|
عوامل فیلم «شبی که ماه کامل شد» سفیران آرشیو ملی هنر ایران شدند
کارگردان و بازیگران «شبی که ماه کامل شد» طی مراسمی در کتابخانه ملی ایران به عنوان سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرف شدندمراسم اکران ویژه فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور کارگردان و بازیگران این فیلم در کتابخانه ملی ایران به نمایش درآمد و چهار نفر از سازندگان بهترین فیلم سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به عنوان نخستین سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرفی شدند.
این مراسم با حضور اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کارکنان و اعضای کتابخانه ملی ایران برگزار شد.پس از اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» کارگردان و بازیگران، هر کدام دقایقی به تشریح ساخت این فیلم که در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر توانست ۶ سیمرغ بلورین را دریافت کند پرداختند.
همچنین برای نخستین بار به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در راستای تهیه و تدوین آرشیو ملی هنر ایران، سه نفر از بازیگران و کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» به عنوان سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرفی و تندیس و استوارنامه خود را از دست اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دریافت کردند.
در ادامه این اکران اختصاصی، نرگس آبیار با اشاره به اینکه از مدتها قبل تصمیم داشت تا درباره افراطیگری در دین فیلم بسازد، عنوان کرد: برای این امر حتی سفرهای به خارج از کشور داشتیم و از اردوگاههای سوری نیز بازدید داشتم ولی دوست داشتم فیلمی با مضمون ایرانی بسازم که طرح فیلم «شبی که ماه کامل شد» پیشنهاد شد و با وجود سختی و حواشی که میتوانست ساخت این فیلم داشته باشد به ساخت این فیلم اقدام کردم.وی همچنین در ادامه به تشریح سختی کار و شرایط ویژه ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به خصوص در دمای ۵۰ درجه و هوای شرجی ۸۰ درجه و گریمهای سنگین بازیگران این فیلم پرداخت.
در ادامه الناز شاکردوست نیز با اشاره به شخصیت «فائزه منصوری» در فیلم «شبی که ماه کامل شد» که شخصیتی واقعی بود، عنوان کرد: این فیلم ادای دین به زنانی است که قربانی افراطی گریها شدند و هر زمان نیز وقتی به ماه نگاه میکنم سکانسهای این فیلم برایم تداعی میشود.
همچنین شبنم مقدمی نیز به عنوان بازیگر نقش مادر فائزه و شهاب منصوری در فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: این نقش یک نقش بسیار سختی بود و چون سخت بود از بازی در آن لذت بردم و خیلی خوشحال هستم که خانم آبیار این نقش را بر عهده بنده گذاشت زیرا تجربه خوب و دلچسبی بود و خوشحالم در فیلمی بازی کردم که کارگردان آن یک زن کاربلد سینما است.
در ادامه این مراسم هوتن شکیبا نیز به عنوان بازیگر نقش عبدالحمید ریگی عنوان کرد: ساخت این فیلم، یک لیدر خوب داشت که همانا خانم آبیار بودند، کارگردانی که دغدغه ساخت کار خوب داشتند.وی ادامه داد: فیلمبرداری این فیلم ۵ ماه در شرایط سخت، به طول کشید و همه سعی خودم این بود که این نقش یعنی عبدالحمید که خود یک قربانی بود را به خوبی بازی کنم.
همچنین پدرام شریفی که بازیگر نقش شهاب منصوری را در فیلم «شبی که ماه کامل شد» برعهده داشت نیز عنوان کرد: این فیلم به واقع فیلمنامه خوبی داشت و من هم سعی داشتم تماشاگر به صورتی بازی بنده را تماشا کند تا نقش یک کاراکتر جوان و خوشحال در نهایت با آن سرنوشت تراژدی که برای او رخ داد، ارتباط برقرار کند.وی همچنین از وضعیت زندگی سخت مردمان سیستان و بلوچستان که افرادی بسیار شریف، درجه یک و مهمان نواز هستند ابراز تأسف کرد و گفت: درباره زندگی این افراد کم کاری شده است و عمیقاً از وضع زندگی آنان ناراحت هستم.
