|
مصاحبه با دانشمند ایرانی ناسا که چند سالی است به دلیل بیماری «اماس» به ایران برگشته است؛
ایرانیها از نظر سواد و آموزش در سطح بالاتری هستند
گفتوگو از نسترن صائبی
حمید برنجی یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی است که در ناسا کار کرده و دستاوردهای عظیمی داشته است. او که تئوریهای بسیار مهمی در زمینه کنترل فضاپیمای شاتل روی مدار زمین داشته و حتی ربات کاوشگری هم برای مریخ ساخته، به دلیل بیماری شش سالی است که به ایران برگشته و در کنار خانواده خود به کارهای علمیاش ادامه میدهد.
حمید برنجی در پنج خرداد 1337 در کرمانشاه به دنیا آمد و در سن 16 سالگی وارد دانشگاه شد. خودش در مورد زود رفتنش به دانشگاه میگوید: «وقتی هنوز به مدرسه نمیرفتم، برادرم به من درس میداد و قبل از هفت سالگی تا کلاس ششم را خواندم. زمانی که در کرمانشاه برای ثبت نام به مدرسه رفتم، اجازه ندادند که از کلاس هفتم شروع کنم و گفتند که باید از همان کلاس اول شروع کنی. بالاجبار سر کلاس نشستم ولی مادرم میدانست که من از این وضعیت ناراحت هستم. برای همین هم من را به شهر بروجرد برد تا در آنجا امتحان متفرقه بدهم و این شد که من کلاس هفتم قبول شدم و در سن 10 سالگی به دبیرستان (در گذشته دبیرستان شش کلاس بود) رفتم و در نتیجه 16 سالگی وارد دانشگاه شدم».
این دانشمند کارشناسیاش را از دانشگاه علوم و فناوری تهران و در رشته مهندسی سیستم گرفت و بعد از این دوره بود که به آمریکا سفر کرد و برای ادامه تحصیل در همین رشته به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت و کارشناسی ارشد و سپس دکتریاش را گرفت. در ماه ژوئن 1979 به لسآنجلس سفر کرد تا تحصیلات تکمیلیاش را در آنجا ادامه دهد.
****
حمید برنجی از سال 1986 به استخدام ناسا، سازمان فضایی آمریکا، درآمد و تا سال 2012 به مدت 26 سال در این سازمان مشغول به کار بود. در ابتدا با سمت دستیار تحقیقاتی در ناسا شروع به کار کرد ولی بعد از مدتی به سمت دستیار تحقیقاتی ارشد درآمد.
او هماکنون استادیار دانشگاههای کالیفرنیا در برکلی و سانتا کلارا است.
* چه شد که به فکر مهاجرت به آمریکا افتادید؟
برادرم قبل از من به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفته بود و داشت دکتریاش را میگرفت. من هم بعد از اینکه لیسانسم را گرفتم پیش برادرم رفتم تا فوق لیسانسم را آنجا بخوانم.
*زمانی که به آمریکا سفر کردید، این مهاجرت چطور شرایط را برایتان تغییر داد؟
زمانی که در ناسا استخدام شدم، زندگیام تغییر کرد.
* تاکنون چند دستاورد یا کار پژوهشی داشتهاید؟ لطفا کمی در مورد آنها توضیح بدهید.
در سال 1993 شرکتی را با نام «سیستمهای استنتاجی هوشمند» یا IIS را تاسیس کردم که با کمک این شرکت توانستم در رقابت فاز اول و دوم تحقیقات نوآوری کسبوکارهای کوچک ناسا و بنیاد ملی علوم آمریکا برنده شوم.
