|
خاتون شهبازی:
منبع هویتی مناسبی در اختیار جوانان قرار ندادیم
خاتون شهبازی از فعالان مد و لباس در کشور و دغدغهمند در این حوزه است. او تجربه برگزاری جشنواره و نمایشگاههای متعددی را دارد و معتقد است باید مد ایرانی را آهسته و پیوسته به جوانان معرفی کرد. او میگوید، جوانان در جامعه به نوعی در دایره سرگردانی به سر میبرند که هی به آنان میگوییم، «این را نپوش!» اما نمیگوییم که چه چیز را بپوش! ما نمیتوانیم با دیدگاه خودمان جوانان و نوجوانان را هدایت کنیم آنان راهشان را میروند و در جریان جهانی مد در حرکت هستند که متاسفانه ما هیچ کنترلی هم بر این جریان نداریم. باید خبرها و جریانات مد و لباس را پررنگ کنیم تا جوانان با مد ایرانی آشنا شوند، اگر این موضوعات ایجاد نشود و اخبار مد ایرانی در دسترس جوانان قرار نگیرد آنها هیچ منبعی هویتی برای افتخار کردن ندارند. نمیتوان مدام به آنان گفت: «تو نباید این را بپوشی! در صورتیکه حتی نمیدانیم به او بگوییم چه بپوشد!»
مصاحبه با خاتون شهبازی به شرح زیر است:
*با توجه به اینکه نهادها و سازمانهای متولی در امور فرهنگی در حال انجام پروژهها، برنامهها، کنگرهها و فرهنگسازی هستند اما دیده میشود که با دغدغههای سوژههای طبقه متوسط شهری در کشور همخوانی ندارد و سوژههای اجتماعی به دنبال دغدغههای فرهنگی و ارزشی خاص خودشان هستند و در اینجا گسستی ایجاد شده است از همینرو میبینیم که الگوهای ارائه شده از سوی برخی نهادها و سازمانها از سوی مردم قابل تایید و تبعیت نیست یا تاثیر عینی آن الگوها را شاهد نیستیم، دیدگاه شما درباره این پیشفرض چیست؟
ببیند در ابتدا موضوعی را میگویم و بعد درباره گسست توضیح میدهم، فضای کار هنر و فرهنگ به این شکل است که اصلاً خط مشی از هیچ بخشی نمیگیرد و همانند درختی است که هزار شاخه دارد. مثلاً در هنرهای تجسمی تعیین میکنیم که یکسری نقاشی با موضوعی مشخص داشته باشیم اما هنرمند برای به تصویر کشیدن موضوعاتش از هیچکس دستور نمیگیرد و کار خودش را انجام میدهد در مورد لباس هم همین امر وجود دارد. البته باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهیم که ما در دوره انفجار رسانههای اجتماعی هستیم. نباید به دهه هشتاد و نود همانند دهه پنجاه و شصتی نگاه کنیم. شما تصور کنید که ما در زمان گذشته تنها یک یا دو کانال تلویزیونی داشتیم که حتی از تمام اتفاقات پیرامون شهرمان هم خبر نداشتیم و همه چیز محدود بود اما امروزه بدون وقفه تصویر میبینیم حتی بچههای ۷ یا ۸ سالهمان هم سرچ با گوگل را به خوبی میدانند و اطلاعات دارند. حالا فکر کنید در آینده همین بچهها در جستوجوی ترند مد دنیا هستند!
در جامعه میبینیم که جوانان به نوعی در دایره سرگردانی به سر میبرند که هی به آنان میگویند، «این را نپوش!» اما نمیگوییم که چه چیز را بپوش! ما نمیتوانیم با دیدگاه خودمان نوجوانان و جوانان را هدایت کنیم آنان راهشان را میروند و در جریان جهانی مد در حرکت هستند که متاسفانه ما هیچ کنترلی هم بر این جریان نداریم. دو یا سه سال بعد را در نظر بگیرید زمانی که دهه نودیا ۱۰ ساله شدهاند! ببینید شما میتوانید آنها را متقاعد کنید که جورابهای لنگهبهلنگه را نپوشند؟ یا مدل فلان لباس را نپوشد! قطعاً ها آنها متقاعد نمیشوند! پس در این وا نفساً باید چهکار کرد؟ به اعتقاد من متولیان دولتی و خصوصی هم به سختی میتوانند این امور را کنترل کنند، زیرا این دایره روزبهروز رشد پیدا میکند و از کنترل خارج شده است. بهترین کاری که میتوانیم انجام دهیم آهسته و پیوسته پیش برویم و در حوزه مد ایرانی تلاش کنیم.
