|
حضور 68 اثر خوشنویسی در یک رویداد فرهنگی، پژوهشی و اقتصادی به نمایش گذاشته میشود؛
آغاز بکار سومین حراج باران در سوم اسفند
سومین حراج باران،حراج تخصصی خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، عصر جمعه سوم اسفند در سالن همایش های بینالمللی رایزن برپا می شود.
به گزارش امتیاز؛ دکتر محبوبه کاظمی دولابی، بنیانگذار و رئیس حراج باران با اعلام خبر فوق گفت: «در سومین دوره شصت و هشت اثر روی میز حراج می رود. ما امیدواریم برپایی مستمر این رویداد فرهنگی، پژوهشی، اقتصادی بتواند زمینه ساز توجه نوین به هنر خط و مجموعه هنرهای ایرانی اسلامی شود.»
او درباره مهم ترین آثار سومین حراج باران گفت: « تلاش کردیم برای سلایق مختلف مجموعه ای نفیس گردهم آوریم، از دوره های مختلف تاریخی گرفته تا رویکرد های مهم هنری. از این جهت در این حراجی از معتبرترین نام های هنر ایران از قدما تا معاصر آثاری ارائه می شود که برخی شان یگانه اند و تا به حال در هیچ بازار هنری عرضه نشدهاند. بدین سبب از مجموعه داران بزرگی که برای اعتلای اقتصاد خوشنویسی و هنر ایرانی اسلامی این آثار شاخص را به ما دادند تا به بازار هنر پیشنهاد کنیم کمال امتنان را دارم. «
کاظمی در معرفی مهم ترین آثار سومین حراج باران گفت:» گران ترین برآورد قیمت این دوره به قرآن بسیار نفیس حکاکی شده، تعلق گرفته که اثری ماندگار وچشمگیری از سوی استاد رائین اکبرخان زاده است که آثار منحصر به فردشان آوازه بین المللی دارد؛ این قرآن 140 سانتی متر طول دارد و هر صفحه آن90 سانتی متر عرض و در 608 لوح نقره به روش عثمان طه حکاکی شده است؛ جلد آن از مس است که به قلم کاری منحصر به فرد مبرزترین اساتید اصفهان منقش است و تمامی سر سوره ها با طلا کار شده اند. این کتاب معظم شش تا هفت میلیارد تومان پیشنهاد شده است.»
رئیس حراج باران گفت:» روی جلد کاتالوگ سومین حراج باران به دیگر کتاب زندگی ساز مسلمانان اختصاص یافته است:» صحیفه سجادیه» اثری کم نظیر و نایاب از 1071 هجری قمری که اوج نبوغ هنر اسلامی هنرمندان ایرانی در کلمه کلمه و خط به خط آن هویداست و از عمق شیفتگی ایرانیان به دین مبین اسلام حکایت می کند. این اثر 140 تا 150 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
او افزود:» یک کتیبه نویسی ده متری از دیگر آثار کمیابی ست که در حراجی عرضه می شود. اثر متعلق به دوره قاجار است و اثری ماندگار از میرزا عمو تهرانی است و متن عاشورایی معروفی را در نهایت ظرافت خوشنویسی ایرانی بازتاب می دهد. این اثر 250 تا 300 میلیون تومان پیشنهاد می شود.»
او با بیان این خبر که خوشبختانه از دو دردانه خوشنویسی ایران، میرعماد و حسن زرین قلم هم توانستیم یک اثر در این حراج ارائه کنیم، گفت:» از میرعماد الحسنی اثری بی نظیر تقدیم می شود شامل شش قطعه از مرقع که هر اثر 10 در 19 سانتی متری است و 600 تا 650 میلیون تومان برآورد شده است. از حسن زرین قلم اثری درخشان و 108 ساله روی میز حراج می رود که 250 تا 300 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.»
