|
دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّى مِنْ بَرَکاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبیلى اِلى خَیْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنى قَبُولَ حَسَناتِهِ، یا هادِیاً اِلَى الْحَقِّ الْمُبینِ
خدایا سرشار کن در این ماه بهره ام را از برکات آن و هموار ساز راهم را به سوى خیرات آن و محرومم مساز از پذیرفتن حسناتش اى راهنماى بسوى حقیقت آشکار
گلایه های تهیهکننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک»
انسیه جهانآرا :پیشنهاد میلیاردی فیلم «جهانآرا» را رد کردم
انسیه جهانآرا تهیهکننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک» ضمن گلایه از شرایط نامساعد اکران این فیلم، درباره ورودش بهعنوان یکی از منسوبان شهدای دفاع مقدس به سینما نکاتی را مطرح کرد.
انسیه جهانآرا برادرزاده شهید محمد جهانآرا و تهیهکننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعینژاد که این روزها روی پرده سینماهاست، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه اکران این فیلم گفت: ما از نحوه اکران «تولدت مبارک» راضی نیستیم زیرا شرکت پخش این فیلم با نام شکوفا فیلم با ما همکاری نمیکند و تقریباً تمام مسئولیت کار را بر گردن ما انداخته است. در حالی که معمولاً شرکت پخش وظیفه دارد فیلم را از صاحبان اثر بگیرد و سعی کند به نحوی فیلم را معرفی کند که مردم ترغیب به تماشای اثر شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه ما بازخورد خوبی نسبت به «تولدت مبارک» از سوی مردم داشتهایم به نظرم این برخورد با فیلم درست نیست. به خصوص که فیلم فقط فیلم کودک و نوجوان نیست و یک فیلم کودک- خانواده است و به اشتباه در سینماتیکت «تولدت مبارک» به عنوان یک فیلم کودک و نوجوان مطرح شده است.
جهانآرا ادامه داد: وقتی یک تهیهکنندهای در حوزه سینمای کودک سرمایهگذاری میکند، مسئولان باید از او حمایت کنند چون کمتر تهیهکنندهای در این شرایط حاضر به سرمایه گذاری روی چنین فیلمهایی است. چراکه این روزها تهیهکنندگانی وجود دارند که نگاهشان تجاری است و آنچه که برایشان اهمیت دارد تنها فروش فیلم است، فکر میکنند باید حتماً فیلم کمدی بسازند در حالی که مردم به آثار دیگر هم احتیاج دارند. باید شرایطی فراهم شود که به واسطه فیلمها، سطح آگاهی مردم افزایش پیدا کند بنابراین وقتی یک کارگردان و تهیهکننده چنین کاری انجام میدهند باید از او حمایت شود.
در تمام دنیا، بهدنبال فیلمساز جوان میروند
تهیهکننده «تولدت مبارک» گفت: نکته دیگر این است که در تمام دنیا همه به دنبال کارگردانان جوان هستند به طوری که دختر فرانسیس فورد کاپولا که بیش از چهل سال دارد، بهعنوان کارگردان جوان معرفی میشود و همواره به او افتخار میکنند در حالی که من و خانم زارعینژاد در زمان تولید «تولدت مبارک» هنوز سی سالمان هم نبود و این به معنی این است که ۲ جوان با عشق و انرژی دست به این کار زدهاند. این را هم باید عنوان کنم که هنوز هم برای من مساله فروش به لحاظ مالی اهمیتی ندارد بلکه من دوست دارم مردم این فیلم را ببینند چون «تولدت مبارک» یک نگاه اجتماعی دارد و یک فیلم شریف است در حالی که ما شاهد فیلمهایی هستیم که خانوادهها با خیال آسوده نمیتوانند دست فرزندان خود را بگیرند و آنها را به سینماها ببرند؛ برخی از فیلمها به قدری دیالوگهای زشت، زننده و شنیع دارند که نمیشود به راحتی به تماشای آنها نشست.
محمدرضا فروتن در نمایی از «تولد مبارک»
جهانآرا عنوان کرد: «تولدت مبارک» فیلمی است که مخاطب بعد از خروج از سینما به مساله مطرح شده در آن فکر میکند و میگوید وقتی زن و شوهر از هم طلاق میگیرند چه آسیبهای روانی به کودک وارد میشود. این موضوع هم برای بچهها و هم برای خانوادهها مفید است با این وجود هیچ حمایتی از ما نشده است چه بسا حتی افرادی تلاش میکنند ما را زمین بزنند.
وقفه ۵ ساله برای سر تراشیده بازیگر!
