|
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار مدیران سازمان سینمایی؛
میتوان نقد کرد اما از مسئولیت نمیتوان فرار کرد
محمدمهدی حیدریان رئیس و جمعی از مدیران سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در حوزه هنری انقلاب اسلامی با مدیران این نهاد انقلابی دیدار کردند.در ابتدای این دیدار محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: در هر دو سازمان دغدغههای مشترک زیادی داریم و این نشان میدهد که باید راه را با یکدیگر پیش ببریم. در سالهای اخیر کمتر پیش آمده با هم مشکل داشته باشیم زیرا دغدغه همه ما سینمایی متناسب با شان انقلاب ، فرهنگ و تمدنمان است.
وی ادامه داد: افکار ما در قالب ایده پردازی بسیار کامل است اما همیشه در اجرا موانعی وجود دارد که نمیتوان آنطور که مد نظرمان است ایدهها اجرایی و عملیاتی شوند. مردم دوست دارند خودشان را روی پرده سینما ببینند و این دقیقا همان کاری است که فوتبال انجام داد.
رئیس حوزه هنری افزود: در مسابقات اخیر تک تک ملی پوشان زحمت شان دیده شد و اگر چه نتیجه خوب نبود اما مردم امیدوار و خوشحال بودند چون متوجه این زحمتها شدند و همین موضوع آنها را به آینده امیدوار کرد. باید سعی کنیم در سینما هم این فاصله را کمتر کنیم. برای رسیدن به هر راهی تلاش و سختی فراوان وجود دارد و ما هم قبول کردیم که تمام توان مان را به کار ببریم تا سینما همانی شود که اکثریت مردم دوست دارند.
مومنی شریف همچنین گفت: قطعا در بحث مدیریتی برخی مسایل شکل دیگری به خود میگیرد به همین دلیل گاهی نقدهایی مطرح میشود. مدیران فرهنگی بر حَسب وظیفهای که دارند نمیتوانند نسبت به اینکه همه چیز در اختیار مخاطب باشد بی تفاوت باشند زیرا خود را در قبال مردم مسئول میدانند. پیشنهاد ما در حوزه هنری پرداختن به سینمای خانواده است. چرا که بارها به خاطر فیلمهایی که روی پرده سینماها رفته، نقد صورت گرفته است.
رییس حوزه هنری عنوان کرد: اگرهمه چیز به سمت اهمیت دادن به خانواده پیش برود سینما خود به خود مسیرش را پیدا خواهد کرد البته این راه تلاش زیادی میطلبد و به دلیل همین دغدغهها، زمینههای همکاری زیادی در بخشهای تولید، آموزش و سیاستگذاری داریم. خوشبختانه طی سالهای گذشته بین ما و سازمان سینمایی تعارضی وجود نداشته و در شرایط امروز کشور، اولویت ما کمک به امیدواری مردم است که سعی داریم با همفکری و همکاری، سینمای مان روز به روز به جایگاه واقعی خود نزدیکتر شود.
در این دیدار،محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی کشور نیز اظهار کرد: صنعت تصویر و انتقال محتوا با بیان تصویری به سرعت با ابزارها و امکانات شخصی منتقل شده و ما همچنان همه تلاشمان مصروف سالن سازی است لذا باید به این تغییر تکنولوژی بیشتر توجه کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند« نهضت تولید محتوا را باید هدف عملیاتی قرار دهیم» باید چند و چون رسیدن به اهدافمان را درست بررسی کنیم و یادمان باشد شرط تحقق این اهداف کار جمعی است. سیر حرکت مولدین به عنوان تولید کننده شخصیتر میشود و هرچه جلوتر برویم کنترلهای سنتی بیخاصیتتر خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امروز شرط حیات در هر شکلش این است که تولید کننده موثری باشیم. میدانم برخی دغدغههای تولید کنندهها با ما یکی نیست.تریبون سینما موثر و فراگیر است پس باید آن را در حوزه منافع ملی تعریف و با فهم مشترک نسبت به آن حرکت کنیم. من ابزار دیگری به قدرت و نفوذ تصویر سراغ ندارم.