مدیر نگارخانه ترانه باران با یادآوری این نکته که هر سال، حراج باران را به چهره ای از بزرگان هنر خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی تقدیم کرده ایم، سال اول به میرعماد، سال دوم به درویش عبدالمجید طالقانی و امسال این رویداد به نام استاد « میرزا غلامرضا اصفهانی» ستاره بی غروب خوشنویسی قرن سیزدهم مزین است، گفت :» از میرزا غلامرضا اصفهانی دو اثر در این حراجی در معرض فروش خواهد بود که هر دو کار نبوغ او را در ظرافت خط نشان می دهد.دیگر بزرگان مانند محمدحسین عمادالکتاب دو اثر، ملک محمد قزوینی،محمد رحیم همدانی… هم حاضرند که قیمت های متنوع و جذابی از 20 تا 140 میلیون تومان دارند و آثار هر یک از این اساتید فرصت ناب سرمایه گذاری اند.»
او افزود: «در عین حال یک قطعه بسیار چشمگیر از پرده خانه خدا نیز ارائه می شود که قدمت هشتاد ساله دارد و ردی زیبا از هنر اسلامی را بازتاب می دهد و 150 تا 200 میلیون تومان برآورد قیمت شده است. «
کاظمی اعلام کرد:» از هنرمندان معاصر هم آثار بسیار ارزشمندی ارائه می کنیم، که از منظر قیمت اثری از رضا مافی که قدمتی 43 ساله دارد 220 تا 250 میلیون تومان و اثری از فرامرز پیلارام 150 تا 170 میلیون تومان عرضه می شود و هر دو گرایش نقاشی خط دارند. از دیگر بزرگان مانند سیدحسن و سیدحسین میرخانی موسسین انجمن خوشنویسان، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، علی اشرف صندوق آبادی واحمد پیله چی… هم آثار درخشانی روی میز حراج می رود. در این مسیر حتی به حضور هنرمندان خارج از ایران که به قرائت های نوین از خوشنویسی اهتمام دارند هم توجه داریم که ارائه اثری از بهمن پناهی هنرمند مقیم فرانسه از این جمله است. «
رئیس حراج باران گفت:» خوشنویسی ایرانی و نیز هنرهای اسلامی انعکاس های مدرن و معاصر دلنشینی در دیگر گونه های هنری ایران دارد، که نشانه قدرت و جذابیت این هنر والاست، در این دوره دو نمونه از این بازتاب های مهم را به هنردوستان ارائه می کنیم: مجموعه ای از پرویز تناولی شامل دو مجسمه هیچ و کتاب خاص مجموعه آثار او به قیمت 400 تا 450 میلیون تومان و اثری از مجموعه انهدام آیدین آغداشلو که 250 تا 300 میلیون تومان برآورد قیمت خورده اند.»
کاظمی گفت:» بخش نمایشگاهی سومین حراج باران چهارشنبه و پنج شنبه در سالن همایش های بین المللی رایزن از ساعت 11 تا 21 آماده دیدار هنردوستان، مجموعه داران و خریداران آثار هنری است و جمعه از ساعت 17 این حراجی برگزار می شود. علاقمندان به خرید می توانند هم از نزدیک و هم از طریق سایت baranauction.com از این آثار دیدن کنند و برای شرکت در حراجی ثبت نام به عمل آورند.
«تئاتر فجر ۳۷» در مهر-روز هفتم؛
خیانتی که از درون کوزه روایت شد
در هفتمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دومین بار به دیدن یکی از آثار جشنواره نشست.
روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه جشنواره بین المللی تئاتر فجر هفتمین روز از برگزاری خود را پشت سر گذاشت. در این روز نمایش های مختلفی در تالارهای نمایشی شهر تهران میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی بودند.
در این روز نمایش «باغ خونی» به کارگردانی امیر بشیری از مشهد در نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۱ در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت که در اجرای اول میزبان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده اش و در اجرای دوم میزبان غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که وی نیز با همراهی خانواده اش به دیدن این اثر نمایشی نشست.
