|
بازگشت ۱۳۵۱ فسیل ۸ میلیون ساله به کشور
همین صفحه راهاندازی قطار حومهای در غرب مشهد
صفحه 3 اروپا مقصد ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران در پساتحریم
صفحه 11 مدیرکل دفتر نظارت گمرک ایران اعلام کرد:
کشف محموله گیوتین متعلق به داعش
همین صفحه نزدیک ۷ میلیون تهرانی کار نمیکنند؛
بیکاری پایتخت ۲ برابر شد
جدیدترین آمارها نشان میدهد از ۱۰.۹ میلیون تهرانی در سن کار تنها ۳.۶ میلیون نفر شاغل بوده و ۶.۹ میلیون نفر هیچگونه فعالیتی ندارند. در عین حال، ۳۳۱ هزار پایتخت نشین بیکار هستند.
به گزارش مهر، تهران پرجمعیت ترین شهر کشور و مرکز سیاسی کشور است. میلیونها نفر در این کلانشهر بزرگ زندگی می کنند و هر روزه صدها هزار نفر نیز برای کار از شهرها و استانهای مجاور مانند البرز برای کار به این شهر بزرگ وارد میشوند.
در همین حال، تهران دارای بزرگترین بازار کار کشور است. تحولات در این کلانشهر آنقدر حائز اهمیت است که می تواند بازار کار سایر مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ بنابراین وجود مراکز سیاسی، وزارتخانه ها، سازمانها، مراکز مختلف دولتی، عمومی و خصوصی و ... باعث افزایش ضریب اهمیت این شهر شده است.
بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت بازار کار پایتخت نشان میدهد در سال ۹۳ تعداد ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۷۰۱ نفر از کل جمعیت ۶۳ میلیون و ۳۳۵ هزارنفری در سن کار کشور، در استان تهران سکونت داشته اند.
گزارش وزارت کار از اوضاع بازار کار پایتخت
با این وجود، از حدود ۱۱ میلیون فرد در سن کار پایتخت در سال گذشته تنها ۳ میلیون و ۹۸۵ هزارنفر دارای فعالیت اقتصادی بوده و ۳ میلیون و ۶۵۴ هزار نفر نیز شاغل بوده اند. از سویی، ۶ میلیون و ۹۷۸ هزار تهرانی غیرفعال و خانه نشین بوده اند در حالی که تصور می شود هزینه های بالای زندگی در شهرهای بزرگی مانند تهران میطلبد تا جمعیت بالاتری در بازار کار مشغول به فعالیت باشند.
این مسئله زمانی اهمیت بیشتری مییابد که در مقابل ۶ میلیون و ۹۷۸ هزار خانه نشین و غیرفعال، تنها ۳۳۱ هزار نفر در جستجوی شغل بوده و بیکار هستند، همچنین در سال گذشته فقط حدود ۷۹ هزار نفر برای یافتن کار به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها مراجعه داشته اند.
۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مرد در سن کار پایتخت نشین به اضافه ۴ میلیون و ۸۰۸ هزار زن جزو جمعیت غیرفعال محسوب شده و سهم کشاورزی در این استان از اشتغال زایی تنها ۱.۱ درصد است، در عین حال صنعت ۳۷.۱ و خدمات نیز ۶۱.۸ درصد کل اشتغال را شامل می شود که از این منظر می توان تهران را شهری خدماتی دانست.
نرخ بیکاری پایتخت در تابستان سال ۹۳ به میزان ۵.۱ درصد بوده اما این نرخ در تابستان ۹۴ تقریبا به دو برابر افزایش یافته و به ۹.۲ درصد رسیده است. این نرخ نشان میدهد در طول یک سال تحولات عظیمی در بازار کار تهران شکل گرفته است.
24 هزار گواهینامه درآستانه توقیف
امکان تقسیط جریمههای رانندگی
صفحه 2 بازگشت ۱۳۵۱ قطعه فسیل ۸ میلیون ساله به کشور
فسیلهای ۸ میلیون سالهای که ۴۰ سال پیش برای شناسایی و کدگذاری به ایالات متحده واگذار شده بودند، به کشور بازگشتند و ظهر امروز در سازمان حفاظت از محیط زیست رونمایی شدند.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام خبر بازگشت فسیلهای ۸ میلیون ساله به کشور گفت: این فسیلها که موضوع پرونده مشترک میان ایران و ایالات متحده در دیوان لاهه بودند ۴۰ سال پیش طی کاوشهایی در مراغه که یکی از ۴ منطقه مهم فسیلی دنیاست کشف شده بودند. در این کاوشها متخصصانی از دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه کارولینای جنوبی و موزه لس آنجلس و همچنین متخصصانی از کشورمان حضور داشتند.