حیدریان با بیان اینکه مدیران باید با شناخت به روز از جامعه پیش بروند، افزود: حوزه هنری متولد شده چرا که دین و انقلاب ما حرفهایی دارد که باید گفته شود. به نظر میرسد تولید محتوا و بیان تصویری ارزشهای دین و انقلاب مهمترین وظیفه این نهاد است و هیچ کجا به اندازه حوزه هنری ابزار فهم و بیان تصویری این محتوا را ندارد. باید قبل از تولید فکر کنیم که چگونه حرفهایمان را با زبان تصویر بیان کنیم. چشم مان را به شرایط نبندیم ، نقد مشفقانه کنیم و از یاد نبریم که هنرمندان از دل همین جامعه بیرون آمدهاند. اما با کسی که منافع خودش را از جای دیگر تامین میکند نمیتوان به مقصد مشترک رسید. باید رسیدن به منافع مادی را در چارچوب توجه به مفاهیم معرفتی و فرهنگی، حمایت کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید درباره همه چیز گفتگو کرد ادامه داد: خوشبختانه اختلاف نظری هم بین ما وجود ندارد. در مورد بخشهای اجرایی نیاز به جلساتی تفکیک شده داریم تا بتوانیم درباره هر یک از مسایل جامع و کامل صحبت کنیم.وی با بیان اینکه میتوان نقد کرد اما از مسئولیت نمیتوان فرار کرد، گفت: یادمان باشد که ما با انسانها سر و کار داریم و حوزه ما فرهنگ است. باید با اشتیاق مواظب یکدیگر باشیم و بدانیم که با تخریب دیگری خودمان را تضعیف میکنیم. ما وارث وضعیت منفعلانهای هستیم که فراگیر شده است و اگر بپذیریم همه با هم مسئول وضع موجود هستیم، کار راحتتر میشود.رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: این حوزه مسئولیت دارد و باید با تمام توان برای آن زحمت بکشیم. اگر در نقطه نظر، نگاه، اصول و کلیات هم افق باشیم و لوازمش را با همکاری هم فراهم کنیم بقیه تفاوتها طبیعی و لازمه کار است.
وی با اشاره به تحولات تکنولوژیکی پیش آمده و تسلط فضای سایبری به جوامع ادامه داد: تحول فعلی تحولی است که مجددنویسی بنیانهای فلسفه اجتماعی را میطلبد. امروز روابط به شکل دیگری معنا میشود و در دنیای جدید باید بدانیم جامعه به کدام سمت پیش میرود. این نکته بسیار مهمی است زیرا عدم فهم آن و اتخاذ روشهای حاشیهای ما را به نتیجه نمیرساند بنابراین هر روز باید شیوه مدیریت مناسب با اقتضاعات همان زمان را انتخاب کنیم.
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: اگر هنوز فیلمی وجود دارد که کسی با خانواده نمیتواند برود و آنرا ببیند، ما مقصر هستیم و نباید اینگونه باشد اما برای برخی تغییرات و جایگزینی مفاهیم عمیق و متفاوت باید زمان بگذرد تا کم کم شرایط آن مهیا شود ضمن اینکه نباید با زور وارد شویم زیرا در این صورت پاسخ نمیگیریم. همه بخشهای سینما به هم متصل است و یک ساختار مهندسی نیاز دارد تا این مجموعه اهداف و برنامهها شرایط تحقق پیدا کند و بشود در چارچوب اصول نظام،تولیداتی قابل قبول در اختیار مخاطب قرار گیرد. یکی از اصلیترین دلایل ماندن در سینما را نقد میدانم و به نظرم ما منتقد جامع نداریم زیرا منتقد جامع است که سینما را جامع میکند.
وی با اشاره به اینکه درحوزه تولید متن، فقر وجود دارد، اظهار کرد: فیلمنامه سرچشمه تامین اصولی تولیدات مبتنی بر اعتقادات و نیازهای جامعه در سینماست. هر فردی که طرحی برای تامین محتوا دارد و به خوبی از عهده تبدیل آن به یک ساختار سینمایی برآمده باشد از آن استقبال میکنیم. اگر برنامه درست باشد، هزینه اش هم تامین میشود. قدمهای بزرگی برداشته شده اما تا رسیدن به اهداف برنامه و استقرار جریان تولید فیلم شایسته ایران اسلامی راه زیادی در پیش داریم.در ابتدای این جلسه برخی از مدیران حاضر به بیان نقطه نظراتشان پرداختند.