«باغ خوبی» که پیش از این در مشهد اجرای عمومی داشته از تولیدات انجمن هنرهای نمایشی ایران با حمایت آستان قدس رضوی است در بخش چهل سالگی انقلاب و مسابقه تئاتر ایران دو حضور دارد. این اثر نمایشی داستانی عاشقانه را بر بستر واقعه ای سیاسی روایت می کرد. پرویز فلاحی پور، کامران تفتی و محمد الهی از جمله بازیگران «باغ خونی» بودند که در کنار هنرمندانی از شهر مشهد در نمایش به ایفای نقش می پرداختند.
یکی از نکات مورد توجه در اجرای این نمایش انتخاب آن برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بود در حالی که طراحی صحنه و فضاسازی اثر اصلا مناسب اجرا در سالنی به این بزرگی نبود و در اجرا نیمی از فضای سالن اصلی بلااستفاده رها شده بود در حالی که شاید تالار چهارسو یا قشقایی انتخاب های مناسب تری برای اجرای «باغ خونی» به حساب می آمدند. در این نمایش که بیشتر از تئاتر در میزانسن و بازی ها به سریال های مناسبی شباهت داشت، قرار بود یک دختر جوان و فعال سیاسی و مبارز را در دوران رضاشاه به تصویر بکشد اما در تمام طول داستان خبری از دختر نیست و مخاطبان باید به جای دیدن کنش های این مبارز از طریق دیالوگ های گل درشت با شخصیت او آشنا شوند.
در شبی که اکثر نمایش های مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان همراه بود این نمایش با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو نشد و علاوه بر خالی بودن بالکن در سالن اصلی هم صندلی های زیادی خالی از تماشاگر بودند.
«نمایش» نام اثر دیگری است که روز گذشته در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. این اثر با نام اصلی «play» نوشته ساموئل بکت است که با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی مسعود حق پناه از آمل در بخش مسابقه تئاتر بین الملل جشنواره حضور دارد. این نمایش با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود که به دلیل همین مساله کار با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شد و تعدادی از مخاطبان به صورت ایستاده این نمایش را دیدند.
آپامه خسروی، آیدین حق پناه و شیرین احمدی بازیگران این نمایش بودند که در تمام طول اجرا در کوزه هایی محبوس بوده و تنها سرشان بیرون بود. این نمایش روایت مردی است که به همسرش خیانت می کند و همسرش که به او شک کرده، معشوقه اش را پیدا و با او روبرو می شود. در طول داستان روایت این خیانت از زبان مرد، زن و معشوقه روایت می شود.
بازیگران در ابتدای اثر روایت خود را بسیار سریع بیان می کردند به شکلی که مخاطبان به جز چند جمله متوجه صحبت های آنها نمی شدند اما در ادامه با بیانی آرام تر همه حرف ها را مجددا تکرار می کردند و در بخش پایانی بسیار آرام و شمرده صحبت هایشان فِید می شد. با وجودی که اعلام شده بود مدت زمان این اجرا ۳۰ دقیقه است اما در مدتی کمتر از ۲۰ دقیقه به پایان رسید و بازیگران به دلیل محبوس بودن در کوزه در رورانس نیز حضور نداشتند.
این نمایشنامه بکت تاکنون در ایران تجربه نشده است و کارگردان تلاش کرده بود به پیشنهادات نویسنده برای اجرا مثل محبوس بودن بازیگران در کوزه وفادار بماند. دیدن «نمایش» به مذاق برخی مخاطبان خوش نیامد اما برخی دیگر رویکرد و فضای ابزورد اثر را پسندیدند.
نمایش های «استرالیا» به کارگردانی کامران جباری از بیجار با متنی از پیام لاریان که پرکارترین نویسنده حاضر در جشنواره است و به مساله سرنوشت مهاجران ایرانی و افغانی برای مهاجرت به استرالیا می پردازد از جمله نمایش هایی بود که روز گذشته با استقبال مخاطبان در تالار چهارسو روبرو شد.
