|
آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیهای مشترک خبر دادند:
راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران
هدف از این کانال این است که ادامه تجارت در زمینههایی که توسط آمریکا «تحریم نشدهاند» تضمین شود.
سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به طور رسمی راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران را اعلام کردند. آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیهای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.
در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاشهای خود برای حفظ توافق هستهای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام میکنند که «INSTEX» (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه اندازی شد. اروپاییها برای تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریمهای آمریکا علیه تهران یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کردهاند که محل استقرار آن در فرانسه و ریاستش به عهده یک بانکدار بزرگ آلمانی خواهد بود.
کانال ویژه مالی اروپا با ایران رسما راه اندازی شد
متن کامل بیانیه وزرای خارجه سه کشور اروپایی به شرح زیر است:
فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاشهای ادامهدار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام میکنند. این ابزار، کانال ویژهای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.
سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید میکنند که تلاشها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هستهای از سوی ایران، از جمله همکاریهای کامل و به موقع با آژانس بینالمللی انرژی اتمی مشروط است.
«ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» با تمرکز بر روی ضروریترین بخشها برای مردم ایران - از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. ابزار پتشیبان تجارت مالی در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای جهان سوم که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی میکنند.
ایجاد ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، اولین گام مهم اتخاذشده توسط سه کشور اروپایی است. عملیاتی کردن ابزار پشتیبان مبادلات تجاری بر اساس رویکردی گام به گام خواهد بود:
سه کشور اروپایی در کنار ابزار پشتیبان به کار بر روی جزئیات ملموس و عملیاتی جهت مشخص کردن نحوه فعالیت این شرکت ادامه خواهند داد.
سه کشور اروپایی برای ایجاد نهاد موثر و شفافی که برای عملیاتی کردن ابزار پشتیبان ضروری است با ایران همکاری خواهند کرد.
فعالیت ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، منطبق با بالاترین معیارهای بینالمللی در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریستی (AML/CFT) و تبعیت از تحریمهای اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهد بود. در همین راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا کند.
سه کشور اروپایی تعهد خود را در زمینه توسعه بیشتر این ابزار پشتیبان با همکاری کشورهای علاقهمند اروپایی مورد تأکید قرار میدهند تا بتوان با پیروی از گامهای مشخصشده در بالا از مبادلات تجاری مشخصشده در بالا حمایت کرد.
ظریف: آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم
توئیت ظریف پس از اعلام ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران: ایران از INSTEX ( ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران ) - گام بسیار پر تاخیر اول - در اجرای تعهدات می ۲۰۱۸ اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع:
پیشفروش خودرو ممنوع شد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت :بازار خودرو به دلیل مسائلی که بعد از برجام اتفاق افتاد دچار تلاطم شد و خودروسازها عملا نتوانستند به وعدههایی که در خصوص زمان تحویل خودروها و نوع خودروها به مشتریان داده بودند، عمل کنند.تا زمانی که خودروهای پیشفروش قبلی تحویل نشده پیشفروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود.
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، در یک گفتگو رادیویی در پاسخ به این سوال که مجلس چه تصمیمی برای برون رفت از شرایط نابسامان در بازار خودرو گرفته است؟ گفت :بازار خودرو به دلیل مسائلی که بعد از برجام اتفاق افتاد دچار تلاطم شد و خودرو سازها عملا نتوانستند وعدههایی که در خصوص زمان تحویل خودروها و نوع خودروها به مشتریان داده بودند عمل کنند و باعث عدم رضایت هم وطنانمان در حوزه خودرو و خودروسازی شدند.
وی با تاکید بر افزایش مشکلات خودروسازان ناشی از عدم واردات قطعات اظهار کرد: در جلساتی که با مسئولان خودروسازیها و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم یک سری تصمیماتی اخد شد که تا پایان دی ماه سال جاری هیچ افزایش قیمتی برای خودروهای تحویلی نداشته باشیم.
