|
نذریهای خوشرنگ گیلانی ها در عزای امام حسین (ع)
خوراک در مراسم عزاداری شرق گیلان نقش پررنگی دارد و مردم این منطقه سفرههای رنگینی برای نذری پهن میکنند. نذریهای برخی از مناطق گیلان تنها به غذای اصلی ختم نمیشود، بلکه انواع و اقسام چاشنیها از جمله اَشبل(خاویار)، انواع ترشیها و باقالی نیز روی سفره چیده میشود.مردم در بسیاری از روستاهای گیلان نذر میکنند تا خورش فسنجان بپزند، در برخی از موارد این خورش همراه کوکو سیبزمینی توزیع میشود. همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورا در منطقهای به نام ضیابر درِ بیشتر خانهها برای نذری باز است تا از عزاداران پذیرایی کنند.
مردم در این ایام میتوانند برای ناهار و شام وارد خانه اهالی شوند و بعد از صرف غذا، آنجا را ترک کنند. این رسم موجب شده گردشگران بسیاری در این ایام به آن منطقه سفر کنند و بعد از تماشای مراسم آئینی تعزیهی خاص آنجا از خوراکهای معروف گیلانی نیز لذت ببرند.
محمد تقی پور احمد جکتاجی در کتاب «فرهنگ عامیانه زیارتگاههای گیلان» درباره بخشی از مراسم سوگواری محرم در گیلان آورده است: در شب هفتم مردان جلوی مسجد جامع عون بن علی جمع میشوند و طوق بندی یا به اصطلاح علم بندی میکنند. حضور در این شب و روز بعد از آن برای هر مرد و زن ماسولهای که از شهر خود خارج شده و در شهرهای دیگر زندگی می کند، یک تکلیف به حساب می آید و همه خود را ملزم میدانند که از شب هفتم تا سیزدهم ماه محرم حتماً در ماسوله به سر برند.در پیربازار رشت در گذشته مساجد و بقاع را آذین میبستند و هر شب از تمام خانهها مجمعههای غذا برای مردم و شرکتکنندگان در مراسم میآورند. اوج این مراسم اطعام در بقعه آقا سید صالح معروف به بادبوقا در شبهای تاسوعا و عاشورا بود.
در شرق گیلان رسم بوده و هست که متمولین محلی پلادهی یعنی پلو دهی کنند. از شب پنجم ماه محرم به نوبت هر نفر یک شب در مسجد محل و بقعه همجوار آن شام مفصلی می دهد و از عزاداران و زائران پذیرایی میکند. در تهیه غذا معمولا نوعی رقابت هم وجود دارد و سعی میشود غذای هر شب با روز گذشته فرق داشته باشد. خورش خاصِ این شبها معمولا فسنجان است که سعی میکنند با کشمش و قیصی آن را شیرین کنند. آلو مسما و مرغ ترش نیز از دیگر انواع خورشهای رایج این ایام است. غذاها در مجمعههای بزرگ چیده و به مسجد و بقعه فرستاده میشود. هر چه تعداد مجمعها زیادتر و اندازه آنها بزرگتر باشد صاحب نظر نذر هم عیان تر میشود.
امروزه در پیربازار و دیگر نواحی مردم سعی می کنند در خانه خود شام بخورند و بعد به مسجد یا بقعهی محل بروند، مگر اینکه کسی نذری داشته باشد و سفرهای در حد توان خود بیندازد و عدهای را طعام دهد. معروف ترین سفره نذری در منطقه پیربازار سفره حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است.
یکی از موارد جالب توجه در پایان دهه محرم در مناطق کوهستانی نذر هفت کاسه بشقاب در شب عاشورا است. برخی از شرکت کنندگان در مراسم نذر میکنند که در شب عاشورا از مجمعههای شامی که به بقعه میرسد مقداری غذا بردارند و به اصطلاح بشقاب خود را از هفت مجمعه پر کنند و دقت کنند که از هفت جای مختلف آمده باشد یعنی نیت می کنند که غذایی هفت نفر یا هفت خانوار را بخورند و معتقدند که این عمل ثواب دارد زیرا در نیت هفت نفر شریک میشوند.
نذر رایج دیگر در مناطق جلگهای این است که کاسه و بشقاب خود را از چهل مجمعه پر کنند در این صورت اگر ۴۰ کاسه نذر کردهاند و تعداد مجمعههای غذا کمتر از ۴۰ مجمعه باشد باید به بقعه یا تکیهی دیگری بروند تا نذر خود را به جای آورند البته در این مورد محتویات بشقاب خورده می شود ولی نیت گذار حساب آن را با خود دارد تا به بقعه و تکیه دیگری برود. آنها عقیده دارند اگر کسی دیگر محتویات بشقاب را بخورد تبرک آن را نمی برد و کسی که نذر چهل کاسه یا بشقاب میکند ثواب بیشتری نسبت به نذر هفت کاسه و بشقاب می برد.
