|
عدالت فرهنگی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونان و مدیران کل این وزارتخانه با رئیس و اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو گرد.در این دیدار که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برخی از معاونان و مدیران این وزارتخانه گزارشی از مجموعه فعالیت های خود در حوزه برگزاری جشنواره های فجر ارائه دادند.
به گزارش امتیاز؛ در ابتدای این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: مسیر قابل توجهی را در حوزه فرهنگ و هنر کشور پیش رو داریم که با همکاری و همفکری کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل و نحوه پیمودن آن تسهیل می شود.وی در ادامه گزارشی از مجموعه اقدامات این وزارتخانه در معاونت ها و بخش های مختلف آن ارائه داد.
صالحی گفت: اولین برنامه این وزارتخانه در این دوره از فعالیت خود تقویت ظرفیتهای مردمی و دسترسی های مردمی بود. هدف از این اقدام توجه به ظرفیت های مردمی و حداکثری شدن دسترسی های فرهنگی و شبکه توزیع است.وی در عین حال تصریح کرد: گذرهای فرهنگ و هنر یکی از این اقدامات است. ایجاد ١٠ گذر فرهنگ و هنر از سیاستهای این وزارتخانه است که دو گذر فرهنگ و هنر در شهرهای یزد و کاشان راه اندازی شده و ٣ گذر در دهه فجر افتتاح خواهد شد و بقیه آن نیز تا پایان سال راه اندازی می شود.
صالحی ادامه داد: هدف از ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر راه اندازی یک پاتوق برای کسب و کار و ارائه محصولات فرهنگی و هنری است. از طریق این گذرها، شهرها هویت فرهنگی به دست می آورند. همچنین تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات فرهنگی فرصت تعامل با یکدیگر را پیدا می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران را اقدام دیگر این وزارتخانه برشمرد و گفت: شهرهای مختلف کشورمان با نمادهایی شناخته می شوند که به آن شهرت دارند. شهرهای ما دارای توانایی و ظرفیت های خاص خود هستند و تاکنون ٦٢ شهر برای عضویت در این شهرها حضور یافته اند.صالحی تصریح کرد: از طریق شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعضا می توانند به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند و در عین حال باید مورد حمایت هم قرار بگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح پردیس اقدام دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تقویت ظرفیت های مردمی و دسترسی های فرهنگی است. ما با این مشکل مواجه هستیم که اکثر رویدادهای کلان فرهنگی و هنری در تهران و کلان شهرها برگزار می شود و شهرهای میانی از این مزایا محروم هستند. طرح پردیس با استفاده از فضای اینترنتی که در دهه فجر افتتاح خواهد شد امکان دسترسی رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرهای کوچک را فراهم می آورد.وی در عین حال تصریح کرد: از طریق طرح پردیس امکان آمورزش به صورت آنلاین و گفت و گو نیز فراهم می شود. این طرح به کسب و کارها کمکی می کند و امکان دسترسی را وسعت می بخشد.
وزیر فرهنگ و ارشا اسلامی ادامه داد: توجه به فضای کسب و کارهای فرهنگ و هنر و تسهیل و بهبود این فضا یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. اینکه بتوانیم در اتاق بازرگانی جایی برای فرهنگ و انجمن فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود از جمله اقدامات ما در حوزه اقتصاد فرهنگ است.صالحی تصریح کرد: در این طرح تلاش می شود بخش خصوصی که در حوزه اقتصاد دارای سرمایه مالی است را با فعالان فرهنگی متصل کنیم تا از این طریق بین درآمد مالی بخش خصوصی و فرهنگ نسبت ایجاد کنیم.
وی با اشاره به تجمیع صدور مجوزهای این وزارتخانه ادامه داد: صدور مجوزها نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه است. بر اساس وظایف محوله توانستیم تعداد ١٣٧ مجوز این وزارتخانه را تجمیع و آن ها را به تعداد ٣٤ مجوز کاهش دهیم. پورتال واحد مجوزهای این وزارتخانه شکل گرفته است و ما وارد پیشخوان مجوزهای کشور هم شده ایم.
