|
گزارش «امتیاز» از فیلم های بالیوودی که ارزش دیدن دارند؛
با این پنج فیلم نگاهتان به بالیوود تغییر می کند
در روزگاری نه چندان دور ما ایرانی ها شیفته صنعت فیلم سازی موزیکال بالیوود بودیم صنعتی که در آن فیلم هایی موزیکال غالبا با موضوع های عاشقانه و یا خانوادگی دارای ارزش های انسانی به صورت اغراق آمیزی وجود داشت.اما به مرور و با تغییر نسل، نسل جدید سینما هند را سینمایی اغراق آمیز و مصنوعی با درون مایه ای سطحی می دانست همین باعث شد که از طرفداران بالیوود در ایران کاسته شود و نسل جدید فیلم های هالیوودی را جایگزین فیلم های بالیوودی کند. اما آیا واقعا سینمای هند سینمای بی ارزشی ست؟حقیقت این است که علیرغم بیزاری نسل جوان از سینمای هند این سینما ،خالی از فیلم های با کیفیت نیست که ورود بازیگران بالیوودی هم به فیلم های هالیوودی نشانه پیشرفت این سینما و بالا رفتن کیفیت آن است.در ادامه به معرفی پنج فیلم عالی و باکیفیت بالیوود می پردازیم که نگاه شما را به سینمای هند تغییر می دهد.
دوداس شاهکار سانجای لیلا بانسالی
سانجی لیلا بانسالی که امروزه کارگردان سرشناسی است زمانی با دوداس به شهرت رسید. دوداس فیلمی ست شبیه یک قطعه زیبای ادبی که علیرغم شانزده سال از زمان ساختش هنوز تازگی و شادابی خاصی دارد.ژانر دوداس درام/عاشقانه است و از روی رمانی مشهوری به همین نام ساخته شده است.فیلم روایتگر داستان مرد ضعیفی به نام دوداس است که ضعف و ترس وی سرنوشت او و معشوقه اش و زن بدکاره ای که عاشق اوست را به طور کلی تغییر می دهد.شاید بهترین توصیف برای فیلم این باشد که دوداس بیانگر تاثیری که یک لحظه اشتباه می تواند برکل عمر داشته باشد و تباهی و حسرتی که برای فرد به دنبال دارد باشد.ما در جریان فیلم شاهد نابودی دوداس به دست خودش، توبه زن بدکاره بخاطر خلوص عشق یکطرفه اش به دوداس و از بین رفتن زندگی معشوقه دوداس بخاطر خودخواهی خود و ضعف دوداس هستیم.فیلم با داستانی پیچیده درباره حسرت ،داشتن دیالوگ هایی بی نظیر ،نقد هایی مثبت از منتقدین خارجی و داخلی و نامزدی جوایزی همچون بفتا به اثری بی نظیر برای دیدن تبدیل شده است.
درخشیدن ستاره های روی زمین عامرخان
بی شک یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینمای هند عامرخان است.عامرخان علاوه بر توانایی زیاد در بازیگری کارگردان خوبی هم هست. ستاره های روی زمین بهترین ساخته عامرخان و یکی از بهترین فیلم های تاریخ بالیوود که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شده است.ستاره های روی زمین ژانری درام/ماجراجویی دارد و روایتگر ناتوانی های آدمی در قالب کودکی به نام ایشان و رنج هایی که فرد بخاطر ناتوانی خود می کشد و نهایتا پیروزی و شکوفایی استعداد های آدمی علیرغم ضعف ها و مشکلات است.ستاره های روی زمین فیلم خیلی انسانی ای است و سرشار از لحظات غم انگیز حاصل از شکست ها و سرکوب هاست. اگر این روز ها تمایل به دیدن فیلمی امیدبخش و انسانی دارید فیلم ستاره های روی زمین بهترین گزینه برای شما است.