جهانآرا درباره اینکه «تولدت مبارک» وقفهای ۵ ساله برای اکران داشته است، توضیح داد: در سال اول به من گفتند در فیلمت یکی از خانمها با سر تراشیده بازی کرده است و با همین استدلال فیلم ۵ سال در صف اکران ماند! تقریباً ۳ سال هم در وزارت ارشاد از این اتاق به آن اتاق میرفتیم و در نهایت امسال به ما گفتند «تولدت مبارک» مشکلی ندارد! حالا سوال ما این است که اگر ایرادی نداشتچرا سه سال ما را در وزارت ارشاد سر دواندند؟ دلیل ندارد فیلمی که حرف روز جامعه را مطرح میکند ۵ سال منتظر مجوزهای اکران بماند. وقتی در سینما موضوعی مطرح میشود آن موضوع باید مناسب زمان خود باشد چراکه کهنه میشود ولی خوشبختانه «تولدت مبارک» دچار این معضل نشده و هنوز هم دغدغهاش، دغدغه روز است.
وی با اشاره به زمان نامناسب اکران این اثر گفت: ابتدا قرار بود حوزه هنری پخش این فیلم را بر عهده بگیرد به طوری که پیش از عید تا پیشنویس قرارداد هم پیش رفتیم اما وقتی تعطیلات نوروز به پایان رسید گفتند نمیتوانیم با شما قرارداد ببندیم، چون قرار است یک فیلم دیگر را اکران کنیم. سراغ پخشکننده دیگری رفتیم. هفت روز قبل از ماه رمضان خانم زارعینژاد با من تماس گرفت و عنوان کرد که به ما گفتهاند میتوانیم «تولدت مبارک» را در ماه رمضان اکران کنیم در حالی که باید یکی دو ماه تبلیغ میکردیم ولی به ما گفتند یا همین زمان را میپذیرید یا دوباره در نوبت اکران قرار میگیرید.
تهیهکننده «تولدت مبارک» گفت: ما را در شرایطی قرار دادند که مجبور شویم در یک زمان مرده فیلم را اکران کنیم؛ زمانی که یک هفته در آن تعطیلی وجود دارد! به هر نحوی سعی کردند فیلمی را که میتوانست فروش بسیار خوبی داشته باشد، به زمین بزنند؛ فیلمی که هیچ بازخورد بدی از آن ندیدهام حتی یک نفر در سینماتیکت کامنت گذاشته بود که من به اشتباه به تماشای «تولدت مبارک» نشستم ولی بسیار از آن لذت بردم. چرا با فیلمی که پتانسیل خوبی دارد و صاحبان جوانی دارند، این برخورد میشود؟
به دلیل فامیلیام تهدید شدم!
این تهیهکننده بیان کرد: ما نه تنها حمایت نشدیم بلکه تنها به واسطه اینکه نام خانوادگی من جهانآرا بود، تهدید شدم به طوری که یکی از مدیران سینمایی به من گفت اگر به عنوان خانواده شهید پایت را در سینما بگذاری با تو برخورد میکنیم. همانها هم به شدت به فیلم آسیب زدند و عامل توقف اکران فیلم ما بودند. از همین رو و به خاطر شرایط عجیبی که برایم پیش آمده بود حدود سه چهار ماه پیش نزد مقام معظم رهبری رفتم و این گلایهها را با ایشان هم مطرح کردم. در همان جلسه رهبری عکسهای فیلم «تولد مبارک» را هم دیدند و نکاتی را هم مطرح کردند که باعث دلگرمی ما بود.
وی افزود: فکر میکنم تنها به دلیل اینکه من و کارگردان هر جفتمان خانم بودیم و من آدم مذهبی بودم با ما این برخورد شد، در حالی که ما میخواستیم یک سینمای شریف زنانه داشته باشیم.
جهانآرا مطرح کرد: میدانم تبلیغات ما ضعیف است اما ما مشغول رفع این مساله هم هستیم اما نکتهای که وجود دارد این است که من و خانم زارعینژاد هرگز پخشکننده نبودهایم و به ساز و کار آن چندان آشنایی نداریم. پخش حتی برای فرستادن فیلم به شهرستانها هم کوتاهی میکرد، این در حالی است که تعداد سینماهای ما هم کم است همین سالنها را هم خودمان به دست آوردیم در حالی که این وظیفه پخشکننده است که بجنگد و حق فیلم را در سینماها بگیرد.