در سال 1997 نیز تکنیک جدیدی را تحت عنوان «یادگیری تقویتی فازی» یا FRL را اختراع کردم. یادگیری تقویتی یکی از گرایشهای یادگیری ماشینی است که از روانشناسی رفتارگرایی الهام میگیرد. این روش بر رفتارهایی تمرکز دارد که ماشین باید برای بیشینه کردن پاداشش انجام دهد. این مساله، با توجه به گستردگیاش، در زمینههای گوناگونی بررسی میشود. مانند نظریه بازیها، نظریه کنترل، تحقیق در عملیات، نظریه اطلاعات، سامانه چندعامله، هوش ازدحامی، آمار، الگوریتم ژنتیک، بهینهسازی بر مبنای شبیهسازی.
* چه شد که به فکر ورود به ناسا افتادید؟ چطور در ناسا استخدام شدید؟
استاد مشاور تز من، دکتر اوالد هیر، به من پیشنهاد داد که رزومهام را برای مرکز تحقیقات ایمز ناسا بفرستم. من بهانه آوردم که گرین کارت ندارم و ناسا من را نخواهد پذیرفت. ولی زمانی که برای مصاحبه به ناسا رفتم، آنها من را پذیرفتند.
* در ناسا چه کارهایی انجام دادید؟
اولین پروژهای که در مرکز ایمز ناسا انجام دادم، «سامانه استدلال تحت عدم قطعیت» (RUM) بود. از آنجا که RUM مربوط به مدلسازی عدم قطعیت بود، با پروفسور لطفی زاده مشورت کردم. بعد از مشورت با پروفسور لطفی زاده، تحقیق در زمینه یادگیری تقویتی فازی را در ناسا انتخاب کردم.
* هماکنون به چه کاری مشغول هستید و چه سمتی دارید؟
هماکنون در حال نوشتن کتابی در زمینه FRL IEEE هستم که بهزودی منتشر خواهد شد. IEEE موسسه مهندسان برق و الکترونیک است که یک سازمان بینالمللی حرفهای و ناسودبر است. خواست این موسسه کمک به پیشبرد فناوری به طور گسترده و حوزههای وابسته به مهندسی برق و کامپیوتر و همچنین زمینههای وابسته به طور خاص است. این موسسه بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو در ۱۶۰ کشور جهان دارد که ۴۵ درصد این اعضا خارج از ایالات متحده هستند.
به غیر از این در زمینه یادگیری تقویتی فازی هم فعالیت میکنم.
* هماکنون ناسا روی چه پروژهای متمرکز است و هدف از آن چیست؟
از آنجا که دیگر در ناسا کار نمیکنم، اطلاعاتی که در مورد این سازمان دارم، در حد اخباری است که میخوانم. ولی تا جایی که میدانم ناسا دارد روی یک تلسکوپ جدید کار میکند. این تلسکوپ قرار است دانش ما را به جهان هستی بیشتر کند و به ما بگوید که عمر کهکشان چقدر است. این مساله بسیار مهم است.
* به نظر شما سفر به مریخ تا چند سال دیگر میسر خواهد شد؟
معتقدم که نخستین سفر به مریخ، انسانمحور نخواهد بود. به این معنا که در ابتدا رباتها باید پا به مریخ بگذارند و بعد از اینکه شرایط مهیا خواهد شد، نوبت به انسان خواهد رسید، ولی به طور کلی این پروسه سالها طول خواهد کشید. همانند بسیاری از دانشمندان دیگر، من هم فکر میکنم که این سفر مبتنی بر انسان نخواهد بود و مانند دکتر فیروز نادری، رئیسم در ناسا، معتقدم که در ابتدا کاوشگرهای رباتیک اکتشاف در مریخ را به عهده خواهند گرفت.
یکی از پروژههایی که در ناسا به عنوان یکی از پروژههای دکتر نادری انجام دادم، فرود کاوشگری بود که خودم ساختم. این کاوشگر به دنبال حیات در مریخ بود. در مرکز تحقیقات ایمز روی کپی دیگری از این کاوشگر نیز کار کردم که روی مریخ پرواز میکرد. در این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد انسان به مریخ سفر کند، این رویداد بسیار هزینهبر و زمانبر خواهد بود.