در ادامه این مراسم، فرشته صدرعرفایی در نقش مادر عبدالحمید نیز عنوان کرد: واقعیت این است که در فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد» نقش مادر عبدالحمید به خوبی ترسیم شده بود، و تصور میکنم شاید هرگز دیگر چنین فرصتی پیدا نکنم تا بازی در نقش چنین شخصیتی را تجربه کنم.وی ادامه داد: خانم آبیار در تحقق این نقش بسیار کمک کرد و امیدوارم در به تصویر کشیدن نقش مادر عبدالحمید جفا نکرده باشم.
همچنین آرمین رحیمیان نیز که نقش عبدالمالک ریگی را در فیلم «شبی که ماه کامل شد» برعهده داشت، عنوان کرد: این نقشی بود که از طرف خانم آبیار به بنده محول شد تا من بازی کنم، نقشی بود که برای بنده بازی آن سخت بود کما اینکه سکانسهای بنده به تعداد ۱۰ سکانس در این فیلم نیز نمیرسید ولی نقشی بود که حتی باعث شد خواب ببینم که سر مادرم را میبرند.
امین میری بازیگر نقش دایی نورالدین نیز که مسؤلیت لهجه بازیگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» را بر عهده داشت، عنوان کرد: بنده اصلیت خودم سیستان و بلوچستان است و اگر هم لهجه بازیگرها در این فیلم خوب درآمد به دلیل این بود که بازیگرها درجه یک و باهوشی بودند.وی ادامه داد: این فیلم کمک کرد تا قوم بلوچ که قربانی شرایط روزگار است و افرادی چون عبدالحمید و عبدالمجید مصادیق آن هستند به خوبی به تصویر کشیده شوند و خوشحالم که خانم آبیار یک نقشی که بزرگتر از خودم بود به بنده سپردند.
همچنین در ادامه این مراسم «رضا لک زایی» یکی از اسرای گروه عبدالمالک ریگی که به مدت ۵ ماه در اسارت این گروه در افغانستان بود، دقایقی به تشریح خاطرات خود و مقایسه تجربیات اسرات خود با سکانسهای فیلم «شبی که ماه کامل شد» پرداخت و در نهایت کتاب «تاسوکی» که کتاب خاطرات اسارت او است مورد معرفی قرار گرفت.
در خاتمه این مراسم نیز به کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و سازندگان فیلم «شبی که ماه کامل شد» نمونه تابلوی از نقاشیهای استاد بهزاد به عنوان هدیه به آنها اهدا شد.
شبی که ماه کامل شد فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار، نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیهکنندگی محمد حسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته این جشنواره، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را به خود اختصاص دهد
آخرین وضعیت تأسیس موزه آثار نادر ابراهیمی
همسر نادر ابراهیمی میگوید هنوز زمان افتتاح موزه آثار این نویسنده فقید مشخص نیست اما گفتهاند هرچه زودتر این اتفاق میافتد.فرزانه منصوری درباره آخرین وضعیت تأسیس موزه آثار نادر ابراهیمی اظهار کرد: قرار بود این موزه برای تولد نادر ابراهیمی (۱۴ فروردینماه) افتتاح شود؛ جایی در باغ کتاب و در خانه شعر و ادبیات، اما بنا به دلایلی که من هم نمیدانم این اتفاق نیفتاد.او با بیان اینکه هنوز زمانی برای افتتاح این موزه مشخص نشده است، گفت: مسئولان در حال تدارک این هستند که این موزه راهاندازی شود و گفتهاند که میخواهند هرچهزودتر این اتفاق بیفتد.
نادر ابراهیمی روز چهاردهم فروردینماه سال ۱۳۱۵ در تهران بهدنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی از دبیرستان دارالفنون، دیپلم ادبی گرفت و وارد دانشکده حقوق شد، اما تحصیلاتش را در این دانشکده نیمهتمام گذاشت و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.
ابراهیمی در سال ۱۳۴۲ نخستین کتاب خود را با عنوان «خانهای برای شب» به چاپ رساند. از او علاوه بر مقالههای تحقیقی و نقد، بیش از ۱۰۰ کتاب در قالب رمان، داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینههای گوناگون منتشر شده است.