او ادامه داد: تا زمانی که خودرو تحویل نشده پیشفروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود و خودروهای تحویلی بعد از دی ماه 97 با افزایش قیمتی مواجه خواهد بود و این خودروسازان هستند که باید این مسئله را مدیریت کنند.
وی افزود:ما طرح ساماندهی بازار خودرو را در مجلس در نظر گرفتیم که حاوی مطالب مفیدی در خصوص «مدیریت واردات خودرو» و «نحوه فروش خودرو» است که امیدواریم هرچه زودتر این طرح تصویب و اجرایی شود.
باستانی که با رادیو جوان گفتگو میکرد، در خصوص مسئله مشتریانی که برای خودروی دیگری ثبت نام کرده بودند و حالا مجبور به تحویل خودروی دیگری شدهاند، گفت: بعد از تحریمها بعضی از خودروها به دلیل نقص قطعات یا بعضا به دلیل عدم واردات قطعات خودرو مشکل تحویل داشتند و این طبیعی است که خودروسازان نتوانند قطعات را وارد کنند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در پایان سخنان خود بیان کرد: حداقل کاری که خودروسازان باید انجام دهند این است که شرایطی را فراهم کنند تا مشتریانی که حاضر به تحویل گرفتن خودروی غیر ثبت نامی نیستند، بتوانند پول خودرو را دریافت کنند. منتها در حال حاضر مسئله ارزش پولی و قیمت خودرو محل بحث است و در این خصوص خودروسازان برای برگرداندن پول به مشتریان باید به مابهالتفاوت ارزش پولی در زمان ثبت نام خودرو و حال حاضر توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: در همین خصوص ما در عین حال که از تولید داخلی حمایت میکنیم ولی در این شرایط حمایت از مصرفکننده در اولویت مجلس است ولی این را هم در نظر داشته باشید که مجلس از نظر قانونی و و نظارت بر اجرای قانون یا نهایتا به صورت حکم میتواند وارد چنین مسائل شود.
30 آبان 97: اصلا بحث افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی مطرح نیست؛ 10 بهمن 97: راهی جز افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی نداریم!
یک نگرانی به اسم «بنزین»؛ چه باید کرد؟
دولت نگرانیِ بهجایی برای مدیریت عرضه بنزین دارد و در این خصوص برسر دوراهی است. مردم هم نگرانیهای بهجایی دارند که این نگرانیها با مدیریت درست، قابل رفع است. راهکار چیست؟
«بنزین» موضوع نگرانیهای آتی مردم است. با تلاش متخصصان این مرز و بوم و تکیه بر توان داخلی، اکنون هیچ نگرانی بابت تأمین بنزین کشور وجود ندارد اما اتخاذ تصمیمات احتمالی جدید بر روی قیمت و نحوه عرضه آن موجب نگرانی شده است.
مردم بیش از آنکه نگران قیمت خرید هر لیتر بنزین باشند، نگران آثار تورمی هرگونه افزایش نرخ بنزین هستند؛ چرا که در این بازار بلبشوی اقتصاد کشور که هیچ نظارتی روی افزایش نرخ کالاهای مختلف نیست، این نگرانی وجود دارد که هر نوع تغییر در نرخ بنزین، منجر به این شود که فعالان دیگر بخشهای اقتصادی به بهانه افزایش نرخ بنزین، کالاها و خدمات خود را با افزایش نرخ ارائه کنند.
در کنار این نگرانیِ بهجای مردم که تنها با ورود جدی سازمانهای حمایتی و نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت مصرفکنندگان، تعزیرات و … به عرصه قیمتگذاری کالاهای اقتصادی و نظارت سختگیرانه امور به نفع مصرفکننده، قابل برطرف شدن است؛ دولت نگرانیِ بهجایی برای مدیریت عرضه بنزین دارد و در این خصوص برسر دوراهی است.
