|
رییس سازمان صدا و سیما در دیدار با معاون رییس جمهور ترکمنستان :
برای ساخت سریال تلویزیونی مشترک آماده ایم
رییس سازمان صدا و سیما در دیدار با معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه تاکید کرد :برای ساخت سریال های تلویزیونی مشترک آمادگی کامل داریم تا با محور «مشترکات فرهنگی» ، تولیدات موثری داشته باشیم.
به گزارش امتیاز؛ دکتر علی عسکری در دیدار خانم بهارگل عبدی وا به گنجینه اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره و تصریح کرد :چه شخصیت های بزرگی که ایرانی هستند و ترکمن هم هستند مثل ابوسعید ابوالخیر که در ایران شهرت فراوان دارد و مقبره اش هم اینجاست یا مختوم قلی خان که یکی از استوانه های هویتی ترکمنستان است و اشعار او آوازه فراوانی دارد و بسیار عمیق و متعالی است اینها و صدها نمونه دیگر مثل اینها می توانند دست مایه کارهای فرهنگی و هنری مشترک بسیاری باشد.
رییس رسانه ملی تولید فیلم های تلویزیونی ، سینمایی و مستند را از دیگر راههای تقویت تعاملات فرهنگی دانست و تصریح کرد :صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب خود در همه زمینه ها از فنی گرفته تا تولید فیلم و سریال را در اختیار کشور دوست و همسایه ترکمنستان قرار دهد.
وی افزود :ما می توانیم در دانشگاه صدا وسیما هم برای نیروی انسانی شماره دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار کنیم تا نیروی متخصص در همه زمینه ها داشته باشید.
رییس سازمان صدا و سیما به جنگ رسانه ای نظام سلطه علیه فرهنگ منطقه اشاره و تاکید کرد :درست است که کار توسعه و تقویت اقتصاد مهم است اما مهم تر از آن در شرایط کنونی کار فرهنگی و رسانه ای خوب و موثر است که قطعا با همکاری های منطقه ای و از سوی کشورهای با فرهنگ مشترک به نتیجه خواهد رسید.
رییس سازمان صدا و سیما در پایان از تلاش های خانم عبدی وا برای برگزاری موفق پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ای بی یو ) قدردانی کرد.
معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه نیز در این دیدار با تشکر از پیشنهادات موثر دکتر علی عسکری گفت :ما در اینجا دانشکده فرهنگ و رسانه را داریم و می توانیم از میان دانشجویان، برگزیدگان را برای دوره های مختلف به دانشگاه صدا و سیمای ایران اعزام کنیم و این پیشنهاد بسیار خوبی است.
خانم بهارگل عبدی وا همکاری تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ و رسانه را مهم توصیف کرد و افزود:باید هرچه زودتر همکاری های مشترک در این زمینه را آغاز کنیم و برنامه ریزی دقیقی برای ترتیبات آن داشته باشیم .
وی سابقه تاریخی همکاری های دو کشور را بسیار عمیق خواند و تاکید کرد :زمینه های همکاری بسیار است و ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم.
دالایی، نقویان، نورانی پور، صدری و یزدان پناه؛
معرفی هیات انتخاب فیلمهای مستند جشنواره بینالمللی مقاومت
اسامی هیأت انتخاب فیلمهای مستند جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اعلام شد.
به گزارش امتیاز؛ اسامی اعضای هیأت انتخاب فیلمهای مستند پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به این ترتیب اعلام شد: مصطفی دالایی، مهدی نقویان، بهروز نورانی پور، محمد صدری و زهره یزدان پناه قره تپه.
بر پایه این خبر، این هیات قرار است بیش از 300 عنوان مستند رسیده به این دوره جشنواره بینالمللی مقاومت را برای حضور در مرحله مسابقه ارزیابی و انتخاب کنند.