یادداشت
مرارت های یک زن در گذر تاریخ
محسن محمدی
فریدون حسن پور در سریال «گذر از رنج ها» در ورای روایت فراز و نشیب های زندگی دختر جوانی به نام دنیا، نگاهی جدی و ویژه دارد به چند مقطع رخ داده در تاریخ معاصر ایران؛ از دوران خان سالاری و فئودالیسم گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ۸ ساله. حسن پور در این مسیر، کنشی دشوار و ریاضت گونه را در پیش گرفته و با فاصله گرفتن از عافیت طلبی و سهل کاری، راه ارتفاعات دیلمان را برای انتخاب و طراحی لوکیشن های اثر خود پیموده و چشم اندازها و تصاویری بدیع و چشم نواز را به ثبت رسانده است.
گذر از رنج ها محملی است برای انعکاس مرارت ها و مصائب یک زن در دنیایی مردسالارانه و جفاگونه و تلاش ها و کوشش هایی که این زن جوان برای پیشرفت و ارتقای سطح زندگی خود و فرزندانش به خرج می دهد.
«دنیا» که در زمان تولد، مادرش را از دست داده، در نوجوانی و بر اثر فشارهای کدخدای روستای محل سکونتش، برای خدمت به خانه ارباب در شهر فرستاده می شود و در ادامه داستان، به اجبار و صرفا به خاطر فرزندآوری به عنوان همسر دوم به عقد پسر ارباب درمی آید. با فوت ناگهانی پسر ارباب، مشکلات دنیا مضاعف می شود. او که حالا صاحب پسر و در اصل وارثی شده است، در تنگنای به وجود آمده توسط عروس ارباب (با بازی ماه چهره خلیلی) و پیشکار او، مهندس (با نقش آفرینی پژمان بازغی) قرار می گیرد. دنیا که در اثر جهد خود و مساعدت معلم جوانی که بعدها همسر او می شود سواد آموخته، راه مستقل شدن را در پیش می گیرد و با چشم پوشی از ثروت هنگفتی که به پسرش به عنوان تنها وارث خانواده ارباب می رسد، کار و پیشه آبرومندی برای خود دست و پا کرده و به زندگی مستقل و آرامی روی می آورد.
سریال گذر از رنج ها به نوعی بازتاب قدرت و اراده یک زن روستایی و بدون پشتوانه است که با سعی و تلاش مجدانه، راهی ماسوای آن چه تقدیر برایش رقم زده را برمی گزیند.
فریدون حسن پور با وجود استفاده از بازیگران حرفه ای و شناخته شده ای همچون بیژن امکانیان، پژمان بازغی، بابک حمیدیان، ماه چهره خلیلی، مهران رجبی و ... در گذر از رنج ها، برای نقش اول اثر خود از شیوا طاهری در مقام هنرپیشه ای تازه کار و ناشناخته بهره می برد، تا مخاطب بدون هیچگونه پیش زمینه ذهنی، نهایت همذات پنداری را با کاراکتر اول سریالش داشته باشد. شیوا طاهری هم به مدد راهنمایی ها و هدایت حسن پور، در میان خیل این بازیگران حرفه ای، خوش می درخشد و بیش و کم بازی قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد.
سریال گذر از رنج ها پر از گره های دراماتیک جذاب است؛ عشق اساطیری پدر دنیا به مادرش، علاقه پسر ارباب به همسر اولش و محبت میان دنیا و همسر معلم و فرهیخته اش. اتخاذ رویکردهای منطقی و باورپذیر در ارتباط گیری میان این کاراکترها، اثر را برای مخاطب باورپذیر و ملموس کرده است.
حسن پور در گذر از رنج ها به خوبی توانسته مناسبات و روابط عوالم ارباب و رعیتی را به نمایش بگذارد. مناسباتی که پایه و اساسش بر تبعیض و نابرابری اجتماعی و طبقاتی بنا نهاده شده است. فئودال ها و زمین دارانی که نهایت جور و ستم را بر طبقه رعیت و کشاورز روا می دارند و در نهایت، حاصل و دسترنج آن ها را به نفع خود ضبط کرده و به یغما می برند. «دنیا»ی گذر از رنج ها به نوعی سمبل طغیان و اعتراض در برابر این سیستم ناعادلانه است. او بهترین کنش در مبارزه با این وضعیت غیرمنصفانه را کسب علم و افزایش آگاهی می داند و با بالاکشیدن خود، در برابر وضع نابسامان موجود قد علم می کند.
