|
در سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر اتفاق میافتد؛
نمایش گزیده مستندهای موسیقایی دو دهه اخیر سینمای ایران
همزمان با برگزاری سیوچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، فیلمهای مستند ایرانی با موضوع موسیقی در خانه سینما و در سالن سیف الله داد اکران خواهد شد.
به گزارش امتیاز؛ ناصر صفاریان دبیر بخش فیلمهای مستند موسیقی، درباره نمایش آثار این حوزه و چگونگی انتخاب فیلمها گفت: « فیلمهای این حوزه بر اساس چند معیار اصلی انتخاب شدند. معیار اول ما این بود که فیلم ها حتما موضو ع مرتبط با موسیقی داشته باشد و برای عموم مردم که علاقه به موسیقی دارند، قابل فهم باشد. نکته دیگری که برای ما اهمیت داشت این بود که ساختار فیلم سخت و تخصصی و آکادمیک نباشد تا برای مردم جذابیت داشته باشد.»
وی با تاکید بر اینکه تعداد مستندهایی که درباره موسیقی در کشور ساخته شده زیاد است، گفت:« ما برای تمایش این تعداد مستندی که قرار است نمایش داده شود شرایط ، محدودیت های مجوزی و کیفیت فیلم را هم در نظر گرفتیم و بر اساس آن آثار را انتخاب کردیم.»
صفاریان درباره کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت:: « مستندهای بسیاری بودند که از نظر ساختار ، مسائل فنی و موضوعی بسیار خوب بودند، اما متاسفانه خیلی از آنها نسخه با کیفیت نداشتند و ما هرچه تلاش کردیم تا نسخه با کیفیت آن را پیدا کنیم نتوانستیم». وی هم چنین افزود:« مستندهایی هم بودند که همه شرایط را داشتند اما با شرایط جشنواره مطابقت نداشتند. حالا این مطابقت نداشتن میتوانست به دلیل تخصصی بودن و آکادمیک بودن فیلم باشد یا به دلیل محدودیت های مجوزی که متاسفانه نمیتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند.»
صفاریان درباره تعداد فیلم های شرکت کرده و نحوه انتخاب فیلمها گفت: «تعداد فیلمهایی که برای جشنواره موسیقی ارسال شد 3 برابر فیلمهایی است که در طول دوره جشنواره موسیقی نمایش داده میشود اما از بین همه فیلمها با توجه به گفته قبلی بر اساس چند اصل این فیلم ها برای نمایش انتخاب شدند.»
دبیر بخش فیلمهای مستند موسیقی در پایان درمورد استقبال مستندسازان برای ساخت فیلمهایی با محوریت موسیقی گفت: « این اولین سالی است که اکران فیلمهای ایرانی حوزه موسیقی در جشنواره موسیقی اتفاق میافتد. بنابراین ما تجربهای از گذشته در این مورد نداریم و با توجه به اینکه رقابتی هم برای این بخش وجود ندارد، نمیتوانیم پیشگویی کنیم که نتیجه در آینده به چه شکل خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه امسال می تواند محک خوبی برای ادامه اکران فیلمها در سالهای آینده باشد گفت:« تصمیم در مورد آینده اکران فیلمها بستگی زیادی به امسال دارد. ما باید ببینیم آیا مستندسازان بیشتری برای ساخت مستندی با چنین موضوعی استقبال خواهند کرد یا خیر.در نتیجه در اولین دوره نمایش این مستندها باید منتظر باشینم و ببینیم استقبال مردم به چه شکل خواهد بود»
مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یک روز کامل، اهمت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن بست، یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو کمانچه، گوشه های اصفهان، هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسکورپیو، بزرم رزم، ساز و مهر، قطار مسیر شصت و آخرین بخشی فیلمهایی هستند که در این دوره از جشنواره به نمایش در میآیند.