صالحی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود معرفی جایگاه فرهنگ در اقتصاد و برنامههای کلان کشور است. ما در این زمینه با وزارت اقتصادی و دارایی مذاکرات و تفاهم نامه هایی داشتهایم تا فرهنگ را در کلان نظام حمایتی قرار بدهیم.وی تصریح کرد: تفاهم ٢ هزار میلیارد با حدود ٢٠ هزار شغل در سال ٩٧ مصداق این امر است تا از ظرفیت های کسب و کار های فرهنگی و هنری بهره کافی ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در گذشته فرهنگ بخش مغفول حوزه اقتصاد بود و تلاش های زیادی که صورت گرفت برای خود در این زمینه جایگاهی پیدا کرده و به دست آوردن این جایگاه کار راحتی نبود.وی افزود: فرهنگ می تواند بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خرد باشد زیرا فرهنگ پویا و پایا است. بنابراین نباید فرهنگ را به بخش هزینه ای تخصیص داد بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که مولد و جدی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح پروانه نیز یکی دیگر از طرح های این وزارتخانه است که همزمان با دهه فجر افتتاح می شود. این طرح برای کسب و کارهای خرد و میانی از طریق فضای مجازی است که امکان ارتباط مستقییم بین هنرمندان با یک اپلیکیشن را فراهم می کند. همچنین امکان ارتباط با مصرف کننده و فرصت دسترسی به بازار را افزایش و منجر به کاهش واسطه گری می شود.
وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای اهداف دولت الکترونیک و هوشمند افزود: هر مقدار به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم منجر به کاهش فساد می شویم. ما در یک سال گذشته در راستای دولت الکترونیک حذف تمامی خدمات حضوری و کاغذی را داشته ایم. همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیک را داریم.
صالحی درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شفاف سازی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: با افزایش شفاف سازی به ایجاد و افزایش اعتماد اجتماعی کمک می کنیم. در این بخش ایجاد زیرساخت های شفاف، شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری ها و ایجاد تعامل در نظام تصمیم گیری ها با هدف مشارکت ذینفعان را دنبال کرده ایم.وی ادامه داد: اقدامات حوزه شفاف سازی شامل به روز رسانی مجوزها، انتشار اطلاعات قراردادها، قراردادهای موسسات زیر مجموعه، اطلاعات کمک ها و یارانه های اشخاص حقوقی، انتشار اطلاعات و یارانه به موسسات فرهنگی، تراز مالی موسسات، اطلاعات مالی رویدادهای برگزار شده و ... است.
یک تهیه کننده سینما:فیلمهای کوتاه در جامعه امروز مخاطب پذیرترند
شکل گیری یک جریان اخلاقی در سینما
شرایط جامعه امروز به گونهای است که مردم نسبت به فیلمهای کوتاه و آثار ثانیهای رغبت بیشتری نشان میدهند.
به گزارش امتیاز؛ محمدرضا شفاه تهیه کننده سینما به انگیزه برگزاری جشنواره فیلم 100 با بیان این مطلب افزود: فرصت محدود مخاطب و میل به شنیدن یک پیام در زمان اندک را یکی از دلایل استقبال مخاطبان از این فیلمها عنوان کرد.
وی ادامه داد: وجود این گونه موضوعات در فیلمها میتواند به گسترش فرهنگ سازی و شناساندن آنها به مخاطبان تأثیرگذار باشد و به شکل گیری یک جریان اخلاقی در سینمای کوتاه ما کمک کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» استفاده از ایدههای تکراری در ساخت فیلمها را یکی از آفتهای فیلمسازان دانست و خاطرنشان کرد: فیلمسازان باید سعی کنند تا به دور از هر گونه کپی کاری و تقلید از سایر فیلمسازان به سراغ ایدههای جذابی بروند که کمتر در سایر فیلمها مشاهده شده است و سعی کنند تا اولین موضوعاتی که به ذهنشان خطور میکند را به عنوان موضوع ساخت فیلم مورد تمسک قرار ندهند.