پی کی فیلمی با شعار مخالفت با خرافات ادیان
فکر می کنم زمانی که راجکومارهیرانی پی کی را می ساخت هیچ حدس نمی زد فیلم اینقدر موفق در فروش خارجی باشد و تا این حد نزد مخاطبان غیرهندی محبوب شود.پی کی فیلمی در ژانر کمدی است که به موضوعی مهم درباره دین می پردازد این که ماهیت حقیقی دین به راستی چیست؟و چرا عده ای همانند کاهنان دین را وسیله درآمدزایی خود قرار داده اند؟این فیلم در هندوستان به فروش و محبوبیت فوق العاده ای دست یافت و باعث فرهنگ سازی و تغییر دید مردم شد ولی نکته جالب فروشی بی نظیر پی کی در خارج از کشور بود که حاکی از این است که داستان پی کی متعلق به افراد یا مردم خاصی نیست بلکه پی کی داستانی جهان شمول دارد.بازی عامر خان و شیمیایی او با انوشکا شرما نیز بسیار دیدی ست و اوج آن در لحظه خداحافظی پی کی(عامرخان) از جاگو(انوشکا شرما) دیده می شود. کمدی پی کی با داشتن داستانی جهان شمول و بازی هایی عالی قطعا هر ببینده ای را راضی نگه می دارد.
برادر باجرانگی روایتگر برادری و برابری علیرغم تفاوت ها
کبیرخان کارگردان مسلمان هندوستان در سال دوهزار و پانزده فیلمی درباره ی اختلافات مردم هندوستان و پاکستان و همچنین اختلافات مسلمانان هندوستان با پیروان سایر ادیان در این کشور به نام برادر باجرانگی ساخت. برادر باجرانگی فیلمی در ژانر اکشن/درام با رگه هایی کمدی است که سلمان خان و کاریناکاپور بازیگران اصلی آن اند.داستان فیلم روایتگر مرد هندی ایست که علیرغم اختلافات مذهبی و ملیتی که با کودک گمشده مسلمان پاکستانی دارد ولی بخاطر ارزش های انسانی از هیچ تلاشی برای بازگرداندن کودک به خانه اش فرو گذاری نمی کند حتی اگر لازم باشد در این راه ،غیرقانونی وارد خاک پاکستان شود.فیلم سرشار از لحظاتی از برخورد این تفاوت های ملیتی و مذهبی ست که نشان می دهد آنچه پیوند دهنده انسان هاست تنها انسانیت است و نباید این تفاوت های دینی و ملی میان انسان ها فاصله ای بیاندازد.
فیلم داستان ،داستانی غیرقابل پیش بینی را روایت می کند
شاید تمام ما فکر کنیم بالیوود تنها فیلم های اکشن اغراق آمیز می تواند بسازد اما با پیشرفت بالیوود فیلم های اکشنی که کپی از نسخه های فیلم های اکشن هالیوودی است کاهش یافته و فیلم هایی اکشن با داستان های خلاقانه ساخته می شود. فیلم داستان در سال دو هزار و دوازده در ژانر اکشن/ماجراجویی به کارگردانی سوجوی گوش و با بازی ویدیا بالان ساخته شده است. داستان روایتگر زن بارداری است که همسر خود را گم کرده و به اداره پلیس مراجعه می کند و پلیس از این زن به علت شباهت همسر مفقودش به یک تبهکار میخواهد به عنوان طعمه استفاده کند.این ماجرای به ظاهر ساده شروع فیلم داستان است ولی در جریان فیلم بقدری ماجرا پیچیده می شود که مخاطب اصلا نمی تواند انتهای داستان را حدس بزند ولی ضربه نهایی پانزده دقیقه پایانی فیلم است که ماجرا گردش سیصد و هشتاد درجه ای می کند و تماشاگرکاملا غافلگیر می شود.
هفت باور رایج بین مردم از نگاه سلبریتیها
فصل جدید برنامه «چرخ» از ۱۶ تیر ماه با تیم جدید به روی آنتن میرود. یکی از آیتمهای این برنامه با عنوان «صندلی علمسنج»، در گفتوگو با هنرمندان و سلبریتیها هفت باور رایج بین مردم را بررسی میکند.سری جدید مجله علمی شبکه چهار سیما با عنوان «چرخ» از شنبه (۱۶ تیر ماه) به تهیهکنندگی الهه بهبودی و با اجرای محمدرضا مقدسیان و حسین فروتن به صورت هفتگی شنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود. الهه بهبودی تهیهکننده برنامه درباره رویکرد «چرخ» یادآور شده است که به بیان علم به زبان ساده و عمومیسازی علم همه اقشار جامعه و نه تنها قشر دانشگاهی میپردازند.بهبودی گفت: سری جدید «چرخ» به رابطه علم با زندگی میپردازد و با حضور و کمک اساتید دانشگاهی به مسائل علمی زندگی روزمره مانند موضوعات مختلف سبک زندگی از دیدگاه علمی ولی به زبان ساده، میپردازیم.