داریوش کریمی ادامه داد: آن زمان فسیلها به موزه ملی تاریخ طبیعی ایران منتقل شدند و برخی از آنها در داخل کشور شناسایی و کدگذاری شدند اما مابقی فسیلها برای انجام تحقیقات و شناسایی و کدگذاری به ایالات متحره منتقل شدند.
به گفته کریمی، قرار بود این فسیلها طی مدت مشخصی به کشور بازگردد اما با تیره شدن روابط ایران با ایالات متحده پس از انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی همه همکاری های پژوهشی قطع شد و موضوع فسیلها نیز معلق ماند.
وی افزود: از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۹۳ سازمان حفاظت از محیط زیست این پرونده را در لاهه پیگیری میکرد. از سال ۱۳۹۲ با گشایش فضای گفتگو موضوع فسیلها نیز به بحث گذاشته شد. دو طرف لوایح مختلفی را برای تعیین تکلیف به دیوان لاهه ارائه کردند و آبان ماه ۱۳۹۳ جلسه استماع در دیوان برگزار شد که در آن جلسه نهایتا قضات دیوان به این جمع بندی رسیدند که ایالات متحده باید فسیلها را به ایران بازگرداند.
به گفته کریمی، سازمان حفاظت از محیط زیست بلافاصله اقدامات لازم برای عودت فسیلها را آغاز کرد و سرانجام از شهریور ۹۳ تیمی متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست، مرکز امور حقوقی بینالمللی دفتر ریاست جمهوری، نماینده ایران در دیوان داوری لاهه و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن برای کارشناسی و تعیین اصالت فسیلها به ایالات متحده اعزام شدند.
چند فسیل کشف شد، چند فسیل برگشت؟
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: هیچ قرارداد حقوقی هنگام فرستادن فسیلها نبود که نشان دهد فسیلهای داده شده دقیقا چند قطعه بوده است. اعداد متفاوتی مطرح بود. گفته میشد حدود ۳۰۰۰ قطعه هنگام کاوش در مراغه اکتشاف شده و به موزه ملی تاریخ طبیعی کشور منتقل شده بود. بررسیها نشان داد که حدود ۱۵۰۰ فسیل در ایران موجود است و بنابراین باید حدود همین تعداد هم در ایالات متحده میبود.
کریمی تصریح کرد: بعد از ۲۰ روز کار مشترک توانستیم ۱۳۵۱ فسیل را شناسایی و تعیین اصالت کنیم و در فهرست مربوط به توافقنامه دو کشور ثبت کنیم. بخشی از فسیلها هم بدون آن که از توده گل و حاشیههایشان جدا شوند منتقل شده بودند که به شکل همان توده یکپارچه به کشور بازگشتند.
از دید ایران پرونده خاتمه یافته است
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این که چه تضمینی وجود دارد که ایالات متحده فسیلهایی را عودت نداده باشد گفت: در ماده ۸ قراردادی که با این کشور امضا شده آمده است که ایالات متحده باید همه فسیلهای ارسال شده را به ایران عودت دهد و متعهد میشود چنانچه حتی یک فسیل بعدا به هر شکلی پیدا شود هم فسیل را بازگرداند و هم خسارت آن را پرداخت کند.
کریمی تاکید کرد: اصولا کاربرد فسیلها کاربرد علمی تحقیقاتی است و یا نمایشگاهی. با توجه به قرارداد قاعدتا امکان برگزاری نمایشگاه که وجود ندارد و با توجه به این که تعداد زیادی از فسیلها مشابه هستند مثلا حدود ۱۵۰ دندان در فسیلها دیده میشود، تا حد خوبی میتوان مطمئن بود که طرف مقابل همه فسیلها را عودت داده است چرا که کار علمی هم با تعداد کم ممکن نیست باید آن قدر فراوانی داشته باشد که به لحاظ علمی تایید بشود.
وی در پایان با بیان اینکه در زمان توافقات هم حسن نیت طرف مقابل دیده شده است اعلام کرد که از دید ایران پرونده خاتمه یافته است و ایران همه فسیلها را دریافت کرده است. به این ترتیب فسیلهای عودت داده شده شامل ۱۳۵۱ قطعه فسیل اسب، کرگدن، فیل و زرافه است که ۴۰ سال پیش در مراغه کشف و از کشور خارج شد. در میان فسیلها نمونه جدیدی از زرافه ایرانی نیز دیده میشود. معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، آبان ماه امسال پیشاپیش از بازگشت این فسیلها به کشور خبر داده بود که این موضوع محقق شد و ظهر امروز فسیلها به سازمان حفاظت از محیط زیست منتقل شدند.
مدیرعامل ایرانخودرو:
امسال به اندازه ۵ سال برای مردم خودرو عوض کردیم
مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه طی ۱۱ ماه گذشته به اندازه ۵ سال پیش برای مردم خودرو عوض کردیم، گفت: تحویل خودروی معیوب به مشتریان، آنان را نسبت به خودروسازان دلچرکین میکند.
