|
شمارش معکوس برای افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال
پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران-شمال به ۹۵ درصد رسیده است، با این حال درصورتی که ۲.۵ درصد دیگر به پیشرفت فیزیکی آن اضافه شود، طبق وعده مسئولان شاهد افتتاح این قطعه در تابستان سال جاری خواهیم بود.
بهمن ماه سال گذشته بود که محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- اعلام کرد قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری میرسد و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز در مورد قطعه یک این آزادراه اعلام کرد که پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی همراه بوده و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است، با این وجود مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به تازگی اعلام کرد که پیشرفت فیزیکی این پروژه در چهار سال اخیر به ۹۵ درصد رسیده است و پس از آنکه چینیها از این پروژه بیرون رفتند، منطقه یک توسط متخصصان داخلی به سرعت ساخته و تکمیل شد.
به گفته خادمی-معاون وزیر راه و شهرسازی- اغلب بخشهای منطقه یک به پایان رسیده است و فقط اجرای طرح منظر راه و قالب بندی و وردی و خروجی برای ارتقای ایمنی که بعداً به پروژه اضافه شد باقیمانده است و کارهای فیزیکی و سازهای منطقه یک از پیشرفت ۹۹ درصدی برخوردار است و پروژه مذکور در زمان برخورداری از پیشرفت فیزیکی ۹۷.۵ درصد نیز قابلیت افتتاح و بهره برداری را دارد.
وی در مورد رقم عوارضی در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز اعلام کرد که با توجه به ابعاد این پروژه، برآوردی که بخش خصوصی درباره رقم صد هزار تومان در عوارضی این آزادراه دارد با هزینههای سنگین سرمایهگذاری منطقی است اما با توجه به آنچه باید رقمی باشد که مردم بتوانند استفاده کنند، پیشبینی میشود که رقم عوارضی آزادراه فعلاً حدود ۳۰ هزار تومان باشد هرچند که این موضوع باید توسط کمیته مربوطه بررسی و تعیین شود.
ویژگیهای آزادراه تهران-شمال
طول منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کیلومتر است و از پروژههای بزرگ عمرانی در کشور به شمار میآید و تمامی فناوریهای روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژهای که عملیات اجرایی آن به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی به صورت هماهنگ و یکپارچه اجرا میشود.
بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقهای زمان تا سهراهی شهرستانک خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آزادراه تهران - شمال، پروژه بزرگ راهسازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل میکند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و درنهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل میشود.
چهارم این آزادراه حدفاصل سهراهی دشت نظیر مرزنآباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود، در حالی که اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهرهبرداری رسید.
با اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر، کاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفهجویی ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-کرج-چالوس خواهیم بود. طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود و در حالی که طول مسیر راه تهران-کرج-چالوس ۱۸۵ کیلومتر است، با پایان این پروژه شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر مربوطه خواهیم بود که در نهایت موجب خواهد شد به میزان سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی شود.
سرعت طرح آزادراه تهران-شمال ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است، در حالی که سرعت طرح راه تهران-کرج-چالوس ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این زمان سفر در آزادراه تهران-شمال یک ساعت و ۳۰ دقیقه پیشبینی شده است، در حالی که زمان سفر در راه تهران-کرج چالوس معادل چهار ساعت و سی دقیقه است.
کاهش قیمت خودرو روزانه شده است
پس از آنکه از ابتدای امسال قیمتها در بازار خودرو کار خود را افزایشی آغاز کرده بود؛ طی چند مدت اخیر با کاهشهای بعضا روزانه پیش رفته است. به گفته کارشناسان این حوزه روند نزولی قیمت خودرو ادامهدار خواهد بود.
روند رو به رشد قیمتها در بازار خودرو که از فروردین ماه سال جاری مجدداً آغاز شد، خودرو را از دسترس مصرفکنندگان واقعی دور و به کالایی سرمایهای تبدیل کرد. دلالان نیز به اصطلاح کارشناسان این حوزه «شیطنت» کرده و با قیمتگذاریهای غیرواقعی، بیشتر بر التهابات بازار خودرو دامن زدند.
اما پس از حذف قیمت خودرو و مسکن از آگهیهای خرید و فروش در سایتهای اینترنتی که با هدف کنترل قیمتها در بازار مسکن و خودرو انجام شد، تا چندی افزایش قیمتها ادامه داشت اما پس از آن طی چند هفته اخیر ورق بازار خودرو برگشته و قیمتها سیر نزولی به خود گرفت. این کاهش قیمت خودرو بهگونهای است که در روزهای پایانی هفته گذشته سرعت کاهش قیمت افزایش یافت و قیمتهای بعداز ظهر نسبت به صبح همان روز کمتر شد.
در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) قیمت خودروهای داخلی بین دو تا پنج میلیون تومان، مونتاژیها پنج الی ۱۰ میلیون تومان و خودروهای وارداتی ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان از صبح تا بعدازظهر، کاهش داشت.
در ماههای گذشته با افزایش قیمت انواع خودروها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت اما روند کاهشی قیمتها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد؛ اما خبری از خریدار نیست.