تهیهکننده «چرخ» توضیح داد: در سری جدید «چرخ» که سردبیری آن را محمد جباری بر عهده دارد، ما به صورت هفتگی به یک موضوع میپردازیم. به طور مثال در اولین قسمت از این مجله علمی با توجه به برگزاری جام جهانی موضوع فوتبال را انتخاب کردهایم. بنابراین هم به سراغ این موضوع رفتهایم که آیا توضیح مفاهیم علمی با کمک موضوعات عامهپسندی مثل فوتبال، به ترویج علم در میان عامه کمک میکند و هم اینکه آیا پیشرفت تکنولوژی بازی فوتبال را زیباتر کرده یا خیر و با کمک کارشناسان این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.
وی به بخشهای مختلف برنامه اشاره کرد و گفت: «۷ خبر» یکی از بخشهای برنامه است که اجرای آن را ژورنالیستهای علمی که اعضای هیات تحریریه برنامه هم هستند بر عهده دارند و هفت خبر مهم علمی هفته را از دیدگاه برنامه انتخاب و بررسی خواهند کرد.بهبودی ادامه داد: «علم به زبان ساده» نام یکی دیگر از بخشهای برنامه هست که به سوالات علمی مردم در فضای مجازی و پیامک ها پاسخ می دهیم. در بخش «اتاق دانشمند» به سراغ اساتید و دانشمندان می رویم و مخاطبان را با سبک زندگی آنها آشنا می کنیم. در واقع دوربین برنامه به سراغ اتاق و فضای زندگی دانشمندان می رود تا مخاطبان با زندگی و دلبستگی آنها آشنا شوند.
بهبودی یکی از بخشهای جذاب برنامه را «صندلی علمسنج» عنوان کرد و افزود: در این قسمت ما به سراغ سلبریتیها و هنرمندان شاخصی می رویم که چهره علمی نیستند. محمد مومنی بازیکن اسبق تیم استقلال، مربی و کارشناس فوتبال و گیتی خامنه مجری نام آشنای کودکان، مالک سراج بازیگر و دکتر محمد نظری مجری از جمله این چهره ها هستند. در این بخش مهمانهای ما به درستی یا نادرستی هفت باور رایج بین مردم (مانند اینکه آیا فقط از ۱۰ درصد مغزمان استفاده میکنیم؟ هویج قدرت بینایی را افزایش میدهد؟ دم مارمولک سمی است؟ و...)از دیدگاه خودشان پاسخ میدهند.«چرخ» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
پگاه آهنگرانی از تعطیلی خانه سینما گفت
پگاه آهنگرانی با اشاره به برخی موانع موجود بر سر راه تولید مستندش درباره تعطیلی خانه سینما گفت: «برخلاف تصور، مدیرعامل وقت و برخی اعضای هیات مدیرهی خانهی سینما کوچکترین کمکی به من نکردند. آنها بهشدت نگران ساخته شدن چنین فیلمی بودند و به همین دلیل حتی آرشیو تصویری جشنهای خانهی سینما را نیز در اختیار من قرار ندادند.»
بعدازظهر روز یکشنبه دهم تیرماه ابتدا مستند «وقایع خانه سینما» ساختهی پگاه آهنگرانی در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس این فیلم با حضور نیما عباسپور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.در آغاز این جلسه پگاه آهنگرانی در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان (مجری برنامه و مسئول جلسههای نمایش فیلم) دربارهی نحوهی شکلگیری ایدهی ساخت این فیلم گفت: «در سالهای اخیر بارها در بزنگاهها و حوادث مختلفی حضور داشتم و متوجه شدم با وجود فعالیت عکاسان خبری در محل، کمتر کسی به فکر ضبط تصویر از آن ماجراها میافتد. همین نکته مرا به فکر واداشت تا از خودم بپرسم چرا در کشور ما عادت به ثبت وقایع و ایجاد آرشیوی تصویری از وقایع اجتماعی وجود ندارد.»