محمد صدری، از کارشناسان، تهیه کنندگان و مدیران سینما و تلویزیون است. وی همچنین، عضویت در هیاتهای انتخاب و داوری جشنوارههای مختلف سینمایی و تلویزیونی از جمله جشنوارههای: سیما، فجر، سینما حقیقت، مقاومت، تسنیم، روستا، عذرا، چهلچراغ، فیلم رضوی، فیلم شهر و جایزه بزرگ شهید آوینی و ...بوده است.
مهدی نقویان، متولد1361 بابل، کارشناسی_کارگردانی، فارغ التحصیل کارگردانی از دانشکده صدا و سیما، کارگردانی مستندهای: رمز و راز ملکه، برادران، خارج از دید، در برابر طوفان، بازی، ارثیه پدری، بیوگرافی، محمدرضا شاه از پادشاهی تا مرگ، حضور در جشنوارههای: حقیقتف مقاومت، فجر، عمار، رشد.
مصطفی دالایی متولد 1338 تهران دارای مدرک کارشناسی فیلمسازی با گرایش فیلم برداری از دانشکده صدا و سیما است. وی تاکنون مستندهایی از جمله هفت قصه از بلوچستان ، امام فراسوی مرزهای، مجموعه برنامههای پرتو حسن ، ناز تو نیاز ما و ... را کارگردانی کرده است .
یزدان پناه متولد 1342 تهران، کارشناس تاریخ و کارشناس ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر، بیش از دو دهه فعالیت در آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه و کارشناسی در مراکز مختلف علمی پژوهشی، فرهنگی ادبی، سینمایی و مطبوعات. وی عضو انجمن قلم ایران، دبیر فرهنگی و دبیر تحریریه مجله سروش نوجوان، مدرس دورههای مختلف ادبیات داستانی و مدیریت جلسات نقد در این زمینه، داور دورههای مختلف مسابقات و جشنوارههای ادبیات داستانی در سطح کشور، عضو شورای هنری ادبی دفتر امور زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و ... نیز بوده است.
بهروز نورانیپور از مستندسازان موفق کشور است. مستند «A157» از این مستندساز جوان در فستوالهای مختلف داخلی و خارجی درخشیده است. سیمرغ بهترین مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بهترین مستند جشنواره بینالمللی واچ داکز لهستان، جایزه ویژه هییت داوران در بخش بینالملل جشنواره سینما حقیقت، جایزه «بهترین تحقیق و پژوهش» در نهمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دینی رویش از جمله جوایز این مستند است. وی علاوه بر این اثر، مستندهایی چون: «خدا اشتباه نمیکند، مستند زندگی زیر پوست من، مستند جنایت در سکوت، سفیران کوچک، آخرین آرزو ، تلنگری در خاموشی، ایستاده بمیر، میعاد در لجن، دلتای صلح، ملاقات به سبک ایرانی، اینجا برفها آب نمیشوند، مجموعه مستندهای ساز دهنی، رمضان ایرانی، من ایرانی» و ... را در کارنامه دارد.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مشارکت دستگاههای مختلف فرهنگی و اجتماعی 5 تا 10 آذر ماه سال جاری به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار میشود.
رئیس انجمن سینماداران : تنها صنفی هستیم که اکنون پاسخگوی نیازهای مردم است
۱۵۴ سالن سینما در شهر تهران
رئیس انجمن سینماداران در روز تهران با اشاره به 154 سالن سینمای موجود در تهران،تقاضا کرد که به سالنهای قدیمی شهر نیز توجه شود، آنها به پیرایشهای جدید نیاز دارند.احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران به مناسبت «روز تهران» (شنبه ۱۴ مهر ماه) برای تشکر از نیم بها شدن بلیت سینماها در این روز، به مجموعه فرهنگی هنری «سینما ایران» رفت.در جریان این بازدید، او صحبتهایی با چند تن از سینماداران داشت و اشرفی رئیس انجمن سینماداران، توضیحاتی درباره وضعیت سینماها در گذشته و امروز داشت.به گفته اشرفی رئیس انجمن صنفی سینمادارن؛ امروزه ۱۵۴ سالن سینما در شهر تهران وجود دارد و پروژههای زیادی اکنون در حال فعالیت هستند تا رویکرد ساخت سالنها بهتر شود چون تنها صنفی هستیم که اکنون پاسخگوی نیازهای مردم است.
