|
ولیالله سیف؛
حمایت از کالای ایرانی؛ وظایف و مسئولیتهای ما
رئیسکل بانک مرکزی طی یادداشتی نوشت:حمایت از کالای ساخت داخل، اشتغال ایرانیان و به ویژه جوانان، ایجاد بستری پایدار برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی و بهبود توزیع درآمد را به دنبال دارد.
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی تلگرامی نوشت:
نامگذاری سال جاری تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، بیانگر استمرار اولویت و دغدغه ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده و بر همین اساس، عنوان سال جاری را به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص دادهاند. بدیهی است چنانچه بخواهیم این مهم به نحو شایسته ای محقق شود، در ابتدا لازم است موضوع از منظر مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و نیز حاکمیت مورد مداقه و تبیین قرار گیرد. از بُعد مصرفکننده، خرید کالای ایرانی یک انتخاب و فرهنگ رفتار مصرفی است. نگرش ملی مبنی بر ارزشمند بودن هزینهکرد در داخل کشور، دارای آثار مثبتی بر اقتصاد کشور است؛ چرا که حمایت از کالای ساخت داخل، اشتغال ایرانیان و به ویژه جوانان، ایجاد بستری پایدار برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی و بهبود توزیع درآمد را به دنبال دارد و تحقق این شعار ملی، زمینه مناسبی را برای مهار چالشها و بهبود شرایط کنونی اقتصاد کشور فراهم میسازد.
البته کالای ایرانی، مفهومی عام بوده و دربرگیرنده کالاها و خدمات ایرانی است و در سال جاری برای تحقق این امر مهم، هموطنان عزیز باید توجه و اقبال بیشتری را نسبت به خرید کالاهای ایرانی و بهرهگیری از خدمات داخلی (به ویژه در صنعت گردشگری) از خود نشان دهند. نکته مهم آن است که در کنار ارزش تلقی شدن خرید کالای داخلی به عنوان فرهنگ مصرفی، باید انتخاب کالا و خدمات ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز انتخابی مناسب و به صرفه باشد، چرا که در غیر این صورت این رفتار مصرفی، مقطعی و دارای اثرات کوتاه مدت بوده و نهادینه نخواهد شد.
لذا در تکمیل این فرهنگ ارزشمند مصرفی، لازم است تولیدکنندگان کالاها و خدمات نیز در جهت حمایت از تولیدات داخلی پیشقدم شوند. تکریم مشتریان و ارایه خدمات پس از فروش مطلوب به آنها، ارتقای کیفیت ساخت و بهرهگیری از فنآوریهای روز دنیا و نیز ارائه محصول با قیمتی رقابتی و منصفانه از جمله اقداماتی است که لازم است توسط تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.
به بیان دیگر، تولیدکننده باید تولید و عرضه داخلی کالای خود را مشابه با تولیدات خود برای عرضه در بازارهای صادراتی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان کالا، ارائه دهد و در این راستا، هزینههایی همچون هزینههای سربار، بهرهوری پایین و سوءمدیریت را بر مصرفکننده داخلی تحمیل نکند.
مسئله بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، مسئله برندسازی است. طبیعی است که وقتی یک تولیدکننده، نشان کالای خارجی را برای فروش کالای خود به کار میبرد، توجه به مسئله کیفیت و خدمات پس از فروش دیگر مفهومی نخواهد داشت. لذا در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرفکننده و تولیدکننده مقوله برندسازی تجاری از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ به طوریکه مصرفکننده داخلی به راحتی و با اتکا به برندهای تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تامین کرده و تولیدکننده نیز در جهت تقویت و گسترش برند تجاری خود تلاش مضاعف کند. بدین ترتیب، مصرفکننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع میشود. بعد سوم در حمایت از کالای تولید داخل، نقش و وظایف حاکمیت است. لازم است دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی با بهبود و تسهیل فضای کسب و کار، ضمن کاهش هزینههای مبادله، به سرمایهگذاری و تولید در اقتصاد کشور کمک کنند. در این رابطه به طور مشخص، دولت باید به نحوی متغیرهای کلیدی اقتصاد همچون، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود و دستمزدها را مدیریت کند که هم قدرت خرید ملی مصرفکننده حفظ شود و هم قدرت رقابتپذیری برای تولیدکننده تقویت شود.
در این چارچوب، انتظار میرود مبارزه جدی با قاچاق کالا، ثبات در سیاستگذاری اقتصادی، هماهنگی میان سیاستهای پولی، ارزی، مالی و تجاری و رفع تنگناهای تولیدی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار، سرلوحه اقدامات دولت و سایر قوا قرار گیرد.