لازم به ذکر است که این فیلمها از 24 تا 29 بهمن ماه در سالن سیفالله داد خانه سینما واقع در خیابان خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29 به نمایش در میآید. ورود عموم برای دیدن فیلمهای مستند آزاد و رایگان خواهد بود.
فراری دادن سرمایه از هنر؛
کاش نام هنر فوتبال بود
حسین هاشم پور
یک : حتمن هر روز می بینید باشگاه های فوتبال ایران چند میلیارد، و چند میلیون دلار برای یک بازیکن پول می پردازند اما معمولا جامعه ورزش کمتر به این و آن اتهام ورود پول مشکوک و پولشویی می زنند؛ به موازات این مشاهده عینی، احتمالا شما هم این روزها به هر سرمایه گذاری که سودای حضور در فرهنگ و هنر را در سر داشته حق می دهید، بترسد و نیامده صحنه را ترک کند. چون اگر فقط دو سه میلیارد به هنر بیاورد از سوی خود جامعه هنری آماج اتهام های ریز و درشت می شود.
به نظر شما این امر عادی ست؟
دو : یازدهم دی ماه در زیر تیتر «تشکیک در پول های مشکوک» درایسنا نوشتم: « پروژه تخریبی در سینما با نسخه قدیمی تجسمی و تئاتر کلید خورده است:»شائبه ورود پول های مشکوک». موضوع چنان نگران کننده مطرح میشود و در رسانهها تیترهای هیجانی میگیرد که حتی جمعی از هنرمندان نیز با آن همراه میشوند و بدون آنکه یک برگ سند در دسترس باشد بسیاری از آثار شاخص این عرصه با تردید پولشویی تخریب حیثیتی میشوند. آن هم درست روزهایی که بودجه هنری دولت کم رمقتر از همیشه است، بیکاری و گرانی روزافزون، جامعه هنری را به ستوه آورده و تنها راه برون رفت جلب سرمایههای بخش خصوصی ست!
بعدتر، بیست و دوم دی ماه در ایران آرت نوشتم: « دستکم یک اتاق فکر در پی سازماندهی حملات همه جانبه علیه هنر است، این عده در پی تسویه حساب با دولت اند یا چشم دیدن هنر را ندارند، صورت مسئله را تغییر نمیدهد، اتاق فکر مزبور در اندیشه القای امنیتی شدن فضای فرهنگ و هنر است و یکی از اصلی ترین کلید واژه ها پول مشکوک، پول کثیف و پولشویی در هنر است. این عناوین حساسیت برانگیز برای یک سکانس پیچیده طراحی شده است، آن هم در روزهای سخت اقتصادی که حتمن برخی اهالی هنر را هم به کارزار مبارزه می کشاند!... در حالیکه روشن است هیچکس موافق ورود پول های بدون شناسنامه به هیچ عرصه ای نیست، در رسانه ملی اعلام می شود:» تاسف برانگیز است که ما به اینجا برسیم که شرعا، عرفا، قانونا و اخلاقا برایمان مهم نباشد پول تولید محصولمان از کجا می آید»
رسانه ملی نمی گوید مگر هنرمند ابزار شناسایی پول سالم و ناسالم دارد؟ سالهاست همه به هم توصیه می کنند «قضاوت نکنیم»، «بدون سند تهمت نزنیم» آن وقت رسانه ملی به رسانه های خصوصی تیتر می دهد:» نگاه جنجالی به ورود پول های مشکوک به سینما»!!
این در حالی ست که در این مملکت نهادهای نظارتی بسیاری مشغول به کارند و من و شما شرعا، عرفا، قانونا و اخلاقا اجازه نداریم در رسانه آبروی افراد را به مخاطره اندازیم. به نظرم استراتژی آن اتاق فکر روشن است:»خالی تر شدن جیب فرهنگ و هنر در روزهایی که خزانه دولت زمین گیر احتیاجات روزمره مردم است و هنرمندان گرفتار بیکاری دامنه دار. «
به نظرم خوشبختانه در روزهای اخیر اظهار نظرهایی شده که تایید کننده بخشی از گمانه هایی ست که پیشتر طرح کردم و جامعه هنری می تواند با تحلیل محتوا به این اتاق فکر مرموز نور بیاندازد.
