|
پیام نوام چامسکی منتقد و زبان شناس بزرگ آمریکایی به جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
حرکت جشنواره مقاومت در مبارزه با افراط گرایی چشمگیر است
نوام چامسکی فعال سیاسی، منتقد اجتماعی و زبان شناس بزرگ آمریکایی طی پیامی خطاب به جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت عنوان کرد: اقدام جشنواره مقاومت در زمینه مبارزه با افراط گرایی از طریق فیلم و ویدئو بسیار چشمگیر است.
به گزارش امتیاز، وی با بیان این مطلب افزود: در جهان امروز اشکال مختلفی از افراط گرایی خشونت بار وجود دارد که به خودی خود خطرناک هستند و می تواند با افزایش سطح خشونت بدتر شده و بقای انسان ها را تهدید کند. به همین دلیل خوب است که ریشههای این مسئله و اصول شکل دهنده افراط گرایی خشونت بار را از بین ببریم و لذا این اقدامات خیلی اهمیت دارد.
وی در نقد عملکرد دولت عربستان سعودی و کشتار مردم بیگناه یمن تصریح کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم عملکرد عربستان سعودی با حمایت آمریکا و غرب است. این رژیم هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم حمایت میشود. این کشور دهها میلیارد دلار سلاح از آنها خریده است تا از ارتباط نزدیک و تاثیر مستقیم غرب بر فعالیتهایش مطمئن باشد.
به گفته وی، طبیعی است مسئولیت خشونتهایی را که ایجاد کردهاند نمیپذیرند و این مسئله فقط به فجایع انسانی و مشکلاتی که در یمن درست شده ختم نمیشود. یکی از بهترین روزنامه نگاران خاورمیانه پاتریک کاکبرن سالها آن جا بوده است و در مورد موقعیت آن منطقه اخیرا کتابی نوشته و در آن از وهابی سازی دنیای سنی مذهب صحبت کرده است که از مشکلات بزرگ دوران مدرن است.
این منتقد اجتماعی و زبان شناس آمریکایی با بیان اینکه منظور از وهابی سازی به معنای گسترش ایدههای تندروانه و اصول گرایانه است که بر فکر رهبران کشورسعودی حاکم است و رژیم این کشور پول هنگفتی خرج ارسال و تاسیس مدارس، فقها و مساجد به روش مذهب وهابی در کشورهای اسلامی سنی مذهب میکند که تاثیر بسیار خطرناکی دارد. اضافه کرد: عربستان سعودی یک کشور بسیار سرکوب گری است. کسی نمیتواند از رژیم سعودی و رژیم وهابی انتقاد کند و از دست مجازات در امان باشد. یا سرش را می برند، یا شلاقش می زنند یا زندانیاش میکنند. خشونت بی حد و حصری در جریان است. بهار عربی در کشور عربستان رخ نداد چون به مجرد این که اعتراضات نرمی آغاز شد به شدت آن را سرکوب کردند، مخصوصا، در مناطق شیعه نشین شرق که نفتخیزتر است خشونت بسیار شدیدی را اعمال میکنند.
نوام چامسکی با تمجید از جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در ایران عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت اقدام مناسبی است که توجه ما را به بعضی از این موارد جلب میکند ولی موارد دیگری هم هستند که باید با جدیت بررسی شوند.
وی با اشاره به تهدید داعش و تفکرات افراط گرایی اظهار داشت: بسیاری از متفکران و اندیشمندان این حوزه معتقدند داعش یکی از محصولات حمله آمریکا به عراق و ماهیت خشن اشغال این کشور است. البته، این تنها دلیل شکل گیری داعش نیست. ولی یکی از دلایل اصلی آن است. خشونتهای غیرانسانی بسیاری میکنند و خوب است از خودمان بپرسیم برای حل این مشکل چه میتوان کرد؟ میتوان آن را از بین برد. بله. بیتردید ما امکانات فیزیکی نابود کردن آن را داریم ولی وقتی یک سازمان خشن را از بین میبریم بدون اینکه از خودمان بپرسیم از کجا به وجود آمده است نتیجهای که به دست میآوریم از اصل مشکل بدتر و مخرب تر است. این اتفاق سابقهای طولانی دارد که خیلی به روشنی میتوانیم ابعاد آن را مشاهده کنیم. مثلا جورج بوش در امریکا جنگ با ترور را در سال 2001 آغاز کرد. ترور اسلام گرای تندرو در آن زمان در چه وضعیتی بود؟ در آن زمان اسلام گرایی خشن در یک منطقه محلی روستایی در شمال غرب افغانستان، پاکستان محدود شده بود. امروز تروریسم اسلام گرایانه کجاست؟در همه جای دنیا.
