|
گزارش «امتیاز» از کتابهای عامه پسندی که ارزش ادبی بالایی دارند؛
با این پنج رمان عامه پسند تابستان خود را پر بار کنید
مریم شکرالله محسنی
تابستان فرصت خوبی ست که به تفریحات و کارهای مورد علاقه مان بپردازیم.کتاب خوانی تفریحی ست لذت بخش در حین حال با عضویت در یک کتابخانه می تواند کم هزینه هم باشد. درست است با گسترش فضای مجازی همه افراد به یک سطح گسترده ای از اطلاعات در عین حال کم عمقی رسیده اند ولی هیچگاه شبکه های مجازی نمی توانند جای کتاب را از نظر عمق اطلاعات بگیرند. اگر شما هم کتاب خوان حرفه ای نیستید و مانند اغلب مردم زمان های آزاد خود را صرف فضای مجازی می کنید. اکنون زمان خوبی ست تا با خواندین این پنج کتاب عامه پسند ولی ارزشمند ،این تابستان تبدیل به یک کتاب خوان حرفه ای شوید در ادامه به معرفی این پنج رمان می پردازیم:
اسکارلت و بر باد دادن رویایش
برباد رفته یکی از بهترین رمان های جهان ، نوشته مارگارت میچل است. در اولین نگاه شاید جلد قطور آن شما به وحشت بیاندازد و از خواندنش منصرف شوید ولی عجله نکنید برباد رفته به قدری جذاب نوشته شده که ثانیه ای نمی توان آن را زمین گذاشت. برباد رفته سرنوشت اسکارلت اوهارایی را روایت می کند که با بلند پروازی و خود خواهی خود هر چیزی را تصاحب می کند ولی او خام است و نمیداند چه چیزی برای او مناسب است در نتیجه همه چیز را بر باد می دهد. ریتم منطقی ، روایت جذاب ، شخصیت پردازی بی نظیر از برباد رفته رمانی خوب ، قوی و در عین حال عامه پسند ساخته است که بخاطر جذابیت حجم زیاد آن فراموش می شود. اگر میخواهید از یک روایت تاریخی ، عاشقانه ، پر فراز و نشیب لذت ببرید برباد رفته بهترین گزینه است.
جین ایر
شاهکاری دیگر از خواهران برونته
جین ایر اثر شارلوت برونته یکی از خواهران برونته است. جین ایر یکی از بهترین رمان های ادبیات انگلیس و دنیاست که روایتی خواندنی از سختی ها و ناعدالتی های زندگی ، عشق حقیقی و صداقت و رک گویی شخصیت های داستان است. در همان شروع داستان شما شیفته رک گویی جین می شوید دختری که علیرغم سختی ها و فقری که در کودکی تجربه کرده است. به خود اجازه نمی دهد که مشکلاتش و طبقه پایین اجتماعی اش مانع رک گویی و حتی طغیان احساساتش شود. دیگر شخصیت داستان ارباب راچستر است که تند مزاج ، ثروتمند و مغرور در عین حال افسرده از گذشته اش است. تقابل جین و ارباب راچستر از این رمان روایتی کم نظیر و منطقی ساخته که ارزش چندین بار خواندن نیز دارد.
بادبادک باز به دنبال جبران اشتباهات
در بخشی از کتاب پدر شخصیت اصلی داستان به او می گوید تنها یک گناه وجود دارد آن هم دزدی است بقیه گناهان شاخه ای از دزدی است. همین بخش کلید تمام روایت بادبادک باز نوشته خالد حسینی و اولین رمان افغانی ترجمه شده به انگلیسی است. بادبادک باز داستان پسری به نام امیر را روایت می کند که با حمله طالبان به آمریکا می رود با بزرگ شدن امیر گذشته از دل میهنش دوباره سراغ او را می گیرد. خالد حسینی نویسنده رمان هایی نظیر هزاران خورشید تابان و کوه ها به طنین آمد نیز هست ولی هیچ کدام از این دو اثر به خوبی بادبادک باز جذاب نیستند.برای آشنای با جهان خالد حسینی به سراغ نخستین اثر او بادبادک باز بروید تا ببینید چقدر خالد حسینی نویسنده باهوشی است. نبوغ او در کل اثر و حلقه های مرتبط در دل داستان کاملا مشهود است.