امام حسین(ع) جهلستیز و عقلگرا بودند
کارشناس امور دینی گفت: امام حسین(ع) جهلستیز و عقلگرا بودند، امر به معروف و نهی از منکر برای سیدالشهداء(ع) وسیلهای جهت عقلانی کردن جامعه بود؛ در جامعه که عقلانیت در آن وجود نداشته باشد به حرف منطقی میخندد.منطقه زنجان، حجتالاسلام کاظم سرابی به مناسبت شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در مدرسه علمیه الزهراء(س) زنجان، اظهار کرد: اهل بیت(ع) بهعنوان الگو و اسوه معرفی شدهاند اما امام حسین(ع) در این بین از جایگاه ویژهای برخوردار هستند. هرکسی در جایگاهی در بندگی قرار دارد در مکتب سیدالشهدا(ع) حضور یافته و سهم خود را نیز میببرد.وی افزود: در روایات دینی بر پررنگ کردن مجالس امام حسین(ع) تاکید شده است، بطوریکه سالانه شاهد پررنگتر شدن این مجالس هستیم و پیادهروی اربعین یکی از مصادیق بارز عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایشان است که به شهرت جهانی رسیده است.
سرابی در ادامه با اشاره به اینکه چرا فضای عمومی جامعه حسین(ع) را دارد اما حسینی نیستیم؟ گفت: کشورهایی هستند که امام حسین(ع) را ندارند اما از نظر عملکردی از جامعه ما حسینیتر هستند، بهطور مثال در این جوامع دروغ عملی بسیار ناپسند است.این کارشناس دینی یارآورشد: وضعیت موجود با وضعیت مطلوب جامعه ما فاصله بسیاری دارد، تفکیک تاریخی یکی از مشکلات مهم در بحث شناخت امام حسین(ع) بشمار میرود که جامعه بدان مبتلا شده است.
این کارشناس تصریح کرد: زمانیکه امام حسین(ع) در دوم محرم وارد کربلا شدند ۴هزار نفر به همراه ایشان بودند که این جمعیت ریزش کرد و در نهایت تا شب تاسوعا هزار نفر باقی ماندند، امام در شب عاشورا با سخنرانی کردند از یارانی که مانده بودند خواست تا اگر دینی بر گردنشان هست(حق الناس) به خانههایش بازگردند.
وی یادآورشد: در عاشورا ۷۲ یار امام حسین(ع) همچون دانههای تسبیح کنار یکدیگر قرار گرفتند که دارای تفاوت بسیاری بودند اما روحیه جوانمردی وجه اشتراکی همه آنها بود؛ جوانمرد به کسی گفته میشود که مجموعهای از خصایص را دارا باشد و از رشد اخلاقی چشمگیری بهرهمند بوده بطوریکه انجام برخی از اعمال را که دیگران به راحتی انجام میدهند را برازنده خود نداند.
سرابی خاطرنشان کرد: از منظر امام علی(ع) جوانمردی در چهار رکن استوار است که شامل، فروتنی هنگام فرمانروایی و حکومت، گذشت هنگام قدرت، خیرخواهی هنگام دشمنی و بخشش بدون منتگذاری میشود.سرابی افزود: روحیه جوانمردی یکی از ویژگیهای امام حسین(ع) بهشمار میآید که امروز در اخلاق اجتماعی به این ویژگی نیازمند هستیم، جوانمردی تنها به یک ویژگی اطلاق نمیشود.
این استاد اخلاق در ادامه یادآورشد: ویژگی دوم امام حسین(ع) عقلانیت نهضت سیدالشهدا(ع) است که متاسفانه این ویژگی در جامعه مغفول مانده است؛ از منظر مقام معظم رهبری حرکت امام حسین(ع) از سه استدلال مهم برخوردار بوده که شامل عاطفه، عقلانیت و عزت و حماسی است.
وی به دلیل عقلانیت حرکت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: چرا امام حسین(ع) موضوع عقلانیت را در حرکت خودشان را پررنگتر کردند؟ به دلیل اینکه جامعهای که بر عقلانیت استوار نباشد هرگز پذیرای عدالت نخواهد شد؛ جامعهای که عقل محور باشد عدل محور خواهد شد.سرابی تصریح کرد: چرا امام علی(ع) در زمان حکومتشان موفق به هدایت مردم نشدند؟ زیرا امام با جامعهای بیعقل مواجه بود، در نتیجه این جامعه هرگز معنای حقیقی عدل و عدالتخواهی امام علی(ع) را درک نکردند و از عاقبت ناگواری دچار شدند.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) جهل ستیز و عقلگرا بودند، امر به معروف و نهی از منکر برای سیدالشهدا(ع) وسیلهای جهت عقلانی کردن جامعه بود؛ در جامعه که عقلانیت در آن وجود نداشته باشد به حرف منطقی میخندد، زیرا در این جامعه قانونی که متصل به وحی باشد وجود ندارد در نتیجه حب و بغض شخصی جای قانون را در این جامعه میگیرد.
