|
آمار پناهندگان افغانستانی در ایران چقدر است؟
2 کاغذهای موجود در گمرکات تا ۲ هفته دیگر ترخیص میشود
8 پلیس فتا اعلام کرد:
شناسایی ۲۱۷۵ سایت قمار در کشور
2 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
کاهش ارزش پول ملی، دلالی و سفته بازی از دلایل اصلی گرانی است
3 وزیر امور اقتصادی و دارایی احتمال داد:
جمعآوری بخشی از شعب با الکترونیکی شدن خدمات بانکی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برخی بانکها در برخی نقاط که توجیه چندان اقتصادی نداشته شعبه احداث کردهاند، گفت: با توجه به الکترونیکی شدن بخش زیادی از خدمات بانکی، شاید بخشی از شعب جمع آوری شود. فرهاد دژپسند گفت: زمانی که مطالبات معوق بانک ها بالا است و بانک ها با ابزارهای تعریف شده نمی توانند مطالبات خود را وصول کنند به همان میزان امکان اجرای تسهیلات آنها کاهش می یابد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برخی بانک ها در برخی نقاط که توجیه چندان اقتصادی نداشته شعبه احداث کردهاند، افزود: این موضوع سبب می شود هزینه بانک ها افزایش یابد، لذا با توجه به الکترونیکی شدن بخش زیادی از خدمات بانکی شاید نیاز باشد که بخشی از شعب جمع آوری شود. وزیر راه و شهرسازی: در حق مستاجرها ظلم شده است
تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حرف مستاجران درست بوده و در حق آنها ظلم شده است گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه دارد که عرضه و تقاضای مسکن را در بازار متعادل کند.
محمد اسلامی گفت: اینها سیاستهایی است که باید پابرجا باشد و ما دنبال میکنیم تا حوزه مسکن تقویت شود. سیاست ما توسعه جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین است و این هدفی است که دنبال میکنیم. برای بخش کم درآمد که دهک یک و دو هستند به آنها واحد مسکونی واگذار کردیم.../ صفحه 3
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان:
تعداد زیادی خودرو در خودروسازیها انبار شده است
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودرو در خودروسازیها انبار شده است گفت: به این خودروسازیها هشدار داده شده تا نسبت به فروش این خودروها اقدام کنند تا نیاز جامعه به این محصولات را کم کنند.
عباس تابش در حاشیه بازدید از سردخانههای خرما در جمع خبرنگاران به مذاکرات فشردهای که با تولیدکنندگان و تجار بم داشت اشاره کرد و اظهار داشت: به لطف خدا توانستهایم بیش از یک هزار تن خرما به قیمت 23 هزار تومان به اضافه هزینه حمل آن را خریداری کردهایم.
وی افزود: لطف وهمکاری تولیدکنندگان بود که توانسته با این قیمت خرما را عرضه و بازار را تنظیم کنیم تا این محصول بتواند در سفره روزهداران قرار گیرد.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان به تفاهمنامهای که با فرماندار بم و نماینده مردم شرق استان کرمان در رابطه با ممنوعیت صادرات خرما داشتیم گفت: در این تفاهمنامه قید شده به شرطی که بازار ماه رمضان و نیاز داخل کشور تامین شود هیچ ممنوعیتی برای صادرات خرما وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در اعمال محدودیت صادرات، اعم از خرما و یا هر کالای دیگری اولویت اول تامین نیاز داخلی است عنوان کرد: هر چند در شرایط کنونی تحریم، صادرات برای ما بسیار مهم است و قطعا به صادرات چشم داریم اما اولویت اول ما تامین نیاز داخلی است.
تابش با اشاره به ادامه کار تولید خودرو در خودروسازی بم گفت: برای تامین قطعات خودروسازی تدابیری اندیشیده شده تا به شکل دیگر واردات قطعات داشته باشیم تا این صنعت از چرخه باز نایستد.
وی با بیان اینکه تاکنون مقداری از قطعات وارد کشور شده و بخشی دیگر در حال وارد شدن است عنوان کرد: ظرفیتی که در ارگ جدید وجود دارد بسیار خوب است.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودرو در خودروسازیها انبار شده است گفت: به این خودروسازیها هشدار داده شده تا نسبت به فروش این خودروها اقدام کنند تا نیاز جامعه به این محصولات را کم کنند.