صدای حسرت چوب نروژی در دل ادبیات ژاپن
شاید متفاوت ترین کتاب میان این پنج تا، چوب نروژی باشد. هاروکی موراکامی را همه با کتاب کافکا در کرانه می شناسند ولی احساسی ترین رمان این نویسنده چوب نروژی است. چوب نروژی به یکی از مهم ترین موضوعات زندگی می پردازد یعنی حسرت و فقدان از دست دادن کسی که دوستش داریم. ممکن است ما هم این موضوع را تجربه کرده باشیم ولی موراکامی هنرمندانه با ریز بینی و جزئیات تمام این درد ها و لحظات فقدان را به تصویر کشیده است. همه شخصیت های داستان به نوعی آسیب دیده و دردمند اند یعنی حقیقی ترین تصویر را از آدم های این دنیا به ما می دهد.هنگام خواندن این کتاب در شروع شاید کسالت بار بنظر بیاید ولی هر چه می گذرد داستان جذاب تر و شما نیز با جهان آدم های داستان بیشتر آشنا می شوید.
صبرو وفاداری زن ایرانی در آینه رمان شوهر آهو خانوم
شوهر آهو خانوم نوشته اثر علی محمد افغانی قطعا یکی از بهترین رمان های تاریخ ادبیات کشورمان است. کتاب شرح حال یک زن اصیل ایرانی ست که در برابر آداب رسوم اشتباه، ستم جامعه و همسرش صبر پیشه می کند. شاید شوهر آهو خانوم روایتی ناراحت کننده باشد ولی در دل آن حقیقت جامعه است.اگر از حجم زیاد توصیف ها و فضاسازی های بیش از اندازه کتاب بگذریم قطعا این کتاب خواندنی و جذاب است.پس اگر حوصله یک روایت داغ ، زنانه و ایرانی را دارید
حضور «گل نساء» در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» تانزانیا
منصور جهانی
«گل نساء» نخستین فیلم بلند سینمایی ستار چمنیگل، در بخش رقابتی بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» در کشور تانزانیا به نمایش درمیآید.
فیلم سینمایی «گل نساء» Golnesa به کارگردانی ستار چمنیگل و با فیلمنامه ویدا صالحی در سومین حضور بینالمللی خود به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی» در بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» ZANZIBAR در کشور تانزانیا در قاره آفریقا روی پرده میرود و برای تصاحب جایزه کشتی طلایی Golden Dhow این جشنواره، با فیلمهایی از کشورهای مختلف جهان به رقابت میپردازد.
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی» بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» عبارتند از: خانم «وان ریت ماگلی» فیلمنامهنویس و منتقد سینمایی Van Reeth Magali از کشور فرانسه، خانم «دیپیو دومینیک» DIPIO Dominic کارگردان و استاد دانشگاه از کشور اوگاندا، «ایمان مانی» Imani Mani روزنامهنگار از کشور تانزانیا و «نید برتز» Ned Bertz کارشناس سینما از کشور تانزانیا.
جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» که بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری در نوع خود در شرق آفریقا به شمار میرود؛ هر ساله پذیرای آثار هنری بیش از 70 کشور دنیا است؛ بیست و یکمین دوره این جشنواره با نمایش فیلمهایی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در بخش رقابتی «فیلمهای بلند سینمایی» 20 اثر، بخش رقابتی «فیلمهای مستند» 30 اثر، بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه» 50 اثر، «فیلمهای انیمیشن آفریقا» 8 اثر، «فیلمهای دانشجویی» 15 اثر، بخش «فیلمهای تلویزیونی» 22 اثر، بخش «جایزه موسیقی آفریقای جنوبی» 20 اثر و همچنین برپایی چندین ورکشاپ سینمایی از جمله؛ کارگاه کارگردانی توسط «دبرا زیمرمان» Debra Zimmerman، «سیسه ملای» Cece Mlay و «آیلین باسران»Aylin Basaran ، در روزهای 16 تا 24 تیر ماه جاری (7 الی 15 جولای 2018) برگزار میشود.