شایان ذکر است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و نهادهای مختلف فرهنگی کشور به دبیری محمد خزاعی 5 تا 10 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
حمایت آیدین آغداشلو از تاسیس مرکزی برای بررسی اصالت آثار هنری
همکاری کارشناسان دادگستری و هنری راهگشاست
آیدین آغداشلو گفت تاسیس و تجهیز مرکزی برای بررسی اصالت آثار هنری در کشور فکر خوبی ست و با مشارکت وزارت ارشاد میتوان به آن دست یافت.
به گزارش امتیاز؛ هفته گذشته، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامهای به مدیرکل هنرهای تجسمی دستور داد ساز و کاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامهریزی شود.
آیدین آغداشلو، نقاش شناخته شده، در این باره اظهار نظر کرد: این فکر بسیار خوبی است اما به شرط اینکه همراه با مداخله دولت نباشد. چیزی که به نظر بنده میرسد این است که مرکزی برای بررسی اصالت آثار هنری تاسیس شود و وزارت ارشاد تنها در این زمینه مشارکت داشته باشد. به این صورت خریداران آثار هنری به این مرکز مراجعه میکنند و نظر کارشناسان این مرکز مرجع نهایی تصمیمگیری خواهد بود.
او گفت: این مرکز باید با حضور کارشناسان، مرمتگران و صاحبنظران تاسیس شود و مجهز به ابزار آزمایشگاهی و دانش روز باشد. البته با توجه به مشکلات اقتصادی که دولت با آن دست به گریبان است انتظار زیادی نداریم اما ضرورت وجودی آن احساس می شود.
این کارشناس آثار هنری درباره تجهیز آزمایشگاههای مورد نظر گفت: میتوان دستگاهها را به مرور از خارج کشور وارد کرد چون چنین ابزار و تجهیزاتی در دنیا وجود دارد. افرادی در دانشگاهها در همین زمینه تحصیل کردهاند. اطلاع دارم که کارشناسان تحصیلکرده مرمت و شناسایی آثار هنری که در دانشگاههای معتبر تحصیل کردهاند در کشورمان داریم که میتوانیم به راحتی آنها را دعوت به کار کنیم.
آغداشلو استفاده از ظرفیت انجمنهای صنفی را بهترین راهکار برای شکلگیری این سازوکار دانست و گفت: انجمنهای صنفی به اندازه کافی ظرفیت و امکانات کارشناسی برای بررسی اصالت آثار دارند و حمایت دولت از آنها میتواند بهترین راه برای تاسیس آزمایشگاهی برای بررسی اصالت آثار هنری باشد، امیدوارم با این تمهیدات دیگر شاهد نباشیم هرکس بر اساس خوابی که دیده است اعلام کند فلان اثر کپی است،چنین ادعاهای غیرحرفهای به هنرهای تجسمی آسیب زیادی میزند.
این هنرمند همچنین گفت: ما کارشناسان خوبی در همین تهران برای بررسی آثار هنری داریم که همین حالا خریداران به آنها مراجعه میکنند. اما تشکیل مرکزی برای کارشناسی این حسن را دارد که رای نهایی با اجماع چند کارشناس صادر میشود و درواقع نظر اکثریت مبنای تصمیمگیری قرار میگیرد.
او گفت: کسی که به اصالت یک اثر شک میکند پول کارشناسی را میدهد و اثر در این مرکز کارشناسی میشود. اینطور دیگر کسی بر حسب احساس شخصی کاری را کپی معرفی نمیکند و اگر فردی مدام آثار هنرمندان مختلف را کپی بنامد و ادعایش ثابت نشود، طور دیگری با او رفتار میشود.
آغداشلو درباره دخالت قضایی در مساله آثار کپی نیز توضیح داد: اگر کسی شکایتی داشته باشد میتواند آن را به دادگاه ببرد. کارشناسان دادگستری هم سالهاست این پروندهها را بررسی میکنند. اما مساله اینجاست که کارشناسان دادگستری ممکن است در یک زمینه خبره باشند و در یک زمینه نباشند. نباید از کسی که متخصص فلز است انتظار داشت اصالت نقاشی معاصر را بررسی کند. بنابراین هم میتوان مرکز کارشناسی را مرجع بررسی دانست و هم میتوان به شکلی عمل کرد که کارشناسان دادگستری و کارشناسان مرکز آزمایشگاهی که گفتم با همکاری هم روی این پروندهها کار کنند.