آهنگرانی که در فیلم خود به ماجرای تعطیلی و سپس بازگشایی خانهی سینمای ایران در فاصلهی سالهای 90 تا 92 پرداخته گفت: «این نکته باعث شد به فکر بیافتم تا در برخی موقعیتها یک دوربین همراه خود ببرم و بدون توجه به نتیجهی انجام این کار، بعضی تصویرها را دستکم برای خودم ضبط کنم.»
وی گفت: «وقتی ماجرای تعطیلی خانهی سینما به انتهای راه خود نزدیک شده بود، من هم یکی از کسانی بودم که در تجمعها و تحصنهای مقابل این مرکز صنفی شرکت میکردم. یک روز بی آن که قصد مشخصی داشته باشم، از یکی از دوستان خواهش کردم همراه من به محل تجمع اعضای معترض بیاید و از اتفاقهایی که در جریان بود تصویربرداری کند. سپس ثبت نماهایی از تحصن موافقان تعطیلی خانهی سینما در مقابل وزارت ارشاد و ماجراهای دیگری از این قبیل هم به این تصویرها اضافه شد و کار ادامه پیدا کرد.»
آهنگرانی گفت: «در همین زمینه با بسیاری از اعضای هر دو طرف گفتوگوهای مفصلی انجام دادم که البته بسیاری از آنها در نسخهی نهایی مورد استفاده قرار نگرفت اما احساس میکردم انجام این گفتوگوها دستکم برای ثبت در تاریخ بسیار ضروری است.»آهنگرانی فیلم خود را «ثبت کابوسهایی که اینک به دست فراموشی سپرده شده» توصیف کرد و افزود: «این تصویرها میتواند آن روزهای تلخ را به یاد همهی ما بیاورد تا از گذشته درس عبرت بگیریم و خدای ناکرده اشتباهات را تکرار نکنیم.»
وی همچنین دربارهی تولید مستند «وقایع خانه سینما» بر اساس تصویرهای پراکنده گفت: «تقریباً دو سال پیش، مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در جریان ضبط این تصویرها قرار گرفته بود ابراز تمایل کرد تا با استفاده از آنها یک فیلم مستند ساخته شود و من هم پذیرفتم و کار به جریان افتاد.»
بخش بعدی برنامه به صحبتهای منتقد مهمان جلسه اختصاص داشت. در این بخش نیما عباسپور در پاسخ به پرسش ناصر صفاریان دربارهی نحوهی روایت فیلم از ماجراهای واقعی، با اشاره به تعطیلی خانهی سینما، بازگشایی آن و همچنین اعتراض اعضای انجمن مستندسازان به مدیریت این مجموعه را «یک ماجرای بسیار پیچیده و تقریباً غیر قابل تشریح» دانست و افزود: «همهی ما به عنوان اعضای شورای مرکزی صنوف در بسیاری از این جلسهها شرکت داشتیم اما با وجود این که میدانستیم در اساسنامهی این مرکز صنفی مشکلاتی رخ داده اما به وضوح نمیتوانستیم آنها را تشریح کنیم. مسائلی که شاید در واقعیت هم وجود داشت اما بههرحال باید پذیرفت برای بستن و لغو فعالیتهای خانهی سینما اصلاً کافی به نظر نمیرسید.»
وی ریشهی این مشکلات را در اختلافات شخصی میان برخی اعضای خانهی سینما و مدیران وقت سازمان سینمایی دانست و افزود: «موضوع تعطیل شدن این مرکز صنفی به قدری پیچیده است که به سختی میتوان توقع داشت یک فیلم با ویژگیهای این مستند بتواند آن را توضیح دهد و این موضوع بیش از آن که قابل تشریح باشد، به عنصر پوچ اما پرسشبرانگیزِ مکگافین در فیلمهای آلفرد هیچکاک شبیه است!»
عباسپور گفت: «حتی شاید برخی تماشاگران عادی هم پس از پایان فیلم متوجه دلیل یا دلایل بسته شدن خانهی سینمای ایران نشوند، اما این مساله نشاندهندهی ضعف این مستند نیست؛ چنان که شاید خیلیهای دیگر، از جمله بسیاری از اعضای خانهی سینما هم قادر به تشریح این موضوع نباشند.»
