|
با حضور چهره ماندگار مدیریت رسانه
رونمایی از دو کتاب حوزه فرهنگ و ارتباطات در فرهنگسرای معرفت
فرهنگسرای معرفت در آستانه روز قلم از دو کتاب «ژورنالیسم تلویزیونی» و «مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق» رونمایی میکند.
به گزارش امتیاز، در آستانه روز قلم و با هدف تجلیل از پدیدآورندگان کتاب، از دو کتاب «ژورنالیسم تلویزیونی» و «مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق» نوشته سید مهدی شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در فرهنگسرای معرفت رونمایی میشود.
در این مراسم که در ساعت ۱۷ روز سهشنبه ۱۲ تیرماه برگزار میشود، علاوه بر نویسنده، پرفسور علیاکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه ایران به سخنرانی میپردازد و چهرههای فرهنگی، دانشگاهی و رسانهای مانند حجتالاسلام سید محمود دعایی، طاهر روشندل، مجتبی امیری، صادق عابدینی و جمعی از مسئولان ارشد حوزه فرهنگ و رسانه دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران نظرات خود را درباره موضوعات مندرج در این کتابها با مخاطبان برنامه به اشتراک میگذارند.
کتاب ژورنالیسم تلویزیونی (معرفتشناسی، فلسفه و روشها) در بهار ۱۳۹۷ توسط نشر نیسا به بازار کتاب عرضه شده و در آن سعی شده پنجرهای تازه بر اساس آخرین منابع و تجربیات این حوزه برای مخاطبان باز شود تا اصول و تکنیکهای دانشی ژورنالیسم تلویزیونی برای علاقهمندان مدیریت خبر تشریح شود.
کتاب مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق نیز که با مقدمه علیاکبر فرهنگی و سید رضا سیدجوادین چند روزی است توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به کتابفروشیها عرضه شده، پاسخی به نیازهای مدیریتی برای شناسایی افراد مناسب برای فعالیت در این مشاغل و رستههای کاری نوظهور عصر رسانههاست.
از این نویسنده پیش از این کتابهایی با عنوان مدیریت رسانه (با همکاری طاهر روشندل و سمیه لبافی) و از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه (با همکاری طاهر روشندل) منتشر شده بود.
علاقهمندان برای شرکت در این نشست میتوانند به فرهنگسرای معرفت به نشانی میدان شهر زیبا، بلوار شهران، بعد از زیرگذر شهید همت مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۴۳۱۹۳۰۴ تماس بگیرند.
شیوه گزارشگری ما با خارجی ها متفاوت است
محمدرضا احمدی دربارهی عملکرد گزارشگران در بازیهای جام جهانی گفت: شیوه گزارشگری ما با برخی از کشورهای دیگر متفاوت است. گاهی در یک شبکه انگلیسیزبان، دو نفر مسابقه را گزارش میکنند، یا مانند ما اسامی همه بازیکنان را نمیگویند و فقط صحنههای حساس را گزارش میکنند.این گزارشگر و مجری برنامههای ورزشی دربارهی ویژگیهای یک گزارشگر اظهار کرد: گزارشگر ابتدا باید یک دستگاه صدایی و گویش سالم داشته باشد که ما در مسابقه آقای گزارشگر بارها درباره آن بحث کردیم. گزارشگر باید بتواند حروف را به خوبی بیان کند و سین و شین او نزند. ورزش سراسر نشاط و نکات مثبت است و فردی که میخواهد گزارش ورزشی انجام دهد باید بتواند نشاط و انرژی را به خواننده منتقل کند.
او ادامه داد: نکاتی که برای گزارش مسابقات ورزشی بخصوص در زمینه فوتبال باید رعایت شود، این است که گزارشگر باید بتواند هیجان را به موقع، درست و به جا منتقل کند و بتواند به موقع از جملات و اطلاعاتی استفاده کند که صحنهها را از دست ندهد. گزارشگر باید فن بیان خوبی داشته باشد و باید بتواند مسلسلوار و تند تند صحنههای هیجانی را گزارش کند. بینندهها و مخاطبان به دلیل دسترسی مناسب به اینترنت و مجلات، اطلاعات زیادی درباره چهرههای ورزشی و بازیکنان دارند و این مساله کار گزارشگر را سخت میکند و باید به مخاطب اطلاعاتی بدهد که تازگی داشته باشد نه اطلاعاتی که در سایتها، کانالها و شبکههای اجتماعی مختلف دیده و شنیده است و دیگر برای او جذابیتی ندارد.