* شما که در ناسا کار میکنید، حتما نسبت به کهکشان و گیتی درک بهتری دارید. لطفا در مورد حستان از فضا و عالم هستی بگویید.
نمیتوانم بگویم به صرف این که در ناسا بودهام، درک بیشتری از کهکشان دارم. ولی در کل علاقه شدیدی به فضا دارم و به نظر من فضا محیطی است که هر چه بیشتر در موردش بدانیم، باز هم کم است. گشتن و پیدا کردن اجرام آسمانی جدید در کهکشان برای من بسیار جالب است. در حال حاضر شخصا معتقدم که تبلور ایدههای ما در فضا در ناسا خلاصه میشود. من همیشه از اکتشافات ناسا شگفتزده میشوم. برای انسانها خیلی مهم است که در مورد کهکشان و عالم هستی بیشتر بداند.
* هماکنون چند ایرانی در ناسا کار میکنند؟ به نظر شما ایرانیها چه ویژگی یا تواناییهایی دارند که تعداد زیادی از آنها در ناسا مشغول به کار هستند؟
متاسفانه در این زمینه اطلاعاتی ندارم و بهتر است که از منابع دیگری این اطلاعات را بگیرید. از آنجا که ایرانیها بسیار باهوش هستند، ناسا ایرانیهای بسیاری را استخدام میکند.
* آیا شما به موجودات فضایی یا فرازمینی اعتقادی دارید؟
ناسا چندین سیاره را کشف کرده است که اتمسفر مشابهی با کره زمین دارند. در همین راستا معتقدم که فرهنگهای مشابهی در این سیارات شکل گرفته است. تکامل این موجودات ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
* چه فیلم یا کتابهایی در زمینه علمی –تخیلی خواندهاید و کدام یک از آنها را بیشتر از همه دوست داشتید؟
چند سال پیش دکتر بارت کاسکو، یکی از دوستانم که هماکنون پروفسور دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و پیشگام در زمینه منطق فازی است، یک کتاب علمی-تخیلی نوشته است که مربوط به «دستگاههای فازی» میشود. این کتاب آخرین کتاب علمی- تخیلی است که خواندهام و واقعا دوستش داشتم.
* از نظر شما، محققان ایرانی تا چه اندازه در زمینه ستارهشناسی یا پژوهشهای نجومی پیشرفت داشتهاند؟
حس من این است که ایرانیها همانند حوزههای دیگر در زمینه ستارهشناسی نیز بسیار موفق هستند.
* وضعیت دانشجویانی که از ایران به کشورهای دیگر برای تحصیل یا کار مهاجرت میکنند، چگونه است؟ در مقایسه با افراد بومی آنجا در چه سطحی هستند؟
معمولا دانشجوهایی که به آمریکا سفر میکنند، برای تحصیل در دوره فوق لیسانس میآیند و معمولا هم از دانشگاههای خوب در تهران فارغالتحصیل شدهاند. این دانشجوها بسیار باهوش و موفق هستند و شرکتهای آمریکایی به دلیل بکگراند خوبی که از ایرانیان جوان دارند، به راحتی این جوانان را استخدام میکنند.
خیلی از این افراد که شامل خود من هم میشود، بعد از پایان تحصیلات در دانشگاه میمانند و به عنوان استاد دانشگاه به کار خود ادامه میدهند و به جرات میتوان گفت که تعداد زیادی از کادر آکادمیک آمریکا را ایرانیها تشکیل میدهند.
* به نظر شما نظام آموزش عالی ایران در مقایسه با آمریکا چه مزایا یا معایب و نقصهایی دارد؟ وضعیت دانشجویانی که از ایران به کشورهای دیگر برای تحصیل یا کار مهاجرت میکنند، چه وضعیتی دارند؟ در مقایسه با افراد بومی آنجا در چه سطحی هستند؟
دانشجویان ایرانیای که برای ادامه تحصیل به آمریکا میآیند، خیلی زود متوجه میشوند که تحصیلات آنها موضوعات بسیاری را پوشش خواهد داد. به طور کلی باید بگویم که ایرانیها از نظر سواد و آموزش در سطح بالاتری هستند.