محمود اربابی مدیر مرکز مطالعات سازمان سینمایی کشور گفت: حوزه هنری امید سازمان سینمایی است تا باورها را اجرایی کند و دیگر نهادها نیز در آن جهت یاری برسانند. همه نقش دولت فقط تولید و حمایت نیست بلکه در موضع عمل باید بخش تولید محتوای دیگر سازمانها را تقویت کرد.
حبیب ایل بیگی نیز با بیان اینکه برای هر نهاد حتی حوزه هنری هم اگر بتوان یک مدل طراحی کرد و به کشور تعمیم داد اتفاق خوبی است، گفت: زیرا هم افزایی و گفتگو فاصله نهادهای حاکمیتی را کم میکند. بنیاد سینمایی فارابی جایی است که همه انتظار حمایت دارند اما سازمانهایی مانند حوزه هنری و سازمان اوج خودشان انتخاب میکنند و هرچه بسازند کسی هم از آنها مطالبه ندارد. این نشستها کمک میکند نهادها کنار هم کامل شوند نه اینکه هر فردی راه خود را برود چون در این صورت نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.
ابراهیم داروغه زاده مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز با بیان اینکه اگر به آرمان مان باور داریم بدون توجه به اینکه دیگران چه نقشی بازی میکنند باید به اعتقادات مان پایبند باشیم گفت: حوزه هنری 30 درصد ظرفیت نمایش دارد پس باید 30 درصد تولید هم داشته باشد. درباره ریتینگ هم اقداماتی شده اما چون ممنوعیتهای سنی تاکنون نبوده وقتی استفادهاش میکنیم بیشتر تبلیغ فیلم میشود نیاز به زمان داریم تا عباراتی چون مثبت 18 در نظر افکار عمومی عادیتر شود و برای این منظور اقداماتی صورت گرفته است.همچنین در این دیدار محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بخشی از فعالیتهای سال 96 را بازگو کرد و به ترتیب مدیران بخشهای مختلف حوزه هنری نیز به طرح مسایل و دغدغههای شان پرداختند.
محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به تعامل مرکز مستند سوره با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: بهتر است شرایطی فراهم شود تا این دو مرکز بتوانند در یک فضای خوب تولیدات مشترکشان را آغاز کنند.سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره نیز به توزیع غیرمجاز انیمیشنهای خارجی اشاره کرد و از رییس سازمان سینمایی خواست تا انتشار این آثار به موسسات مربوطه واگذار شود و این فروش به شکل قانونی انجام بگیرد.
محمود کاظمی مدیر موسسه بهمن سبز نیز با ارائه گزارش آماری تاسیس و بازسازی سالنهای سینمایی در شهرهای مختلف کشور بیان کرد: پردیس سینمایی ساحل اصفهان با 9 پرده نمایش و سینماهای بروجرد و سیاهکل به زودی آماده بهره برداری هستند اما تا کنون موسسه سینما شهر هیچ قراردادی به منظور تامین هزینههای این عملیات امضا نکرده است. با توجه به اینکه فعالیتهای حوزه هنری و سازمان سینمایی در یک راستا هستند خواستار پیگیری این موضوع هستیم.در ادامه مریم نقیبی مدیر امور بینالملل سازمان سینمایی حوزه هنری نیز به بحث دیده نشدن پخش کنندگان فیلم در جشنوارههای خارجی اشاره کرد و خواستار ایجاد یک تشکل رسمی و کاربلد از این افراد شد تا پخش فیلم روندی درستتر پیدا کند.
محمدرضا شفاه مدیر باشگاه فیلم سوره نیز درباره سرمایههای به گردش افتاده بخش خصوصی و آسیبهایی که از جانب آنها وارد شده، گفت: دستمزد بالای برخی بازیگران کار را برای دیگر عوامل یک پروژه سخت میکند و این شکل فعالیت دیگر سینماگران را از رقابت باز میدارد و آنها که علاقمند به کار فرهنگی هستند قدرت حضور در سینما را پیدا نمیکنند.
احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن سوره نیز به بحث توانایی جوانان ایرانی در انجام vfx پرداخت و افزود: هزینههای زیرساختی این مهم نیاز به یک حمایت دلسوزانه دارد و اگر مساعدتی به عمل آید تا استودیوهایی ایجاد شود میتوانیم با تکیه بر استعداد جوانان بخش قابل ملاحظه ای از هزینههای تولید انیمیشن را کم کنیم.
