|
گالری گردی در پایتخت؛
«شیرین» غوغا میکند
مردادماه آغاز شد و گالریهای پایتخت در این ماه گرم سال نیز همچون ماههای قبل کار خود را ادامه میدهند و برنامه نمایشگاههای خود را همچنان برگزار میکنند، این در حالی است که در گذشته، فصل تابستان زمان تعطیلی گالریها به حساب میآمد اما این فصل نیز همچون فصلهای دیگر سال، رونق گالریها را شاهدیم. در اولین جمعه مردادماه ۹۸ نیز علاوه بر نمایشگاههایی که از هفتههای گذشته برگزار شدهاند، شاهد افتتاح برخی از نمایشگاهها هستیم که برخی از افتتاحیه آنها را در ادامه برمیشمریم.
گالری شیرین ۱ و ۲
نمایشگاه انفرادی نقاشیهای شیما فریدنی با عنوان «دوئت با پارتیتور رنگی» از جمعه ۴ مردادماه در گالری شیرین ۱ به نشانی خیابان کریمخانزند، خیابان سنایی، کوچهی سیزدهم، پلاک ۵ گشایش مییابد.
در متن بیانیه این نمایشگاه به قلم هنرمندش آمده است: «آثار من دوگانهوار شکل گرفته اند. دوئت دوگانهایست بین پیش طرح و کار، بین موجودات و فضا، بین عینیت و ذهنیت، و پارتیتور صفحه ذهن من است مجموعه رنگها و نقشها و پالت من. این مناظر برای من به مانند آوازند و این آواز روی دیگر سکوت است. سکوت و آوازی چونان دوئت و دوئلی با خویشتن خویش، در جدال و هماهنگی با پارتیتور رنگی.
نکته بنیادی در این آثار برای من این است که چگونه میتوان طبیعت و اشیا در میان آن را از بینهایت زاویه مشاهده کرد. همواره فکر میکنم به چگونگی آشنایی و غریبگی زمانها و مکانها، در جهانی که در عین داشتن حدودی از روشنایی میتواند به بینهایت چیز تقسیم شود و با کنار هم نهادن چیزهای به ظاهر متفاوت در هر حالت طبیعی یک کل هارمونیک بوجود آورد. و این سوال که آیا این ذهن آدمیست که این وجه هماهنگی را به چیزها نسبت میدهد؟
من کوشیدهام در مرز باریکی ما بین انتزاع و عینیت حرکت کنم. پس نور را با رنگ درآمیختهام و عناصر ناهمگون را همچون عناصر یک زبان برای رسیدن به هارمونیهای تازهتر به کار بردهام و برای دستیابی به مفهومی از مکان سعی کردهام تا مکان هم خود یک ابژه دانایی باشد.
من میخواهم نور، زمان، مکان، و کژتابی به عنوان وجهی از طرح و رنگ، در مجموع ما را به جایی رهنمون کنند که مانند خود جهان آشنا باشد و در وهله ی بعد این آشنایی نقابی شود که در زیر آن تمام وجوه آشنا فرو بریزد و ما را در احوال ناشناختهتری از ابتدای مواجهه با آثار رها سازند.»
در همین روز، نمایشگاه گروهی حجم با عنوان «روایتهای حلقه» با گردآوری مجتبی رمزی در گالری شیرین ۲ افتتاح میشود. آثار ریحانه امید قائمی، مجتبی رمزی، مهرزاد لعلی، پریدخت و کامران مشکزاد و صادق موسوی در این نمایشگاه به نمایش در میآید.
هنرمندان و گردآورنده این نمایشگاه درباره آثار هنریشان اینگونه گفته اند:
«من ساختن مجسمه را به شکل تجربی و همزمان با آموزش آن فرا گرفتم؛ به تدریج و در معاشرتی هنرمندانه با شاگردانم که به این کار عشق میورزیدند. بعدها این اتفاق در فضایی به نام «آتلیه حلقه» پی گرفته شد. با همراهی دوستانی از قبل و یارانی تازه وارد. از آن زمان بیش از یک دهه میگذرد، سالیانی که نان و خنده و گِل و گچ و فلز قوت غالب ما بود، تا امروز که بسیاری از همان شاگردان، آتلیه مستقل خودشان را بنا گذاشتند و به سامان شدند. روایتهای حلقه، تصویری از یک گفتمان استاد و شاگردی است در نشر مهارت و انگیزه، با سرفصلی به غایت خلاصه: سختکوش باشید، صبور باشید، مستقل فکر کنید، بر این مدار بمانید و درستکار باشید.