مونا زندی : مجموعه مستند «آیینهای عاشورایی» بدون قضاوت ساخته شد
کارگردان مستند «لحظههای دلتنگی» با تاکید بر اینکه مجموعه مستند «آیینهای عاشورایی» بدون قضاوت و پیشداوری ساخته شده است، ابراز امیدواری کرد شرایط برای اکران عمومی و نمایش گستردهتر آن فراهم شود .مونا زندی، کارگردان مستند «لحظههای دلتنگی» از مجموعه مستند آیینهای عاشورایی در سخنانی با اشاره به چگونگی تولید این مجموعه مستند توضیح داد: این پروژه به پیشنهاد آقای «عباس اسداللهی» مدیرعامل وقت «موسسه رسانههای تصویری» ساخته شد. در آن زمان آقای اسداللهی به من پیشنهاد کرد که در یک مجموعه ۳۰ قسمتی مستندهایی از آیینهای عاشورایی که در ۳۰ استان کشور اجرا میشود، ولی در حال حاضر به مرور زمان در حال فراموش شدن است و مداحیهای جدید جایگزین آنها شده تهیه کنم. در همین چارچوب تصمیم گرفته شد که در فاز اول اجرای این پروژه، ۱۰ مستند ساخته و در دو فاز بعدی ۲۰ قسمت دیگر تهیه شود.
این کارگردان سینما با بیان اینکه در ابتدا از چنین پیشنهادی تعجب کرده بود چرا که حوزه کاریاش فیلم مذهبی نبود، و نیز با اشاره به اینکه علیرضا شجاع نوری و فرهاد ورهرام به عنوان مشاوران این پروژه وی را همراهی کردهاند، ادامه داد: پس از مشورت با صاحبنظران، حدود ۱۰ ماه در مورد آیینهای عاشورایی در ۳۰ استان کشور تحقیق کردیم که نتیجه آن تدوین کتاب ۲۰۰ صفحهای در این زمینه بود. برای ساخت این مجموعه مستند هم ابتدا ۱۰ استان را به عنوان اولویت انتخاب کردیم و بعد از پایان تحقیقات ۱۰ گروه مختلف به ۱۰ استان انتخاب شده عزیمت و اقدام به ساخت این مجموعه مستند کردند.
زندی که خود در روند ساخت این مجموعه علاوه بر تهیهکنندگی، کارگردانی مستند «لحظه های دلتنگی» را بر عهده داشته است، گفت: در جریان ساخت این مجموعه مستند با توجه به اینکه خرم آباد از آیینهای مذهبی و عرفانی جالبی در ایام محرم برخوردار است من استان لرستان را انتخاب کردم و به همراه گروهم برای ساخت مستند به خرمآباد سفر کردیم. تجربه آیینهای عاشورایی در استان لرستان از جمله «گِل مالی» از مدرنترین اتفاقاتی است که برای یک انسان رخ میدهد و فکر میکنم این آیین به نوعی پاکسازی روان است. در روز عاشورا افراد مختلف با هر نگاه فکری و اندیشهای در این مراسم حضور پیدا میکنند، همه به یک شکل به سجده میافتند، در گِل فرو میروند و تلاش میکنند که همه منّیتها را در درون از بین ببرند. به نظرم در جریان اجرای آیین گل مالی، گویی انسان به نقطه صفر میرسد و بار دیگر باز میگردد.او افزود: این آیین بر اساس ریشههای اصیلش، اتفاقی مدرن است و میتوانم بگویم تجربه اجرای این آیین، یک تجربه بینظیر یا کم نظیر است.