هاشم یکهزارع دیروز در مراسم افتتاح تولید انبوه موتور توربوشارژ اظهار داشت: قبلاً تصور میشد کاهش هزینهها باید از محل کاهش دستمزد کارکنان محقق شود، اما ما این مسئله را از روشهای دیگری مانند مصرف ورق محقق کردیم، به طوری که در سال 93 بیش از یکهزار میلیارد تومان کاهش هزینه صورت گرفت.
وی ادامه داد: بدهی ایرانخودرو در سال 93 از 3 هزار و 700 میلیارد تومان به 2600 میلیارد تومان رسید.
یکهزارع در ادامه با بیان اینکه قرارداد پژو برای ما افتخار محسوب نمیشود، گفت: قرارداد پژو یک موفقیت بود، اما زمانی که محصولاتی را با برند خودمان عرضه کنیم، زبان مذاکره ما با خارجیها قویتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در تولید بدنه، تریم داخل و کفی بر صنعت قطعهسازی و خودروسازی به توانایی خوبی در طراحی رسیدهایم، گفت: در حال حاضر بر روی پلتفرم تمرکز کردهایم.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه سال آینده موتور دیزل را پیگیری خواهیم کرد، گفت: در زمینه گیربکس کمکاری شده که دنبال جبران این موضوع هستیم.
مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه تا سال 1404 باید به تولید 3 میلیون خودرو برسیم، گفت: همین رقم باید یک میلیون دستگاه صادر شود.
وی تصریح کرد: سهم ایران خودرو در بازار داخل در شهریور 92 معادل 36 درصد بود که در حال حاضر به 52 تا 54 درصد رسیده است و بقیه سهم بازار متعلق به سایر رقبا است.
وی تأکید کرد: از هدفگذاری انجام شده برای تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404، 60 درصد یعنی معادل یک میلیون و 800 هزار دستگاه را در ایران خودرو تولید خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در 11 ماه گذشته به اندازه 5 سال ماشین برای مردم عوض کردیم، گفت: اگر ماشین نو به مشتری تحویل داده شود و بعد از چند ماه موتورش نیاز به تعویض داشته باشد، مشتری از ما دلچرکین میشود که باید اینجور مشکلات برطرف شوند.
مدیر عامل بانک ملی ایران در بازدید از سایپای کاشان:
حمایت از تولید داخلی جزو سیاست های محوری بانک ملی ایران است
مدیرعامل بانک ملی ایران در جریان سفر به کاشان در رأس هیأتی از مسئولان این بانک، از بخش های مختلف شرکت سایپای کاشان و خطوط تولید سایپا 111 و تیبا بازدید کرد.
دکتر عبدالناصر همتی در نشست مشترک با مدیران شرکت سایپای کاشان، برحمایت بانک ملی ایران از تولید داخلی و استفاده از ظرفیت های عظیم صنعت و تولید کشور و حرکت براساس اصول اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.
وی با اشاره به فرصت های ایجاد شده در پساتحریم برای تمامی بخش های اقتصادی، آمادگی کامل بانک ملی ایران را برای حضور مقتدرانه درعرصه بانکداری بین الملل و خدمت رسانی شایسته و کامل به فعالان اقتصادی اعلام کرد.
کشف محموله گیوتین دستی متعلق به داعش در ایران
مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران از کشف محموله گیوتین دستی متعلق به داعش توسط ماموران گمرک سخن گفت.
علیرضا دشتانی در همایش تشریح مقررات ترانزیت با رویکرد محمولات شیمیایی، اظهار داشت: باید بخش خصوصی مشکلات خود را در این خصوص مطرح کند و امیداریم که این سمینار نقطه عطفی برای همکاری دولت و بخش خصوصی باشد.
وی با بیان اینکه باید برخی قوانین اصلاح شود، گفت: شرکتهای حمل و نقل بین المللی وظیفه حمل کالا را برعهده دارند اما در موضوع ترانزیت کالا، مشکلاتی در حمل پیش سازهای مواد مخدر وجود دارد که باعث مشکلاتی برای شرکتهای حمل و نقلی میشود که آخرین بار یک هفته پیش به دنبال کشف یک محموله از پیش سازهای مواد مخدر، نماینده شرکت حمل و نقل متواری شده و دو کارمند گمرک بازداشت شده اند.
مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران با اشاره به اینکه مدیران شرکتهای حمل و نقل در تعیین نمایندگان این شرکتها اهتمام بیشتری داشته باشند، افزود: نظارت مدیران حمل و نقل بر مجریان باید بیشتر باشد و شرکتها باید محمولههای خود را پلمپ کنند و یکبار دیگر هم این کالاها در در گمرک پلمپ می شود.
