|
آغاز داوری سومین جشنواره «بچههای محراب»
مرحله داوری سومین جشنواره «بچههای محراب» در رشتههای مکبری و مؤذنی با حضور ۵ هزار و ۳۳۲ کودک و نوجوان شهر تهران از ۲۹ خرداد در مساجد محوری مناطق ۲۲گانه شهر تهران آغاز میشود.
به گزارش امتیاز، ملوک سیدآبادی دبیر اجرایی سومین جشنواره بچههای محراب و رییس فرهنگسرای اخلاق با اشاره به ثبت نام از کودکان و نوجوانان مکبر و مؤذن مساجد مناطق ۲۲گانه شهر تهران از ابتدای ماه مبارک رمضان گفت: پس از اعلام فراخوان و مکاتبه با ائمه محترم جماعات مساجد سطح شهر تهران در طول ماه مبارک رمضان، تا کنون ۵ هزار و ۳۳۲ نفر از کودکان و نوجوانان با مشارکت مدیریتهای فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه برای شرکت در مرحله داوری سومین جشنواره بچههای محراب ثبت نام کردهاند.
وی افزود: ثبتنامشدگان از ۲۹ خرداد تا ۱۴ تیر ماه طبق جدول زمانبندی در مساجد محوری مناطق ۲۲ گانه در مرحله داوری سومین جشنواره «بچههای محراب» شرکت میکنند.
به گفته وی، با هماهنگی کمیته فنی جشنواره، در مدت ۱۷ روز، هیئت داوران با حضور در مساجد محوری هر منطقه، کودکان و نوجوانان شرکتکننده در رشته مکبری (رده سنی ۸ تا ۱۲ سال) و رشته مؤذنی (رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال)، بر اساس شاخصهای صوت، لحن، صحت قرائت، فصاحت و رعایت ترتیب ارزیابی میشوند.
سیدآبادی ادامه داد: بر اساس نظر هیئت داوران، پس از برگزاری مرحله داوری در هر منطقه ۳ نفر در رشته مکبّری و ۳ نفر در رشته موذّنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، انتخاب میشوند و به همه شرکتکنندگان در مرحله داوری نیز هدیهای به رسم یادبود از طرف دبیرخانه جشنواره اهدا میشود.
به گفته دبیر اجرایی سومین جشنواره «بچههای محراب»، مرحله داوری جشنواره، سهشنبه ۲۹ خرداد در مسجد امام حسن مجتبی (ع) (منطقه ۱۴)، چهارشنبه ۳۰ خرداد در مسجد چهارده معصوم (ع) (منطقه ۱۹)، جمعه یکم تیر در مسجد توتونچی (منطقه 11)، یکشنبه سوم تیر در مسجد خاتمالانبیاء (منطقه ۸)، دوشنبه چهارم تیر در آستان امامزاده صالح فرحزاد (منطقه ۲) و مسجد انصار الحسین (ع) (منطقه ۱۳)، سهشنبه پنجم تیر در مسجد ارشاد (منطقه ۲۰)، پنجشنبه هفتم تیر در مسجدالنبی (ص)(منطقه ۲۱) و مسجد امام حسن عسکری (ع)(منطقه ۱۷)، جمعه هشتم تیر در مسجد شهید بهشتی (منطقه ۴) و مسجد الرحمن (منطقه ۶) و مسجد امام حسن مجتبی (ع) (منطقه ۱۶)، یکشنبه ۱۰ تیر در مسجد اعظم تهران (منطقه ۷) و مسجد المهدی (عج) (منطقه ۱۸) و مسجد امام رضا (ع) (منطقه ۲۲)، دوشنبه ۱۱ تیر در مسجد مفتخر (منطقه ۱) و مسجد خاتمالانبیاء (منطقه ۱۲)، چهارشنبه ۱۳ تیر در مسجد الزهرا (س) (منطقه ۱۵) و مسجد امام جواد (ع) (منطقه ۱۰) و مسجد حضرت یوسف (ع) (منطقه ۹) و پنجشنبه ۱۴ تیر در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) (منطقه ۵) برگزار میشود.