آیدین آغداشلو در پایان گفت: به این روند امیدوارم زیرا آن را کاملا در دسترس و عملی میدانم. کافی است وزارت ارشاد یکی از فضاهایی که در اختیار دارد به این کار اختصاص دهد و کار را به انجمنهای صنفی هنرهای تجسمی واگذار کند
هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای برگزاری تمام جشنهای خانه سینما
رییس هیات مدیره خانه سینما با اعلام هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای برگزاری تمام جشنهای خانه سینما تاکید کرد:در جشن امسال حتی یک رای جابجا نشده است. هیات مدیره خانه سینما متشکل از فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، روانبخش صادقی، کامران ملکی و علی قائم مقامی در سالن سیف الله داد خانه سینما حاضر شدند و ضمن تشریح گزارش عملکرد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران هم شدند.اسعدیان در ابتدا به طرح ساختار خانه سینما و قرارداد تیپ اشاره کرد که برای هر دو پیگیریهایی شده و طرح ساختار تا قبل از مجمع عمومی تمام میشود و قرارداد تیپ هم رونمایی خواهد شد. او افزود: سال گذشته بیمه سینماگران از طریق صندوق اعتباری هنر و بیمه رازی بود و امسال به بیمه «سرمد» منتقل شد. خانه سینما برای تمام اهالی سینماست و ما به تمام صنوف اعلام کردیم برای بیمه اقدام کند و بخش اعظمی از پول مربوط به بیمه هر صنف پرداخت شد. ضمن اینکه بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان پرداخت بلاعوض در همین موارد داشتیم و به آن بخش از سینماگران که نیازمند بودند، کمک شده است. وی ادامهداد: یک مشکلی در بیمه پیش آمده که آن هم به لزوم عضویت در صندوق اعتباری هنر مربوط است و برای استفاده از بیمه تکمیلی این کار باید انجام شود.
اسعدیان با اشاره به جشن خانه سینما گفت: تصمیم درست خانه این بود که در آن شرایط اقتصادی ما جشن را با امکانات محدودی برگزار کنیم و اگر جشن سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشت، دوستان اجرایی امسال توانستند با ۵۰۰ میلیون تومان تمام جشنهای خانه سینما را با همت هر کدام از مسئولان جشنها برگزار کنند.وی درباره حاشیههای که نسبت به غیبت برخی اعضای هیات مدیره در جشن مطرح شد افزود: هر کدام از دوستان به دلیلی در آن روز غیبت داشتند، مثل امروز که غیبت آقای حقیقی به دلیل مشکلی است که برای دفتر ایشان پیش آمده و پلمب شده است، نتوانستند،بیایند.
او تاکید کرد: در جشن خانه سینما با قطعیت اعلام میکنم که حتی یک رای جابجا نشده است.اسعدیان همچنین از راه اندازی سایت فروش بلیت و شروع به کار ساختمان شماره سه خانه سینما در خیابان پیرنیا خبر داد.در ادامه فاطمه معتمد آریا با انتقاد از برخی اخبار زرد در حوزه سینما به ارائه توضیح درباره تدوین طرح ساختار سینما پرداخت.
این بازیگر گفت: ما فکر کردیم اول باید ببینیم کی هستیم و چه میخواهیم انجام دهیم.به همین دلیل از یک تیم پژوهشی که به طور مستقل در ارشاد فعالیت میکند، خواستیم در این راستا ما را همراهی کند تا موارد مختلفی که شامل اساسنامه هم میشود بررسی شود. این کار از دی ماه سال قبل شروع شد و مرحله دوم آن اخیرا آغاز شده است. او با تشکر از خوشنویس و اعرابی که انجام این کار سنگین را پذیرفتند افزود: تا قبل از اسفندماه گزارش مفصل تری دراین باره ارائه خواهیم داد. در بخشی دیگری از این نشست، رزاق کریمی با بیان اینکه در این دوره تلاش هیأت مدیره بر انجام کارهایی بود که تاکنون فرصت انجامش نبود و اگر حاشیهها اجازه دهند، پیگیریم که به متن کار بپردازیم.او با اشاره به قرارداد تیپ که به او ماموریت داده شده بود، گفت: با یک حقوقدان حوزه فرهنگ که در عرصه بینالمللی نیز فعالیت دارد کار در این باره را شروع کردیم و بررسیهای مختلفی انجام شد و الان پیش نویس ۲۰ صنف نوشته شده که در حال ویرایش و نهایی شدن هستند. مرتضی رزاق کریمی تاکید کرد: این قرارداد هماهنگیهایش با سازمان سینمایی انجام شده و این زمینهای برای تأمین امنیت شغلی خواهد بود.در ادامه روانبخش صادقی درباره سامانه فروش بلیت خانه سینما گفت: سایت این برنامه آماده شده و آدرس آن filmticket.org است که تا دو هفته آینده به طور کامل رونمایی خواهد شد و عایدات آن برای اهالی سینما نیز مشخص میشود. سپس کامران ملکی که مدتی قبل استعفایش از بخش روابط عمومی و رسانهای خانه سینما حاشیه ساز شده بود، درباره استعفایش توضیحاتی داد.