وی افزود: کار ما تهیه و تولید بود نه پخش کار. پس پخش در این میان چه کاره است؟ با همه این اوصاف صدا و سیما با ما همکاری خوبی کرد و تعداد و زمان پخش تیزرها هم راضی کننده بوده است باید عنوان کنم وقتی تیم خوبی برای پخش و تبلیغ داشته باشید نگران چیزی نخواهید بود اما ما در ابتدای راه و از این موضوعات بی بهره هستیم. باورکردنی نیست اما شرکت پخش ما یک بار هم با سینمادار صحبت نکرده و این کار را کارگردان انجام داده است. ما نسبت به این فیلم عرق داریم و برایش زحمت کشیدهایم به خاطر همین در حال انجام کارهایی هستیم که چندان وظیفه ما نیست. البته مدیر شرکت پخش شکوفا فیلم به ما رسماً گفت ما هیچ کاری برایتان انجام نمیدهیم و خودتان باید امورتان را سامان دهید که همین باعث شد فیلم ما در ۳ روز ابتدایی اصلاً اکران نشود.
یک تلاقی اتفاقی اما بد…
این تهیهکننده سینما تصریح کرد: این را هم باید بگویم که من برادرزاده محمد جهانآرا هستم و این روزها هم فیلم من و هم فیلم «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی دختر شهید بابایی روی پرده است که یک تلاقی بدی ایجاد کرده در حالی که من اصلاً ایشان را نمیشناسم و اصلاً نمیدانستم «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی است.
این تهیهکننده اظهار کرد: پیش از این من و خانم زارعینژاد در مرز ایران و عراق و در یکی از کوههای آنجا با یک شرایط بسیار سخت، یک فیلم سینمایی جنگی ساخته بودیم که برای آن از یکی از جشنوارههای خارجی جایزه هم گرفتیم، آن موقع من ۲۵ سال داشتم و خانم زارعی ۲۷ ساله بود. آن موقع تمام مدیرانی که در عرصه مقاومت فعال بودند میگفتند این فیلم فاخر است و زارعینژاد در عرصه ساخت فیلمهای جنگی و مقامت، بسیار توانمند است اما من نمیخواستم به واسطه اینکه نام خانوادگی ام جهانآرا است فیلم محمد جهانآرا را بسازم و خودم را با نام جهانآرا مطرح کنم بلکه میخواستم ابتدا خودم را در سینما به دیگران بشناسانم و بعداً اگر امکانش بود فیلم جهانآرا را بسازم کما اینکه در همان سالها به من گفتند ما ۶، ۷ میلیارد بودجه میدهیم که فیلم جهانآرا را بسازی اما من قبول نکردم.
وی باردیگر با بیان اینکه دولت اصلاً هوای سینمای کودک را ندارد و تنها از فیلمهای جنگی و کمدی حمایت میشود، تصریح کرد: ما حتی فیلم جنگی درست هم نداریم. جنگ زوایای متفاوتی دارد. خانم زارعینژاد فیلمنامهای دارد که دورهای از جنگ را روایت میکند که هیچکس تا حالا درباره آن فیلم نساخته است، یک نگاه بسیار زنانه دارد و اصلاً درباره خانمهایی است که پشت جبهه تلاش میکردند و لباس میدوختند. مادربزرگ من جزو همین زنان بود و به یاد دارم وقتی ۵ سالم بود مادربزرگم من را به آن فضا میبرد و من با چشم خودم آن اتفاقات را دیدم.
جنگ را منصفانه روایت کنیم
جهانآرا ادامه داد: برای مثال در پایگاه شهید علمالهدی لباسهای خونینی از شهدا میآوردند که گاهی لا به لای این لباسها دست و پای قطع شده رزمندگان وجود داشت به طوری که گاهی مادر شهید دست و پای فرزندش را در بین این لباسها پیدا میکرد. ما میخواهیم روی این موضوع کار کنیم و بگوییم جنگ زوایای مختلفی دارد در حالی که ما تنها ابعادی از جنگ را دیدهایم که بسیار مردانه بوده است و همه درباره آن زوایا کار کردهاند که اصلاً منصفانه نیست. من جزو خانواده شهدا هستم، ۴ نفر از عموهای من شهید شدهاند، عمه و عموهای من جانباز هستند و در خانوادهام همه به نحوی درگیر جنگ بودهاند و اتفاقات را دیدهاند اما باید جنگ را منصفانه دید.
وی درباره دیگر فعالیتهایش گفت: در تلاشیم فیلمی در حوزه جنگ بسازیم و حدود ۲، ۳ سال برای فیلمنامه آن زحمت کشیدهایم از همین رو امیدوارم با تمام سختیها و سنگاندازیهایی که میشود، بتوانیم آن را بسازیم. ما سختتر از این حرفها هستیم و عقب نمینشینیم چراکه معتقدم هر کدام از ما وظیفهای داریم؛ زمانی وظیفه این بود که تفنگ دستمان بگیریم و در میدان بجنگیم اما ما حالا وظیفه داریم به مردم آگاهی بدهیم.
