|
کارنامه «دفاتر پخش فیلم» در بهار ۹۸
میداندار اصلی اکران کیست؟
دفاتر پخش با نقشآفرینی در حدفاصل میدان عمل تهیهکنندگان و سینماداران، همواره نقشی کلیدی در چرخه اقتصادی سینمای در حوزه «اکران» داشتهاند و به همین جهت برخی تضمین یا عدم تضمین توفیق یک فیلم در گیشه را وابسته به میزان وسواس عوامل فیلم در عقد قرارداد با شرکتهای پخش کاربلد و معتبر میدانند. از همین منظر هم همواره عملکرد دفاتر پخش زیر ذرهبین رسانههای سینمایی قرار داشته و حتی برخی از این دفاتر بهجهت قدرت و نفوذ بالا در چرخه اکران با عناوینی همچون «مافیای اکران» توصیف شدهاند.
دفاتر پخش بنابر شرح وظایف تعیین شده، در چرخه اکران عهدهدار رایزنی با سالنهای سینمایی و نیز پیگیری مواد تبلیغی برای عرضه هرچه بهتر یک فیلم هستند. تهیهکننده فیلم آماده خود را به یک دفتر پخش عرضه میکند و با عقد قرارداد کلیه وظایف مربوط به تبلیغ و اکران فیلم را به پخشکننده میسپارد. براساس فرمول مرسوم در تقسیم درآمد گیشه، پس از کسر مالیات فروش و عوارض شهرداری، سینمادار و تهیهکننده هر یک سهم ۵۰ درصدی در مبلغ باقیمانده دارند و تهیهکننده طبق قرارداد، ۸ تا ۱۰ درصد سهم خود را به دفتر پخش میدهد. البته این سقف ۱۰ درصدی برای دریافت پورسانت از فروش فیلم در جلسه اخیر شورای اکران به ۷ درصد کاهش یافت که با اعتراض برخی دفاتر پخش نیز مواجه شده و باید دید آیا این تغییر سهم اجرایی خواهد شد و یا خیر؟ این مقدمه برای اشاره به نقش کلیدی «دفاتر پخش» در چرخه اکران لازم بود؛ برمبنای همین توضیحات و براساس آمار رسمی ثبت شده در سامانه سازمان سینمایی، به بازخوانی کارنامه دفاتر پخش در سه ماهه نخست امسال پرداختهایم.
از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ فیلم سینمایی توسط ۱۲ شرکت پخش فیلم در سینماهای کشور اکران شده است که از این میان شرکت پخش «فیلمیران» با نمایش ۴ فیلم در رده اول قرار دارد و توانسته است نزدیک به ۲۹ درصد از سهم بازار اکران را در دست داشته باشد اما با این حال پرفروشترین فیلم این بازه زمانی یعنی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی با فروش نزدیک به ۲۷ میلیارد تومان، توسط شرکت پخش «خانه فیلم» اکران شده است. «فیلمیران» با مدیریت علی سرتیپی از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی را اکران کرده است و در مجموع با فروش ۲۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان بیشتر فروش را تا به اینجا تجربه کرده و سهم نزدیک به ۲۹ درصدی در بازار داشته است.
از میان ۱۲ شرکت پخش، «شکوفا فیلم» با مدیریت داریوش بابائیان با نمایش فیلم «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعینژاد و فروش ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزارتومانی کمترین فروش را به نام خود ثبت کرده و سهمش از بازار اکران ۹۸ تا به اینجا تنها ۰.۰۳۷ درصد بوده است.
در ردهبندی میزان سهم شرکتهای پخش فیلم از بازار اکران ۹۸، بعد از «فیلمیران»، شرکت «خانه فیلم» قرار دارد که هر چند تنها یک فیلم را روانه پرده سینماها کرده اما با فروش بالای «متری شیش و نیم» توانسته است سهمی ۲۶ درصدی از بازار سینما در بهار ۹۸ را از آن خود کند.