محمدرضا رضاپور سردبیر مجله نقد سینما نیز بیان کرد : سینما سبک زندگی میسازد و نباید این هنر درگیر مباحث سیاسی و جناحی شود. وی همچنین به موضوع VOD پرداخت و از فیلمهایی صحبت کرد که رهبری آنها را نقد کرده اما در فضای رسانه پیشنهاد ویژه میشود. ریتینگ و گروه هنر و تجربه که گاها، فیلمهایی اکران میکند که مشکل محتوایی دارند.
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به ضرورت تداوم این گونه نشستها یادآور شد: بیش از همیشه فرصت برای همکاری و آغاز فصل مشترک وجود دارد. ما به صدای واحدی در پیشبرد سینمای انقلاب و سینمای خانواده، با بهره گیری از ظرفیت دو سازمان در آغاز دهه پنجم انقلاب نیاز داریم.
وی افزود: سینمای ایران با گستردگی و کثرت نیروی انسانی از ظرفیتهای بزرگی برخوردار است. اما بدون تردید، برای بهسازی و ارتقای کیفی این سینما نیازمند مراقبتهای مستمرهستیم. خوشبختانه، این اواخر، حساسیتها و ملاحظات خوبی در حال انجام است.سینمای ایران در دایره بسته مخاطبان محدود گرفتار شده است و با نوعی انسداد مخاطب مواجه هستیم. سینما در زمینه جذب مخاطب نیاز به پوست اندازی دارد و این امر صورت نمیگیرد مگر با آشتی خانوادهها با سالنهای سینما.
علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال نیز با اشاره به تحولات فنآوری تاثیرگذار گفت: هنوز نمیدانیم سینما به عنوان یکی از ارکان هویتی، چه کاری برای فرهنگ و اصول ما انجام داده است. حواسمان باشد بازیگران بخش خصوصی به شدت در حال ورود کردن هستند و نهادهای دولتی نظارت شان کم شده است. درستی تولید و عرضه محصول و همچنین، هوشمندی مدیریتی بیشتر از بودجه راه گشاست. برای این مهم باید به دنبال یک راه حل جدید باشیم.
سیدمحمد حسینی مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری نیز با اشاره به مسایل قبل از تولید یک فیلم بیان کرد: مشکل اساسی امروز بیگانه شدن با فرهنگ و فاصله گرفتن از فرایند انقلاب اسلامی است. ما هیچ منبع خاصی برای تولید فیلمی که مبتنی بر دکترین انقلاب اسلامی باشد نداریم و لازم است نهادهای متکثر فرهنگی در حوزه متن اوضاع را نظارتیتر کنند، تشتت در مدیریت یکجا جمع شوند تا نگاه سنتی به متن هم مدرنتر شود.در این نشست، سهیل جهان بیگلری رییس هیات مدیره موسسه بهمن سبز، علی قربانی معاون اجرایی سازمان سینمایی حوزه هنری، مسعود نجفی مدیرروابط عمومی سازمان سینمایی، احسان کریمخانی مشاور فن آوریهای نوین سینمایی حوزه، جعفرحسنی مدیر امور استانهای سوره نیز حضور داشتند.
به همت فرهنگسرای سرو» کرکس دوم» بر فراز آسمان به پرواز در می آید
فرهنگسرای سرو، رونمایی از کتاب « کرکس دوم»را روز سه شنبه، 26 تیرماه با حضور مرجان حصیرچی نویسنده کتاب و جمعی از علاقه مندان به حوزه شعر و ادبیات فارسی برگزار می کند.
به گزارش امتیاز؛ فرهنگسرای سرو با هدف ترویج مفاهیم ادبی و ایجاد زمینه های علاقه مندی جوانان به ادبیات و شعر فارسی، رونمایی از کتاب « کرکس دوم» را روز سه شنبه، 26 تیرماه با حضور مرجان حصیرچی نویسنده کتاب از ساعت 17 در سالن فرهنگسرای سرو به همراه جلسه نقد و بررسی برگزار می کند.
