|
آغاز دوسالانه دامونفر با فروش 15 اثر / فرح اصولی:
برگزیدگان دامون فر به هنرمندانی موفق تبدیل شدهاند
نمایشگاه هفتمین دوسالانه نقاشی دامونفر در پردیس ملت برپاست.
به گزارش امتیاز؛ هفتمین دوسالانه نقاشی دامونفر با نمایش 110 اثر از 57 هنرمند و فروش 15 اثر در روز افتتاحیه، در گالری پردیس ملت برپاست. این دوسالانه که ویژه جوانان زیر 25 سال برگزار میشود در این دوره شاهد استقبال چشمگیر هنرمندان جوان بود و 1424 نقاش برای حضور در هفتمین دوسالانه نقاشی دامونفر اعلام آمادگی کردند.
در گالری پردیس ملت آثار متنوعی به نمایش درآمده است که میتواند نمایانگر گرایشهای هنرمندان جوان در زمینه نقاشی باشد. عماد نوروزی 2 تابلو را به نمایش گذاشته است که رنگهای تند و فرمهای آزاد آن، انسان را در فضایی غیرطبیعی و در ارتباط با انسانها و حیوانات نمایش میدهد. الهام سلطانمحمدی در اثری واقعگرایانه، نمای داخلی ساختمان و راه پلههای آن را با نورهایی که داخل ساختمان تابیده، به تصویر کشیده است. سپهر ایمانپور به نقاشی از طبیعت پرداخته اما مناظر از دیدگاه او به فرمهای هندسی و آنالیز شده تبدیل شده است.
طراحی و استفاده از متریالهایی مانند مداد یا راپید هم در این میان جایگاه ویژهای دارد. نازنین قرنجیک در اثر خود فضای داخلی یک خانه را نمایش داده است که محیط شلوغ و آشفته آن، نشاندهنده گذر زمان و بروز رخدادهای گوناگون است. یاسمن خوشهچرخ در تابلوهای مدادی خود موجودی با بدن انسان و سر قورباغه را به تصویر کشیده است که در محیط زندگی شهری مانند ایستگاه مترو دیده میشود. اما فریبرز غلامنژاد یک تخممرغ و یک تکه سنگ را در کنار هم نمایش داده است و خطری محتمل را گوشرد میکند.
سیفاله پویاراد مدیر دامونفر درباره هفتمین دوره این دوسالانه گفت: در شرایطی هستیم که بعضی بخشهای جامعه دچار بحران اقتصادی هستند و زمانی که مشکلی در جامعه وجود دارد گریبان همه را میگیرد. به همین دلیل فکر میکردم امسال تعداد شرکت کننده کمتری داشته باشیم ولی خوشبختانه نسبت به سالهای گذشته رشد خیلی خوبی وجود داشت و بیش از 3 هزار اثر را دریافت کردیم. گزینش آثار بسیار باوسواس انجام گرفت و سختگیری بیشتری نسبت به دورههای قبلی وجود داشت.
پویاراد افزود: بسیار خوشحالم که علیرغم جریانات سخت اقتصادی که برای ما وجود دارد توانستیم این دوسالانه را برگزار کنیم. آثار بسیار خوبی در نمایشگاه وجود دارد و امیدوارم تلاشهایی که در این دوسالانه صورت میگیرد به نتیجه خوبی برسد و بتوانیم جوانان توانمندی را در عرصه هنرهای تجسمی ایران معرفی کنیم.
فرح اصولی داور این رویداد نیز گفت: من احساسی قوی و عاطفی به این دوسالانه پیدا کردهام و چیزی که مرا نسبت به این رویداد امیدوار میکند این است که وقتی به عقب برمیگردیم میبینیم که هنرمندان بسیار جوانی که در سالهای گذشته اثرشان به این بیینال راه یافته و یا برنده شدند، امروزه به هنرمندانی موفق و حرفهای تبدیل شدهاند. این دوسالانه موقعیتی است که کار هنرمندان جوان دیده شده و داوری شود. یکی از ارزشهای بینالهای دنیا در تداومشان است و امیدوارم این رویداد بتواند سالها ادامه پیدا کند. با توجه به این که دامونفر یک رویداد مستقل و غیر دولتی است، در انتخاب و همه مراحل کار نیز مستقل عمل میکند و به همین دلیل از نظر من یک بیینال مهم است.