وی استقبال بیشتر مردم در طول چند سال گذشته از سینما را به دلیل کیفیت خوب فیلمها دانست و افزود: امروز کارگردانان و تهیه کنندگان سینما به کیفیت فیلمها یا سینماهایی که در آنها هر فیلم نمایش داده میشود نیز توجه میکنند. از سوی دیگر مدیران سالنها هم دورههای مخصوص میبینند.اشرفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شرایط کنونی قیمت بلیتهای سینما پایین است؛ بلیتها براساس درجهبندی سالنهای سینما تعیین میشوند. سینماهای مدرن ۱۵ هزار تومان، سینماهای ممتاز ۱۲ هزار تومان و سینماهای درجه یک ۱۰ هزار تومان تعیین شدهاند.او در پاسخ به این پرسش که استقبال از کدام سینماها بیشتر است؟ گفت: معمولا پردیسهایی که ساخته و سیستمشان به روز میشود مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند و همچنین از نظر تجهیزات؛ سیستم تخلیه سرمایش و گرمایش، بهترین کیفیت را دارند.
وی با اشاره به اینکه درصد زیادی از سینماهای خیابان لاله زار و برخی سینماهای خیابان جمهوری از فهرست خارج شدهاند گفت: اکنون تقاضا داریم به سالنهای قدیمی شهر نیز توجه شود. آنها به پیرایشهای جدید نیاز دارند. باید سرمایه گذاران خوب وارد کار شوند تا بتوانیم این سینماها را نیز به درجه مطلوبی برسانیم.رئیس انجمن سینماداران گفت: سینماها در کشور به رویکرد و نگاه جدید نیاز دارند و از سوی دیگر باید برای تکمیل این پروژهها بودجههای مخصوص در نظر بگیرند.وی در مورد ساعت کار سینماها بخصوص سانسهای ویژه از وجود برخی مشکلات با نیروی انتظامی خبر داد.
احمد مسجدجامعی نیز با اشاره به پاساژهای مدرنی که در آنها سالنهای سینما تعبیه شدهاند گفت: به این پاساژها مشتریان ویژه تعلق میگیرد که آنها به ایجاد سالنهای سینما تمایل دارند، در واقع مخاطب دنبال تشخص و شرایط خوب است. این طور نیست که همیشه کالای تجاری بیش از کالای فرهنگی مدنظر باشد.او افزود: اگر دهه فجر و سینماها نباشند و جشنوارههایی مانند جشنواره فجر در طول سال برگزار نشوند در واقع سینماها مُردهاند.این عضو شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر به وضعیت بینالمللی سینمای ایران نیز افتخار میکنیم.
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در سخنانی با اشاره به استقبال بیشتر مردم در طول پنج سال گذشته از سینماها گفت: معتقدم باید به تهیه کنندگان و کارگردانان سینما، سفارش ساخت فیلمهایی با موضوع تکدیگری و حاشیههای شهر تهران داد تا وضعیت آنها نیز بیشتر مدنظر قرار گیرد.مسجدجامعی نیز با اشاره به ۱۶ مهر روز کودک گفت: بهتر است در فیلمهای در دست ساخت سینما نیز به این روز و به این موضوع بیشتر توجه شود؛ در واقع سینما نیاز دارد تا ژانر اجتماعی و شهری در آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این بازدید احمد مسجدجامعی پرس و جویی درباره تعداد سالنهای سینما در دوران قبل انقلاب و بعد از انقلاب کرد که به وی اینطور پاسخ داده شد «نخستین سینمای تهران در سال ۴۷ در چهارراه استانبول و در زمانی که فیلم «غروب بت پرستان» را روی پرده داشت، آتش گرفت. (این سینما در سال ۳۵ ساخته شده بود.) در سال ۱۳۳۱ یازده سینمای درجه یک و ۲۸ سینمای درجه دو و سه در ایران وجود داشت که این تعداد در سال ۳۵ به ۳۹ سینما رسید اما هنوز هیچ سینمای ممتازی در کشور نبود. »در بخش دیگری از صحبتهای بین مسجدجامعی و سینماگران به این نکته تاکید شد که در دهه ۳۰؛ سینماهای کشور ۴۰ درصد از شهرداریها، عوارض میگرفتند.
