|
نگاهی به انتخاب نماینده ایران برای اسکار در دو دهه اخیر
انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار در ۲۴ دوره اخیر با حواشی و گفت و شنودهای مختلفی روبهرو بوده و منتقدان و موافقان انتخاب فیلمها، آثار منتخب و نهاد معرفی کننده نماینده ایران به فرهنگستان، اظهارات متفاوتی را در این باره بیان کردهاند.
به گزارش امتیاز، انتخاب آثار سینمایی برای معرفی به آکادمی اسکار به شکل منظم و روشمند به منظور رقابت در رشته اسکار بهترین فیلمهای غیر انگلیسی زبان عمری بیش از دو دهه دارد.
در این ادوار اظهارات بسیاری درباره فیلمهای انتخاب شده وجود داشته و بسیاری از اهالی سینما گاه بر فیلمهای انتخاب شده نقد داشته و یا انتخابها را تحسین کردند.
در این میان برخی نیز همواره پرسشهایی را درباره افرادی که نماینده ایران را برای اسکار انتخاب میکنند مطرح کرده و از دورههای نخست این پرسشها و گاه نقدها وجود داشته است. همانند انتخاب فیلمها برای جشنواره فیلم فجر و یا برگزیدگان این رویداد که هر سال منتقدان خود را دارد.
در ۲۴ دوره اخیر به جز یک دوره، بنیاد سینمایی فارابی در اجماع اهالی سینما، فیلم نماینده ایران را برای حضور به اسکار معرفی میکرده است. در عین حال در یک دوره نیز انتخاب نماینده ایران برای اسکار به دور از رعایت قواعد و از سوی مدیریت سینمایی وقت اتفاق افتاد و هیاتی صوری، فیلم نماینده ایران را برای حضور در اسکار انتخاب کرد.
اخیراً این موضوع مورد طرح است که چرا یک نهاد دولتی باید نماینده ایران را به اسکار معرفی کند؟
به استناد مقررات فرهنگستان، معرفی فیلم باید از طریق یک سازمان مورد تایید، یک کمیته انتخاب و یا یک هیات داوری صورت پذیرد که اهالی هنر و صنعت سینما را نیز در بر بگیرد. با توجه به آنکه از آغاز این روند، فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با بنیاد سینمایی فارابی در مقام سازمان مورد تایید در ارتباط بوده است، همواره به شکل رسمی از بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی فیلم ایرانی دعوت به عمل آورده و فرمها را برای بنیاد ارسال کرده است – حتی در دو موردی که بنیاد میزبان نبوده، فرمها برای بنیاد ارسال شده است.
حتی اگر به اشتباه و بدون مطالعه اساسنامه، بنیاد سینمایی فارابی را یک نهاد دولتی درنظر بگیریم باید به این مهم توجه کرد که در بسیاری از کشورها از جمله در فرانسه و هند نیز سازمانهای رسمی سینمایی متولی این امر هستند، لیکن با ترکیبی غالباً دولتی این انتخاب را انجام میدهند. در صورتی که افرادی که آثار سینمای ایران را در تعامل سازنده بنیاد فارابی با خانه سینما و سازمان سینمایی برای اسکار انتخاب میکنند، جزء سینماگران نامی سینمای ایران هستند.
رخشان بنیاعتماد، ملک جهان خزاعی، فاطمه معتمدآریا، عزتالله انتظامی، محمد مهدی دادگو، غلامرضا موسوی، علی معلم، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، جمشید مشایخی، فرشته طائرپور، عبدالله اسفندیاری، کمال تبریزی، علیرضا رئیسیان و... تنها بخشی از افرادی هستند که در همه این سالها نماینده ایران را برای اسکار انتخاب کردند.
این سینماگران، افرادی حقیقی و نه حقوقی هستند و عموماً به عنوان کارشناس فرهنگی هنری و سینماگر برای برگزیدن نماینده ایران در اسکار در مذاکرات سه جانبه سازمان سینمایی، خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی انتخاب میشوند.
نگاهی به ۲۴ دوره انتخاب فیلمهای سینمایی برای اسکار که به جز دو دوره به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی صورت پذیرفته است میتواند به شناخت هرچه بیشتر از ترکیب هیاتهای انتخاب و آثار انتخاب شده کمک کند.
معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) از طریق تشکیل هیأت انتخاب از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۷ عبارت است از:
سال ۱۳۷۳ (مراسم اسکار ۱۹۹۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: زیر درختان زیتون
هیات انتخاب: رخشان بنیاعتماد، ملک جهان خزاعی، فاطمه معتمدآریا، عزتالله انتظامی، محمدمهدی دادگو، محمود کلاری، ابراهیم ابراهیمینژاد، محمدحسین حقیقی و علیرضا شجاعنوری
۱۳۷۴ (مراسم اسکار ۱۹۹۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: بادکنک سفید
هیات انتخاب: دکتر محمد رجبی، تورج منصوری، علیرضا شجاعنوری، محمود کلاری، یدالله صمدی، علیاکبر قاضینظام، بهرام دهقانی، امیر اثباتی، سیروس ابراهیمزاده و منوچهر شاهسواری
۱۳۷۶ (مراسم اسکار ۱۹۹۸) | میزبان: خانه سینما
انتخاب فیلم: گبه
خارج از روال کمیته – اخذ فرمها توسط فیلمساز برای بررسی، برگزاری جلسهای در خانه سینما و اقدام مستقیم از طریق آن نهاد که در نتیجه هیچ مدرک موثقی از نحوه معرفی در سوابق موجود نیست
۱۳۷۷ (مراسم اسکار ۱۹۹۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: بچههای آسمان
هیات انتخاب: غلامرضا موسوی، علی معلم، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، جمشید مشایخی، تورج منصوری، مهدی سجادهچی، کامبیز روشنروان و امیراسفندیاری
۱۳۷۸ (مراسم اسکار ۲۰۰۰) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: رنگ خدا
هیات انتخاب: یدالله صمدی، محمد بزرگنیا، مهدی سجادهچی، امیر اثباتی، سعید پورصمیمی، بهرام دهقانی، عزیز ساعتی، مسعود بهنام و کامبیز روشنروان
۱۳۷۹ (مراسم اسکار ۲۰۰۱) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: زمانی برای مستی اسبها
هیات انتخاب: فرشته طائرپور، عبدالله اسفندیاری، کمال تبریزی، ایرج رامینفر، بهرام دهقانی، کامبیز روشنروان، نظام کیایی، جهانگیر الماسی
۱۳۸۰ (مراسم اسکار ۲۰۰۲) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: باران
هیات انتخاب: علیرضا رئیسیان، علیرضا قاسمخان، بهروز افخمی، امیر اسفندیاری، عزتالله انتظامی، تورج منصوری، علی معلم، احمدرضا درویش و یدالله صمدی
۱۳۸۱ (مراسم اسکار ۲۰۰۳) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: من ترانه پانزده سال دارم
هیات انتخاب: جواد طوسی، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داودی، مجید مجیدی، داود رشیدی، بهروز افخمی، هارون یشایاییان، محمد آلادپوش و امیر اسفندیاری
۱۳۸۲ (مراسم اسکار ۲۰۰۴) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: نفس عمیق
هیات انتخاب: ابوالحسن داودی، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، فریدون جیرانی، منوچهر شاهسواری، فرهاد توحیدی و امیراسفندیاری
۱۳۸۳ (مراسم اسکار ۲۰۰۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: لاک پشتها پرواز میکنند
هیات انتخاب: امیر اثباتی، امیر اسفندیاری، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داودی، بهرام دهقانی، رسول صدرعاملی، کیانوش عیاری، مجید مجیدی، سیدضیاء هاشمی
۱۳۸۴ (مراسم اسکار ۲۰۰۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: خیلی دور، خیلی نزدیک
هیات انتخاب: منوچهر محمدی، سیدضیاء هاشمی، محمدعلی نجفی، علیرضا رئیسیان، فرهاد توحیدی، کمال تبریزی، امیر اسفندیاری، مجتبی راعی و رسول صدرعاملی
۱۳۸۵ (مراسم اسکار ۲۰۰۷) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: کافه ترانزیت
هیات انتخاب: رویا تیموریان، مجید مجیدی، سیروس الوند، امیر اسفندیاری، محمدرضا سکوت، رضا درستکار، مرتضی شایسته و محمدرضا هنرمند
۱۳۸۶ (مراسم اسکار ۲۰۰۸) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: میم مثل مادر
هیات انتخاب: محمد بزرگنیا، کمال تبریزی، مجتبی راعی، محمدرضا سکوت، علیرضا شجاعنوری، رسول صدرعاملی، تقی علیقلیزاده، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری
۱۳۸۷ (مراسم اسکار ۲۰۰۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: آواز گنجشکها
هیات انتخاب: فاطمه معتمدآریا، رسول صدرعاملی، علیرضا شجاعنوری، محمد سریر، محمد داودی، عزیزالله حاجیمشهدی، فرهاد توحیدی، محمد بزرگنیا و امیر اسفندیاری
۱۳۸۸ (مراسم اسکار ۲۰۱۰) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: درباره الی
هیات انتخاب: کیانوش عیاری، محمد داودی، امیر اسفندیاری، علی معلم، مرتضی رزاق کریمی، سیدجمال ساداتیان، کمال تبریزی و ایرج تقیپور
۱۳۸۹ (مراسم اسکار ۲۰۱۱) | میزبان: سازمان سینمایی
انتخاب فیلم: بدرود بغداد
در این سال، خارج از روال کمیته نماینده ایران به اسکار اعلام شد. فیلم از طریق نظارت و ارزشیابی وقت انتخاب شد و سپس تشکیل کمیتهای صوری در دستور کار قرار گرفت. در نهایت، کپی فیلم در مهلت مقرر ارسال نشد. مضافاً فیلم به دلیل تعدد به کارگیری جملات انگلیسی نیز با مقررات مطابقت نداشت.
هیات انتخاب: سیدضیاءالدین دری، سیدناصر هاشمزاده، محسن علیاکبری، حبیبالله کاسهساز، حمید بهمنی، ابوالقاسم طالبی، محمد درمنش، علی درفشی و حبیبالله بهمنی
۱۳۹۰ (مراسم اسکار ۲۰۱۲) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: جدایی نادر از سیمین و موفقیت این اثر سینمایی در اسکار
هیات انتخاب: رویا تیموریان، پوران درخشنده، محمد بزرگنیا، شهرام جعفرینژاد، محمد داودی، علیرضا شجاعنوری، مهدی صباغزاده، رسول صدرعاملی و امیر اسفندیاری
۱۳۹۱ (مراسم اسکار ۲۰۱۳) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: یه حبه قند
انتخاب فیلم «یه حبه قند» و تحریم حضور در اسکار از سوی وزیر وقت علیرغم آنکه کلیه اقدامات از سوی کمیته انتخاب معمول انجام شده بود. هر چند که فرمها و مدارک به دست فرهنگستان رسیده بود، کپی فیلم با ممانعت حوزه هنری ارسال نشد.
هیات انتخاب: شهرام اسدی، امیر اسفندیاری، فریدون جیرانی، پوران درخشنده، حسین زندباف، علی شاه حاتمی، حمیدرضا صدر، نیکی کریمی و علی معلم
۱۳۹۲ (مراسم اسکار ۲۰۱۴) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: گذشته (و درج نامزدی این فیلم در مراسم گلدن گلوب به نام ایران)
هیات انتخاب: مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زریندست، حسین معززینیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمدآریا
۱۳۹۳ (مراسم اسکار ۲۰۱۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: امروز
هیات انتخاب: حبیب احمدزاده، امیر اسفندیاری، احمد امینی، آرش امینی، امین تارخ، ایرج تقیپور، پرویز شیخطادی، محمدباقر قهرمانی و مجید میرفخرایی
۱۳۹۴ (مراسم اسکار ۲۰۱۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: محمد رسول الله (ص)
هیات انتخاب: محمد بزرگنیا، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، فرشته طائرپور، شادمهر راستین، شهرام جعفرینژاد، سید روحالله حسینی، آرش امینی و امیراسفندیاری
۱۳۹۵ (مراسم اسکار ۲۰۱۷) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: فروشنده و موفقیت این فیلم در اسکار
هیات انتخاب: محمد بزرگنیا، محمد حیدری، پوران درخشنده، سعید عقیقی، امیرحسین علمالهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری
۱۳۹۶ (مراسم اسکار ۲۰۱۸) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: نفس
هیات انتخاب: سیروس الوند، مجید انتظامی، محمد بزرگنیا، کمال تبریزی، سیدجمال ساداتیان، رسول صدرعاملی، جواد طوسی، رضا کیانیان و امیر اسفندیاری
۱۳۹۷ (مراسم اسکار ۲۰۱۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی
انتخاب فیلم: بدون تاریخ، بدون امضاء
هیأت انتخاب: محمد آلادپوش، امین تارخ، فرهاد توحیدی، رامین حیدری فاروقی، محمد مهدی عسگرپور، رائد فریدزاده، آتوسا قلمفرسایی و قاسم قلی پور
جزئیات یازدهمین سوگواره وچهارمین مسابقه دیجیتال مهر محرم
برنامه های یازدهمین سوگواره و چهارمین مسابقه بین المللی رسانه های دیجیتال مهر محرم در نشست خبری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تشریح شد.