گفتنی است کار انتخاب آثار این مسابقه هنری زیر نظر آیدین آغداشلو به عنوان رئیس و با حضور پنج داور فرح اصولی، بیتا فیاضی، هومن مرتضوی، ایمان افسریان و هرمز همتیان انجام میشود. نفر نخست هفتمین دوسالانه نقاشی دامون فر، مسافر آلمان شده و میهمان آکادمى هنرى فابرکاستل خواهد بود. به نفرات برگزیده بعدى هم جوایز ارزندهاى اهدا مىشود.
این دوسالانه به همت گالرى دامونفر و همراهی موسسه تصویرشهر، و با همکارى کویلو، فابرکاستل، وینزور و نیوتن،کانسون و پ ب او تا 17 اسفند در گالرى پردیس ملت برپاست و آیین اختتامیه و اعلام نفرات برتر دهم اسفند ماه برگزار میشود.
معرفی داوران بخش در مسیر تجربه دوازدهمین جشنواره «فیلم 100»
داوران بخش در مسیر تجربه دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم 100» معرفی شدند.
به گزارش امتیاز؛ اسامی داوران بخش در مسیر تجربه به این ترتیب معرفی شدند:
- محمدرضا خردمندان
- امیر مهران
- احسان کاوه
بر پایه این خبر؛ سیدمحمدرضا خردمندان متولد 1362 در شیراز و فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه صداوسیما است که نویسندگی و کارگردانی چند فیلم داستانی را در کارنامه خود دارد. وی در طول یک دهه فیلمسازی و کارهنری بیش از 30 عنوان جایزه ملی را در چهار حوزه «داستان نویسی»، «کارگردانی مستند»، «کارگردانی داستانی» و «کارگردانی انیمیشن» از جشنواره های فیلم کوتاه تهران، شهر، 100، رویش، رشد و ... کسب کرده است.
امیر مهران دانشآموختهی کارگردانی انیمیشن از دانشکدهی صداوسیما و عضو آسیفای ایران است. وی همچنین، عضو کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران و انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک ایران است و در بیش از 100 جشنوارهی داخلی و خارجی حضور و 37 جایزه در یافت کرده است. ساخت بیش از 30 تیزر تبلیغاتی، 20 انیمیشن، عنوان بندی 9 فیلم، طراحی و اجرای جلوههای تصویری 7 فیلم سینمایی از جمله آثار وی است. مهران همچنین، عضویت در دهها هیات داوری و تدریس درکارگاه های آموزشی را بر عهده داشته است.
احسان کاوه؛ کارشناسی سینما از دانشگاه صدا و سیما و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران دارد. وی، مدیر پخش پرس تی وی 1385 تا 1386، مدیر تولید آی فیلم 1389 تا 1393، مدیر شبکه کیو فور تی (Q4T) از 1393 تا 1394، مدیر شبکه تهران 1394 تا 1395 و از سال 95 مدیریت مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری را بر عهده دارد. تهیهکنندگی و کارگردانی آثار مختلف در حوزه رسانه و تلویزیون نیز از جمله فعالیتهای وی است.
عبدالجبار کاکایی: برگزاری جشنواره «سیمرغ» را باید به فال نیک گرفت
توجه به اوزان استاندارد عروضی؛ ملاک سرودن ترانه
دبیر بخش ادبی نهمین جشنواره بینالمللی «سیمرغ» با بیان اینکه برگزاری این رویداد بزرگ دانشجویی را باید به فال نیک گرفت به علاقمندان شرکت در دهمین دوره این رویداد بزرگ دانشجویی توصیه کرد، اوزان استاندارد عروضی را ملاک سرودن ترانههایشان قرار دهند.