رییس فرهنگسرای اخلاق افزود: در آیین اختتامیه جشنواره که پنجشنبه ۲۱ تیر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور رییس و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیران فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه، روسای فرهنگسراها و جمعی از شخصیتهای فرهنگی و مذهبی برگزار میشود، از ۱۳۲ مکبر و مؤذن کودک و نوجوان برگزیده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با اهدای لوح تقدیر و جایزه تقدیر میشود و از یکی از پیشکسوتان عرصه مؤذنی و مکبری شهر تهران نیز تکریم میشود. دبیرخانه سومین جشنواره «بچههای محراب» در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع است و شماره تلفن ۳۳۳۵۵۰۳۶ آماده پاسخگویی به پرسشهای احتمالی شرکتکنندگان است.
بهرام افشاری: «بهتاش» سربار پایتخت۵ نبود
بهرام افشاری در گفتگو با شبکه «آی فیلم»، درباره حضورش در مجموعه پایتخت۵ گفت: حضورم در پایتخت۵ تأثیر زیادی در سرنوشتم دارد. خیلی زیاد! تئاتر برای من همیشه جایگاه خود را دارد اما حالا سینما و تلویزیون هم برایم جدی است. در سریال پایتخت همین پیشینه تئاتری به کارم آمد.
بهگزارش امتیاز، بهرام افشاری ابراز کرد: محسن تنابنده بهواسطه شناخت و تعریفهایی که از من شنیده بود، به کار دعوتم کرد. بهتاش هم خیلی زود با خانواده هماهنگ شد. انگار از ابتدای سریال پایتخت این شخصیت حضور داشت. به قول معروف سربار مجموعه نبود.
بازیگر نقش بهتاش در پایتخت۵ درباره علت کمکاریاش در تئاتر توضیح داد: این اواخر مدتی نتوانستم در تئاتر کار کنم تا اینکه نمایش جوجه تیغی را کارگردانی کردم. قائل به تجربیات تازه و جدید هستم. دوست دارم تجربه کنم. در همه سالهایی که به این حرفه پرداختهام، سعی کردم جسارت کارهای جدید را داشته باشم؛ مثلاً وقتی آتیلا پسیانی در نمایش «دیابولیک رومیو و ژولیت»، از من دعوت کرد با اشتیاق پذیرفتم چون مخاطب چهره تازهای از من دید.
وی ادامه داد: هرچند این کار در جشنواره تئاتر فجر دیده نشد و داوران این کار را ندیدند؛ اما متر و معیارهای داوران با مخاطبان زمین تا آسمان تفاوت دارد. برای آن نقش(رابینسون کروزوئه) باید جایزه می گرفتم .نقشی که ۹ ماه تمرین کردم و میدانستم جایزه برای من است. در این کار و نمایش جن گیر کار کوروش نریمانی خیلی متفاوت بودم یا در نمایش پاییز کار نادر برهانی مرند که نقش یک پیرمرد ۷۰ ساله را بازی کردم. حرف من بر سر متر و معیارهاست وگرنه کسی هست که از جایزه خوشش نیاید؟ هرکس بگوید من تشویق را دوست ندارم دروغ می گوید!
بازیگر نقش بهتاش پایتخت گفت: من با افتخار میگویم بچه شهرستانم و برای موفقیت بسیار تلاش میکنم. خیلیها پیغام میگذارند که ما شهرستانیها چطور باید شروع کنیم، کسی ما را نمیبیند. من همیشه گفتهام باید ایمان داشت و تلاش کرد. زمانی که به تهران آمدم، حتی تئاتر شهر را نمیشناختم. در نمایش «جوجه تیغی» ماجرای خودم را تعریف کردم و اینکه لحظهای ناامید نشدم.
افشاری با بیان اینکه جایزه فجر برای نمایش رابینسون کروزوئه، در عزت نفس او تأثیر گذاشت، گفت: این نمایش در اجرا درخشید. خیلیها ما را نادیده گرفتند و همراهی نکردند؛ اما به موفقیت ایمان داشتیم. بعد از آن کار مدتها بیکار شدم و سخت گذشت. طعم بیکاری را آن زمان خوب حس کردم. جایزههای دیگری هم داشتم؛ اما جایزه تئاتر فجر چیز دیگری است.