وی با بیان اینکه امروزه زمان فیلمساز برای جذب مخاطب کاهش یافته است، عنوان کرد: فیلمها باید در مدت چند ثانیه مخاطب را جذب کنند و با توجه به اینکه امروزه در مقایسه با گذشته، گسترش ابزارهای فناوری و رسانههای جدید تسلط مخاطبان را بر رسانهها بوجود آورده است باید گفت کار فیلمساز سخت شده است.
شفاه یکی از موارد استقبال مخاطبان از جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای را مدیریت زمان آن دانست و اظهار داشت: یازده دوره برگزاری این جشنواره و استقبال با شکوهتر از آن در هر دوره نشان میدهد که جایگاه فیلمهای کوتاه کوتاه در زندگی مخاطبان اهمیت پیدا کرده است و این موضوع به خاطر کمبود زمان مخاطب و میل به شنیدن یک پیام در زمان اندک است.
وی گفت: فیلمهای صد ثانیهای بر خلاف فیلمهای گروه هنر و تجربه از مخاطب عام بیشتری برخوردار است و قصه این فیلمها و زمان اندک این فیلمها به گونهای است که مخاطب عام هم جزو مخاطبان بیشمار آن به حساب میآید.
شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100 به همت حوزه هنری و به دبیری علی قربانی اسفندماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
به روایت مدیر فجر استانی؛
پایانی بر یک تور تئاتری غیررقابتی که پتانسیلها را نشان داد
اتابک نادری، مدیر فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر این رویداد را که از 16 تا 26 دی در هفت استان ایران برگزار شد یک تور تئاتری غیررقابتی خواند که علاوه بر نشان دادن پتانسیل تئاتر استانها، منجر به برقراری تعاملاتی فرااستانی و حتی بینالمللی میشود.
به گزارش امتیاز، اتابک نادری، مدیر فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر با اشاره به این رویداد که از 16 تا 26 دی در هفت استان ایران برگزار شد آن را یک تور تئاتری غیررقابتی خواند که علاوه بر نشان دادن پتانسیل تئاتر استانها، منجر به برقراری تعاملاتی فرااستانی و حتی بینالمللی میشود.
نادری در این مورد گفت: فجر استانی سی و هفتمین جشنواره ی بینالمللی تئاتر فجر، هفتمین یا هشتمین دورهی برگزاری خود را پشت سر گذاشت. این که با اطمینان نمیگویم به این دلیل است که گمان میکنم یک دوره برگزار نشد. ما تقریبا از بیست و نهمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به فکر برگزاری بخشی از جشنواره فجر در استانها افتادیم و این روند خود به خود، تبدیل به یک حرکتِ به نظر من تکاملیافته شد که ممکن است چندان با شکل رایج جشنوارهها همخوان نباشد و آنچه در دلش میگذرد بیشتر به توری تئاتری شباهت پیدا کرد. این رویداد اگرچه عاملی برای تقویت جشنواره تئاتر فجر بود اما اتفاقات دیگری را هم رقم زد. این جشنواره یک رویداد تئاترمحور غیررقابتی است و غیررقابتی بودنش موجب برجسته شدن نکاتی میشود که شاید در جشنوارههای رقابتی کمتر مورد توجه قرار بگیرد. در جشنواره فجر استانی، هنرمندان کارهای یکدیگر را میبینند و در مورد آن صحبت میکنند و این اتفاق در فضایی خارج از رقابت و اصطلاحا سالمتر رخ میدهد و مخاطب پروری را هم مدنظر دارد.
او با اشاره به مواهب برگزاری جشنوارهی فجر استانی افزود: این اتفاق موجب شد در طول سالهای گذشته، برخی از استانهای ما دارای سایت فروش بلیت شوند. تاکید ما بر این است که ولو بلیتمان هزار تومان باشد اما فروش بلیت داشته باشیم. در صورتی که جشنوارههای استانی ما سابقا این گونه نبوده است. پس جشنوارهی فجر استانی توانست منجر به الگوسازی شود. معرفی کردن برخی کارهایی که در تهران تولید میشود و میتواند در استانها تاثیرگذار باشد از دیگر اهداف جشنوارهی فجر استانی است و به عنوان مثال در جشنوارهی استانی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میتوان به دو مورد آن اشاره کرد؛ یکی تئاتر فیزیکالی که یاسر خاسب اجرا کرد و دیگری میکروتئاتری که مرجان پورغلامحسن روی صحنه برد و ما از این فرصتها برای انکشاف، توسعه و بسط دادن تئاتر در استانها استفاده کردیم. اختتامیههای جشنواره فجر استانی در هر استان نیز نه به قصد دادن جایزه که مهمانیای برای تشکر از یکدیگر و تشکر از پیشکسوتان و مدیرانی بود که برای تئاتر زحمت کشیده بودند.