نشست خبری یازدهمین سوگواره و چهارمین مسابقه بین المللی رسانه های دیجیتال مهر محرم پیش از ظهر امروز شنبه بیست و چهارم شهریورماه با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و سید محمدناظم رضوی شهردار سمنان به عنوان میزبان آئین افتتاحیه و اختتامیه این رویداد فرهنگی، میثم قدس پور دبیر اجرایی این سوگواره با مسابقه یادشده، در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برگزار شد.
موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به نتایج ۱۰ سوگواره و ۳ مسابقه قبلی رسانه های دیجیتالی مهر محرم گفت: در این رویدادها آثار بسیار ارزشمندی که تحسین داوران حوزه های مختلف را به دنبال داشت، تولید شد.
وی با اشاره به ماهیت ذاتی فضای مجازی یعنی انباشتگی محتوا، افزود: باید محتواهای تولید شده در دوره های قبلی این سوگواره و مسابقه در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و هدفگذاری ما هم این است که سوگواره مهر محرم تا دوازدهمین دوره در سال آینده جریان داشته باشد و با برگزاری اختتامیه، این جریان متوقف نشود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مشارکت بین المللی را در مسابقه مهر محرم خوب توصیف کرد و گفت: برای ادامه مسیر، داوری مردمی بین آثار منتخب یازده سوگواره قبلی مهر محرم انجام می شود. وی همچنین یادآور شد: یکی از موارد اساسی در غالب فضای مجازی، وجود بسته های کاربرمحور است که این مسئله در سوگواره یادشده هم باید مورد توجه باشد.
وی همچنین آمادگی مرکز متبوعش را برای حمایت از حوزه های مختلف کاربران در فضای مجازی اعلام کرد. چرا که به گفته او این مسئله منجر به ارتقای سواد رسانهای میشود که در خودش رشد GDP (ثروت ملی) را به دنبال دارد.
موسویان همچنین با تاکید دوباره بر لزوم استمرار برنامههای این سوگواره در طول سال گفت: باید نسبت به حراست از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار در این سوگواره هوشیار باشیم.
وی همچنین آمادگی مرکز متبوعش را برای در اختیار قراردادن زیرساختهای این مرکز به بخش خصوصی در صورت اعلام آمادگی آنها برای مشارکت در برگزاری سوگواره مهر محرم، اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر جذب سامانه مربوطه شده اند که به عنوان داور از آنها استفاده خواهد شد و طبیعتاً منافع مادی هم به آنها تعلق میگیرد.
همچنین حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی در سخنانی برگزاری سوگوارههایی مانند مهر محرم را اظهار ارادت به ساحت اهل بیت توصیف و ابراز امیدواری کرد: این جرقه که چند سالی است زده شده، به جریان تاریخی تبدیل شود و در سالهای آینده شاهد دستاوردهای آن باشیم.
همچنین حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و رئیس ستاد برگزاری یازدهمین سوگواره و چهارمین مسابقه بین المللی رسانه های دیجیتال مهر محرم، با اشاره به پیشینه شکلگیری این سوگواره از سال ۸۷ در سمنان به عنوان سوگواره ملی عکس مهر محرم گفت: در سال ۹۳ با مشارکت مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد و اضافه شدن بخش های فیلم کوتاه و رسانه های دیجیتال، سوگواره به سد بین المللی ارتقا یافت.
سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان هم در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه سوگواره یاد شده به عنوان یک رویداد فرهنگی جای خود را در تقویم رویدادهای استان سمنان باز کرده است، بر لزوم استفاده از تصاویر بکر گرفته شده از پذیرایی مردم سمنان از زوار بارگاه امام رضا (ع) در دهه کرامت و هفته ولایت، در سوگواره مهر محرم تاکید کرد و گفت: این مسئله می تواند در احیای جایگاه سمنان به عنوان «دارالمرحمه» موثر باشد.
پیش از صحبت های سخنرانان این نشست خبری، سید میثم قدس پور دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره و چهارمین مسابقه بین المللی رسانه های دیجیتال مهر محرم در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد، رشد و ارتقای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های بالقوه مشتاقان وعلاقه مندان به فرهنگ و هنر عاشورایی، همگرایی و هم افزایی در تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی دیجیتال به ویژه در راه پیمایی اربعین، تحکیم پیوند این هنر و رسانه و گسترش و ترویج فرهنگ عاشورا را از جمله این اهداف برشمرد.
به گفته وی: سوگواری ملی مهر محرم با موضوعاتی از قبیل آئینه های عزاداری محرم برای ایران و جهان، مودت و برادری در فرهنگ حسینی با تاسی از سیره عباس ابن علی، نمادها و اشارت های عاشورا، نماز ظهر عاشورا، شیرخوارگان حسینی، خادمان حسینی و راه پیمایی اربعین و زوایای پیدا و پنهان رسانه ای از این سفر زیارتی در بخش هایی از قبیل هنرهای دیجیتال شامل فیلم کوتاه سه دقیقه ای، عکس، رسانه های برتر و نرم افزارها برگزار می شود.
وی با اعلام آغاز ثبت نام برای شرکت در این سوگواره از روز جاری و با مراجعه به سایت mehremoharram.ir و برگزاری محتوا به صورت آنلاین و برخط گفت: آخرین مهلت ارسال آثار ۳۰ آبان ۹۷ است و آئین نامه افتتاحیه و اختتامیه سوگواره هم در دهه فجر در مجتمع فرهنگی هنری کومش در سمنان برگزار می شود.
«اسم» سه اثر داستانی تجدید چاپ کرد
سه عنوان از کتابهای داستانی نشر اسم با نامهای سرشار زندگی، آمریکایی و این مرد از همان موقع بوی مرگ میداد پس از پایان تیراژ تجدید چاپ شد. سه عنوان از کتاب های داستانی این انتشارات با نامهای سرشار زندگی، آمریکایی و این مرد از همان موقع بوی مرگ میداد پس از پایان تیراژ تجدید چاپ شد.
این مرد از همان موقع بوی مرگ میداد نوشته محمد حنیف است. روایتی داستانی با قصههای تودرتو و دنیاهای موازی که ازدواج پرچالش دختر سرهنگ دربار شاهنشاهی با سرباز گماشتهاش را به تصویر میکشد. اتفاقات زندگی شخصیت داستان، در دو فضای زمانی حکومت شاه و بعد از انقلاب روی میدهد. چاپ دوم این رمان اکنون روانه کتابفروشیها شده است.
کتاب دیگر نشر اسم که مدتی کوتاه پس از انتشار، تجدید چاپ شده است رمان آمریکایی است. این رمان داستان زندگی مهاجری است که با سختیهای زیادی بزرگ میشود و با فرازونشیبهای فراوان به فرمانداری ایالت میرسد. او خود را در آستانه تصمیم بزرگی برای مقاومت علیه ثروتمندان و اصلاح حاکمیت قرار میدهد. رمان آمریکایی نوشته «هاوارد فاست» با ترجمه «فریدون مجلسی در حالی به چاپ دوم رسیده است که مدتها در بازار کتابها نایاب بود.
سرشار زندگی سومین کتاب تجدید انتشار شده در نشر اسم روایت زندگی یک انسان معمولی است با رویاها و آرزوهای خاص خودش. در جریان یک زندگی پرفرازونشیب، تقابل تجدد و سنتگرایی میان پدر و پسر با چاشنیهای طنز به تصویر کشیده میشود. چاپ سوم این داستان که نوشته جان فانته و ترجمه محمدرضا شکاری است، اکنون در دسترس کتابخوانان قرار گرفته است.