وی که پس از این جایزه برای ایفای نقش شیرعلی، برادر بهبود به پایتخت۲ دعوت شد، در اینباره تصریح کرد: محسن تنابنده تئاترهایم را ندیده بود ولی از من شنیده بود. وقتی دعوتم کرد اول پرسید زبان مازنی بلدی، می توانی صحبت کنی؟ گفتم نه اما میتوانم این لهجه را دربیاورم. خودم عاشق سریال پایتخت بودم حتی از تمریناتم میزدم که حتماً این سریال را ببینم.
افشاری افزود: سکانسی بود که شیرعلی باید زیر تخت دراز میکشید. بهدلیل شرایط فیزیکی من خیلی سخت بود و اذیت شدم .اما نتیجه خوب بود طوریکه شیرعلی محبوبترین بازیگر مهمان فصل دوم سریال پایتخت شد. بعد از پایتخت ۲فکر میکردم ارتباطم با سریال پایتخت قطع شده تا اینکه برای فصل جدید از من دعوت شد؛ آن هم به عنوان یکی از بازیگران اصلی مجموعه و برای ایفای نقش پسر بهبود.
بازیگر سریال پایتخت درباره قد بلندش گفت: خیلیها قد من را مشکلساز میدانستند و میگفتند وقتی قرار است از تو و بازیگر مقابل نمای دونفره (تو شات) بگیریم، صحنه قناس میشود و زیبا نیست و برای خیلی کارها به این دلیل من را رد کردند. اما خیلی از کارگردانانی که با من کار کردند، مثل رضا درمیشیان یا منوچهر هادی و سیروس مقدم قد من را فراموش کردند. اتفاقاً کارهایشان هم زیبا بود و خلاقیت به خرج دادند.
افشاری در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر خانه من است. آدم هرجایی برود به خانهاش برمیگردد. سعی میکنم حداقل سالی یک کار تئاتر داشته باشم؛ اما به سینما هم با جدیت فکر میکنم. پیشنهادات تئاتری زیاد دارم اما خیلیها باب میل من نیست. اگر تجربه تازهای باشد، حتماً میپذیرم. دوست دارم از تکرار دوری کنم. در این مسیر به کارگردانی تئاتر هم فکر میکنم.
در شبکه «پرس تی وی» پخش می شود؛
بررسی «راه حل ایران برای بحران فلسطین»
«راه حل ایران برای بحران فلسطین» عنوان موضوعی است که در برنامه این هفته «ایران امروز» (Iran Today) در شبکه پرس تی وی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی یوسف پور انوری با حضور دو روزنامه نگار رسانه های نوشتاری، یک استاد حقوق بین الملل و دو کارشناس خارجی روی آنتن این شبکه می رود.
در این برنامه ضمن اشاره به بیانات رهبری درخصوص اسراییل و لزوم برگزاری انتخابات به این مساله اشاره می شود که برخی رسانه های خارجی اینطور نشان داده اند که سیاست ایران در قبال اسراییل نرمتر شده در حالی که این موضع از ابتدا هم موضع رسمی ایران برای پایان بخشیدن به بحران فلسطین بوده است.
در ادامه برنامه این هفته «ایران امروز» تلاش های نتانیاهو برای معنی کردن شعار ایران مبنی بر نابودی اسراییل مورد بحث قرار گرفته و بی اساس بودن ادعای وی مبنی بر قتل یهودیان به عنوان هدف اصلی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
بخش دیگر این برنامه، به بحث و تبادل نظر پیرامون اقدامات متعدد اسراییل بر ضد ایران از جمله تلاش برای ایجاد جنگ از سوی آمریکا علیه ایران، ترور دانشمندان ایرانی، تلاش برای نابودی برجام، حمله به مستشاران ایرانی در سوریه و حمله سایبری به تاسیسات ایران اختصاص دارد.