سه: سیدرضا میرکریمی در مواجهه با اتهام ورود پول مشکوک به فیلمش می گوید:» قصه اصلاً این نیست که منابع فیلم از کجا تهیه شده و یا در این فیلم چقدر هزینه شده است. قصه این است که یک جریان و جمع محدودی ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خود گرفتهاند و با فیلمهای بسیار سخیف چرخه ساخت تا اکران را در اختیار خود گرفتند و به محض آنکه احساس خطر میکنند، فرد را تهدید میکنند و به او تهمت میزنند و میپرسند که این پولهایت از کجا آمده و دستمزدهای نجومی به بازیگران دادهاید این در حالی است که هیچوقت از خودشان سوال نمیشود «
نکته ای که محمدصادق رنجکشان، سرمایه گذار نوآمده و موفق تئاتر بینوایان و دو فیلم تحسین شده « متری شیش و نیم «و» سرخ پوست» هم بدان اشاره می کند:» عمده مطالبی که هر از گاهی در رابطه با اینجانب در بعضی از سایتها و رسانههای مجازی عنوان میشود مربوط به افراد معلومالحالی است که در جایگاه تهیهکنندگی یا نویسندگی یا هر مورد دیگری در این چند سال اخیر توفیقی در سینما حاصل نکرده و بدون سند و مدرک بوده و بنا به همین دلایل نتوانستیم با هم همکاری داشته باشیم، لذا اقدام به نشر اکاذیب میکنند. البته لازم به ذکر است که قالب این افراد به دلیل تفکرات منفی خود سالهاست هیچگونه فعالیت هنری نداشته و به گفته خیلی از اهالی سینما صرفا به اصطلاح چوب لای چرخ دیگران میکنند و نگذاریم حسادتهای فردی از توسعه فیلمسازی در کشور جلوگیری کند.»
از سر اتفاق، شخص آقای رنجکشان بهترین مثال برای جهت گیری هدفمند اتاق فکر اشاره شده است، او چهره شناخته شده صنعت گردشگری ست و در سال های اخیر بارها از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حائز رتبه برتر شده است؛ حتمن در سه دهه فعالیت طراز اول او در شغلش همه مراکز نظارتی و مالیاتی او را رصد کرده اند و… چرا تا شخصی مانند او که صاحب شناسنامه مالی در دسترس است وارد سرمایه گذاری هنری می شود باید آماج حملات عجیب غریب شود؟ پیداست که هدف فراری دادن سرمایه های نو از هنر است.
در همین راستا، چند روز پیش سازندگان فیلم سینمایی» غلامرضا تختی» در قالب یک بیانیه رسمی با ادبیاتی مشابه چنین نشانی را از پشت پرده اشاعه شایعه ورود پول مشکوک به هنر ارائه داده اند.
البته به زعم من این تنها یکی از سرشاخه های ناامن سازی فضای فرهنگ و هنر است و دسته نامبرده آگاهانه یا ناآگاهانه در زمین اتاق فکر بالادستی بازی می کنند. اتاق فکری که در پی تحدید فضای هنر است و « فیلم کوتاهی از یک تئاتر، عکسهایی از تئاتر دیگر و تصاویری از نمایشگاهی که هر کدام طی سه، هشت و پنج سال قبل اجرا و برگزار شدهاند، به نام تئاترهای روی صحنه و نمایشگاه در حال برگزاری در رسانهها منتشر می کند.» از این رو تسری شائبه پولشویی در هنر یکی از دستور کارهایش است.