ژروم بارون : نگاه کیارستمی جهانی و متفاوت است
ژروم بارون معتقد است اگر فیلمسازهای ایرانی قصد دارند موفق شوند، نباید از آثار عباس کیارستمی، امیر نادری، بهرام بیضایی و اصغر فرهادی کپی کنند.ژروم بارون دبیر جشنواره فیلم نانت درباره تفاوت ساختاری جشنواره نانت با جشنوارههای سینمایی ایران گفت: بارها به ایران آمدم، اما با جشنوارههای سینمایی ایران آشنایی زیادی ندارم.وی در مورد جشنواره نانت افزود: جشنواره فیلم نانت در یک شهر کوچک در فرانسه برگزار میشود، اما شهرت زیادی دارد. جشنواره فیلم نانت در میان ۴۵۰ جشنواره سینمایی در کشور فرانسه به دنبال کشف سینماهای جدید در جهان است و ما میخواهیم در آن تصویر بزرگی از کل جهان نشان دهیم.
بارون در مورد عباس کیارستمی و حضورش در جشنواره فیلم نانت توضیح داد: عباس کیارستمی در حالی در سال ۱۹۸۹ به جشنواره نانت آمد که از حضور حرفهای او در سینما سال ها میگذشت و به همین دلیل خیلی دیر در جشنواره ما شناخته شد. اکنون ما در حال شناخت فیلمهای قدیمی کیارستمی هستیم و این در حالی است که عباس کیارستمی ۲۰ سال قبل از آن کار میکرد و حرفهای بود. وقتی اولین فیلم او را دیدم ۱۸ ساله بودم و واقعاً شوک شدم، چون نگاه آن زمان کیارستمی در ایران خیلی جلوتر از ما بود. کیارستمی در فیلمهایش ترکیبی از عکاسی، فیلم، نقاشی و ادبیات استفاده میکرد که این نوع سبک کار، الان در سینمای جهان به کار گرفته میشود ولی او در زمان خود این ایده را عملی کرد.
وی در توضیح بیشتر گفت: هر قدر سعی میکردیم عباس کیارستمی را بشناسیم، همیشه چند مرحله جلوتر از ما بود و این موضوع به نگاه او برمیگشت. آدم باید خیلی هنرمند باشد که بتواند برای مثال یک زندگی شهری، روستایی و بینالمللی را تلفیق کند و فاصلهها را از بین ببرد که او این کار را میکرد. او میتوانست فیلمی بسازد که در عین مهربانی و صداقت روستایی، جلوههای زندگی رسمی شهری را نمایش دهد.بارون خاطرنشان کرد: در فرانسه جبهه چپگرا با کیارستمی موافق نیست در حالی که برخلاف آن چیزی که آنها فکر میکنند، نگاه کیارستمی جهانی و متفاوت است.
دبیر جشنواره فیلم نانت در بخش دیگری از گفتگو درباره بهبود رویکرد بینالمللی جشنوارههای سینمایی ایران گفت: در ابتدا، یک جشنواره باید هویت مشخصی داشته باشد تا بعد بتواند این هویت را به خارج از جشنواره انتقال دهد و هر چه جشنواره بزرگتر باشد، اتفاقاً ریسک رسیدن به موفقیت کمتر خواهد شد. برای مثال در جشنواره فیلم برلین ۴۵۰ فیلم به نمایش در میآید و همین تعداد زیاد سبب میشود همه فیلمها دیده نشوند و این موضوع به جشنواره لطمه وارد میکند. در نهایت چه فرد یا افرادی می توانند جشنواره برلین را ارزیابی کنند، من نمیدانم! چون هیچکس نمیتواند این همه فیلم را ببیند و ارزشگذاری کند.