اخبار
پیام عاشورا و کربلا در برنامه کودک
برنامه نادینا ویژه محرم از شبکه الکوثر
برنامه « نادینا » از سری برنامه های گروه کودک و نوجوان شبکه الکوثر در ایام محرم به صورت تولیدی برروی آنتن است .
به گزارش امتیاز، این برنامه که محتوای آن اختصاص به محرم و عاشورا دارد با معرفی امام حسین (ع ) به عنوان امام شیعیان به بازگویی و شرح واقعه عاشورا و قیام آن حضرت به زبانی ساده و البته دقیق پرداخته و سعی در بیان و توضیح واژه هایی مثل شهادت ، صبر ، استقامت ، ایثار و ایستادگی برای مخاطب کودک و نوجوان دارد . عوامل و دست اندرکاران برنامه « نادینا» ویژه محرم عبارتند از: کارگردان و تهیه کننده : علی شعبانی ، دستیار تهیه : علی آمارلو ، نویسنده : زهرا موسوی ، مترجم : قاسم محمودیانی ، ویراستار: اقدس بهزادی پور، تدوین : علی بندری و گروه تصویربرداران : ابراهیم تراول ، امیر رحیمی ، سید فضل اله قاضوی ، رضا اسلامی و فرهاد فرید زاده . این برنامه هر روز به مدت چهل دقیقه و دهه اول محرم ساعت 16:30 بدون تکرار پخش و محصول گروه کودک شبکه الکوثر است.
روشن شدن آفتاب حقیقت،
در پس «سایه های پنهان» کانال بالکان
«سایه های پنهان»، مستندی است در خصوص حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال 1330 که با مشارکت دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (جشنواره عمار) و کانال بالکان شبکه جهانی سحرساخته می شود.
به گزارش امتیاز، گروه مستندساز با حضور در شهرها و مکانهای ثبت شده ، رد پای تاریخ را دنبال می کنند و در این راه از روایت شخصیت های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد فردوست و دست اندر کاران نظام سابق استفاده می شود. همین طور از روایت نیروهای چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده می شود. به گفته محمدرضا محمدی نجات، کارگردان این مستند، هدف از ساخت مستند «سایه های پنهان» پرداختن به موضوعات ذیل است:
-مروری کوتاه بر سابقه فرهنگ مستشاری در ایران
- تبعید رضا شاه
- اشغال آبادان و انتقال گسترده سلاح های سنگین و هواپیماهای آمریکایی به آبادان و ارسال آنها به روسیه-اولین جای پای محکم نظامیان امریکایی در ایران.
- کنفرانس تهران و پایان جنگ دوم جهانی.بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران
-سفر شاه به امریکا در زمان ترومن و موج اول خرید های نظامی از آمریکا
- اصل چهار ترومن (نمایش هویج)
- گسترش و بسط سیستم مستشاری در عرصه های کشاورزی، اصلاحات ارضی،انجمن های ایالتی و ولایتی،برنامه و بودجه و برنامه گسترده تسلیحاتی شاه
-اداره اطلاعات و روابط فرهنگی ایالات متحده آمریکا در ایران، بازوی تبلیغاتی آمریکا در تهران
- ملی شدن صنعت نفت و پیامد های رویکرد های آمریکایی مصدق
- ورود جدی آمریکا در صنعت نفت ایران در قالب کنسرسیوم
- کاپیتالاسیون و آغاز نهضت ضد امریکایی آیت الله خمینی
- شوک نفتی ۱۹۷۳ موج دوم خرید های تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی توسط شاه و وابستگی بیشتر به توان مستشاری امریکا تا انقلاب اسلامی
و در پایان، خروج مستشاران آمریکایی از ایران. قطعا پشتوانه مطالعاتی مراکزی چون دفتر مطالعات تاریخ معاصر و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تحقق اهداف این اثر کارایی ویژه خواهد داشت. تلاش تیم مستندساز برثبت حقایق وخلق اثری ماندگار و قابل استناد، آنان را واداشته تا علاوه بر تصاویر ناب از مکانهای درج شدهدر تاریخ، از منابع دیگری مانند استفاده از آرشیوهای دیده نشده و بکر، تهیه منابع خارجی جدید و نیز با مطرح کردن روایات گفته نشده از حضور مستشاران آمریکایی، گامی استوار در زمینه مستندسازی بردارد. تهیه کننده و کارگردان «سایه های پنهان» محمد رضا محمدی نجات، درباره هرچه نزدیکتر بودن این مستند به واقعیت می گوید:«هرچه بتوانیم فضاها و لوکشین های مرتبط با موضوع فیلم را از نزدیک به تصویر بکشیم قطعا در باور پذیری آن موفق تر خواهیم بود.»