وی با بیان اینکه هرچند یکی دو تا از خودروسازیها به دلیل تحریم نیاز آنها تامین نشده است افزود: تدابیری اندیشیده شده تا مشکلات به وجود آمده به طریقی دیگر حل شود.
تابش با اشاره به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری رونق تولید نامگذاری شده است بیان کرد: اصل کار ما حفظ تولید و اشتغال موجود است تا بتوانیم از پیچ تحریمها با موفقیت رد شویم.
رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان با تاکید بر دو معیار کیفیت و قیمت منطقی به عنوان شاخصهای اصلی مدنظر مصرفکنندگان گفت: برای رعایت حقوق مصرفکننده از سوی واحدهای تولیدی، ارزان فروشی شرط لازم است ولی کافی نیست.
وی با تاکید بر اهمیت الزام تولیدکنندگان به تحویل کالای با کیفیت به مصرفکنندگان، افزود: اگر کالایی تولید شود که با مقررات استاندارد مطابقت داشته باشد و نیازهای اولیه مصرفکننده را رفع کنند مردم ترجیح میدهند کالای ایرانی مصرف کنند که در نهایت تولید ملی رونق پیدا میکند.
تابش با بیان اینکه هر چند دو شاخص قیمت و کیفیت برای انتخاب واحد تولیدی حامی حقوق مصرفکننده بیش از دیگر شاخصها مد نظر شهروندان است گفت: تولیدکننده امروزی باید مقوله قیمت کالای تولید شده خود را با شرایط فعلی کشور منطبق سازد و کیفیت را فدای قیمت نکند.
وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرفکننده در تنظیم بازار به صورت متوسط روزانه قیمت 92 قلم کالا را کنترل میکند و از نظر کمبود و مازاد تامین کالا نظارت دارد گفت: به طور مثال برنج هندی به اندازه لازم در کف بازار داشتهایم.
رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در قیمت تحویل خودرو به مصرفکننده نداشتهایم افزود: تدابیر افزایش فروش فوریها و افزایش تحویل تعهدات عقب افتاده با افزایش تولید قیمتها را تعدیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه با تدابیری که برای افزایش تحویل فوری و تعهدات انجام میشود مشکلات برطرف خواهد شد عنوان کرد: راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است و هر مصرفکنندهای که آنلاین به خودروهای پرتیراژ نیاز داشته باشد خودروی خود را به موقع تحویل خواهد گرفت.
تابش با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده به عنوان تنها متولی کارشناسی قیمت در کشور است افزود: دو نوع افزایش قیمت وجود دارد که یکی مربوط به گرانی کالا و دیگری گران فروشی کالاست که سازمان حمایت مسئول بخش دوم این موضوع است و گرانی کالا بهدلیل عدم تامین به اندازه محصول در بازار بوجود میآید.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران از تغییر وضعیت بازار خودرو خبر داد:
کسانی که با قیمتهای بالا خودرو خریدند منتظر زیان باشند
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران گفت: کسانی که با قیمت های بالا در یک ماه اخیر خودرو خریدهاند در انتظار زیان باشند.
سعید موتمنی افزود: قیمتها در بازار خودرو طی بیست روز اخیر بسیار غیر منطقی بالا رفته بود. بازار در حال تعدیل خود است از این رو بسیاری ازفعالان بازار در انتظار تعدیل هستند و معتقدند ریزش قیمت ها در این بازار به زودی آغاز میشود .
وی با اشاره به اینکه میزان ریزشها و تحولات قیمتی در بازار وابسته به نحوه عملکرد خودروسازان است،گفت: در شرایط کنونی خرید و فروشی در کار نیست و در نتیجه اخباری که در خصوص رشد قیمت ها منتشر می شود مبنای درستی ندارد.
او تاکید کرد: دیروز دعوتنامه های خودروی ۲۰۰۸ ارسال شد و ناگهان، تنها به واسطه ارسال این دعوتنامهها ، قیمت این خودرو در بازار ۲۳ میلیون تومان کاهش یافت، پس می بینیم تحویل به موقع خودروها اتفاقا سبب می شود بازار به تعادل برسد و قیمتها بی ضابطه بالا نرود.