باور ایران به حق فلسطینیان در تعیین سرنوشت خود، کمک ایران به فلسطینی ها با هدف دفاع از مظلوم به عنوان یک هدف انقلابی و تلاش اسراییل برای نشان دادن دوستی خود به مردم ایران از دیگر مباحثی است که در برنامه این هفته «ایران امروز» بررسی خواهد شد. «ایران امروز» با اجرای لیلا فرامرزی ساعت 01:00 بامداد چهارشنبه 30 خرداد از شبکه پرس تی وی پخش می شود. این برنامه چهارشنبه ساعت 06:00 و 19:00 ، پنجشنبه ساعت 08:00 و شنبه ساعت 11:00 تکرار خواهد شد.
بیش از ۹۳ درصد کشور میتوانند تماشاچی جام جهانی باشند
قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه، با تشریح اقدامات فنی انجام گرفته برای پوشش بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ ، از تشکیل ستادی برای نظارت بر پوشش کامل و حداکثری این بازیها خبر داد.مهندس محمد فهمی حشیانی، درباره تدابیر اندیشیده شده برای جام جهانی روسیه گفت: اولین موضوع اساسی و اصلی برای پوشش کامل این بازیها حوزه تولید و پخش بود که معاونت توسعه و فناوری رسانه با همکاری معاونت سیما و معاونت صدا، سعی در فراهم کردن شرایط و زیر ساختهای مطلوب برای تولید برنامه های مرتبط با جام جهانی کرد.
در حوزه تولید سیما زیر ساختهای مطلوب و مناسبی را در حوزه برق اضطراری و فوق اضطراری و همچنین در بخش تاسیسات برودتی فراهم شد تا در کنار آمادهسازی استودیوهای مرتبط با جامجهانی و تولید برنامههای زنده و ضبط شده با تلاش همکاران معاونت سیما به نحو شایستهای این برنامهها پوشش داده شوند.در ادامه در همین حوزه باید به موضوع پخش این برنامهها نیز اشاره کنم که اداره کل فنی پخش معاونت توسعه و فناوری رسانه، چه در بعد دریافت با کیفیت بالا و چه در موضوع تحویل این تصاویر به شبکههای هدف، تمهیدات لازم را به کار گرفته است.
قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه در ادامه به شبکههایی که پخش این مسابقات را به عهده دارند اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده وظیفه اصلی پوشش مسابقات جامجهانی برعهده شبکه سوم سیما بوده و شبکه ورزش نیز به عنوان مکمل، برنامههایی را برای پوشش مسابقات تدارک دیده است.همچنین شبکه رادیویی ورزش وظیفه اصلی پوشش مسابقات را برعهده دارد و دیگر شبکههای رادیویی نیز در بخشهای مختلف همکاری خواهند کرد.
فهمی حشیانی درباره نحوه پخش این بازیها گفت: در پخش زمینی این مسابقات به عنوان بستر و محمل اصلی سیگنالرسانی به مخاطبان، به گونهای برنامهریزی شد تا حداکثر پایداری و حداقل قطعیها را شاهد باشیم؛ لذا حراست و مراقبت از بستر ایمن سیگنالرسانی زمینی، افزایش کارایی سیستمهای ارتباطی و استفاده از تمامی ظرفیتهای درون سازمانی و برون سازمانی هدف غایی این بخش بود.در این مسیر اداره کل فنی پخش موظف است با همکاری اداره کل ارتباطات زمینی و اداره کل فناوری فضایی و ماهوارهای مناسبترین تصاویر با بهترین کیفیت را دریافت و به شبکه پخش فرستندههای تلویزیونی و رادیویی افام کشور تحویل دهد و در نهایت سیگنال با بهترین کیفیت، تحویل مخاطب خواهد شد.