نادر ابراهیمی جایزه نخست براتیسلاوا، جایزه نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه کتاب برگزیده سال ایران و چندین جایزهی دیگر را دریافت کرده است. همچنین عنوان «نویسنده برگزیده ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را بهخاطر داستان بلند و هفتجلدی «آتش بدون دود» بهدست آورده است.او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگها و ترانههایی برای آنها ساخته است.
کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحهبندی روزنامه و مجله و کارهای چاپی دیگر، مترجمی و ویراستاری، ایرانشناسی عملی و چاپ مقالههای ایرانشناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتابهای کودکان، مدیریت یک کتابفروشی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاهها نیز از دیگر شغلهایی است که نادر ابراهیمی علاوه بر نویسندگی، تجربه کرده و شرح آنها را در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» تشریح کرده است.
«یک عاشقانه آرام»، «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی»، «بر جادههای آبی سرخ»، «تضادهای درونی»، «آتش بدون دود»، و «آرش در قلمرو تردید» از دیگر آثار منتشرشده نادر ابراهیمی هستند.نادر ابراهیمی در روز ۱۶ خردادماه سال ۱۳۸۷ پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و پیکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
ابتدای فروردینماه سال ۸۹ خانواده، جمعی از دوستان و علاقهمندان نادر ابراهیمی درصدد تاسیس بنیادی با نام او برآمدند و اهداف این مرکز، ایجاد گنجینه آثار و فعالیت هنرمندان، ادیبان، محققان و دانشجویان، ایجاد کتابخانه از کتابهای نسبتا زیاد ابراهیمی، حفظ آثار چاپنشده، فیلمنامهها، دستنوشتهها، تحقیقات و سخنرانیهای نادر ابراهیمی، راهاندازی موزهای از یادگارهای شخصی او از روزهای نویسندگی، فیلمسازی، کوهنوردی، ایرانگردی، نقاشی، خطاطی و ... عنوان شد. اما به گفته همسر ابراهیمی، راهاندازی موسسهای به نام او منتفی است.
توبیخ کارکنان یک موزه و اعتراض به داوریها در بزرگداشت روز جهانی موزهها
مراسم بزرگداشت روز جهانی موزهها که همراه با تقدیر از موزه داران برتر بود، با حواشی زیادی رو به رو بود، از جمله توبیخ کارکنان یک موزه و اعتراض به داوریها.روز ۱۸ می به عنوان روز جهانی موزهها در جهان شناخته شده است و در ایران نیز چند سالی است که این روز با برگزاری مراسم بزرگداشت و معرفی موزههای برتر جشن گرفته میشود.
به همین دلیل امسال هم این برنامه در روز ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد و ایکوم ایران (شورای بینالمللی موزهها) به عنوان متولی این مراسم را با معرفی برترینها برگزار کرد. برگزیدگانی که در چند شاخص موزههای خصوصی، موزههای دولتی کوچک، موزههای دولتی متوسط و موزههای بزرگ دولتی تقسیم بندی شدند و از چند سال پیش چند معیار برای انتخاب آنها در نظر گرفته میشد از جمله معیار کودکان و نوجوانان، توسعه مدیریت، گردآوری، مناسب سازی برای استفاده معلولان و جانبازان، خلاقیت و نوآوری، آموزش، پژوهش، معرفی، نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، بازدید از موزه و تلاش برای بقا.در میان این معیارها یک معیار نیز اضافه شده بود که در واقع لوح تقدیر جشن به مناسبت روز جهانی موزه به موزههای برگزیده از نظر ایکوم داده میشد.