متوسط مصرف روزانه بنزین کشور به مرز ۹۰ میلیون لیتر رسیده و این نگرانی وجود دارد که با ادامه روند فعلی، این رقم در سال ۹۸ به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد. به عبارتی هرآنچه در سالهای اخیر برای افزایش ظرفیتهای تولید بنزین کشور و خودکفایی در این زمینه تلاش شده، با رسیدن دوباره مرز تولید و مصرف، کماثر خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که دولت با بهینهسازی مصرف سوخت و اعمال راهکارهای غیرقیمتی به رشد افسارگسیخته مصرف بنزین پایان دهد؛ اما ازآنجایی که این راهکارها و اثرگذاری آنها عموماً میان مدت و بلندمدت است، دولت به دنبال راهکاری با اثربخشی سریعتر همچون افزایش قیمت تکنرخی و یا چندنرخی کردن بنزین است.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هنوز درباره نرخ بنزین تصمیمی گرفته نشده است»، گفت: «مجلس و دولت هنوز به یک مدل اجماعی برای تغییر نرخ بنزین نرسیدند.» از صحبتهای تاجگردون، عدم رسیدن توافق مجلس و دولت روی یک راهکار، استنباط میشود.
از سوی دیگر حمیدرضا دهقانینیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه «احیای کارت سوخت منتفی نیست»، گفت: «کارت سوخت ابزار موثری در ایجاد شفافیت در تولید، توزیع و مصرف سوخت است.»
به نظر می رسد دولت احیای کارت سوخت را تا زمان رسیدن به اجماع نظر با مجلس برای تعیین تکلیف افزایش یا عدم افزایش قیمت بنزین و اعمال یا عدم اعمال سهیمه بندی به تأخیر خواهد انداخت.
اگرچه کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۸ منتفی است؛ اما این مصوبه کمیسیون تلفیق نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس دارد و زمانی قابلیت اجرا پیدا می کند که در قالب قانون بودجه سال ۹۸ تصویب و ابلاغ شود.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز در خصوص سرنوشت مدیریت عرضه بنزین اظهار نظر کرد. این عضو کابینه دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت با تأکید بر اینکه «هنوز نمیدانم که چه خواهد شد»، گفت: «برای ساماندهی سوخت راهی جز سهمیهبندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.»
افزایش قیمت بنزین در حد تحمل مردم
زنگنه وزیر نفت در پاسخ به این سوال که سقف افزایش قیمت بنزین چه میزان خواهد بود، به مزاح پاسخ داد: تا جایی که مردم تحمل کنند.
چرا راهی جز سهمیه بندی نداریم؟
پاسخ این سؤال را که چرا دولت دوباره بهسراغ بحث سهمیهبندی بنزین رفته، باید در میزان رشد مصرف بنزین دنبال کرد. در حالی که پیشبینی میشد امسال رشد مصرف بنزین به ۸.۸ تا ۹ درصد رشد نسبت به مصرف سال ۹۶ برسد، این میزان رشد از ۱۰ درصد عبور کرده است و آنچنان نمودار رشد مصرف بنزین شیب تندی به خود گرفته که دولت ترجیح داده آمار مصرف بنزین را محرمانه کند و در محرمانگی آمار مصرف، بهفکر چاره بیفتد.
رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱.۶ درصد بود، ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد و در سال ۹۵ هم به ۵.۱ درصد رسید. میزان رشد مصرف بنزین در سال ۹۶ به ۸ درصد رسید و در سال ۹۷ تا امروز این میزان رشد نسبت به متوسط سال ۹۶، به بیش از ۱۰ درصد رسیده است.
ثابت ماندن قیمت بنزین از خردادماه ۹۴ تا امروز (۱۰۰۰ تومان در هر لیتر) و نبود ابزار کنترلی، کنار نبود فرهنگ مصرف بهینه و همچنین تولید خودروهایی با مصرف بالای سوخت موجب شده تا مصرف فرآورده ارزشمند و استراتژیکی چون بنزین در کشور ما، مثل یک کالای بیارزش و دمدستی، بهصورت بیمهابا و افسارگسیخته ادامه یابد.