او با اشاره به دریافت تصاویر با کیفیت بالا HD مسابقات جهانی فوتبال گفت: در موضوع انتقال و انتشار تصاویر دریافتی در شبکههای ملی کشورمان به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد باید از بستر زمینی و فرستندههای زمینی استفاده کنیم. به همین دلیل با تدبیر و حمایت ریاست محترم سازمان و پیگیری و هماهنگی معاون محترم توسعه و فناوری رسانه و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت کشور شرایط لازم با هدف پوشش حداکثری شبکه ها فراهم شد.با توجه به بکارگیری تمامی تمهیدات لازم امیدوار هستیم در این دوره از جام جهانی سطح پوشش بازیها برای هموطنان عزیز رشد چشمگیری داشته باشد. فهمی حشیانی در ادامه به پوشش سیگنالرسانی جمعیتی بیش از ۹۳ درصدی کشور اشاره کرد و افزود: باید از تمامی همکارانم چه در حوزه تهران و چه در مراکز استانها و شهرستان ها علیالخصوص واحدهای ارتباطات زمینی و ماهوارهای و فرستندههای تلویزیونی و رادیویی اف ام مراکز صدا و سیما که تا آخرین لحظه برای بهرهمندی حداکثری از بازیهای جامجهانی تلاش می کنند تشکر کنم.قابل ذکر است در جلسات متعدد و هماهنگیهای انجام شده، تمام توصیههای لازم را برای پوشش بهتر تصاویر با کمترین ضریب خطا انجام دادهایم.
اخبار
نمایشگاهدیارا در نگارخانه فانوس
با حضور خانواده شهدا و خلبانان دوران دفاع مقدس برگزار می شود
دیارا عنوان نمایشگاهی است که طی روزهای 1 الی 17 تیرماه در نگار خانه فانوس برپا می شود.
به گزارش امتیاز، در این نمایشگاه 25 اثر برگزیده از آثار آناهیتا کیانی با تکنیک سیاه قلم، راپید و مداد رنگی و سبک رئال و مدرن و با موضوعاتی از قبیل، شهدا و خلبانان دفاع مقدس در معرض دید قرار می گیرد.
لازم بذکر است مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در روز جمعه اول تیر ماه از ساعت 6 با حضور خانواده معظم شهید خلبان سرلشگر علیرضا یاسینی و با حضور کاپیتان براتپور و با مجری گری کاپیتان ضرابی رییس کانون خلبانان ایران برگزار می شود ضمنا دکتر اردشیر صالحپور مدرس و استاد دانشگاه به عنوان سخنران مدعو به ایراد سخن می پردازد.
علاقه مندان می توانند برای شرکت در برنامه در زمان یاد شده از ساعت 18 به آدرس میدان قزوین،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی،بوستان رازی فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353 تماس حاصل کنند.
ثبت روز 25 فروردین
به عنوان روز ملی منابع انسانی
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در جلسه دیروز پیشنهاد انجمن صنفی مدیران منابع انسانی مبنی بر ثبت روز 25 فروردین به عنوان روز ملی منابع انسانی در تقویم رسمی کشور را بررسی میکند.جواد محجوب، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی مدیران منابع انسانی با اعلام این خبر به مهر، اظهار داشت: ثبت روز ملی منابع انسانی در تقویم در راستای تکریم نیروی انسانی سازمان ها و نهادهای کشور به عنوان سرمایه های سازمانی، موضوعی است که مدتهاست دغدغه اساتید مدیریت منابع انسانی و مدیران سازمانهای مختلف بوده و هست و انجمن صنفی مدیران منابع انسانی در این راستا با ارائه پیشنهادی به شورای فرهنگ عمومی این موضوع را پیگیری نموده است. محجوب با بیان حمایت جامعه علمی و دانشگاهی از این پیشنهاد به تهیه طوماری با امضای بیش از 180 نفر از اساتید، مدیران و دانش آموختگان رشته منابع انسانی اشاره کرد و افزود: البته علاوه بر امضاهای فیزیکی حدود 800 نفر از مدیران، اساتید و متخصصان منابع انسانی این طومار را به صورت الکترونیکی امضا کرده اند که این طومار به همراه مستندات علمی و سایر دلایلی که انجمن و اساتید مطرح در زمینه لزوم ثبت روز ملی منابع انسانی در تقویم رسمی داشتند، به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه شده است. محجوب با ارائه فهرستی از اساتیدی که این دغدغه را پیگیری می کنند از دکتر میرسپاسی، دکتر ساعت چی، دکتر آرین قلی پور، دکتر پور عزت، خانم دکتر جزنی، دکتر غلامرضا خاکی، دکتر اباصلت خراسانی، دکتر طباطبایی، دکتر شیخ و دکتر امیری از اعضای هیات علمی دانشگاه های مختلف به عنوان حامیان دانشگاهی این موضوع یاد کرد و اظهار داشت: بسیاری از مدیران منابع انسانی سازمان های مختلف نیز این دغدغه را دارند. محجوب اظهار داشت: چهارم شهریور به عنوان روز کارمند در تقویم رسمی ثبت شده است ولی پیگیری ثبت روز ملی منابع انسانی با انگیزه توجه دادن سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی به اهمیت سرمایه های انسانی در برنامه ریزی ها و نگاه ویژه به این موضوع، از دلایل مهم انجمن و اساتید مدیریت در این زمینه بوده است.