در جامعه میبینیم که جوانان به نوعی در دایره سرگردانی به سر میبرند که هی به آنان میگویند، «این را نپوش!» اما نمیگوییم که چه چیز را بپوش! ما نمیتوانیم با دیدگاه خودمان نوجوانان و جوانان را هدایت کنیم آنان راهشان را میروند و در جریان جهانی مد در حرکت هستند که متاسفانه ما هیچ کنترلی هم بر این جریان نداریم.
*چگونه باید منابع هویتی فرهنگی را به جوانان ارائه دهیم زیرا تا به امروز دیدهایم که با انجام برخی از فرهنگسازیها شاهد دافعه جوانان بودهایم تا جاذبه آنان؟!
به اعتقاد من، نمیتوان جلوی ترند و مد دنیا را گرفت تا جوانان ما به آن سمت نروند. ما باید در این جریان به فراخور فرهنگ، تفکر و شانی که برای پوششمان قائل هستیم مد ایرانی را ارائه دهیم.
اصلاً بخشی از توجه به مد ایرانی، توجه یک برند به طرح قالیهای تبریز بر روی لباسها بود که البته ما خیلی در این زمینه کار نکرده بودیم. پس باید به این فکر کنیم که برنامهها و چشمانداز عمیق ۱۰ ساله به حوزه مد و لباس داشته باشیم و برنامهریزهای مدون و منظم در این حلقه داشته باشیم باید استراتژی ارتباط حوزه مد و لباس با جامعه را ارائه کنیم. در ادامه این تفکرات را میتوانیم به صورت فرامرزی داشته باشیم، من مطمئنم که مردم کشورهای دیگر از ما استقبال میکنند.
تا زمانی که این خبرها در حوزه مد و لباس پر رنگ شود، جوانان ما با مد ایرانی آشنا خواهند شد و به سمت ما میآیند اگر این موضوعات ایجاد نشود و اخبار مد ایرانی در دسترس جوانان قرار نگیرد آنها هیچ منبعی هویتی برای افتخار کردن ندارند. نمیتوان مدام به آنان گفت: «تو نباید این را بپوشی! در صورتیکه حتی نمیدانیم به او بگوییم چه بپوشد!»
*پس شما قائل به این گسست هستید؟
بله و این گسست هم روزبهروز بیشتر میشود.
*چه مولفهها و شرایطی را باید در پیش گرفت تا این گسست یا شکاف کمتر شود؟
با توجه به اینکه قبلاً گفتم، ارگان یا نهاد خاصی نمیتواند کاری انجام دهد زیرا این یک حرکت جمعی است، همه آدمهایی که متولیان این امر هستند باید در این راه تلاش کنند. باید برای آن شکاف و گسست ایجاد شده، فکری شود زیرا ما دیگر نمیتوانیم در آینده بچههایمان را مهار کنیم و این جریان هم ادامه خواهد داشت. البته موضوعی هم که وجود دارد ما اسطوره و ستاره در ایران نداریم که به عنوان نمونه یا مرجعی باشند تا در اختیار جوانانمان قرار دهیم. باید الگوها موجود در جامعه هم مورد بررسی قرار داد که ستارههای سینما، فرهنگ و هنر، موسیقی و… از چه چیزی الگو میگیرند؟ که حتی در این حوزه هم بسیار ضعیف هستیم. شما میبینید که هنرمندان ما در جامعه برندپوش هستند و در رقابت با همدیگر قرار دارند، شاید ۵یا۶سالی میشود که از مد ایرانی استفاده میکنند. در نتیجه جوان ما با دیدن هنرمند مورد علاقهاش اولین کاری که انجام میدهد ظاهرش را شبیه به او میکند تا زمانی که جوان ما در جامعه به آن سمت و سو گرایش دارد من به عنوان طراح یا تولیدکننده چگونه میتوانم جوانان را به فرهنگ و مد ایرانی وصل کنم؟! از سوی دیگر با توجه به هجمه تبلیغات مد غربی در فضای مجازی، در کشورمان با فقدان تبلیغ مد ایرانی مواجه هستیم.
حرکت دستهجمعی و به نوعی برنامهریزی برای نظاممند کردن پوشاک رخ داده است و پوشیدن برای مردم بسیار اهمیت پیدا کرده است و از دید فرهنگی به آن نگاه میکنند، حتی من معتقدم در شهرستانها هم این جریانها راه افتاده است.