چهار: همچنان می نویسم :» روزنامهنگاری هستم که نیت خوانی بلد نیست، و به طبع علم غیب هم ندارم مردم ثروت شان را از کجا درآوردهاند، مطمئن هم نیستم پول مشکوک وارد هنر شده یا نشده، آیا از دیروزها و دیرسال ها بوده یا همین پنج شش ماه اخیر ناگهان به حساب هنر واریز شده؛ اما مثل شما معتقدم نباید بدون سند دیگران را قضاوت کرد. بد اخلاقیهای این روزها را دامن نزنیم،اگر کسی مدرکی دارد به قول دبیر جشنواره فیلم فجر به جای اتهام خشک و خالی در رسانهها، قوه قضائیه را مطلع کند ...
از این منظر است که معتقدم طراحان نشسته در اتاق فکر، کارشان را خوب بلدند و در روزهایی که تنها راه زنده داشت هنر، جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی ست با ناامن سازی فضا، سرمایهها را فراری میدهند و به جیب سرانه فرهنگی کشور دستبرد می زنند. کاش در این روزگار وانفسا، جامعه هنری دقت و هوشمندی بیشتری به خرج دهد. به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در محاصره پرسش هایی درباره احتمال وجود پولشویی در هنر گفته است:» در عین حساسیت و احساس مسئولیت نسبت به این مسائل از بزرگنمایی و اغراق در هر حوزهای جلوگیری کنیم که نه تنها کمککننده نیست بلکه میتواند خطرناک باشد.»
در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد:
تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی
همزمان با اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از استادان برجسته حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، استاد کریم صالح عظیمی ردیفدان، خواننده و مدرس آواز، استاد فخری ملک پور، نوازنده پیانوی ایرانی و و استاد رامین جزایری سازنده و نوازنده تار و سه تار، اساتیدی هستند که از آنها در تالار وحدت، به پاس سالها فعالیت در حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.
کریم صالح عظیمی سال 1325 در تبریز متولد شد. او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقمند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال آذر راه یافت. صالح عظیمی ردیفدان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاکنون تنها ارائهدهنده سبک و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار می رودکه استاد آذر طی یک صد و چند سال زندگی خویش تربیت کرد. صالح عظیمی از سال 1360 در مرکز موسیقی صداوسیما، مرکز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.
فخری ملک پور استاد پیانوی ایرانی نیز در یکم مهرماه ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد. پدرش سید ذبیح الله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود. او آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن ۹ سالگی آغاز کرد و طی مدت ١۲ سال به طور پیوسته ردیف سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و کلیه ی قطعات و ساختههای استاد مرتضی محجوبی را فرا گرفت. ملک پور تنها شاگرد بازمانده مرتضیخان محجوبی (از بنیانگذاران موسیقی ملی ایران) است که پیانو را بهشکل سینه به سینه و با نتهای ابداعی محجوبی یاد گرفته است.به همین دلیل استادان موسیقی سنتی، او را به عنوان تنها مکتبدار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوهی استاد مرتضی محجوبی معرفی میکنند.
رامین جزایری ساز سازِ برجسته و نوازنده تار و سهتار متولد 1340 در تهران است. وی آموزش موسیقی را نزد محمد رضا لطفی آغاز کرد و از سال 1363 به سازندگی ساز علاقهمند شد و در کلاس معروف سازسازی چاووش شرکت کرد و از محضر محمود فرهمند، آموزههای سازسازی را فرا گرفت. در کنار آن، وی در نزد زنده یاد استاد مهدی کمالیان ، سه تار ساز پیشکسوت آموختههای سازسازی را تکمیل کرد. جزایری در نواختن سهتار به شیوه استاد ابوالحسن صبا دستی چیره دارد و آلبوم«حدیث صبا»ی وی پژوهشی است درباره شیوه سهتار نوازی صبا که در قالب بازنوازی برخی از قطعات ابوالحسن صبا منتشر شد.
لازم به ذکر است اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، 30 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
رونمایی از پوستر ماموریت غیر ممکن فیلم موسیقی و شادی
از پوستر فیلم سینمایی ماموریت غیر ممکن رونمایی شد این فیلم از چهارشنبه 24 بهمن در بهترین سینماهای تهران و شهرستانها به اکران عمومی در خواهد آمد.