مجتبی رمزی، مرداد ۱۳۹۸
«تو نه چنانی که منم، من نه چنانم که تویی، تو نه بر آنی که منم، من نه بر آنم که تویی، من همه در حکم توأم، تو همه در خون منی.»
پریدخت مشکزاد
«هویت دستها بر همه پوشیده بود ما ضعیف و آسیبپذیر بودیم و هستیم. دستهایی بیچهره و قدرتمند در پی شکل دادن آنچه میخواهند، هستند و ما منفعل و وامانده. هویت ما انفعال ماست.»
کامران مشکزاد
«مجموعه رؤیا براساس یک آرزو از دوران کودکی شکل گرفته است. داشتن موجودی فراطبیعی. آرزویی که همچنان با من است.»
مهرزاد لعلی
«دیوهایی که در توهم من حضور دارند، فاقد شخصیت شر و شیطانی و کاملاً انسانیاند. آنها مانند من ناراحت میشوند، میترسند و به هیجان میآیند. دیوهای بزرگ و کوچکی که از ساحتهای مختلف زندگی نشئت میگیرند و گاه مانند کودک درونم نیاز به شیطنت و بازی دارند و گاه سخن از ترسهایم میگویند، اما حقیقی اند.»
گالری اُ
نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی «از تضاد تا هماهنگی» شامل آثاری از حامد حیدری، بویه سادات نیا و مرتضی متقی است که از روز ۴ مردادماه در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برگزار میشود تا ۱۵ مردادماه ادامه خواهد داشت.
کیوریتور این نمایشگاه کاوه نجم آبادی است که در بیانیه نمایشگاه نیز چنین نوشته است: «دنیای ذهنی هنرمند، دنیایی شخصی و راهیابی به این ذهنیت تا اندازهای دشوار است. بههمین علت، معمولاً کمتر میبینیم هنرمندان بطور مشترک اثری ارائه دهند و آن تعداد اندک هم که آثار مشترک ارائه میدهند، شاهد آن هستیم که همواره سایه ذهنیت هنرمندی سنگینتر است، تا آنجا که حتی میتوانیم تصور نمائیم اثر ارائه شده، اثر آن هنرمندیست که ذهنیتاش غالب بر اثر است. هدف از برگزاری این نمایشگاه، مشاهده تضادها و هماهنگیهای دنیای ذهنی سه هنرمند جوان است. تضاد ذهنیت در زمانی که هریک به تنهایی اثری خلق میکند و هماهنگی در زمانی که هر سه نفر تصمیم بر خلق یک اثر مشترک میگیرند؛ هماهنگیای که در نتیجه گفتگویی بلندمدت با به اشتراکگذاری و بیان ذهنیت شخصی یکایک آنها با یکدیگر میسر شده است.»
گالری ایرانشهر
«گل گاو زبان» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی شهروز صدرفرزانه است که از روز جمعه ۴ مردادماه در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ گشایش مییابد.
بیانیه این نمایشگاه به قلم هلیا دارابی به این قرار است: «شهروز صدر از تکنولوژی دیجیتال هم در مقام ابزار تولید و هم در مقام عرضه طراحیهایش استفاده میکند. طرحهای او به شیوه طراحی محیطی با کاغذ و قلم خلق و با اسکن به محیط دیجیتال منتقل میشوند، در آنجا با هم ترکیب میشوند، رنگی از روایت به خود میگیرند، و با فامهایی از جنس نور و جلوههای ناشی از دیجیتال شدن، ماهیتی یکسر متفاوت مییابند. عمده نقاشیهای شهروز صدر در این مرحله در فضای مجازی دیده میشوند. در عالم داستانی و خیالین این تصاویر، ژانرهای شناختهشده تاریخی همچون منظره، پیکرنگاری، پرتره، طبیعت بیجان و گُلنگاری با روحیات شوخطبعانه هنرمند روایتی نو مییابند. اما او در چرخشی دیگر، این انگارهها را به روی بوم نقاشی میکشد و در ابعادی متهورانه، به شیوهای کاملاً سنتی اجرا میکند. در این نقاشیهای عظیم، عناصر طراحانه حضوری دیگرگونه مییابند و طنازی جای خود را به هول و هیبت میدهد. بیان معترض و هنجارشکن هنرمند در قالب تاریخیِ نقاشیِ بزرگاندازه بیانی نو مییابد و مواجههای کمنظیر را برای مخاطب رقم میزند. «گل گاوزبان»، که در رقابت با شیرهای انسانسر، نهنگهای بهگل نشسته، لشکر اجنه مسلح و مارانِ درهمتابیده پیروز میدان شده و «نقاشی» شده است، با ابعاد عظیمش بر مخاطب مسلط میشود و او را در دنیای رنگارنگ تخت خود مستغرق میکند. این نقاشیهای عظیم که همان انگارههای پرطرفدار دیجیتال را بر دیوار گالری مینشانند، به مخاطبان عالم مجازی که با سرعت و تعدد سر و کار دارند، درنگ و تأمل میآموزند. آنها تعریف نقاشی را در عالم امروز به پرسش میگیرند، و در سکوت طنیناندازشان، بیهیاهو؛ سرکشاند و بنیانستیز.»