او ادامه داد: فردی که میخواهد در سطح بالایی گزارش کند و گزارش او به مخاطب لذت بدهد باید این موارد را رعایت کند. این فرد باید اطلاعات بهروز و دقیق داشته باشد و لحظه به لحظه صحنهها را بیان کند و هیجان را به موقع به مخاطب منتقل کند و جملات را به خوبی بگوید که صحنهها را از دست ندهد. همچنین مهمترین ویژگی این است که بداند چه مطلبی را کجا بگوید که برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
این گزارشگر به مقایسه گزارشگری در ایران و کشورهای دیگر پرداخت و گفت: زمانی که گزارشگر در رادیو یک مسابقه را گزارش میکند، باید مداوم تصویرسازی کند و همه اطلاعات را بدهد چون مخاطب از طریق صدای او اطلاعات خود را کسب میکند. زمانی که به تلویزیونهای کشورهای دیگر سر میزنیم، متوجه میشویم که نحوه گزارش آنها با ما متفاوت است و شاید تنها کشورهای عربی و برخی از شبکههای اسپانیایی و ایتالیایی مانند ما هستند و جملات را پشت هم میگویند. اما در یک شبکه انگلیسیزبان میبینید که سکوت زیاد است و گاهی دو نفره مسابقه را گزارش میکنند؛ یک فرد به عنوان کارشناس، اطلاعات را در حین گزارش میگوید و یک نفر فقط بازی را گزارش میکند. آنها مانند ما اسامی همه بازیکنان را نمیگویند و هر اتفاقی که بیفتد را بازگو نمیکنند و تنها صحنههای حساس را میگویند. البته گزارشگران صداوسیما خوب و جذاب گزارش انجام میدهند و مخاطب ترجیح میدهد با وجود شبکههای اینترنتی از طریق شبکههای سه و ورزش، فوتبال را ببیند.
او ادامه داد: به نظرم جذابیت گزارشگری ما همچنان بالاست و اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد و سعی میشود که به استانداردها برسیم. امسال نیز مانند دورههای گذشته، قبل از شروع جام جهانی جلساتی را با گزارشگران تشکیل دادیم تا به جمعبندی برسیم برای اینکه اسامی بازیکنان را یکسان تلفظ کنیم و مخاطب نیز اسامی را درست بشنود و یاد بگیرد. سطح دانش گزارشگران در حال افزایش است زیرا اطلاعات مردم بالا رفته بنابراین گزارشگر باید مطالعه کند تا بتواند خوراک لازم و کافی را به مخاطب خود تقدیم کند.
احمدی درباره رویکرد برنامه ۲۰۱۸ در مقاطعی که مسابقات جام جهانی برگزار نمیشوند، اظهار کرد: در تاریخهایی که مسابقات فوتبال پخش نمیشود، سعی کنیم که به تحلیل و کارشناسی بپردازیم و از فوتبالیستهای خودمان که درگیر جام جهانی بودند، دعوت کنیم تا از حال و هوای مسابقات جام جهانی بگویند. باید بدانیم که عملکرد تیم ما فوقالعاده و جذاب بود و ما باید در برنامهها عملکرد تیمهای دیگر را نیز بررسی کنیم. گروه آنالیز ما فوقالعاده کار میکند و باید سعی کنیم که تاکتیکها و سیستمهای تیمهای مختلف را از طریق گروه آنالیز خود مورد بررسی قرار دهیم. همچنین تلاش کنیم که از زوایای مختلف آیتمهایی که داریم را به علاقهمندان ارائه کنیم. یکسری از آیتمها و بخشهایی را داریم که جذاب هستند و در عین حال خنثی؛ یعنی این آیتمها به زندگی چهرههای ورزشی، محل زندگی آنها و صحبتهای اطرافیان درباره زحمات آنها میپردازند که مورد پسند مخاطبان است. لوکاکو و مسی از جمله افرادی هستند که در برنامه خود به آنها پرداختهایم.
این مجری برنامههای ورزشی در پایان گفتوگو با ایسنا خاطرنشان کرد: هر تهیهکننده و تیم برنامهساز برای خود، یکسری فعالیتها و بخشهایی را دارد که سعی میکنند مخاطب را راضی نگه دارند. ما در برنامه «۲۰۱۸» رامین رضاییان، مجید حسینی و امید ابراهیمی را به عنوان مهمان داشتیم. همچنین وحید امیری و علیرضا بیرانوند که پس از بازگشت تیم ملی به شهر خودشان یعنی لرستان رفتند، قرار است در تاریخهایی که مسابقات جامجهانی برگزار نمیشود، مهمان برنامه ما باشند. برنامههای شبکههای دیگر نیز باید سعی کنند که تحلیلی باشند و آمار و ارقام را مرور کنند و از زوایای مختلف میتوان بازیها را بررسی کرد.