به گزارش امتیاز؛ عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانهسرای نامآشنای کشور و دبیر بخش ادبی نهمین دوره جشنواره بینالمللی سیمرغ گفت: برگزاری جشنواره «سیمرغ» را بهطور کلی باید به فال نیک گرفت؛ به این دلیل که جشنوارههای بزرگ دانشجویی که در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد برگزار میشد دیگر برگزار نمیشود و نهادهای وابسته به وزارت علوم غالباً شب شعرهای موضوعی برگزار میکنند؛ در وادی هنر خیلی از استعدادها در دوران تحصیلات عالی شناسایی و شکفته میشوند؛ در این شرایط وزارت بهداشت اقدام مناسبی کرد؛ به خاطر اینکه با حجم وسیعی از دانشجویان روبرو است و استعدادهای این تعداد کثیر، جایی باید شناسایی شود. بنابراین برگزاری این جشنواره، قدم خوبی بود؛ اگرچه هر دو وزارت علوم و بهداشت میتوانستند با مشارکت یکدیگر این جشنواره را در ابعاد بزرگتری نیز برگزار کنند و به کشف استعدادها بپردازند.
حجم آثار باکیفیت در یک جشنواره دانشجویی برایمان شوکهکننده بود
وی افزود: آثاری که در بخش شعر به دبیرخانه جشنواره رسید، همانگونه که پیشبینی میشد، واقعاً زیبا بود و قالبهای متنوعی از شعر آزاد و نو تا کلاسیک را دربرمی گرفت؛ عمده آثار از شاعرانی بود که صاحب سبک و کتاب بودند و یا استعدادهایی بودند که زمینه کسب موفقیت را داشتند ولی تاکنون آثارشان درجایی منتشر و منعکس نشده بود.
کاکایی اظهار کرد: کیفیت آثار بهگونهای بود که تا انتخابهای نهایی با کثرت آثار مواجه میشدیم و این اتفاق نشان از کیفیت بالای یک جشنواره دارد که انتخابهای نهایی تعداد بالایی را شامل شود و برای انتخاب برندگان نهایی مردد باشیم؛ این تنها صحبت من نیست؛ بلکه صحبت تمام اعضای هیئتداوران بخش شعر جشنواره است و به تعبیری این حجم از آثار باکیفیت در یک جشنواره دانشجویی برایمان شوکهکننده بود.
وی افزود: همانگونه که در دهه 60 و 70 غالباً تریبیونها محلی برای دیده شدن استعدادهای تازه بود، سیمرغ نیز چنین کارکردی دارد؛ افزون بر کیفیت خوب آثار که از نقاط بارز جشنواره بوده است، در بخش داوری نیز هیچ محدودیتی نداشتیم و از بخش بزرگ و وسیعی از کارشناسان ادبی بهره بردیم؛ هیچ محدودیتی در انتخاب اعضای هیئتداوران نداشتیم و مسئولان جشنواره نیز هیچ دخالتی در انتخاب اسامی یا اشعار نداشتند؛ این موارد از نکات مثبت و بارز یک جشنواره است زیرا غالب جشنوارهها از جهاتی محدود میشوند. بهطورکلی جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار بوده است و اقبال خوبی به آن شده است.
پرهیز از ارسال آثار تکراری به جشنواره
کاکایی در بخش دیگری از این گفتوگو به علاقمندان شرکت در دهمین دوره جشنواره توصیه کرد از ارسال آثاری که در جشنوارههای گذشته و در رویدادهای مختلف شرکت دادهاند به دبیرخانه جشنواره پرهیز کنند و گفت: هیئتداوران آثار تکراری که پیش از این به سایر جشنوارهها ارسال شده است را از لیست داوری و گزینش کنار میگذارد. بنابراین ضروری است که شاعران اشعار تازهای بگویند تا جشنواره دستاورد تازه و جدیدی داشته باشد.