موزه صلح تهران، به همراه موزه ملی ایران بیشترین جوایز را بردند. برای بسیاری از افراد این سوال باقی ماند که موزه ملی ایران چرا باید جایزه بخش خلاقیت را کسب کند و یا اینکه اگر موزه مادر در این برنامه شرکت میکرد و جایزهای برنده نمیشد، برای مسئولان سازمان میراث فرهنگی قابل درک بود؟ پس چرا باید این موزه در کنار مجموعههای کوچک دیگر در رقابت برای بهترین شدن قرار گیرد؟ یا اینکه چطور امکان دارد جایزه تلاش برای بقا به موزههای دولتی داده شود؟ اگر موزه دولتی نتواند برای بقایش تلاش کند پس از موزههای خصوصی چنین انتظاری را داشته باشیم؟ اما امسال هم کمترین توضیح درباره انتخاب این معیارها و چگونگی انتخاب موزههای برتر داده شد.سوالات دیگری نیز وجود داشت که این مراسم را مانند هر سال زیر سوال میبرد مانند اینکه اردشیر صالح پور که بیشتر سالها به عنوان مجری مراسم شرکت دارد، چگونه به عنوان عضو اجرایی ایکوم ایران پذیرفته شده است؟ عضویت برخی دیگر از اعضا نیز جای سوال دارد مانند قلی نژاد که او هم عضو هیأت اجرایی ایکوم است بدون سابقه فعالیت در هیچ موزهای.
برخی از موزه داران در این مراسم شرکت نکردند چون نحوه داوری را قبول نداشتند این موزه داران به رئیس ایکوم در نامهای نوشتند که:فایلهای ارسالی موزهها برای شرکت در هر یک از این شاخصها چگونه میتواند راوی فعالیتهایشان باشد؟ برخی از داوران موزههای برتر افرادی هستند که موزههایشان رخوت انگیز است. در صورتی که مجوز موزه داری برخی از مجموعهها زیر سوال است اما آنها جایزه دریافت میکنند. برخی از مجموعهها شبیه به کاردستی با موضوعات میراثی هستند و یا در مرحله گذار از سمسماری به مجموعههای میراثی را به خوبی طی نکرده اند اما جایزه موزه برتر را میگیرند.»
در این میان مانند رسم هر سال از برخی مسئولان نیز تشکر شد مانند معاون میراث فرهنگی و یا سید محمد بهشتی که قبلاً ریاست ایکوم را بر عهده داشت و یا رئیس فرهنگستان هنر که سالن را در اختیار مراسم قرار داده بود. این تشکر و تقدیرها، موزه داران را به این سمت میبرد که تقدیرها نمایشی و فرمایشی هستند و بحث تخصص آنها و تلاششان در حاشیه و یا رتبه دوم قرار دارد چرا که برخی از موزههای ایران نیز فراخوان شرکت در مرحله داوری بهترین موزه را اصلاً دریافت نکرده بودند و نسبت به این موضوع نیز اعتراض داشتند مانند موزه بانک سپه اما جالبتر از همه این حواشی، توبیخ برخی از کارکنان موزه بود که چون موزه شأن برنده نشده بود، مورد شماتت رئیس این موزه دولتی قرار گرفتند. کارکنان موزه از این جهت توبیخ شدند که میبایست حتماً در یکی از شاخصها رتبه میآوردند اما چون رتبهای کسب نکردند مستحق این توبیخ شده بودند!
از سوی دیگر ساعت مناسبی برای برگزاری مراسم انتخاب نشده بود این برنامه ساعت ۱۷:۳۰ آغاز و تا افطار طول کشید از آنجا که همیشه سخنرانیها در این نوع مراسم بسیار زیاد است، معمولاً در زمان مشخص و تعیین شده تمام نمیشود این برنامه نیز اگرچه تأخیری در آغاز نداشت اما تا بعد از افطار طول کشید.
پس از پایان اعلام نتایج برگزیدگان احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران که متوجه خروج مردم از سالن شده بود، از موزه داران با لحن اعتراض آمیزی خواست تا روی صندلیهای خود بنشینند و به صحبتهایش گوش کنند. اما زمان افطار رسیده بود و مردم در حال بیرون رفتن بودند. او از حضار خواست تا حداقل پس از افطار برای نمایش خیمه شب بازی دوباره به سالن برگردند چون هنوز بخش دیگری از برنامه باقی مانده بود. فعالان موزه داری اما با چای و شیرینی افطار کرده و پس از آن فرهنگستان هنر را ترک کردند.این اتفاقات در سال گذشته نیز رخ داد اما امسال بازهم ساعت مناسبی را برای برگزاری برنامه انتخاب نکردند به همین دلیل با هرج و مرج در پایان مراسم مواجه شدند.