همچنین من احساس میکنم در دستور کاری مسئولان هیچگونه حمایت از تولید ملی نیست! شما تصور کنید ملکهای زیادی وجود دارد که بلا استفاده ماندهاند و کسی از آنها استفاده نمیکند حتی در اختیار حوزه فرهنگ و هنر قرار نمیدهند و هیچکس چرایی این موضوع را نمیداند.
همانگونه که شما ابتدا در پیشفرضی که داشتید به این موضوع اشاره کردید که ما برای طبقه متوسط جامعه در حوزه مد و لباس تدابیری نیندیشیدهایم، به اعتقاد من خوب است که برای دستههای متفاوت جامعه خوراک داشته باشیم، ما برای عامه مردم طبقه متوسط که گروه بزرگ اقتصادی هستند تعریفی مشخصی نداریم.
*فعالیتهای فرهنگی و سازوکارهای برنامهریزی شده در برگزاری جشنوارهها، همایش، نمایشگاه میتواند به مسیری متمایل شود که به نوعی معرف مناسبی در زمینه انتخاب پوشش و انواع مد و لباس باشد؟ آیا چنین اتفاقی افتاده است؟
ببینید شما وضعیت امروز پوشاک را با ۵ سال پیش مقایسه کنید انصافاً لباسهای متفاوت و متنوع را در جامعه میبینیم، حتی در پوشاک مدرسه کودکان و نوجوانان هم این تغییر را احساس میکنیم. به اعتقاد من، حرکت دستهجمعی و به نوعی برنامهریزی برای نظاممند کردن پوشاک رخ داده است و پوشیدن برای مردم بسیار اهمیت پیدا کرده است و از دید فرهنگی به آن نگاه میکنند، حتی من معتقدم در شهرستانها هم این جریانها راه افتاده است. همچنین در حوزه کالاهای حجاب هم اتفاقات خوبی رخ داده و تنوع زیادی دارد. روزبهروز میبینیم که خواسته و نیاز مردم تغییر کرده است. هم رسانههای خارجی موثر بودهاند و هم رسانههای داخلی. دغدغه و چالش ما به عنوان فعالان حوزه مد و لباس باید به این سمت برود که گروه عامه مردم را پوشش دهیم که بزرگترین طبقه اجتماعی را تشکیل میدهند و بُعد فرهنگی برایشان مهم است.
*راهحل شما در این زمینه چیست با توجه به گفتهها البته باید بگویم چگونه باید پیش رفت که آینده بهتر شود؟
باید عامه مردم را با طراحان ایرانی آشنا کنیم تا با هم در تعامل دو سویه قرار بگیرند. به اعتقاد من، رسانه باید برای بدنه حوزه مد و لباس فرصتهایی را ایجاد کند، افراد تاثیرگذار نقطه نظراتشان را بیان کنند، پوشش خبری مناسبی در اختیار مخاطب قرار دهند. مد و لباس را باید از فضای فردی یا گروه مخاطب خاص خارج کنیم و به عامه مردم معرفی میکنیم. و البته گزینه اساسی و مهم سرمایهگذاری بر روی جوانان است باید آنها را به این عرصه وارد کنیم و نظر و دیدگاه آنان را بدانیم. نمیتوانیم خودسر تولید کنیم و نظر آنان را نپرسیم. البته ما با این کار قرار نیست که آنها را وادار کنیم که محصول ایرانی را بخرند! میخواهیم به نوعی عِرق به مد ایرانی داشته باشند و مطلع باشند که طراح و تولیدکننده در کشورمان فعالیتهای دارند و آنان را بشناسد. در هر صورت باید راه تعامل با جوانان را یاد بگیریم.
علیرغم تحریمهای کشنده آمریکا شور زندگی در تهران وجود دارد
تجربه حضور دانشجویان آلمان در پایتخت ایران
شبکه رادیویی شمال آلمان در خبری تحلیلی به تجربه حضور در ایرانِ دانشجویان آلمانی که برای شرکت در سمینار تنوع مذهبی به کشور ما سفر کرده بودند، پرداخت. میشائیل بریف، روزنامهنگار آلمانی گزارشی از این سفر و تجربیات دانشجویان تهیه کرده است.
پروفسور کتایون امیرپور، استاد مطالعات اسلامی در کلن که مدیر سمینار تنوع مذهبی در ایران بود، تلاش کرد تا در این سفر، تصویری جامع از ایران و مردم این کشور را به دانشجویان آلمانی خود ارائه دهد.