وی بیان کرد: درست است هر کشوری باید یک جشنواره بزرگ داشته باشد، اما خیلی مهم است جشنوارههای کوچک دیگری نیز در آن کشور باشد تا بتوانند به جشنواره بزرگ کمک کنند. ایران هم کشور بزرگی است و برای بهبود عملکرد جشنوارهای بهتر است از این الگو تبعیت کند.
بارون درباره موفقیت بیشتر سینماگرهای ایرانی در جشنوارههای جهانی گفت: نمیتوان در این زمینه یک الگو ارایه کرد، اما الان خیلی از فیلمسازهای ایرانی به دلیل موفقیتهای اصغر فرهادی، فرم و محتوای این فیلمها را تکرار میکنند این در حالی است که در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و امیر نادری بر اساس ایده و تفکر خودشان فیلم ساختند و همین موضوع سبب تنوع سینمایی در آن دوران شد. اگر ایده و تفکر نو بین فیلمسازهای جوان ایرانی نیز دارای اهمیت شود، مسلماً موفقیتهای ایرانیها دوباره تکرار خواهد شد.
دبیر جشنواره فیلم نانت در پایان درباره موضوع رایت فیلمهای ایرانی و اینکه رعایت نکردن آن چقدر به سینمای ایران ضربه میزند، گفت: برای اینکه فیلمسازها بتوانند کارشان را ادامه دهند خیلی واجب است حتما اثرشان برای پخش شدن، خریداری و به آنها پول پرداخت شود و اگر این قانون اجرا شود به آنها در ادامه راه فیلمسازی کمک میکند.
اخبار
درخواست پروانه نمایش برای فیلم سینمایی «دینامیت»
مسعود اطیابی از درخواست پروانه نمایش برای فیلم سینمایی «دینامیت» و پایان مراحل فنی این پروژه سینمایی خبر داد.مسعود اطیابی تهیهکننده و کارگردان سینما با اشاره به جدیدترین ساختهاش با نام «دینامیت» گفت: به تازگی مراحل فنی فیلم سینمایی «دینامیت» به پایان رسیده است و برای دریافت پروانه نمایش درخواست دادهایم. وی با اعلام اینکه فیلمیران پخش این اثر سینمایی را برعهده دارد، بیان کرد: امیدوارم به زودی پروانه نمایش این پروژه صادر شود تا برنامه ریزی های لازم برای اکران این پروژه انجام شود.اطیابی در پایان درباره دیگر فعالیتهایش گفت: پروژههای مختلفی در دست دارم و در این وضعیت اقتصادی نمیتوان بیکار ماند. «دینامیت» که مضمون کمدی دارد، دومین همکاری مشترک اطیابی و ابراهیم عامریان تهیه کننده سینما، بعد از «تگزاس» است. از این فیلم خلاصه داستانی اعلام نشده است.پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی، میرطاهر مظلومی، امید روحانی، مجید شهریاری و زیبا کرمعلی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش میپردازند. عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: سید مسعود اطیابی، تهیهکننده: سید ابراهیم عامریان، مجری طرح: مریم رحیمی، نویسندگان: حمزه صالحی- شیما محمدبیگی، مدیر تولید: حمیدرضا اطیابی، مدیر فیلمبرداری: کوهیار کلاری، مدیر برنامهریزی و دستیار یک کارگردان: امیر علیازی، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: افسانه صمدزاده، مدیر صدابرداری: عباس رستگار پور، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، جانشین تولید: حمیدرضا اسماعیلی، مدیر تدارکات: یوسف آقایی، عکس: حسامالدین اطیابی.