به گفته فعالان بازار خودرو، این روزها خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمتها روبهرو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمتها را باید در رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو، کمتر مشتری در بازار دیده میشود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدهاند.
فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروساز به کندی انجام میشود اما بسته شدن سایتهای فروش خودرو و آگهیهای غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخهای خلاف واقع خودرو در بازار کاهش یابد.
در این میان فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو - معتقد است: « به زودی قیمت خودرو به کف میرسد. کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی است که در کشور وجود دارد و این مورد تأثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. پایداری قیمتها و ادامه روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد».
وی افزود: ریشه تمامی این اتفاقات خوشبینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.
همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در آخرین گفتوگوی خود با ایسنا با بیان اینکه قیمتها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی پیش رفته است، از افت بیشتر قیمتها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمتها پایین خواهد آمد، خبر داده است.
به گفته سعید مؤتمنی «لازم است که خودروسازان نیز عرضه خود را بیشتر کنند. متأسفانه زمانی که قیمتها کاهشی میشود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین میآورند. چنانچه ۵۰ هزار خودرویی که طبق اعلام وزیر صنعت قرار است به زودی بازار تزریق شود، وارد شود، قیمتها تعادلی خواهند شد».
دلالی سکه هم شغل رسمی شد
به نظر میرسد صرافانی که مجوز کسبوکار داشته باشند باید یک نوع اظهارنامه مالیاتی شغلی را ارائه کنند و کسانی هم که بدون داشتن مجوز اقدام به خرید و فروش میکنند هم باید یک نوع اظهارنامه مالیاتی دیگر برای خرید و فروش سکه ارائه کنند.
در حالی ۱۲ روز از ابلاغ طرح مالیات بر خرید و فروش سکه میگذرد که ابهامات قانونی و اجرایی این طرح کلان هنوز برطرف نشده و اظهارنظرهای پراکنده مسئولان سازمان امور مالیاتی نیز باعث به وجود آمدن ابهامات بیشتر میشود.
بر اساس آخرین اظهارنظرها، مسئولان ارشد سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر سکه، خرید و فروش این سکهها را به عنوان یک شغل تعریف کردهاند که بر اساس آن هرکسی غیر از صرافان هم خرید و فروش سکه میکند و از این محل درآمدی دارد باید مالیات پرداخت کند.
این اظهارات مسئولان مالیاتی در حالی است که در دستورالعملی که توسط سازمان امور مالیاتی در ۱۳ خردادماه ابلاغ شد به صراحت اعلام شده است که صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمیشوند و تنها مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.
بر این اساس به نظر میرسد صرافانی که مجوز کسبوکار داشته باشند باید یک نوع اظهارنامه مالیاتی شغلی را ارائه کنند و کسانی هم که بدون داشتن مجوز اقدام به خرید و فروش میکنند هم باید یک نوع اظهارنامه مالیاتی دیگر برای خرید و فروش سکه ارائه کنند و البته هر دو آنها هم از نظر سازمان امور مالیاتی به عنوان شاغل شناخته میشوند!
این در حالی است که بر اساس تعریف مرکز آمار از اشتغال، به افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در هفتهی تقویمی قبل از هفتهی آمارگیری طبق تعریف فعالیت اقتصادی، حداقل یک ساعت کار کردهاند و یا به دلایلی، به طور موقت کار را ترک کرده باشند شاغل میگویند.
وزارت کار نیز در تعریف خود از شغل دائم میگوید که شغل دائم پست سازمانی تعریف شده در یک کارگاه است که میتواند توسط فرد شاغلی اشغال شده یا نشده باشد. شاغل نیز کسی است که در شغلی دائم در یک کارگاه فعالیت میکند و از جنبههای اقتصادی و حقوقی به طور همزمان تابع همان کارگاه باشد.
بعد از انتشار ابلاغیه سازمان امور مالیاتی درباره طرح مالیات بر سکه، ایسنا برای ارتباط با مسئولان این سازمان و ارائه توضیحات بیشتر درباره این طرح جدید پیگیریهای لازم را انجام داده اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده است.
اخبار بانک
پرداخت 86 هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در دو ماه نخست امسال
بانک ملی ایران از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، بیش از 86 هزار فقره وام قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کرده است.
به گزارش امتیاز، این بانک در راستای حمایت از بازار اشتغال و کسب و کار، یکی از مهم ترین محورهای سیاست های خود در بخش قرض الحسنه را کمک به مشاغل خانگی و خوداشتغالی قرار داده و از این رو در دو ماه نخست سال جاری یک هزار و 562 فقره وام قرض الحسنه به ارزش 246 میلیارد و 169 میلیون ریال با معرفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های حمایتی تخصیص داده است.
همچنین طی این مدت 28 هزار و 432 فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش هشت هزار و 882 میلیارد و160 میلیون ریال پرداخت شده است.
بانک ملی ایران همچنین در ماه های فروردین و اردیبهشت تعداد پنج هزار فقره وام قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری به ارزش 186 میلیارد و 86 میلیون ریال پرداخت کرده است.
