|
رکورد گران قیمت ترین نقاشی تاریخ هنر ایران ثبت شد؛
فروش ۳۱ میلیاردی نهمین حراج تهران
شامگاه هشتم تیر ماه، نهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت با ارائه هفتاد و هشت اثر و فروش هفتاد و شش اثر بار دیگر بر توانمندی بازار داخلی هنر و روند رو به رشد اقتصاد هنر تاکید کرد؛ رویکردی که ابعاد اطمینان بخش این سرمایه گذاری و تجارت نوظهور را یادآور شد.
به گزارش امتیاز؛ در این شب رکورد گران قیمت ترین نقاشی تاریخ هنر ایران به نام سهراب سپهری ثبت شد و به لطف اهدای اثری از بانو منیر فرمانفرمائیان یک کمک 750 میلیون تومانی به انجمن حمایت از بیماران هموفیلی ایران اختصاص یافت. همچنین فروش پنج اثر بالای یک میلیارد تومان و چکش خوردن در مجموع 63 کار بالای یکصد میلیون تومان از دیگر دستاوردهای این دوره حراج تهران بود.
در حضور بیش از هشتصد علاقمند به هنر در هتل پارسیان آزادی، چنانکه انتظار می رفت عنوان گران ترین اثر نهمین حراج تهران به تابلوی بزرگ و استثنایی از سهراب سپهری تعلق گرفت که از سوی مجموعه خانواده گلستان به این حراج ارائه شده بود؛ اثری کمینه گرا، شاعرانه با هماهنگی رنگی بسیار زیبا از سهراب در اندازه چشمگیر 100 در 300 سانتی متر که پنج میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خورد.
در این شب اثری از حسین زنده رودی دو میلیارد و 300 میلیون تومان، کار دیگری از سهراب سپهری یک میلیارد و 900 میلیون تومان، نقاشی از منصور قندریز یک میلیارد و 300 میلیون تومان و اثری از رضا مافی یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شدند.
نقاشی مینیاتور از محمود فرشچیان 900 میلیون تومان، اثری بدون عنوان از منوچهر یکتایی 800 میلیون تومان، یک اثر با آینه از منیر فرمانفرمائیان، مجسمه پرنده از بهمن محصص و نقاشی از فریده لاشایی هر یک 750 میلیون تومان، پرتره ای از رجال دورانکمال الملک 700 میلیون تومان، نقاشی دو قطعه ای از آیدین آغداشلو 650 میلیون تومان، آثاری از پرویز تناولی و سید محمد احصایی هر یک 600 میلیون تومان، دو اثر از کوروش شیشه گران و سیراک ملکونیان هر یک 550 میلیون تومان و اثر آیینه کاری از منیر فرمانفرمائیان 520 میلیون تومان حائز رتبه های بعدی فروش شدند.
در نهمین حراج تهران اثر دیگری از منوچهر یکتایی 480 میلیون تومان، مجسمه هیچ پرویز تناولی و نقاشی فرامرز پیلارام هر یک 450 میلیون تومان، دو اثر خط از حسن زرین قلم و سید محمد احصایی هر یک 420 میلیون تومان و نقاشی از مسعود عربشاهی 400 میلیون تومان چکش خورند.
نقاشی از حسین کاظمی 380 میلیون تومان، اثری از مسعود عربشاهی 360 میلیون تومان، مجسمه ای از ژازه تباتبایی 340 میلیون تومان، نقاشی از ابوالقاسم سعیدی 320 میلیون تومان فروخته شدند و پنج اثر روی قیمت مشابه 300 میلیون تومان به فروش رسیدند: پرویز کلانتری، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه ای، حسین کاظمی و حسین زنده رودی.
در این شب هیچ دیگری از پرویز تناولی 290 میلیون تومان، نقاشی از ناصر عصار 280 میلیون تومان، دو اثر غلامحسین نامی و مهدی ویشکایی هر یک 250 میلیون تومان، دو اثر لیلی متین دفتری و ناصر عصار هر یک 240 میلیون تومان به فروش رسیدند و سه اثر روی قیمت مشابه 220 میلیون تومان چکش خوردند: محسن وزیری مقدم، عباس کیارستمی و کیخسرو خروش.