یونسکو به ارسبارن نه گفت
دومین محوطهی میراث طبیعی ایران یعنی «ارسباران» در آذربایجان شرقی که یک بار نیز توسط یونسکو بررسی آن به تعویق افتاده بود، بار دیگر توجه ارزیابان کمیته بین المللی محیط زیست را جلب نکرد.پروندهی منطقه حفاظت شده ارسباران پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان میراث طبیعی ایران به یونسکو فرستاده شده بود، اما یونسکو بررسی آن را به اجلاس امسال موکول کرد.معاون میراث فرهنگی پیش از این در مورد این محوطه طبیعی اعلام کرده بود؛ «ثبت جهانی پرونده منطقه حفاظتشده ارسباران نهتنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد که این فرصت را فراهم میکند تا جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه بازدید کنند و این اتفاق به شکوفایی اقتصادی جوامع بومی و محلی و زمینهای برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه منجر شود.»
و اکنون منطقه حفاظت شده «ارسباران» که به عنوان دومین پرونده میراث طبیعی ایران که به دلیل اهمیت ویژه این منطقه به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری بینظیر در جهان و رویشگاه و اکوسیستم جنگلی کشور برای ثبت در فهرست میراث جهانی انتخاب و پس از دو سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی پیش از فوریه ۲۰۱۷ به یونسکو ارسال شده بود، رأی لازم برای جهانی شدن را نگرفت.
این پرونده در حالی بار دیگر رأی اعضای یونسکو در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسید که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی ۳۰ خرداد اعلام کرده بود، این پرونده در مرحله فنی از سوی Iucn «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» رد شده است، اما وی در همان زمان هم با قطعیت اعلام کرده بود که در هر صورت پروندهی ارسباران در این اجلاس بررسی میشود و بعد از بررسی نهائی از سوی یونسکو ثبت یا رد آن اعلام میشود.با این وجود براساس آنچه که سایت میراث جهانی یونسکو قبل از آغاز اجلاس اعلام کرده بود، «پیشنهاد ایکوموس درباره پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران «پیشنهاد نشدن به ثبت جهانی» قید شده است. ایران تا کنون موفق شده است فقط یک پرونده میراث طبیعی را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند، دو سال گذشته «بیابان لوت»، به عنوان نخستین اثر طبیعی جهانی شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این کویر در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و سال 1395 با شماره 1505 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.چهل و دومین اجلاس میراث جهانی یونسکو از سوم تیر ماه در منامه بحرین کار خود را آغاز کرده و قرار است تا ۱۳ تیر پروندههای ارائه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را بررسی کند.
اخبار
روایت «جاودانگی اندیشه های شهید مطهری» در شبکه پرس تی وی
تولید مجموعه مستند «به سوی جاودانگی» (Toward immortality) با موضوع معرفی چهره های ماندگار معاصر ایران در شبکه پرس تی وی ادامه دارد.
به گزارش امتیاز، این مجموعه به تهیه کنندگی و کارگردانی مریم فرهنگ در 13 قسمت در حال تولید است و قسمت اول آن با موضوع زندگی علامه محمدتقی جعفری مراحل پایانی تدوین را سپری می کند. همچنین تولید قسمت دوم این مجموعه اواخر تیرماه آغاز خواهد شد. در این قسمت که مراحل پیش تولید را پشت سر می گذارد، زندگی و اندیشه های معلم شهید استاد مرتضی مطهری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مجموعه مستند «به سوی جاودانگی» به معرفی مشاهیر معاصر و چهره های ماندگار ایران از جمله علامه محمدتقی جعفری، علامه محمدحسین طباطبایی، علامه حسن زاده آملی، مرتضی مطهری، محمدحسین بهشتی، سید محمود حسابی، پروین اعتصامی، جلال آل احمد، مصطفی چمران، قیصر امین پور، محمود فرشچیان، دکتر مهدی گلشنی و مجید مجیدی خواهد پرداخت.
«گشت ویژه» به آیفیلم ۲ رسید
مجموعه تلویزیونی پلیسی «گشت ویژه» برای اولینبار از کانال آیفیلم۲ برای فارسیزبانان سراسر جهان بهویژه افغانستانیها و تاجیکستانیها به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش امتیاز، سریال۱۰ قسمتی «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی، محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک بوده و از سهشنبه ۱۲ تیر، برای مخاطبان آیفیلم۲ به روی آنتن میرود.موضوع این سریال درباره ماجراهای یک گروه پلیس زبده و ورزیده است که در چالش با پروندههای پلیسی، به رویارویی و حلوفصل آن میپردازند. کاراکترهای این سریال اپیزودیک، چند جوان هستند که بهعنوان نیروهای گشت انتظامی فعالیت میکنند و درسطح شهر با یک اتفاق روبهرو میشوند و آن را پیگیری میکنند.حمیدگودرزی، شاهد احمدلو، پدرام شریفی، محمود پاک نیت، امیرکاظمی، داریوش اسدزاده، سوگل طهماسبی، آزیتا لاچینی، مهرداد فلاحتگر، حسین سلیمانی و طوفان مهردادیان در «گشت ویژه» ایفای نقش کردهاند. مجموعه تلویزیونی «گشت ویژه» رأس ساعت ۱۹ هر روز روانه آنتن میشود و در ساعتهای ۰۱:۰۰، ۰۷:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد بازپخش خواهدشد.