پگاه آهنگرانی با تایید این نکته افزود: «تقریباً با قاطعیت میتوانم بگویم نه تنها مدیرعامل وقت خانه سینما بلکه شاید هیچ کس دیگر هم نتواند دربارهی مشکل به وجود آمده در اساسنامهی این نهاد صنفی حرف بزند. به همین دلیل سعی کردم از کنار این موضوع عبور کنم و به مسائل دیگری بپردازم.»وی گفت: «تمام تلاشام این بود که موضوع را به شکلی ساده بیان کنم تا تماشاگرانی که هیچ اطلاعی از موضوع نداشتند هم بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.»
در بخش دیگری از جلسه، عباسپور «نمایش برههای از تاریخ فرهنگی و سیاسی ایران» را «مهمترین ویژگی این مستند» برشمرد و افزود: «در فیلم مورد بحث، تصویرهایی از یک اجتماع صنفی به نمایش گذاشته شده که میتوان آن را مدل کوچکی از جامعه دانست. به عنوان مثال آنچه که در مجامع عمومی صنوف مختلف خانهی سینما دیده و از زبان اعضای این صنوف شنیده میشود، تقریباً مشابه طرز فکرهایی است که در متن و بطن جامعه نیز به آنها اشاره میشود.»وی از این نظر مستند «وقایع خانه سینما» را یک فیلم ارزشمند توصیف کرد و افزود: «مستندهای محدودی وجود دارند که میتوانند تاریخ یک کشور را به نسل بعد منتقل کنند و فیلم «وقایع خانه سینما» بیشک جزو آنهاست.»
در بخش بعدی جلسه، پگاه آهنگرانی در پاسخ به نکتهی مطرح شده از سوی مجری برنامه، مبنی بر «جهتدار بودن فیلم» که به گفتهی او در نحوهی تدوین و همچنین انتخاب برخی قطعات موسیقی تجلی پیدا کرده گفت: «تمام سعی خود را به کار گرفتم تا این مستند جهتدار نباشد، اما در روند کار متوجه شدم هر چه بیشتر سعی میکنم، کمتر موفق میشوم دیدگاه شخصی خودم را پشت لایههای آن پنهان کنم.»
وی گفت: «من مستندساز حرفهای نیستم و به همین دلیل زمانی که فیلمم را تدوین میکنم متوجه نمیشوم کاری که انجام میدهم و تصمیمی که میگیرم درست و بهجاست یا نه. در حقیقت به جای این که با نگاهی حرفهای این مساله را بررسی کنم خیلی حسی جلو میروم و تصمیمم را عملی میکنم.»
آهنگرانی با اشاره به برخی موانع موجود بر سر راه تولید فیلم خود گفت: «برخلاف تصور، مدیرعامل وقت و برخی اعضای هیات مدیرهی خانهی سینما کوچکترین کمکی به من نکردند. آنها بهشدت نگران ساخته شدن چنین فیلمی بودند و به همین دلیل حتی آرشیو تصویری جشنهای خانهی سینما را نیز در اختیار من قرار ندادند.»
بخش پایانی این جلسهی نقد و بررسی به جمعبندی صحبتهای منتقد مهمان اختصاص داشت. نیما عباسپور در این بخش با اشاره به دشواریهای کار مستندسازی گفت: «تعدادی از مستندهایی که در طول سال ساخته میشوند فقط دو مرحله از این کار یعنی گفتوگو و انجام تحقیق در هنگام تصویربرداری را پشت سر میگذارند. فیلمهایی که در نهایت به تولید مستندهای گفتوگومحور منجر میشوند.»
اخبار
سریال فتحی به «ده پهلوان» تغییر نام داد
فیلمنامه سریالی که قرار است حسن فتحی آن را در تلویزیون بسازد به «ده پهلوان» تغییر نام داد.حسن فتحی کارگردان سریال های تلویزیونی پیش از این قرار بود سریالی با نام «هفت پهلوان» در تلویزیون بسازد که در سال ۹۵ تا حدی نگارش متن فیلمنامه این اثر نیز پیش رفت.این مجموعه اکنون دوباره به جریان افتاده و به «ده پهلوان» تغییر نام داده است همچنین متن فیلمنامه نیز به زندگی ۱۰ پهلوان از مناطق مختلف ایران اختصاص دارد.فیلمنامه «ده پهلوان» اکنون توسط تیمی از نویسندگان زیر نظر حسن فتحی در حال نگارش است و برآورد بودجه نگارش نیز انجام شده است.
