|
نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانشبنیانها
حجتالاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژهای به دانش بنیانها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم. حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیانها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل میدهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) میگوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب میشود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس میکند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین میرود. رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل میشود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهرها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. یعنی فرد نمیتواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد. حجتالاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزارهای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است. مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام میدهد و پولی که از آن بدست میآورد را هزینه ایتام میکند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمیرود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که میتواند بهانههای مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیانهایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعههایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینهای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قویتر میشود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر میرود. حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیانها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعهها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپها گرفته تا برگزاری جشنوارهها و تسهیلات را دربر میگیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و میتواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی میماند. یعنی متولی مصلحت میداند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانشبنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد:
سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در عین حال توضیحاتی درباره روند انتخاب رایزانان فرهنگی، ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری و ... ارائه کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیستویکم با تشکر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره، گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعهای از عناصر هنری در بخشهای مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.
اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشتهها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب «دو قرن سکوت عبدالحسین زرینکوب» اظهار کرد: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علیبن موسیالرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است
وی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و بهطور کلی هر جامعهای که میخواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دورهای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.
اسماعیلی با اشاره به نگاه بینالمللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه میکردند. بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است. همچنین افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.
وزیر فرهنگ در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، افزود: تلاش میکنیم کار ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری را امسال به پایان رسانیم. کارگردان آن مشخص شده و در حال آمادهسازی فیلمنامه است ولی چون قرارداد بسته نشده، فعلا نام ایشان را نمیآورم.
وی در عین حال تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در حال انعقاد قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده کار ساخته میشود. نمیخواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم، کار خوب باید ساخته شود.
وی همچنین با تاکید بر پیگیری ویژه برنامههای زبان فارسی ادامه داد: ما ۶خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم و باید تقویت شود. در این سفر، آقای رئیس جمهور عنایت ویژهای روی بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشتند و انشاالله این کار را به سرانجام میرسانیم.
وی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالایی از هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه رو بودیم. چهار تفاهمنامه همکاری از پنج تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینههای رسانهای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و نیز در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاسهای فیمابین بود.
اسماعیلی ادامه داد: در حال تجربه فضای ویژهای در بخش بینالملل هستیم و شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش میبریم.
وزیر فرهنگ گفت: در روزهای آینده نیز یکی دو سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت. احتمالا آذربایجان و انشاالله یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامههای آن را هماهنگ میکنند.
وی درباره نتایج سفر به پاکستان و سریلانکا از جمله ساخت فیلم سینمایی مشترک با پاکستان در خصوص اقبال لاهوری گفت: خیلی خوشحالم که امسال را با همین کارهای مشترک که وعده داده بودیم آغاز کردیم. کار مست عشق هم دیدم و با استقبال خوب اهالی سینما رو به رو شده و روزهای اول بالاترین حد نصابها را به دست آورده است.
وی افزود: به هر حال، این پاسخی به برخی از دوستان است که فکر میکنند فقط فیلمهای طنز فروش دارد. این نشان میدهد که اگر کار، کار خوبی باشد طنز و غیر طنز ندارد و مخاطب استقبال میکند. گو این که سال گذشته از بچه زرنگ که یک پویانمایی درباره حضرت علیابن موسی الرضا (ع) بود این استقبال شد.
اسماعیلی گفت: روی هم رفته اتفاقهای خوبی را رقم خواهیم زد. هفتههای فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت. همه اینها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت گیرد.
وی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز تاکید کرد: تقریبا در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب میکنیم از برجستههای دانشگاهی و اجرایی هستند. به همین دلیل تحولات مهمی در حال وقوع است. یکی از ویژگیهای رایزنان ما میدانی بودن آنهاست.
دعوت جهانی سازمان ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیهای ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاهها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد. در متن این بیانیه آمده است: «بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است. دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمدهاند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکلگیری، تثبیت و استمرار این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید میدهد. گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بیسابقه در آمریکا محسوب میشود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزههای جغرافیایی و آموزشی غرب است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاهها که علی رغم خفقان ناشی از سلطه لابی های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمدهاند، جنایت و برخوردهای صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم میکند.
همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاهها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است.
سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
درحالی که موضوع فرزندآوری و جلوگیری از سرعت گرفتن روند پیری جمعیت یکی از مهمترین سیاستهای دولتمردان است یکی از مهمترین سئوالها در میان زوجین و البته بخشهای آکادمیک سن مناسب فرزندآوری است. فکر میکنیم به بخشی از تاریخ رسیدهایم که در کمال آزادی و آزادگی تصمیم میگیریم و نسبت به گذشتگان استقلال تفکر بیشتری داریم، اما واقعیت و نظر محققان با این تصویر فاصله زیادی دارد. از نظر محققین حوزه علوم انسانی، از جمله روانشناسی، رسانه در تمام جنبهها و ابعاد زندگی ما وارد شده و ذائقه و سبک زندگی ما را تغییر داده است و این تاثیر در اکثر موارد ناخودآگاه، منفی و در راستای از بین بردن ارزشهای پذیرفتهشده انسانی و اخلاقی و عادی کردن ضدارزشها از طرف کسانی بوده که تخصصی نداشته و صرفا قواعد بازی در دنیای رسانه را به خوبی بلد بودهاند. مخاطبین شاید اصلا متوجه نباشند که چه زمانی و چطور، قدمبهقدم و به نرمی، جای ارزشها و ضدارزشها برای آنها عوض شده و قدرت تفکر و تحلیلشان با بمباران اطلاعاتی کاهش پیدا کرده است؛ یعنی در حالیکه مخاطبان معتقد هستند عقایدشان خالص و محصول تجربه خودشان هست، در واقع گاهی فقط نسخهای ضعیف و تقلید شده از صفحات مجازیای که دنبال میکنند، فیلم و سریالهایی که میبینند و اخباری که میخوانند هستند. اگر این رسانهها اهداف شومی را دنبال کنند، مخاطبی که اظهارنظرهای رسانه را به اشتباه، نظرات خودش میداند، مرز بین درست و غلط را گم میکند. در زمانهای که هرکس با یک صفحه و تولید محتوا، رسانه شده است، نظر متخصصین گم و ناپیداست. از نظر بیشتر روانشناسان، هر انسانی نسخهای منحصربهفرد است و تصمیمگیری درمورد ازدواج و فرزندآوری کاملا به شرایط فردی، خانوادگی و فرهنگی زوجین بستگی دارد اما مسیر رشد و خودشکوفایی انسانها تا حد زیادی از داشتن یک رابطه متعهدانه، دلسوزانه، واقعی و ماندگار و داشتن فرزند در زمان مناسب میگذرد، پس نمیتوان این تصمیمات را تا زمان نامعینی به تاخیر انداخت. درگیر کمالگرایی شدن، لزوما به معنی نتیجهگیری بهتر نیست. لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت
لوران کانته، کارگردان فرانسوی برنده نخل طلای کن برای فیلم «کلاس»، در ۶۳ سالگی درگذشت.
لوران کانته کارگردان فرانسوی که سال ۲۰۰۸ با فیلم «کلاس» برنده نخل طلای جشنواره کن شد، درگذشت. او ۶۳ ساله بود و صبح پنجشنبه بر اثر بیماری از دنیا رفت.
«کلاس» فیلم موفق کانته که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته فرانسوا بگودو ساخته شده و روایتی تقریباً زندگینامهای از تجربه نویسنده به عنوان معلم در منطقه ۲۰ پاریس است، با بازی خود نویسنده ساخته شد. «کلاس» سال ۲۰۰۸ به اتفاق آرا نخل طلای کن را دریافت کرد و اولین فیلم فرانسوی شد که از سال ۱۹۸۷ تا آن زمان به این جایزه دست مییافت. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.
کانته پس از تحصیل در انستیتو هنرهای سینمایی پاریس و کار در تلویزیون، نخستین فیلم بلندش را با عنوان «منابع انسانی» در سال ۱۹۹۹ ساخت. این فیلم درباره یک کارآموز مدیریت بود که در کارخانه پدرش شروع به کار میکرد، در جوایز سزار که معادل اسکار فرانسه است، برنده بهترین فیلم بلند شد. فیلم بعدی کانته «تایم اوت» در سال ۲۰۰۱ درباره مردی بود که با پنهان کردن حقیقت از خانوادهاش طرد شد.
از دیگر آثار کانته می توان به «به سمت جنوب» (۲۰۰۵) درباره گردشگری در هاییتی، «۷ روز در هاوانا»، «فاکس فایر» (۲۰۱۲) اقتباسی از رمان جویس کارول اوتس به همین نام، کمدی درام «بازگشت به ایتاکا» (۲۰۱۴) و «کارگاه» (۲۰۱۷) یاد کرد. جدیدترین فیلم کانته «آرتور رمبو» بود که سال ۲۰۲۱ اکران شد و درباره نوجوانی بود که هویت آنلاینش فاش میشود.