معرفی هنر سفال و سرامیک ایران در فرانسه
هنر سفال و سرامیک ایران در قطب سرامیک فرانسه معرفی شد. «اوباین» شهری نزدیک به مارسی و در جنوب فرانسه است که به خاطر وجود معادن خاک رس، در ساخت سفال و سرامیک پیشرو بوده است. قدمت سفال و سرامیک سازی اوباین به قرن ١٩ میلادی برمی گردد، هرچند درحال حاضر بیشتر کارخانهها و کارگاههای سفالگری آن پس از انقلاب صنعتی تعطیل شده اما همچنان مهمترین مرکز تولید سفال و سرامیک در فرانسه به شمار میآید.نمایشگاه جاده ابریشم که از سال ٢٠١٧ در این شهر برپا شده امسال نیز تمرکز خود را روی سفال و سرامیک گذاشته و به معرفی شیوه تولید این هنر در ایران پرداخته که با استقبال فرانسویها نیز مواجه شده است.
Barbara lepecheux راهنمای فرانسوی آشنا به تاریخ و هنر ایران نیز در این فرصت، کارگاه آموزشی را درباره تاریخچه سفال و سرامیک ایران برگزار کرد و به تفاوت شیوه تولید آن در دورههای مختلف تاریخی پرداخت. همچنین در بخش دیگری درباره «لعاب» کاشیهایی که بیشتر در مساجد به کار میرود و عموماً نظر گردشگران خارجی را جلب میکند، توضیحاتی داده شد.بر اساس اسناد تاریخی موجود، قدمت سفال ایران به دوازده هزار سال قبل میرسد.
پیش از برگزاری این نمایشگاه نیز تور آشنایی با مرکز سفال و سرامیک شهر «اوباین» با همراهی هنرمندان ایران و ازبکستان برگزار شد. بر خلاف ایران که در برخی مناطق آن هنوز از روشهای دستی و سنتی برای تولید سفال و سرامیک استفاده میشود، در این مرکز روش تولید صنعتی شده است که البته همچنان آن را صنایع دستی قلمداد میکنند، این در حالی است که در ایران استفاده از مواد اولیه مصنوعی و دخالت ماشینِ تولید، محصول را از شمار صنایع دستی خارج میکند.
پیر اولیویه، معمار فرانسوی که مسؤول برگزاری نمایشگاه جاده ابریشم است، توضیح میدهد که ساخت سفال و سرامیک در این منطقه پس از صنعتی شدن دست خوش تغییر شده و در واقع با از بین رفتن کارگاهها و کارخانههای تولید سفال در جنوب فرانسه، برخی راه نجات خود را در ماشینی یا صنعتی شدن، دیدند. با این تغییرات به تولید انبوه رسیدن و به ماندگاری خود کمک کردند.
او در بازدید از تنها کارخانه بازمانده سفال و سرامیک این منطقه (Ravel) که محصولات غالبی در جنوب فرانسه دارد و تقریباً در هر خانه فرانسوی ساکن در این منطقه تولیدات آن مصرف میشود، گفت: مراکز تولید سفال و سرامیک در شهر اوباین از قرن ١٩ (میلادی) ایجاد شدند که گرایش مردم به این کار ناشی از وجود خاک رس مرغوب در این منطقه بود که برای ساخت آجر بسیار مناسب بود. از زمانی که ترقی اقتصادی در آئینه منطقه اتفاق افتاد و بیشتر کشاورزان به شهرها روی آوردند، بخشهای سنتی نیز با دخالت مهندسان روبرو شدند که سفال و سرامیک از آن جمله بود.
وی افزود: اوباین، یکی از بزرگترین مراکز تولید آجر و سفال در فرانسه بود که محصولات آشپزخانههای آن بسیار شناخته شده و پر مصرف بود اما در آغاز قرن بیست نتوانست در برابر صنعتی شدن و همچنین در رقابت با کشورهای شرقی مثل چین، مقاومت کند بنابراین بسیاری از مراکز تولید سفال و سرامیک در این منطقه از مدار خارج و حذف شدند و تنها همین یک کارخانه (Ravel) باقی ماند که آن هم راه نجات و بقای خود را در صنعتی شدن، دید.