وضعیت بحرانی کاخ سفید به دنبال ضعف ترامپ در تصمیم گیری ها
شبکه پرس تی وی به مرور وضعیت بحرانی کاخ سفید به دنبال ضعف دونالد ترامپ در تصمیمگیری و در دست گرفتن قدرت توسط اطرافیان وی می پردازد.
به گزارش امتیاز، برنامه «ما مردم» به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی به انعکاس اعتراضات مردم آمریکا نسبت به تصمیمات ترامپ پرداخته و احتمال تصمیم دولت آمریکا برای برکنار کردن دونالد ترامپ به دلیل ضعف در مدیریت کشور را مورد بحث و گفت و گو قرار می دهد. همچنین در این برنامه، کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» اثر جدید باب وودوارد که در آن به همکاری پنهان دولت و اطرافیان رئیس جمهور آمریکا برای برکناری وی اشاره شده است، مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
بروس زاگاریس از شرکای شرکت حقوقی برلینر در واشنگتن و ژاکوب ماسیک از رادیو صدای انقلاب کارشناسان مهمان برنامه این هفته «ما مردم» هستند.
«ما مردم» از پرس تی وی شنبه 24 شهریور ماه ساعت 21:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه پخش می شود.
اخبار
«تاریخ و سینما» بهزودی از قاب «آیفیلم»
برنامه «تاریخ و سینما» به تهیهکنندگی ایزد مهرآفرین بهزودی از آیفیلم فارسی روی آنتن میرود.
بهگزارش امتیاز، ایزد مهرآفرین از تولید برنامه «تاریخ و سینما» با حضور خسرو معتضد بهعنوان مجریکارشناس خبر داد.
تهیهکننده این برنامه گفت: در این برنامه ۲۰دقیقهای قرار است فیلمهای تاریخی ضد ایرانی از منظر تاریخی بررسی و نقد شوند.
وی با تأکید بر اینکه صرفاً به فیلمهای تاریخی هالیوود و... میپردازیم که در آن تاریخ ایران تحریف شده، افزود: از جمله این فیلمها میتوان به «آرگو»، «ابن سینا»، «۳۰۰»، «ثریا» و «بدون دخترم هرگز» اشاره کرد.
مهرآفرین که طراحی و کارگردانی این برنامه را نیز برعهده دارد، با بیان اینکه قرار است «تاریخ و سینما» در ۱۶ قسمت، ۱۶ فیلم را بررسی کند، در فصل دوم این برنامه به فیلمهای ضد اسلام خواهیم پرداخت.
دیگر عوامل این برنامه عبارتاند از: مرتضی شمسی ناظر کیفی، محمدصادق عابدینی نویسنده، سعیده کتیرایی نریتور، علی رحیمی گرافیست، زهره مصطفایی تدوینگر و ایمان غفاری نورپرداز و تصویربردار.
پای «بچههای هور» به «آیفیلم» باز شد
مجموعه تلویزیونی «بچههای هور» به کارگردانی عبدالله باکیده از امروز روی آنتن آیفیلم فارسی میرود.
بهگزارش امتیاز، این مجموعه ۱۳ قسمتی که محصول سال ۸۴ از شبکه پنج سیما است، در ردیف پخش سریالهای ساعت ۱۷ قرار گرفته است.
داستان این مجموعه در روستایی در جنوب کشور رخ میدهد، هاشم که کارش حمل مسافر با قایق است، با خالد مواجه میشود که قاتل پدرش است. همه نگران قتل خالدند. او به دلیل تعهدی که داده قرار است تا بعد از ازدواج خواهرش «عبیر» با برادر مقتول «سبحان» دهکده را ترک کند. قرار است تا روز عروسی هیچ گلولهای شلیک نشود. اما در روز عروسی با آغاز جنگ ایران و عراق، هزاران گلوله شلیک میشود...