به گزارش امتیاز؛ فیلم سینمایی مأموریت غیرممکن به کارگردانی یعقوب غفاری از روز چهارشنبه در گروه سینمایی ماندانا اکران می شود .
بازیگران آن عبارتند از: علی اوجی پادینا رهنما. سارا خویینی ها. مهران رجبی. نسرین نصرتی. یوسف صیادی. سارا محمدی، عسل قرایی، پدرام ابدان و با حضور پژمان بازغی و با هنرمندی جمشید هاشم پور و محمدرضا شریفی نیا
این فیلم، یک طنز اجتماعی است و به گفته کارگردان آن این فیلم را میتوان اولین کنسرت سینمایی ایران نام برد و در آن خوانندگان محبوب پاپ کشور همچون حامد همایون، امیرعباس گلاب و رضا یزدانی در نقش خود حضور دارند.
در خلاصه داستان آمده است: کریم عاشق خوانندگی است و بدون اینکه بداند دلداده مأموری شده که مأموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند. پس از متوجه شدن این داستان کریم، دو راه بیشتر ندارد
همزمانی این فیلم با جشنواره موسیقی فجر باعث امیدواری است که این فیلم جزوه پر فروش ترین فیلم به لحاظ تماشاگران سینمادوست و علاقمندان به موسیقی باشد.
اخبار
در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد شد:
رستیال تک نوازی پیانو هوشیار خیام در تالار وحدت
رسیتال تک نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تاریخ 29 بهمن برگزار خواهد شد.
به گزارش امتیاز؛ هوشیار خیام با اعلام این خبر گفت: « این اجرا در اصل یک رسیتال تک نوازی پیانو است که قرار است به دو بخش با نام شناختهها و ناشناختهها تقسیم شود.»وی ادامه داد:«بخشها توسط من نامگذاری شده و در اولین بخش، قرار است قطعههایی از آثار آهنگساز فقید آلمانی، یوهان سباستین باخ اجرا شود چرا که او بنیان گذار موسیقی کلاسیک در غرب است و به همین دلیل تصمیم گرفتم با نواختن قطعههای باخ، شنونده و مخاطبین عام موسیقی را با کارهای او بیشتر آشنا کنم.»
این موزیسین با تاکید بر اینکه با این کار میخواهد مخاطبان را با موسیقی کلاسیک غرب بیشتر آشنا کند، گفت:« دوست دارم در این اجرا مخاطبان متوجه شوند که موسیقی کلاسیک غرب چقدر می تواند از نظر مقامی با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داشته باشد.»
وی در ادامه افزود: «در بخش دوم اجرا تلاش دارم تا قطعههایی از موسیقی آهنگسازان قرن 20 را اجرا کنم که مشخصا دبوسی و راول دو آهنگساز مهمی هستند که آثارشان را اجرا میکنم.»
خیام با اشاره به اینکه راول و دبوسی وامدار باخ هستند گفت:«در بخش دوم به موسیقی این آهنگسازان و اینکه که در قرن 20 چه اتفاقاتی در موسیقی مغرب زمین افتاده پرداخته خواهد شد.»
هوشیار خیام درباره حضور پررنگ سولیستها و گروههای موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره اظهار کرد: « این اتفاق بسیار خوبی است و نشان میدهد که مخاطبان جدیتر موسیقی ما همانند دیگر حوزهها مانند ادبیات و سینما پیشرفت داشتهاند و دوست دارند سبکهای دیگر موسیقی را تجربه کنند.»
لازم به ذکر است رسیتال تک نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در تاریخ 29 بهمن ماه در ساعت 21:30 تالار وحدت اجرا خواهد شد.
انتشارات بنیاد سینمایی فارابی همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن؛
هشتاد و یکمین فصلنامه فارابی با عنوان «سینما و انقلاب» را منتشر کرد
هشتاد و یکمین شماره فصلنامه سینمایی فارابی با عنوان «سینما و انقلاب» در ۳۲۸ صفحه منتشر شد.