«بهمن سبز» با نمایش ۲ فیلم «زندانیها» به کارگردانی مسعود ده نمکی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی با مجموع فروش ۹ میلیارد تومانی (تا تاریخ ۲۴ خرداد) سهمی حدود ۸ درصد از بازار داشته که افزایش این سهم با سیر صعودی فروش فیلم کمال تبریزی، دور از انتظار نیست در رتبه بعدی دفاتر پخش، «نیکان فیلم» با نمایش ۲ فیلم «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی قرار دارد که مجموع فروش حدود ۱۶ میلیارد تومانی ۱۶ درصد سهم بازار را داشته است.دفتر پخش «نمایش گستران» با نمایش فیلم «چهارانگشت» به کارگردانی حامد محمدی و فروش حدود ۱۰ میلیارد تومانی ۱۰ درصد از بازار سهم داشته و «بهمن سبز» با نمایش ۲ فیلم «زندانیها» به کارگردانی مسعود ده نمکی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی با مجموع فروش ۹ میلیارد تومانی (تا تاریخ ۲۴ خرداد) سهمی حدود ۸ درصد از بازار داشته که افزایش این سهم با سیر صعودی فروش فیلم کمال تبریزی، دور از انتظار نیست.
«نور تابان» هم با اکران ۲ فیلم «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سید جواد هاشمی و «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار مجموع فروش ۶.۵ میلیارد تومانی را (تا تاریخ ۲۴ خرداد) به نام خود ثبت کرده که چیزی در حدود ۵ درصد از سهم بازار میشود و باتوجه به استقبال مخاطبان از فیلم آبیار، افزایش آن نیز قابل پیشبینی است. در رتبه بعد «فیلم آفرین» قرار دارد که با «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی فروش ۳ میلیاردی را تجربه و ۳ درصد از سهم بازار را کسب کرد. «سیمای مهر» هم با نمایش «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و فروش نزدیک به ۲ میلیارد تومان حدود ۲ درصد از بازار اکران ۹۸ سهم داشته است.دفاتر پخش «کویر فیلم» با فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب و سهم ۰.۱۲ درصدی، «نسیم صبا» با فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی و سهم ۰.۰۷۶ درصدی و «شکوفا فیلم» با فیلم «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعینژاد و سهم ۰.۰۳۷ درصدی هم در سه رتبه پایانی این فهرست قرار گرفتهاند.
۱۹ گالری در دومین آرتفر تیر
دومین دوره تیرآرت، آرتفر تیر، با مشارکت ۱۹ گالری ۴ تا ۷ تیرماه در پردیس چارسو برگزار میشود.
به گزارش امتیاز؛ مریم مجد، مدیر این رویداد درباره ویژگیهای این دوره تیرآرت گفت: امسال فراخوانی برای گالریها اعلام شد و همه علاقهمندان پروپوزال خود را ارسال کردند. در نهایت هیئت انتخاب شامل رزیتا شرف جان، بهزاد حاتم، نگار عظیمی، میرنا عیاد و دنیله بلیچه، ۱۹ گالری را برای حضور در تیرآرت انتخاب کردند.
او درباره معیار انتخاب گالریها گفت: مهمترین نکتهای که مد نظر قرار گرفت فعال بودن گالریها در طول سال و اجرای منظم برنامهها بود. در مرحله بعدی برنامههایی که آنها در پروپوزال خود برای شرکت در تیرآرت ارائه کردند و کیفیت آنچه در غرفه خود نمایش میدهند، مورد توجه هیئت انتخاب قرار داشت.
مجد درباره تعداد آثاری که در هر غرفه به نمایش درمیآید گفت: قصد ما این نیست که در غرفهها تعداد زیادی اثر چیده شود و استانداردهای بینالمللی را رعایت میکنیم تا آثار بهتر دیده شوند. بر همین اساس تعدادی از گالریها با پروژهای از یک هنرمند در تیرآرت حاضر میشوند و تعدادی دیگر نمایشی گروهی معدود از آثار هنرمندان خود دارند.
مدیر تیرآرت درباره تعداد گالریهای شرکت کننده گفت: سال گذشته تیرآرت با دعوت از گالریهایی که تجربه حضور در آرتفرهای بین المللی را داشتند برگزار شد، اما امسال برای گالریها فراخوان عمومی اعلام کردیم و در نتیجه تعدادی از شرکت کنندگان در رویداد امسال برای اولین بار در یک آرت فر حاضر میشوند. سال گذشته 10 گالری در این رویداد حضور داشتند اما امسال تعداد گالریهای تیرآرت به ۱۹ رسیده که در این میان ۲ گالری از شهرستانها (أصفهان و شیراز) می آیند.
مجد ادامه داد: در کنار نمایش آثار توسط گالریها، نشستهای فرهنگی و آموزشی تیرآرت نیز برگزار میشود. موضوع کلی این نشستها «اکوسیستم هنر» است و ۸ موضوع مختلف به صورت پنل گفت و گو یا سخنرانی مورد بررسی قرار میگیرد.