گزارشی از یک نمایشگاه
دغدغههایی که در «خرمشهر+۳۰» قاب شدند
آزاده فضلی
فریدون فربود هدف از برپایی نمایشگاه «خرمشهر+۳۰» را یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر دانست که سالهاست تنها به یک سمبل تبدیل شده و تأکید کرد مردم این شهر لایق زندگی بهتری هستند. حماسه سوم خرداد ۶۱ یکی از رخدادهایی است که در ذهن همه مردم ایران ماندگار شدهاست. یکی از رسانههایی که توانست آن روزها را در یاد و خاطرهها زنده نگاه دارد، عکسهایی بود که مقاومت، دفاع و آزاد شدن خرمشهر را ثبت کردند.هر ساله نمایشگاههای متعدد هنری با موضوع آزادسازی خرمشهر از سوی نهادها و هنرمندان مختلف برپا میشود که اکثر آنها نیز نمایشگاه عکس هستند. امسال و همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی و به کیوریتوری فریدون فربود در گالری فرمانفرمای تهران برپا شده است که ۳۶ عکس و چیدمان از ۱۳ هنرمند در قالب آن به نمایش گذاشته شده است. «خرمشهر +۳۰» یک نمایشگاه گروهی کیوریتوریال با موضوعیت خرمشهر و آنچه با گذشت ۳۰ سال از اتمام جنگ بر این شهر گذشته، است.
خلق آثار هنری بر پایه «عکس»
به گفته فریدون فربود کیوریتور این نمایشگاه، تمام آثار نمایشگاه بر پایه عکس خلق شدهاند، به طور مثال در میان آثار نمایشگاه، آثاری را میبینیم که خالقان آنها به عنوان عکاس شناخته نمیشوند اما از تصویر و عکس در خلق اثرشان استفاده کردهاند. مثلاً رودابه باقرینژاد از عکسهای قدیمی که زندگی روزمره مردم خرمشهر را نشان میدهد بهره برده و با چیدمانی خاص، آن را به صورت یک «آرت ورک» یا اثر هنری بر پایه عکاسی ارائه کرده است. یا احسان ضیایی که هنرمند چند رسانهای است و از عکس معروف آزادسازی خرمشهر سعید صادقی که پیشتر در رسانهها منتشر شده، استفاده کرده و با تکنیک خاص خود آن را به یک اثر هنری متفاوت تبدیل کرده است که صرفاً میتواند یک عکس نباشد. بنابراین چون نوع ارائه آثار از سایز و قاب گرفته تا روش نصب آثار بر روی دیوار کمی غیرمتعارف تر از سایر نمایشگاههای عکس بود تصمیم بر آن شد تا عنوان چیدمان و عکس در نام نمایشگاه در کنار هم بیاید.
روایت نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» به گونهای است که از خرمشهر قبل از جنگ آغاز میشود و به امروز خرمشهر نیز میپردازد. پیمان ابدالی موزیسین نیز با خلق یک قطعه موسیقی، در این نمایشگاه حضور دارد که در طول زمان بازدید، در فضای گالری فرمانفرما پخش میشود تا مخاطب با تصاویر قرابت بیشتری را احساس کند.
نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» وضعیت شهری را که با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ، هنوز از زیر بار ویرانیها قد راست نکرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل شده را روایت میکند سالهاست نمایشگاههای عکس با موضوع خرمشهر و آزادسازی خرمشهر با عناوین مختلف برگزار میشوند که گاهی به تکرار هم میافتند. کمتر پیش میآید این نوع نمایشگاهها حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند و به روایتی از آن سالها بسنده میکنند.
فربود درباره اینکه آیا این نمایشگاه حرف جدیدی برای گفتن دارد یا خیر، به خبرنگار مهر گفت: بله درست است، در طول سالهای گذشته نمایشگاههای عکس زیادی با موضوع خرمشهر و آزادسازی آن برپا شده اما این نمایشگاه روایتی دیگر از خرمشهر، آزادسازی آن، ساکنان آن دیار و آنچه این شهر پیش از پیروزی انقلاب تاکنون پشت سر گذاشته را به ما نشان میدهد و وضعیت شهری را که با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ، هنوز از زیر بار ویرانیها قد راست نکرده و تنها به سمبلی از مقاومت تبدیل شده را روایت میکند.
این هنرمند تأکید دارد: اینکه حرف جدیدی داشته یا نه را فکر میکنم باید از مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه بپرسید، اما تا آنجا که به من به عنوان کیوریتور نمایشگاه مربوط است، میتوانم بگویم که با همکاری هنرمندان و البته گالری سعی کردهایم حرف جدیدی داشته باشیم و خرمشهر را متفاوتتر از سایر نمایشگاهها با این موضوع نشان دهیم.
یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر
وی در تشریح این رویکرد متفاوت گفت: مثلاً در کنار نمایش آثار یک موسیقی خاص توسط پیمان ابدالی برای آنچه در این سالها بر خرمشهر گذشته، ساخته شده که هم در فضای کلی نمایشگاه و هم به صورت جداگانه در یکی از بخشهای گالری به همراه عکسهایی از بهرام محمدی فرد پخش میشود و از آنجا که نمایشگاه مورد توجه بسیاری از مخاطبان و اساتید دانشگاه قرار گرفته و بازخوردهای خوبی از آن داشتهایم، میتوانم بگویم بله قطعاً حرف جدیدی داشته که اینچنین به دل مخاطب هم نشسته است.
فربود همچنین درباره هدفش از برپایی این نمایشگاه توضیح داد: چهار سال پیش وقتی برای اولینبار به خرمشهر رفتم و دیدم در خرمشهر هنوز مردم زیادی در خانههایی با جای گلوله بر دیوارها زندگی میکنند، بسیار دلم گرفت. از آن موقع هر سال به خرمشهر رفتهام اما متأسفانه تفاوت چندانی ندیدهام و چون معتقدم مردم خرمشهر با مقاومتشان در برابر تجاوز عراق حق بزرگی بر گردن ایران دارند و خونهای پاک زیادی که برای حفظ این شهر بر زمین ریخته شده، هرگز نمیخواستند خرمشهر ویرانه باقی بماند، تصمیم به برپایی این نمایشگاه گرفتم که خوشبختانه با همراهی هنرمندانی که مثل من فکر میکردند هم روبرو شد. بنابراین میتوانم بگویم هدف از برپایی این نمایشگاه یادآوری مقاومت جانانه مردم خرمشهر در آن ۵۷۸ روز بوده که سالهاست تنها به یک سمبل تبدیل شده و هم مرور وضعیت شهری است که مردمش لایق زندگی بهتر و داشتن امکانات بیشتری هستند.
حضور هنرمندان نسلهای مختلف با رویکرد متفاوت
جاسم غضبانپور، محمد فرنود و محسن راستانی سه عکاس جنگ هستند که در نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» عکسهای مستند خود را از خرمشهر به نمایش گذاشتهاند. در میان آثار این عکاسان پیشکسوت، آثاری از هنرمندان جوان چون آرمین امیریان، احسان ضیایی و امید شلمانی نیز دیده میشود که هر کدام به نوعی به موضوع خرمشهر پرداختند.
کیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» درباره انتخاب هنرمندان و ویژگی که سبب شد این هنرمندان انتخاب شوند نیز به خبرنگار مهر گفت: «خرمشهر + ۳۰» روایتی است از آنچه که در چند دهه اخیر بر خرمشهر گذشته و ویژگی انتخاب هنرمندان را در واقع خط روایی که دنبالش بودم تعیین کرده، چون یک بخش روایت قبل از انقلاب بود که آثار چندانی از آن در دسترس نبود و تنها هنرمندانی که اهل خرمشهر بودند میتوانستند آن را با آثارشان بازنمایی کنند. یک بخش به اشغال خرمشهر، جنگ و آزادسازی میپرداخت که تقریباً در این سالها بیشترین حجم نمایشگاهها با موضوع خرمشهر را به خود اختصاص داده بود. بخش دیگر بعد از اتمام جنگ و زندگی روزمره مردم خرمشهر بود که در این سالها چندان به آن پرداخته نشده و بخش پایانی هم اوضاع امروز (چند سال اخیر) خرمشهر بود.
فربود تأکید کرد: چون نمیخواستم در این نمایشگاه فقط تصاویری مستند یا خبری از آزادسازی خرمشهر را به نمایش بگذارم، برایم مهم بود که هنرمندانی از نسلهای مختلف و با نوع و رویکرد متفاوت نسبت به عکاسی و موضوع نمایشگاه را جمع کنم، البته با این نگاه که آنها هم دغدغهای مشابه من نسبت به خرمشهر داشته باشند. بنابراین حدود ۲ تا ۳ ماه قبل موضوع نمایشگاه را با گروه مختلفی از عکاسان و چند هنرمند غیر عکاس که مدنظر داشتم در میان گذاشتم تا بتوانم در کنار عکسهایی مستند از خرمشهر، آزاد سازی آن و تصاویری از سالهای جنگ، نگاهی مفهومی هم به خرمشهر و آنچه بر آن گذشته داشته باشم.