در کارخانه Ravel علاوه بر کارگاههای تولید سفال و سرامیک که محصولات آنها در مبلمان و تزئینات بیشتر شهرهای جنوب فرانسه به فور استفاده شده است، سفالهایی مخصوص سقف شیروانی با دستور دو قرن پیش البته با دستگاه تولید میشود که در تمام خانههای شیروانی دار استفاده شده است. اولویه، معمار فرانسوی به اهمیت این سفالهادر ساخت خانههای این منطقه اشاره کرد و گفت: در سفرهایی که به ایران داشتم دیدم که در معماری خانهها از این سفالها استفاده شده باشد. شاید به خاطر تفاوت اقلیم باشد.
این در حالی است که سفال بخش از معماری سنتی ایران بوده اما با غلبه معماری غربی و مقرون به صرفه نبودن این محصول، به ندرت از استفاده میشود و همین مسأله تولید سفالهای شیروانی را در معرض انقراض قرار داده است.کارخانه Ravel با برگزاری موزهای به نمایش آخرین بازمانده از نخستین محصولات تولیدشده در این منطقه نیز پرداخته که بازدید از آن رایگان است.
جزییات برپایی نخستین جشنواره شعبده بازان کشور
رییس انجمن هنرمندان سرگرمی های نمایشی با اعلام خبر تمدید فراخوان نخستین جشنواره شعبده بازان کشور، از راهیابی شرکتکنندگان رده سنی زیر بیست سال به این جشنواره خبر داد.بهروز کریمی- هنرمند عرصه شعبدهبازی - درباره تمدید فراخوان نخستین جشنواره شعبدهبازان کشور توضیح داد: با توجه به اینکه بسیاری از علاقهمندان اطلاع کمی از نحوه تقاضا و شرکت در جشنواره را دارند، بیشتر از طریق تماسهای تلفنی از نحوه برگزاری جشنواره و شرکت در آن اطلاعات خود را تکمیل کردهاند. تا همین لحظه خیلی از علاقهمندان تماسهای تلفنی داشتهاند منتها تا بخواهند مراحل قانونی جشنواره را طی کنند و فرم تقاضای شأن به دست ما برسد، به زمان بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل تصمیم بر این شد تا مهلت ثبت نام و ارسال آثار را به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۱۵ خرداد ماه تمدید کنیم.
کریمی ادامه داد: با توجه به اینکه خیلی از هنرمندان در این ایام در سفر هستند و اطلاعی از جشنواره ندارند، و از طرفی باید فیلم تهیه و برای ما ارسال کنند که پروسهای زمانبر است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد فراخوان جشنواره چند روزی تمدید شود. از طرفی در بخشی ویژه از پیشکسوتهای عرصه شعبده بازی دعوت کردهایم تا در این جشنواره حضور داشته باشند تا زمینه انتقال تجربیات ارزشمند این آنها به نسلهای جوان فراهم شود. بسیاری از این هنرمندان دههها است که در عرصه شعبده بازی به فعالیت مشغول بودهاند اما هیچگاه نامی از آنها برده نشده است.رئیس انجمن هنرمندان سرگرمیهای نمایشی درباره میزان استقبال شرکتکنندگان در این جشنواره نیز در توضیحاتی گفت: تاکنون میزان تماسها برای شرکت در جشنواره بسیار بالا بوده است و در نهایت از میان تقاضا کنندگان افراد توانمند انتخاب میشوند.
کریمی با بیان اینکه اغلب شرکت کنندگان در این جشنواره دانشجو و جوان هستند، درباره برخی محدودیتهای شرکت کنندگان و مشکلاتی که با آن مواجه هستند توضیح داد: یکی از مشکلاتی که اغلب علاقه مندان جشنواره با آن مواجه هستند، این است که آنها دانشجو هستند و در تاریخ جشنواره درگیر امتحانات دانشگاه هستند، پس امکان حضور در جشنواره را ندارند. همچنین گروهی هم هستند که ردهی سنی آنها کمتر از ۲۰ سال است اما تقاضا برای شرکت در جشنواره دارند که در ارتباط با این گروه قرار شده است با نظرات داوران و مسئولان جشنواره اجازه شرکت در جشنواره به آنها داده شود. اینها افرادی هستند که اگر کار شأن زیبا باشد، توسط کمیته داوری انتخاب و به جشنواره راه پیدا میکنند.وی سپس دربارهی کیفیت جشنواره و میزان شرکتکنندگان در آن اظهار کرد: در ارتباط با میزان شرکت کنندگان آن کیفیتی که مورد نظرمان است، اتفاق خواهد افتاد. میزان شرکت کنندگان در نهایت باید سی گروه باشد، اما طبق پیش بینی ما این میزان بیش از ۳۰ گروه خواهد بود.