دشتانی با بیان اینکه برخی مواقع مشکلاتی در گمرک مقصد برای برخی محمولههای شیمیایی به وجود میآید که ماه ها طول میکشد تا ثابت شود این محموله پیش ساز مواد مخدر نیست، اظهار داشت: چندی پیش در یک مورد محمولهای حامل گیوتین دستی برای پادگانی که داعش در حال آموزش بوده، کشف و ضبط شد، البته از دیدگاه ما شرکتهای حمل و نقلی اینچنین نیستند بلکه اطلاعی از برخی محمولهها ندارند.
وی با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به مدیران حمل و نقل، گفت: از هفته آینده، تبادل الکترونیکی میان ایران و روسیه هم انجام می گیرد تا موضوع مجوزهای جعلی در بخش ترانزیت و صادرت کالا با این کشور مشخص شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه مدیران حمل و نقلی باید نسبت به کالاهایی که حمل می کنند، توجه بیشتری داشته باشند، گفت: برخی کالاها ارزش بسیار کمتری از نرخ حمل و نقل آنها دارند که باید مدیران به این موضوع توجه کنند و بدانند که حتما مشکلی وجود دارد که صاحب کالا حاضر شده برای یک کالای کم ارزش هزینه زیادی بابت حمل و نقل بپردازد.
اخبار
تأکید دکتر همتی بر ضرورت افزایش بهره وری در بانک
مدیر عامل بانک ملی ایران طی سفر به کاشان و بازدید از برخی شعب این شهرستان، ضرورت آمادگی همه بخش های بانک بویژه ارزی و نیز افزایش بهره وری و نگاه تحول گرایانه در بانک را مورد تأکید قرار داد.
دکتر عبدالناصر همتی در این بازدید، با همکاران شعب مذکور دیدار و گفت وگو کرد و از نزدیک در جریان مسائل، نظرات و خواسته های آنها قرار گرفت.
وی همچنین در ادامه از پروژه در حال ساخت شعبه مرکزی کاشان بازدید کرد و ضمن بررسی وتبادل نظر با مسئولان بانک ملی استان و شرکت ملی مسکن، رهنمودهای لازم را درخصوص نحوه اجرای پروژه ارائه نمود.
گفتنی است مدیر عامل بانک ملی ایران را در این سفر یک روزه، محمود شایان سرپرست معاونت امور پشتیبانی، اصلان کریمی سرپرست مدیریت امور شعب منطقه یک کشور، شهریار سعادت رئیس اداره کل مهندسی و املاک و سید محمد حسینی رئیس اداره امور شعب استان اصفهان، همراهی می کردند.
صرفهجویی روزانه ۸میلیون لیتر گازوئیل
احتمال کاهش سهمیه پایه سوخت
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از صرفه جویی روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل با اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش خبر داد.
شهرام آدم نژاد با اشاره به صرفه جویی در مصرف گازوئیل به دنبال اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، اظهارداشت: به طور متوسط روزانه ۸ میلیون لیتر مصرف گازوئیل کاهش یافته است.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: البته صرفه جویی سوخت چند دلیل داشته است که دلیل اول بخش تک نرخی کردن گازوئیل، دلیل دوم رکود بخش حمل و نقل و دلیل سوم اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش بوده است.
وی با بیان اینکه در ۱۱ دسته بندی سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص می یابد، گفت: میزان سهمیه پایه را فعلا تغییر ندادیم و در حال ارزیابی هستیم تا سهمیه پایه به تدریج کاهش پیدا کرده و سهمیه عملکردی افزایش یابد.
آدم نژاد ادامه داد: وزارت کشور هم در این زمینه وارد عمل شده و اقدامات خوبی را برای نصب دستگاههای جی پی اس بر روی وسایل حمل و نقل عمومی انجام داده است، ما نیز در سازمان راهداری این کار را شروع کردهایم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7029
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7030
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7031
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7032
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7033
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7034
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7726
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7727
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7728
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7729
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/166/2925/7730
|
عناوین این صفحه
- بازگشت ۱۳۵۱ فسیل ۸ میلیون ساله به کشور
- راهاندازی قطار حومهای در غرب مشهد
- اروپا مقصد ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران در پساتحریم
- کشف محموله گیوتین متعلق به داعش
- بیکاری پایتخت ۲ برابر شد
- امکان تقسیط جریمههای رانندگی
- بازگشت ۱۳۵۱ قطعه فسیل ۸ میلیون ساله به کشور
- امسال به اندازه ۵ سال برای مردم خودرو عوض کردیم
- حمایت از تولید داخلی جزو سیاست های محوری بانک ملی ایران است
- کشف محموله گیوتین دستی متعلق به داعش در ایران
- اخبار