او در توضیح این مطلب ادامه داددر دوره افزایش شدید قیمتها ، ۲۰۰۸ حتی به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان هم رسید اما در حال حاضر حدود ۳۷۵ تا ۳۸۰ میلیون تومان فروخته می شود . این یعنی نوسان قیمت این خودرو در دوره ای کوتاه نزدیک به صد میلیون تومان بوده است.
کدام بازار ؟ کدام خرید و فروش؟
وی با تاکید بر اینکه قیمت خودروها در حال حاضر افزایش چندانی ندارد،درباره نرخ های متعدد و متفاوت بازار گفت: برخی خودروها را با قیمت بالا خریده اند و در حال حاضر مقابل قبول قیمت بازار مقاومت می کنند . به عنوان مثال می بینیم یک خودرو در یک نمایشگاه ۵ میلیون تومان بالاتر از نمایشگاهی دیگر است و علت به قیمت خرید باز می گردد اما به نظر می رسد باید بپذیرند که این قیمت ها غیر واقعی بوده و بازار باید با قیمت های تازه که امکان خرید و فروش را داشته باشند، کار کند. به گفته وی بخش مهمی از قیمت ها در ۲۰ روز گذشته تنها روی کاغذ بالا رفت و معامله ای بر پایه آن صورت نگرفت.
وی در جواب این پرسش که ایا قیمت پراید ۱۱۱ به ۵۷ میلیون تومان رسیده است یا خیر؟ گفت: این مدل پراید حتی قیمت ۶۰ میلیون تومان را هم دید اما در حال حاضر برخی قیمت ان را ۵۷ میلیون تومان اعلام میکنند در حالی که قیمت خرید و فروش این مدل خودرو ۵۴ میلیون و پانصد هزار تومان است.
به گفته وی قیمت پراید ۱۳۱ حدود ۵۲ میلیون تومان است که با قیمت ۵۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می شود. او قیمت پژو ۴۰۵ را ۸۴ میلیون تومان ، سمند ال ایکس را بین ۸۵ تا ۸۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ را تا ۱۰۳ میلیون تومان اعلام کرد.
وی گفت: تیبای صندوق دار حدود ۵۳ تا ۵۴ فروخته می شود و قیمت تیبا دو ۶۰ میلیون تومان است.
یادداشت
افراطی ها و فساد فوتبال ایران
احسان صدری
اتفاقات هفته ماقبل پایانی لیگ برتر سوالات جدی را در ذهن فوتبال دوستان ایجاد کرده است.
از واکنش های احساسی و طبیعی طرفداران تیم های برنده و بازنده که بگذریم بعضی از حوادث این هفته احتمالا باید از نگاه بالاتری هم بررسی شود .ولی سوال اصلی این است که چرا رسانه های فوتبالی در کشور ما حاضر نمی شوند یک گزارش آماری از سیر عجیب حوادث این هفته ارائه کنند .
چرا با اینکه خیلی در گعده های فوتبالی اهالی ورزش صحبت از جریان فساد حاصل از شرط بندی های کلان می شود هیچ رسانه ای حاضر نیست به این حیطه وارد شود؟
یکی از مهم ترین دلیل هایش احتمالا ترس از ترول های اینترنتی و فضای افراطی هواداران آبی و قرمز است .
هواداران فوتبال این روزها خواسته و ناخواسته رسانه های جدی ورزشی را محافظه کار کرده اند .هر یادداشت و تحلیلی با واکنش های عجیب و غریب و هشتگ های بی ربط روبرو می شود و اتهام باند بازی و رنگی بودن را به سوی سایت ، خبرگزاری و یا روزنامه سرازیر می کند. دیگر رسانه ها حوصله درگیری با هواداران خشمگین و بی منطق را ندارند و ترجیح می دهند وارد مسائل چالش برانگیز نشوند . ولی انگار همگی از یاد برده ایم اگر رسانه را ترسو و نحیف کنیم بی تردید ریشه های فساد را آبیاری کرده ایم. و مفسدان را گردن کلفت تر .از طرفی ،اهالی رسانه های مستقل هم حق ندارند چشم خود را بر واقعیات ببندند و بهانه بیاورند که فضا برای این چنین گزارش هایی مهیا نیست. بخشی از فضای موجود حاصل تسامح و آسان گیری رسانه ها در برابر فساد است.