او با اشاره به اینکه من با نیت خوب خودم جهنمی شدم، گفت: آقای شاهسواری اولین کسی بودند که من در خانه سینما با ایشان قرارداد بستم. بعد از آن پنج دوره عضو هیات مدیره خانه سینما بودم و تصورم این است که این دوره از بهترین دوره ها بوده چون رودربایستی وجود نداشته است.
ملکی با بیان اینکه از یک سال قبل دنبال استعفا بوده چون در توان خود ادامه همکاری با رسانهها را نمیدید ولی منوچهر شاهسواری نمی پذیرفته و او از طریق هیات مدیره وارد شده است، افزود: در صحبتهایی که عنوان شد، برداشتهایی پیش آمد که منظور من آنها نبود و بابت آن عذرخواهی میکنم. در ادامه پرسشهای خبرنگاران مطرح شد که ابتدا این مسئله پرسیده شد که برخلاف آنچه اعضاء میگویند از بیرون وضعیت هیات مدیره مثل شورای امنیت است و اختلافاتی شنیده میشود که در این باره اسعدیان گفت: اختلاف نظر در تمام هیات مدیره های قبلی خانه سینما بوده و اینها مشکل نیست اما اعلام میکنم الان یک اکثریت قاطع وجود دارد و اگر مسئلهای بوده برای زمانی است که اقلیت رای اکثریت را نپذیرفته و گرنه در رای گیری ها معمولا اکثریت قاطع وجود داشته است.او ادامه داد: درباره مدیرعامل هم بگویم که این هیات مدیره دو بار راجع به ادامه کار آقای شاهسواری رای گیری کرده و هر دوبار رای آوردهاند.اسعدیان در بخشی دیگری از نشست با اشاره به برخی انتقادها از خانهسینما،گفت: اینکه خانه را فقط به برگزاری مراسم ختم متهم میکنند نهایت بی انصافی است! چون دست کم در چند مورد اخیری که پیش آمد و آقایان دُری و صمدی فوت کردند، اقدامات دیگری انجام شده بود که فقط برگزاری مراسم ختم آنها دیده شد.
فاطمه معتمدآریا درباره اینکه چرا در خانه سینما شفاف سازی نشده است بیان کرد: این تاخیر در برگزاری جلسات به این دلیل بوده است که فرصت برگزاری جلسه فراهم نشده است.
در ادامه باز هم به بسته بودن فضای خانه سینما و ارایه نشدن گزارش و پاسخگو نبودن به رسانهها اشاره شد که دراینباره فاطمه معتمدآریا توضیح داد: متاسفم از اینکه بگویم ۹۰ درصد اخباری که منتشر میشود بیشتر هیجانی است و اصلا چرا باید برخی اخبار مثل آمدن یک نفر به روابط عمومی خانه سینما یا رفتنش اهمیتی داشته باشد؟
اسعدیان هم اضافه کرد: ما در بخش رسانهای و اطلاع رسانی ضعیف عمل کردیم و این ضعف ماست. مخصوصا اینکه فضای رسانهای خیلی تغییر کرده است اما فضای بستهای در خانه سینما وجود ندارد.در ادامه این سوال مطرح شد که با عزل علی ربیعی به عنوان وزیر کار و رفتن احتمالی حیدریان، شنیده میشود برخی صنوف خواستار تغییر در ثبت رسمی خود هستند و همچنین این نکته که یکی از مدیران جشن، فیلم خود را در داوری قرار داد و در آخر هم حضور نداشت که نوع لحن پرسش، باعث گله معتمد آریا شد.
اسعدیان دراینباره گفت: آقای مازیار میری در آرای جشن در بخش کارگردانی هم رای بالای آورد، ولی فیلم خود را از این بخش حذف کرد اما برای بقیه همکارانش در سایر رشتهها، فیلم خود را از جشن کنار نبرد.او درباره ثبت قانونی صنف هم توضیح داد: ما از آقایان ربیعی و حیدریان تشکر میکنیم برای همکاریهایشان ولی ثبت قانونی فقط با حضور آقای ربیعی نبود که پیگیری شد و پیش از آن در پروسهای دنبال میشد چون تنها قانون مدون و مناسب برای ما همین وزارت کار است. رزاق کریمی هم توضیح داد: وقتی شیوه رای گیری آکادمی و با حضور چند صد نفر است، منعی برای شرکت چنین مواردی در جشن نیست.این عضو هیات مدیره خانه سینما درباره آنچه درباره روابط عمومی مطرح شد تاکید کرد، منظور از ضعف اطلاع رسانی به افراد حاضر در این مجموعه برنمیگردد بلکه کلید ساختار مدنظر ماست که در کنار ساختار خانه سینما دنبال اصلاح آن هستیم.
در این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی که درباره بیمه و مشکل چند نفر از اعضا مطرح شده بود،توضیح داد: سال گذشته ما بیش از سه و نیم میلیارد خسارت از بیمه «رازی» برای همکاران مان گرفتیم و حدود ۱۵۰ نفر که از وابستگان درجه یک اعضا بودند، عضو صندوق نبودند و ثبت نام آنها دیروز انجام شد.
او افزود: همچنین سال گذشته نامهای در اسفند ماه از سازمان بازرسی رسید و گزارش مالی خواستند که اوایل اردیبهشت این گزارش ارائه شد. البته سازمان طبق وظیفه ذاتی خود موظف است از هرجایی که پول عمومی صرف میشود عملکرد و اسناد را در اختیار بگیرد و اینطور نبوده که مشکلی بوده باشد. همچنین حسابرسی سال ۹۶ هم ارائه شده است که گزارش آن در مجمع مطرح خواهد شد و آنچه درباره اختلاف حساب گفته شد؛ به این صورت نبود و بر همین اساس با توجه به تفاوت زمانی سال مالی، بهتر است مجمع به تیرماه منتقل شود.
اخبار
فیلم «راهبه» موفقترین فیلم هالیوودی در گیشه بینالمللی سینمای جهان
فیلم «راهبه» نام خود را برای چهارمین هفته پیاپی به عنوان موفقترین فیلم هالیوودی در گیشه بینالمللی سینمای جهان ثبت کرد.این فیلم به کارگردانی «کوین هاردی» و با فیلمنامه نوشته «گری دوبرمن» که بر پایه داستانی از «دوبرمن» و «جیمز وان» نوشده شده است و در آن «تیسا فارمیگا»، «دمیان بیچیر»، «شارلوت هوپ» و «بانی آرونز» ایفای نقش کردهاند، در ادامه اکران بینالمللی خود در ۸۰ بازار خارجی به روی پرده رفت و توانست در هفته گذشته میلادی ۱۶.۲ میلیون بفروشد تا فروش بینالمللی و جهانی خود را به ترتیب به ۲۲۱ و ۳۳۰ میلیون دلار ارتقاء دهد.
«راهبه» هماکنون پرفروشترین فیلم از مجموعه فیلمهای ترسناک «احضار» در ۴۱ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، روسیه، ژاپن و همچنین پرفروشترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ۱۲ کشور از جمله برزیل است. این فیلم همچنین تاکنون ۱۷ میلیون دلار در برزیل، ۲۱.۵ میلیون دلار در سینماهای مکزیک، ۱۳.۷ میلیون دلار در انگستان، ۷.۷ میلیون دلار در آلمان و ۱۰.۵ میلیون دلار در سینماهای اسپانیا فروخه است،تا این ۵ کشور موفقترین بازارهای خارجی این فیلم ترسناک محصول کمپانی برادران وارنر باشند. اما فیلم «خرپولهای آسیایی» نیز در ادامه روند اکران خود ۳.۲ میلیون دلار از محل ۳۷ کشور کسب کرد و فروش خارجی خود را به رقمی بالغ بر ۵۳ میلیون دلار رساند.
فیلم جدید کمدی، اکشن و جاسوسی «جانی اینگلیش بار دیگر ضربه میزند» با بازی «روان اتکینسون» ۱۴.۲ میلیون دلار از محل سینماهای ۴۱ کشور فروخت و جمع فروش خارجی خود را به ۴۴.۲ میلیون دلار رساند.این فیلم قرار است از تاریخ ۱۲ اکتبر در سینماهای آمریکا نیز اکران خود را آغاز کند.
مجموعه تلویزیونی «نجوا» روی آنتن شبکه یک سیما
مجموعه تلویزیونی «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی بهزودی روی آنتن شبکه یک سیما میرود.این سریال ژانری اجتماعی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: جلال شایان بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه، در کتابفروشی استادش هرمزی کار میکند. تنها فرزند هرمزی دختری است به نام فروغ که مترجم آثار ادبی است. دیدارهایی که به واسطهی کار جلال در کتاب فروشی میان او و فروغ اتفاق میافتد، منجر به علاقه و تصمیم آنها به ازدواج میشود. فروغ به یک زندگی ساده و توأم با عشق راضی است اما جلال سرِ پُر سودایی دارد و ... . رزق حلال، یتیمنوازی، نقش محوری مادر، امید به نسل نو، آسیبهای اجتماعی و طلاق و تشویق به تولید از محورهای محتوایی مجموعه تلویزیونی نجوا است.پخش سریال ۴۸ قسمتی نجوا از شنبه ۱۴ مهر آغاز خواهد شد و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک نمایش داده میشود. جمعه ها نیز خلاصه قسمت های پخش شده یک هفته روی آنتن خواهد رفت.سجاد افشاریان، پوریا رحیمی سام، نغمه ارجمند، الهام نامی، مسعود کرامتی، محمد علی نجفی، احمد حامد، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، وحید نفر، سوگل خلیق، مجید نوروزی، محسن بهرامی، محمد مختاری، پریسا صبوری نژاد، محمد ساربان، مهدی بجستانی، محمود نظرعلیان، کتانه افشاری نژاد، علی میلانی، پوریا رستمی، محسن سلیمانی، شهین نجفزاده و مهدی احمدی از بازیگران این سریال هستند.
عوامل تولید سریال نجوا عبارتند از:کارگردان ابراهیم شیبانی، نویسنده سعید شاهسواری، مدیر تصویربرداری علی محمدزاده، موسیقی مهدی محمود خانی، خواننده محسن کرامتی و سجاد عرب زاده، تدوین سعید شاهسواری، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح صحنه و لباس ابراهیم شیبانی، صداگذاری و ترکیب صدا ندا محسنی، صدابردار شهرام متولی باشی، مدیر تو لید و برنامهریز احمد ساکت و تهیهکننده سعید شاهسواری.
اخبار
برگزاری هفته فیلم ایران در استرالیا
رایزن فرهنگی استرالیا در ایران گفت: برای خود من جالب است که نسلهای مختلفی از ایران سریال اسکیپی را میشناسند اما متاسفانه استرالیاییها درباره ایران اطلاعات زیادی ندارند، زیرا تعداد سفرهای دیپلماتیک بین دو کشور محدود بوده است و آنچه استرالیاییها میتوانند به آن دسترسی داشته باشند، از طریق رسانههای غربی است.
همیش لزلی - رایزن فرهنگی استرالیا در ایران - در نشست رسانهای هفته فرهنگی ایران در استرالیا بیان کرد: فکر میکنم روند قبلی که درباره روابط ایران و استرالیا بوده در حال تغییر است. آنچه ا سترالیاییها میتوانند از کشور شما بدانند، در سینمای ایران وجود دارد، بویژه از زمانی که اصغر فرهادی برنده اسکار شد، استرالیاییها متوجه عمق سینمای ایران شدند. به همین دلیل فکر میکنم برای شروع هفته فرهنگی و شناخت در این زمینه، فیلم میتواند عنصر مهمی باشد.او که تا حدودی به زبان فارسی تسلط دارد، بخشی از صحبتهایش را به فارسی بیان کرد و گفت: امسال سال مهمی برای استرالیا و ایران است. گرچه کشور ما در برابر ایران بسیار جوان است. اما به مناسبت پنجاهمین سالگرد ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور برگزار کردیم که یکی از آنها هفته فرهنگی و دیگری جشنواره فیلم استرالیا در ایران است. ما خوشحال میشویم اطلاعات بیشتری از ایران داشته باشیم. رایزن فرهنگی استرالیا در ایران اعلام کرد، سفارت استرالیا روابط دیپلماتیک خوبی با ایران دارد و یکی از نشانههای آن این است که من مدت زمان زیادی در ایران هستم و توانستم فارسی یاد بگیرم. برای م استرالیاییها مهم است که روابط دو جانبه فرهنگی با ایران داشته باشیم. بنابراین فکر کردیم که امسال فرصت خوبی است که این کار را در ایران انجام دهیم. لزلی همچنین به فیلمهایی که قرار است در هفته فیلم استرالیا در تهران برگزار شود، اشاره کرد و افزود: سعی کردیم مجموعه خوبی از فیلمهای استرالیا را در این هفته انتخاب کنیم. تم اصلی فیلمها نیز ارتباط بومیان استرالیا با اروپاییانی است که در ابتدا ساکن این کشور شدند. مدت زمانی که در ایران بودم مطمئن شدم که آنچه مردم ایران درباره استرالیا میدانند، مربوط به سریال اسکیپی و بازی فوتبال ایران و استرالیا میشود. با توجه به اینکه از چه زاویهای به استرالیا نگاه کنید این کشور از استعمار ضربه خورده و این موضوع همچنان ادامه دارد. همچنین به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و استرالیا نمایشگاهی از اسناد تاریخی در خانه هنرمندان افتتاح میشود. مسلما اتفاقات گستردهای میتواند در هفته فرهنگی این دو کشور اتفاق بیفتد که مورد استقبال قرار بگیرد. برای مثال، گروههای موسیقی ایرانی بسیاری به استرالیا میآیند که اجرای آنها با استقبال روبهرو میشود و امیدواریم این رابطه تداوم داشته باشد. او در بخش دیگری از صحبتهایش به هفته فرهنگی که در کاشان برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این هفته فرهنگی ۴ موزیسین استرالیایی در ایران حاضر شدند، یک نوازنده کمانچه، یک نوازنده دیجیریدو و دو نوازنده موسیقی فولکلور استرالیایی حضور داشتند. از طرفی اشتیاقی زیادی برای اتفاقات فرهنگی بین دو کشور وجود دارد اما بعد مسافتی زیاد این امکان را برای ما دشوار میکند اما امیدواریم بعد از این شاهد تبادل فرهنگی بیشتری باشیم. هنرمندان زیادی در استرالیا هستند که از هنر مدرن پیروی میکنند که متاسفانه آنها را در هفتههای فرهنگی ایران نمیبینیم.
این مقام دیپلماسی فرهنگی استرالیا، همچنین اظهار کرد: با دانشگاه هنر صحبت کردیم و سعی میکنیم برنامهای برای تبادل دانشجو بین دو کشور داشته باشیم که به شناخته شدن هنر تجسمی دو کشور کمک کند. همچنین اشتیاق زیادی درباره هنر نقاشی دیواری و گرافیکی در استرالیا وجود دارد، زیرا این هنر در کشور ما مورد توجه است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه فعالیتهایی داشته باشیم.
آرمین میلادی مدیر هنری هفته فیلم استرالیا در تهران نیز در بخشی از این صحبتها به ۶ فیلمی که قرار است نمایش داده شود اشاره کرد و افزود: دو فیلم مستند و چهار فیلم داستانی برای نمایش در این هفته انتخاب شده و یکی از فیلمها مربوط به مستندساز ایرانی مقیم استرالیاست که فیلم مستند از موسیقی تا سکوت را ساخته است. کارگردان این فیلم فرشید اخلاقی است. همچنین جلسه نقد و بررسی نیز در آخر هفته فیلم خواهیم داشت. همچنین وارویک تورنتون فیلمساز ۴۸ ساله استرالیایی نیز در این برنامه حاضر میشود و جلسه نقد و بررسی با حضور او خواهیم داشت.او همچنین به برگزاری هفته فیلم ایران در استرالیا اشاره کرد و گفت: امسال هشتمین دوره فیلمهای ایرانی را در کشور استرالیا و ۶ شهر اصلی آن خواهیم داشت. مجموعهای از ۱۲ فیلم از ۲۶ مهر تا ۲۷ آبان برگزار میشود. فیلمهای خوک، تنگه ابوقریب، هندی و هرمز، مارموز، دارکوب، حکایت دریا، نسخه بازسازی روسری آبی از جمله فیلمهایی هستند که در استرالیا به نمایش درمیآیند.مجید رجبی معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان - نیز در این نشست که عصر روز ۸ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار شد نیز بیان کرد: در نمایشگاهی که در این مجموعه افتتاح شد، مجموعهای از عکسها و اسناد مربوط به ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی طی ۵۰ سال گذشته به نمایش درمیآید. این فرصت خوبی است که جامعه هنری ما و علاقهمندان با دیدن این نمایشگاه که با هماهنگی وزارت خارجه ایران و استرالیا برگزار شده است، بازدید کنند. در مجاورت آن نیز هفته فیلمی پیشبینی شده که از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار میشود.
او همچنین به دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی وظیفه اصلی خانه هنرمندان نیست بلکه سازمانها و وزارتخانهها از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیتهایی در این زمینه دارند. برای مثال بردن فرآوردههای ایران به کشورهای مختلف بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. نمایشگاه پیش رو نیز به درخواست طرف استرالیایی و با هماهنگی وزارت خارجه برگزار میشود.
حواشی نمایش پرطرفدار «صد در صد»
نمایش «صد در صد» که این روزها دوباره در تماشاخانهی «شهرزاد» به صحنه رفته و همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد، شامگاه ۸ مهر ماه به دلیل تاخیر ۳۰ دقیقهای در اجرا با حاشیهی قابل تاملی مواجه شد.
پیش از آغاز اجرا که یکی از دستاندرکاران نمایش به روال همیشه خواست تا مخاطبان موبایلهایشان را خاموش کنند تا خللی در سیستمهای صوتی نمایش ایجاد نشود، یکی از تماشاگران خطاب به عوامل اجرایی گفت: برای وقت مخاطبان احترام قائل باشید! من برای دومینبار به تماشای تئاتر «صد در صد» میآیم، دفعه قبل نیز با تاخیر اجرا را آغاز کردید! در اعتراض به این تماشاگر،یکی از عوامل اجرایی گفت: ما هم علاقهمند هستیم، راس ساعت کار را آغاز کنیم اما بیش از نیم از تماشاگران به اجرا نمیرسند چون عدهی زیادی به دلایل مختلفی با تاخیر می رسند و در حالی که بلیت خریدهاند، نمیتوانند به اجرا برسند و با اعتراض آنها مواجه میشویم. مخاطبان اگر سر وقت بیایند ما هم کار را راس ساعت آغاز می کنیم. در حین این سخنان بود که یکی از تماشاگران با لحنی عصبی گفت: بله ! الان من داخل سالن هستم و درب سالن را بستهاید و همسرم بیرون مانده است.او در یک اقدام قابل تامل از دستاندرکاران تئاتر خواست تا شرایط حضور همسرش را در سالن فراهم کنند! سرانجام اجرا با حضور تماشاگر جامانده از اجرا و تاخیر نیم ساعته آغاز شد.پس از پایان اجرا، ستاره پسیانی بازیگر نمایش «صد در صد» که با تشویق پیاپی حاضران از بازی متفاوتاش در این نمایش روبرو شده بود، خطاب به آنها گفت: خیلی سپاسگزارم که نمایش ما را برای تماشا انتخاب کردید.او با اشاره به حواشی و صحبتهای مطرح شده پیش از اجرا ادامه داد: ما گروه اجرایی راس ساعت ۲۰ برای اجرای هر شب آماده هستیم و امشب هم همینطور! اما مخاطبان سر موقع برای تماشای تئاتر نمیآیند و این روند متاسفانه باعث شده است که هر شب با حاشیهی مواجه شویم و برخی شبها تماشاگران جامانده برای گروه اجرایی، حواشی ایجاد کنند.ستاره پسیانی یادآور شد: برخی شبها کار به جایی میرسد که باید پلیس 110 خبر شود و حتی یک شب من خودم با چاقو تهدید شدم. شما به عنوان تماشاگر از امشب، تلاش کنید تا این فرهنگ را جا بیاندازید که تماشاگران برای اجرا، سر وقت بیایند و برای وقت خودشان ارزش قائل شوند تا ما نیز دچار این حواشی و تاخیرها نشویم.سخنان ستاره پسیانی با تشویق تماشاگران مواجه شد.نمایش «صد در صد» به طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی روی صحنه رفته است که ستاره پسیانی جایزه بهترین بازیگر زن و هوتن شکیبا دیپلم افتخار بهترین مرد را برای بازی در این نمایش از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر گرفتند. «صد در صد» که اجرای اول آن مورد استقبال مخاطبان واقع شد، در رشتههای کارگردانی، موسیقی، طراحی صحنه در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر کاندید شده بود.متن این نمایش را مارکس لید نوشته و وحید رهبانی آن را ترجمه کرده است. همچنین مجری طرح و مدیر تولید «صد در صد» محمد قدس است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3888/15371/56584
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3888/15371/56585
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3888/15371/56586
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3888/15371/56587
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3888/15371/56588
|
عناوین این صفحه
- حرکت جشنواره مقاومت در مبارزه با افراط گرایی چشمگیر است
- همکاری کارشناسان دادگستری و هنری راهگشاست
- هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای برگزاری تمام جشنهای خانه سینما
- اخبار
- اخبار