کریمی همچنین مطرح کرد: اولین برنامه سرگرمی نمایشی را در خوزستان اجرا کردیم و ترکیبی از کارهای سرگرمیهای نمایشی را داشتیم. البته این افراد درخشیدند چون بهترینها آمده بودند. هزینه این کار را اداره کل ارشاد خوزستان پذیرفت. البته خود شعبدهبازان بعداً راغب بودند که مراسمی فقط با حضور آنها اجرا شود اما وقتی اسم جشنواره میآید، متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد است که باید مجوز بدهند. ما با تلاشی که دوستان داشتند و محمدرضا خوشرو که از قدیمیهای انجمن و هم مجری طرح و کارگردان است، کار را آغاز کردیم. ایشان ابتدا قرار بود با خراسان صحبت کند اما رفت و آمد بچهها سخت بود و باید هتل میگرفتند. در نتیجه تصمیم بر این شد، این جشنواره از ۲ تا ۶ تیر ماه ۹۸ در گرگان برگزار شود که اداره کل ارشاد استان کمک کرد.بهروز کریمی در پایان درباره این جشنواره به هزینههای حضور شرکت کنندگان اشاره کرد که هزینه سفر آنها توسط جشنواره پرداخت خواهد شد.
اخبار
نمایش «چشم به راهِ میرغضب» در تماشاخانه سنگلج
حسین کیانی نمایش «چشم به راهِ میرغضب» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میبرد.«چشم به راهِ میرغضب» نام تازهترین نوشته حسین کیانی، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر است که از نیمه دوم خرداد ۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا میشود.شیوه نگارش نمایشنامه و ساختار اجرایی «چشم به راهِ میرغضب»، در ادامه نمایشهای تاریخگونه این هنرمند به شمار میآید، ضمن اینکه ویژگی نمایشهای شادیآور و اجتماعی او را نیز داراست، چنانچه نام دوم نمایش تازه او، «یک مضحکهی سیاه» است؛ مضحکهای که یکی از نقشهای آن شخصیت سیاه نمایشهای شادیآور ایرانی است.چشم به راهِ میرغضب» نگاهی هم به یکی از مهمترین نمایشنامههای سده بیستم جهان دارد و نوعی اقتباس ایرانیشده و برگردانی فرهنگی بر اساس سنتهای نمایشی بومی و ملی به حساب میآید.
کیانی پیشتر نیز در نمایشهایی چون «همهی فرزندانِ خانمآغا» (۱۳۸۹) و «مشروطه بانو» (۱۳۹۰) چنین اقتباسهایی از درامهای غیرایرانی بر اساس فرهنگ ایرانی انجام داده بود.این نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر بعد از اجرای «روز عقیم» در سال ۹۶، تاکنون نمایشی را روی صحنه نبرده است.نام بازیگران و دیگر عوامل «چشم به راهِ میرغضب» به زودی اعلام خواهد شد.
استعفا مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر
مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از سمت خود استعفا کرد.شهرام صارمی - هنرمند موسیقی و نوازنده کمانچه که پیشتر بهعنوان مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منصوب شده بود، طی نامهای سرگشاده و پس از استعفای علی ترابی از سمت مدیر کلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سمت خود استعفا کرد.صارمی در بخشی از نامه خود آورده است: در طول مدیریت علی ترابی در دفتر موسیقی اتفاقهای بسیار ارزشمندی رقم خورد که اهالی موسیقی به خوبی از آن آگاه هستند. اقداماتی که در طول چهار دهه پس از انقلاب انجام نشده بود.