در حراج نهم تهران دو اثر از جلیل رسولی و بهجت صدر هر یک 190 میلیون تومان، نقاشی از عبدالرضا دریابیگی 180 میلیون تومان، سه اثر از حسین خطایی، مهدی ویشکایی و حسین محجوبی هر یک 160 میلیون تومان، نقاشی از عباس کاتوزیان 150 میلیون تومان، چهار اثر از ابوالقاسم سعیدی، سونیا بالاسانیان، علیرضا اسپهبد و ناصر اویسی هر یک 140 میلیون تومان، سه اثر از مش اسماعیل، عبدالرضا دریابیگی و جعفر روحبخش هر یک 130 میلیون تومان، نقاشی از هوشنگ پزشک نیا 120 میلیون تومان، چهار اثر از رضا مافی، پروانه اعتمادی، فرشید ملکی، یرواند نهاپتیان هر یک 110 میلیون تومان و سه اثر منوچهر نیازی، محسن وزیری مقدم و محمود زنگنه یکصد میلیون تومان چکش خوردند.
در این شب فقط سیزده اثر زیر یکصد میلیون تومان به فروش رسیدند: سه اثر از ناصر اویسی، گارنیک درهاکوپیان، جعفر روحبخش هر یک 85 میلیون تومان، اثری از دوستعلی معیرالممالک 80 میلیون تومان، دو اثر از سمبات درکیورقیان و هانیبال الخاص 75 میلیون تومان، اثری از ابوالحسن صدیقی 70 میلیون تومان، اثری از محمود جوادی پور 60 میلیون تومان، کاری از عیسی بهادری 55 میلیون تومان، سه اثر از احمد اسفندیاری، سیاوش کسرایی و حسین شیخ 40 میلیون تومان و اثری از محسن سهیلی 38 میلیون تومان فروخته شدند.
در نهمین حراج تهران دو اثر از حسین زنده رودی و کوروش شیشه گران به فروش نرسیدند
اصغر فرهادی عضو بنیاد آکادمی سینمای اسپانیا شد
بنیاد آکادمی سینمای اسپانیا، اصغر فرهادی ـ فیلمساز ایرانی ـ را به عنوان عضو افتخاری هیات امنای این بنیاد برگزید.پیشنهاد عضویت در این هیات در جریان سفر تازه اصغر فرهادی به مادرید از سوی «ماریانو باروسو» رییس این آکادمی مطرح شد و با پذیرش فرهادی رسمیت یافته است.
اصغر فرهادی نیز پس از انتخاب در بیانیهای اظهار کرد: «انتظار چنین پیشنهادی را نداشته ولی به گرمی آن را پذیرفته و از این پس خود را بیشتر از پیش در جمع خانواده سینمای اسپانیا احساس میکند. سینمای جهان امروز در خطر است و مردم کمتر و کمتر به سینما میروند و ترجیح میدهند در خانه به تماشای فیلم بنشینند و آکادمیهای سینمایی بینالمللی باید در کنار هم راهحلی برای این موضوع پیدا کنند.»
فرهادی افزود: زمانی که در دانشگاه سینما میخواندم فیلمهای زیادی از «کارلوس سائورا» میدیدم و آثار «پدرو آلمادوار»، «آلخاندرو آمنابار» و «آلبرتو ایگلسیاس» آهنگساز نیز در ایران شناخته شده هستند.فرهادی که تازهترین فیلم خود را با نام «همه میدانند» در اسپانیا ساخته، برای معرفی این فیلم در جمع دستاندرکاران سینمای اسپانیا به مادرید سفر کرده است.