فیلم سینمایی «گل نساء» در آخرین حضور بینالمللی خود در بخش رقابتی بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «بروکلین» Brooklyn در دو سانس مختلف، از جمله؛ در ساعت 30/19 روز جمعه 18 خرداد ماه امسال (8 ژوئن 2018) در سالن «هتل ویته» Wythe Hotel و همچنین در ساعت 18 روز شنبه 19 خرداد ماه (9 ژوئن 2018) در سالن «استودیو ویندمیل» Windmill Studios در شهر نیویورک در کشور آمریکا به نمایش درآمد.
«گل نساء» با مدیریت فیلمبرداری محمد فکوری و با بازی سعید داخ، علی محمد رادمنش، یگانه رجبی، ساقی زینتی، مسعود محمدی، ویدا عمویی؛ به مدت یک ماه در محل کورههای آجرپزی قرچک فیلمبرداری شد.
فیلم 94 دقیقهای «گل نساء» در نخستین حضور بینالمللی خود در پنجاه و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «هوستن» Worldfest آمریکا روی پرده رفت و نامزد چهار جایزه «رِمی» Remi از جمله؛ بهترین «فیلمساز مستقل»، بهترین «فیلمنامه»، بهترین «بازیگری مرد» و بهترین «فیلمبرداری» این جشنواره معتبر سینمای جهان بود و در نهایت توانست جایزه طلایی بهترین فیلمساز مستقل این جشنواره برای ستار چمنیگل کارگردان آن و همچنین جایزه بهترین بازیگری مرد برای علیمحمد رادمنش بازیگر این فیلم را تصاحب کند.
تعدادی از عوامل فیلم بلند داستانی «گل نساء» عبارتند از:
کارگردان: ستار چمنیگل، نویسنده فیلمنامه: ویدا صالحی، مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، صدابردار و صداگذار: بهروز معاونیان، تدوین: کاوه عزیزی، آهنگساز: کارنگ کرباسی، مجری طرح: حسین مرزبان، طراح گریم: ویدا صالحی، مدیر تولید: مریم قاسمآبادی، دستیار اول کارگردان: سیاوش رمضانلو، دستیار دوم کارگردان: محمد توریوریان، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایى، لابراتوار دیجیتال: مهرداد سلیمانى، منشی صحنه: مریم روزبهانی، دستیاران فیلمبردار: حسین صادقی، حمید محمدزاده، ناصح عبدالهی، احمد رضا صادقی، دستیار صدا: سهیل حسین خانی، جانشین تولید: عباس ابویسانی، مدیر صحنه: حامد احمدی، جامهدار: طاهره سروری، گروه تدارکات: کیهان علیزاده، علی قدرتی، حمل و نقل: سعید مرادی، بازیگران: سعید داخ، علی محمد رادمنش، یگانه رجبی، ساقی زینتی، مسعود محمدی، ویدا عمویی و ...، مشاور رسانهای: منصور جهانی و منوچهر جهانی و تهیهکنندگان: ستار چمنیگل، یوسف کریمی، محصول: شرکت سینمایی «ستاک فیلم سنندج».
اصفهان آماده میزبانی می شود؛
سینماهای سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند
جلسه شورای اجرایی سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور مدیران و دست اندرکاران این رویداد برگزار و پردیسهای سینمایی نمایش دهنده فیلمهای این رویداد بینالمللی معرفی شدند.