او همچنین با اشاره به استعفای ترابی افزوده است: بدیهی است که این اتفاق برای اهالی موسیقی عواقب بدی در پی خواهد داشت و امیدوارم لطمهای به سایر اتفاقات موسیقی بویژه جشنواره موسیقی جوان که در سالهای گذشته به شکلی بسیار جدی و حرفهای اجرا شده، وارد نشود.صارمی در پایان نیز با تبریک به محمد الهیاری، مدیر کل جدید دفتر موسیقی، برای او موفقیت و بهروزی در جایگاه جدید را آرزو کرده است.
علی ترابی روز دوشنبه از سمت مدیرکلی دفتر موسیقی استعفا کرد و چند ساعت پس از استعفای او، محمد اللهیاری فومنی که پیشتر مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری معاونت هنری بود، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت مدیرکل جدید دفتر موسیقی این وزارتخانه منصوب شد.
برنامه «تلاوت نور» از کانال کردی شبکه سحر در مرحله نیمه نهایی
با نزدیک شدن به دهه سوم ماه مبارک رمضان برنامه مسابقه قرآنی با عنوان «تلاوت نور» که در طول سال سه شنبه ها از کانال کردی شبکه سحر پخش می شد ، به مراحل جذاب و البته تلاوت های زیباتر نزدیک می شود.
در برنامه زنده مسابقه قرآنی به نام «تلاوت نور» ، با شروع ماه مبارک رمضان از میان 70 نفر شرکت کننده منتخب در طول سال ، 27 نفر از ابتدای ماه مبارک به رقابت می پردازند که از این میان به انتخاب و داوری هیات داوران و کارشناسان شامل: احمد خالدی (تهران – ایران) سیدمحمدحسین حسینی (قم – ایران) و عبدالقادر احمد (اربیل – کردستان عراق)، 5 نفر به مرحله نیمه نهایی می رسند. در روز عید فطر این رقابت قرآنی با انتخاب سه نفر برنده توسط هیات داوران به پایان خواهد رسید.
برنامه «تلاوت نور» هر شب از ساعت 21:30 به وقت تهران به مدت 50 دقیقه با اجرای عبداله عابدی ، تهیه کنندگی شاه رضا قوامی شامیر و دستیاران تهیه علی اکبر اسماعیل زاده و رسول شیخکانلو میلان از کانال کردی شبکه سحر بر روی آنتن است.
برنامه «خانواده» از کانال کردی شبکه سحر:
راه های افزایش اعتماد به نفس در میان دانش آموزان
برنامه «خانواده» از کانال کردی شبکه سحر سه شنبه 31 اردیبهشت با موضوع افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان و بخش های متنوع دیگری بر روی آنتن است.
برنامه «ساباتی سوز» امروز ساعت 18:00 به وقت تهران، با حضور دکتر «بهمن قره داغی» با عنوان استاد دانشگاه و مشاور خانواده ، به معرفی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی به والدین خواهد پرداخت که فرآیند آن موجب افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان با توجه به ایام پایان سال تحصیلی و شروع امتحانات آن ها خواهد شد.
این برنامه از بخش های دیگری مثل آشپزی ، توصیه های پزشکی و تغذیه ای مخصوص ماه مبارک ، پخش دعای روز ، وله و کلیپ نیز تشکیل شده است.
تهیه کننده برنامه «خانواده» رامین بیانی و مجریان برنامه به تناوب اسعد خوشگوار ، آزاد ابراهیمی ، آرش مجدی و سعادت رحیمی هستند.
این برنامه در مدت زمان 50 دقیقه در طول ایام هفته از کانال کردی شبکه سحر پخش می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65711
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65712
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4042/17598/65713
|
عناوین این صفحه
- عوامل فیلم «شبی که ماه کامل شد» سفیران آرشیو ملی هنر ایران شدند
- آخرین وضعیت تأسیس موزه آثار نادر ابراهیمی
- توبیخ کارکنان یک موزه و اعتراض به داوریها در بزرگداشت روز جهانی موزهها
- معرفی هنر سفال و سرامیک ایران در فرانسه
- جزییات برپایی نخستین جشنواره شعبده بازان کشور
- اخبار