گالری محسن (منفی یک)
نمایشگاه گروهی عکس مهدی خندان و وحید دشتیاری با عنوان «عکسهای دونفره» جمعه ۴ مردادماه در گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ افتتاح میشود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «نمایشگاه دونفرهی عکسهای وحید دشتیاری و مهدی خندان با دو چاپ مجزای سیانوتایپ و چاپ نقره درباره فرایندی آلترناتیو در ثبت واقعیت است؛ یکی در پی بازستانی روح ازدسترفتهی عکس و برگردان نسخهی جعل به اصل است و دیگری بهدنبال روح گمشدهی شهر و برگردان یک اصل به نسخهای جعلی. «مثل هیچکدام» اثر مهدی خندان گرهگاهی از تعامل آدمها با هم، با نمادها و با مکانها در شهری چون تهران است که در آن سوژهها گریزان از منطق زندگی شهری و دلسرد از تعاملات روزانهیشان، ضمن کنترل وضعیت با حفظ فاصله به پرسه زدن در شهر مشغولاند. در این مجموعهعکسها نشانههای شهری تهران نه نشانههای مرسوماند و نه بناهای مشهور، بلکه کلمات عمومی میادین شهری و تابلوهای هرروزهاند که بار معناییشان را باخته و بار نمادین شهری را به دوش میکشند. ردّ این مفاهیم در قالب کلمات و نشانهها بر گوشهوکنار تصویر نشسته است. مهدی خندان در این مجموعه شهر را مولد تجربههای گوناگون نشان میدهد؛ همزمانکه ردّ تکنیک و شیوهی چالشبرانگیز ظهور تصویر در حین چاپ عکس نمایان میشود، تخیلات و تمایلات شهرنشینی در این گسست، آشفتگی و ناپایداری به یاد آورده میشوند. این مجموعه حاصل گشتوگذارهای عکاس است با موتوری که بر سپرش یک دوربین سوار شده و روایت را همان دوربین در بازههای زمانیِ مشخص ثبت میکند. عکاس در اینجا از متن شهر که پیوندی جدانشدنی با تجربههای برگرفتهی او از فضا و کلمه دارد، یک بازی رمزگانی را میگشاید. افق دیدِ کاهشیافتهی ناظر در این عکسها با آن رنگ و روح لاجون آبیاش، چشماندازی زبون و درعین حال مخفیانه از فعل مشاهده و رصد سوژههایی ارائه میدهد که نه سودای پیشروی دارند و نه میل به پسرفتن.
وحید دشتیاری در مجموعه «قلم دروغ» که عکسها در آن با شیوهی چاپ نقره تولید شدهاند، بهدنبال برگرداندن اصالت و روح گمشدهی عکاسی و بازگشت ستایش یگانگی عکس به نسخههایی همگانی است که دمدستی، هرروزه و فاقد اصالتاند. عنوان «قلم دروغ» که الهامی بازیگوشانه از کتاب «قلم طبیعت» هِنری تالبوت است، بر ابتذال و پوچی عکسهای روزمرهی اینستاگرامی کاربران تاکید میکند. هرچند عکسهای به اشتراک گذاشتهشده در فضای مجازی دارای دو مشخصهی زمان و مکاناند همزمان اما از هر دو مؤلفه عاری و بیبهرهاند؛ این عکسها که بارها در بستر ناواقعی دیجیتال به اشتراک و بازنشر گذاشته و بارها مجازی لمس میشوند دیگر فاقد آن روح و اصالت یگانهی عکساند. «قلم دروغ» سرگشته آن روح گمشده است و تلویحاً از شیوه چاپ برای بازگشت اصالت تصویر بهره میگیرد. زندگی روزمره و حضور در فضاهای شهری، تجربه مکانها و گشتوگذارهای مجازی همگی در دایره تکثیر ماشینی تکرار میشوند و محصولات اجتماعیِ پوچ، ناواقعی و بیثمر میآفرینند.»