«حلب: سکوت جنگ» در جشنواره مستند «ایدفا»
فیلم «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو و از تولیدات خانه مستند انقلاب به جشنواره مستند «ایدفا» می رود.فیلم «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو به بخش مسابقه جشنواره مستند «ایدفا» در آمستردام راه پیدا کرد.این مستند که روایتی شاعرانه از جنگ و ویرانی های آن و سکوت مرگبار شهر حلب به عنوان پر رونق ترین شهر سوریه در سال های نه چندان دور است، به مدت یک ماه در بحبوحه حضور نظامی داعش در حلب فیلمبرداری شده است. این جشنواره از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ آبان ماه در شهر آمستردام هلند برگزار می شود.«حلب: سکوت جنگ» از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است و مهدی مطهر تهیه کنندگی کار را بر عهده داشته است. تصویربرداری آن توسط ضیا حاتمی و تدوین آن نیز توسط سهراب خسروی انجام شده است.
«عصبانی نیستم!» وارد شبکه نمایش خانگی شد
نسخه بلو رِی فیلم «عصبانی نیستم!» ساخته رضا درمیشیان وارد شبکه نمایش خانگی شد.پس از انتشار نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» شرکت «هنراول» پخش کننده فیلم، نسخه بلو رِی فیلم را منتشر کرد. «عصبانی نیستم!»طی ماههای گذشته و بعد از پنج سال توقیف اکران شد و علی رغم سالنهای محدود به فروش سه و میلیارد و ششصد میلیون تومان، دست یافت و همزمان با روزهای آخر اکران در شبکه نمایش خانگی عرضه شد.به نظر می رسد دلیل انتشار توزیع و انتشار «عصبانی نیستم!»، همزمان با اکران فیلم، الخصوص در شهرستانها مشکلاتی است که در مسیر نمایش و قاچاق فیلم بوده است.«عصبانی نیستم!» با بازی باران کوثری، نوید محمدزاده و رضا بهبودی توسط موسسه «هنر اول» در شبکه نمایش خانگی عرضه شده و همزمان امکان دانلود قانونی آن در سایت «فیلیمو» فراهم است.علاقمندان جهت دریافت و تهیه این نسخه با کیفیت می توانند با دفتر هنراول شماره تلفن ٢٢٨٨٤١٤١ تماس حاصل کنند.
اخبار
در«جلسات کارتون تهران»
روند تولید انیمیشنهای منتخب جشنواره انسی 2017
بررسی میشود
دومین دوره«جلسات کارتون تهران» با نمایش و بررسی انیمیشنهای ایرانی پذیرفتهشده در جشنواره جهانی انسی 2018 در روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه در پلتفرم داربست برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، پلتفرم داربست با همکاری استودیو هورخش دومین دوره از «جلسات کارتون تهران» را با نمایش و بررسی انیمیشنهای ایرانی پذیرفتهشده در جشنواره جهانی انسی 2018؛ «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی، «روبی و جوجهها - مسافری از فضا» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی و «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر در روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه از ساعت 16 در پلتفرم داربست برگزار میکند.
گفتنی است مریم کشکولی نیا، رئیس هیئتمدیره آسیفا، از داوران جشنواره جهانی انسی 2017، کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه هم در بخشی از «جلسات کارتون تهران» به بازگویی تجربیات خودش از داوری در این جشنواره خواهد پرداخت.
اجرای «جلسات کارتون تهران» را کشکولی نیا و رهگذر بهطور مشترک بر عهدهدارند.
حضور در این جلسات آزاد و رایگان است و علاقهمندان میتوانند برای شرکت در این رویداد به در روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه از ساعت 16 الی 21 در پلتفرم داربست به نشانی تهران، بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا، پلاک 42، پلتفرم داربست حضور پیدا کنند.