نادری در مورد انتخاب هفت استان به عنوان میزبان جشنوارهی فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر نیز گفت: ما در سالهای گذشته روی پنج یا شش استان به عنوان میزبان حساب باز میکردیم و امسال همانطور که میدانید هفت استان درخواست میزبانی دادند. روال کار به این صورت است که در تیر و مرداد به استانها درخواست میدهیم و از آنها می پرسیم که آیا آماده این میزبانی هستند یا خیر و زمانی که آنها درخواستمان را اجابت میکنند با توجه به شرایط و مسیرها به انتخاب استانهای میزبان میپردازیم. جشنوارهی فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر از 16 تا 26 دی در هفت استان برگزار شد و ما در مجموع به اعزام 19 گروه نمایشی پرداختیم. البته این عدد به غیر از گروههای صحنهای و خیابانی بود که خود استانها در قالب یک ویترین از برگزیدگان جشنوارههای مختلفشان یا کارهای موفقی که در طول سال عنوان پرمخاطبترین نمایش را کسب کرده است سر و سامان دادند و به عنوان مثال در آن ویترین شاهد اجرای نمایش برگزیده کودک یا عروسکی بودیم که پتانسیل تئاتر استان را نشان میداد. از آن 19 گروه نمایشی، 13 گروه از شهرهای اراک، میناب،ایرانشهر، بندر ترکمن، کرمان، آبادان، اردبیل، اندیمشک، کرج، مشهد، همدان و کرمانشاه بود و پنج گروه نمایشی از تهران. یک گروه هم از جمهوری آذربایجان مهمان ما بود که در فجر استانی اردبیل شرکت کرد و متن زندهیاد مجید واحدیزاده را با نام «یک سبد تنهایی» روی صحنه برد که در جمهوری آذربایجان جزو آثار رپرتوار تئاترِ تماشاگران جوان باکو است و ما برای یادکردی از مجید واحدیزاده آنها را به اردبیل دعوت کردیم و آنها هم حضوری دوستانه داشتند.
او در مورد مجموع سفرهایی که در قالب این تور تئاتری غیررقابتی برگزار شد توضیح داد: مجموع این گروهها 31 جابهجایی انجام دادند و اگر رفت و برگشتشان را در نظر بگیریم نزدیک به 58 سفر کاری انجام شد و حدودا 173 نفر در این تور تئاتری جابهجا شدند. در ضمن هر استانی به فراخور امکانات و توان خود میزبان بخشهایی جنبی نیز بود. از جمله ورکشاپهایی که خودشان ترتیب دادند و نمایشگاه کتابی که با کمک انتشارات نمایش، انجمن نمایش ایران و انجمنهای نمایش استانها برگزار شد و طبق آنچه من از دبیران فجر استانی شنیدم استقبال از این کتابها که با تخفیفی ویژه به فروش میرسید نیز بسیار خوب بود. نمایشگاه عکس نیز در دو بخش برگزار شد. در بخشی، عکسهای برگزیده سی و ششمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر را ارسال کردیم و بعضی از استانها آنها را چاپ کردند و در معرض دید گذاشتند و بعضی از استانها هم از عکس آثار خودشان استفاده کردند. برگزاری نمایشگاه عکس از سه دوره قبل، در استانها جدی شد و عکاسان و علاقهمندان به سراغ وادی عکس تئاتر رفتند و به این بخش بها دادند. نمایشگاه «چهل سالگی انقلاب» نیز دو شکل داشت، یک سری عکس آثار که در طول این چهل سال اجرا شده بود و یک سری عکس چهرههای تاثیرگذار در تئاتر هر استان در بعد از انقلاب و در مجموع شور و حال خوبی که پیشبینی میکردیم، محقق شد.