مونا زندی با بیان اینکه مجموعه مستندهای عاشورایی یک مجموعه شرافتمند است که تلاش کرده به صورت شفاف و بدون هیچ گونه قضاوت و پیش داوری، آیین های عاشورایی را به تصویر بکشد، گفت: در همین چهارچوب نمیخواستم در جریان به تصویر کشیدن این آیینها با قضاوت و جانبداری با موضوع برخورد شود بلکه بر روی فرم مستندگونه آن تاکید داشتم و به ماجرا از نگاه یک مستندساز که تحقیق میکند، نگاه میکردم. در جلسهای که با مجموع کارگردانهای ساخت این مستند داشتیم به آنها نیز گفتیم که بدون هیچگونه دستور کاری عمل میکنیم و بر موضوع شفافیت نداشتن قضاوت و رعایت بیطرفی تاکید داشتیم. کارگردان مستند لحظههای دلتنگی با ارائه توضیحاتی در مورد فرم این مستند در پاسخ به این سوال که «به نظر میرسد اقشار مذهبی جامعه بعضاً نگاه خوبی به سینما ندارند و در جریان ساخت این مستند با شما به عنوان یک کارگردان زن چگونه برخورد می کردند و باچه سختی هایی در روند تهیه این کار رو به رو بودید؟» بیان کرد: با توجه به اینکه در این مستند با تعدادی از مداحان و نوحهسرایان عاشورایی مصاحبه شده است، در جریان انجام این گفتوگوها مشکلی با آنها به صورت مستقیم نداشتم و حتی برای آنها جالب بود که یک خانم اقدام به تهیه این مستند کرده است ولی بعضا در هنگام تصویربرداری در بخشهای عمومی از جمله تکیهها دچار مشکل میشدیم چرا که در برخی مراسم، فقط آقایان حضور داشتند و در تعداد محدودی از موارد خانمها نیز بودند، مثلاً در هنگام تصویربرداری در «مصلی» تعداد زیادی از آقایان حضور داشتند و من در وسط جمعیت در حال فیلمبرداری بودم برای آنها این حضور عجیب بود و هنگامی که میخواستم از بالای مصلی تصویربرداری کنم به سختی این اجازه را به من دادند ولی در مجموع روند کار، تقریبا راحت و بدون مسئله بود.
زندی در ادامه صحبتهای خود در این مراسم در پاسخ به سوالی درباره بودجه ساخت این مجموعه مستند و برخی مسائل حاشیهای که در ارتباط با هزینه ساخت آن در مقطعی مطرح شده بود، گفت: کل بودجه این مجموع مستند ۴۳۰ میلیون تومان بود که ۱۸ میلیون آن مالیات پروژه بود. این مجموعه مستند در ۱۰ قسمت ۷۰ دقیقهای در ۱۰ شهرستان تهیه شد. حدود ۹ ماه یک گروه ۸ نفره تحقیق برای این پروژه را برعهده داشت و بعد، تحقیقات تبدیل به یک کتاب شد و بعد از انجام این تحقیقات ۱۰ گروه به شهرستانهای مختلف رفتند و ساخت این مجموعه مستند را آغاز کردند. در این بین آقای شجاع نوری به عنوان مشاور ارشد پروژه هیچ هزینهای را در جریان ساخت این مستند دریافت نکرد. ضمن اینکه کمتر از یک سال بعد از فیلمبرداری این مجموعه مستند با طراحیای که روی آن انجام شده بود در قالب یک بسته ۱۰ تایی به موسسه رسانههای تصویری داده شد که در آن زمان قیمتش برای فروش ۷۲ هزار تومان بود؛ البته بعد از مدتی نیز حق کپی رایت این مجموعه مستند به تلویزیون فروخته و در شبکه مستند به نمایش گذاشته شد.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا بعد از ساخت فیلم سینمایی «عصر جمعه» در اوایل دهه ۸۰ شمسی، در طول این سالها به ساخت فیلم سینمایی دیگری غیر از فیلم «بنفشه آفریقایی» اقدام نکرده است، اظهار کرد: فیلم «عصر جمعه» در سال ۸۴ ساخته شد که در زمان خود فیلم موفقی بود و در تعداد زیادی از جشنواره های بین المللی جایزه کسب کرد البته پس از مدت کوتاهی فیلم توقیف شد و حتی اجازه اکران در جشنواره های بین المللی را نیز نداشت. پنج سال بعد این فیلم به صورت محدود اکران شد ولی هنگامی که قرار بود در اصفهان به نمایش گذاشته شود به علت شکایت امام جمعه اصفهان که در آن مقطع نماینده مجلس نیز بودند بار دیگر توقیف شد.
زندی با اشاره به اینکه در طول این سالها فیلمنامههایی را تهیه کرده ولی پروانه ساخت دریافت نکرده است، گفت: بعد از اینکه دو فیلمنامهای که تهیه کرده بودم، پروانه ساخت نگرفتند خیلی دلسرد شدم. در یکی از این فیلمنامهها به موضوع کودک آزاری پسرها که موضوع جدی است پرداخته بودم. در ارتباط با این فیلمنامه سه دوره مختلف برای دریافت پروانه ساخت اقدام کردم ولی متاسفانه پروانه ساخت داده نشد. این فیلمنامه را بر اساس تحقیق گستردهای که در مورد کودک آزاری پسرها انجام شده بود آماده کرده بودم.وی همچنین به ساخت مستند «زنان کارآفرین» اشاره کرد و افزود : در این مستند تلاش کردم در قالب ۱۰ قسمت فعالیتهای زنان کارآفرین را به تصویر بکشم و در نهایت سال گذشته موفق شدم یک بار دیگر در سینما فعالیت کنم و فیلم «بنفشه آفریقایی» ساخته شد.