* محبوبترین ابزاری که از آن استفاده میکنید چیست و برای چه کاری؟
هر ابزاری که بتوانم روی آن از نرمافزارهای مربوط به ایمیل به خصوص جیمیل استفاده کنم، مورد علاقه من است. در واقع من از ابزار الکترونیک بیشتر برای چک کردن ایمیل و همینطور از نرمافزار ورد برای نوشتن استفاده میکنم.
* زمانهایی که اوقات فراغت دارید، چه میکنید؟
در زمانهای فراغت در اینترنت گشت میزنم و اگر بتوانم شطرنج بازی میکنم.
* میزان سواد و علمی جوانان ایرانی را در چه سطح میبینید؟ چه توصیهای به جوانان ایرانی دارید؟
جوانان ایرانی از نظر سواد بالا هستند. توصیهای که به آنها دارم این است که رویاهایشان را دنبال کنند.
* فضای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی آمریکا چگونه است؟ سیستم پژوهشی آنجا چطور دانشجویان و دانشمندان را به تحقیق و پژوهش تشویق میکند؟ تفاوت میان فضای آموزشی و تحقیقاتی در ایران و آمریکا چیست؟
من اوائل دوران تحصیلات تکمیلیام دستیار آموزش یا کمک استاد مرکز تحصیلات تکمیلی «کک» شدم. از همین رو فکر میکنم که دستیار آموزش یا دستیار تحقیقاتی مکانیسم خوبی برای دانشگاههاست تا از دانشجویان حمایت کنند.
به طور مثال، خود من زمانی که میخواستم کارهای فارغالتحصیلیام را انجام دهم، اولین دستیار تحقیقاتیام را در دانشگاه گرفتم چون نیاز به مهارت برنامهریزی کامپیوتر داشتم. در دوران تحصیلم در ایران فقط زبان برنامهنویسی «فورترن» را یاد گرفته بودم ولی در آنجا نیاز به زبانهای برنامهنویسی دیگری داشتم.
* با توجه به اینکه چند سالی است به ایران برگشتهاید، دوست دارید در ایران چه امکاناتی وجود داشته باشد تا به کارهای تحقیقیتان ادامه دهید؟
اینترنت سریعتر!
* آرزوی بزرگتان برای خودتان و دنیا چیست؟
برای دنیا آرزوی صلح دارم تا مردم به راحتی به منافع انسانی خود پی ببرند. آرزوی من دنیایی است که در صلح باشد و در آن از جنگ خبری نباشد و مردم به جای ساخت اسلحه، شروع به کارهای فرهنگی کنند.
برای خودم هم آرزو میکنم که انسان وارسته و خوبی باشم و تا موقعی که از این دنیا بروم کاری کنم که ماندگار باشم. آرزو میکنم که زودتر کتابهایی که در دست نوشتن دارم، چاپ کنم و در رشته خودم ماندگار باشم.