او در پایان تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در دورههای بعد امکان مراوده استانها را با کشورهای هم مرز خودشان نیز فراهم کنیم و به عنوان مثال کرمانشاه میزبان اجراهایی از کردستان عراق باشد و آذربایجان غربی از ترکیه. بخشی از رخ دادن همه آنچه مورد اشاره قرار گرفت به مسئولین و مدیران بستگی داشت و بخشی از آن به همدلی گروههای نمایشی. به عقیده من 50 درصد اتفاقات خوب را خود بچههای تئاتر رقم زدنند که همدل بودند و آمدند و انگیزهی اصلیشان مخاطب بود، مخاطبی که در جغرافیایی خارج از جغرافیای تولید اثر باشد تا ببینیم مواجه با اثر در آن جا به چه صورت خواهد بود. میخواهم از از این فرصت استفاده و از تک تک همکارانم در گروههای نمایشی و از کارگردانان محترم تشکر کنم که این حرکت را شکل دادند و در آخر از هفت دبیر فجر استانی که صادقانه زحمت کشیدند و میزبانان و برنامهریزان خوبی بودند برای این اتفاق تئاتری بودند.
نظر طلاب درباره فیلم «پارادایس»
سید محسن امامیان به نمایندگی از طلاب هنرمند حوزوی در تشکل رسانهای حوزه آکادمی دین و سینما - گروه مطالعات سینمایی آیه نامهای را درباره فیلم «پارادایس» و حواشی آن نوشت.در متن این نامه آمده است:
«به نام خدا
چند سال پیش که علی عطشانی با اون سابقه حواشی - در فیلمهای «دموکراسی تو روز روشن» و «تلفن همراه آقای رییس جمهور» - آمد قم تا فیلمنامهای رو درباره یک طلبه به من و دوستانم که از کارشناسان سینمایی حوزوی بودیم نشون بده خیلی صریح بهش گفتم، میخوای با ما چه کار کنی؟
علی متواضعانه تمام ایراداتی رو که به فیلمنامه گرفته بودیم پذیرفت. وقتی هم شنیدم که فیلمنامه نهایی توسط دوست عزیز و توانمندم مهدی علیمیرزایی نوشته شده خیالم راحت شد که فیلمنامه از جهت فرم و محتوا حتما قابل دفاع خواهد بود.
باز هم آقای عطشانی فیلم رو داغ داغ از پشت میز تدوین به قم آوردند و جمعی منتخب از طلبههای فیلمساز و فیلمنامهنویس و رسانهای فیلم رو دیدند. با اینکه همگی به فیلم نقد داشتیم اما میانگین و برآیند نظر جمع این نبود که فیلم مناسب اکران نیست. با این همه خبر تعلیق فیلم برای من و بعضی دوستان پذیرفتنی نبود، به همین خاطر همراه آقای عطشانی بارها تلاش کردیم تا تمام ایرادات رو رفع و به ابهامات پاسخ بدیم.
با این وجود اکران فیلم تا مدتها مبهم بود و خیلی فیلمهای دیگر که مشکلات حادتری هم داشتند آمدند، نمایش داده شدند و رفتند و هیچ ثلمه و صدمهای وارد نشد. علی را نمیدانم اما من از اکران فیلم مایوس بودم تا اینکه امروز خبر اکران عمومی «پارادایس» رو شنیدم. حال من شبیه مرد میانسالی بود که توی یک روز دلگیر وقتی بعد از سالها کت دامادیشو میپوشه توی جیبهای کت شاباشهای شب عروسیشو پیدا میکنه. به هر حال به آقای عطشانی، مهدی علیمیرزایی، همه عوامل و خانواده آقای عطشانی که دلنگران این فیلم بودند تبریک میگم و خوشحالم از اینکه فیلمی وارد گردونه اکران شده که به زعم و من و دوستان کاربلدم - در تشکلها و حلقههای سینمایی و رسانهای حوزه علمیه - موجب همدلیهای بیشتر خواهد شد».
فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی عطشانی که در سال 1394 در کشورهای آلمان، اسپانیا و ایران فیلمبرداری شده، از روز چهارشنبه، سوم بهمنماه در گروه سینمایی زندگی اکران عمومی میشود.پارادایس» از جمله فیلمهای توقیفی چند سال اخیر بود که سرانجام چند ماه قبل پروانه نمایش آن صادر شد.
اخبار
به بهانه چهل سالگی انقلاب اسلامی:
شبکه پرس تی وی میزبان «بچه های آسمان»
فیلم سینمایی «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی در برنامه این هفته «ایران سینما» (Iran Cinema) مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی کیانوش الطافی به بررسی فیلم «بچه های آسمان» محصول سال 1375 و اولین فیلم ایرانی که به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال 1998 انتخاب شده، پرداخته است.
این فیلم داستان پسر بچه ای به نام علی را روایت می کند که کفشهای خواهرش را گم میکند. از آنجایی که زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی مالی خرید کفش نو را ندارد با هم قرار میگذارند که صبحها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی با کتانی به مدرسه برود. با وجود تلاشی که زهرا برای بهموقع رساندن کفشها میکند، اما علی هر روز دیر به مدرسه میرسد و ...
بر اساس گزارشی که در برنامه ارائه می شود، فارین پالیسی بچههای آسمان را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران برگزیده و این فیلم در سنگاپور جزو پرفروشترین فیلمهای خارجی بوده و در ژاپن نیز فیلمنامه بچههای آسمان در متون درسی کتاب آموزش زبان انگلیسی دوره دبیرستان تدریس میشود.
در ادامه برنامه به جوایزی که این فیلم به دست آورده اشاره می شود؛ جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بینالمللی فیلم نیوپورت ۱۹۹۸، جایزه پرنده نقرهای بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور ۱۹۹۸، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر ۱۹۹۷ و جایزه فیپرشی جشنواره بینالمللی فیلم مونترال ۱۹۹۷ بخشی از ده ها جایزه ای است که فیلم «بچه های آسمان» به خود اختصاص داده است.
برنامه «ایران سینما» پنجشنبه 4 بهمن ساعت 10:00 از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه جمعه ساعت 17:20 ، شنبه 07:00 و یکشنبه ساعت 14:00 پخش می شود.
«دردسرهای عظیم» در راه آیفیلم
سریال «دردسرهای عظیم ۱» از چهارشنبه ۳ بهمن، راهی آنتن شبکه آیفیلم میشود.
به گزارش امتیاز، سریال «دردسرهای عظیم ۱» قرار است از چهارشنبه هر شب ساعت ۲۱ از کانال فارسی این شبکه پخش شود.
«دردسرهای عظیم ۱» در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقهای به تهیهکنندگی ایرج محمدی و مهران مهام محصول شبکه سه است که هر شب دو قسمت از آن پخش میشود.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: لطیف جوانی که رویای بازیگری را در سر میپروراند ناخواسته درگیر ماجرای عجیبی میشود که او را دچار دردسرهای فراوان کرده و مسیر زندگیاش را دگرگون میکند.
مهدی هاشمی، جواد عزتی، مهران رجبی، امیرغفارمنش، اشکان اشتیاق، پرستو گلستانی، مریم سعادت، الناز حبیبی، زهره فکور صبور، شهین تسلیمی و صفا آقاجانی در این مجموعه طنز ایفای نقش کردهاند.
مجموعه طنز «دردسرهای عظیم» هر شب ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن میرود و در ساعتهای ۰۵:۰۰ و ۱۳:۰۰ بازپخش خواهد شد.
«قانون مورفی» رامبد جوان در آیفیلم
برنامه «سینما آیفیلم» که فیلمهای سینمایی در حال اکران را برای آیفیلمیها معرفی میکند، این بار سراغ «قانون مورفی» رفته است.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «قانون مورفی» بهکارگردانی رامبد جوان، چهارشنبه ۳ بهمن از کانال فارسی این شبکه معرفی میشود.
امیر جدیدی، امیر جعفری، مهسا طهماسبی، دانیال غفارزاده، سروش صحت، سیروس گرجستانی، محمد معتضدی، هادی کاظمی، رامبد جوان، آناهیتا درگاهی، محمد شیری، بهزاد قدیانلو، حسین شاهرخنیا و ارشا اقدسی در این فیلم بازی کردهاند.