مدیر تیر آرت افزود: سال گذشته پس از برگزاری هفته تیر با همه گالریداران، کیوریتورها و افرادی که در این رویداد مشارکت داشتند گفت و گو کردیم و نظرات آنها را جویا شدیم تا بتوانیم نقاط ضعف کار را رفع کنیم. بازخوردهای مختلفی از این افراد دریافت کردیم که سعی کردیم از آنها در جهت بهبود کیفیت کار استفاده کنیم. در عین حال مخاطب عام نیز نظرات مثبت و منفی مختلف داشت که همه آنها را شنیدیم و تلاش داریم در دور دوم بهتر باشیم.
او با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی اسپانسرها انجام چنین رویدادهای بزرگی را میسر میکند، گفت: شرکت آبهای معدنی دماوند اسپانسر پلاتین؛ شرکت گلستان اسپانسر طلایی و file:///E:/master-emtiaz/98-03-26/Imeg/12/01%20(9).jpg شرکت ویسپان اسپانسر نقرهای تیرآرت هستند.
گفتنی است این رویداد ۴تا ۷ تیر در طبقه ۶ پردیس چارسو برگزار میشود و گالریهای ۰۰۹۸۲۱، اُ، اثر، اعتماد، امروز (اصفهان)، ای جی، ایرانشهر، این/ جا، پیرسوک (شیراز) ، دستان، راه ابریشم، شیرین، طراحان آزاد، محسن، نیان، والی، هدایت، هما و پروژه کیوریتوریال بادگیر در آن شرکت دارند.
علاقهمندان در روزهای ۴ تا ۶ تیر از ساعت ۳ تا ۹ شب و روز ۷ تیر ساعت ۳ تا ۸ شب میتوانند از این رویداد بازدید کنند.
اهدای جایزه نسل به دواین جانسون
به نقل از هالیوود ریپورتر، بازیگر فیلمهایی چون «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» و «سریع و خشمگین» در مراسم اهدای جوایز امتیوی جایزه جنریشن یا نسل را دریافت میکند.
دواین جانسون که هم در ورزش و هم به عنوان یک بازیگر موفق بوده است و فیلمهایش بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کردهاند در مراسم اهدای جوایز سینمایی و تلویزیونی امتیوی که ۱۷ ژوئن برگزار میشود، جایزه میگیرد.
این جایزه به بازیگرانی اهدا میشود که با تنوع کاریشان هم در سینما و هم تلویزیون به نام محبوب خانوادهها بدل شده باشند. کریس پرت، ویل اسمیت، ریس ویتراسپون، رابرت داونی جونیور، مارک والبرگ، ساندرا بولاک، جیمی فاکس، جانی دپ، بن استیلر، آدام سندلر، مایک مهیرز، تام کروز، جیم کری و مجموعه «سریع و خشمگین» قبلاً این جایزه را دریافت کردهاند.
ایمی دویل مدیر اهدای این جوایز از جانسون به عنوان یک نماد هم در سینما هم در تلویزیون یاد کرد که برای نسل جدید به یکی از بازیگران محبوب بدل شده است. وی افزود او در زمینههای مختلف از فیلمهای اکشن تا کمدی موفق بوده و یک مرد خانواده به تمام معناست.
این جایزه در حالی به جانسون اهدا میشود که وی به عنوان یکی از موثرترین چهرههای مجله تایم امسال هم انتخاب شده بود.
جایزه سینمایی و تلویزیونی امتیوی (MTV Movie & TV Awards) از سال ۱۹۹۲ هرسال برگزار میشود. برندگان این جوایز به صورت آنلاین توسط مردم برگزیده میشوند.
اخبار
گیریش کارناد چهره افسانهای تئاتر هند درگذشت
به نقل از آسوشیتدپرس، گیریش کارناد چهره غولآسای صحنه تئاتر هند که در مسیر حرفهای کاریاش وارد حوزههای خلاقانه بسیاری شد و در نسلهای متفاوت اثرگذاری بالایی داشت، در ۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست.
او در درجه اول یک نمایشنامهنویس بود، اما در عین حال به عنوان یک بازیگر، فیلمساز، مترجم، مدیر اجرایی و یک متفکر محبوب مردمی هم فعالیت میکرد. این چندکاره بودن باعث شده بود او تبدیل به یکی از بزرگترین چهرههایی باشد که بعد از استقلال هند در سال ۱۹۴۷ به ساخته شدن سنتهای لیبرال کشورش کمک کرد.