«ماریانو باروسو» در برنامه اعلام رسمی عضویت اصغر فرهادی در هیات امنای آکادمی اسپانیا گفت: «برای ما افتخاری است که هنرمندی چون ایشان در جمع سینماگران اسپانیا باشد» و درباره فیلم «همه میدانند نیز گفت: «نکته بسیار مهم این است که این فیلم کاملا اسپانیایی است و در عین حال داستانی دارد که در هر گوشه جهان میتواند معنی و مفهوم داشته باشد».وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از این پس آکادمی سینمای اسپانیا بتواند از دیدگاههای فرهادی برای پیشبرد برنامههای سینمایی در این کشور بهره گیرد.
افرادی چون «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده برنده نوبل ادبیات اهل کشور پرو، «آلخاندرو آمنابار» نویسنده و کارگردان اسپانیایی ـ شیلیایی و «ویتوریو استورارو» فیلمبردار برنده سه جایزه اسکار از دیگر اعضای هیات امنای بنیاد آکادمی سینمای اسپانیا هستند.«همه می دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی به زبان اسپانیولی و با بازی «پنه لوپه کروز»، «خاویر باردم» و «ریکاردو دارین»، امسال آغازگر هفتادویکمین جشنواره فیلم کن بود و از ماه سپتامبر در سینماهای اسپانیا اکران می شود.
اعتراض به صدا و سیما بعلت تبلیغ آثار سینمایی
تهیهکننده فیلم موزیکال «خاله قورباغه» در نامهای سرگشاده نسبت به برخورد صدا و سیما با تبلیغ آثار سینمایی اعتراض کرد. طبق اعلام دستاندرکاران این فیلم؛ در حالیکه این فیلم کودک ۴روز است در سینماهای کشور اکران شده، اما تاکنون هیچ تبلیغی –حتی چند ثانیهای- از تلویزیون و رسانه ملی نداشته است.
از همین رو فرشته طائرپور تهیهکننده و نویسنده این اثر سینمایی در نامهای سرگشاده اعتراض خود را به این وضعیت اعلام کرده و از ریاست سازمان خواسته که در سال حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، تمام آثار سینمایی بخصوص فیلمهای کودک را مشمول نگاه حمایتی آن رسانه ملی قرار دهد. طائرپور در نامه سرگشاده خود خطاب به علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما نوشته است:
«با سلام و احترام. اگرچه چند سالی ست که نگارش نامههای سرگشاده و سربسته به مدیریتهای مختلف آن سازمان برای اعتراض به رفتارهای غیرقانونی در پخش فیلمهای سینمایی و یا رعایت حقوقشان در تبلیغات، راه به جایی نبرده است، اما از آنجا که در شرایط فعلی، هرگونه تبلیغات تلویزیونی در کشور صرفا در انحصار آن سازمان است، حق طبیعی خود میدانم که بعنوان یک تهیه کننده فیلمهای کودکان که منطقا تولیداتشان تعارضی با خط قرمزهای نظام ندارد، مطلب زیر را با شما مطرح سازم.
همه ما تهیهکنندگان فیلمهای سینمایی برای کودکان و نوجوانان، چه آنهایی که فقط یکسال از عمر حرفهایشان میگذرد و چه امثال من که نشانههای چهل سال فعالیت مستمر در این حوزه را در سپیدی مویشان دارند، از اینکه رسانه شما مجدانه و مشتاقانه در ترغیب خانوادهها و کودکان به تماشای فیلمی در سالنهای سینما بکوشد، خوشحال و دلگرم میشویم.
برای نمونه به حمایت تاثیرگذار شبکههای مختلف رسانه شما از اکران فیلم «فیلشاه» اشاره میکنم که خوشبختانه هنوز در سیزدهمین هفته اکرانش، از پخش آنونسهای ٢دقیقهای از شبکههای کودک پویا و نهال بهره میبرد؛ و اگر اشتباه نکنم تاکنون نزدیک به دوهزار نوبت پخش انواع آگهی از شبکههای مختلف داشته است.