فیلم جدید رامبد جوان از ۱۲ دی در سینماهای کشور اکران شده است.
«سینما آیفیلم» چهارشنبهها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن میرود و در ساعت ۰۶:۳۰ پنجشنبه بازپخش خواهد شد.
با اجرای سهیل اسعد:
«اسلام دات کام» به زودی میهمان هیسپان تی وی می شود
سهیل اسعد، کارشناس مذهبی و مجری برنامه اسلام پاسخ می دهد که در گذشته از هیسپان تی وی به روی آنتن می رفت، به زودی با برنامه «اسلام دات کام» بار دیگر به آنتن هیسپان تی وی باز می گردد.
به گزارش امتیاز، ، این برنامه مذهبی که از تولیدات واحد برنامه های هیسپان تی وی است و در قم تهیه و تولید می شود، قرار است با اجرای «سهیل اسعد» مجری و کارشناس آرژانتینی تبار هیسپان تی وی که در ایران درس طلبگی خوانده و تسلط کافی در این حوزه دارد، به زودی رنگ آنتن به خود ببیند. موضوعاتی از قبیل ماه رمضان و آداب مسلمانان در این ماه، اخلاق، سیره و زندگی پیامبر اسلام(ص) از جمله کلید واژه ها و مطالبی است که در این برنامه به آن ها اشاره خواهد شد. قرار بر این است که در این برنامه برای درک بیشتر مخاطبان اسپانیایی زبان از ماهیت دین اسلام؛ موضوعات کلیدی و کلیات اسلام برای مخاطبان بازگو شود تا آن ها شناخت کلی از دین مسلمانان به دست آورند.
اخبار
برنامه اسرتنا شبکه الکوثر می پردازد :
بحران عدم مسئولیت پذیری پدر در خانواده
نپذیرفتن مسئولیت خانواده توسط پدران و مردان عنوان موضوعی است که برنامه «اسرتنا» (خانواده ما)ی شبکه الکوثر امشب به آن می پردازد .
به گزارش امتیاز، برنامه «خانواده ما» که در استودیو بیروت شبکه الکوثر واقع در کشور لبنان تولید می شود ، از «فاطمه فرحاة» به عنوان کارشناس مسائل تربیتی و خانواده دعوت نموده است . «فرحاة» با طرح موضوع نقش پذیری و مسئولیت پذیری از طرف مردان در قبال همسر و فرزندان ، به عواقب و عوارض کاهش و یا نبود این ویژگی در پدران و همسران خواهد پرداخت .رباء عساف اجرای این برنامه 30 دقیقه ای را که از ساعت 18:30 به وقت تهران شروع می شود ، برعهده دارد .اسرتنا توسط ایمان صالح تهیه شده و برنامه سفارش گروه اجتماعی شبکه الکوثر است.
بررسی سینمای عراق در شبکه العالم
امشب در برنامه « محطات عراقیه» شبکه العالم ، مهمترین فیلم ها و آثار سینمایی کشور عراق مورد معرفی و بررسی قرار می گیرد.
به گزارش امتیاز، در این برنامه آثار فاخر سینمایی عراقبه بحث گذاشته می شود. همچنین به ژانرهای مختلف سینمای عراق از جمله فیلم هایی با مضمون جنگ هایی که عراق در آنها دخالت داشته و مسبب بوده و نیز سوژه های با مضمون مبارزه با گروه تروریستی داعش پرداخته می شود.همچنین برنامه با کارشناسان ، فیلمسازان و هنرمندان سینمای عراق گفت و گو می کند.برنامه «محطات عراقیه» در دفتر بغداد تهیه و تولید شده است. این برنامه امروز سه شنبه ساعت 21 از شبکه العالم پخش می شود و تکرار آن فردا ساعت 12 خواهد بود
نشانه های مهدویت
در اندیشه اهل بیت (ع)
در برنامه امشب «المنتظر» از شبکه الکوثر به موضوع «نشانه های مهدویت در اندیشه های اهل بیت (ع)» پرداخته می شود .