حسن پور هنرمندانه سرنوشت قهرمان اصلی سریالش را با پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گره می زند و او را با آزمون هایی سخت و دشوار، آبدیده و جاودان می سازد. شخصیت پردازی های مناسب، طراحی هوشمندانه قصه اصلی و داستانک های فرعی روایت شده در بطن آن، بهره گیری از هنرپیشه های توانا و گرفتن بازی های خوب از آن ها، چیدمان گره های دراماتیک جذاب در مسیر اصلی قصه و بر سر راه کاراکترها، استفاده هنرمندانه از جذابیت های بصری طبیعت بکر و زیبای دیلمان و خلق سکانس های چشم نواز، کارگردانی پروسواس و ... از جمله شاخصه ها و امتیازات سریال گذر از رنج ها به شمار می رود که باعث می شود این اثر در زمره مجموعه های مقبول تلویزیون در سال های اخیر باشد.
با این وجود، یک دوپارگی ساختاری نیز در سریال گذر از رنج ها مشهود است. به نظر می رسد وقت، دقت و وسواس بیشتری برای سکانس های ابتدایی اثر که در محیط روستایی می گذرد صرف شده و نشانه هایی از تعجیل و بی حوصلگی در ضبط پلان های مربوط به قسمت های پایانی اثر قابل رویت است. همچنین لهجه برخی از کاراکترها هم دچار اغراق شده و گل درشت است.
با آن که سریال گذر از رنج ها در سال ۱۳۹۳ از شبکه اول سیما به نمایش درآمده است و زمان زیادی از پخش آن نمی گذرد، اما این مجموعه دارای قابلیت ها و پتانسیل هایی است که بازپخش و تماشای دوباره آن خالی از لطف نیست.
اخبار
«جنبل» در خانه هنرمندان نقد میشود
مستند «جنبل» به کارگردانی مینا بزرگمهر در خانه هنرمندان نقد و بررسی می شود.
نشست نقد و بررسی فیلم مستند تجربی «جنبل» به کارگردانی مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم روز چهارشنبه اول اسفند ماه در خانه هنرمندان برگزار میشود.
در خلاصه داستان این فیلم مستند آمده است: جنبل که برگرفته از افسانههای مردم جنوب درباره عشق آدمیزاد و پریزاد است، داستان مردی به نام «موسی» است، با در هم تنیدن مستند، ویدیو آرت و هنر اجرا (پرفورمنس آرت) کشف و شهود موسی را در هزارتوهای این جزیره اسرارآمیز دنبال میکند. موسی با افسون یکی از پریان دریا به نام دخت دیریا، وارد دنیای موجودات خیالی میشود.
موسی کمالی چاهویی، مینا بزرگمهر، هادی کمالیمقدم، محمد سلامتی، حسین غلامپور، زندهیاد محسن اسلامی و رضا کولغانی بازیگران این فیلم مستند هستند.
«زنی با کفشهای مردانه» در بوته نقد
کتاب «زنی با کفشهای مردانه» نوشته محمدعلی گودینی با حضور احمد شاکری و منیژه آرمین سه شنبه این هفته در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقد و بررسی میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه سلسله نشستهای تخصصی نقد و بررسی و رونمایی کتاب، رمان «زنی با کفشهای مردانه» نوشته محمدعلی گودینی که ساعت 10 صبح سه شنبه 30 بهمن ماه در سالن قصر شیرین مرکز همایشهای بین المللی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقد و بررسی میشود.
رمان «زنی با کفشهای مردانه» در اصل جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت» است که به وقایع ماههای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و اتمام آن پرداخته است.
محتوای این دو رمان طبیعتا یکی و در ادامه یکدیگر است؛ با این تفاوت که در شخصیتها تغییر و تکثر داده شده است. در «تالار پذیرایی پایتخت» به بررسی وضعیت کارگران که در انقلاب سفید شاه از دست اربابان روستایی رها و به دامان اربابان شهری بازگشتهاند، اشاره شده است.