وی افزود: انتخاب من در ابتدا لیست مفصلی از عکاسان مطرح، عکاسان جنگ به همراه عکاسان جوان بود، اما تعدادی به دلیل مشغله نتوانستند حضور داشته باشند، چند نفری نرسیدند کارشان را به سرانجام برسانند، برخی در دسترس نبودند، برخی نیز آثارشان در اختیار انجمن دفاع مقدس بود که امکان چاپ آثار را نداشت و در نهایت با توجه به گپوگفتها و استودیو ویزیتها به مجموعهای منسجم رسیدم که هم از ویژگی تنوع رویکرد به عکاسی برخوردار بود، هم نسلهای مختلف هنرمندان را در بر میگرفت و هم خط روایی که میخواستم، شکل میداد و در نتیجه نمایشگاه با ۳۶ اثر و یک قطعه موسیقی از ۱۳ هنرمند، ۲۷ اردیبهشت در گالری فرمانفرما افتتاح شد.
هنرمند دغدغهمند باشد از هر تکنیکی برای خلق استفاده کند
فربود درباره هنرمندان حاضر در نمایشگاه توضیح داد: اساتیدی چون مهدی مقیم نژاد، جاسم غضبانپور، محسن راستانی، محمد فرنود، بهرام محمدی فرد و ساسان توکلی فارسانی که هر یک رویکرد متفاوتی نسبت به عکاسی دارند و آثارشان، عکاسی ایده محور، عکاسی خبری، عکاسی مستند اجتماعی یا عکاسی جنگ را در بر میگیرد و هر یک در آثارشان هم ویژگیهای خاص خود را دارند، اما افزون بر این ویژگیهای تکنیکی، محسن راستانی و جاسم غضبانپور متولد خرمشهر بودند و در زمان آزادسازی و سالهای جنگ از خرمشهر عکاسی کرده بودند.
وی ادامه داد: محمد فرنود و بهرام محمدی فرد هم مثل آنها از جنگ و آزادسازی خرمشهر عکسهای بسیاری داشتند، ساسان توکلی فارسانی هم که یکی از مهمترین مجموعههای زندگی روزمره مردم ایران را در دهه ۸۰ شمسی عکاسی کرده بود و مهدی مقیم نژاد نیز گفته بود یک اثر برای نمایشگاه خلق خواهد کرد که خوب همه این ویژگیها باعث میشد حضور آنها در این نمایشگاه قطعی باشد و بودن شأن برایم بسیار باعث دلگرمی بود، مضاف بر اینکه آنها دغدغهای مشابه من نیز نسبت به خرمشهر داشتند.
کیوریتور نمایشگاه «خرمشهر +۳۰» در پایان در مورد حضور و آثار آرمین امیریان و امید شلمانی که هنرمندان نسل جدید هستند نیز به خبرگار مهر گفت: در مورد عکاسان جوانی چون آرمین امیریان و امید شلمانی باید بگویم که حضورشان در این گروه بسیار برایم جذاب و لذت بخش بود چون این اتفاق توانست نشان دهد اگر هنرمند دغدغهمند باشد میتواند از هر رویکرد و تکنیکی برای خلق اثر و بیان دغدغهاش استفاده کند و با وجود آنکه کارهایشان عکاسی صحنه پردازی شده است اما هر دو با رویکرد خاص خود نسبت به عکاسی، کاملاً دقیق در آثارشان به موضوع نمایشگاه پرداخته و تکنیک و رویکردشان را در خدمت بیان موضوع قرار دادهاند که این نکته به نظر من بسیار نکته مهمی بود و البته باید بگویم آثار بهروز بادروج و سعیده افروخته هم که عکاسی مستند اجتماعی از وضعیت امروز خرمشهر و مردم آن هستند جمع آثار و روایت خرمشهر +۳۰ را کاملاً تکمیل میکند، به ویژه آثار سعیده افروخته که کاملاً به اوضاع شهر و احوال مردم خرمشهر پرداخته است.
نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» تا ۱۰ خرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.
اخبار
نمایشگاه گروهی ویژه «حماسه خرمشهر « در برج آزادی
در آستانه سالروز آزاد سازی خرمشهر برج آزادی میزبان نمایشگاه گروهی هنرهای سنتی و تجسمی شد.
به گزارش امتیاز، در آستانه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی و به منظور پاسداشت مقام شهدای این فتح بزرگ، نگارخانه های برج آزادی میزبان نمایشگاه نقاشی، نقاشیخط، تذهیب، خوشنویسی، عکس، پوستر، صنایع دستی و اجرای ورک شاپ توسط اساتید وهنرمندان می شود.