وی گفت: علاقمندان و شرکتکنندگان رشته «ترانه» و شعر محاوره سعی کنند آثاری را بفرستند که بر اوزان استاندارد عروضی سروده شده باشد، برای اینکه در هنگام قرائت شعر و نمره دادن روشی برای دکلمه شعر و نتیجهگیری وجود داشته باشد چون غالباً در زبان محاوره به دو شکل هجایی و عروضی شعر گفته میشود که روش هجایی برای تلفیق با آهنگ و موسیقی مناسب است اما شعر عروضی محاوره را بهراحتی میتوان بر اساس کتابت و دکلمه داوری کرد و نظر داد و بنابراین به شرکتکنندگان رشته ترانه توصیه میکنم که ترانههایشان عروضی باشد.
گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار «سالم زیستن، هنر است» در پنج بخش تئاتر، فیلم، ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.
یادداشت
موسیقی نواحی و جشنواره فجر
محمود توسلیان
موسیقی نواحی همهساله در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر حضور داشتهاند و تقریباً پای ثابت همیشهی موسیقی در میان رویدادهایی است که در آن موسیقی از سوی دولت عرضه میشود. این سیاست که باید به ریشههای فرهنگی توجه – و بهوقت لزوم—و مراجعه کرد، در هر موقعیتی میتواند، محمل مناسبی برای حفظ و پاسداشت آیینها، و سنتها و مبانی هویتی هر کشور و فرهنگ باشد.
ازاینرو امسال هم حضور گروهها و افراد مختلف در بخش موسیقی نواحی گویای اهمیت این نوع نزد سیاستگذاران و ایبسا سیاستپرداران باشد. نگاهی کوتاه به گروهها و افراد حاضر در قسمت اجراهای مربوط به موسیقی نواحی، بیانگر این است که هنوز نگاه یا پروتکل جامعی نسبت به این عنوان شکل نگرفته است؛ به این اعتبار که در همین دورهی سی و چهارم علاوه بر حضور گروه حاوا ( موسیقی قشقایی/ پروین ) گروهی هم از تبریز داریم که موسیقی موغامی را در شکل شهری و کاملاً اتوکشیده است اجرا کرده است. با تکنوازی غلامرضا آلمه جوقی به نمایندگی از بخشهای شمال خراسان که کاملاً وفادارانه و پابست رپرتوار در تکنیکهای نوازندگی آن منطقه هستند- در کنار کنسرت موسیقی گروه رستاک قرار میگیرد که سالهاست دارد روی صحنههای حرفهای متعددی گونهای از موسیقی اقوام ایران را اجرا میکند که بسیار ویژگیهای مردمی دارد و ایبسا به لحاظ ویژگیهای فنی و تکنیکی جزء آثار معمولی و فراگیر است.
این سردرگمی و بلاتکلیفی و بیسویه بودن حضور گروهها یا افراد موسیقی قومی در این جشنواره بینالمللی در یک نقطه ضعف تلقی کنیم، نمیتوانیم به دنبال مقصر بین برگزارکنندگان بگردیم. مساله اساسی در این عرصه عدم وجود تعریف از مبحث فرهنگ و سلیقهی فرهنگی است.
فرهنگ اگرچه در ذات خود جزء پدیدههایی است که ارائه تعریف از آن بسیار مشکل است، اما در کشور ما یا تعریف ندارد و یا تعاریف متعدد دارند. نخستین تعریف از فرهنگ، تعریفی است که نهاد سیاست از آن ارائه میدهد که منظور سیاسی از فرهنگ را در خود دارد. نوع دیگری از تعریف فرهنگ در بین مدیران میانی مبانی چارت و بدنهی دولت وجود دارد که در مواقعی مانند یک واسطه بین مردم و نهادهای بالادستی حمل میکند. شکل سوم تعریف فرهنگ مربوط به صاحبنظران، هنرمندان و اندیشمندان است که حیات اجتماعی و فرهنگی مردم، معرف و گواه خوبی بر هستی، چیستی و چگونگی آن است. جالب اینجا است که این نقد به سالهای اخیر که به گذشتهی دور و نزدیک هم برمیگردد، طبیعی است که در چنین شرایطی نمیتوان از یک موضوع، بنر موسیقی نواحی، تعریفی جامعومانع ارائه کرد که بهتبع آن بتوان به یک نگاه هدفمند در خصوص دعوت آنها به یک فستیوال رسید. در خصوص احیای موسیقی نواحی و ضرورت آن باید به دو مسئله توجه داشت. نخست اینکه نباید از یاد ببریم که مجریان (نوازندگان) موسیقی نواحی، صرفاً یک نوازنده یا کاربرد موسیقی فلان قوم یا زبان نیستند؛ آن دارند با خود یک سنت فرهنگی و نوعی از دانایی هنری را حمل میکنند. اینجا است که میتوان به اهمیت حضورشان پی برد ولی واسطگی آنها در امر انتقال فرهنگ را دریافت. اگر بشود میزان اهمیت حضور چنین افرادی را به نحو احسن به تعریف اول و دوم فرهنگ منتقل کرد. میتوان امید بود که بشود موضوعی به نام موسیقی نواحی را درست تعریف کرد و پیرو آن بتوان آن را رشد داد و طبقهبندی کرد.