«کرکس دوم» شامل 22 داستان کوتاه در ژانرهای مختلف اجتماعی، روانشناسانه، دفاع مقدس است که در 114 صفحه تألیف و توسط انتشارات «حدیث قلم» و با حمایت صندوق قرض الحسنه گروه مرکزی هنرمندان داستان نویس به چاپ رسیده است. این اثر الهام گرفته از داستان واقعی یک دختر بچه سودانی در حال مرگ است که در برابر دیدگان یک عکاس اروپایی، با یک کرکس مقابله می کند و سرانجام تسلیم او می شود.
«زنی در خیمه»، «مادر مردم»، «کفش های کتانی»، «همبازی»، «مهمونی فلسفی»، «دوچشم قهوه های» ، «گزارش» و.. از جمله اسامی داستان ها در این مجموعه داستان است .
در آیین رونمایی این کتاب، کارشناس مجری «افسانه زندی» نویسنده و خالق آثار «راز اثیر» و «مادران چشم به راه» بوده و منتقدین جوان و جویای نامی از جمله خانم ها منیژه قاسمی، ناهید خوش صورت، افسانه طباطبایی مدنی، شکوفه عمویی تبریزی، آتوسا زندی، افسانه طباطبایی، دنیا تفرشی، ستاره کاشف، محبوبه غفاری، اشرف چیره دست و آقایان مهدی تعمیرجو و هادی زاهدی نیز حضور دارند که محتوا و ادبیات کتاب را با حضور علاقه مندان به چالش خواهند کشید.
این برنامه با مشارکت کانون ادبیات داستانی سرو برگزار شده و حضور عموم علاقه مندان در برنامه آزاد است.
علاقه مندان جهت شرکت در این برنامه می توانند به فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولی عصر(عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوچه ساعی دوم مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن گویای 88881879 تماس حاصل نمایند.
واقعیت زندگی آتش نشانها در «لایه های دروغ»
فیلمبردار فیلم «لایه های دروغ» گفت:«ما در این فیلم شاهد قصهای هستیم که آتشنشان صرفا به دلیل آتشسوزیها فعالیت نمیکند و گاهی بنا به دلایل دیگر باید حضور پیدا کند و این فیلم کاملا منطبق با واقعیت زندگی آتش نشانها است.»محسن صرافی ، جانشین تهیه کننده، رامین سهراب، کارگردان و بازیگر ، روشنک گرامی ، بازیگر و ابراهیم اشرفی فیلمبردار اثر و دانیال سیاوش از دستاندرکاران «لایههای دروغ» در نشستی حاضر شدند.محسن صرافی درباره کارگردان توضیح داد:« رامین سهراب ، کارگردان «لایههای دروغ» از 6 سالگی ایران نبوده، در لس آنجلس تحصیل کرده و به ایران آمد تا اولین فیلم بلند خود را در این کشور بسازد ».
در ادامه رامین سهراب گفت:« فیلمنامه این فیلم هشت سال گذشته توسط امیر ماکویی، جو لِونه از نیویورک، ساموِیل آواینه از فنلاند نوشته شد. فیلمنامه اولیه مجوز نگرفت و ما با کمک آقای ماکویی فیلمنامهای که امکان ساخت آن در ایران میسر باشد را نوشتیم. پدرم سی سال گذشته بنیان گذار وشو در ایران بوده و گرچه ریسک ساخت فیلم اکشن در ایران بالا است و نمی دانم مردم چطور استقبال می کنند، اما این ریسک بالا در صورتی که نتیجه خوبی به همراه داشته باشد، قطعا من را به عنوان بنیانگذار این شکل از فیلمسازی معرفی می کند، چرا که گروه خارجی را به ایران آوردم و سعی در ساخت فیلمی اکشن مطابق با استانداردهای جهانی داشتهام ».
صرافی درباره علت تغییر فیلمنامه توضیح داد:« فیلمنامه فضای گانگستری زیادی داشته و طبیعتا در ایران اجازه ساخت چنین فیلمی را نمیدهند. فیلمنامه نهایی بر اساس الگوی فیلمهای «prison break» نوشته شده و ما در محوریت قصه شاهد ربوده شدن دختری هستیم که برادر او به کمکش می رود. کارگردان این فضا را دوست دارد و پیش از این به دلیل همکاری در فیلمهای اکشن خارج از ایران تجربههای زیادی در ساخت چنین فیلمهایی پیدا کرده است».