نمایشگاه گروهی «حماسه خرمشهر» از 3 تا 10 خرداد در نگارخانه های برج آزادی برپا می شود و علاقمندان می توانند همه روزه به جز شنبه از ساعت 9 تا 18 از این آثار بازدید کنند.
معرفی برندگان بخش سینه فونداسیون جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹
هیات داوری بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن ۲۰۱۹ فهرست فیلمهای برگزیده سینه فونداسیون را اعلام کرد.
جایزه اول بیست و دومین دوره اهدای جوایز سینهفونداسیون به فیلم فرانسوی «Mano A Mano» ساخته لوییز کورواسیه تعلق گرفت.این جایزه توسط کلر دنی کارگردان فرانسوی و رئیس هیأت داوران این بخش به برنده اهدا شد. این فیلم داستان دو آکروبات باز را روایت میکند که از شهری به شهری میروند و نمایشی دونفره اجرا میکننداما روابط این دو با شک کردن به یکدیگر خراب میشود.کلر دنی به کارگردان برگزیده این بخش گفت: شما با این فیلم ما را به دنیای سیرک بردید و به شیوهای شناخته نشده ما را با چیزی شگفتانگیز آشنا کردید.
وی افزود: این فقط یک فیلم کوتاه نبود بلکه برای ما بخشی از یک داستان بزرگ بود. کورواسیه دختر یک موسیقیدان است و دو برادرش به عنوان هنرمند سیرک کار میکنند. به همین دلیل وی گفت که برای او همه چیز شبیه زندگیای بود که نزدیکش جریان دارد. وی علاوه بر جایزه نقدی شاهد نمایش اولین فیلم بلندش در جشنواره فیلم کن خواهد بود.جایزه دوم به فیلم آمریکایی «Hieu» ساخته ریچارد ون اهدا شد که داستانی از یک خانواده ویتنامی-آمریکایی را روایت میکند که دیداری خاص را تجربه میکنند. جایزه سوم نیز به طور مشترک به «آمبیانس» ساخته ویسام ال جعفری از فلسطین و «روح کوچک» ساخته باربارا روپیک از لهستان اهدا شد.«آمبیانس» داستان دو فلسطینی جوان را تصویر کرده که سعی دارند موسیقی دمو برای یک کمپ مهاجران بسازند و «روح کوچک» انیمیشنی از سفر یک روح کوچک به درون بدنی مرده است که میخواهد ببیند پس از مرگ چه اتفاقی میافتد. بخش سینه فونداسیون از سال ۱۹۹۸ کار خود را شروع کرده و برای کشف استعدادهای خلاق در مدرسههای فیلم از سراسر جهان فعالیت میکند. هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ فیلم متوسط تا بلند در این بخش مورد داوری قرار میگیرد.
امسال بیش از ۲ هزار دانشجوی فیلم از ۳۶۶ مدرسه فیلمسازی آثارشان را به این بخش ارسال کرده بودند.
جایزه نقدی این رقابت ۱۵ هزار یورو، ۱۱ هزار و ۲۵۰ یورو و ۷۵۰۰ یورو برای برندگان اول تا سوم است.
فیلم ترنس مالیک منتقدان کن را ۲ دسته کرد
فیلمِ درامی درباره جنگ جهانی دوم که توسط ترنس مالیک کارگردان آمریکایی ساخته شده به یکی از بحثبرانگیزترین پیشنمایشهای فستیوال فیلم کن ۲۰۱۹ بدل شده است.
نمایش فیلم «یک زندگی پنهان» ساخته ترنس مالیک که در جشنواره کن امسال در بخش رقابتی به نمایش درآمد منتقدان را به ۲ دسته تقسیم کرده است. شماری از منتقدان میگویند این کارگردان یک استاد سینماست که در اوج کارش قرار دارد و دیگران میگویند این فیلمی ضعیف است.
«یک زندگی پنهان» درباره مردی اتریشی است که نمیپذیرد برای آلمان نازی بجنگد. این فیلم امسال یکی از کاندیداهای دریافت جایزه نخل طلای کن است و این در حالی است که مالیک سال ۲۰۱۱ با فیلم «درخت زندگی» یک بار نخل طلا را برده است. داستان این فیلم در منطقه برفی کوههای آلپ آغاز میشود و بعد تبدیل به درامی میشود که داستانش در یک زندان به وقوع میپیوندد. تقریباً تمام منتقدان از آن به خاطر فیلمبرداری فوقالعادهاش تجلیل کردهاند و گفتهاند فیلم به زیبایی توانسته پسزمینههای طبیعی و لحظههای صمیمی خانوادگی را به تصویر بکشد.