گودینی درباره رمان جدیش گفت: جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت» با عنوان «زنی با کفشهای مردانه» است که در اصل این کتاب وقایع 6-7 ماه پیش از انقلاب را در برمیگیرد و تا یک سال پس از جنگ ادامه پیدا میکند. فضا و ماجراها دنباله کتاب قبلی است اما با تغییر شرایط جامعه، فضای داستان نیز کاملا متفاوت شده است.
این نویسنده ادامه داد: در ادامه دو جلد مذکور جلد سوم این اثر نیز مد نظر است که با عنوان «داربلوط مقدس» مطرح است که فعلا نگارش آنرا نیمه تمام گذاشتهام که در روزهای آینده نگارش این اثر را نیز دنبال خواهم کرد.
گودینی همچنین اظهار داشت: از آنجایی که با مشکلات کارگران آشنا هستم همواره سعی کردهام مشکلات آنها را در قالب داستان بیان و مطرح سازم. در«تالار پذیرایی پایتخت» بازخوانی تاریخی از مشکلات کارگران در قبل انقلاب داشتهام در اصل در آن اثر نشان دادهام که کارگران در آن زمان از دست اربابان روستایی رها و به دامان اربابان شهری بازگشتهاند. اما در رمان «زنی با کفشهای مردانه» نقش کارگران در بحبوحه و پیروزی انقلاب و جنگ هشتساله و بعد از آن را در قالب رمان تشریح کردهام.«تالار پذیرایی پایتخت» رمانی است درباره انقلاب اسلامی ایران که پیش از این در دومین دوره جشنواره داستان انقلاب و دهمین دوره جایزه کتاب فصل هم به عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود.
اخبار
نگاهی به تبلیغ کالاها و خدمات لوکس در رسانه ملی
کنکور کم بود، تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی هم اضافه شد!
یک روزنامهنگار و مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگاه جامعی به پخش تبلیغات تلویزیونی در ایران وجود ندارد و باید روی این مساله بازنگری شود، گفت: اگر از نظر تعداد تلویزیون تنوع داشتیم به دلیل رقابت و مقایسهای که به وجود میآمد، ضوابط و قوانینی برای تبلیغات ایجاد میشد.
تلویزیون مدتی است که یک مجتمع آموزشی غیردولتی که در مقاطع مختلف تحصیلی دانشآموز میپذیرد را تبلیغ میکند؛ این در حالی است که در ماههای اخیر انتقاد به پخش بیرویه تبلیغات مؤسسات آموزشی کنکور به شدت متوجه صداوسیما بوده است و در نهایت معاون سیما را بر آن داشت که دستور دهد باید این قبیل تبلیغات در تلویزیون به نصف کاهش پیدا کند.
بیژن نفیسی، روزنامهنگار و مدرس دانشگاه درباره تبلیغات تجاری در تلویزیون به ایسنا گفت: یکی از منابعی که رسانه از طریق آن تأمین اعتبار میکند، تبلیغات تجاری است. این تبلیغات باعث میشود که تلویزیون بتواند وضعیت موجود خود را حفظ کند و برنامههایی که نیاز به توسعه دارند را گسترش دهد. این در حالی است که در رسانههای نوشتاری و همچنین رادیو و تلویزیون باید برای تبلیغات حد و مرزی مشخص شود.
او ادامه داد: همچنین باید واقعی بودن کالاهایی که در تلویزیون تبلیغ میشوند هم محرز شود و سازمانهای ذیربط آن کالا را تأیید کنند؛ در واقع کالاهای تولیدی که تبلیغ میشود باید تاییدیه داشته باشد. اگر محصولی از نوع آموزشی باشد باید به نوعی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مجوزی ارائه دهد که معلوم شود فعالیت آن مجاز و مورد تأیید است. این مساله سعی میشود به نوعی در تبلیغات لحاظ شود اما متأسفانه گاهی شرایط اقتصادی یک رسانه، موقعیتی را به وجود میآورد که به ناچار هر تبلیغی را پخش میکند تا مبالغی را از تبلیغات بگیرد.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برای مثال وزارت بهداشت برای تبلیغ تعدادی از مواد خوراکی اطلاعیه میدهد که برای سلامتی خوب نیست اما همین موارد در تلویزیون تبلیغ میشود به دلیل اینکه هزینه بالایی برای تبلیغ به تلویزیون میپردازند.