زندی در پایان سخنان خود در این نشست ابراز امیدواری کرد که این فرصت به وجود آید مجموعه مستند «آیین های عاشورایی» به نمایش عمومی گذاشته شود و علاقهمندان این گونه مستندها بتوانند این آثار را از نزدیک تماشا کنند.در ادامه این نشست «علیرضا شجاع نوری» که در ساخت مجموعه مستندهای آیین عاشورایی با عنوان مشاور ارشد همکاری داشته است، با بیان اینکه در این مستند، صداقت و شفافیت وجود دارد، گفت: عوامل ساخت مجموعه مستند آیینهای عاشورایی، تلاش کردهاند به سوژهها به صورت بیطرفانه نزدیک شوند و آنها را روایت کنند.علیرضا شجاع نوری، در بخشی دیگر از صحبتهای خود در این برنامه به عنوان تهیهکننده فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» که به کارگردانی مونا زندی ساخته شده است، با ارایه توضیحاتی در مورد روند ساخت این فیلم و موضوع آن خاطرنشان کرد: این فیلم در ارتباط با عشق و بخشش است و اکران آن از اواخر آبانماه در گروه سینمایی کوروش آغاز خواهد شد. بعد از پایان عاشورا و تاسوعا نیز تبلیغات در مورد نمایش این فیلم جدیتر دنبال میشود.
یزدانی، مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری نیز در سختانی کوتاه خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که در ارتباط با بودجه این مجموعه نقدهایی را مطرح میکردند اصلا مجموعه را ندیده بودند و عدهای از آنها نیز مسئلهشان این بود که چرا ساخت پروژه به خانم زندی واگذار شده و چرا به افراد دیگری واگذار نشده است. نمایش و جلسه پرسش و پاسخ مستند «لحظههای دلتنگی» از مجموعه آیینهای عاشورایی «آیین هم آوایی» با حضور مونا زندی حقیقی، علیرضا شجاع نوری، مهدی یزدانی ـ مدیرعامل رسانههای تصویری، مازیار فکری ارشاد ـ منتقد سینما و جمعی از علاقمندان و فیلمسازان در کافه رُزوود برگزار شد.
امنیت کامل مراسم عاشورا در کربلا
مراسم عاشورا در شهر کربلا با مشارکت ۶۰ هزار نیروی انتظامی و امنیتی در سلامت کامل برگزار شد.به دلیل شرایط امنیتی در عراق، آیینهای دینی در این کشور هر سال با حفظ تدابیر شدید و اجرای طرحهای ویژه امنیتی برگزار میشود. حوادث اخیر امسال در شهر بصره نیز نگرانیهایی را درباره چگونگی تامین امنیت زائران شرکتکننده در مراسم ویژه عاشورا در شهر کربلا بوجود آورده بود، ژنرال علی ابراهیم الدبعون ـ فرمانده ستاد عملیات الرافدین عراق ـ اما از اجرای مراسم امسال در امنیت کامل به واسطه مشارکت ۶۰ هزار نیروی انتظامی و امنیتی در استانهای شیعهنشین عراق از جمله ذیقار، میسان، واسط و مثنی همجوار با کربلا خبر داد. عقیل المسعودی ـ رییس کمیسیون امنیت شورای استان کربلا ـ پیش از اجرای این مراسم گفته بود که تمام مقدمات لازم امنیتی و خدماتی در کربلای معلی برای حضور میلیونی زائران و عاشقان اهل بیت (ع) در روز عاشورا فراهم شده بود.به گفته او، نقاط ضعف و برخی خلاءهای طرح امنیتی سال قبل بررسی و امسال برطرف شد تا در عین حالی که خیابانهای کمتری در کربلا به دلایل امنیتی بسته شود، سطح امنیت زائران و مراقد مقدسه افزایش یابد.
به گفته مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشورمان نیز امسال نزدیک به ۳۰ هزار زائر ایرانی همزمان با مراسم تاسوعا و عاشورا در شهرهای کربلا و نجف حضور داشتند.مقتلخوانی از جمله آیینهای ویژه روز عاشورا است که هر سال در حرم امام حسین (ع) در حضور انبوه زائران برگزار میشود. این مراسم از اوایل بامداد دهم محرم شروع میشود و نزدیک به ۲ ساعت ادامه دارد. عزاداران در سوگ امام سوم شیعیان تمام این روز را به سینهزنی و عزدارای میپردازند. هر سال جز عراقیها زائرانی از ایران، پاکستان و افغانستان در این مراسم ویژه شرکت میکنند.