اخبار
داستان «کشتی کرامت» و شاید «کشتی مرگ» در هیسپان تی وی
داستان مهاجرینی که می خواهند از طریق کشتی به امید زندگی بهتر به کشورهای اروپایی پناهنده شوند و اتفاقاتی را از سر بگذرانند که در این مسیر شاید منجر به مرگ آن ها نیز شود، در مستند «کشتی کرامت» به آنتن هیسپان تی وی رسیده است.
به گزارش امتیاز، مستند «کشتی کرامت» (Dignidad a bordo ) به کشتی اشاره دارد که توسط سازمان بشردوستانه پزشکان بدون مرز تجهیز شده است و در دریای مدیترانه با هدف کمک به هزاران مهاجری که در تلاش برای رسیدن به خاک اروپا هستند، در حرکت است. لوئیس هرتادو، تهیه کننده این مستند همراه این کشتی نجات شده و با داستان زندگی این مهاجرین همراه می شود. در ادامه این مستند، مخاطبین با یک فاجعه انسانی که دریای مدیترانه را به یکی از بزرگترین گورستان ها تبدیل کرده است مواجه می شوند زیرا در راه رسیدن به مقصد، به دلیل جمعیت زیادی که در این کشتی ها و قایق های بزرگ و کوچک حضور دارند، با طوفانی شدن هوا و تکان های شدید این قایق ها، این افراد به درون آب افتاده و غرق می شوند. در این مستند 52 دقیقه ای، سعی شده با پرسیدن سوالاتی از این مهاجران، سفر آن ها به چالش کشیده شود؛ « چرا بسیاری از مردم تصمیم می گیرند که با جان و زندگی خود بازی کنند؟»، « چرا آنها را محکوم به مرگ در دریا کرده اند؟»، « این مهاجران چرا برای رسیدن به عزت و شرف انسانی جان خود را به بازی می گیرند؟»، لوئیس هرتادو با پرسیدن این سوالات در هنگام سفر از مهاجرین، سعی در نشان دادن ابعاد مختلف زندگی این مهاجرین و چرایی حضور این افراد در کشتی را به مخاطبین بهتر نشان دهد. مستند «کشتی کرامت» محصول سال 2015 در دو قسمت 25 دقیقه ای از روز چهارشنبه ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه اسپانیایی زیان هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش میشود.
ای کاش از موسیقی اقوام برای سرود ملی استفاده میشد
یک پژوهشگر موسیقی اقوام خوزستان گفت: ای کاش از زبان مشترک مردم ایران برای سرود ملی استفاده میشد. این اقوام هستند که در فستیوالهای بزرگ دنیا جذابیت دارند، به همین دلیل برای برگزاری جشنوارهای در یک کشور به نوزاندههای محلی ما برای اجرا مراجعه میکنند. آنها به نوازندهای که حتی اسمشان برای ما نا آشنا است، ساعتها فرصت میدهند که ساز بزنند، زیرا برایشان جذابیت دارد.
محمود مشهودی بیان کرد: جالب اینجاست که چند سال بعد نیز اجراها نوازندههای ایرانی در یک کشور دیگر تبدیل به یک آلبوم یا کتابی به زبان انگلیسی به فارسی هم ترجمه میشود و بعد از شنیدن آن میگوییم چرا ما قدر این گوهر را ندانستیم؟ اگر موسیقی با زبان اقوام و تِمهای ایرانی شکل میگرفت هم برای دنیا و هم برای خودمان جذابتر بود. مثل سرود «ای ایران» که هنوز هم برای همه دلنشین و جذاب است.