او با بیان اینکه دستگاههای ذی ربط باید زمینه اخلاقی تبلیغات را هم در نظر بگیرند، گفت: ما آئین نامه و دستورالعملهایی برای تبلیغات نداریم. باید در نوع تبلیغات دقت شود؛ این در حالی است که به صورت سطحی به آن اشاره شده است. برای مثال درباره تبلیغ یک کالای لوکس که فاصله طبقاتی را نشان میدهد باید بحث شود، همچین باید بررسی شود که آیا کسی که اجناس لوکس را عرضه میکند و رقم بالایی را به تلویزیون برای تبلیغات میدهد از نظر اخلاقی مجاز است؟ وقتی در تلویزیون برای تبلیغ مسکن، تصویری از یک کاخ مجلل نشان داده میشود، باید سنجید که درست است یا نه؟ آیا این عملکرد یک زندگی مصرفگرا و تجملی را ترویج نمیکند؟ این مسکن چند مشتری خاص دارد که در تلویزیون تبلیغ میشود؟
این روزنامهنگار بیان کرد: مسائل آموزشی هم مراجعهکننده زیادی دارد. ما معتقدیم که کتاب در ایران تیراژ کمی دارد و علاقه به مطالعه در کشور کم است اما کتاب کمک آموزشی تیراژ بالایی دارد چون ضرورتی ایجاد شده که این نیاز احساس میشود؛ البته این مساله ضرورت مدرسه را زیر سوال میبرد به دلیل اینکه انگار در مدرسه به صورت کامل آموزش داده نمیشود پس باید کتاب و کلاسی باشد که آموزش را کامل کند اما تا به حال روی این مساله بحث نشده است. اگر بحثی شکل بگیرد که تبلیغات چه جنبههایی را باید در نظر داشته باشد بهتر میتوان سیاستگذاری انجام داد.
او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسانههای نوشتاری دستوراتی را تهیه کرده اما درباره رسانه ملی که انحصاری است، قوانینی تعیین نشده است. اگر کارگروهی وجود داشته باشد که ضوابط را تعیین کند، مشکلات و بار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی نوع تبلیغی که نشان داده میشود حل خواهد شد و راهکاری ارائه میشود که تبلیغات در مسیر درست قرار بگیرد.
نفیسی اظهار کرد: وقتی بازاری انحصاری باشد به تبلیغ نیاز نیست زیرا تقاضا بیشتر و عرضه کم است اما زمانی که تعادل عرضه و تقاضا بهم بخورد باید حساس شویم زیرا میخواهد برای کالا و خدماتش مشتری پیدا کند.
اگر کودکان ما عروسک «باربی» در دست دارند
تقصیر مدیران است
کارگردان مدرسه موشها گفت: باید در معرفی عروسکهای بومی تلاش کنیم و آنها را به تولید انبوه برسانیم.
مرضیه برومند کارگردان، در حاشیه جشنواره مدولباس فجر در چابهار درباره عروسکهای دستساز بومی گفت: خوشحالم از اینکه در سرزمینی هستم که به عروسکهای بومی و اقوام اهمیت بسیاری میدهند باید تمام تلاش و همتمان را بگذاریم تا عروسکهای بومی و اقوام را معرفی میکنیم.
او ادامه داد: عروسکهای بومی، همانهایی هستند که در زمانهای قدیم مادربزرگها برای سرگرمی کودکان و نوههایشان میساختند. البته باید از عروسکخانه ماهگنج و آوای طبیعت تشکر کنم که در زمینه عروسکهای بومی و جمعآوری آن و معرفیشان آب هیچ کاری دریغ نکردند.