لازم به یادآوری است که تولید کالا و خدمات و تأمین مالی فعالیتهای تولیدی دو روی یک سکه هستند؛ چرا که برای تولید کالای داخلی میبایست بازارهای مالی خدمات مناسبی را به فعالیتهای مولد ارائه دهند. در شرایط کنونی، حدود 90 درصد تامین مالی فعالیتهای اقتصادی توسط بازار پول صورت میگیرد، این در حالی است که بازار پول با مشکل تنگنای اعتباری مواجه بوده و توان اعتباردهی آن کاهش یافته است. بر همین اساس، ارتقای نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاههای بزرگ و اجرای مجدّانه برنامهاصلاح نظام بانکی جهت حمایت از چرخه فعالیت های اقتصاد کشور و تولید کالای ایرانی، امری حیاتی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
تلاش برای انتقال تجربه کره در تأمین مالی شهرهای هوشمند
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت:کارگاههای آموزشی برنامهریزی شده برای برگزاری در ۲۱ و ۲۲ فروردینماه با هدف انتقال جزئیات تجربه تامین مالی شهرک ها هوشمند از کره است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حبیباله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: شرکت عمران شهرهای جدید در اواخر سال ۹۵ تفاهمنامهای با شرکت دولتی ال اچ کره جنوبی به امضا رساند چراکه این شرکت دارای تجارب بسیار خوب و منحصربه فردی در حوزههای کاری مختلف خصوصا در بحث توسعه شهرهای جدید است.
طاهرخانی با تأکید براینکه کره جنوبی نیز تقریبا دارای فرآیندی مشابه ایران در ساخت و توسعه شهرهای جدید است گفت: این کشور در دهه ۹۰ میلادی کار ساخت شهرهای جدید خود را آغاز کرده و تا ۱۰ سال تمرکز اصلی خود را با هدف پاسخگویی به نیار مسکن مردم جامعه بر توسعه شهرهای مسکونی قرار داد.
معاون وزیرر اه و شهرسازی در این خصوص ادامه داد: کره جنوبی از سال ۲۰۰۰ با تغییر نگاه خود به شهرهای جدید، رویکرد ساخت این شهرها را از مسکونی به سایر حوزهها از جمله شهرهای هوشمند تغییر داد و آنها را از ابعاد مختلف توسعه شهری بررسی کرد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در تشریح ویژگی شهرهای هوشمند بیان کرد: این شهرها عموما شهرهایی کارآفرین و در عین حال هوشمند هستند که نوآوری در بخشهای گوناگون اداره آن از جمله سیستم حمل ونقل، سیستم تأمین انرژی، آب و سیستم فاضلاب دیده شده و دیگر تمرکز عملیات ساخت و بهرهبرداری از این شهرها صرفا بر روی حوزه سکونتی نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین شهرهای هوشمند را تجاربی منحصر به فرد و محرک رشد و توسعه در کشورها دانست و گفت: کارگاههای آموزشی برنامهریزی شده برای برگزاری در ۲۱ و ۲۲ فروردینماه با هدف انتقال جزئیات همین تجارب از کشور کره بوده که ۲ بحث چگونگی تأمین سیستم مالی و نقش شهرهای هوشمند در حوزه آمایشی سرزمین کره جنوبی از اهمیت بالایی برای ما برخوردار خواهد بود.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود با بیان این نکته که شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این دوره به سمت رویکرد ساخت شهرهای آمایشی به خصوص در نسل نوی شهرها واقع در جنوب کشور حرکت کرده است گفت: بدون شک حوزه مدیریت و برنامهریزی این شهرها از اهمیت بالایی برخوردار بوده که قصد داریم در این کارگاه و سمینار از تجارب کشور کره در روند اجرایی نسل نوی شهرهای جدید بهره ببریم.
به گفته این مقام مسئول کره جنوبی ۱۰ سال بر روی ساخت شهرهای جدید با رویکرد سکونتی تمرکز داشته درحالی که در کشور ما این زمان بسیار طولانی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درحال حاضر استفاده از بحث گردشگری اصلیترین رویکرد ما در ساخت شهر جدید تیس به شمار میرود گفت: قطعا تجارب کرهایها می تواند تا حدی تأخیر بالای ما در تغییر رویکرد شهرهای جدید را جبران و این فرآیند را تسریع بخشد.
گسترش همکاری قطعهسازان ایران و ترکیه
نمایشگاه اتومکانیکای استانبول ۲۰۱۸ با حضور شرکتهای قطعهسازی از ۴۶ کشور جهان و ۵ شرکت فعال گروه خودروسازی سایپا در حوزه قطعات خودرویی، آغاز به کار کرد.
با توجه به حضور شرکتهای مختلف اروپایی و بینالمللی فعال در صنعت قطعهسازی در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول این رویداد خودرویی میتواند زمینه گسترش همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و شرکتهای بینالمللی فعال در صنعت قطعهسازی را فراهم کند.
با توجه به اینکه کشور ترکیه به عنوان یکی از قطبهای تولید قطعات خودرو در منطقه و جهان محسوب میشود، گسترش همکاری میان شرکتهای ایرانی و ترک میتواند زمینه انتقال فناوریهای نوین به ایران را در زمینه طراحی و ساخت قطعات خودرو فراهم کند.