نخستین دوره «جلسات کارتون تهران» با نمایش و بررسی روند تولید انیمیشنهای کوتاه «اکتسابات انتسابی»، «ایکی»، «پیشخدمت»، «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره»، «سوزن بان» و «قایم موشک» به مدت سه روز در شهریورماه 96 برگزار شد.
مرگ فیلمنامهنویس کمدی قبل از اکران آخرین اثرش
آدری ولز فیلمنامهنویس کمدی رمانتیک «زیر آفتاب توسکانی»، «جورج جنگل» و «نفرتی که تو میکاری» روز پنجشنبه ۴ اکتبر در سن ۵۸ سالگی درگذشت.
آدری ولز سینماگر آمریکایی که فیلمنامه فیلمهایی چون «زیر آفتاب توسکانی» (۲۰۰۳) و «نفرتی که تو میکاری» (۲۰۱۸) (این فیلم روز جمعه در آمریکا اکران شد) را نوشته بود روز پنجشنبه ۴ اکتبر بعد از یک مبارزه طولانی با بیماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت.ولز در سال ۱۹۶۰ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. او که بیشتر به خاطر خلق شخصیتهای زن قوی و پرجنب و جوش شناخته میشود. اولین فیلمنامه خود را برای فیلم «حقیقت درباره گربهها و سگها» (۱۹۹۶) به کارگردانی مایکل لمان نوشت.
پس از این فیلم وی فیلمنامه فیلمهایی چون «جورج جنگل» با بازی برندن فریزر، «بچه» با بازی بروس ویلیس، «زیر آفتاب توسکانی» با بازی دایان لین (در این فیلم کارگردان نیز بود) و «مایل هستید برقصیم؟»
با بازی ریچارد گِر را نوشت.برایان لارکی همسر آدری ولز در بیانیه پر احساسش از مبارزه شجاعانه پنج سال و نیمه این فیلمنامهنویس با بیماری سرطان گفت و اینکه آدری در طول مبارزهاش با بیماری سرطان هیچ گاه از زندگی کردن، کار کردن و مسافرت دست نکشید و هرگز شادی، امید به معجزه و خوشبینیاش را از دست نداد. لارکی در بخشی از بیانیهاش ولز را به عنوان یک مادر، همسر، دوست و هنرمند بیهمتا خواند.
«منوچهر طیاب» متقاضی شرکت در جشنواره سینماحقیقت
«منوچهر طیاب» با جدیدترین اثر مستند خود «لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» متقاضی شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد.
این فیلم مستندی از فعالیتهای پیگیر باستانشناسی و پژوهشی «عطا حسنپور سکوند» در استان لرستان و تألیفات او در ده سال گذشته است «.لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.
منوچهر طیاب دربارهی ساخت این مستند گفت: با توجه به فعالیتهای خستگیناپذیر باستانشناس جوانی چون عطا حسنپور، این فیلم مستند از نظر جمیع باستانشناسان و دوستداران فرهنگ کهن ایران، نه تنها جالب که سندی برای حفظ میراث فرهنگی ایران به ویژه لرستان و ناحیه زاگرس مرکزی محسوب میشود.
«لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت» مستندی گزارشی است که تولید آن یک سال به طول انجامیده و نسخه نهایی آن در مدت زمان 64 دقیقه آماده نمایش شده است.
عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: منوچهر طیاب، فیلمبرداران: ارسطو مداحیگیوی و محمد فرزانمنش، صدابردار: انوشیروان فاضلنژاد، صداگذار: سعید رضویان، تدوینگر: علیرضا رضویان، موسیقی: احمد پژمان و امیر نوروزی، انیماتور: مجتبی رضویان، نویسندگان گفتار متن: منوچهر طیاب و عطا حسنپور سکوند، گویندگان: محمد عبدالهی و عطا حسنپور سکوند، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت سینمای ایران متولد سال ۱۳۱۶ (81 ساله) در تهران، دانشآموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و کارگردانی سینما، تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین اتریش است. ساخت بیش از 100 فیلم مستند از جمله سفال، ریتم، مسجد جامع اصفهان، چهلستون، عالی قاپو، مسجد شیخ لطفالله، ایران سرزمین ادیان، معماری دوران صفوی، معماری اسلامی ایران، اصفهان هندسهای در مقیاس انسانی، معماری دورانهای سلجوقی، ایلخانی و تیموری، وانگه روانجهان گله کرد، همراه باد در دل تنهایی کویر، دریای پارس، زاگرس، گاهواره تمدنی کهن، البرز، نقاشی ایرانی، پروازی دور بر بالهای خیال، از مغرب به مشرق (سفر به سرزمین آفتاب) و دریافت جوایز متعدد داخلی و بینالمللی از جشنوارههایی چون برلین، وین و... از آثار و افتخارات او است.
حضور آثار ایرانی در جشنواره فیلم «مذهب امروز»
بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم «مذهب امروز» از ۱۲ مهرکار خود را در شهر ترنتو کشور ایتالیا آغاز کرد و تا روز ۱۱ اکتبر در این شهر برپاست.این جشنواره که از سال ١٩٩٧ به منظور برقراری فرهنگ صلح و گفتمان میان باورها، فرهنگ ها، عموم مردم و افراد، به سینما و مذاهب مختلف شروع به کار کرده و موضوع اصلی آن ارتباط بین اعتقادات و زندگی سنتی و بومی مردم سراسر دنیا است، امسال از میان ۴۵۰ فیلم ارسالی ۶۲ فیلم را از ۲۸ کشور جهان برای رقابت در جشنواره انتخاب کرده است.عامل تعیین کننده انتخاب فیلم ها در جشنواره امسال سازگاری و همخوانی با مضمون «نسل های جدید» است که به عنوان تم جشنواره انتخاب شده است.
امسال در بخش فیلم های داستانی جشنواره، ۱۳ فیلم از کشورهای ایتالیا، کانادا، بنگلادش، روسیه، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، بلژیک، کره جنوبی، هند و الجزایر حضور دارند.در بخش فیلم های مستند نیز ۲۴ فیلم از کشورهای ایتالیا، اندونزی، سوییس، لهستان، هند، استرالیا، مجارستان، بریتانیا، ایالات متحده امریکا، نروژ، اسپانیا، کرواسی، آلمان، ارمنستان، اوکراین، هلند، بوسنی هرزگویین، فلسطین، کانادا و بلژیک شرکت کرده اند.اما در بخش فیلم های کوتاه جشنواره امسال ۲۵ فیلم از کشورهای مختلف دنیا حضور یافته اند که سهم سینمای ایران در این بخش هفت فیلم است.
«باران آهسته میبارد» به کارگردانی سعید نجاتی، «فروزان» به کارگردانی میرعباس خسروی نژاد، «چند گره دورتر» به کارگردانی منصور فروزش، «پیدایش» به کارگردانی آبتین مظفری، «۶ بار انسان» به کارگردانی پوریا دایلر، «بازگشت» به کارگردانی شهریار پورسیدیان و «زنبوردار» به کارگردانی محمد طالبی، هفت فیلم کوتاه ایرانی حاضر در این بخش هستند.از دیگر کشورهای حاضر در این بخش می توان به صربستان، بریتانیا، لهستان، بنگلادش، ایالات متحده آمریکا، مکزیک، اسپانیا، عراق، ترکیه و آلمان اشاره کرد.جشنواره روز ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر ماه) به کار خود پایان می دهد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56753
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56754
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56755
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56756
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56757
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3892/15403/56758
|
عناوین این صفحه
- برای ساخت سریال تلویزیونی مشترک آماده ایم
- معرفی هیات انتخاب فیلمهای مستند جشنواره بینالمللی مقاومت
- ۱۵۴ سالن سینما در شهر تهران
- ژروم بارون : نگاه کیارستمی جهانی و متفاوت است
- اخبار
- اخبار