کارگردان مدرسه موشها با اشاره به این موضوع که اگر کودکان سرزمینمان عروسک «باربی» به دست میگیرند تقصیر مسئولان است که کاری برای عروسکهای بومی انجام ندادند، ما بسیار تلاش کردیم تا کودکان بتوانند عروسکهای بومی را بشناسند و آن را در دست داشته باشند.
برومند با اشاره به انبوه سازی عروسکهای بومی گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم عروسک بومی را به تولید انبوه برسانیم.
«سرباز کوچک امام» صدهزارتایی شد
کتاب «سرباز کوچک امام»، نوشتۀ فاطمه دوستکامی را انتشارات پیام آزادگان برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ منتشر کرد. این کتاب ۷۶۴ صفحهای با قیمت ۳۶ هزار تومان تا پیش از آغاز پویش «کتابقهرمان»، طی پنج سال به چاپ سیویکم و تیراژ ۴۷۵۰۰ نسخه رسیده بود.
با آغاز پویش کتابخوانی «کتابقهرمان» در آذر سال جاری، این کتاب با ویرایش جدید و کاهش حجم به ۴۵۳ صفحه رسید و با قیمت ویژه ۲۴هزار تومان عرضه شد. کتاب خاطرات مهدی طحانیان با استقبال مخاطبان از این پویش، اکنون در طول سه ماه، با ۵۵ نوبت تجدید چاپ نسخۀ مربوط به پویش، با تیراژ ۵۵۰۰۰ نسخه به چاپ هشتادودوم رسیده است.
گفتنی است اولین دوره از پویش کتابخوانی «کتابقهرمان» به کوشش مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری انتشارات پیام آزادگان آغاز شده و همچنان در حال برگزاری است. این پویش با تکیه بر کتابهای باکیفیت، سعی در شناساندن قهرمانان ملی میهن اسلامیمان ایران دارد.
تاکنون مهدی طحانیان در قالب این پویش به ۲۰ استان کشور سفر کرده و با حضور در مراسمهای متعدد جشن امضا و شب خاطره، این کتاب مورد توجه مخاطب جوان و نوجوان واقع شده است. پیشبینی میشود استقبال علاقهمندان به ادبیات اسارت از داستان پرفراز و نشیب اسارت این نوجوان ایرانی همچنان ادامه داشته باشد.
۵ سال انتظار برای انتشار «مثل سه تا کبوتر» در حوزه هنری
زهرا وثوقی با اینکه بیش از ۵ سال است کتاب «مثل سه تا کبوتر» را برای انتشار به ناشر سپرده، میگوید ناشر اعلام کرده که در دست اقدام بوده و کتاب آماده انتشار است.
نخستین اخباری که از انتشار کتاب «مثل سه تا کبوتر» حاوی سرودههای کودک زهرا وثوقی، در رسانههای ایران منتشر شده، به سال ۱۳۹۱ یعنی حدود ۷ سال پیش برمیگردد. نکته جالب اینجاست که از سال ۹۱ تا امروز اخباری هم مبنی بر انتشار و راهیابیاش به بازار کتاب منتشر شده است. با این حال زهرا وثوقی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که این کتاب هنوز مراحل پیش از انتشار را سپری میکند.
وثوقی با بیان اینکه این کتاب اشعار متفاوتی و با موضوعات متنوعی را برای کودکان در بر دارد، گفت: تصور نمیکنم این کتاب به نمایشگاه کتاب تهران که در اردیبهشتماه سال آینده برگزار خواهد شد، برسد.
او با تاکید بر اینکه کار انتشار این کتاب متاسفانه خیلی طول کشیده است، گفت: ناشر کتاب «مثل سه تا کبوتر»، انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری، به علت نداشتن بودجه موفق به انتشار این کتاب در این مدت نشده است؛ ولی به من گفتهاند که در دست اقدام بوده و کتاب آماده انتشار است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3987/16165/61433
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3987/16165/61434
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3987/16165/61435
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3987/16165/61436
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3987/16165/61437
|
عناوین این صفحه
- آغاز بکار سومین حراج باران در سوم اسفند
- خیانتی که از درون کوزه روایت شد
- یادداشت
- اخبار
- اخبار