یکی از دانشجویان که به ایران سفر کرده، کیرستن بوکرز، متخصص حوزه قومشناسی است. تمرکز او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر روی ایران بوده است. او درباره این سفر گفت: «من فکر میکنم که تهران شهر خاصی است. در این شهر، شور زندگی بیش از هر چیز نظر گردشگران را جلب میکند. البته به نظر من، این شور زندگی در تمام شهرهای ایران جریان دارد.»
حسن چلبی، دانشجوی کرد-آلمانی است که در حوزه اسلامشناسی و فلسفه در کلن تحصیل میکند. او پیشتر از کلیساهای غرب ایران بازدید کرده است. به اعتقاد او پایتخت تهران تفاوت زیادی با آن مناطق دارد: «تهران شهری بسیار بزرگ با ویژگی تمام کلانشهرها است. در این شهر، کافهها، رستورانها، ترافیک شدید و اتومبیلهای زیادی دیده میشود، اما آنچه بیش از همه به چشم من آمد، شور زندگی در این شهر بود.»
در یکی از روزهای سفر، دانشجویان از کنیسهای یهودی در خیابان یوسفآباد تهران بازدید کردند. آنها در مسیر بازگشت به هتل، از گفتوگوهای شهروندان تهرانی در مترو متوجه شدند که ایالات متحده قصد دارد، ایران را دوباره تحریم کند. علیرغم چنین شرایطی، شهروندان تهرانی در مترو با خوشرویی با دانشجویان آلمانی برخورد کردند. چلبی از گفتوگو با مسافران تهرانی مترو متوجه شد که چطور ایرانیان در این سالها با وجود تحریمها و مشکلات به زندگی خود ادامه دادهاند.
پس از آن، دانشجویان آلمانی در نزدیکی هتل خود در خیابان فردوسی، به یک کتابفروشی رفتند. برخی از آنها، کتابهای زیادی از این کتابفروشی خریدند. حسن چلبی، نسخههایی از شاهنامه را خریداری کرد تا ببیند ایرانیان چطور تاریخ خود را از طریق ادبیات توضیح میدهند. در مقابل، کیرستن بوکرز، ترجیح داد تا از میان ادبیات معاصر، کتابهای مورد علاقه خود را انتخاب کند. او درباره خرید کتاب گفت: «برای من جالب است که ببینم در ادبیات ایران چه چیزهایی وجود دارد.» دانشجویان در کتابفروشی، کتابهایی از ادبیات کلاسیک ایران مانند حافظ و مولانا را پیدا کردند. همچنین کتابهایی از هدایت و احمد شاملو دیدند. علاوه بر این، در ویترین کتابفروشی، آثاری از برتولت برشت، چهگوارا، میشل اوباما و دونالد ترامپ نیز وجود داشت.
امیرپور، مدیر سمینار درباره چاپ کتابهای مختلف در ایران گفت: «بازار کتاب ایران همیشه شگفتانگیز است. نمونه آن، چاپ کتابهای فریبا وفی است. زنی که درباره موضوعات تابو در جامعه ایران مینویسد. وفی در اولین رمانش «پرنده من» درباره شرایط زنان در جامعه امروز ایران نوشته است. این کتاب او جوایز زیادی در ایران گرفته و بسیار پرفروش شده است.»
کتایون امیرپور، استاد مطالعات اسلامی در کلن است. این پروفسور ایرانی- آلمانی، برنامه سفر به ایران را برنامهریزی کرد. او با ارتباط خوبی که با مسئولان دانشگاه تهران دارد، توانست این برنامه را اجرا کند.
افزایش ناگهانی گردشگران منطقه ممنوعه چرنوبیل پس از پخش سریالش
انفجار هستهای و مهیب چرنوبیل در ساعات اولیه بامداد روز شانزدهم ماه اوریل سال ۱۹۸۶ و در پی آزمایش یکی از راکتورها اتفاق افتاد. هر چند انفجار در زمان وقوع منجر به مرگ ۳۱ نفر شد، اما میلیونها نفر نیز به ذرات خطرناک رادیواکتیو آلوده شدند. میزان آلودگیهایی که این فاجعه روی نسلهای بعدی خواهد گذاشت هیچ وقت قابل بررسی نخواهد بود.