بدون شک اگر خودروسازان ما به تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین و تکنولوژی بهروزتر میپرداختند، ناوگان حملونقل عمومی مناسب با افزایش تقاضا و رشد جمعیت کلانشهرهای کشور توسعه یافته بود و مردم به فرهنگ مصرف بهینه سوخت توجه داشتند، امروز بحث سهمیهبندی و استفاده از آن بهعنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین، در دولت مطرح نشده بود.
مسئولان کشور در دولت و مجلس بر سر یک دوراهی مدیریت عرضه بنزین قرار دارند. یک راه اینکه هیچگونه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی اعمال نشود که در این صورت سال آینده باید منتظر رسیدن متوسط مصرف بنزین در مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز باشیم. راه دیگر اینکه قیمت بنزین در قالب یک سناریوی چندنرخی با سهمیه بندی افزایش یابد، یعنی مردم به صورت محدود و تنها به میزان سهمیه مشخص شده، بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومانی دریافت کنند، که این سناریو نیز به علت ناکارآمدی نهادهای نظارتی و حمایتی کشور و نگرانی از تأثیر تورمی آن، فعلاً در جلسات بین مجلس و دولت فقط به عنوان یک گزینه مطرح است. البته گزینهای که مورد اصرار بخشی از بدنه دولت و مجلس و مورد انکار بخشی دیگر از بدنه دولت و مجلس است.
راهکار کوتاهمدت چیست؟
همانطور که وزیر نفت اشاره کرد، « برای ساماندهی سوخت راهی جز سهمیهبندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد»، اما دولت در این زمینه باید دو نکته را مورد توجه قرار دهد:
۱. فعالیت مسئولانه نهادها و ارگانهای نظارتی و حمایتی برای کنترل تورم احتمالی ناشی از افزایش نرخ سوخت
۲. تعیین سهمیه به صورت کارآمد و بر اساس اصول پیادهسازی عدالت اجتماعی
در خصوص مورد دوم، سه نکته باید مورد توجه باشد:
الف - سهمیه به گونهای تعیین شود که افراد کم مصرف، با هیچ گونه افزایش قیمتی مواجه نشوند و افراد پرمصرف به کممصرفی تشویق شوند
ب - تمامی آحاد جامعه امکان استفاده برابر از یارانه هنگفت دولتی در بخش سوخت داشته باشند، نه اینکه ثروتمندان و پرمصرفها از یارانه بیشتر و کممصرفها و فاقدین خودرو از یارانه کمتر یا صفر برخوردار شوند.
ج - یارانه دولتی کاهش یافته در بخش عرضه سوخت، باید در بخشهای مولد اقتصادی و یا احداث زیرساختهایی هزینه شود که نتیجه آن به اشتغال بیشتر جوانان و رفاه عمومی جامعه منجر شود و دولت باید در این زمینه سازوکاری را برای رصد شفاف هزینه کردن این یارانهای که قرار است در قالب سهمیهبندی بنزین و افزایش نرخ آن در قالب نرخ دوم اعمال شود، تعبیه کند تا مردم نتیجه مستقیم کاهش یارانه در بخش سوخت را در بهبود سطح زندگی خود (در میانمدت) مشاهده کنند.
راهکار میان مدت و بلندمدت چیست؟
۱. فرهنگسازی در زمینه مصرف سوخت (بیان مزایا و معایبی که مستقیم به زندگی مردم مربوط می شود): نهادهای دولتی باید با مردم در خصوص سرنوشت مصرف بیرویه سوخت صادق باشند؛ تا اعتماد مبتنی بر صداقت، آن هم از سوی مسئولان برای جامعه ایجاد نشود، هرنوع تلاش برای فرهنگسازی محکوم به شکست است.
۲. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اعمال سیاستهای مشوق برای استفاده بیشتر از حملو نقل عمومی: افزایش بیرویه نرخ بلیت اتوبوس و مترو و عدم توسعه آن با نیاز واقعی جامعه، نتیجه ای جز استفاده بیشتر از وسایل نقلیه شخصی به دنبال ندارد.