با ادای احترام قلبی به سازندگان انیمیشن «فیلشاه» و تبریک به مناسبت توانمندیشان در کسب نوبت اکران عید امسال و جذب حمایتهای نامحدود آن رسانه ملی و... حق خود میدانم که از شما سوال کنم با چه شرایطی ممکن است از اکران دیگر فیلمهای کودکان-از جمله فیلم عروسکی موزیکال «خاله قورباغه»- نیز چنین سخاوتمندانه حمایت کنید؟؟؟
مایلم توضیح دهم که فیلم مفرح و آموزنده «خاله قورباغه» حاصل ٣سال تلاش عاشقانه و شبانه روزی حدود ۶۰ نفر از بهترین عوامل متخصص سینمای ملی ایران است که همه هزینه آن توسط بخش خصوصی تامین شده و برخلاف شایعات هدفمند، جز دو وام سینمایی (یکی با بهره و دومی بدون بهره) از هیچ نهاد، بانک، ارگان یا اسپانسری کوچکترین وجهی دریافت نکرده است. تمام تلاش خود را بهعنوان تهیهکننده به کار بردم تا این فیلم بخاطر تناسب حال و هوایش، در جدول نوروز ۹۷ که تنها یک سهمیه برای فیلمهای کودکان داشت اکران شود؛ اما نشد و بماند که چرا.
اکنون فیلم «خاله قورباغه» از ۶تیرماه، در ایامی که به استناد گزارشها و تحلیلهای رسانه خود شما، به خاطر شرایط اقتصادی و تنشهای سیاسی، ایام سازگار و مطلوبی به حساب نمیآید، اکران شده است، بیآنکه حتی یک تیزر ۲۴ ثانیهای (که سقف زمان تیزر برای فیلمهای تولیدی امثال ماست) از شبکههای شما برایش پخش شده باشد. (ناگفته نگذارم که مصاحبه اخیر شبکه آیفیلم با سه تن از عوامل فیلم، از دایره این گلایه خارج است).
جناب علی عسکری، میدانم که درخواست من برای تبلیغات فیلمم، روز سه شنبه ٥تیرماه در شورای شما مطرح شده و نامه تند و تلخی که به شورای مربوطهتان نوشته بودم هم اسباب رنجش اعضای شورا را فراهم ساخته و میدانم که شورای شما حق دارد همین تاریخ را بعنوان دلیل تاخیر در پخش تیزری که در تاریخ ٣٠ خرداد به امور بازرگانی شما تحویل شده اقامه کند؛ اما از سوی دیگر هم میدانم که اگر سازمان شما اراده حمایت از تبلیغ فیلمی را داشته باشد، قادر است فراتر از زمان و شورا و ضوابط مرسوم، قبل و حین اکران، برایش سنگ تمام بگذارد.
خلاصه مطلب اینکه، ما یک فیلم خوب ایرانی برای کودکان ایرانی ساختهایم، هیچ امکان تبلیغی هم جز رسانه شما نداریم (مگر رسانههای خارج از کشور که گاهی بدون قرارداد با ما و یا دریافت وجهی، فیلمهای مارا رأسا تبلیغ می کنند و بسیار هم تاثیرگذار هستند)، اگر باور دارید که برای تفریح و رضایت کودکان ایرانی باید قدمی برداشت و برای ٢ساعت هم که شده آنها را از شنیدن بحثهای تکراری سیاسی و اقتصادی نجات داد و از دلهرههایشان کاست و بر نشاطشان افزود، همان رفتاری را با فیلم ما بکنید که با فیلمهای «به وقت شام» و «فیلشاه» در نوروز امسال کردید.اجازه دهید نامهام را با یک حکایت کوتاه تمام کنم. حکایتی که چند سال پیش از پسرم شنیدم و تلخی آن هربار که با نابرابری و بیعدالتی مواجه میشوم در جانم زنده میشود.