اگر نگاهی به نمونه های اروپایی این قبیل اتفاقات در فوتبال جهان بیندازیم متوجه خواهیم شد که ابتدا باید رسانه ها گزارش و تحلیل های جدی از شبهات ارائه دهند تا آلارم نهادهای بالادستی به صدا در بیاید و وارد مبارزه با آلودگی ها شوند ولی در ایران همه دست روی دست گذاشته ایم و مسئولیت را متوجه دیگری می دانیم.
سرمقاله
بیماری بیش تفسیری
محمد هدایتی
توضیح: محد هدایتی در این یادداشت کوتاه به چیزهایی اشاره می کند کهب رای همه ما اتفاقا می افتد.اینکه چرا هیمشه در حال تحلیل همه چیزیم؟ چرا از این همه تحلیل سودی نمی بریم و اینکه چرا نمی خواهیم تغییر کنیم.یادداشت محمد هدایتی دستکم برای خود من بسیار آموزنده بود.امید که برای شما هم آموزنده باشد.
***
هومن جعفری:
کسانی را می شناسم که برای در امان ماندن از فروپاشی روانی[به تعبیر خودشان] قید شنیدن و دنبال کردن اخبار را زده اند. دیگر تاب پرسش «چه می شود؟» را ندارند. «چه باید کرد؟» که، همچون پرسشی اجتماعی، مدت هاست به محاق رفته. این است که تن می دهند به نوعی انزوا. وحشتناک است. تصور کنید فرد به جایی برسد که صحبت از عالم بیرون و اتفاقات آن آرامشش را سلب می کند. این واکنش تا چه اندازه اصیل است؟ نمی دانم. به این بهانه اما کمی هم به مسئله تحلیل یا تفسیر این عالم بیرون فکر کنیم؛ به این هجوم لحظه به لحظه اخبار و تحلیل ها، با پسوندهایی چون فوری یا داغ.
راستش فکر می کنم ما در ایران با نوعی مسئله «بیش تفسیر» مواجهیم. تفسیر و تحلیل مداوم و کمی هم مازوخیستیِ وضعیتی که اسفناک ارزیابی می شود.
اسم رمز حیات اجتماعی و سیاسی ما در تمام این سال ها «بحران» بوده است و مادامی که هنجار، بحران باشد[چه پارادوکسی] لاجرم باید درباره شرایط گفت، درباره ساختارها، روابطشان و این چیزها. همه این دیدن ها و گفتن ها، منطقا باید به نوعی سیاسی شدن جامعه یا معطوف به کنش شدنش منجر شود. ما اما به بیماری تفسیر و صحبت کردن مداوم درباره شرایط دچاریم. هرکس، با هر ابزار و مدیومی دائم در حال گفتن و تحلیل کردن است، به شکلی خیلی وسواسی و بیمارگون. چسبیدن به تحلیل و از پا درآمدن در همان مرحله. نوعی ارضا شدن و در عین حال عقیم شدن. می فهمم که کنش جمعی در خلا رخ نمی دهد و ملزوماتی دارد. ساختی وجود دارد که مانعش می شود. اما فکر می کنم مسئله «بیش تفسیر» تا حدی خود به بخشی بدل شده است از همان ساخت یا منظومه ای که وضعیت موجود را بازتولید می کند یا مانع از تغییرش می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65396
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65397
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65398
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65399
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65400
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65401
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65402
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65403
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65404
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4036/17538/65405
|
عناوین این صفحه
- آمار پناهندگان افغانستانی در ایران چقدر است؟
- کاغذهای موجود در گمرکات تا ۲ هفته دیگر ترخیص میشود
- شناسایی ۲۱۷۵ سایت قمار در کشور
- کاهش ارزش پول ملی، دلالی و سفته بازی از دلایل اصلی گرانی است
- جمعآوری بخشی از شعب با الکترونیکی شدن خدمات بانکی
- تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین
- تعداد زیادی خودرو در خودروسازیها انبار شده است
- کسانی که با قیمتهای بالا خودرو خریدند منتظر زیان باشند
- یادداشت
- سرمقاله