به گزارش امتیاز؛ علیرضا رضاداد دبیر، عزت الله علیزاده معاون پشتیبانی و برنامه ریزی، سید احد میکاییلزاده معاون ارتباطات و اطلاعرسانی، فرزاد اژدری مدیر دبیرخانه، فرزاد مهاجرانی مسئول دبیرخانه الکترونیک، عادل دهدشتی قائم مقام مدیر اجرایی اصفهان و سید مهدی سجادزاده مسئول دبیرخانه دفتر اصفهان سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در جریان روند پیشبرد امور اجرایی مربوط به برگزاری این رویداد قرار گرفتند.
علیرضا رضاداد در جریان مراحل مختلف آماده سازی فنی و برنامه پیوستن ظرفیتهای نمایشی پردیس سینمایی مجتمع تجاری، فرهنگی و گردشگری سیتی سنتر به جمع سامانه نمایش فیلم های سینمایی کشور قرار گرفت.
سینمای سیتی سنتر شامل 10 سالن نمایش مجهز به استانداردهای روز دنیا است. سیتی سنتر نخستین مرکز تجاری، فرهنگی و گردشگری بعد از انقلاب اسلامی در اصفهان محسوب می شود که به بهره برداری رسیده است. وجود مراکزی نظیر سالن های بازی برای کودکان و نوجوانان فرهنگی-هنری، موزه، گالری های هنری و دانشکده هنر از دیگر شاخص های این مرکز است.
پردیس سینمایی مجتمع تجاری، فرهنگی و گردشگری سیتی سنتر اصفهان به عنوان مجموعه بزرگ تفریحی، فرهنگی و گردشگری از روز جمعه یکم تیرماه وارد مجموعه های فرهنگی نمایش فیلم شده است.
سیدمصطفی حسینی مدیر پردیس سینمایی ساحل، گزارش لازم در خصوص آماده سازی این پردیس را در اختیار دبیر و دست اندرکاران جشنواره قرار داد. این مجموعه سینمایی به تجهیزات فنی و استانداردهای روز دنیا در حوزه نمایش مجهز خواهد شد.
گفتنی است در هر یک از این پردیس ها، سه سالن سینما به نمایش فیلم های سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اختصاص خواهد داشت.
باتوجه به اینکه پردیس سینمایی چهارباغ در مرکز شهر اصفهان قرار دارد با تمام ظرفیت مانند دوره قبلِ جشنواره، میزبان این رویداد سینمایی خواهد بود.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد از 8 تا 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.
در ۲ هزار نسخه
آدمک گییرمو دل تورو ساخته شد
به افتخار گییرمو دلتورو یکی از چهرههای نمادین ژانر وحشت، فانتزی و علمیتخیلی، آدمک وی برای کلکسیون داران به بازار میآید.
به گزارش آسوشیتدپرس، در فاصله کمی پیش از فرارسیدن رخداد کمیککان سندیگو ۲۰۱۸، انجمن ملی اقلام کلکسیونی صنعت سرگرمی یک قلم جنس کلکسیونی جدید به افتخار یکی از چهرههای نمادین ژانر وحشت، فانتزی و علمیتخیلی یعنی گییرمو دلتورو فیلمساز بیرون داده است.
این آدمک هشت اینچی که بسیار شبیه به دلتورو ساخته شده، بخشی از یک مجموعه اختصاصی از محصولات این انجمن است که به زودی و در کمیککان توزیع خواهد شد.
آدمک دل تورو که با جزییات بسیار دقیق ساخته شده، با لباس فابریک کامل، عینک و یک کپی کوچک از دفتر طراحی که این کارگردان در حین فیلمبرداری «هزارتوی پن» استفاده کرد، به علاقهمندان عرضه میشود.فرصتی برای پیشخرید این آدمک از چند هفته قبل در اختیار علاقهمندان قرار گرفته بود چون تنها ۲ هزار عدد از آن تولید شده است.