آگوست دیل که نقش شخصیت اصلی داستان را بازی میکند در کنفرانس خبری جشنواره گفت: مالیک طی کل مراحل فیلمبرداری به ما آزادی بسیاری داد و در عین حال زاویهها و لنزهای بسیار گستردهای را انتخاب کرد که اجازه میداد کل صحنه را در اختیار داشته باشد.
اما مالیک که از حضور در مجامع عمومی خودداری میکند و در پیشنمایش فرش قرمز فیلمش و رخداد رسانهای هم حاضر نبود، تقریباً در تمام موارد دیگر باعث اختلاف نظر منتقدان شده است.بعضی از منتقدان گفتند این فیلم نتوانست به اندازه کافی وارد عمق انگیزههای قهرمانش بشود. تاد مککارتی از هالیوود ریپورتر نوشت: به جای پرداختن به اجزای سنگین اخلاقی، مذهبی و سیاسی داستان، مالیک توجه خود را به مسائل دیگر جلب کرده و اینها را کمرنگ کرده است.
اما ورایتی از فیلم به عنوان بازگشتی حماسی به فرم قبلی یاد کرد و در تحسین فیلم نوشت: این فیلم توانسته به عنوان اکتشافی در باورهای شخصی، نمایشی بسیار خوب به مخاطب ارائه کند.
مالیک یکی از رقبای کوئنتین تارانتینو است که با فیلم درام پرستارهاش «روزی روزگاری در هالیوود» بازگشته است. از دیگر چهرههای اصلی رقابت امسال فیلم نیمهاتوبیوگرافیکی پدرو آلمادوار یعنی «درد و شکوه» است.
هفتادو دومین دوره جشنواره فیلم کن که به عنوان بزرگترین رخداد سینمایی جهان شناخته میشود، تا بیستوپنجم مه (شنبه چهارم خرداد) ادامه خواهد داشت.
بهروز افخمی:اجرا در تلویزیون به صلاح بنیامین و گلزار نبود
بهروز افخمی کارگردان سینما و مجری برنامه سینمایی «هفت» اجرای سلبریتیها در برنامههای غیرتخصصی تلویزیون را عجیب و باعث خدشهدار شدن اعتبار آنها توصیف کرد.بهروز افخمی درباره حضور سلبریتیها و هنرمندانی که در تلویزیون به اجرای برنامههای گفتگومحور و دیگر برنامهها میپردازند، بیان کرد: حضور سلبریتیها در برنامههای گفتگومحور اتفاق غریبی است، چون مجریان تلویزیون در کار خود حرفهای و استخوان خردکرده هستند و طبیعتاً انتظار داریم همانها یا شاگردانشان وارد کار اجرا شوند.
وی درباره حضور خود در برنامه سینمایی «هفت» نیز عنوان کرد: من هم در ابتدا خود را برای اجرای «هفت» و حتی نقد سینما صالح نمیدانستم و فکر میکردم باسابقهترهایی هستند که بخواهند برنامه را اجرا کنند، با این حال فکر کردم برنامه «هفت» کاری تخصصی است و نیاز به تسلط به معلومات سینمایی هم دارد اما عجیب است که در حوزه مسابقات و برنامههای سرگرمی یک بازیگر جای مجری را بگیرد و در واقع سلبریتیها سابقه خود را به این ترتیب خراب کنند.
این کارگردان سینما با اشاره به ضربهای که این اتفاق برای چهرهها خواهد داشت، گفت: حضور در برنامههای غیرتخصصی به اعتبار امثال بنیامین بهادری یا محمدرضا گلزار هم ضربه میزند و به صلاحشان نبود که در چنین جایگاهی شناخته شوند. زمانی که من میخواستم اجرای «هفت» را قبول کنم عدهای مخالف بودند و نصیحت میکردند که اجرا را قبول نکنم. اینها به من میگفتند با اجرای برنامه به عنوان مجری تثبیت خواهم شد و ممکن است به ضررم تمام شود و هویتم را خدشهدار کند.
وی در پایان توضیح داد: حرف دوستانم تا حدی درست هم بود و اگر من بیشتر به اعتبارم در نویسندگی و کارگردانی فکر میکردم احتمالاً قبول نمیکردم که مجری شوم. الان هم به نظرم غیر از اینکه تلویزیون باید به اعتبار خود فکر کند، افرادی که در زمینه دیگری هم شهرت و اعتبار دارند باید به این اعتبار فکر کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4044/17614/65809
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4044/17614/65810
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4044/17614/65811
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4044/17614/65812
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
- انسیه جهانآرا :پیشنهاد میلیاردی فیلم «جهانآرا» را رد کردم
- دغدغههایی که در «خرمشهر+۳۰» قاب شدند
- اخبار