفاده از بودجه های حمایتی که برای تئاتر دفاع مقدس در نظر گرفته می شد به تولید آثاری کلیشه ای و سطحی پرداختند که نه تنها در معرفی زوایای مختلف دفاع مقدس مؤثر نبودند بلکه منجر به ایجاد دافعه ای در میان مخاطبان شدند. نکته قابل اعتنا اینکه همین افراد با معرفی خود به عنوان فعالان حوزه تئاتر دفاع مقدس و تئاتر دینی توانستند از برخی امکانات و بودجه های دولتی برای تولید آثاری بهره ببرند که تاثیرگذاری قابل توجهی نداشتند و با گذشت زمان نامی هم از آن آثار باقی نماند.
همین گروه از هنرمندان با ایجاد کارنامه ای از تولیدات ارزشی برای خود، به مرور وارد مدیریت هنری و تئاتری شدند و همین نگاه کلیشه ای را در مدیریت نیز ادامه دادند و جالب اینکه برخی از آنها بعدها از قطار تئاتر دفاع مقدس و دینی پیاده شده و به خارج از کشور مهاجرت کردند و برخی دیگر به تولید آثار تجاری با هزینه های هنگفت مشغول شدند.
با گذشت دهه ۸۰ و ورود به دهه ۹۰ شاهد کمرنگ تر شدن فعالیت ها در عرصه تئاتر دفاع مقدس شدیم و حتی جشنواره تئاتر دفاع مقدس نیز در ضعیف ترین شکل خود برگزار شد. در این وضعیت دستگاه های مسئول و متولی تئاتر دفاع مقدس نیز به شکلی رفتار و برنامه ریزی کردند که گویی دغدغه لازم را به منظور بیان مفاهیم و موضوعات مختلف این عرصه برای مخاطبان نسل جوان نداشتند آنهم مخاطبانی که خود دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه نکرده اند.
در حالی که رهبر معظم انقلاب بر فعالیت هر چه بیشتر و تاثیرگذارتر در زمینه ادبیات و هنر دفاع مقدس تاکید می فرمایند، جا دارد در حوزه تئاتر دفاع مقدس چه در بخش بدنه دولتی و چه در میان فعالانی که خود را دغدغه مند این حوزه معرفی کرده اند، فعالیت های در خور توجهی شکل بگیرد و کمی هم از هزینه ها و روابطی که این روزها صرف تولید آثار تجاری با هزینه های میلیاردی یا تولید آثار سفارشی و بیلان پرکن با سطح کیفی پایین می شود در جای درست خود و در مسیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم فرموده اند، شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15347/56468
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15347/56469
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15347/56470
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15347/56471
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3885/15347/56472
|
عناوین این صفحه
- کنسرت گروه «شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری با صدای همایون شجریان در قونیه برگزار شد
- بنفشه صمدی: پدرم پُر از شوق زندگی بود
- چرا «بدون تاریخ، بدون امضا» راهی مراسم اسکار شد؟
- اخبار
- اخبار