دوم اینکه باید به شیوهی حفظ و درنهایت، گسترش فرهنگ موسیقی نواحی اندیشید. حقیقتاً اجرای یک استاد در یک سالن هزار نفره، کمترین اطلاعرسانی در دل پایتختی شلوغ و سودازد را نمیتوان پاسداشت و حفظ فرهنگی تلقی کرد. نبود حضور صحیح رسانهی قدرتمندی مانند سیما در کنار عاملی اساسی مانند عدم باور به قدرتها و تواناییهای موسیقی بومی موجب رشد گلخانه ای این نوع موسیقی شود. موسیقی بومی ما در کارنامهی مدیران فرهنگی و در سبد کالایی که آنها به قشر خاصی ارائهی میدهند، همیشه وجود داشته است اما هیچوقت به نفع تمام اجتماع نبوده است و این خود تناقض عجیب است. چراکه موسیقی بومی از دل مردم اقوام مختلف برآورده است و باید در میان همان مردم به حیات خودش ادامه بدهد. این کمبود در حالی دارد اتقاق میافتد که در تمام مراکز استانها، موسیقی پاپ به بهترین شکل مشمول حمایت مدیران فرهنگی و اجرا میشود.
به نظر میرسد که وقت آن رسیده است تا اجماعی میان سیاستگذاران، هنرمندان و حامیان اقتصادی موسیقی (تهیهکنندگان) به وجود بیاید و این گنجینه در یک بستهبندی جدید و با نگاههای مشخصتری در فضای عمومی بیشتر و در جشنوارهی بینالمللی موسیقی فجر عرضه شود.
اخبار
مدیر شبکه رادیویی پیام منصوب شد
معاون صدای رسانه ملی در حکمیشهرام ملازاده را به سمت مدیرشبکه رادیویی پیام منصوب کرد.
به گزارش امتیاز، حمید شاه آبادی در این حکم با بیان اینکه بهرهمندی از سرمایه مخاطب و منابع انسانی شبکه رادیویی پیام و کانال آوا با مدیریت آینده نگر میتواند این شبکه را بیش از پیش مطلوب و مقبول مخاطب کند و محملی ارزنده برای پیشبرد اهداف رسانهای در محتوا و فرم یاشد از مدیر جدید رادیو پیام خواست محیط عملیاتی این شبکه را از منظر مخاطبان، رقبا، ظرفیتها و منابع در دسترس و رویکردهای حرفهای هنری و فنی و تحولات را واکاوی کند.
طراحی، تدوین و جذب ایدههای خلاقانه و نوآورانه و تصویب طرحهای جذاب و اثرگذار بر اساس سیاستهای برنامهسازی شبکه؛ ارتقای سطح رضایتمندی در طیف گسترده مخاطبان؛ تشکیل کمیتههای ارزیابی مستمر متشکل از کارشناسان خبره رسانه و بهکارگیری نتایج آن برای ارتقای عملکرد رادیو پیام و آوا؛ تدوین آییننامه محتوایی متن برای رادیو پیام و بهرهمندی از آثار ارزشمند نویسندگان و شعرای ایرانی ؛ توجه ویژه به موسیقی ایرانی و محلی با هدف ذائقه سازی برای مخاطب امروز؛ استفاده از ظرفیت برنامههای کوتاه و ساختارهای جدید در جدول پخش رادیو پیام و توجه ویژه به مهندسی پیام و بهرهمندی از علوم شناختی و تکنیکهای مدیریت ذهن از دیگر مأموریتهایی است که معاون صدای رسانه ملی بر عهده مدیر جدید رادیو پیام گذاشته است.