خرابههای راکتور که در زیر پوسته فلزی دفن هستند، هنوز هم رادیواکتیو زیادی دارند این مواد تا بیست هزار سال باقی میمانند
ده سالی است که این فاجعه هستهای به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و گردشگران زیادی به محل واقعه سرازیر شده اند. شهر وحشت، شهر مرده، منطقه نفرین شده عناوینی است که گردشگران برای چرنوبیل انتخاب کرده اند تعداد تورهای گردشگری این مکان از زمانی دوبرابر شد که سریالی به همین نام درباره این اتفاق از شبکه «اچ بی او» پخش شد.
اگرچه محل فیلمبرداری این مینی سریال در لیتوانی بوده است اما گردشگران زیادی را مشتاق به خرید تورهای گردشگری چرنوبیل کرد تا بتوانند مکانهای آن واقعه را از نزدیک ترین محل قابل مشاهده، ببینند هر چند که این مجموعه آنقدر خوب ساخته شده که از نظر منتقدان توانسته عنوان بهترین سریال تاریخی را از سوی کاربران سایت سینمایی IMDB کسب کند.
شهر «پریپیات» در ۱۰۰ کیلومتری شمال «کییف» یکی از آلودهترین نقاط دنیاست در این شهر کارکنان منطقه چرنوبیل به همراه خانوادههای خود زندگی میکردند. این شهر دو ساعت تا کی یف فاصله دارد. در زمان انفجار هستهای در چرنوبیل، گفته شده بود که ساکنان خانههای خود را به صورت موقت ترک کنند اما دیگر هیچکدام نتوانستند به اینجا بازگردند. به همین دلیل هنوز ظرفها در یخچالها، عروسکها منتظر کودکان، مهدکودکها باز و در خانهها قفل نشده است.
انگار این شهر هنوز منتظر ساکنان خودش است. اما چندین سال از انتظار این منطقه برای بازگشت دوباره زندگی به آن میگذرد و گرد مرگ در شهر پیچیده شده است. همین فضای خوف انگیز برای عدهای از افراد جالب توجه است به همین دلیل میخواهند چنین فضاهایی را خودشان از نزدیک ببینند. دولت اوکراین هم برای آنها این فضا را ایجاد کرده است منتها با رعایت شرایط و ضوابط.
مقامات اوکراینی، اعلام کرده اند که چرنوبیل از لحاظ سلامت خطری برای دیدارکنندهها ندارد و میزان تماس هر فرد با ذرات رادیواکتیو از میزان عکسبرداری اشعه ایکس توسط یک فرد در مطب پزشک کمتر است. بنابراین گردشگران با خیال راحت میتوانند به آنجا بروند.
پس از اینکه سریال چرنوبیل سروصدای زیادی را به پا کرد، جهانگردان زیادی برای شرکت در تورهای چرنوبیل ثبت نام کردند.
ماسکهای باقی مانده در چرنوبیل
گردشگرانی که قصد سفر به نزدیک ترین منطقه چرنوبیل را حتماً باید از تورهای گردشگری که توسط آژانسهای مسافرتی طراحی شده، استفاده کنند و یا اینکه از تورهای گردشگری اختصاصی به همراه یک راهنما بهره برد. چون اجازه ورود به این مناطق به گردشگرانی که قصد دارند به تنهایی برنامه ریزی کنند داده نمیشود. برای پیدا کردن این تورها، در شهر کی یف اوکراین سایتها و حتی آژانسهای زیادی هستند که این تورها را از قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار میفروشند.
دستگاهی برای اندازه گیری میزان اشعه
البته این نرخ به نوع تورهای گردشگری آنجا بستگی دارد. ارزانترین تورها یک روزه است. به گردشگران لباسهای مخصوص داده میشود و از مناطقی دیدن میکنند که خطری را برای حضورشان نداشته باشد. از سوی دیگر دستگاهی برای تعیین میزان رادیواکتیو موجود در فضای اطراف به قیمت حدود ۱۰ دلار به گردشگران متقاضی اجاره داده میشود.
هیچ گردشگری بدون راهنما حق ورود به منطقه را ندارد
بیشتر این گردشگران از مناطقی عبور خواهند کرد که از هر لحاظ سالم سازی شده باشد به همین دلیل بیشتر آنها از یک مکان دیدن میکنند، شهربازی معطل مانده، مهد کودک، بیمارستان با همان وسایل رها شده، حتی در بخشی از این بیمارستان هنوز لباس آتش نشان وجود دارد که به دلیل آلودگی زیاد جا به جا نشده است. محل فاجعه نیز که روی آن پوشانده شده از دور قابل دیدن است. گردشگران به مکانهای نمادین سر میزنند و عکس یادگاری و یا سلفی میگیرند. بعد از پایان سفرشان هم از گیت های شناسایی اشعه عبور میکنند و در طول سفر نیز سلامتی آنها مرتب چک میشود.