به گزارش امتیاز، این برنامه به صورت زنده و مستقیم از صحن مطهر مسجد جمکران در شهر قم پخش می شود . شرکت اسلام اصیل به عنوان تهیه کننده برنامه با دعوت از «شیخ رافد التمیمی» اندیشمند حوزه ادیان و معارف اسلامی نشانه های مهدویت در اندیشه های اسلامی را بیان می کند .
«یاسر الشریف» اجرای برنامه المنتظر، که از ساعت 22:00 به وقت تهران به مدت 60 دقیقه و سفارش گروه معارف شبکه الکوثر است ، را برعهده دارد .
ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی به رهبری علی رهبری روی صحنه می رود
ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی به رهبری علی رهبری (موسیقیدان و رهبر ارکستر)، در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند ماه در شهر براتیسلاوا روی صحنه میرود.رپرتوار اجرایی ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی را در این کنسرت، اورتور ۱۸۱۲ و سمفونی شماره ۴ اثر (پیوتر ایلیچ چایکفسکی) و کنسرتو پیانو اثر ( آرام ایلیک خاچاطوریان) تشکیل میدهد.ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی را در این کنسرت لاتیسلاو فان سوویتس، نوازنده اسلواکی به عنوان سولیست همراهی خواهد کرد.
همکاری علی رهبری ۳۹ سال پیش و بعد از دریافت مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، ( زمانی که دستیاری هربرت فون کارایان با ارکستر فیلهارمونیک برلین را داشت)، با ارکستر مشهور فیلهارمونیک چک در پراگ شروع شد و بلافاصله به ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی نیز دعوت شد.
علی رهبری مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران علاوه بر کنسرتهای پراگ و براتیسلاوا تورهایی را نیز با این ارکسترها در کشورهای مختلفی چون اتریش، آلمان، سوییس، لهستان، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا داشته است.او اپراهایی مانند کارمن، توسکا، جانی اسکیکی، ایل تابارو، خواهر انجلیکا کاوالریاروستیکانا، لاتراویاتا، ریگولتو و چند اثر دیگر را نیز با ارکستر فیلهارمونیک رادیو اسلواکی ضبط کرده است.وزارت فرهنگ جمهوری چک به پاس خدمات مایسترو علی رهبری بنا به تفاضای ارکستر فیلهارمونیک چک در سال ۱۹۸۵ مدال دوژاک را به علی رهبری اهدا کرده است.
انتشار خاطرات نادیا مراد درکتاب «آخرین دختر»
کتاب «آخرین دختر» شامل زندگی و خاطرات نادیا مراد از زنان ایزدی ساکن شمال عراق با ترجمه محبوبه حسینزاده منتشر شد.این کتاب که با مقدمه امل کلونی وکیل نادیا مراد همراه است، از زبان خود نادیا به روایت زندگی او میپردازد.نادیا مراد در روستای کوجو در شمال عراق به دنیا آمد. او میخواست هم معلم تاریخ شود و هم آرایشگر، اما زندگیاش در اگوست ۲۰۱۴ با حمله داعش به این روستا دگرگون شد. داعشیها بعد از کشتار جمعی مردها، زنها و دخترها را در بازار برده موصل فروختند. نادیا به عنوان برده جنسی بین چندین داعشی دستبهدست، ولی در نهایت موفق به فرار شد. او داستانش را برای جهان تعریف کرد به این امید که روزی داعش و حامیانش را به دادگاه بکشاند.
نادیا مراد در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه صلح نوبل شد.منتقد روزنامه نیویورک تایمز درباره این کتاب مینویسد: این زندگینامه ویرانگر، روایت جسورانه تجربه نادیا مراد است از همدستی کسانی که شاهد رنج دیگران بودند ولی به آن تن دادند و سکوت کردند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60744
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60745
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60746
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60747
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60748
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3970/16033/60749
|
عناوین این صفحه
- عدالت فرهنگی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- شکل گیری یک جریان اخلاقی در سینما
- پایانی بر یک تور تئاتری غیررقابتی که پتانسیلها را نشان داد
- نظر طلاب درباره فیلم «پارادایس»
- اخبار
- اخبار