او با بیان اینکه ما میگوییم موسیقی یک زبان است، اظهار کرد: وقتی در ارکستر سمفونیک از موسیقی قومی مناطق حرفی نباشد، مردم آن منطقه چطور میتوانند با آن ارتباط بگیرند؟ زیرا مردم با آن زبان غریبه هستند اما اگر از زبان مشترک مردم استفاده شود این ارتباط نیز برقرار میشود.
سرپرست گروه موسیقی اصیل «رندان» درباره اینکه فکر میکنید پیوند موسیقی و ترانه مردمی با رویدادهای ورزشی در خوزستان چگونه اتفاق میافتد؟ گفت: شادی و غمهای هر قوم به فرهنگ خودشان بر میگردد. برای مثال وقتی به موسیقی شمال ایران گوش میکردم متوجه شدم موسیقی «گل پامچال» یا آواز «امیری» در مراسم عزا یا عاشورایی هم استفاده میشود. وقتی شما به موسیقی بوشهر یا عربهای خوزستان نیز گوش میکنید، متوجه میشوید سازبندی و نوع خواندنهای موسیقی شادی و عزا یکی است و فقط شعر آن عوض و ریتمش تند یا کند میشود.
مشهودی با بیان اینکه همیشه مهرههای اصلی که برای انتخاب موسیقی موضوعی مثل سرود تیم ملی تعیین کننده هستند، از موسیقی اقوام آگاهی کافی نداشتهاند. ما همیشه با این مشکل مواجه بودیم و زمانی که میخواستیم یک موضوع را فاخر و بزرگ نشان دهیم از ارکستر و حتی دید غربی استفاده میکردیم. گرچه ارکستر به جای خودش خوب و زبان مشترک تمام دنیا است اما در این عصر تنها چیزی که برای دنیا جذابیت بیشتری دارد موسیقی و فرهنگ کشورها است. هر کسی برای تماشا و آشنایی با فرهنگ یک کشور برای سفر به آن نقطه برنامه ریزی میکند. شاید دستِکم گرفتن موسیقی اقوام موجب شده که به آن برای ساخت سرود تیم ملی توجه نشود.
او اعلام کرد: اخیرا در حال آهنگسازی بودم که تصمیم گرفتم دشتی را در چهارچوب ردیف بنویسم. در حالی که استادان بزرگ ما پرونده دشتی را بستند و معتقدند در این باره حرفی برای گفتن نداریم. ما در تِم موسیقی جنوب، شروه خوانی، فایز خوانی و دشستانی نیز داریم که بِکر هستند و تعجب میکنم که چرا تا کنون کسی از آنها استفاده نکرده است در حالی که تا موسیقی جنوب را برای کسی پخش میکنیم همه مشتاق هستند، آن را بشنوند. زیرا موسیقی اقوام برای ما جذاب است و اگر به صورت حرفهای وارد شویم و آن را به شکل رسمی و جذابتری کار کنیم صد در صد موفق میشویم. این پژوهشگر موسیقی اقوام خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر دچار چندگانگی فرهنگی شدیم، گفت: در حالی دَم از اصالت و ایرانی بودن میزنیم که تلاش میکنیم فرهنگ اسلامی را هم رعایت کنیم، در عین حال با لهجه محلی صحبت میکنیم، سریالهای خارجی میبینیم و ترجیح میدهیم غذاهای فرهنگی بخوریم و فکر میکنیم اگر میخواهیم به سمت جلو برویم باید مورد تایید غرب هم قرار بگیریم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48360
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48361
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48362
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48363
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48364
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3803/13669/48365
|
عناوین این صفحه
- آغاز داوری سومین جشنواره «بچههای محراب»
- بهرام افشاری: «بهتاش» سربار پایتخت۵ نبود
- بررسی «راه حل ایران برای بحران فلسطین»
- بیش از ۹۳ درصد کشور میتوانند تماشاچی جام جهانی باشند
- اخبار
- اخبار