به گزارش امتیاز، این شماره فصلنامه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده، شامل چندین فصل و ده ها مقاله است. در این فصلنامه، برای اولین بار فیلمشناخت سینمای انقلاب گردآوری و در اختیار پژوهش گران سینمای ایران قرار گرفته است. بررسی فیلم های مرتبط با انقلاب در اولین دهه انقلاب و همچنین کلیت سینمای انقلاب در سه دهه بعد، از دیگر فصل های این مجموعه است. علاوه بر این، میزگرد مفصل «بر هم کنش انقلاب اسلامی و سینمای ایران» با حضور فیلمسازان و کارشناسان فرهنگی برگزار شده که طی آن به ابعاد مختلف و تاثیرات متقابل سینما و انقلاب و بررسی تاریخچه و چگونگی ورود مضامین انقلابی به سینمای ایران پرداخته شده است.
از دیگر مباحثی که در این فصلنامه می خوانید، بررسی آثار سینمایی انقلاب های سایر کشورهای جهان پرداخته شده است.
همچنین فیلمنامه کامل فیلم «نبرد الجزیره» یکی از فیلم های شناخته شده سینمای انقلابی جهان، در این شماره از فصلنامه فارابی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
فصلنامه سینمایی فارابی، به مدیرمسئولی علیرضا تابش و سردبیری دکتر مسعود نقاش زاده منتشر شده است.
اخبار
پیام سید عباس صالحی برای
سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیامی را به سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر صادر کرد.متن پیام صالحی به این جشنواره چنین است: «هویت فرهنگی ملتها با هنر آنها پیوند خورده است؛ جشنواره تئاتر فجر فرصتی مغتنم است تا تلاقی و ارتباط میان سلیقه ها و پیرنگهای مختلف به بار نشیند و هویت کلان فرهنگی ایران اسلامی را به نمایش گذارد.
تئاتر هنر زنده است، هنر زندگی است، زاویه های مختلف زیست فرهنگی ایرانی در مواجهه با زیباشناسی فاخر هنرمندان این سرزمین در میدان گفتگو با دیگر فرهنگ ها می آید تا توانش عظیم فرهنگی غنی ایرانی را برای تعامل و گفتگوی سازنده با جهان تصویر کند.و اینک زندگی در صحنه های جشنوارهای با بازنمای تجربه های زیسته، نمایشی با شکوه از همدلی میان خود و دیگری را به تماشا می گذارد.
در جشن چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سپاسمند هنرمندان این سرزمین ام که جمال و کمال هنر را با مفاهیم انسانی و آرمانی آمیخته اند و تعالی جان انسان ها و پیشرفت ایران اسلامی را همت خویش داشته اند و زبان هنر و نمایش را، زبان گفتگوی فرهنگی با جهانیان ساخته اند.»سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.
فریدون جیرانی قصد بازسازی فیلم «دلهره» ساموئل خاچیکیان را دارد
فریدون جیرانی با بیان اینکه قصد بازسازی فیلم «دلهره» ساموئل خاچیکیان را دارد، گفت: ساخت «آشفتهگی» در کارنامه کاریام یک ریسک بوده که باز هم دوست دارم چنین ریسکی را در فیلمسازیام داشته باشم.اولین نشست آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس «ملت» به فیلم «آشفتهگی» فریدون جیرانی اختصاص داشت که جیرانی در این فیلم باز هم داستان دیگری را با روایتی از شخصیت مشرقی به تصویر کشیده است.در این فیلم، مهناز افشار کاراکتر مشرقی را ایفا کرده و این سومین تجربه همکاری او با جیرانی بوده است.
دیگر بازیگر این فیلم بهرام رادان است که در دو نقش بازی کرده و مهران احمدی هم کاراکتری را بازی کرده که به گفته جیرانی شبیه عادل شرقی در «سالاد فصل» این فیلمساز است و او چون عشق مریض عادل مشرقی را دوست داشت آن را در این فیلم حفظ کرده است.