«روزی پسر فقیری صورتش را به شیشه رستورانی چسبانده و به پسری همسن و سال خودش که همراه با خانواده آن سوی شیشه پشت میزی مشغول خوردن چلوکباب بودند نگاه میکرد. غذای خانواده به نیمه نرسیده بود که پسرک این سوی شیشه، شروع کرد با دست به شیشه ضربه زدن تا جایی که پسرک آن سوی شیشه متوجهاش بشود و حرفش را بشنود. پسرک این سوی شیشه داشت به پسرک آن سوی شیشه میگفت: «برادر پیاز هم بخور!»»جناب علی عسکری می خواهید ما را تا کجا پشت شیشه رسانهتان به نظاره بهره مندی برادرانمان، منتظر بگذارید؟»
اخبار
مهدی فخیم زاده به بخش عمومی منتقل می شود
مهدی فخیم زاده امروز از آی سی یو به بخش عمومی بیمارستان منتقل خواهد شد.خسرو امیرصادقی درباره اوضاع جسمانی مهدی فخیمزاده گفت: حال این هنرمند رو به بهبود است و جای نگرانی نیست. ان شاالله ۱۰ تیرماه به بخش عمومی بیمارستان منتقل خواهند شد و از ممنوعالملاقاتی خارج میشوند.او که از دوستان و همکاران این هنرمند است تا کید کرد: مهدی فخیمزاده هوشیاریاش را به طور کامل به دست آورده و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را به راحتی دارد و فقط برای احتیاط تیم پزشکی امروز هم او را ممنوعالملاقات کرده است و از امروز (۱۰ تیرماه) به بخش منتقل خواهند شد. از دوستان و همکارانی که لطف کردند، برای عیادت آمدند اما نتوانستند او را ببیند، شخصا عذرخواهی میکنم، ان شاءالله از امروز (۱۰ تیرماه) امکان عیادت از ایشان فراهم خواهد بود.
مهدی فخیمزاده که اخیرا در شمال کشور مشغول فیلمبرداری آخرین سکانسهای فیلم سینمایی جدیدش با نام «مشت آخر» بود، هنگامی که سوار موتورسیکلت بود دچار یک تصادف شدید با موتورسیکلت دیگری شد که با وجود نداشتن شکستگی، به دلیل ضربه وارد شده به سر در بیمارستان طالقانی چالوس بستری و سپس به تهران منتقل شد.
سطح هوشیاری وی در ابتدا خوب بود ولی از ظهر هفتم تیر ماه، میزان هوشیاری پایین آمد که پزشک معالج وی ابراز امیدواری کرده است با درمانی که انجام می شود در روزهای آتی روند بهبودی حاصل شود و از ۸ تیرماه وضع جسمیاش رو به بهبود بوده و هوشیاریاش را به دست آورد و توانسته با نزدیکان و پزشک معالجش صحبت کند.
فخیم زاده در طول سال ها فعالیت هنری ساخت فیلم هایی همچون «همسر»، «همسفر»، «مسافران مهتاب»، «تاواریش» و «خواستگاری» را در کارنامه کاری خود دارد و در فیلم ها و سریال هایی مانند «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «خواب و بیدار»، «مختارنامه» و «دندون طلا» هم بازی کرده است.
«زنان کوچک» به سینما می آیند
اقتباس سینمایی جدید از رمان معروف «زنان کوچک» با بازی «مریل استریپ» و چند بازیگر مطرح دیگر مقابل دوربین خواهد رفت.«گرتا گرویگ» پس از ساخت فیلم سینمایی موفق «لیدی برد» که در جوایز اسکار در پنج شاخه نامزد جایزه بود و دو جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال و بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد، به سراغ اقتباس جدید از رمان معروف و کلاسیک «زنان کوچک» نوشته «لوئیزا می الکات» رفته و قرار است تیمی از بازیگری درجه یک هالیوودی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین بروند.
«مریل استریپ»، «اما استون» و «سیرشا رونان» بازیگران زن برنده اسکار در کنار «تیموثی شِلمی» و «فلورنس پو» تیم بازیگری مورد نظر «گرتا گرویگ» برای بازی در این فیلم اقتباسی هستند، گرچه هنوز نقش آنها در فیلم مشخص نشده است. کمپانی کلمبیا پیکچرز چند سالی است ساخت این فیلم را در برنامه دارد و «امی پاسکال» در کنار «دنیس دینُوی» و «رابین سیکورد» تهیهکنندگان این فیلم خواهند بود.