کمیک کان بینالمللی سندیگو کنفرانسی است سالانه که هر تابستان به مدت چهار روز در شهر سن دیگو آمریکا برگزار میشود. این کنفرانس ابتدا برای نمایش کمیک بوکها در نظر گرفته شد اما بعد گستره بزرگی از سریالها، فیلمها، بازیهای رایانهای و دیگر محصولات فرهنگی مردمی را دربر گرفت و هر سال با جذب هزاران نفر بازدیدکننده و نیز حضور چهرههای روز صنعت سرگرمی ادامه یافت.این کنفرانس و همه برنامههای پیرامونی آن، چهارمین کنفرانس بزرگ کمیک در دنیا بعد از کمیکت (ژاپن)، اینترنشنال کمیک فستیوال (فرانسه)، لوکا کمیک اند گیمز (ایتالیا) محسوب میشود.
اخبار
در قالب انیمیشن ۳ دقیقه ای
ساخت «منو ببین» به پایان رسید
کارگردان «منو ببین» با اشاره به ساخت این انیمیشن اظهار کرد که مساله آن تلنگر زدن به پدر و مادرها برای توجه بیشتر به دنیای کودکان است.
رضا مهرانفر کارگردان انیمیشن کوتاه «منو ببین» که ساخت آن را به تازگی به پایان رسانده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «منو ببین» اثر کوتاهی است با مدت زمان سه دقیقه که به مساله اضطراب در کودکان می پردازد و به سفارش سازمان بهزیستی کشور ساخته شده است.
وی ادامه داد: تکنیک ساخت این انیمیشن ۲بعدی است و فیلم از ۲ دیدگاه روایت می شود؛ یک زاویه دیدگاه کودکی است که در موقعیت های مختلف دچار اضطراب و ترس می شود و نگاه دیگر از منظر افرادیست که در آن موقعیت در اطراف او قرار دارند و متوجه نظرگاه مضطربانه کودک نمی شوند و او را نادیده می گیرند.
کارگردان «منو ببین» درباره جزییات ساخت این اثر توضیح داد: ما کار روی فیلمنامه و ساخت اثر را در اردیبهشت ۹۶ شروع کردیم و بیش از یک سال درگیر بودیم و در حال حاضر نیز بنا داریم آن را به جشنواره های معتبر داخلی و خارجی بفرستیم.
وی با اشاره به حساسیت موضوع این انیمیشن کوتاه اظهار کرد: موضوع این فیلم اضطراب کودکان است و به همین دلیل از زمان نگارش فیلمنامه و در طول ساخت، ما با یک روانشناس در ارتباط بودیم و بسیار علمی و حساب شده کار را پیش بردیم.
این کارگردان عنوان کرد: این انیمیشن تلنگری به پدر و مادرهاست تا بگوییم کودکان دنیا را به گونه دیگری می بینند و حتی می فهمند که بزرگترها این دید را ندارند و به دنیای آنها توجه نمی کنند.
کارگردان مجموعه «کودک شو» شبکه نسیم در پایان اظهار کرد: فیلم ها و آثار کودک تلنگری هستند تا به این دنیای کودکانه بیشتر توجه کنیم. در «کودک شو» ما می خواهیم به پدر و مادرها نشان دهیم که چقدر با کودکان خود ارتباط مفید و سازنده دارند و بسیاری از آنها وقتی به برنامه می آیند و سوالاتی را از آنها درباره فرزندشان می پرسیم غافلگیر می شوند.
«پاهای بیقرار» به صداگذاری رسید
سریال «پاهای بی قرار» که حدود یک هفته است تصویربرداری آن به پایان رسیده است، در مرحله تدوین قرار دارد و ۱۵ قسمت آن آماده شده است.