پرداخت 49 هزار و 399 فقره تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی به ارزش 516 میلیارد ریال از دیگر اقدامات این بانک از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه بوده است.
در این مدت، دو میلیارد و 50 میلیون ریال وام قرض الحسنه تعمیر مسکن نیز تخصیص یافته است.
همچنین این بانک طی مدت مذکور تسهیلاتی نیز در بخش های درمان و بیماری، تحصیل و ... پرداخت کرده است.
بانک پاسارگاد هشدار داد؛
لزوم رعایت مسائل امنیتی در استفاده از درگاههای بانکداریالکترونیکی
بانکپاسارگاد جهت افزایش هر چه بیشتر امنیت در استفاده از درگاههای بانکداریالکترونیکی و جلوگیری از سوء استفاده سودجویان نکاتی را یادآور شد.
به گزارش روابطعمومی بانکپاسارگاد، مشتریان هرگز نباید از سیستمهای موجود در مکانهای عمومی همچون کافینتها بهمنظور انجام تراکنشهای مالی استفاده کنند و در زمان انجام این تراکنشها از استفاده ازVPN ها اجتناب کنند. همچنین بـه منظور افزایش سطح امنیتی سیستم خود از بازدید سایتهای غیر معتبر و مشکوک و همچنین بـاز کردن ایمیلهای ناشناس خودداری کنند. از تایپ کردن و نگهداری رمزهای خـود بر روی هر وسـیلهای اجتناب کنند.
در صورت استفاده از برنامه موبایلبانک جهت انجام عملیات بانکداریالکترونیکی تنها از نرمافزار ارائه شده بر روی وبسایت بانک استفاده کرده و به هیچ عنوان نرمافزار مربوطه را از شخص و یـا مکان دیگری دریافت نکنند.
مشتریان در صورتیکه تصمیم دارند رایانه شخصی خود را امانت دهند، پیش از آن تمامی اطلاعات ذخیرهشده بـر روی مرورگرهای اینترنتی سیستم را پاک نموده و هرگونه متنی مبنی بر ارایه اطلاعات حسـاب را حذف کنند. در صورتیکه رایانه شخصی خود را امانت دادهاند نیز از عدم نصب نرمافزارهای مشکوک از جمله ثبتکنندگان فعالیتهای کیبورد و ماوس بر روی سیستم، اطمینان حاصل کنند.
ادامه سرمقاله
چرا با تحریم اسنپ
همراهی نمی کنم؟
این دعوای اسنپ با مسافرنیست.این دعوای دو شهروند است. سیاست رسمی اسنپ سوار نکردن یا پیاده نکردن خانم های بی حجاب یا بدحجاب نیست. سیاست رسمی حمل و نقل کشور هم همچنین.در اتوبوس و تاکسی باز است و کسی دم در حجاب شما را کنترل نمی کند. نهایتش تذکری دوستانه که خانم حجابت را رعایت کن جریمه نشوم.همین.
این وسط اما قیاس این ماجرا با ماجرای رزا پارکس آمریکایی چیزی بیشتر از تلاش برای خودی نشان دادن نیست. پارکس خانم سیاه پوستی بود که روی صندلی سفیدپوست ها نشست و یک جنبش مدنی را در آمریکا راه انداخت. آنجا قوانینی بود که تاکید می کرد سیاه پوستان باید عقب اتوبوس بنشینند و اگر جای خالی نداشتند باید می ایستادند. نه در اسنپ و نه در هیچ کدام از شبکه های حمل و نقلی دیگر چنین چیزی را شاهد نیستیم. الان کار به جایی رسیده که خانم ها خیلی راحت در اتوبوس ها به جلو می آیند و در بخش مردان می نشینند و کسی کاری به کارشان ندارد.
آنچه برای پارکس رخ داد یک تبعیض نژادی بود. تمام سیاهان یک کشور باید در انتهای اتوبوس قرار بگیرند. فقط در جای تعیین شده بنشینند و حق نشستن در بخش سفیدپوستان را ندارند.این یک تبعیض نژادی است. مرد و زن و پیر و جوان را یکسان در بر می گیرد.
آنچه در ماجرای اسنپ رخ داده حتی تبعیض جنسیتی هم نیست. فقط دعوای دو شهروند است. روی همین حساب است که می گویم واکنش ها نسبت به این ماجرا آنقدر مسخره است که حتی نمی شود به آن خندید. مشکل مردم نه اسنپ است و نه بیانیه آن. مشکل جای دیگری است که هم مردم می دانند و هم حاکمیت. این وسط تنها یک کسب و کار مردمی و کارآفرین مشغول ضربه خوردن است که می شود نقدش کرد اما اجازه نداریم کمرش را به خاطر قاونی بشکنیم که وضعش نکرده.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17729/67368
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17729/67369
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17729/67370
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17729/67371
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17729/67372
|
عناوین این صفحه
- شمارش معکوس برای افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال
- کاهش قیمت خودرو روزانه شده است
- دلالی سکه هم شغل رسمی شد
- اخبار بانک
- ادامه سرمقاله