اخبار
آشنایی با احکام اسلامی در « فقه و زندگی » کانال اردوی شبکه سحر
برنامه «فقه و زندگی » کانال اردوی شبکه سحر معاونت برون مرزی به بیان احکامی که هر مسلمانی روزانه با آن سر و کار دارد ، اختصاص یافته است.
به گزارش امتیاز، برنامه « فقه و زندگی» کانال اردو که تولیدی مرکز قم است به بیان احکام اسلامی به زبانی ساده می پردازد.
در این برنامه احکام ازدواج ، حج ، خمس ، اعتکاف ، حق الناس ، روزه ، طهارت و ... با حضور سید اصغر کاظمی کارشناس دینی و مذهبی برای مخاطبان اردو زبان تشریح می شود.
« فقه و زندگی» هر یکشنبه ساعت 16:56 دقیقه به وقت تهران از کانال اردو پخش می شود و تکرار آن ساعت 23:42 دقیقه خواهد بود.این برنامه در 52 قسمت 15دقیقه ای تهیه و تولید شده است.
ابوالفضل پورعرب در شبکه جهانی سحر
کانال اردوی شبکه جهانی سحر امروز برای مخاطبان خود تله فیلم «جاودانگی» را با بازی ابوالفضل پورعرب به روی آنتن می برد.
به گزارش امتیاز، این تله فیلم که امشب ساعت 21:55 به وقت تهران از کانال اردو به نمایش درمی آید به موضوع مرام پهلوانی در کشتی باچوخه در خطه خراسان شمالی اختصاص دارد.
«جاودانگی» روایت دو پهلوان کشتی (رسول و جواد) با چوخه است که یکی از آنها (جواد) در حین تمرین (با رسول) به طور تصادفی کشته شده و رسول به قتل متهم می شود. حاج ولی معتمد محل در پی رضایت گرفتن از خانواده مقتول و بازگرداندن رسول به میدان برای شرکت در مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور است. در این حین برای آنها اتفاقاتی رقم می خورد که سرنوشت شان را تغییر می دهد. «جاودانگی» را محسن دانشور تهیه و محسن توکلی کارگردانی کرده است.علاوه بر پورعرب، بازیگران دیگری چون عنایت بخشی، جمشید صفری ، سعید هرانف ، مصطفی غلامی آبادانی ، سارا جنتی ، سارا نازپرور ، مخدره چوبدار هم در این فیلم ایفای نقش کرده اند.این تله فیلم را پروانه طالبی برای کانال اردو زبانگردانی و دوبله کرده است.امروز بیست و هفتم خرداد ساعت 13:47 دقیقه نیز بازپخش آن خواهد بود.
«مسافر ری» از شبکه الکوثر می گذرد
سریال تلویزیونی «مسافر ری» به نویسندگی و کارگردانی داود میرباقری از امشب از شبکه الکوثر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، داود میرباقری پس از ساخت سریال امام علی (ع) ، با مسافر ری سعی کرد به کوشش خود مبنی بر ساخت آثار جذاب مبتنی بر داستان های مذهبی ادامه دهد. وی در این فیلم – سریال ، داستانی قدیمی را که در هاله ای از رمز و ابهامات تاریخی قرار داشت ، انتخاب کرد و برای جذاب تعریف کردن آن و تحمیل الزامات دراماتیک این وقایع ، تلاش بسیاری به خرج داد. حضور بازیگرانی مثل : داریوش ارجمند ، ویشکا آسایش ، جمشید هاشم پور ، محمدرضا شریفی نیا ، عنایت بخشی ، عنایت الله شفیعی ، سیاوش طهمورث ، زهره حمیدی و ستاره اسکندری بر حظ بیشتر مخاطب می افزاید.
این سریال که به جایگزینی «الغالبون 2» از اولین ساعت روز دوشنبه 27 خرداد ساعت 1:05 به وقت تهران هر شب بر روی آنتن شبکه الکوثر است ، داستان عبدالعظیم حسنی یکی از شاگردان و مریدان امام هادی (ع) دهمین پیشوای شیعیان در قرن سوم هجری را روایت می کند.