زندهیاد داوود رشیدی، افسون افشار، علی اوسیوند، احمد کاوری، حمیرا ریاضی، اصغر نقیزاده، فریده دریامج، مینا نوروزی، احامد کلاهداری، صابر ابر و... در این سریال ایفای نقش کردهاند.
سریال «بچههای هور» هر روز ساعت ۱۷:۰۰ پخش و در ساعتهای ۰۱:۰۰ و ۰۹:۰۰ بازپخش میشود.
«بیابوم» به شیراز سفر میکند
برنامه ایرانگردی «بیابوم» شبکه آیفیلم بهتهیهکنندگی سیدمهدی حسینی، امشب به شیراز سفر میکند.
بهگزارش امتیاز، «بیابوم» که شنبه شبها روی آنتن آیفیلم فارسی قرار میگیرد، اینبار به شهر آباده در شیراز، شهر ملی منبت و قلعه ایزدخاک سر زده است.
این برنامه با اجرای سید مهدی حسینی شنبه شبها به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن آیفیلم فارسی قرار میگیرد.
«بیابوم» ساعت ۲۲:۳۰ روانه آنتن میشود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز یکشنبه بازپخش خواهد شد.
«ابوعلی کجاست» و «تو شهید نمیشوی» به چاپ نهم رسیدند
کتاب «ابوعلی کجاست»، خاطرات خودگفته شهید مدافع حرم مرتضی عطایی و «تو شهید نمیشوی»، روایتی از زندگی شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی، با استقبال مخاطبان به چاپ نهم رسیدند.
کتاب «ابوعلی کجاست» زندگینامه خودگفته «شهید مرتضی عطایی»، از شهدای مدافع حرم است که تحقیق آن را محمدمهدی رحیمی و تدوین آن را نوید نوروزی انجام داده است، این کتاب از نخستین کتابهای تاریخ شفاهی جبهه انقلاب اسلامی است که به چاپ نهم رسیده است. در این کتاب ۱۴۴ صفحهای افزون بر زندگینامه شهید، شعرهای این شهید و عکسهایی از دوران حیات و حضور او در جبهه مقاومت نیز به چاپ رسیده است.
«ابوعلی کجاست؟» حاصل ده ساعت گفتوگو با مرتضی عطایی(ابوعلی) جانشین تیپ عمار لشکر فاطمیون است. این مصاحبهها در شهر مشهد ضبط شد تا در کتاب خاطرات شهید مصطفی صدرزاده استفاده شود، اما با شهادت ایشان فرصتی برای چاپ خاطرات ابوعلی پیش آمد. مرتضی عطایی پس از رشادتهای فراوان و چند بار مجروحیتهای گوناگون، در ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ و همزمان با روز عرفه در منطقه لاذقیه سوریه به مقام رفیع شهادت نائل آمد و به یاران شهیدش پیوست.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «در عملیات بصر الحریر دشمن ۹ نفر اسیر گرفت که پنج نفر از آنها را به شهادت رساند و چهار نفر دیگر در ماه رمضان سال ۹۵ با اسرای مسلحین معاوضه شدند، یکی از این اسرا حیدر محمدی بود. مسلحین موقع اسارتش عکس شاخص فاطمیون را به او نشان داده و گفته بودند، ابوعلی کجاست؟ میگفت: «ابوعلی دیگر به منطقه نرو اگر رفتی اسیر نشو که برایت نقشهها دارند!» .
کتابهای منتشر شده از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب این روزها با استقبال خوب مخاطبان حوزه نشر مواجه شده است. دیگر کتاب مورد استقبال این روزهای حوزه نشر کتاب «تو شهید نمیشوی»، روایتهایی از حیات جاودانه شهید مدافع حرم، «محمودرضا بیضائی» از زبان برادرش است که اکنون به چاپ نهم رسیده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3876/15261/55100
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3876/15261/55101
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3876/15261/55102
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3876/15261/55103
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3876/15261/55104
|
عناوین این صفحه
- نگاهی به انتخاب نماینده ایران برای اسکار در دو دهه اخیر
- جزئیات یازدهمین سوگواره وچهارمین مسابقه دیجیتال مهر محرم
- «اسم» سه اثر داستانی تجدید چاپ کرد
- اخبار
- اخبار