طبق اعلام سایپا در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول ۲۰۱۸ شرکتهای تازهگستر سایپا، گروه صنعتسازی زر، رینگ سایپا، رادیاتور ایران و سایپا شیشه به نمایندگی از گروه خودروسازی سایپا حضور دارند.
نمایشگاههای اتومکانیکا که به طور میانگین همه ساله در ۱۵ کشور مختلف جهان برگزار می شود به عنوان مهمترین رویداد خودرویی در زمینه صنعت قطعهسازی در جهان محسوب میشود و میتواند زمینه گسترش همکاریهای جهانی در این عرصه را فراهم کند.
همچنین سرکنسول ایران در ترکیه در بازدید از غرفه قطعهسازان سایپا در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول گفت: در ایران مزیتهای تولید صادراتی قطعات خودرو وجود دارد که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
بختیار اسدزاده با اشاره به صادرات قطعات تولید ایران به بازارهای خارجی ادامه داد: صادرات قطعه از ایران همانند محصولات ایرانرادیاتور و فنر سازی زر نشان میدهد که اگر به خوبی به مقوله صادرات توجه شود، ظرفیت موجود در کشور میتواند امکان حضور در بازارهای بینالمللی را فراهم کند.
وی توجه و حمایت دولت ترکیه از صنعت قطعهسازی را نمونه خوبی در حمایت از این صنعت عنوان و خاطرنشان کرد: راهکار اصلی برای ارتقای جایگاه ایران در این حوزه، توانمندسازی و حمایت از تولید قطعاتی است که مزیت صادراتی دارند تا با ورود به شبکه تامین زنجیره جهانی خودروسازان، ضمن کسب دانش و فناوری، سود این بازار نیز نصیب تولیدکنندگان داخلی شود.
حسین زاده اعلام کرد:
حمایت از تولید داخلی، محور سیاستهای امسال بانک ملی ایران
مدیرعامل بانک ملی ایران در دیدار نوروزی با اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد این بانک ضمن مرور دستاوردهای مهم سال گذشته، سیاست های بانک ملی ایران در سال جدید را اعلام و تاکید کرد: حمایت از تولید داخلی، محور سیاست های امسال بانک ملی ایران است.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمد رضا حسین زاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری مبنی بر لزوم سخت کار کردن و نیز نام گذاری سال 1397 تحت عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، لزوم توجه به این موضوعات را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظام بانکی و به ویژه بانک ملی ایران در هدایت حرکت توسعه ای و نیز تولید و اشتغال در کشور نقش اساسی دارند.
وی با اشاره به این که بانک ملی ایران هم اکنون در اوج جایگاه خود است و اعتماد مردم به این بانک به شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: این بانک طی سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات خرد و کلان و نیز پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و ازدواج رتبه اول کشور را کسب کرد.
حسین زاده راه اندازی موزه بانک ملی ایران، سودده شدن اغلب واحدهای بانک در خارج از کشور، توسعه شعب خارجی از جمله شعب هنگ کنگ و نجف اشرف، توسعه بانکداری الکترونیک و دیجیتال به ویژه معرفی و توسعه دو سوپر محصول «بام» و «بله» را از جمله اقدامات اساسی در سال گذشته این بانک خواند و گفت: اکنون این دو محصول بیش از 3.5 میلیون کاربر دارند که یک دستاورد جدی در نظام بانکداری است.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین «بانک آفیسر» را یک محصول منحصر به فرد در نظام بانکی دانست که توانسته چهره بانک ملی ایران را در میان مشتریان متحول کند. حسین زاده با اشاره به این که تا کنون 100شعبه بانک ملی ایران، پروژه بانک آفیسر را عملیاتی کرده اند، گفت: چهار هزار و 500 مشتری تا کنون از این خدمات بهره مند شده اند و تا پایان سال جاری این پروژه در همه شعب بانک پیاده خواهد شد. مدیرعامل بانک ملی ایران توسعه خدمات بانکداری الکترونیک این بانک را یکی از مهمترین اقدامات سال گذشته دانست و گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، رکورد نزدیک به 60 میلیون تراکنش در روز را ثبت کردیم که نشان دهنده سیستم پایدار، زیرساخت قوی و تیم فنی کارشناسی و کارآمد بانک بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3746/13176/45418
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3746/13176/45419
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3746/13176/45420
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3746/13176/45421
|
عناوین این صفحه
- حمایت از کالای ایرانی؛ وظایف و مسئولیتهای ما
- تلاش برای انتقال تجربه کره در تأمین مالی شهرهای هوشمند
- گسترش همکاری قطعهسازان ایران و ترکیه
- حمایت از تولید داخلی، محور سیاستهای امسال بانک ملی ایران