هدیه تهرانی بزودی روی پرده نقره ای
فیلم سینمایی «واسطه» با تغییر نام به «روزهای نارنجی» به تهیهکنندگی علیرضا قاسمخان، کارگردانی آرش لاهوتی و نویسندگی آرش لاهوتی - جمیله دارالشفایی پروانه نمایش دریافت کرده و به زودی روی پرده سینماها می آید.طبق گزارش رسیده، فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» اولین اثر سینمایی آرش لاهوتی است که در حوزه آثار مستند سابقه دارد و جوایز متعددی از جشنواره داخلی و خارجی دریافت کرده است.این فیلم درباره «آبان» زنی 45 ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.فیلمبرداری «روزهای نارنجی» اواخر آبان ماه سال گذشته در فرح آباد ساری آغاز شد و اوایل دی ماه به پایان رسید. هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، صدف عسگری، رویا حسینی، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» هستند.شهنام شهباززاده مجری طرح و مشاور تهیهکننده در این پروژه است و پخش بینالمللی آن را محمد اطبایی بر عهده دارد.
اکران فیلم سینمایی «هزارپا» از چهارشنبه
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران فیلم سینمایی «هزارپا» از چهارشنبه همین هفته خبر داد.غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز ۱۱ تیرماه شورا گفت: در جلسه امروز شورا مقرر شد فیلم سینمایی «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی از چهارشنبه ۱۳ تیرماه در گروه سینمایی کورش به جای «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری روی پرده برود. وی در پاسخ به این که چرا «شماره ۱۷ سهیلا» انقدر زود از اکران کنار می رود، توضیح داد: قرارداد اکران «شماره ۱۷ سهیلا» ۲ هفته ای بود و در حال حاضر ۲ هفته اکران این فیلم به پایان رسیده و حالا «هزارپا» جایگزین آن می شود.سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان گفت: همچنین امروز قرارداد اکران فیلم سینمایی «دم سرخ ها» به کارگردانی آرش معیریان در گروه ماندانا بعد از «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی و فیلم سینمایی «همه چی عادیه» به کارگردانی محسن دامادی بعد از «دم سرخ ها» در همین گروه سینمایی ثبت شد.
انیمیشن «آلفابت» در بخش مسابقه جشنواره ایتالیایی
انیمیشن «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی به بخش مسابقه جشنواره ایتالیایی راه یافت.انیمیشن «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی به بخش مسابقه دهمین دوره جشنواره «ارتیجیا» در ایتالیا راه یافت. بیش از ۳۰۷۳ فیلم از ۱۱۰ کشور دنیا متقاضی حضور در این جشنواره بوده اند.
این جشنواره از ۹ تا ۱۵ جولای برابر با ۱۸ تا ۲۴ تیرماه در بخش انیمیشن فیلم کوتاه و مستند برگزار می شود.آلفابت» زندگی انسانهایی را روایت میکند که زندگی کردن را فراموش کرده و از آگاهی و حقیقت دور ماندهاند. به طور کلی این فیلم در مورد مردمانی است که سالها است الفبای زیستن را از یاد بردهاند، نمیبینند، نمیشنوند و سخنی بر لب نمیسرایند، ولی کلمات بیقرار در انتظارند.
اخبار
چرا نیکی کریمی دبیرچهارمین جشن عکاسان سینمای ایران شد؟
رییس انجمن عکاسان سینمای ایران علت انتخاب نیکی کریمی برای دبیری چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران را آشنایی وی با فضای عکاسی دانست.حافظ احمدی رییس انجمن عکاسان سینمای ایران در توضیح علت انتخاب نیکی کریمی به عنوان دبیر چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران که هیچ سابقه عکاسی در سینما ندارد، گفت: به خاطر داشته باشیم که این جشن مربوط به عکاسان سینمایی و با موضوع عکاسی سینمایی است و نیکی کریمی نیز یکی از هنرمندان شناخته شده در عرصه سینما است.وی ادامه داد: معمولا برای برگزاری جشن عکاسان از چهره های سینمایی استفاده می کنیم، علاوه بر آن نیکی کریمی تا حدی با فضای عکاسی آشنا است و به عنوان عکاس فعالیت کرده است و بسیاری از عکاسان سینمایی با وی همکاری داشته اند.