ایرج محمدی تهیه کننده مجموعه «پاهای بی قرار» که به کارگردانی منوچهر هادی برای گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما ساخته می شود درباره مرحله فعلی تولید این سریال به خبرنگار مهر بیان کرد: این مجموعه با پایان تصویربرداری به صداگذاری و ساخت موسیقی متن رسیده است.وی ادامه داد: موحد شادرو از چند ماه پیش تدوین این سریال را آغاز کرده و هم اکنون حدود ۱۵ قسمت آماده است و حدود ۲ تا ۳ ماه دیگر تدوین این سریال طول می کشد. تهیه کننده سریال «پاهای بی قرار» با اشاره به دیگر جزییات مراحل پس از تولید سریال گفت: همچنین مسعود سخاوت دوست ساخت موسیقی متن این سریال را بر عهده گرفته است اما هنوز زمان پخش این سریال مشخص نیست.وی که تهیه کنندگی «آرمان دو» را نیز بر عهده دارد، در پایان درباره زمان پخش این مجموعه گفت: از زمان و شبکه پخش «آرمان دو» خبری ندارم. پیش از این وقتی سریالی را برای یک شبکه می ساختیم از همان شبکه پخش می شد ولی الان سیمافیلم برای پخش سریال ها تصمیم می گیرد. فیلمنامه سریال «پاهای بی قرار» به قلم بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان نوشته شده است و این مجموعه زندگی چند خانواده را به تصویر می کشد و داستان را در بستر وقایع آن سال ها و انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس پیش می گیرد.
اخبار
خبر ممنوع التصویری حمید استیلی کذب است
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به شایعه ممنوع التصویری حمید استیلی فوتبالیست پیشکسوت کشورمان واکنش نشان داد.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،محمد حسین رنجبران مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛در واکنش به خبر ممنوع التصویری حمید استیلی در صداوسیما گفت: رسانه ملی هیچ کس را رأسا ممنوع التصویر نمیکند بلکه ممنوع التصویری افراد از طریق مراجع قانونی، امنیتی و قضایی اعلام می شود و تاکنون هیچ ابلاغیه ای درباره ممنوع التصویری حمید استیلی به صداوسیما اعلام نشده است. وی با بیان اینکه جمعه هفته پیش حمید استیلی در برنامه «ورزشگاه» شبکه پنج حضور داشته است افزود:مگر در این یک هفته چه اتفاقی افتاده است که استیلی ممنوع التصویر شده باشد. ! مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به برنامه صبح شبکه پنج که هر جمعه به ورزش در محلات می پردازد اشاره و تصریح کرد:این برنامه با مشارکت شهرداری مناطق مختلف برگزار می شود و همین امروز مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 16 آقای افشار با من تماس گرفت و گفت «اساسا از اول هم قرار نبوده است حمید استیلی در این برنامه شرکت کند و فقط فرشاد پیوس مهمان برنامه بوده است «.رنجبران با انتقاد از رسانه هایی که ادعای حرفه ای گری می کنند اما حداقل های حرفه ای را برای انعکاس اخبار رعایت نمی کنند افزود:ظاهرا برخی فقط هدفشان تخریب رسانه ملی است چون قبل از درج خبر حداقل قواعد خبری حکم می کند که از ما سوال کنند آیا چنین شایعه ای که هیچ مبنایی ندارد درست است یا نه ؟ بعد آن را منتشر و صدا و سیما را متهم کنند.
محمدرضا سرشار در آئین اهدای جایزه قلم زرین مطرح کرد
قابل توجه اختلاسگران:جایزه قلم ۹۰ میلیون تومان تمام شد
رئیس انجمن قلم ایران در آئین پایانی اهدای جایزه ادبی قلم زرین هزینه برگزاری و اهدای این جایزه در سال جاری را ۹۰ میلیون تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه شانزدهمین جایزه ادبی قلم زرین عصر روز پنج شنبه ۱۶ تیرماه و همزمان با روز قلم در انجمن قلم ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم در سخنانی عنوان داشت: تداوم چنین جایزه ای در شانزده سال گذشته باعث افتخار است. با این همه این جایزه امسال برای ما ۹۰ میلیون تومان هزینه برداشت. شاید این رقم برای اختلاس کنندگان و آنهایی که دست در بیت المال دارند، عددی نباشد؛ اما شاید برای آنها قابل توجه باشد که برای انجمن ما که تنها درآمدش حق عضویت اعضایش است و آن هم تنها کفاف یک ماه از اموراتش را می دهد، رقم بالایی است.