گالری آریا
نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرمندان بنام هنرهای تجسمی با عنوان «ریشهها» جمعه ۴ مردادماه در گالری آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ آغاز به کار میکند.
در این نمایشگاه آثاری از احمد اسفندیاری، آیدین آغداشلو، صادق بریرانی، هوشنگ پزشکنیا، ژازه تباتبایی، منصوره حسینی، بهمن دادخواه، جعفر روحبخش، حسین زندهرودی، سهراب سپهری، علیاکبر صادقی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، ناصر عصار منصور قندریز، حسین کاظمی، مارکو گریگوریان، لیلی متین دفتری، بهمن محصص، منوچهر معتبر، سیراک ملکنیان، محسن وزیریمقدم و منوچهر یکتایی، به نمایش در میآید.
گالری شکوه
نمایشگاه انفرادی نقاشی نسرین مروج با عنوان «عبور» از جمعه ۴ مردادماه در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ آغاز میشود.
گالری دیلمان
گالری دیلمان جمعه ۴ مردادماه میزبان نقاشیهای حامد مصطفوی با عنوان «سفر به درون، کشف برون» خواهد بود. گالری دیلمان واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شماره ٥٠ است.
گالری سرزمین هنر
نمایشگاه انفرادی حجم حامد مشمولی با عنوان «خروس خان» ۴ تا ۱۴ مردادماه در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برگزار خواهد شد.
گالری باغ موزه هنر ایرانی
نمایشگاه گروهی تصویرسازی زیر نظر کمال طباطبایی با عنوان «نگاره امید» جمعه ۴ مردادماه در گالری باغ موزه هنر ایرانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارکوی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سهراه دکتر حسابی گشایش مییابد.
این نمایشگاه حاصل برگزاری کارگاه یک روزه تصویرسازی با موضوع داستان «حضرت یونس (ع) و نهنگ» است که یکم خردادماه در ایام ماه مبارک رمضان در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. برداشت آزادانه و امروزی از بن مایه داستان و تلفیق آن با ذهنیت تصویری هر هنرجو، راهی بود که باعث پدید آمدن رویکردهای متفاوت و متنوع در شکل گیری این نمایشگاه شد. این نمایشگاه حاصل تجربیات شخصی هنرجویان کارگاه میباشد و تنوع گستردهای از رویکردها و تجربیات ذهنی و عملی آنهاست.
هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هما اسحاقی، مریم بابایی، ندا بشرخواه، سیما بوستانی پارسا، ملیحه حاجی بابا، محسن حبیبی، مهرنوش خرم، فائقه دوامی، عطا سرمست، مژگان سعیدیان، مژگان سعادت نیا، مهسا شاکریراد، ملیکا قشقایی، مهسا مکی علمداری، الهه محمدی و فروغ یعقوبی هستند.
در اجرای پنجاه و دوم؛
اسرار همای در کاخ نیاوران هویدا شد
اپنجاه و دومین اجرای «اپرای حلاج» به نویسندگی، آهنگسازی و خوانندگی پرواز همای، شامگاه سهشنبه ۱ مردادماه در محوطه حیات هنر مجموعه فرهنگی کاخ موزه نیاوران برگزار شد. این هنرمند قصد دارد این اجرا را به مدت یک ماه در این مکان به صحنه ببرد.
پرواز همای آهنگساز، خواننده و بازیگر اپرای حلاج که در طی یک سال گذشته این اپرا را در مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد، تالار وحدت، سالن ایرانیان و همچنین در شهرهای تبریز، رشت و شیراز به صحنه برده بود، در اجرای شب گذشته خود تغییرات عمدهای در اجرا ایجاد کرده بود و این تغییرات بیشتر در بخش اجرا و فرم و حرکات سماع و نمایشی و همچنین استفاده از مدرنترین سیستم تریدی مپینگ و ساخت و چیدمان و سکوهایی که برای مخاطبان تعبیه شده است، بود.