چاپ سوم «بادهای افسون»منتشر شد
کتاب «بادهای افسون» (مقدمه ای بر شناخت علوم غریبه در ایران) نوشته پرویز براتی از سوی نشر چشمه به چاپ سوم رسید.
به گزارش امتیاز؛ نویسنده در این کتاب در ۲۴ فصل با نگاهی توصیفی و در عین حال دیرینهشناسـانه به بررسی ابعاد و وجوه مختلف علوم غریبه در ایران پرداخته و فصلهایی را نیز به جادو، کیمیاگری، طلسمات و شاخههای دیگر علوم غریبه اختصاص داده است. همچنین بخشهایی از کتاب به بررسی جایگاه این علوم در غرب اختصاص دارد. کتابشناسی علوم غریبه در ایران بخش دیگر این کتاب است که به معرفی مهمترین کتابهای این حوزه در چند صد سال گذشته میپردازد. از ویژگیهای کتاب، اختصاص فصلهایی به شخصیتهای مرتبط با علوم غریبه همچون بلیناس حکیم، آصف ابنبرخیا، افلاطون، یونگ، رازی، سهروردی، ابنعربی، شیخ بهایی، مُلّا حسین واعظ کاشفی و دیگران است.
از ادبیات غریبه تا سخن غریبه، زبان و معنا در متون غریبه، علوم غریبه به مثابه هنر، علوم غریبه: از هند تا پاکستان و علوم غریبه در غرب از دیگر فصلهای کتاب است. فصلی از کتاب هم به این مسئله میپردازد که علوم غریبه پای در واقعیت دارد یا خرافات؟
براتی در مقدمه کتاب به این مساله اشاره می کند که هدف از پرداختن به این علوم،نه تایید محتوای موجود در آن ها بلکه آشنا کردن مخاطب با برخی زوایای پنهان ذهنیت تاریخی ایرانی و تمرکز بر متن هایی با پس زمینه امر غریب است.
خیال پردازی در متون ایرانی و زیبایی شناسی چهره دیو، پری و اژدها،موضوع کتاب جدید پرویز براتی است که نگارش آن مدتی است به پایان رسیده و در انتظار نشر به سر می برد.
چاپ سوم «بادهای افسون» در 186 صفحه به قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده و در فروشگاه ها و مراکز فروش کتاب قابل تهیه است.
اخبار
اخواص پنج قطعه اجرای ارکستر ملی را می خواند
پوریا اخواص خواننده موسیقی سنتی، در کنسرت جدید ارکستر ملی ایران پنج قطعه را اجرا میکند.
به گزارش امتیاز، اخواص خواننده موسیقی سنتی ایرانی، فراگیری آواز را از سال ۱۳۷3 زیر نظر مرحوم رضوی سروستانی آغاز و با محسن کرامتی ادامه داد. وی همچنین مبانی نظری موسیقی و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی را نزد حسین علیزاده فرا گرفته است.
از فعالیتهای اجرایی اخواص میتوان به همکاری با گروههای هم آوایان (به سرپرستی حسین علیزاده)، صنم، نیستان، سرو آزاد، خورشید (به سرپرستی مجید درخشانی) و ارکستر موسیقی ملی ایران (به رهبری بردیا کیارس) و همچنین برگزاری کنسرت در کشورهای روسیه، ژاپن، کانادا، هلند، فرانسه و .... اشاره کرد.
این خواننده که قرار است در اجرای شانزدهم اسفند با ارکستر ملی ایران روی صحنه برود؛ در خصوص قطعاتی که خوانندگی آنها را بر عهده دارد گفت: من در این کنسرت قطعات «او نیامد» ساخته استاد اکبر محسنی، «فریاد از تو» اثر استاد همایون خرم، «جلوه دریا» اثر استاد جمال الدین منبری، «پیشه عاشقان» و «نوای دل» اثر استاد جواد لشگری را میخوانم. تمامی این آثار را استاد منبری برای ارکستر تنظیم کرده و دارای فرم موسیقی قدیم هستند که به نوعی موسیقی گلها را در ذهن تداعی می کنند.