۳. توسعه سوختهای جایگزین همچون سوخت CNG و اعمال سیاستهای مشوقانه برای استفاده مردم از این نوع سوخت ارزان و پاک
۴. جایگزینی خودروهای کممصرف به جای خودروهای پرمصرف فعلی: الزام خودروسازان به ارتقای سطح تولیدات داخلی و یا بازکردن فضا برای ورود خودروهای کممصرف خارجی و عرضه این خودروها با قیمت مناسب برای عموم مردم
فروش چارتری بلیط هواپیما ممنوع شد
وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری خبر داد و گفت: فروش بلیط پروازهای برنامهای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد میکند.
محمد اسلامی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی زیرساختهای شهر پردیس اظهار کرد: قیمت بلیط هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست اما ما بر این مسئله تاکید داریم که فروش بلیط چارتری ممنوع است. وی ادامه داد: چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد افزود: در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن 97 بلیط پرواز برنامهای را چارتری فروخته تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.
یادداشت
افزایش وام ازدواج مُسکن مقطعی ؟ یا درمان دائمی ؟
سعید سرفرازیان
همه به این نکته پی برده اند که سن ازدواج در کشور خیلی بالا رفته و حتی بسیاری از جوانان از دَم بخت به دُم بخت رسیده اند . مسئولان عزیز هم هرزگاهی برای اینکه اعلام وجود فرمایند چند میلیونی به مقدار وام ازدواج می افزایند . آنها چاره را در افزایش وام ازدواج دیده اند که شاید بازار ازدواج و عروسی و رفتن به زیر یک سقف کبوتران عاشق تکانی بخورد و رونق بگیرد . در حالیکه در میدان عمل کار خیلی سخت تر از چند ده میلیون تومان پول و وام است . گرانی ها فروان در همه ی عرصه ها با این وام که به دست آوردنش کفشی از آهن و عزمی رستم وار می خواهد درست شدنی نیست . وقتی این زوج های نگون بخت برای رسیدن به وام مجبور هستند مقداری از آن را پای یافتن ضامن معتبر خرج کنند و سیبل چندین نفر را چرب ، آخر سر دوباره کاسه چه کنم چه کنم دست می گیرند و عطای ازدواج را به لقایش می بخشند . یک دستور و امضا افزایش وام ازدواج را منجر می شود ولی فکر و اندیشه ی درست برای عواقب آن از هیچ مغزی تراوش نمی کند . افزایش وام ازدواج یک مُسکن مقطعی می باشد تا یک درمان قطعی چون خیلی از از زوج ها با سخت گیری خانواده ها و گرانی خرج عروسی و نبود شغل و کاسبی مناسب از باز پرداخت وام هم ناتوان هستند و مشکلات زیادی در مسیر زندگی برای آنها به وجود می آید. پس از مدیران و مسئولان ذیربط درخواست می کنیم برای علاج درد به درمان های دائمی و کارهای اثر گذار روی بیاورند حداقل در باز پرداخت وام و تسهیلات یک راه کار خوب مهیا کنند که فشار کمتری به جوانان بیاید . هر چند معتقدیم اگر فکری عاجل برای رونق کسب و کار و توسعه ی تولید صورت بگیرد و یافتن شغل آسان شود خیلی از مشکلات هم حل و فصل خواهد شد و دیگر نیازی نیست که وام ازدواج به یک معضل و بحث جدی در کشوری مانند ایران تبدیل گردد .
یادداشت
بازی برد- برد
استارت آپ ها و نظام بانکی
محمد رضا حسین زاده
مدیرعامل بانک ملی ایران
استارت آپ ها که در گذشته نه چندان دور تنها یک اسم بودند، امروز به جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند. آنها کسب و کارهای کوچکی هستند که به دور از بوروکراسی اداری، فرایندهای دست و پا گیر معمول و هزینه های گزاف، یک ایده کوچک را به یک دستاورد بزرگ تبدیل می کنند. استارت آپ ها علاوه بر این که به شدت مورد توجه نظام بانکی قرار گرفته اند، در توسعه فعالیت های بانکداری هم نقش مهمی را ایفا می کنند.