منبع آنا
شبی با فخر موسیقی ایران
فرهاد فخرالدینی که قرار است کنسرتی با نام «شبی با فخر موسیقی ایران» برای او برگزار شود، میگوید: بعد از چند سال وقفه روی صحنه میآیم و امیدوارم هنردوستان بیایند و این برنامه را ببینند. امیدوارم اجرای خوبی از آب دربیاید، این کنسرت نتیجه ۵۰ سال فعالیت من در حوزه موسیقی است.این آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت در نخستین اظهاراتش درباره کنسرت ۱۱ و ۱۲ مرداد «شبی با فخر موسیقی ایران» در تالار وحدت با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر، اظهار کرد: چندی پیش از اجراهای ارکستر فرهنگ و هنر که وابسته به مرکز علم و کاربردی واحد ۴۶ تهران است دیدن کردم. اجرای نخست آنها با هنرمند خوب آذربایجانی «رامیز قلیاف» و اجرای بعدی نیز با محمد معتمدی که اجراهای قابل توجه و خوبی بود. این ارکستر توسط شهرام توکلی و علی اکبر قربانی هدایت میشود و خانم سوسن تقیپور مدیریت آن را بر عهده دارد. فعالیتهای این ارکستر را خوب و قابل توجه دیدم. جوانانی بودند که انگیزه و انرژی خوبی برای اجرا داشتند.او ادامه داد: دوستان خوبم آقای قربانی و توکلی خواهان همکاری من با ارکستر بودند و خانم تقیپور هم امکاناتی را فراهم کرد تا من بتوانم در این اجرا با ارکستر فرهنگ و هنر همکاری کنم. برای این کنسرت رپرتواری که تدارک دیده شده است همه از آثار من است که از ۵۰ سال پیش تاکنون ساخته شده است.
فخرالدینی درباره جزئیات بیشتر این کنسرت نیز گفت: آثاری مانند «سوئیت همایون» که آن را ۵۰ سال پیش ساختم را به عنوان قطعه نخست در این کنسرت اجرا خواهیم کرد. قطعه دوم اثری با عنوان «برای دخترم» است که به یاد دختری که در سالهای دور از دست دادمش، ساختهام. شعر این اثر از فریدون مشیری است که آن را برای دختر خودش «بهار مشیری» سروده بود. این اثر را در سال ۵۳ تولید کردم. قطعه موج با شعری از فریدون مشیری، سوئیت ساوالان، سوئیت ابن سینا، آهنگ اشتیاق با شعری از فریدون مشیری و «درد گنگ» با شعری از ابتهاج، به یاد جوانی، خلیج فارس، بهار میشود، سرود بهار و... از دیگر آثاری است که قرار است در این کنسرت اجرا شوند. این هنرمند همچنین بیان کرد: امیدوارم که برنامه جامع و خوبی باشد. بعد از چند سال وقفه روی صحنه میآیم و امیدوارم هنردوستان بیایند و این برنامه را ببینند و میدانم که قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت. ارکستر و گروه با شور و اشتیاق مشغول تمرین هستند. امیدوارم اجرای خوبی از آب دربیاید، این کنسرت نتیجه ۵۰ سال فعالیت من در حوزه موسیقی است. زمانی که رهبر ارکستر رادیو تلویریون ایران بودم، زمانی که رهبر ارکستر موسیقی ملی بودم. این قطعاتی که در کنسرت پیش رو اجرا خواهند شد. مشتاقانه در انتظار دیدار مردم هستم که وقتی برمیگردم چهره زیبای آنها را در سالن وحدت ببینم و لذت ببرم.وحید تاج و مجتبی عسکری به عنوان خواننده در این کنسرت حضور دارند و شهرام توکلی و علی اکبر قربانی نیز رهبران ثابت این ارکستر هستند.گفتنیست کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران» با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر ۱۱ و ۱۲ مرداد با حضور «فرهاد فخرالدینی» به عنوان رهبر مهمان ارکستر در تالار وحدت و به تهیه کنندگی سوسن تقیپور (مدیر مرکز علمی کاربردی واحد ۴۶) برگزار خواهد شد و بلیت فروشی این اجرا آغاز شده است
اخبار
شهرام صارمی مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر شد
علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی و رییس سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر در حکمی شهرام صارمی را به عنوان مدیر اجرایی این دوره جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد.در حکم ترابی برای صارمی آمده است: نظر به بند ۴ از فصل دوم آیین نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر و با توجه به حسن شهرت و سوابق مثبت و متعدد جناب عالی در برگزاری رخدادهای موسیقایی، به موجب این حکم به عنوان مدیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر منصوب می شوید. امید است همکاری صمیمانه جناب عالی و همکارانتان با دبیر محترم جشنواره و نیز بهره مندی از تجارب دوره های گذشته موجب شود تا جشنواره ای منظم، سلامت و برخوردار از شاخصه های هنری و اجرایی مورد قبول در پیش داشته باشیم.»شهرام صارمی متولد ۱۳۴۲ تهران، نوازنده کمانچه و دانش آموخته موسیقی دانشگاه هنر است. صارمی با گروه های مختلف موسیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور نوازندگی کرده و سال ها در آموزش و تدریس موسیقی و ساز کمانچه فعالیت کرده است. صارمی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بود و معاون اجرایی کانون سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (۱۳۸۰ ـ ۱۳۷۷) و مدیر امور موسیقی فرهنگسرای هنر (ارسباران) از سال ۱۳۸۰ از سوابق مدیریتی صارمی در زمینه موسیقی است. او مدیریت اجرایی جشنوارهها و رویدادهای متعدد موسیقی را در کارنامه خود دارد و هماهنگی، برنامهریزی و اجرای بزرگداشت استادان موسیقی ایران را انجام داده است. دبیری و داوری جشنوارههای موسیقی، ساخت موسیقی چندین نمایش و نوازندگی در آلبومهای متعدد و موسیقی متن چند سریال از دیگر سوابق حرفهای صارمی است. شهرام صارمی تاکنون طراحی، برنامهریزی و اجرای بیش از ۱۴۰۰ کنسرت موسیقی در داخل و خارج از کشور و بیش از ۵۰ مسترکلاس و برنامه پژوهشی را انجام داده و مقالات و تالیفاتی نیز در حوزه موسیقی دارد.
بازگشت «ورزش از نگاه دو»
برنامه «ورزش از نگاه دو» پس از دو سال وقفه از امشب به روی آنتن میرود.برنامه «ورزش از نگاه دو» به عنوان قدیمیترین برنامه ورزشی تلویزیون از امشب و با رویکرد و نگاهی جدید پخش میشود.این برنامه ورزشی رویدادها، اتفاقات و اخبار تمامی رشتههای ورزشی را پوشش میدهد و در سری جدید فعالیت خود قصد دارد در کنار اطلاعرسانی ورزشی به موضوعات مهمی همچون ورزش بانوان و اجتماعی و فرهنگی کردن ورزش بپردازد.برنامه «ورزش از نگاه دو» به تهیهکنندگی امیر مصدق که از چهرههای ملی ورزش است و کارگردانی هادی رحیمی از امشب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما به روی آنتن میرود.پوریا تابان، مجری برنامه و محمود عبدالهی مجری کارشناس برنامه خواهد بود.
اهدای جایزه ملی «سینمای ۱۰۰»
جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با عنوان جایزه ملی «سینمای ۱۰۰» در دوازدهمین دوره از برگزاری این رویداد اهدا میشود.شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به منظور اهتمام و تاکید بیشتر بر محورها و مضامین ملی در ساختار مسابقهای این جشنواره، جایزه ویژهای را با عنوان «جایزه ملی سینمای ۱۰۰» در نظر گرفته است.این جایزه که شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی خواهد بود به کارگردان بهترین فیلم جشنواره اهدا میشود.بهترین فیلم جشنواره فیلمی است که از نظر مضمون و تکنیک به تمامی اهداف جشنواره نزدیکتر باشد. بهترین فیلم به لحاظ مقررات میتواند یکی از فیلمهای برگزیده بخشهای گوناگون جشنواره از جمله مسیر تجربه نیز باشد.دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ به همت حوزه هنری با موضوع اخلاق و سبک زندگی اسفند ماه امسال به دبیری علی قربانی در تهران برگزار میشود.