احمدی در پاسخ به این پرسش که چرا از هنرمندان چهره دیگری که تجربه بیشتری در عکاسی دارند برای دبیری جشن استفاده نکرده اند، گفت: ما که نمی خواهیم دبیر جشن برای ما عکاسی کند. نیکی کریمی از جمله چهره های شناخته شده در سینما به شمار می رود که می تواند در روند برگزاری جشن عکاسان تاثیرگذار باشد.رییس انجمن عکاسان سینمای ایران در پایان تاکید کرد: چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران، شهریور ماه و قبل از برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می شود.
انتخاب جایگزین بازیگر «ستایش» که به جم پیوست
جایگزین بازیگر نقش «صابر» در مجموعه «ستایش» که به شبکه جم پیوسته بود، انتخاب شد.سریال «ستایش ۳» در فصل جدید خود دستخوش تغییراتی شد که از جمله این تغییرات میتوان به بازی «رامسین کبریتی» در این سریال اشاره کرد.او در این سریال نقش صابر پسر داریوش ارجمند را بازی میکرد که با رفتن به شبکه جم، بازیگر دیگری به نام یاسر حقشناس نقش او را ایفا میکند. لاله مرزبان هم بازیگر جایگزین نقش دختر ستایش در این فصل خواهد بود. پیش از این حدیث میرامینی این نقش را ایفا میکرد و این بازیگر نیز از حضور در این سریال انصراف داد.به گفته حامد خاکدامن ـ مدیر تولید این مجموعه ـ بازی نرگس محمدی هنوز آغاز نشده است و قرار است بهزودی به جمع بازیگران بپیوندد. داریوش ارجمند نیز به تازگی به این مجموعه پیوسته است.پیش از این حمید گودرزی نیز قرار بود در مجموعهی «ستایش ۳» حضور یابد اما به دلایل شخصی انصراف داد و شهرام پوراسد جایگزین او شد.تصویربرداری سریال «ستایش ۳» به کارگردانی سعید سلطانی، نویسندگی سعید مطلبی و تهیهکنندگی آرمان زرینکوب که از ۱۰ فروردین در تهران آغاز شده است، این روزها در تهران ادامه دارد و گروه تولید در ماههای آینده به شمال و شهر رامسر و جنوب کشور سفر خواهند کرد. نرگس محمدی، داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، فریبا نادری، مهدی سلوکی، رضا داوود نژاد، مهدی میامی و ... حضورشان در این سریال قطعی شده است. فصل ۱ و ۲ ستایش، در سالهای ۹۰ و ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شد. نرگس محمدی، داریوش ارجمند، مهدی سلوکی، زهرا سعیدی، سیما تیرانداز، محمود عزیزی، مهدی پاکدل، حدیث میرامینی و ... از بازیگران فصلهای پیشین این سریال بودند.
یکه تازی دایناسورها در باکس آفیس آمریکا
به رغم اکران شدن فیلمهای جدید در باکس آفیس آمریکا، دایناسورها همچنان به یکهتازی خود ادامه دادند و راس باکس آفیس را حفظ کردند.با وجود روی پردهرفتن فیلمهای جدید از جمله «سیکاریو: روز سولدادو» و «عمو درو»، فیلم پرفروش هفته پیش یعنی «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» همچنان راس باکس آفیس آمریکا را در اختیار دارد.این فیلم با فروش ۶۰ میلیون دلار دیگر از نمایش در ۴۴۸۵ سالن سینما فروش داخلی خود را به ۲۶۴.۸ میلیون دلار رساند و با وجود کاهش ۵۹ درصدی در آمار فروشش، همچنان در راس ماند. این فیلم که با بازی کریس پرت و برایس دالاس هاوارد ساخته شده در بازار جهانی ۹۳۲ میلیون دلار تا کنون فروش کرده است و به زودی به مرز یک میلیارد دلار میرسد.سیکاریو: روز سولدادو» با فروش ۱۹ میلیون دلاری در ۳۰۵۵ سالن سینما اولین آخر هفته خود را تجربه کرد و یک فیلم تازه وارد دیگر با عنوان «عمو درو» از نمایش در ۲۷۴۲ سالن سینما ۱۵.۵ میلیون دلار کسب کرد و پشت سر این فیلم قرار گرفت. در همین حال «شگفتانگیزان ۲» همچنان جایگاه دوم را حفظ کرد و ۴۵.۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم تاکنون در آمریکای شمالی ۴۳۸.۸ میلیون دلار فروخته است.اوشن ۸» نیز همچنان در میان پنج فیلم راس فهرست پرفروشها جای دارد و با فروش ۸ میلیون دلار دیگر در چهارمین هفته نمایشش در مجموع ۱۱۴ میلیون دلار در بازار داخلی فروش کرده و در بازار بینالمللی نیز با فروش ۱۳ میلیون دلار دیگر رقم فروشش به ۲۰۹.۷ میلیون دلار رسیده است. فیلم سینمایی جدید «سیکاریو» دومین قسمت از مجموعه فیلمهای «سیکاریو» است. فیلم اصلی سال ۲۰۱۵ توسط دنی ویلنوو کارگردانی شده بود فیلم جدید را استفانو سولیما بر مبنای فیلمنامه تیلور شریدان کارگردانی کرده است. بنیسیو دل تورو، جاش برولین، کاترین کینر، جفری داناوان و ایزابلا مونر بازیگران این فیلم هستند. «سولدادو» در زبان اسپانیایی به معنای «سرباز» است.