اخواص همچنین به تفاوتهای همکاری با ارکستر ملی در دو دوره مختلف اشاره کرد و افزود: من در سالهای 88 و 89 با رهبری بردیا کیارس با ارکستر ملی همکاری داشتم و قطعات فردین خلعتبری را می خواندم که آثارشان از لحاظ نوع پردازش ملودی و برخورد با شعر رنگ و بوی معاصر داشتند در حالی که فضای آثار این اجرا به موسیقی قدیم نزدیکتر است.
وی تجربه همکاری با استاد شهبازیان را بسیار خوب دانست و گفت: استاد شهبازیان برخورد متواضعانه و دلگرم کننده ای دارند که باعث میشود انرژی مثبت زیادی به ما منتقل شود و با درایت و تدبیرشان راهنمای خوبی هستند.
کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری «فریدون شهبازیان» و خوانندگی «جمال الدین منبری» و «پوریا اخواص» شامگاه پنج شنبه 16 اسفند از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود.
علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
اکران فیلم مشترک کارگردان «پارادایس» با هالیوود در سه کشور
فیلم سینمایی «اولین تولد» (1st Born) به کارگردانی علی عطشانی که به صورت مشترک با هالیوود ساخته شده، از ماه آینده در ترکیه و انگلستان و پس از آن در آمریکای شمالی روی پرده میرود.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «اولین تولد» (1st Born) به کارگردانی علی عطشانی اولین ساخته مشترک ایران و هالیوود است و کمپانی لوتوس اینترتیمنت که یکی از بزرگترین پخشکنندههای هالیوود است، پخش جهانی این فیلم را بر عهده دارد.
در حال حاضر فیلم «پارادایس» از علی عطشانی با بازی جواد عزتی، مهران رجبی، سامان صفاری و محمدعلی نجفیان روی پرده سینماهای ایران است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
وال کیلمر، رابرت نیپر، تام برنگر، تیلور کول، دنیز ریچاردز، گریگ گرانبرگ، ویلیام بالدوین، جی عبدو، کن دویتیان، استیو وایلدر و کیان کاووسی چهرههای شناخته شدهای از بازیگران هالیوود هستند که در این فیلم ایرانی - آمریکایی ایفای نقش کردهاند و حضورشان در این فیلم اکران درخور توجهی را برای اولین تجربه سینمایی مشترک دو کشور رقم خواهد زد.
داستان «اولین تولد» (1st Born) نگاهی طنز به روابط سیاسی بین ایران و آمریکا در بستری خانوادگی دارد. قصه این فیلم درباره دختری آمریکایی به نام کیت است که پدرش از سناتورهای جمهوریخواه مجلس سنا و از مخالفین اصلی ایران است و پسری ایرانی به نام بن که پدرش در ایران از مخالفین سر سخت آمریکا و هرگونه توافقی با آنها است. کیت و بن چند سالی است در آمریکا با هم ازدواج کرده و زندگی آرامی دارند تا این که شرایط به گونهای پیش میرود که دو پدر کنار هم قرار میگیرند.
عوامل تولید این فیلم عبارتند از کارگردان: علی عطشانی، طراح فیلمنامه: علی عطشانی، نویسنده: مهدی علی میرزایی، سم خوزه، تارک زهدی، مدیر فیلمبرداری: نعیم صیرفی، طراح چهرهپردازی: فرزانه زردشت ، صدابردار: کیل جاکوبسن، طراح صحنه: راین هنمن، دستیار اول کارگردان: تیم گاگلیاردو، اجرای صحنه: جو اشتویزن، ریبا ورا، طراح هنری: صنم شیروانی، مدیر تولید: مایکا برندت، طراح لباس: کریستی لم، جلوههای ویژه: علی تصدیقی، دستیار تهیهکننده: انوش صادق، گروه کارگردانی: وینسنت ون هانته، کیان کاووسی، منشی صحنه: آنیلا نوگمانوا، عکاس: الیزابت صادق، استفانیا روزینی، مدیر روابط عمومی: جنیفر سالیناس، تد همیلتون، تهیهکننده: سم خوزه، ادوین آوانس، تهیه شده در کمپانی ال ای ایندیپندت آمریکا و بیتا فیلم تهران، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای بیتا فیلم: مریم قربانینیا.