در ادامه ابراهیم اشرفی درباره نحوه فیلمبرداری «لایه های دروغ» گفت:« بیشتر پلانها اکشن بوده و بالطبع قابل تکرار نبود، در نتیجه با دو دوربین و برخی مواقع با سه دوربین فیلمبرداری انجام شد. مارک هاپسن لنز واید انتخاب میکرد و من لنزهای بسته میگرفتم. فیلم اکشن خیلی دوست دارم وهمیشه در صدد کار در فیلم اکشن بودهام. همچنین کار با مارک با وجود اینکه زبان مادری متفاوتی داریم اما توضیحات را خیلی ملموس به من ارایه می کرد و خیلی از نظر دیدگاه کاری به یکدیگر نزدیک شدیم. همکاری در این فیلم تجربه خیلی خوبی برای من بوده است».
روشنک گرامی درباره همکاری با کارگردانی که تاکنون خارج از ایران فعالیت داشته، اظهار خرسندی کرد و گفت:«تجربه همکاری با گروه غیر ایرانی تفاوت و امتیازهای زیادی داشته است. کارگردان ها بسیار منظم پیش رفت و تنها زمان گریم من گروه معطل بود که کاملا طبیعی است و روند بسیار سریع و از پیش فکر شده بود و این نظم برخلاف تجربه همکاری با گروه های دیگر در ایران است. ما در اجرا نقشها بارها با کارگردان برای صحنهها تمرین کردیم تا ضربهها واقعا به بدن اصابت نکند و درعین حال کاملا طبیعی باشد».
جانشین تهیه کننده افزود:« رامین سهراب نسبت به حضور بازیگران در نقش اکشن مطمِئن نبود ، اما همه بازیگران نقش اکشن را به خوبی ایفا کردند». کارگردان در ادامه بیان کرد:« ایران بدلکاران زیادی دارد و متاسفانه فیلم اکشن در ایران ساخته نمیشود و از جمله دلایل فقدان فیلمهایی در فضای اکشن بودجه بالای مورد نیاز این فیلمها است. امیدوارم «لایه های دروغ» سرآغازساخت فیلم های اکشن باشد».
اخبار
«مادری» در فرهنگسرای ابن سینا اکران و نقد می شود
فیلم سینمایی «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی دوشنبه 25 تیر ماه 1397 ساعت 18:30 در فرهنگسرای ابن سینا با حضور عوامل اکران ، نقد و بررسی میشود.
به گزارش امتیاز داستان «مادری» درباره زندگی دو خواهر است که به تنهایی در شهر یزد با یکدیگر زندگی میکنند؛ با این تفاوت که یکی عشق خود را رها کرده و دیگر عشقش او را رها کرده است. آنها یک تنه روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی میکنند و حرکتی رو به جلو دارند تا اینکه ...
رقیه توکلی نویسنده و کارگردان، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از بازیگران و عوامل فیلم مهمانان هفتادمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ابن سینا هستند.
رقیه توکلی نویسنده و کارگردان، ، سیاوش حقیقی تهیه کننده، مرتضی قیدی مدیر فیلمبرداری، سید علیرضا علویان طراح و ترکیب صدا، سید روزبه سجادی حسینی برنامه ریز و دستیار اول کارگردان، مهرداد میرکیانی طراح گریم، محمود کشفی پور طراح صحنه، مهرناز اکبری طراح لباس، هایده صفی یاری تدوین، محمدهادی آخوندی عکاس، سید محمدصادق لواسانی مدیر رسانه ای، نازنین بیاتی، هانیه توسلی، هومن سیدی، ملیسا ذاکری، مریم بوبانی، آنا زارع، سجاد اسماعیلی جمعی از عوامل و بازیگران این فیلم هستند.
علاقمندان برای حضور دراین نشست میتوانند به فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک قدس فاز 1 خیابان ایران زمین شمالی مراجعه و یا با شمارههای 88366366-8تماس بگیرند.
در آستانه سالروز تولد داود رشیدی
افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر از ادوار مختلف زندگی زندهیاد داود رشیدی
احترام برومند میگوید: اگر چه موزه تئاتر قرار است راهاندازی شود اما هنوز در فکر جایی هستم تا تمام آثار و یادگاریهای داود رشیدی را در آنجا نمایش دهم.امروز 25 تیرماه سالروز تولد 85 سالگی داود رشیدی است که دو سال از رفتن ابدیاش میگذرد.