کارناد در دوران ریاستجمهوری استعماری هند در شهر کوچک دارواد که حالا در منطقه کارناتاکا قرار دارد در یک خانواده طبقه متوسط به دنیا آمد. پدرش دکتر و مادرش پرستار بود.
او توانست بورسیه مهم رودز را از آن خود کند تا در آکسفورد به تحصیل ریاضیات بپردازد. وی آنجا رشد کرد و رییس اتحادیه دانشجویان آکسفورد شد. کارناد میتوانست در هر بخشی شروع به زندگی و فعالیت کند، اما وارد حوزه هنر شد که به گفته خودش در یکی از مصاحبههای قدیمی «انتخابی دیوانهوار» به حساب میآمد.
او که به زبان محلی کونکانی صحبت میکرد، به زبان محلی کاننادا که دومین زبان مادریاش بود مینوشت. این تضاد بین بیان در کونکانی، کاننادا و انگلیسی تا پایان با او ماند و در نمایشنامه معروف سال ۲۰۰۶ او با عنوان «تل تصاویر در هم شکسته» هم دیده شد. این نمایشنامه نه تنها درباره انتخاب زبان برای نویسندهها، بلکه درباره دیدگاه محلی یا جهانی است که آنها را رشد میدهد.
با حضور بازیگران جوان تئاتر؛
حسن معجونی «آشپزخانه» را در شیراز به راه میاندازد
حسن معجونی کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «لیو» که به تازگی نمایش «شهر ما» را با حضور بازیگران جوان تئاتر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برد، قصد دارد در جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر نمایش «آشپزخانه» را در شهر شیراز به صحنه ببرد.
نمایش «آشپزخانه» نوشته آرنولد وسکر است که معجونی پیشتر و با حضور بازیگران جوان تئاتر در فصل پاییز و زمستان سال ۹۵ در تماشاخانه پالیز اجرا کرده بود.
وی قصد دارد این اثر نمایشی را بار دیگر و این بار با حضور بازیگران جوان تئاتر شیراز در تابستان سال جاری در این شهر به صحنه ببرد.
نمایش «آشپزخانه» یک ریالیسم اجتماعی چند لایه است درباره عشق، خشونت و رویا.
اخبار
یک کار تازه در سیما
فائزه یارمحمدی نویسنده سریال تلویزیونی «محرمانه» درباره این مجموعه نوجوان محور که این روزها از شبکه سه سیما روی آنتن میرود به خبرنگار مهر گفت: دغدغه برنامهسازی برای نوجوانان همیشه برای من وجود داشته و فکر میکنم نوجوانی سن پر التهاب، سخت و البته مهمی است. به همین دلیل همه کارهای حرفهای که انجام دادم همیشه با اولویت نوجوان پیش رفته و به نوعی پاسخگوی نیازهای این سن بوده و هست که البته هنوز با ایدهآلهای خودم فاصله دارد.
وی در پاسخ به این سوال که در کشور ما تعداد زیادی نوجوان وجود دارد و نیازمند ساخت آثار نوجوانانه هستند و از نظر شما این عدم رونق در حوزه آثار نوجوان به چه علت است، تأکید کرد: نه تنها این سن، دوره بسیار سختی برای خود نوجوان و خانوادهاش محسوب میشود بلکه صحبت کردن، آموزش دادن و به نوعی چالش و کلنجار با این قشر باعث چالش میشود. چرا که نوجوان را به هیچ عنوان نمیتوان در دسته کودکان قرار داد، چون با بزرگ شدنشان، جهان و مفاهیمشان نیز تغییر میکند. البته برای اینکه به درک و تجربه یک بزرگسال هم برسند باید به خودشان کمی زمان بدهند.
این نویسنده درباره تفاوتهای سریال «محرمانه» با دیگر آثار نوجوانانه، گفت: محرمانه حاصل تلاش و کوشش گروهی و تیمی است که با تمام وجود دلشان میخواست و دغدغه این را داشتند «کاری» برای نوجوان انجام بدهند. سعی کردند خلاق باشند و پایه و بنیان سریال را نیز بر مبنای علم سوار کنند.
وی افزود: اولین و مهمترین هدف «محرمانه» در ارتباط گرفتن با نوجوانها این است که آنها بدانند تنها بچههایی نیستند که با این جنس از مشکلات بزرگ میشوند و همه ما به نوعی درگیرشان هستیم. اگر بخواهم هدف محرمانه را در یک جمله خلاصه کنم این است که قهرمان خودمان باشیم اگرچه خیلی سخت است.