«مسافر ری» در 5 قسمت 45 دقیقه ای تنظیم شده و تکرار آن 14:05 به وقت تهران همان روز پخش می شود.
«رز زرد» در شبکه الکوثر می شکفد
فیلم سینمایی «رز زرد» به نویسندگی علی خودسیانی و کارگردانی داریوش فرهنگ از شبکه الکوثر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، خلاصه داستان این فیلم درباره دو عروس و داماد است که در شب عروسی شان سفری را آغاز کرده و در منزل های بعدی در مسیر راه با هم آشنا می شوند و درگیر ماجراهایی می شوند و....
در فیلم «رز زرد» که با دوبله عربی دوشنبه 27 خرداد ساعت 2:00 به وقت تهران از شبکه الکوثر پخش می شود ، بازیگرانی مثل: امین حیایی ، بهرام رادان ، مرجان محتشم ، حدیث فولادوند ، حشمت الله آرمیده ، اسماعیل خدابخش ، ابراهیم شاه منصوری ، شمسی کنگی ، مریم نیک رفتار ، داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته اند.
مدت زمان این فیلم 85 دقیقه و محصول سال 1381 است.
«آدرنالین» به کانال بالکان شبکه سحر آمد
مستند «آدرنالین» به کارگردانی رضا فرهمند یکشنبه ها ساعت 22:00 به وقت تهران از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مستند در 5 قسمت 20 دقیقه ای به نمایش زیبایی های طبیعت پاک ، بکر و چشم نواز ایران می پردازد. معرفی پوشش گیاهی و جانوری متنوع ، اقیانوسی از ابر در دل جنگل های ایران ، درختان سر به فلک کشیده ، رودخانه ها ، خانه های ییلاقی ، آبشار و سقف های شیروانی و ... و تصاویر ماندگار مناطق مختلف کشورمان،ارمغانی است که با تماشای این مستند فاخر در ذهن مخاطبان شبکه سحر در منطقه بالکان شکل می گیرد.
مرصاد آشچیریچ ترجمه و زیرنویس مستند «آدرنالین» برای پخش از کانال بالکان شبکه سحر را برعهده داشته است.
اخبار
نمایش فیلم سینمایی«طلاقم بده بخاطر گربه ها» در فرهنگسرای شفق
فیلم سینمایی«طلاقم بده بخاطر گربه ها» به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی سجادی، با همکاری کانون فیلم قاب نو روز سه شنبه 28 خرداد ماه ساعت 17در فرهنگسرای شفق نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل فیلم نقد و بررسی می شود.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم برداشتی است از یک داستان واقعی که سال 83 در دادگاهی در کرج مطرح شد، داستان درباره زوج جوانی بود که میخواهند از هم طلاق بگیرند به خاطر گربه ها!
محمدعلی سجادی(کارگردان و نویسنده)، سعید عقیقی(منتقد) و سعید قطبی زاده(منتقد) و جمعی از عوامل فیلم در بیست و ششمین برنامه «سینما و جامعه» حضور دارند.
محمدعلی سجادی(نویسنده و کارگردان)، ایمان توکلی(دستیار کارگردان و برنامه ریز)، صدابردار(مهدی ابراهیم زاده) و .... جمعی از عوامل و بازیگران این فیلم هستند.
حضور در نشست یاد شده برای عموم آزاد است و علاقه مندان می توانند به فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سیدجمالالدین اسدآبادی(یوسف آباد)، خیابان 21 بوستان شفق مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88554015 تماس بگیرند.
«شیدایی» در آیفیلم عربی
سریال «شیدایی» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور از سهشنبه ۲۸ خرداد روی آنتن آیفیلم عربی میرود.
به گزارش امتیاز؛ این مجموعه تلویزیونی قرار است جایگزین سریال «سقوط یک فرشته» در جدول پخش کانال عربی شود.
در خلاصه داستان «شیدایی» به قلم سعید نعمتالله، چنین آمده است: قلب داراب آنطور که باید نمیتپد و مرگش نزدیک است، پس وصیتی مینویسد تا عزیزی از عزیزانش مالک داراییاش شود. کمی میگذرد و داراب شیدا میشود. خونش تازه میشود. شبش روز میشود و وصال هدف میشود، بیخبر از اینکه دستی آلوده تیری به این هدف نشانه گرفته است...
بازیگرانی چون پرویز پورحسینی، امیر جعفری، اندیشه فولادوند، عطا عمرانی، گلاره عباسی، آتنه فقیه نصیری و آرش مجیدی در این مجموعه حضور دارند.
سریال «شیدایی» هر شب ساعت ۱۹:۰۰ به وقت مکه از این شبکه پخش میشود و تکرار آن در ساعتهای ۰۱:۰۰، ۰۷:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد خواهد بود.
آغاز پخش «همسران» از آیفیلم۲
مجموعه خاطرهانگیز «همسران» از سهشنبه ۲۸ خرداد، راهی خانه آیفیلمیها در افغانستان و تاجیکستان میشود.
به گزارش امتیاز؛ این سریال که در سال ۱۳۷۳ بهکارگردانی بیژن بیرنگ و زندهیاد مسعود رسام ساخته شده است، قرار است جایگزین مجموعه «آژانس دوستی» در کانال آیفیلم۲ شود. داستان سریال «همسران» درباره دو زوجی است که در یک ساختمان باهم همسایهاند. «کمال و مهین» که سن بیشتری نسبت به زوج دیگر یعنی «علی و مریم» دارند، به نوعی در مشکلات و مسائل آنها را راهنمایی میکنند. در این سریال فردوس کاویانی، مهرانه مهینترابی، فرهاد جم و الهام پاوهنژاد به عنوان بازیگران اصلی به ایفای نقش پرداختهاند و در ادامه سریال بازیگرانی چون بهروز بقائی، پرستو گلستانی، رامبد جوان، شهلا ریاحی و مرحوم جعفر بزرگی به این مجموعه اضافه میشوند.
«همسران» هر روز ساعت ۱۷:۰۰ بهوقت تهران و کابل و ۱۷:۳۰ بهوقت دوشنبه پخش و در ساعتهای ۲۳:۰۰، ۰۵:۰۰ و ۱۱:۰۰ روز بعد بازپخش خواهد شد.
آیفیلم در پی «پروانه»
شبکه آیفیلم در برنامه دوشنبهشبهای کانال فارسی، با عنوان «گراما فیلم» به موسیقی تیتراژ پایانی سریالهای فاخر ایرانی میپردازد.
به گزارش امتیاز؛ در «گراما فیلم» این هفته، با حضور عوامل تیتراژ سریال «پروانه»، موسیقی این سریال دنبال میشود.
«پروانه» بهکارگردانی جلیل سامان، در سال ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شد و بازیگرانی همچون شهرام عبدلی، قطب الدین صادقی، مهدی سلوکی، نیما رئیسی، حامد کمیلی، فرشید نوابی سارا بهرامی، متین ستوده، سپیده خداوردی و الهام چرخنده در آن ایفای نقش کردهاند. در این قسمت از «گرامافیلم»، عبدالجبار کاکایی شاعر، فرید سعادتمند آهنگساز و نیما رئیسی بازیگر سریال پروانه حضور دارند. «گرامافیلم» دوشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۲۳:۳۰ راهی آنتن میشود و بازپخش آن در ساعت ۰۷:۳۰ روز بعد خواهد بود.
فقر در پرو، روی آنتن هیسپان تی وی
برنامه « نظر شما چیست؟ » (Que Opinas?) در این قسمت، به فقر در پرو میپردازد و نظر مخاطبان را در این زمینه جویا میشود.
به گزارش امتیاز؛ هر هفته، خبرنگار – مجری برنامه با موضوعی اقتصادی- سیاسی به میان مردم در کوچه و خیابان رفته و سوالات خود را درباره موضوع برنامه از مردم آن شهر میپرسد و در نهایت در قالب ۵ تا ۶ گزارش مردمی این برنامه را آماده پخش میکند. در این گزارش آمده است: طبق آنچه اطلاعات منتشر شده، برای اولین بار در هزاره، فقر در پرو افزایش یافته است.برنامه گزارشی «نظر شما چیست؟» بامداد سهشنبه ساعت 1:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی میرود و در ساعات 14:30، 19:30 سه شنبه، 5:30، 10:30 چهارشنبه و ۰۳:۳۰ پنجشنبه، باز پخش میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4060/17741/67428
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4060/17741/67429
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4060/17741/67430
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4060/17741/67431
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4060/17741/67432
|
عناوین این صفحه
- منبع هویتی مناسبی در اختیار جوانان قرار ندادیم
- تجربه حضور دانشجویان آلمان در پایتخت ایران
- افزایش ناگهانی گردشگران منطقه ممنوعه چرنوبیل پس از پخش سریالش
- اخبار
- اخبار