راه اندازی مدرسه تئاتر مرکز تئاتر مولوی
مدیر تالار مولوی اعلام کرد که از فصل پاییز مدرسه تئاتر مرکز تئاتر مولوی به صورت فصلی و با بخش های آموزشی و پژوهشی برگزار می شود.امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی درباره برنامه های این مجموعه تئاتری در سال جاری گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده دور جدید اجرای تالار مولوی شروع شده است و تمرکز در این بخش روی حمایت از اجرای عمومی برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی و همچنین میزبانی از تعهدات باقیمانده فراخوان مرکز تئاتر مولوی است.وی درباره فراخوان سال ۹۸ مرکز تئاتر مولوی، توضیح داد: طی چند جلسه ای که به تازگی با شورای هنری تالار مولوی داشتیم فراخوان سال ۹۸ مجموعه با در نظر گرفتن تغییراتی جدی و تخصصی نسبت به گذشته تنظیم و قرار شد کاملا هدفمند، منتشر شود. مدیر تالار مولوی با اشاره به در نظر گرفتن فعالیت های آموزشی و پژوهشی در مرکز تئاتر مولوی، از راه اندازی مدرسه تئاتر این مرکز به صورت فصلی خبر داد.حریری درباره مدرسه تئاتر مرکز تئاتر مولوی توضیح داد: این مدرسه شامل بخش های آموزشی و پژوهشی در کنار اجراهای نمایشی است و اولین فصل آن پاییز سال جاری راه اندازی می شود.وی با اشاره به انتشار فراخوان ششمین دوره نمایشنامه خوانی تئاتر مولوی با رویکردی جدید در مرداد سال جاری، افزود: دوره ششم نمایشنامه خوانی تئاتر مولوی با بازگشایی فصل تحصیلی در آموزش عالی برگزار می شود. مدیر تالار مولوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه ریزی برای تولید و اجرای اثری نمایشی با حضور چهره های کارگردانی و استادان دانشگاه و دانشجویان تئاتر، اظهار کرد: یک پروژه آموزشی اجرایی را مدنظر داریم و با ۲ کارگردان حرفه ای تئاتر که مطابق نظر شورای هنری مرکز تئاتر مولوی بودند، صحبت هایی کرده ایم و امیدواریم به زودی با یک نفر از این کارگردان ها پروژه ای را با حضور دانشجویان تئاتری تولید و اجرا کنیم.حریری در پایان تأکید کرد: با توجه به تجربه موفق تولید و اجرای نمایش «مفیستو» به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه و با حضور دانشجویان تئاتر، قصد داریم این روند را در سال جاری هم ادامه دهیم تا نمایشی را تولید و اجرا کنیم که به لحاظ تولید بتواند الگو تلقی شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13765/48710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13765/48711
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13765/48712
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13765/48713
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3814/13765/48714
|
عناوین این صفحه
- با این پنج فیلم نگاهتان به بالیوود تغییر می کند
- هفت باور رایج بین مردم از نگاه سلبریتیها
- پگاه آهنگرانی از تعطیلی خانه سینما گفت
- اخبار
- اخبار