یارمحمدی در خصوص انتخاب نام «محرمانه» برای این مجموعه تلویزیونی، اظهار کرد: انتخاب اسم محرمانه هم شاید بهدلیل فضای حاکم بین نوجوانها و حتی خودشان با خودشان است. همه در این دوره سنی مملو از راز و سوالهایی هستند که نمیدانند اصلاً باید با بزرگترها یا همدورهایهای خودشان مطرح کنند. ما در محرمانه از محرمانههای قابلپخشی حرف میزنیم که بین خیلی از نوجوانها مشترک است.
هدف از برگزاری جشنواره «امیر جاهد» چیست؟
مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «امیر جاهد» در آستانه برگزاری این رویداد موسیقایی، از اهداف برپایی یک رویداد تخصصی در کنار جشنوارههای دولتی گفت.
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره موسیقی «امیر جاهد» توضیح داد: جشنوارههای موسیقی در کشورمان با نگاه و اهداف متفاوت برگزار میشود که از آن جمله میتوان به جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد. جشنوارهای بسیار حرفهای که با داوری عالی توانسته انگیزه مضاعفی به جوانان هنرمند بدهد. از سوی دیگر به جشنواره موسیقی فجر هم میتوان اشاره کرد که نگاه مشخصی داشته و اهداف خود را دنبال میکند.
مدیرعامل خانه موسیقی افزود: اما بخشهایی از موسیقی وجود دارد که نگاه جدی به آن وجود ندارد. در اینجا خلاءهایی وجود داشت که سعی کردهایم با همراهی تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی بخشی از این خلاء را با جشنواره موسیقی امیر جاهد پر کنیم. ما برای اینکه بتوانیم استعدادهایی را در حوزههای مختلف گروه نوازی و تکنوازی کشف کنیم نیازمند برگزاری رویدادهایی هستیم که به اعتقاد من جشنواره موسیقی امیر جاهد بستری مناسب برای دیده شدن است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «امیر جاهد» با اشاره به برخی جزییات این رویداد موسیقایی که برای دومین سال پیاپی برگزار میشود، گفت: برنامهریزی دومین دوره جشنواره از سال گذشته با همکاری خانه موسیقی، شهرداری منطقه ۱۴ تهران و خانه موزه استاد امیر جاهد و دکتر معین آغاز و پس از مرحله اول داوری، فعالیتهای مرحله دوم ارزیابی آثار آغاز شد. این جشنواره در رده هنرجویی است و در رشتههای مختلف تکنوازی و گروه نوازی برگزار میشود که بسیار خوب است این عزیزان در جشنواره رقابت کنند و توان آنها سنجیده شود و خودشان را هم در کنار دیگر هنرجویان ارزیابی کنند. ضمن اینکه من بر این باورم چنین رویدادی میتواند انگیزه و اشتیاقی برای آنها برای ادامه راه ایجاد کند.
نوربخش گفت: این جشنواره برای نخستین بار است که در سطح برگزار میشود و امیدواریم که استمرار داشته باشد. ما در حوزه داوری این جشنواره هم از حضور هنرمندان باسابقه، دارای صلاحیت و پیشکسوت استفاده کردیم. در عین حال خانه موسیقی هم در کنار این جشنواره قرار دارد و از آن پشتیبانی میکند. دومین جشنواره موسیقی امیر جاهد که با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۱۴، خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد، خانه موسیقی ایران و موسسه نوای شیدایی برگزار میشود، با اعلام فراخوان در آذرماه سال ۹۷ آغاز به کار کرد. این در حالی است که هنرمندان راه یافته به بخش نهایی طی روزهای ۲۷ و ۲۸ خردادماه و ۳ و ۴ تیرماه سال جاری در سه بخش تکنوازی، دونوازی و گروه نوازی در تالار ایوان شمس به رقابت خواهند پرداخت. مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان این جشنواره هم روز پنجشنبه ۶ تیرماه در سالن ایوان شمس برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17733/67390
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17733/67391
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17733/67392
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17733/67393
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4059/17733/67394
|
عناوین این صفحه
- میداندار اصلی اکران کیست؟
- ۱۹ گالری در دومین آرتفر تیر
- اهدای جایزه نسل به دواین جانسون
- اخبار
- اخبار