تلوبیون بین برنامهها تبعیض میگذارد؟
مدیرعامل تلوبیون با رد تبعیض نسبت به برنامهها بیان کرد محتوایی که مخاطب بیشتر جستوجو میکند ضریب بیشتری میگیرد.
احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون درباره تبعیضی که ممکن است به نظر برسد در تعداد برخی ویدیوهای یک برنامه وجود دارد و به تبع آن بازدید و آمار بیشتر آن برنامه را به دنبال دارد بیان کرد: ما حدود ۶ سال است که تجربه این مدل سرویس دادن به برنامه ها را داریم و همه تلاشمان این است که تبعیضی بین برنامه ها نباشد. وی ادامه داد: شاید در سال های اول راه اندازی این سرویس به دلیل کم بودن امکانات، مشکلات فنی یا کمبود تجربه چنین اتفاقی رخ می داد که خارج از اراده ما بود اما در حال حاضر سعی می کنیم حداکثر تلاشمان را داشته باشیم که عدالت بین برنامه ها برقرار شود. خورشیدی تصریح کرد: خود مدیران شبکه ها و متولیان گروه های مختلف سازمان و شبکه ها در میزان ارتقا و پروموت برنامه ها در صفحه اول تلوبیون خیلی موثر هستند. درواقع به نسبت ضریبی که آنها می دهند و اهمیتی که برنامه دارد در صفحه اول تلوبیون اثر بیشتری از یک برنامه دیده می شود. مدیرعامل تلوبیون با اشاره به فرایند ضریب گرفتن در این سرویس عنوان کرد: یک اصل در تلوبیون وجود دارد که ما به دلیل آنلاین بودن و شفاف بودن آمار مخاطب، مجبور و محکوم هستیم که به برنامه های پربیننده ضریب بیشتری بدهیم. از طرفی ناخودآگاه برنامه ای که مخاطب و کاربر در مراجعه به تلوبیون چه از طریق صفحه اول و چه از طریق موتورهای جستجو بیشتر سراغ می گیرد، بیشتر نیز دیده می شود و خود این محتوا هم قاعدتاً ضریب بیشتری می گیرد. وی اضافه کرد: از این حیث برای ما فرقی نمی کند که این محتوا یک برنامه استانی باشد یا برنامه ای در یک شبکه پرمخاطب بلکه میزان علاقه مندی مخاطب است که آنها را تبلیغ (پروموت) می کند.
بازیگر ایرلندی برای حمایت از فلسطین تهدید شد
نیکولا کوگلن گفته وقتی از فلسطین حمایت کرده هشدارهایی مبنی بر این که این موضع گیری روی شغل او اثر میگذارد، دریافت کرده است.
به گزارش وردل آف ریل، نیکولا کوگلن بازیگر ۳۷ ساله «بریجرتون» که خواستار آتش بس فوری برای مردم فلسطین شده است، گفت هشدارهایی دریافت کرده مبنی بر این که صریح بودن وی در این مورد میتواند بر حرفه او تأثیر منفی بگذارد.
نیکولا گفت: این ابراز عقیده برای من مهم است، زیرا من یک فرد شناخته شده هستم و خوش شانس بودهام که در حرفهام به این نقطه رسیدهام و برای این واقعیت که میتوانم کاری را که دوست دارم، انجام دهم و به دنیا سفر کنم و با افراد شگفتانگیز ملاقات کنم، احساس مسؤولیت اخلاقی میکنم و باید به نوعی پاسخگوی آن باشم.
وی با تاکید بر این که تعهدش برای کمک به دیگران قبل از شروع بازیگری وجود داشت، عنوان کرد: برای من همیشه حمایت از همه افراد بیگناه مهم بوده است. شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما من فکر میکنم باید به موقعیتها نگاه کرد و فکر کرد که مهم نیست اهل کجا یا چه کسانی هستند، باید از آنها حمایت کنیم.
نیکولا در مورد هشدارهایی که در این صنعت دریافت کرده، تصریح کرد: به شما میگویند «دیگر کار نخواهی کرد»، اما از جایی که نمیخواهم هیچ بیگناهی رنج بکشد، نگران این واکنشها نیستم.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا بفهمیم چقدر برای یهودیان هم ناراحت کننده و وحشتناک است که این همه مردم بیگناه در فلسطین کشته میشوند.
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133469
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133470
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133471
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133472
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133473
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133474
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133475
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17194/40962/133476
|
- نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانشبنیانها
- سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
- دعوت جهانی سازمان ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان
- سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
- لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت
- تلوبیون بین برنامهها تبعیض میگذارد؟
- بازیگر ایرلندی برای حمایت از فلسطین تهدید شد
- دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید