|
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت مطرح کرد:
عدم حیات جشنواره یعنی شکست نگاه مقاومت در سینما
نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور محمد خزاعی دبیرجشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی صبح امروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
به گزارش امتیاز؛ در ابتدای این نشست یزدان عشیری با اشاره به اینکه جشنواره فیلم مقاومت نام آشنایی برای رسانه ها است، بیان کرد: این روزها ما زخم زهر و کینه دشمنان را در بخشی از پیکره وطن مان اهواز شاهد بودیم و همانطور که مستحضر هستید این جشنواره روایت دردها و ایثارگری هایی است که سرزمین ما در قالب سینما در جهان اسلام روایت و احیا می کند. من به عنوان منتقد سینما معتقدم جشنواره فیلم مقاومت می تواند فراتر از یک جشنواره و فستیوال سینمایی باشد چرا که سایر رویدادهای فرهنگی مرتبط معمولا در این زمینه محدودیت هایی دارند. امیدواریم با همراهی نهاد های مختلف و مهروزی دستگاه های دلسوز شاهد برگزاری این جشنواره سینمایی در مقیاس وسیع باشیم و مفهوم مقاومت همواره ماندگار شود تا آثاری به یادگار از دوران دفاع مقدس که نوستالژی همه ما هست زنده بماند.
در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره پانزدهمین جشنواره بین الملیلی فیلم مقاومت اظهار کرد: پیش از ورود به بحث اطلاع رسانی لازم است تاریخچه ای از دوران گذشته بگویم. جشنواره ای که از لحاظ ماهیت، هویت و مانیفست اهمیت دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. این جشنواره از سال 62 در بحبوحه روزهای جنگ بچه های دلسوزی را داشت که دور هم جمع شدند و فضایی با عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس را برپا کردند تا آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تولید و مورد حمایت قرار بگیرد. نکته حائز اهمیت این که ما در دوران انقلاب به این مهم رسیدیم و موضوعاتی که در این 15 دوره مورد توجه قرار گرفته است از لحاظ هدف گذاری کاملا هویدا و روشن است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 14 دوره از این رویداد سینمایی برگزار شده است؛ افزود: امسال به دلیل همزمانی ایام محرم با جشنواره زمان برگزاری را برای چند دوره به آذر ماه موکول کردیم. ضمن اینکه در سراسر دنیا هر ساله جشنواره های زیادی با رویکردهای شبیه به ما برگزار می شود که غالبا توجه شان بر فلسطین، اشغالگری و مقاومت است اما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این رویدادها در عین داشتن قالب مشخص و طرفداری از بحث مقاومت؛ به آثاری ضریب می دهند که با رویکرد جشنواره مقاومت همخوانی ندارند. بالغ بر 10 هزار جشنواره برگزار میشود که 14 تای آن به نوعی با مضامین ما همخوانی دارند اما اکثرشان جریان ضدصهیونیستی و فلسطین در دستور کار قرار داده اند.
خزاعی گفت: از این تعدادی که رویکردشان با ما همسو است 3 جشنواره تعطیل شدند و 9 رویداد دیگر باقی ماندند اما آنچه برای ما اهمیت دارد اینکه جشنواره ای با این نگاه، گستردگی و سطح کیفی در خاورمیانه و آسیا نداریم و در دنیا هم بیشتر رویکردشان متفاوت از آثار نمایش داده شده ماست چرا که تلاش دارند بین اسراییل و فلسطین رابطه مسالمت آمیز نشان دهند و به همین خاطر غالبا به بحث آداب و رسوم و سنت ها می پردازند و نگاه استراتژیک در سینمای شان کمتر به چشم می خورد. اگرچه ما از نظر شرایط برگزاری که بیشتر به بحث مالی مربوط می شود در شرایط خوبی نیستیم اما تمام تلاش مان این است که به هر طریقی شده نگذاریم این جشنواره تعطیل شود چرا که ادامه نداشتن حیات سینمای مقاومت یعنی پذیرش شکست فیلم مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما.
سهم فروش سینمای دفاع مقدس در شش ماهه نخست 35 میلیارد تومان
وی اشاره کرد: فروش خوب سینمای مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در نیمه اول سال خیلی خوب بود و علی رغم اینکه بیان می کنند از این ژانر استقبال نمی شود اما آمار نشان می دهد از 147 میلیارد فروش نیمه اول سال 35 میلیارد به این آثار اختصاص دارد که 25 درصد سهم سینما را شامل می شود. ضمن اینکه فراموش نکنیم از 100 فیلم تولید شده در سینمای ایران کمتر از 10 اثر به این ژانر تعلق دارد بنابراین این رقم فروش، کاملا قابل توجه است.
خزاعی درباره بخش های مختلف این جشنواره نیز عنوان کرد: در بخش مسابقه ملی؛ جشنواره در بخش های مستند، سینمایی و کوتاه فعالیت می کند در بین الملل نیز بخش های مستند ، کوتاه و سینمایی را خواهیم داشت و در کنار این ها بخش جنبی و پژوهشی لحاظ شده است که در حیطه رقابت قرار نمی گیرد. در مجموع 11 بخش رقابتی داریم و 8 بخش جنبی و پژوهشی . ضمن اینکه در بخش سینمای ایران دوره های پیش انیمیشن، نماهنگ و ... را داشتیم که امسال به دلیل مسایل مالی حذف شدند.
تولید 123 فیلم در بخش جلوه گاه نور طی سه دوره
محمد خزاعی در ادامه اشاره کرد: برنامه های طراحی شده در آستانه 40 سالگی، بخش «جلوه گاه نور» است که هرسال برگزار می شود. در دوره یازدهم موضوع شهدای ترور، دوره سیزدهم والدین شان مورد توجه ما بودند که به خاطر مساعدت اقتصادی توانستیم 123 اثر در این زمینه تولید کنیم اما متاسفانه امسال چنین شرایطی را نخواهیم داشت. بخش دیگر «40 شاهد» است که در آن قرار است بهترین آثار 40 ساله انقلاب و دفاع مقدس توسط مردم انتخاب شود. این بخش با همکاری شبکه 3 سیما از اول آبان ماه روی سایت جشنواره بارگذاری شده و مردم می توانند بهترین فیلم، کارگردان و نویسنده را انتخاب کنند تا در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه اعلام شود. در بخش بین الملل سینمایی و مستند 906 اثر متقاضی از 73 کشور حاضر شده اند که نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشتیم و این نشان می دهد جایگاه مان در منطقه و بین فیلمسازان تثبیت شده است در واقع جشنواره مقاومت پایگاهی برای عرصه فیلمسازی است.
تربیت و آموزش 270 فیمساز در منطقه
وی ادامه داد: نروژ، آلمان، ترکیه، کره، انگلیس، لبنان، عراق ... برخی از کشورهایی هستند که در این دوره آثارشان به دبیرخانه ارسال شده است. بحث آموزشی یکی از مهمترین بخش های دوران پیشین جشنواره بود که در حوزه بین الملل فیلمسازان انقلابی شناسایی می شدند و برای شان کلاس های آموزشی تدارک دیده می شد تاکنون 270 هنرجو از این کلاس ها بیرون آمده اند و برخی از انها فعالیت های جدی سینمایی خود را دنبال کرده اند. از طرف دیگر اعزام مربی و استاد به برخی کشورها را داشتیم و برای هنرجویان دوره های متعددی توسط فیلمسازان مجرب ایرانی برگزار کردیم اما متاسفانه امسال این بخش را نخواهیم داشت.
خزاعی گفت: بخش عماد مغنیه از بخش های ثابت سال های پیش است که به موضوع داعش و مدافعان حرم می پردازد و خانواده شهید مغنیه امسال هم در اختتامیه حضور دارند و به برندگان جایزه می دهند و خوشبختانه این بخش بازتاب بسیاری دارد. در کنار همه این بخش ها ما هفته های فیلم مقاومت را داشتیم که تا کنون در 12 کشور برگزار شده است و بالغ بر 47 فیلم را اکران کرده ایم. در چنین شرایطی می گویند فیلم های انقلاب و دفاع مقدس استقبال نمی شود در صورتی که شاهدیم هر زمان فرصتی فراهم شد این فیلم ها به خوبی دیده شدند و ما هم از اینکه آثار مان به دیگر کشورها ارسال و مورد توجه واقع شود کوتاهی نخواهیم کرد. از طرفی مقام معظم رهبری بیان کردند که هر آنچه به صورت فیلم و مکتوب از این ژانر وجود دارد ترجمه شود و در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد. ما نباید کاری کنیم که زمین بازی از ما گرفته شود. باید با کمک نهادهای مرتبط جریان این فرایند درست شکل بگیرد. بخش خصوصی توان حضور بین الملل ندارد اما نهادهای دولتی و سازمان های مرتبط می توانند آیین نامه تدوین کنند تا از این آثار به درستی حمایت شود. امسال هم تلاش می کنیم هفته های فیلم در یکی دو کشور برگزار کنیم.
خزاعی در پایان گفت: بودجه مصوب ما در سال گذشته 3 میلیارد بود امسال با افزایش تورم به یک و نیم میلیارد کاهش پیدا کرد اما با تلاش انجمن سینمای دفاع مقدس، بنیاد روایت، سازمان بسیج و سازمان سینمایی مجموعه بودجه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان به این رویداد تخصیص یافت و ما در هر شرایطی این جشنواره را نه در یک شب بلکه به صورت جشنواره برگزار می کنیم چراکه کارکرد فرهنگی و تاثیراتش برای ما حائز اهمیت است.
مقاومت، جشنواره ای که صهیونیست ها را عصبانی می کند
در ادامه عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت به موضوع داوری رسانه ها در جشنواره پرداخت و عنوان کرد: طرح داوری دوستان رسانه را امسال برای اولین بار پیشنهاد دادیم که امیدواریم در ایام برگزاری محقق شود.
وی با بیان اینکه تفاوت جشنواره مقاومت با ده ها جشنواره سینمایی که در کشور برگزار می شود اینت است که این جشنواره صهیونیست ها را عصبانی و خشمگین می کند.
به گفته وی، یکی از مهم ترین تفاوت جشنواره مقاومت با جشنواره های رنگارنگ کشور این است که در این جشنواره تعدادی از میدران به صورت افتخاری و دلی همکاری می کنند.
تنها 12 جشنواره فیلم با موضوع فلسطین
خزاعی با بیان اینکه جشنوارههای با رنگ و بوی مقاومت، عمدتاً بر محوریت فلسطین معنا مییابند. اضافه کرد: در یک بررسی مشخص شد که در کل جهان تنها 12 جشنواره فیلم با موضوع فلسطین وجود داشتهاند که از این میان 3 جشنواره در طول زمان تعطیل، و 9 جشنواره همچنان ادامه دارند. این در حالی است که در جهان هیچ جشنواره فیلمی وجود ندارد که حوزه مقاومت را به گستردگی جشنواره فیلم مقاومت تعریف کرده باشد و بتواند با تبادلات فرهنگی با فیلمسازان دیگر نقاط جهان، زمینه گفتگوی بین المللی حوزه مقاومت را فراهم نماید.
از سوی دیگر بررسی جشنوارههای با موضوعات حوزه مقاومت نشان میدهند که آثار پذیرفته شده در جشنواره بینالمللی مقاومت از نظر کیفی از سطح بسیار بالاتری نسبت به آثار پذیرفته شده در جشنوارههای مشابه دارد.
نگاه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت که علاوه بر ترویج صلح و بازنمایی درد و رنج انسانی به دنبال بزرگ نمودن ثمرات گران سنگ مقاومت علیه ظلم است، گوهری است که تقریباً در هیچ کدام از جشنوارههای فیلم دنیا یافت نمیگردد. غلبه نگاه پاسیفیسیتی که به بهانه ترویج صلح و اتخاذ رویکرد ضد جنگ، در عمل اشغالگری و سرکوب و ظلم را میپذیرند، آفت جدی جشنوارههای ضد جنگ است که جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به خوبی آن نگاه را از نظام ارزشگذاری خود خارج نموده است. گزافه نیست اگر بگوییم ادامه نداشتن حیات جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، یعنی پذیرش شکست نگاه مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما.
نمایشگاه آثار عباس معیری پس از ٤١ سال در تهران
این روزها نمایشگاه «آثار و زندگینامه عباس معیری»، نقاش شناخته شده مقیم پاربس در گالری شیرین برپاست.
به گزارش امتیاز؛ این اولین نمایشگاه انفرادی عباس معیری پس از ٤١ سال در تهران است که مروری ست بر آثار این هنرمند شامل مجسمه، طراحی، نقاشی، نگارگری و اسناد و تصاویری از فعالیت های ایشان در سینما و تئاتر روشنفکری سالهای ٤٠ و ٥٠.
آثار عباس معیری گویای ایرانی بودن اوست. وی برای بیان این وجود ایرانی، ابزارهای متفاوتی را در اختیار گرفته است. با نگاهی به بیوگرافی هنرمند درمی یابیم نقاشی رسانهی اصلی اوست، ولی او به نقاشی بسنده نمیکند. گاهی اوقات شعر و سازش را به مدد میگیرد و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی.
در این نمایشگاه که به کوشش انجمن فرانسوی بادگیر در گالری «شیرین» برپا شده، ٥١ اثر از دوره های مختلف نقاشی عباس معیری به نمایش در آمده است. قدیمی ترین اثر به سال ١٣٣٩ و متأخرین آن به سال ١٣٩٥ توسط هنرمند امضا شده است. طبقه همکف گالری شیرین با ارائه اسناد و تصاویر و ١٤ اثر، سعی به معرفی زندگینامه و بخشی کوچکی از فعالیت های هنری ایشان - از دوران نوجوانی در ایران تا به امروز که هنرمند شناخته شده ای در فرانسه است - اختصاص داده شده است. در طبقه دوم ٣٧ اثر از دوره های مختلف هنر آفرینی ایشان ارائه شده است.
بخشی از این آثار از مجموعه داران ایرانی و فرانسوی برای نمایش در این نمایشگاه به امانت گرفته شده است و بخش دیگر توسط هنرمند به نمایش گذاشته است.
این نمایشگاه که نتیجه دو سال فعالیت انجمن بادگیر در پاریس و همکاری گالری شیرین در تهران است، جمعه ٦ مهر افتتاح شد و تا ١٨ مهر برقرار خواهد بود. در روز افتتاحیه عباس معیری از طریق اسکایپ در سالن حضور داشت و با هنرمندان و هنردوستان صحبت می کرد.
مدیرعامل خانه موسیقی :
باید آثار استانداردتری به مردم ارایه شود
مدیرعامل خانه موسیقی تاکید کرد آماده همراهی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد است تا نظارت بر کیفیت آثار موسیقایی که مجوز رسمی می گیرند، تقویت شود و آثار استانداردتری به مردم ارایه شود .حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره وظایف نظارتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سال های اخیر بیش از حد تساهل و تسامح صورت گرفته است؛ منظورم در حوزه سانسور نیست زیرا اساسا با سانسور مخالفم بلکه منظورم در حوزه کیفیت آثار حوزه موسیقی است.
وی ادامه داد: همان گونه که وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است و باید ناظر بهداشتی اماکنی چون رستوران ها به جهت تایید کیفیت و استاندارد بهداشتی باشد و برای یک مکان فروش مواد غذایی پروانه بهداشت صادر کند، دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم وظیفه مشابهی دارد و نباید یک قطعه، آلبوم و کنسرت با هر کیفیتی عرضه شود. گرچه همه می توانند آثارشان را در فضای مجازی منتشر کنند اما وقتی مهر استاندارد و تایید یک نهاد رسمی روی آن زده می شود، مردم به آن اعتماد می کنند.
نوربخش با توضیح مثال خود درباره سلامت غذایی بیان کرد: هرکسی می تواند بدون مجوز در گوشه خیابان مواد غذایی بفروشد و مردم هم خودشان مسئولند که این محصول را بخورند یا نخورند و اگر مسموم شوند مسئول خودشان هستند زیرا روی این محصول مهر تاییدی زده نشده است.
این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه وظیفه نظارتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه کیفیت وظیفه ای خطیر است، گفت: وقتی شوراهایی به نام شعر و موسیقی در دفتر موسیقی وجود دارد و بر آثار مهر تایید می زنند مردم با این پیش فرض که آن موسیقی مورد تایید قرار گرفته آن را به عنوان اثر استاندارد گوش می دهند پس شورای موسیقی و شورای شعر دکوری نیستند. اصلا مگر می شود هر کسی هر شعری را به خورد مردم بدهد؟ همین چیزهاست که ذائقه و گوش شنیداری مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
نوربخش افزود: متاسفانه موسیقی استاندارد و باکیفیت برای مردم غریبه شده است. چرا امروز ساز و آواز برای مردم غریبه شده است؟ چرا مردم دیگر حوصله شنیدن غزل های حافظ و سعدی را ندارند؟ من می گویم برای اینکه هر محصول بی کیفیتی مهر تایید دریافت کرده و با مجوز به مخاطبان ارایه شده است. من چندی پیش هم به آقای ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد عرض کردم که در این شرایط نه ایشان و نه دفتر موسیقی مقصر نیستند بلکه این روندی است که طی سال های گذشته ایجاد شده ولی امروز ضرورت دارد که دفتر موسیقی با جدیت روی این مساله کار کرده و از هیچ فرافکنی، حاشیه و هجمه ای هم نهراسد.
مدیرعامل خانه موسیقی در پایان تاکید کرد: من به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی و البته خانه موسیقی به عنوان یک نهاد تخصصی و صنفی در حوزه موسیقی قطعا پشتیبان اصلاح این روند هستیم و فکر کنم اهالی موسیقی هم روی این موضوع استانداردسازی و رفتن به سمت کیفیت اتفاق نظر داشته باشند. ما باید جلوی این هرج و مرج فرهنگی را بگیریم.
اخبار
در سلسله نشستهای قرآن راه زندگی برگزار میشود
نقش عوامل معنوی در ازدیاد روزی
کانون قرآن و عترت فرهنگسرای تهران سلسله نشست های قرآن راه زندگی را با موضوع نقش عوامل معنوی در ازدیاد رزق و روزی درو با حضور سرکار خانم نیلچی زاده مدرس دانشگاه برگزار می کند
به گزارش امتیاز؛ سلسله نشست های قران راه زندگی « با حضور سرکار خانم نیلچی زاده چهارشنبه 11 مهرساعت15 در سالن اجتماعات فرهنگسرای تهران برگزار میشود
در این جلسه بازخوانی و مروز ایات مورد تفسیردر جلسه با بهره گیری از نرم افزارهای قرانی و پخش ویدئوپروژکتور ، تفسیر و تحلیل آیات ،ارائه راهکارهای سبک زندگی قرانی ، باید ها ونباید ها و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان و مشاوره گروهی در مورد مسائل خانواده گفتگو میشود .
علاقمندان جهت شرکت دراین برنامه می توانند به فرهنگسرای تهران به نشانی : انتهای بزرگراه حکیم غرب سهراه دهکده المپیک خیابان ساحل، بوستان باغ مراجعه و تلفن 44143777و 44137060 تماس حاصل نمایند
«روتوش» موفق به کسب ۹ جایزه دیگر شد
فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری در ادامه حضورهای بینالمللی، در تازهترین موفقیتهای خود موفق به کسب ۹ جایزه دیگر شد.فیلم کوتاه «روتوش» در ادامه حضورهای بینالمللی جوایزی همچون بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره Wiz-Art اوکراین، بهترین فیلم کوتاه جشنواره و بهترین فیلم کوتاه از نگاه تماشاگران جشنواره ANONIMUL رومانی، بهترین فیلم مسابقه بینالملل جشنواره بنگالور هند، بهترین فیلم کوتاه جشنواره Kitzbuehel اتریش، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن جشنواره وراکروز مکزیک و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلمهای ایرانی دانشگاه برکلی آمریکا را از آن خود کرد.همچنین «روتوش» در ماه اکتبر و نوامبر ۱۵ حضور بینالمللی دیگر را تجربه خواهد کرد که اسامی این جشنوارهها عبارتند از: تتووا (مقدونیه)، راواک (مواداوی)، اورویتو (ایتالیا)، درانکن (آمریکا)، دوهوک (اقلیم کردستان عراق)، Shnit (سوییس)، کری (ایرلند)، اسگیله (آلمان)، ویلاسکا (اسپانیا)، لوبو (برزیل)، COURT EN SCÈNE (فرانسه)، زاراگوزا (اسپانیا)، آرتیلر (سوییس)، کینو فیلم منچستر (انگلستان)، کولچانگوآ (شیلی). با احتساب این جشنوارهها، روتوش تا امروز ۱۵۸ حضور بینالمللی را تجربه کرده است که در نوع خودش یک رکورد به حساب میآید.
جعفر گودرزیف دبیر جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی
جعفر گودرزی به عنوان دبیر دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی معرفی شد.جعفر گودرزی نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به عنوان دبیر دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب شد.با تصمیم شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جعفر گودرزی برای دومین سال پیاپی به عنوان دبیر دوازدهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب و معرفی شد.در این جشن، آکادمی داوری انجمن، برگزیدگان خود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر را معرفی میکند.دوازدهمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، آذر ماه سال جاری برگزار می شود. جعفر گودرزی از مدیران سینما و جشنواره های سینمایی و از پیشکسوتان حوزه رسانه و نقد است که سابقه دبیری و نایب رییسی انجمن را در دوره های مختلف در کارنامه خود دارد.
اخبار
برپایی ۲۰ تکیه در میدان امام حسین(ع) همزمان با دهه سوم محرم
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ از برپایی ۲۰ تکیه و اجرای سه برنامه ویژه در میدان امام حسین (ع) به مناسبت دهه سوم ماه محرم خبر داد.
به گزارش امتیاز، همزمان با ایام عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین (ع)، سید علیرضا فاطمیانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ و رییس فرهنگسرای عترت از اجرای ویژهبرنامههای «جلوه سوگ» در دهه سوم ماه محرم از ۷ تا ۱۸ مهر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در میدان امام حسین (ع) خبر داد و گفت: تکیههای فروش محصولات مرتبط با محرم، کتاب با موضوعات عاشورایی، چای روضه برای پذیرایی از شهروندان، عتبات عالیات، نمایش سهبعدی وقایع عاشورا، احسان و زیارت نیابتی، رفیق با ارائه مشاوره در حوزههای کودک و خانواده، انتفاضه کودکان فلسطینی امتداد کودکان عاشورای حسینی، روایت آزادگی با اجرای روایتگری وقایع کربلا و آفتاب در حجاب ویژه مسابقه زنان عاشورایی به همراه عکس یادگاری من حجاب را دوست دارم برخی از غرفههای میدان امام حسین (ع) هستند.
وی ادامه داد: تکیههای هنری، بصیرت با انجام فعالیت در حوزه مهدویت و شناساندن عرفانهای نوظهور به شهروندان، چهلمین سال انقلاب، نوگلان حسینی مداحی نوجوانان، در امتداد سرخ نمایشگاه آشنایی شهروندان با شهدای عاشورا، نصب چلچراغ شهدا در جوار مقبره شهدای گمنام، کودک، محفل مقتل، واجب فراموششده با هدف گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نمایشگاه عکس شهدای مدافع حرم دیگر غرفههایی است که در میدان امام حسین (ع) پذیرای شهروندان خواهد بود.
فاطمیانپور افزود: اجرای تئاتر میدانی با موضوع واقعه عاشورا، اجرای مراسم عزاداری سنتی بوشهریها همراه با سنج و دمامزنی و برگزاری مراسم زیارت عاشورا در جوار مقبره شهدای گمنام میدان امام حسین (ع) از جمله برنامههایی است که در دهه سوم ماه محرم اجرا میشود.
40بسته فرهنگی هنری در سبد دوره های پاییزی فرهنگسرای تهران
دوره های آموزشی پاییزی در رشته های مختلف فرهنگی و آموزشی درسنین مختلف آمده ثبت نام از علاقمندان است.
به گزارش امتیاز، بسته آموزشی پاییز در شاخه های متنوع هنرهای تجسمی ، هنرهای دستی و خانگی ، دوره های ویژه خردسالان ، دوره های قرآنی ، کلاس های ورزشی و زبان انگلیسی به علاقمندان ارایه می شود. بر اساس این گزارش بسته آموزشی هنرهای تجسمی با کلاس های طرا ی ، خوشنویسی و نقاشی رنگ و روغن و مدادرنگی، سیاه قلم ، تذهیب و مینیاتور زیر نظر مربیان مجرب در خانه فرهنگ امیرکبیر برگزار می شود.هم چنین دوره های آموزشی هنرهای دستی و خانگی شامل پتینه روی شیشه ، پتینه روی چوب ، ویترای ، کیف های چرمی و کفشهای چرمی ، تابلوهای سه بعدی و نماپروانه ، آشپزی ، شیرینی پزی ، دسر و پخت کیک های تولد ، سفره آرایی و ژله های سه بعدی و تزریقی پذیرای علاقمندان است.دوره های قرآنی ترم پاییز نیز شامل تجوید، احکام، حفظ، روخوانی، تفسیر، آموزش حروف الفبایی قرآن برای کودکان قبل از دبستان برگزار می شود.هم چنین کلاس های ویژه خردسالان و مهد و پیش دبستانی شامل کلبه شادی، کارگاه خلاقیت، زبان ، نقاشی، مهد قرآن و سفال پذیرای کودکان است.کلاس های رباتیک و آموزش ذهنی ریاضی (چرتکه) نیز برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز آماده ثبت نام از کودکان و نوجوانان علاقمند است.
چهار فیلم، نمایندگان ایران در مراسم آسیاپاسیفیک
«خانه سینما» چهار فیلم را در بخشهای فیلمهای بلند، کودک و مستند به عنوان نماینده ایران به دبیرخانه دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی کرد.مراسم دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک طبق اعلام «سینه ایران»؛« ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در بریسبان استرالیا برگزار خواهد شد و هم اکنون هیات انتخاب این جایزه در حال بازبینی ٢٦٨ فیلم از ٤٦ کشور منطقه بوده تا در روز ١٧ اکتبر ( ٢٥ مهر) نامزدهای پنج گانه رشتههای مختلف اعلام خواهند شد.
خانه سینما به سیاق سالهای گذشته به عنوان نماینده جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در ایران، ملزم به انتخاب و معرفی تنها چهار فیلم در گونههای مختلف بود که در نهایت هیات مدیره خانه سینما؛ فیلمهای «آستیگمات» ساخته مجید رضا مصطفوی را در بخش فیلمهای بلند سینمایی، «اردک لی» ساخته بهروز غریبپور را در بخش فیلمهای کودک و دو فیلم «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق کریمی و «در جستجوی فریده» ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی را در بخش مستند به دبیرخانه این رویداد سینمایی معرفی کرده است.
همچنین قرار است امسال برای نخستین بار جایزه بهترین موسیقی فیلم نیز به فهرست جوایز آسیاپاسیفیک اضافه شود. جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک از سه کانال سازمانهای ملی سینمایی نماینده خود در هر کشور، فیلمهای پیشنهادی اعضای هیات انتخاب و فیلمهای انتخابی دبیر این رویداد سینمایی، فیلمهای مختلف را دریافت میکند و پس از بررسی اولیه فیلمها، آثار منتخب اولیه خود را که امسال به ٢٦٨ عنوان رسیده، در اختیار هیات انتخاب جایزه گذاشته و این هیات 9 نفره فهرست پنج نامزد در هر رشته را اعلام و در نهایت هیات داوری، جایزههای هر بخش را تعیین و در روز ٨ آذر اعلام میکنند.»
سال گذشته و در دوره یازدهم دوره این رویداد فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاُف در شاخه بهترین فیلم بلند، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء»در شاخه بهترین بازیگر مرد و «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی هم در بخش بهترین فیلم بلند جوانان نامزد کسب جایزه از جوایز آسیاپاسیفیک بود و در نهایت نوید محمدزاده توانست جایزهی ویژه هیئت داوران این رویداد سینمایی را دریافت کند.همچنین با اعطای جایزهای ویژه، از دستاورد هنری عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران نیز تقدیر شد.
بنیاد رادی هفتادونهمین زادروز استاد اکبر رادی را تبریک گفت
هیات مدیره بنیاد رادی دهم مهرماه، هفتادونهمین زادروز استاد اکبر رادی را با انتشار پیامی تبریک گفت.متن پیام به شرح زیر است:
«دهم مهرماه سال ۱۳۱۸ اکبر رادی رشت را، ایران را و جهان نمایشنامه نویسیِ فارسی را به ظهور خود آراست. ۶۸ سال با نجابت و خلاقیت زیست و معصومانه و محترمانه هم آسمانی شد.
اکنون یازده سال است که ایران، اکبر رادی ندارد. یازده سال است که ادبیات نمایشی فارسی، یکی از قلل شامخ و استوار نویسندگی خود را در آسمانها میجوید و یازده سال است که دلتنگیِ حضورش در فضاهای هنری کشور بازتاب دارد. با این وجود، بیش از نیم قرن است که «حضور» پررنگ او را احساس میکنیم، و با دو دیده دیدیم که او «مرد نکونام» تئاتر ایران است که به اعتبار همین نکونامی و اجتهاد حضرت سعدی، «نمیرد هرگز».
امتداد حیات او را از این پس در خوانش و اجرای آثارش خواهیم دید و زادروز معنوی او را همواره پاس خواهیم داشت. تولد او، تولد نجابت و مهربانی است؛ آن چه جامعه ما بدان سخت محتاج است. درود بر او که آمدنش به تئاتر ایران بسیار افزود؛ و چون اویی را رفتن نیست.»
حمیده بانو عنقا (همسر رادی)، فریندخت زاهدی، آرش رادی، هادی مرزبان، فرامرز طالبی، بهروز محمودی بختیاری، شهرام کرمی و بهزاد صدیقی اعضای این هیات مدیره هستند.
زندهیاد اکبر رادی که به عنوان یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان ایران شناخته میشود، نگارش داستانهای بلند «افسانه دریا» و«مسخره» 1336، را در کارنامه کاری خود ثبت کرد.او پس از آن نمایشنامه «از دست رفته» (چاپ نشده) 1337، داستان «باران» و «جاده» مجله «اطلاعات جوانان»؛ 1338، داستان «سوءتفاهم» هفته نامه فردوسی؛ 1339، داستان «کوچه»1339 ، نمایشنامه «مسافران ومرگ در پاییز» چاپ در مجله «پیام نوین»1344 را به نگارش درآورد.
نمایشنامه «روزنه آبی» او در سال 1341 به کارگردانی «شاهین سرکیسیان» بر صحنه رفت و پس از آن فعالیت خود را با نوشتن نمایشنامههای «مرگ در پاییز» 1349 به کارگردانی «عباس جوانمرد» تهران، چاپ مجموعه داستان «جاده» 1349، نمایشنامهی «ارثیه ایرانی» 1347 ،نمایشنامه «افول»1343، نمایشنامه «صیادان» و از دیگر نمایشنامههای او میتوان از «لبخند باشکوه آقای گیل»، «در مه بخوان»، «آهسته با گل سرخ»، «منجی در صبح نمناک»، «هاملت با سالاد فصل»، «آمیز قلمدون»، «شب روی سنگفرش خیس»،«آهنگهای شکلاتی»، «پایین گذر سقاخانه»، «خانمچه و مهتابی» و... ادامه داد.اکبر رادی 5 دی ماه سال 86 بر اثر عوارض ناشی سرطان از دنیا رفت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3889/15379/56627
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3889/15379/56628
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3889/15379/56629
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3889/15379/56630
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3889/15379/56631
|
عناوین این صفحه
- عدم حیات جشنواره یعنی شکست نگاه مقاومت در سینما
- نمایشگاه آثار عباس معیری پس از ٤١ سال در تهران
- باید آثار استانداردتری به مردم ارایه شود
- اخبار
- اخبار