اخبار
ضعف شعر مذهبی با حال مذهبی قوی هیئت ها دیده نمی شود
زهیر توکلی میگوید: هیئتهای مذهبی ما بعضا یکسری نقصانهای ساختاری دارند و نوعی از شعر مذهبی، که از این هیئتها مایه میگیرد نیز به همان نقصانها دچار است. مصرفکننده این شعرها هیئتهای مذهبی هستند که متاسفانه در میان این شعرها، شعر ضعیف زیاد است.این شاعر با بیان اینکه شاعران اینگونه شعرهای ضعیف سرودهشده برای هیئتها طلب و عطشی هم برای بهتر شدن ندارند گفت: شاعران این شعرها احساس نمیکنند شعرشان ضعیف است چرا که وقتی این شعرها در هیئتها خوانده میشوند و مخاطبان هم برای ائمه (ع) متاثر میشوند و از آنها استقبال میکنند شاعر فکر میکند شعرهایش قوی است، اما مساله این است که مخاطب برای شنیدن شعر نیامده است بلکه میخواهد عزاداری کند.او افزود: شاعران این شعرهای ضعیف گمان میکنند دلیل استقبال مخاطبان هیئتی قوت شعر آنان بوده در حالی که این مخاطبان هستند که حال مذهبی قوی دارند نه اینکه شعر شاعر قوی باشد.
توکلی ضمن برشماری آسیبهای متوجه شعر مذهبی امروز بیان کرد: یکی از آسیبها این است که افراط کنیم و حکم بدهیم که شعر حسینی ابزاری برای چیزهای دیگر همانند سیاست است. آیینها و شعائر حسینی مربوط به شخص امام حسین(ع) میشود که انسان کامل و آیینه تمامنمای عبودیت و بنابراین، جامع جهات مختلف انسانیت است، پس هر کس از زاویه دید خودش و متناسب با حال و فهم خودش مشاهده و تماشایی از کربلا دارد و اگر برای خودمان تکلیف کنیم که حتما شعر عاشورایی باید پیام سیاسی داشته باشد یا به مسائل روز اشاره کند، درست نیست. سرودن مرثیه برای امام حسین علیه السلام و اصولا عزاداری برای آن حضرت از همان دوران ائمه اطهار (ع) مورد توصیه آن بزرگواران بوده است و در احادیث متعددی که گریه بر آن حضرت یا اقامه عزا یا سرودن مرثیه توصیه شده است، هرگز هیچ پیششرطی ذکر نشده است الا «معرفت» و ظاهرا مقصود از معرفت در این احادیث، تصدیق شخص عزادار یا شاعر به مقام امامت و ولایت آن حضرت است. بنابراین انگ سکولار زدن به شاعران عاشورایی به این دستاویز که چرا در شعرشان از مسائل مبتلابه روز و چالشهای سیاسی یاد نمیکنند، غلط است.
این شاعر در پایان با بیان جنبه تفریطی شعر عاشورایی بهعنوان دیگر آسیب متوجه شعر آیینی و مذهبی گفت: جنبه تفریطی این است که انگار دارند العیاذ بالله جنازه مطهر امام (ع) را کالبدشکافی میکنند و شاعر با شعرش گزارشی از این کالبدشکافی ارائه میدهد؛ یعنی صرفا تمرکز بر مصیبت و سوگ آن هم صرفا با پرداختن به جنبه فیزیکی قضیه است و حتی بعضا منجر به خروج شاعر از حرمت و حریم ادب میشود و متاسفانه این یکی از مهمترین آسیبهای محتوایی متوجه شعر مذهبی است.
حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا فرمود که من جز زیبایی ندیدم
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اشک بر مصیبت امام حسین علیه السلام دل انسان را تطهیر میکند و موجب بخشیده شدن گناهان او میشود.حجتالاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری شامگاه گذشته در جلسه سخنرانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به لزوم توجه به تدبیر خداوند اظهار کرد: انسان باید متوجه این باشد که پشت سر این دگرگونیها در دنیا، دست مدبرانهای وجود دارد، چنین فردی دیگر برایش به دست آوردن یا از دست دادن نعمتهای دنیوی فرقی ندارد و در هر دو صورت، حالت او یکسان است. وی ادامه داد: زاهد با صابر دارای تفاوتهایی است، انسان زاهد غصهها از دلش بیرون رفته است و اگر تمام امکانات دنیا به او داده شود، خوشحال نمیشود و اگر تمام امکانات دنیا را از دست بدهد، ناراحت نمیشود؛ چنین انسانی دل در گروی دنیا ندارد، اما انسان صابر هنوز دل در گروی دنیا دارد.عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: پدیدههای دنیا، پدیدههای زائلی هستند که انسان نباید به چنین پدیدههایی دل ببندد، براساس روایات دنیا در چشم انسان باید بی ارزش باشد و انسان به بزرگ تر از دنیا تبدیل شود. میرباقری سُرور مومن را در قرب خداوند دانست و تصریح کرد: کسانی که در مقام رضا هستند، چون تدبیر خداوند را میبینند، لذت میبرند، حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا فرمود که من جز زیبایی ندیدم، این کلام به دلیل رسیدن به مقام رضا بود، مومنین از تدبیر خداوند لذت میبرند .وی ادامه داد: کسانی که در مقام رضا به سر میبرند، به ما گفتند که در مصیبت امام حسین(ع) بی تفاوت نباشیم، حزن مصیبت این امام معصوم با بقیه حزنها تفاوت دارد، اشک بر مصیبت امام حسین(ع) دل انسان را تطهیر میکند و موجب بخشیده شدن گناهان او میشود. نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری افزود: کسی که بر مصیبت امام حسین(ع) اشک بریزد، در آن روزی که دل دیگران بمیرد، دل او نخواهد مرد؛ انسان نباید تنها در ماه محرم بلکه در طول سال برای مصیبت امام حسین(ع) اشک بریزد، چنین اشکی موجب بالا رفتن مقام انسان میشود. حجتالاسلام میرباقری با اشاره به آثار اشک ریختن بر مصیبت امام حسین(ع) اظهار کرد: اشک بر این امام معصوم گرچه که در ظاهر اندوه است، اما برای انسان نشاط به وجود میآورد.وی افزود: انسان اگر گناه کرد باید بلافاصله استغفار کند، چون گناه کدورت در دل انسان به وجود میآورد و موجب میشود که دیگر حال عبادت او گرفته شود، اشک بر امام حسین(ع) انسان را از گناه دور میکند، انبیای الهی بر مصیبت این امام معصوم اشک ریختند.
اخبار
«آیگشت» بهزودی از آیفیلم
برنامه «آی گشت» به تهیهکنندگی فرهاد مختاری، بهزودی از شبکه آیفیلم روانه آنتن میشود.
به گزارش امتیاز،«آیگشت» در حوزه ایرانشناسی قرار است مناطق بکر و کمتر دیدهشده از ایران را بهتصویر بکشد.«آیگشت» از این طبیعتهای بکر با موسیقی محلی همان منطقه نماهنگ تولید میکند.بر اساس این گزارش، برای این برنامه عنوان «بر فراز ایران» نیز پیش بینی شده است زیرا تمام نقاط بهصورت هوایی تصویربرداری شده است.این برنامه ایرانگردی بعد از ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) از قاب آیفیلم فارسی، در ساعات مختلف بهنمایش گذاشته میشود.
بررسی «هالیوود کات» هیسپان تی وی:
حمله هالیوود به مردم مکزیک و آلمان
برنامه «هالیوود کات» هیسپان تی وی که به پشت پرده و حقایق پنهانی فیلم های هالیوودی می پردازد، در ادامه موضوع «نژادپرستی» در قاب هالیوود، مروری بر نژاد پرستانه ترین فیلم های هالیوود علیه سایر ملل و نژاد ها دارد.
به گزارش امتیاز، در برنامه گذشته «هالیوود کات» موضوع نژادپرستی از منظر برندگان اسکار در سینما مورد بررسی قرار گرفت و در این برنامه سعی شده به این موضوع با نگاه به اینکه تقریبا هیچ نژاد و ملت مطرحی در دنیا از گزند تعصبات نژادپرستی هالیوودی ها در امان نبوده اند، اشاره شود.در این برنامه با شاهد مثال آوردن از ملت هایی که در فیلم های هالیوودی به آن ها حملات نژادپرستی شده اشاره می کند و به این نتیجه می رسد که موج نژاد پرستی در هالیوود بسیار فراتر از نژاد پرستی ضد سیاهان یا سرخپوست ها در جامعه است. مکزیکی ها به صورت اختصاصی و مردم آمریکای لاتین به طور عام، نشان دادن آلمانی ها؛ نه آلمان نازی بلکه ملت آلمان به عنوان مردمی وحشی و خونخوار و مردمان نژاد زرد پوست، از نمونه مواردی است که بارها در فیلم های هالیوودی به عناوین مختلف مورد هجمه قرار گرفته اند. برنامه «هالیوود کات» محصول واحد برنامه های شبکه پرس تی وی است که به صورت زبان گردانی از شبکه هیسپان تی وی هر هفته چهارشنبه ها ساعت 22:30 به وقت تهران به روی آنتن رفته و تکرار این برنامه پنج شنبه ساعت 6:30 و جمعه ساعت 11:30 خواهد بود.
«قفسی برای پرواز» در راه آیفیلم انگلیسی
مجموعه تلویزیونی «قفسی برای پرواز» برای پخش از کانال انگلیسی شبکه آیفیلم، به زبان انگلیسی دوبله شده و از ۲۹ شهریور روی آنتن میرود.
به گزارش امتیاز، این مجموعه تلویزیونی برای اولین بار با دوبله حرفهای انگلیسی از آیفیلم انگلیسی بهنمایش گذاشته میشود. «قفسی برای پرواز» داستان جوانی به نام احسان را روایت میکند که در شهرستان شهریار زندگی میکند و در سفری به خرمشهر به دختری جنوبی دل میبندد. او با آغاز جنگ و محاصره خرمشهر برای پیدا کردن دختر به خرمشهر میرود، اما در آنجا به اسارت عراقیها درآمده و...یوسف سید مهدوی کارگردانی این مجموعه را بر عهده داشته و امین زندگانی، ثریا قاسمی، هوشنگ توکلی، اردلان شجاع کاوه، آناهیتا همتی، مهوش افشارپناه، نفیسه روشن، شیرین بینا، حبیب دهقان نسب، بابک انصاری و رحیم نوروزی به ایفای نقش در آن پرداختهاند.سریال «قفسی برای پرواز» از پنجشنبه ۲۹ شهریور هر شب ساعت ۲۱:۰۰ بهوقتGMT و ۰۱:۳۰ بهوقت تهران روی آنتن میرود و در ساعتهای ۰۲:۰۰، ۰۶:۰۰ و۱۳:۰۰ بازپخش خواهدشد.
تعزیه، یک هنر مادر است
یک تعزیهخوان معتقد است: اگر کلاسهایی به صورت اصولی برگزار شود، قطعا به تخصصی شدن و رشد تعزیهخوانی کمک خواهد کرد و دولت برای جذب استعدادها باید برای تشکیل چنین دورههایی اقدام کند.امیر محبی یکی از مخالفخوانهای گروه تعزیه «سیدالشهداء» به سرپرستی مجید خسروان است که در دهه اول محرم در سبزهمیدان بازار بزرگ تهران و با استقبال زیاد مردم تعزیه اجرا میکردند.
این تعزیهخوان درباره گروه «سیدالشهداء» (ع) در گفتوگویی بیان کرد: اکثر تعزیهخوانهای این گروه از شهر تهران هستند که علاوه بر گروه موسیقی، شهادتخوان، امامخوان، علیاکبر خوان، قاسم خوان، مخالف خوان، موافق خوان، سرپا خوان و ...هم دارند و بیشتر آنها از بهترین تعزیهخوانها هستند.او با بیان این که تعزیهخوانی به صورت سینه به سینه آموزش داده میشود، گفت: تعزیه مانند کارهای حرفهای تئاتر و سینما نیست که کلاس و دورههای آموزشی داشته باشد. بیشتر تعزیهخوانها از بچه خوانی شروع کردند و پس از آن با توجه به ظرفیت صدایشان شهادت خوان، زنانه خوان یا مخالف خوان میشوند. درواقع بیشتر کارهای تعزیه به صورت تجربی انجام میشود. این تعزیه خوان ادامه داد: اگر کلاسهایی به صورت اصولی برگزار شود، قطعا به تخصصی شدن و رشد تعزیه خوانی کمک خواهد کرد. البته کلاسهای محدودی در کرج و تهران وجود دارد اما ظرفیت آنها محدود است. دولت باید به تاسیس این نوع کلاسها اقدام کند تا استعدادها جذب شوند. تعزیه، یک هنر مادر است چرا که در آن موسیقی، آواز، شعر، ادبیات و حتی اسب سواری هم دیده میشود.محبی درباره تعزیههای متفرقهای که در طول سال انجام میشود گفت: بیشتر اجراهای ما در محرم، صفر و فاطمیه برگزار میشود، اما در ماه رمضان و دیگر اعیاد، شبیه خوانی اجرا میشود. ذبح ابراهیم، عید مبعث، پیامبران و امامان دیگر از شبیهخوانیهایی هستند که در طول سال و به مناسبتهای مختلف برگزار میشوند. او همچنین درباره مشکلات تعزیهخوانی تصریح کرد: تعزیه هنر بزرگی است ولی هنوز مراسم تعزیهخوانی و تعزیهخوانها ساماندهی نشده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56218
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56219
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56220
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56221
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56222
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3879/15294/56223
|
عناوین این صفحه
- نذریهای خوشرنگ گیلانی ها در عزای امام حسین (ع)
- امام حسین(ع) جهلستیز و عقلگرا بودند
- مونا زندی : مجموعه مستند «آیینهای عاشورایی» بدون قضاوت ساخته شد
- امنیت کامل مراسم عاشورا در کربلا
- اخبار
- اخبار