وی افزود: جایزه قلم با سابقه ترین جایزه ادبی غیر دولتی در ایران است. در حدیثی از پیامبر اکرم نقل شده اگر کار کوچکی ادامه داشته باشد بهتر از کار بزرگی است که ادامه پیدا نکند. ما به این حدیث تأسی می جوییم هرچند که برگزاری این جایزه کار کوچکی نیست.
اغلب نویسندگان وقتی اثری می نویسند احساس می کنند شاهکاری کرده اند. جشنواره ها هم بستری برای انتخاب شدن برخی آثار است و به همین خاطر است که خیلی از نویسندگان که آثارشان انتخاب نمی شود، فکر می کنند به آنها ستم شده البته این ایراد ندارد ولی واقعیت نیست. سالهایی بوده است که من با برخی از آثار برگزیده موافق نبوده ام اما ملاک کار ما نظر داوران است و هیچ زد و بندی هم در کار نیست. شاید برگزیدگان به سلیقه ما جور نباشند اما مهم نظر داوران است.
در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشتی برای راضیه تجار، نویسنده و دبیر انجمن قلم برگزار شد. در این مراسم محمد میرکیانی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: ۳۰ سال پیش زمانی که جمعی از نویسندگان دلبسته نثر و زبان در داستان نویسی بودند و آن را بر سایر عناصر داستان نویسی برای خلق اثر ترجیح می دادند، خانم تجار با عنوان هفت بند در مجله ای سروش هفتگی اجرا شد که آغاز و اتفاقی بود برای اینکه نشان دهد نویسندگی تنها بازی با کلمات نیست بلکه باید اندیشه، فضا و شخصیت سازی را نیز در خودش داشته باشد.
وی در ادامه به روحیه شاگردپروری در شخصیت تجار اشاره کرد و اظهار داشت: توجه و احترام به استعدادهای جوان، با علاقه و عشق و برخورد کردن با آنها از ویژگی های ایشان است. ویژگی دیگر ایشان نیز سخت کوشی شان در مسئولیت های مختلفی که داشته اند و به واقع می توان گفت او انسانی از نوع تلاش است.
در ادامه این مراسم، پدرام پاک آئین از روزنامه نگاران کشور نیز در سخنانی با اشاره به اینکه انتخاب مسیر خلق و معرفی ادبیات متعهد در رسانه ها از سوی خانم تجار انتخابی صحیح بوده است، گفت: ایشان چه در زمانی که در کیهان فرهنگی کار می کردند و چه در هنگام سردبیری ادبیات داستانی و یا حضور در مجله زن روز، سعی کرده اند میان رسانه و ادبیات، پیوندی مبارک برقرار کنند و حلقه ای برای معرفی و خلق آثاری باشند که مخاطب عام جامعه آن را می فهمد و می پسندد. آثاری پاکیزه و موفق؛
پاک آئین افزود: یک نویسنده انقلابی، ادبیات را برای مخاطب می خواهد و میلی به برج عاج نشینی همانند برخی نویسندگان ندارد. او قلمش را در اعتلای راه فکری انقلاب قرار می دهد و این همان کاری است که خانم تجار انجام داده است. به ویژه اینکه ایشان در زمانی این مسیر را طی می کردند و در مطبوعات به کار ادبیات مشغول بودند که کم نبودند روزنامه نگارانی که تمایل داشتند ادبیات را از کالبد معنا خارج کنند.