اخبار
ظهر دیروز در یکی از بیمارستان های تهران؛
استاد آواز بستری شد
همایون شجریان از رسانه ها خواست اجازه دهند مراحل درمان پدرش در کمال آرامش انجام شود.مسئولین بیمارستان حال عمومی وی را مساعد اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدرضا شجریان ساعاتی پیش در یکی از بیمارستان های مرکزی شهر تهران بستری شد. خبرنگار برنا با پیگیری وضعیت حال استاد آواز ایران از حال مساعد او اطلاعات کسب کرد و همایون شجریان که در بیمارستان و بر بالین پدر حاضر بود خواست تا رسانه ها فعلا اجازه دهند تا مراحل درمان وی در کمال آرامش انجام شود.
مسئولین بیمارستان حال عمومی وی را مساعد اعلام کردند.
تلویزیون همچنان برنامههای دهه ۶۰ تولید می کند
گسترش روزافزون دنیای ارتباطات و تولید برنامههای مدرن با ساختارهای جدید و متنوع در شبکههای جهانی، تا حدودی باعث افزایش سطح سلیقه مخاطبان کشورمان نیز شده است؛ مخاطبانی که دیگر نمیتوانند به همین سادگی با برنامههای تلویزیونی صداوسیما با همان ساختارهای قدیمی و تکراری ارتباط برقرار کنند؛ موضوعی که به نظر میرسد چندان هم دغدغه مدیران سیما نباشد.
جبار آذین منتقد و مدرس دانشگاه درباره تولید برنامههای تلویزیونی با ساختار تکراری به ویژه در حوزه دین و مذهب با بیان اینکه «ساختار برنامههای تلویزیون در دهه ۶۰ درجا میزند»، اظهار کرد: برنامههایی که امروز راهی آنتن میشود، با همان ساختار برنامههای دهه ۶۰ تولید میشود. در حالی که نیازهای جامعه متفاوت شده و امروز نسل جوان با دنیایی از رسانههای جدید و حجم زیادی از اطلاعات مواجه است و به برنامههای جدیدی نیاز دارد. اما متاسفانه تلویزیون چشمهای خود را در مقابل این تغییر و تحولات بسته است و آنچه ارائه میکند با همان ساختار از رده گذشته است.
او با بیان اینکه «مدتی است تلویزیون در مخاطبان انگیزهای ایجاد نمیکند»، گفت: زمانی تلویزیون کم و بیش منطبق با واقعیتهای روز جامعه سریال و برنامه تولید میکرد که مخاطبان زیادی را هم به خود جذب میکرد؛ اما در ۱۰ سال اخیر دیگر این دست از برنامهها تولید نمیشود. یکی از مهمترین دلایل این موضوع را میتوان نبودن هنرمندان حرفهای در تلویزیون و استفاده از کسانی دانست که تخصصی ندارند. مدتی است که تلویزیون برای برنامههای خود از چهرههایی استفاده میکند که نه تنها از دانش و تخصص کافی برخوردار نیستند، بلکه چهره شایستهای نیز در جامعه ندارند؛ به عنوان مثال مدتی است بخشی از مجریهای برنامههای تلویزیونی را بازیگران سینمایی تشکیل میدهند. این افراد به جای آنکه باعث جذب بیشتر مخاطب شود، دافعه ایجاد میکنند؛ چراکه به هر حال این افراد مجریهای قادری نیستند و از سوی دیگر از آنجا که ساختار این برنامهها اغلب کپیشده از نمونههای خارجی است، نمیتوانند در جذب مخاطب موفق باشند. آذین با بیان اینکه «محتوای برنامههای مذهبی به جای آنکه هنرمندانه بیان شود، به صورت منبری گفته میشود»، خاطرنشان کرد: اگر صداوسیما نتواند برنامههایی مناسب با دغدغههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی جامعه تولید کرد، باید با صراحت گفت که نه تنها در دانشگاه شدن ناموفق بوده، بلکه حتی نتوانسته است معمولی و سطحیترین سلایق مخاطب را هم پوشش دهد. همین موضوع باعث شده تا مردم از صداوسیما گریزان شوند و به سراغ شبکههای ماهوارهای بروند. این در حالی است که بسیاری از مسؤولان کشور از تاثیرگذاری منفی این شبکهها بر مخاطبان سخن گفتهاند.