داستان غم انگیز جنگ ویتنام از قاب هیسپان تی وی
جنایت های آمریکا در جنگ ویتنام، از قتل عام هایی که کرده اند تا تجاوز به زنان و دختران و استفاده از سلاح های میکروبی که باعث نقص عضوهای فراوانی در نسل های بعدی ویتنامی ها شده، همه در مستند «جنگ و جنایات جنگی» به پخش هیسپان تی وی رسیده است.
به گزارش امتیاز، در خلال جنگ ویتنام، آمریکا برای از پا درآوردن ویتنامی ها از علف کش هایی استفاده کرد که حاوی مقادیر بسیار زیادی عامل پرتقال بود. این امر سبب شد تا در آن زمان یک پنجم جنگل های ویتنام از بین برود و تمام محصولات کشاورزی نابود شده، در نتیجه قحطی و گرسنگی به سراغ مردم ویتنام بیاید.در ادامه مستند «جنگ و جنایات جنگی» (War and War Crimes) که به این موضوع پرداخته است، خواهیم دید که استفاده از مواد سمی حاوی عامل پرتقال، تاثیر طولانی تری داشته است و آن تاثیر مخربی بود که بر نسل آن زمان و نسل های بعد از آن بوجود آمد. تقریبا تمام کسانی که در معرض این سموم قرار گرفتند به انواع سرطان ها مبتلا گشته اند و اکثرا صاحب فرزند و یا فرزندانی اند که یا کاملا فلج اند و یا داری نقص عضو هستند. آمریکا تا به این لحظه هیچگاه حاضر نشده است بابت جرمی که مرتکب شده غرامت پرداخت کند. در پایان فیلم، نام تک تک عاملین این جنایت نام برده می شود.مستند « جنگ و جنایات جنگی» محصول سال 2014 به تهیه کنندگی رومن کریستو، از روز سه شنبه 12 تیرماه در 4 قسمت 25دقیقه ای، از ساعت 8:30 به وقت تهران به آنتن پخش هیسپان تی وی می رسد و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش خواهد شد.
«فصل بادهای گرم» در پرتغال
فیلم مستند «فصل بادهای گرم» به کارگردانی «حسین ریگی» در اولین حضور بینالمللی خود به جشنواره حقوق بشر پرتغال راه یافت.پنجمین دوره جشنواره فیلم مستند حقوق بشر پرتغال از 8 تا 14 مردادماه 97 در شهر ویانا دوکاستلو این کشور برگزار میشود و مستند «فصل بادهای گرم» به کارگردانی حسین ریگی، در بخش رسمی این جشنواره روی پرده میرود.در این دوره از جشنواره حقوق بشر پرتغال، مستندهای مهم سال 2018 با موضوع هویت، حافظه و مرز به نمایش درمیآیند و تمامی فیلمها، دیدگاه کارگردان دربارهی جنبههای مربوط به مسائل فردی، اجتماعی، فرهنگی و هویتی را نشان میدهند.
در خلاصه موضوع مستند «فصل بادهای گرم» آمده است: «خانم معلمی در سیستان و بلوچستان، با بیسوادی دختران مبارزه میکند. او که خود تا 12 سالگی بیسواد بوده، با پشتکار فراوان دربرابر پدران و شوهرانی که مانع سوادآموزی دختران و زنان خود هستند، میایستد...»عوامل تولید این فیلم 43 دقیقهای عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده: حسین ریگی؛ فیلمبردار: صادق سوری؛ صدابردار: هادی ساعدمحکم؛ صداگذار: امین شریفی؛ تدوینگر: حمید فنایی؛ عکاس: ابوالفضل برنا؛ مدیر تولید: ولیالله ریگی؛ با حضور: کبری لکزاهد؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13763/48706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13763/48707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13763/48708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13763/48709
|
عناوین این صفحه
- رونمایی از دو کتاب حوزه فرهنگ و ارتباطات در فرهنگسرای معرفت
- شیوه گزارشگری ما با خارجی ها متفاوت است
- یونسکو به ارسبارن نه گفت
- اخبار