در بخش دیگری از این بزرگداشت، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و فرهنگ فارسی نیز در سخنانی با بیان اینکه هر انقلاب اصیل، ادبیاتی پویا را نیز در کنار خود متولد می کند، تأکید کرد: اگر تاریخ انقلاب های دنیا را بخوانید در بطن تمام آنها ادبیات شعر و داستان ظهور می کند و همچنین حرکتی عظیم در عرصه تعلیم و تربیت است. ما در مراسم امروز از کسی تجلیل می کنیم که عمرش را در راه تعلیم و تربیت نوجوانان و نیز ادبیات صرف کرده است.
حداد عادل ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب اسلامی شاهد بودیم که زنان بسیاری در عرصه ادبیات چهره شده اند که خانم تجار نیز در زمره آنهاست. من از ابتدای تأسیس انجمن قلم که به عنوان یک عضو ساده حضور داشته ام شاهد تلاش های ایشان بوده ام. به نظر بنده کار ایشان دو جنبه دارد. نخست تلاش برای تولید آثار ادبی و دیگری تربیت نسل داستان نویس زن در انقلاب که کاری است بایسته. خانم تجار هم داستان ساز بوده اند و هم داستان نویس و هم داستان نویس آفرین. در کنار آنها آرامش، مهربانی و دور بودن از هیاهوها از خصوصیاتی است که شایسته شأن یک زن نویسنده می باشد و در ایشان جمع شده است.
در پایان این بزرگداشت نیز راضیه تجار با قرائت متنی احساس برانگیز از برگزاری این مراسم تجلیل کرد. وی در بخشی از این متن بیان داشته بود من این شانس را داشتم که با عشق زندگی کنم، معنایش را بشناسم. عشق به خانواده، به همسر، فرزندان، وطن، ادبیات و دوستانم و عشق به ذات پروردگار. خدا را شکر که پیوسته توانستم خودم را درمحضرش حفظ کنم و او مرا از دروغ دور کرد و ظرف روحم را از انقلاب اسلامی پر.
در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت اهدای جایزه قلم زرین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور نیز در سخنانی عنوان کرد: همیشه این سوال برای اصحاب فرهنگ مطرح بوده است که میزان موفقیت یک اثر ادبی در چیست؟ برخی گفته اند شمارگان آن اثر و برخی گفته اند، میزان جوایز ادبی کسب شده توسط آن و برخی هم نظر منتقدان را درباره آن اثر ملاک موفقیت دانسته اند. البته موضوع معرفی و رسانه ها و اثرگذاری آن در سایر آثار منتشر شده را برشمرده اند. من به عامل دیگری اشاره می کنم و آن این است که ملاک موفقیت یک اثر می تواند میزان مراجعه به آن در کتابخانه های کشور باشد. وی در این زمینه خاطرنشان کرد: ما براساس بررسی هایی که بر میزان امانت گرفته شدن کتاب از کتابخانه های عمومی کشور طی سال ۹۳ به بعد انجام داده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که فضای اجتماعی و التهابات سیاسی تأثیری در به امانت رفتن یک کتاب از کتابخانه ها نداشت. متأسفانه جوایز ادبی هم در این شاخص تأثیری نداشته و همچنین فضای رسانه ای کشور؛ در عین حال به آثاری دست پیدا کرده ایم که متناسب با شرایط کشور و گفتمان جاری در آن مورد اقبال قرار گرفته است. با این همه می خواهم بگویم در تمام سالهای گذشته یکی از ۱۰ کتاب پرامانت رفته در کتابخانه های عمومی کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» است که تنها در سال ۹۵ هر جلد از آن ۱۲ هزار بار امانت گرفته شده است.
صراحت گزارش دبیر جایزه قلم زرین نیز پایان بخش این مراسم پیش از اهدای جوایز بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48836
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48837
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48838
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48839
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3819/13789/48841
|
عناوین این صفحه
- با این پنج رمان عامه پسند تابستان خود را پر بار کنید
- حضور «گل نساء» در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم «زنگبار» تانزانیا
- سینماهای سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند
- آدمک گییرمو دل تورو ساخته شد
- اخبار
- اخبار