این منتقد درباره چرایی تولید نشدن برنامههای جدید و متنوع در صداوسیما، اظهار کرد: برای این نقص صداوسیما دلایل متعددی وجود دارد؛ از کم همتی و ندانمکاری برخی از مدیران گرفته تا نبودن هنرمندان و برنامهسازان حرفهای که علاوه بر دانش کار در تلویزیون باید از دانش اجتماعی و فرهنگی نیز برخوردار باشند. این در حالی است که متأسفانه افرادی نه از روی تخصص و دانش بلکه به خاطر رابطه و گروهگرایی در سازمان مشغول به کار هستند.
آذین با بیان اینکه «حضور افراد غیرمتخصص باعث کاهش رشد کیفی تولیدات صداوسیما شده است»، یادآور شد: بدیهی است چنانچه تلویزیون بخواهد پاسخگوی نیازها و خواستههای جامعه باشد باید آثاری را تولید و پخش کند که باعث جذب مخاطب و مانع گریزان شدن هر چه بیشتر آنها شود. اما متأسفانه به دلیل تولید برنامههای تاریخ مصرف گذشته با ساختار ضعیف، نداشتن نوآوری و خلاقیت و همچنین دور بودن از محتواهای مناسب، بخشهایی از مخاطبان تلویزیون دچار تردید شدهاند و به ناچار جهت سرگرمی به دنبال ابزارهای دیگری مثل ماهوارهها هستند.
آذین بار دیگر به ساختار تکراری برنامههای مذهبی و دینی در تلویزیون اشاره و اظهار کرد: این برنامهها که در شبکههای مختلف به ویژه در شبکه قرآن و معارف تولید میشوند، همچنان از ساختار هنری و فنی تکراری در یک فضای محدود و بدون هیچ تحول و نگرش فنی و تکنیکی، استفاده میکنند. ما در سالهای اخیر شاهد تغییر مناسبی در زمینه تولید برنامههای دینی و مذهبی نبودهایم. آنچه که به عنوان برنامه دینی در قالب سریالها، فیلمها و برنامههای تولیدی پخش میشود پیش از آنکه منطبق با نیازها و سلیقه مخاطب باشد حاصل سلیقهمداری بخشی از مدیران صداوسیماست. تأسفانه از آنجا که هنوز بخشی از مدیران این سازمان نتوانستهاند با واقعیتها و پیشرفتهای روز جامعه و دنیا خودشان را هماهنگ کنند و درک کنند که نیاز امروز جامعه با نیاز دهههای گذشته متفاوت است، تولید این دست از برنامهها همچنان ادامه دارد.
این مدرس دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یکی از سازمانهای مهم و تعیینکننده فرهنگی جامعه که میبایست پیشگام حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه باشد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. سازمانی که از همان آغاز با نگرش تبدیل شدن به دانشگاه جامعه دایر شد و قرار بود همسو با اهداف و برنامههای اجتماعی جهت اشاعه فرهنگ گامهای موثری بردارد؛ این در حالی است که در سالهای اخیر رسانه موسوم به «ملی» از نظر حجمی، امکانات و فناوری پیشرفتهایی داشته است اما از لحاظ کیفی چه از نظر ساختار اداری و چه از نظر محتوایی شاهد اتفاقات مبارک و بهروزی نبودهایم. در واقع به رغم تغییرات و تحولات ایجاد شده در ظرف صداوسیما از نظر مظروف همچنان شاهد مضامین و محتواهایی هستیم که چندان همسو با واقعیتهای جامعه نیستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3830/14888/52268
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3830/14888/52269
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3830/14888/52270
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3830/14888/52271
|
عناوین این صفحه
- ایرانیها از نظر سواد و آموزش در سطح بالاتری هستند
- شبی با فخر موسیقی ایران
- اخبار
- اخبار