بانک ملی ایران با همکاری استارت آپ ها توانسته خدمات قابل توجهی به مشتریان خود ارائه کند. پیام رسان «بله» نمونه موفق و بی بدیل این همکاری است، تا جایی که تحسین فعالان نظام بانکی در داخل و حتی خارج را نیز برانگیخته است.
من از نزدیک با تعداد قابل توجهی از ایده پردازان و فعالان حوزه استارت آپ ملاقات کرده و با دیدگاه هایشان آشنا شده ام. مالکان استارت آپ ها و فین تک ها، جوانان تحصیلکرده کشورمان هستند که بدون هیچ ادعایی، فقط پیاده سازی اهداف بلندشان را می خواهند.
آنها می توانند با اقدامات موثر خود، بسیاری از راه های طولانی را کوتاه کرده و هزینه ها را به شدت کاهش دهند. توسعه بانکداری الکترونیکی، ایجاد مفهوم بانکداری مجازی و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارت آپ هاست.
این یک همکاری برد-برد است که در کنار توسعه نظام بانکی کشور، جلوی فرار مغزها را می گیرد، سرعت تحولات را افزایش می دهد و نتیجه را بسیار دلنشین تر می کند. بانک ملی ایران از این همکاری ها استقبال می کند.
اخبار
کار سختی که دیده نمی شود
رفع اشکال فنی در ارتفاع 2973 متری
اشکال برقی و مخابراتی ایستگاه مخابراتی صعب العبور رپیتر شماره 7 منطقه اصفهان رفع شد.
به گزارش امتیاز، وحید راجی خواه معاون مخابرات منطقه با اعلام این خبر گفت: تجهیزات حفاظتی و فیوزهای موجود در ایستگاه مخابراتی رپیتر 7 در اثر بارش سنگین برف و رعد و برق های شدید در ارتفاعات عمل کرده و برق شبکه به دلیل تک فاز شدن از مدار خارج شده بود.
وی ادامه داد: علی رغم تلاش ها و پیگیری های به عمل آمده توسط مهندسین واحد تعمیرات برق منطقه و اتصال مجدد فیوزهای کات اوت ابتدا و انتهای خط انتقال هوایی، مشخص شد که برق ایستگاه همچنان تکفاز است.
راجی خواه بیان داشت: در این راستا پس از بررسی های انجام شده تصمیم بر انجام عملیات با حضور مدیر منطقه، معاون های فنی و مخابرات و رئیس حراست گرفته شد و نهایتاً گروه فوق با تجهیزات کافی و مواجهه با سرمای شدید به ایستگاه مخابراتی رپیتر 7 در قله 2973 متری رشته کوه های زاگرس واقع در استان چهارمحال و بختیاری رسیدند.
معاون مخابرات افزود: طی این عملیات که 8 ساعت به طول انجامید، مسئولین منطقه با همراهی نیروهایی از واحدهای برق، مخابرات، ترابری و محیط بانان سازمان حفاظت از محیط زیست، نیمی از مسیر را با خودروی برف پیما (اسنوتراک) و بخش صعب العبور مسیر دسترسی را به صورت پیاده طی کردند که در نتیجه مشکل برقی و مخابراتی این ایستگاه برطرف و به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفت.
هوشمندسازی۴۰۰جایگاه تا پایان سال
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، از راهاندازی۴۰جایگاه عرضه سیانجی همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و هوشمندسازی ۴۰۰جایگاه تا پایان سال خبر داد.
حمید قاسمی دهچشمه گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۴۹ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در کشور به بهرهبرداری رسیده است که با راهاندازی ۴۰ جایگاه از ۱۲۸ جایگاه در حال ساخت کشور، همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد به ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه میرسد.