ناگفته های مدیریتی جواد شمقدری رونمایی می شود
کتاب «سینمانامه» تالیف جواد شمقدری که در آن گام های پیموده و ناگفته های مدیریت وی در سینما روایت شده رونمایی می شود.
به گزارش امتیاز؛ بنابراین گزارش کتاب «سینمانامه» که توسط جواد شمقدری اولین رئیس سازمان سینمایی به نگارش درآمده، طی مراسمی در خانه کتاب رونمایی خواهد شد.
سینمانامه شامل گفتگوها، سخنرانی ها، نامه ها، اظهارات و یادداشت های مدیر سینمایی دولت دهم است که مطالعه و بررسی آن استراتژی های تبیین شده و گام های پیموده در مسیر سینمای ایران و انقلاب اسلامی را در دوران مدیریت چهارساله سینما (88-92) نمایان می کند.
بخش هایی از مطالب این کتاب تاریخ نگاری سینمای ایران بوده و به همین منظور پشت پرده برخی موضوعات نیز برای اولین بار مطرح شده است.
کتاب «سینمانامه» که توسط انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان در تیراژ 3000 نسخه منتشر گردیده، روز دوشنبه 6 اسفند ماه ساعت 16 در سالن سرای کتاب خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، بین فلسطین جنوبی و برادران مظفر با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و هنری کشور رونمایی خواهد شد.
اکران قطعی «ژن خوک» در نوروز 98
فیلم سینمایی «ژن خوک» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی سعید سهیلی در ایام نوروز 98 روی پرده سینماها میرود.
به گزارش امتیاز، جدیدترین اثر سعید سهیلی اثری جنجالی و متفاوت از کارهای قبلی این کارگردان است و پیشبینی میشود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و پرفروشترین فیلم اکران نوروزی سال 98 باشد.
لوگوی فیلم سینمایی «ژن خوک» را میثم میرزایی طراحی کرده و هادی حجازیفر در نقش رضا کیشمیش و سینا مهراد در نقش عماد گربه بازیگران اصلی فیلم هستند.
دیگر بازیگرام این فیلم عبارتند از: نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، صبا سهیلی، قربان نجفی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز با حضور الناز حبیبی و هنرمندی جمشید هاشمپور.
فیلم قبلی سعید سهیلی، «گشت ۲» که جزو فیلمهای اکران نوروزی سال 96 بود، با فروشی بیش از ۲۱ میلیارد تومان عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۹۶ و چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد.
دیگر عوامل «ژن خوک» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: سعید سهیلی، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، تدوین: فرامرز هوتهم، موسیقی: ستار اورکی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، مدیر تولید: سجاد رحیمی، صدابردار: وحید مقدسی، دستیار یک کارگردان: حامد مختاری، برنامهریز: امید جزینی، طراح صحنه: محمدرضا میرزاجانمحمدی، طراح چهرهپردازی: عباس عباسی، عکاس: سحاب زریباف، منشی صحنه: سعیده دلیریان، پشت صحنه: روزبه خسروی، جانشین تهیه: ابراهیم اصغرى، دستیار تهیه: محمد محمدیان، مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62650
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62651
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62652
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62653
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62654
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3992/17206/62655
|
عناوین این صفحه
- برگزیدگان دامون فر به هنرمندانی موفق تبدیل شدهاند
- معرفی داوران بخش در مسیر تجربه دوازدهمین جشنواره «فیلم 100»
- توجه به اوزان استاندارد عروضی؛ ملاک سرودن ترانه
- یادداشت
- اخبار
- اخبار