در این دو سال خانواده این هنرمند تلاش کردهاند همزمان با سالگرد درگذشت این هنرمند؛ مراسمی را با عنوان اهدای جایزه «داود رشیدی» به هنرمندانی از سینما و تئاتر برگزار کنند.قرار بود مراسم امسال در شهر رشت برگزار شود اما طبق گفته احترام برومند به دلیل برخی شرایط خاص کنونی؛ این دوره هم شهریورماه در تهران برگزار خواهد شد.
او همچنین درباره محلی که قصد داشت برای نمایش و نگهداری آثار و جوایز زنده یاد داود رشیدی راهاندازی کند، گفت: هنوز هم در فکر این کار هستم و باید شرایط آن مهیا شود چرا که در ماههای اخیر خیلی تغییر و تحولات به وجود آمده است.با این حال همزمان با فرارسیدن سالروز تولد داود رشیدی، تئاتر مستقل تهران برنامه ویژهای تدارک دیده و قرار است یک نمایشگاه عکس و پوستر برگزار کند.
این نمایشگاه در گالری مستقل تهران با حضور احترام برومند افتتاح خواهد شد که شامل عکسهایی از ادوار مختلف زندگی زندهیاد داود رشیدی و پوسترهایی از آثار هنری او است.مراسم افتتاح این نمایشگاه عکس و پوستر در قالب دو برنامه با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان روز دوشنبه 25 تیر ماه ساعت 18 برگزار خواهد شد. سپس در راستای حمایت از جوانان علاقهمند به تئاتر مدعوین به تماشای نمایش «شپش» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی خواهند نشست.
همچنین روابط عمومی تماشاخانه سنگلج نیز تیزر بزرگداشت داوود رشیدی را به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز این بازیگر توسط محمد جواد ایزدی و با استفاده از قطعه «خاطره» اثر حسین علیزاده از آلبوم در چشم باد، تصاویر آرشیوی ابراهیم حسینی، عکاس با سابقه تئاتر و صدای داوود رشیدی در سریال عطر گل یاس آماده و منتشر کرده است.داوود رشیدی چهره ماندگار نمایش ایرانی، با به صحنه بردن نمایشهایی چون مستاجر (1345)، دیکته و زاویه (1347)، حسن کچل (1348)، وای بر مغلوب (1349) از نخستین کارگردانهایی محسوب میشود که آثارش در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است.
از آثار شاخص داود رشیدی میتوان به فیلمهای سینمایی «فرار از تله»، «خروس»، «کندو»، «اعدامی»، «مرز»، «رهایی»، «جایزه»، «هیولای درون»، «کمال الملک»، «شیلات»، «خانه عنکبوت»، «گلهای داوودی»، «تاتوره»، «بیبی چلچله» و سریال های «هزاردستان»، «کوچک جنگلی»، «گرگها»، «عطر گل یاس»، «امام علی(ع)»، «گل پامچال»، «آوای فاخته»، « تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «خاطرات یک خبرنگار»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» اشاره کرد.وی همچنین سابقه تهیه چند فیلم سینمایی از جمله «الو الو من جوجو ام»، «قطعه ناتمام»، «امتحان» و «صبحی دیگر» را نیز دارد.