وی همچنین از راهاندازی چهار جایگاه عرضه کوچک مقیاس سیانجی در محلهای پرتردد مانند ایستگاههای تاکسیرانی، میدانهای میوه و ترهبار و ایستگاههای حملونقل عمومی به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: از جمله مزایای این جایگاهها که حدود ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت ظرفیت دارند و تعداد مخازن و امکانات جانبی و رفاهی آنها در مقایسه با جایگاههای بزرگ کمتر است، ارائه خدمات مدرن سوختگیری به شهروندان، حل مشکل گرانی زمین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، هوشمندسازی جایگاه و کاهش تعداد مخازن و دیسپنسرها و همچنین سادهسازی نحوه ورود و خروج خودروها به جایگاه با قرارگیری تجهیزات در ارتفاع و سرانجام کاهش هزینههای سرمایهگذاری است.
قاسمی دهچشمه همچنین از هوشمندسازی ۴۰۰ جایگاه عرضه سیانجی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ جایگاه عرضه سیانجی در کشور بهطور پایلوت هوشمندسازی شده است.
اتحادیه اروپا: تحریم های ضدایرانی آمریکا رابه رسمیت نمی شناسیم
مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد: هدف کلی اینستکس این است که به صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی کمک کند تا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و بینالمللی و سازوکارهای مرتبط داخلی به تجارت مشروع با ایران بپردازند.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سازوکار مالی «اینستکس» علیه آمریکا راهاندازی نشده و تحریم های این کشور را دور نمیزند، تاکید کرد: اما اتحادیه اروپا تحریم های برونمرزی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمیشناسد. وی این اظهارات را روز جمعه در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه ‹اگر بنا باشد با راه اندازی اینستکس، ایران از مزایای لغو تحریمها در قالب برجام بهرهمند شود، اروپا چگونه با فشارهای امریکا کنار خواهد آمد؟› بیان داشت. این مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد: هدف کلی اینستکس این است که به صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی کمک کند تا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و بینالمللی و سازوکارهای مرتبط داخلی به تجارت مشروع با ایران بپردازند. وی افزود: درواقع اینستکس مکمل قوانین مسدودسازی تحریمها است که در هفتم ماه آگوست گذشته به اجرا گذاشته شد تا منافع شرکتهای اروپایی که میخواهند با ایران تجارت کنند را حفظ کند.
او در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان عملیاتی شدن این سازوکار و دستیابی ایران به درآمدهای نفتیاش گفت: اینک که راهاندازی اینستکس اعلامشده، وظیفه سه کشور مجری خواهد که جزئیات بیشتری را درباره آن اعلام کنند.وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری شب گذشته پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راهاندازی سازوکار مالی ویژه (اینستکس) را رسماً اعلام کردند. بر اساس این گزارش، پاریس میزبان این کانال مالی است و «پر فیشر» رئیس پیشین کومرتس بانک ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رئیس هیات نظارت است و از هرکدام از این کشورها(آلمان، فرانسه و انگلیس) هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم میتوانند به این سه کشور بپیوندند.
این نهاد جدید بهعنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» (Clearing house- نهادی مالی که در سیستمهای مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خریدوفروش اوراق بهادار را بر عهده دارد) عمل میکند و ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.
این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل میکند. بر این اساس، در ابتدا انتظار میرود که تجارت صرفاً در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، پزشکی و کشاورزی صورت گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راهاندازی این کانال مالی را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هستهای با تهران عنوان کرد. وی دیروز پس از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست افزود:امروز گام قابلتوجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریمها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاریهای تجاری مشروع با ایران را تسهیل میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60983
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60984
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60985
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60986
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60987
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60988
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60989
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3976/16078/60990
|
عناوین این صفحه
- راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران
- پیشفروش خودرو ممنوع شد
- یک نگرانی به اسم «بنزین»؛ چه باید کرد؟
- فروش چارتری بلیط هواپیما ممنوع شد
- یادداشت
- یادداشت
- اخبار
- اتحادیه اروپا: تحریم های ضدایرانی آمریکا رابه رسمیت نمی شناسیم