فریدون جیرانی که به گفته خودش این فیلم را در ادامه «خفهگی» ساخته است، سعی کرده اثر جدیدش جان دارتر از قبلیها باشد.او همچنین بیان کرد: این جنس فیلمها ساختش در ایران بسیار سخت و پر ریسک است و برای تماشاگر بیگانه است و کارکردن در این ژانر نیازمند تلاش بسیاری است؛ مخصوصاً در شرایط کنونی که موضوعات سیاسی و اجتماعی فضای سینما را در برگرفته است.
او در پاسخ به سوالی درباره پیش بینیاش از واکنش مسعود فراستی به فیلم «آشفتهگی» خاطرهای از زمان اجرای برنامه «هفت» که همزمان با اکران فیلم «قصه پریا» بود، مطرح کرد و گفت: آن زمانی که من «هفت» را اجرا میکردم «قصه پریا» روی پرده رفت و فراستی در همان سالن و در زمان اکران فیلم، با من تماس گرفت و گفت که فیلمت اصلاً خوب نبود و در برنامه هم مثل دیگر فیلم ها به صورت جدی روبروی هم نشستیم و آن را نقد کردیم.
جیرانی اضافه کرد: فراستی سر فیلم «من مادر هستم» و ماجراهایی که هنگام اکرانش پیش آمد به دادگاه آمد و در سفارت آمریکا هم حاضر شد و از فیلم دفاع کرد، آنهم در زمانی که دادستانی وارد ماجرا شده بود و من هیچ گاه این کار او را فراموش نمیکنم. چون به من کمک کرد و هرچه فراستی امشب بگویند، قبول میکنم.
او در پاسخ به که این نوع ماجراجوییها و ریسک را در فیلمهای بعدیاش ادامه خواهد داد، بیان کرد: من باز هم این ریسک را انجام میدهم اما این امکان با کمک نسل جوانی که با من کار میکنند، ایجاد شده است و فکر میکنم این اثر، مخاطب خوبی را به خود جذب کند.
جیرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سابقه برنامه سازیاش در تلویزیون چه نظری درباره برنامههای سینمایی تلویزیون که به ویژه در ایام جشنواره پخش شدهاند، دارد؟ گفت: این سوال خطرناکی است و به آن جواب نمیدهم چون ممکن است به زودی خودم برنامهای داشته باشم.
وی در این نشست با بیان اینکه سرمایه این فیلم کثیف نیست درباره اینکه آیا «آشفتهگی» ادای دینی به ساموئل خاچیکیان بوده توضیح داد: به احتمال زیاد «دلهره» ساموئل خاچیکیان را بازسازی خواهم کرد و قصد دارم بخشی از درآمد آن را به خانواده او اهدا کنم. او در فیلمسازی ریسک میکرد و فحش میخورد مثل الان.
این کارگردان درباره املاء نام فیلمهای اخیرش توضیح داد که این یک املا تازه است و اشتباه نیست.او درباره تکرار کاراکتر مشرقی در فیلمهایش بیان کرد: من مدیری در مدرسهام در تربت حیدریه داشتم که به من کتاب خواندن و مجله خواندن را توصیه میکرد تا انشاءهایم بهتر شود و در واقع من با نام مشرقی در فیلمهایم، ادای دینی به او داشتهام
این کارگردان درباره طرح ابتدایی این اثر هم یادآور شد: حسنحسینی طرح این فیلم را به من داد که ۱۵ سال قبل فیلمی به اسم «دوقلوها» را دیده بود که پلات اصلی آن شبیه این فیلم است. اما قبلاً من فیلمنامه این طرح را بر اساس دو قلوهای زن با بازی خانم افشار نوشتم اما گفتم شاید نشود پروانه ساخت یا نمایش برای آن بگیرم، در نهایت در زمان بازنویسی قهرمان آن را به مرد تبدیل کردم.
مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری این اثر درباره کادربندی این اثر که تمام سکانسها کج فیلمداری شده است توضیح داد: این یک تجربه جدید و یک کار تجربی است و سعی کردیم فیلمنامه را عکاسی کنیم و در زمانهایی که شخصیت برتری داشت، قاب به سمت او کجتر میشد.بهرام رادان نیز با تاکید بر اینکه «فریدون جیرانی یک برند است و نیازی به بازیگران چهره ندارد» گفت: ۲۰ سال بود که میخواستم با او همکاری کنم. او ایده نو، بدیع شجاعتی برای بیان این قصه داشت و ریسک آن جای ستایش دارد.
او ادامه داد: در بطن فیلم جنونی وجود دارد و من سعی کردم، بدون زمان و مکان بودن این اثر را هم به آن اضافه کنم. در کنار اینها بازی در نقش دو کاراکتر کار دشواری بود و با توجه به اکران که در سینما «آزادی» دیدم، بعد از پایان فیلم سکوت عجیبی سالن را فرا گرفته بود.مهناز افشار دیگر بازیگر این فیلم درباره بازیاش در این اثر بیان کرد: نگاه، حرف اول را در فیلمهای جیرانی میزند و حتی تَر بودن نگاه هم مهم بود.
مهران احمدی نیز که در این نشست حضور نداشت در یک تماس تصویری در سخنانی اظهار کرد: وقتی با فریدون جیرانی بازی میکنیم، تجربه جدیدی در کارنامه کاری یک بازیگر اتفاق میافتد.در این نشست نسیم ادبی دیگر بازیگر این فیلم که نقش کوتاهی را در این اثر برعهده داشت از بازی در «آشفتهگی» ابراز خرسندی کرد.
«روما» بهترین فیلم و کارگردانی«بفتا» شد
مراسم اعطای جوایز هفتاد و دومین دوره جوایز سینمایی «بفتا» با اعطای بیشترین جوایز به «محبوب» برگزار شد و «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» نیز برنده جوایز اصلی بهترین فیلم و کارگردانی شد.فیلم «سوگلی» به کارگردانی «سورگس لانتیموس» که در ۱۲ شاخه از جوایز بفتا نامزد ۲۰۱۹ نامزد کسب جایزه بود در نهایت موفق به کسب ۷ جایزه از این رویداد سینمایی شد.«اولیویا کولمن» که در این فیلم نقش اصلی را بازی رده بود، جایزه بهترین بازیگر زن سال و «ریچل وایز» نیز برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین نقش مکمل زن شد. «محبوب» (سوگلی) جوایز بهترین طراحی تولید، بهترین طراحی لباس و بهترین فیلمنامه اصلی را نیز به خود اختصاص داد. «روما» شانس اصلی جوایز اسکار ۲۰۱۹ است و ۱۰ در شاخه جوایز آکادمی شانس بالایی برای کسب جوایز دارد.در سایر شاخههای هفتاد و دومین دوره جوایز سینمایی بفتا، «رامی مالک» جایزه بهترین هنرپیشه مرد را برای بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم «راپسودی بوهمی» به دست آورد و «ماهرشالا علی» نیز برای نقش آفرینی در فیلم «کتاب سبز» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل بفتا شد.همچنین جایزه بهترین مستند آکادمی فیلم بریتانیا به «سولوی آزاد» اعطا شد و «مرد عنکبوتی» به عنوان بهترین اثر انیمشین سال شناخته شد و جایزه بهترین بهترین موسیقی فیلم نیز به فیلم «ستارهای متولد شده است» ساخته «بردلی کوپر» رسید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61215
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61216
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61217
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61218
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61219
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3981/16124/61220
|
عناوین این صفحه
- نمایش گزیده مستندهای موسیقایی دو دهه اخیر سینمای ایران
- کاش نام هنر فوتبال بود
- تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی
- رونمایی از پوستر ماموریت غیر ممکن فیلم موسیقی و شادی
- اخبار
- اخبار