رمان «زنان کوچک» نوشته سال ۱۸۶۸ «لوئیزا می الکات» تاکنون بارها مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی و همچنین انیمیشنی قرار گرفته است که معروفترین آن نسخه فیلم سینمایی سال ۱۹۹۴ با بازی «ویونا رایدر» و به کارگردانی «گیلیان آرمسترانگ» بود. آخرین سریال تلویزیونی نیز بر اساس این رمان یک مینیسریال بود که سال گذشته از شبکه بی بیسی به روی آنتن رفت.
محمود عزیزی :
فکر نمیکنم به چیزی برسیم که چندان دندانگیر باشد
محمود عزیزی که سابقه دبیری جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه کاری خود دارد؛ معتقد است که آییننامه منتشر شده برای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بیشتر برای یک تشکیلات اداری نوشته شده که فقط عناوین آن تغییر کرده است.شهرام کرمی در ماههای ابتدایی حضورش در اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهایش، جشنواره تئاتر فجر و انتخاب دبیر آن بوده است و پیش از هرچیز تصمیم گرفته آییننامهای برای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تدوین کند، درباره ضرورت این اقدام اعلام کرده بود: در برخی دورههای گذشته جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، دبیران آن دورهها اعلام میکردند که جشنواره نیازمند یک برنامهریزی مدون و آیین نامهای مشخص است. مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه «تدوین آییننامه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خواست معاون هنری (سید مجتبی حسینی) بوده است»، تاکید کرده بود، «با کمک کارشناسان اداره کل هنرهای نمایشی آییننامه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را تدوین کردیم.»این آییننامه سرانجام پنجم تیرماه در اختیار رسانهها قرار گرفت که توجه به برخی بندهای آن طبق اذعان کارشناسان و صاحبنظران در وهله اول این روند را نشان میدهد که انگار تدوینکنندگان آییننامه چندان تبحر و شناخت دقیقی در حوزه تئاتر، ظرایف آن و ویژگیهای جشنوارهای این هنر نداشته اند و حتی به نظر میرسد یک کارشناس حقوقی هم در تدوین این آییننامه نظارت نداشته چون از واژههایی استفاده شده که حتی یک خواننده غیرکارشناس هم متوجه ابهام آن میشود.
محمود عزیزی در این باره بیان کرد: این آییننامه برای مدیرکل تئاتر که مسئولیت تئاتر کشور را بر عهده دارد مناسب است، برای مدیرکل که سیاستگذار تئاتر و جهتدهنده منویات مدیر بالادستی خود و وزیر فرهنگ و ارشاد است؛ درواقع به نظر میرسد این آییننامه بیشتر، اساسنامه یک موسسه یا بنیاد است تا اینکه دستورالعملی برای مدیر یک جشنواره باشد.
او ضمن تبریک به «دبیر جشنواره تئاتر فجر (نادر برهانی مرند) که از هنرمندان ارزشی جامعه ما و نویسنده و کارگردانی هوشمند و تواناست» افزود: اما واقعیت این است که اگر قرار باشد دبیر، فقط یک عنوان برای اجرای منویات این اساسنامه، بخشنامه یا دستورالعمل باشد دیگر نمیدانم دبیریاش به کجا ارتباط پیدا میکند. این کارگردان تئاتر با اشاره به برخی بخش های آیین نامه گفت: اگر ما شورای سیاستگذاری داریم پس خود به خود یک مدیر اجرایی انتخاب میکنند که نهایتا او دبیر جشنواره میشود و دبیر جشنواره مبتنی بر مصوبات شورای سیاستگذاری عمل میکند. پس فقط میتوانیم عملکرد او را براساس مصوبات شورا ارزیابی کنیم لذا سهم خلاقیت در چارچوب همین مصوبات تعریفپذیر و انتقادپذیر است، به همین دلیل فکر میکنم این اساسنامه و فرمول بیشتر مناسب مرکز هنرهای نمایشی است تا دبیر یک جشنواره ، ضمن اینکه مگر تاکنون اساسنامه مورد نظر نظام جمهوری اسلامی درباره تئاتر جایی تبیین شده است که حالا ما دبیر جشنواره را ملزم به اجرای آن میکنیم؟عزیزی با اشاره به بندها و بخش های مختلف آیین نامه ادامه داد: تاکنون ندیدم این طور برای یک جشنواره تئاتری ، یک، دو، سه، چهار پشت هم ردیف کنند این در حالی است که یک مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فعالیتهای فرهنگی و هنری از جمله تئاتر وجود دارد مبنی بر اینکه اگر این تئاترها به آن موارد توجه کنند نیازی به شورای نظارت و سیاستگذاری و... نیست. من در آنچه در این آیین نامه برشمرده شده ، خیلی تناقض میبینم و چیزی را که بتواند خروجی مطلوبی استخراج کند نمی بینم.