«رویداد سینمایی خلق ایده» با رویکرد کارآفرینی
اولین دوره از «رویداد خلق ایده» با رویکرد کارآفرینی در تاریخ ۳، ۴ و ۵ مرداد ۱۳۹۷ در پردیس سینماگالری ملت برگزار می شود.یک تیم استارت آپی متشکل از هنرمندان عرصه سینما و نیز جوانانِ متخصص در زمینه رویدادهای نوین از دانشگاه شریف و تهران اقدام به طراحی رویدادی کردهاند که در آن به موضوعاتی همچون کارآفرینی، آموزش و تجربه در محیط حرفهای، توانمندسازی فیلمنامه نویسان و افزایش مهارتهای حرفهای و روزآمد، توجه شده است.«رویداد خلق ایده» از لحاظ ساختاری به شکل یک «استارت آپ ویکند» برگزار میشود؛ در این رویداد سینمایی، ایدههای کوتاه و خلاقانه شرکت کنندگان به شکل کار گروهی با همراهی و راهنمایی نویسندگان کشور در مقام مربی به طرحهایی برای ساخت فیلمهای سینمایی بدل شده و در انتها برای شتاب دهندگانی که همانا تهیهکنندگان، کارگردانان و مسئولان سینمایی هستند، ارایه می شود. این رویداد پس از یک سال کار مطالعاتی، مشاوره از استادان مختلف و نیز بررسی چالشهای موجود در سینما و با اخذ تایید و حمایت از مراکزی همچون معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، پردیس سینماگالری ملت، بنیاد سینمایی فارابی و ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دبیری مصطفی نظری زاده و با حضور استادانی همچون علی اکبر قاضی نظام، فرهاد توحیدی، کامبوزیا پرتوی، مهدی سجاده چی، عبدالرضا منجزی، عباس رافعی، مهراب قاسم خانی، سروش صحت و شهرام مکری اجرا خواهد شد.اولین دوره از «رویداد خلق ایده» با رویکرد کارآفرینی در زمینه فیلمنامه نویسی، تولید و ارایه ایده و طرحهای متنوع برای سینمای حرفه ای در تاریخ ۳، ۴ و ۵ مردادماه ۱۳۹۷ در پردیس سینماگالری ملت برگزار می شود.
هادی عامل: اعصاب مردم را به هم نریزید
یک گزارشگر ورزشی درباره عملکرد گزارشگران در مسابقات جام جهانی گفت: گزارشگر باید سعی کند در لحظه، اتفاقی که در بازی رخ میدهد را برای مردم گزارش کند و به شکلی گزارش را ارائه دهد که اعصاب مردم به هم نریزد.هادی عامل با بیان اینکه گزارشگران ما خوب هستند و اطلاعات خوبی در حوزه کاری خود دارند، اظهار کرد: یک گزارشگر در مرحله اول باید مردم را دوست داشته باشد و به آنها احترام بگذارد. همچنین به خواسته آنها توجه کند و بداند که توده مردم چه عقاید و تفکراتی دارند. گزارشگر باید به نوعی گزارش کند که مردم از او راضی باشند. اعتقاد من این است که بین گزارشگر و مردم باید ارتباط عاطفی برقرار باشد؛ البته بر مبنای اینکه یک گزارشگر مردم را دوست داشته و به آنها احترام بگذارد. او با اشاره به اصول گزارشگری ادامه داد: گزارشگر باید اطلاعات کامل و بهروزی داشته باشد و کلیگویی نکند. او باید سعی کند در لحظه اتفاقی که در بازی رخ میدهد را برای مردم گزارش کند و به شکلی گزارش را ارائه دهد که اعصاب مردم بهم نریزد.عامل تاکید کرد که گزارش بازی تیم ملی با یک مسابقه خارجی متفاوت است و ادامه داد: گزارشگر باید اهمیت دهد زمانی که تیم کشورش بازی میکند، ۸۰ میلیون نفر با احساسات بالا بازی را تماشا میکنند. پس زمانی که مردم بازیها را به شکل عاشقانه دنبال میکنند، وظیفه گزارشگر هم سنگین است و باید در کار خود دقت کند.این گزارشگر ورزشی اضافه کرد: همچنین بحث بیوگرافی بازیکنان برای گزارشگر اهمیت دارد و باید بداند که بیوگرافی را چه زمانی و کجا بگوید؛ برای مثال زمانی که بازیکن حریف در حال گل زدن است، زمان بیوگرافی گفتن گزارشگر نیست. گزارشگر بهتر است که اطلاعات بالایی داشته باشد و اینکه بیوگرافی بازیکنان را بگوید و دانش خود را به رخ مخاطبان بکشد، پسندیده نیست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3825/13844/49121
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3825/13844/49122
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3825/13844/49123
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3825/13844/49124
|
عناوین این صفحه
- میتوان نقد کرد اما از مسئولیت نمیتوان فرار کرد
- به همت فرهنگسرای سرو» کرکس دوم» بر فراز آسمان به پرواز در می آید
- واقعیت زندگی آتش نشانها در «لایه های دروغ»
- اخبار