او درباره شرایطی که در بخش مربوط به شورای سیاستگذاری وجود دارد و اینکه نوشته شده «به هر علتی امکان تشکیل جلسه شورا وجود نداشته باشد رئیس جشنواره موظف است با هماهنگی معاون هنری نسبت به تصمیمگیری و اقدام در جهت انجام وظایف شورا در زمان مقرر اقدام کند»، گفت: این خود یک نکته نقض است چون اگر چنین چیزی باشد یعنی اصلا شورا میتواند وجود نداشته باشد درواقع کافی است عاملی که باید اعضای شورا را دعوت کند تصمیم بگیرد که این کار را انجام ندهد و خود به خود جشنواره تبدیل میشود به مدیرکل (رییس) و معاون هنری و این بسیار عجیب است. این هنرمند خاطرنشان کرد: ضمن اینکه اگر قرار است شورایی داشته باشیم باید شاخصههای انتخاب سیاستگذاری مشخص باشد که آیا در جهت اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر هست باید توصیف، تعریف و شناسایی شود در حالی که در اینجا اصلا مشخص نیست و به همین دلیل فکر میکنم این آییننامه برای یک تشکیلات اداری نوشته شده که فقط عناوین آن تغییر کرده است. وی با اشاره به اینکه «ای کاش آیین نامه به این شکل منتشر نمیشد» تاکید کرد: از آنجا که رسم ما این است که هر سال جشنوارهای را برپا کنیم آرزو میکنم حداقل این توانایی موجود در دبیر جشنواره را کم نکنیم تا با این همه بند و قانونی که در این مطلب موجود است او حداقل بتواند از توانایی و شناخت خود از تئاتر امروز ما استفاده کند تا خروجی قابل قبولی را بتوانیم انتظار داشته باشیم ولی اگر ماجرا به این صورت بخواهد ادامه داشته باشد فکر میکنم مثل سالهای قبل دچار همان سردرگمیها خواهیم بود و فقط آماری ارائه خواهد شد و روابط بینالملل ما همان میشود که قبلا بوده و اینکه چقدر ما قادر خواهیم بود آنچه در جهان امروز است را به عنوان «تئاتر» دعوت کنیم، مشخص نیست پس همان خواهد شد که هر سال بوده و اتفاق خاصی نمیافتد.
محمود عزیزی در پایان گفت: از تمام این ها گذشته 6ماه بیشتر به برگزاری جشنواره باقی نمانده و در این مدت چطور این سیاستگذاری کلان میخواهد اتفاق بیفتد؟ مرکز هنرهای نمایشی با کدام بودجه میخواهد برنامهها را تقویت، حمایت و گروههای نمایشی را راه بیندازد تا در جشنواره شرکت کنند؟ پس میبینیم باز همان آش است وهمان کاسه و فکر نمیکنم به چیزی برسیم که چندان دندانگیر باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3812/13747/48619
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3812/13747/48620
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3812/13747/48621
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3812/13747/48622
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3812/13747/48623
|
عناوین این صفحه
- فروش ۳۱ میلیاردی نهمین حراج تهران
- اصغر فرهادی عضو بنیاد آکادمی سینمای اسپانیا شد
- اعتراض به صدا و سیما بعلت تبلیغ آثار سینمایی
- اخبار
- فکر نمیکنم به چیزی برسیم که چندان دندانگیر باشد