پرواز همای در این اجرا داستان پیدایش، مبارزه و به سلاخی کشیدن و بردار آویختن حلاج را با همراهی گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع گران روی صحنه برد. ترانههای این اپرا براساس سرودههایی از همای، مولانا، عطار و حافظ است و طراحی صحنه و دکور را نیز پرواز همای بر عهده داشت. این در حالی است که اجرای شب اول اپرای حلاج، به اسماعیل میرفخرایی مجری و تهیهکننده برنامههای علمی رادیو و تلویزیون تقدیم شد.
علاوه بر پرواز همای و محمدحسین صفری که نقش منصور حلاج و شبلی را ایفا کردند، بازیگران دیگری از جمله بهزاد جاودان فرد، بهزاد ابراهیمی، بهادر فاضل، آصف جاودان فرد، مهرداد آبجار، حسین زیادخان پور، شهریار همای، لاله کریمی، پارمیدا تاجیک، نگار فاضل مطلق، جیران باریکانی و پروانه چراغعلی در این اجرا به ایفای نقش پرداختند. ضمن اینکه بهزاد جاودان فرد نیز طراحی حرکات را برعهده داشت.
پاشا هنجنی مایستر ارکستر و نوازنده نی، سعید فهیمی نی دوم، محمود نوذری سنتور، میلاد علیپور تار، مسلم علیپور کمانچه، فرشاد رستمی کمانچه آلتو، سعید بهرامی عود، اسفندیار شاهمیر دف، میرامیر میری دف، حمیدرضا یوسفی تمبک و جیم بی و سپیده ابراهیم نژاد سوپرانو همخوان اعضای ارکستر این اجرا را تشکیل دادند.
این اجرا به همت موسسه فرهنگی و هنری «آوای هنر» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار میشود
اخبار
۳۰۳ اثر به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رسید
طبق خبر از ستاد خبری جشنواره، فاروق حسن پور دبیر اجرایی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان افزود:با پایان یافتن زمان ارسال اثر به چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، ۳۰۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارایه شده است. این آثار در بخش های مسابقه ایران، آیینی سنتی، کودک ونوجوان، بین الملل و دگرگونه های اجرایی متقاضی شرکت در جشنواره هستند.به گفته وی، شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارایه کرده اند.حسن پور ادامه داد: هیات انتخاب آثار، پس از ارزیابی و بررسی آثار رسیده، آثار پذیرفته شده را در تاریخ ۱۰ مردادماه اعلام خواهد کرد. چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا، یکم تا پنجم شهریور ماه در مریوان برگزار می شود
پوتین پدرخوانده فرزند الیور استون میشود؟
هالیوود ریپورتر خبر داد، اولیور استون کارگردان برنده جایزه اسکار از پوتین رئیس جمهوری روسیه خواسته است تا پدرخوانده دخترش شود.
بر مبنای مصاحبهای که به تازگی از این دو تن در وبسایت کرملین قرار گرفته، استون این پیشنهاد را پس از آن به پوتین کرده که وی در جریان مصاحبه گفته است طبق سنت کلیسای ارتودوکس کسی نمیتواند درخواست پدرخوانده شدن فردی را رد کند.پوتین در پاسخ به درخواست استون از او پرسیده است که آیا دختر وی که ۲۲ ساله است، مذهبی است؟ و استون هم پاسخ داده که دخترش را طبق سنتهای مسیحی پرورش داده است.در ادامه مصاحبه پوتین پاسخ دیگری نداده که از نظر حاضران محلی به معنی موافقت پوتین است.کرملین به ندرت درباره زندگی شخصی پوتین دست به تفسیر و توضیح میزند و به همین دلیل کسی به صورت رسمی این امر را تأیید نکرده است.این مصاحبه مستند جدیدی درباره اوکراین است که استون به عنوان تهیهکننده اجرایی آن فعالیت میکند.استون رابطه طولانی مدتی با پوتین دارد و این دو همدیگر را بارها در گذشته تحسین کردهاند و دو سال پیش استون مستندی با عنوان «مصاحبههای پوتین» منتشر کرد.
اکران ویژه «شبی که ماه کامل شد» همزمان با بزرگداشت شهدای مرصاد
طبق خبر روابط عمومی پردیس سینمایی رازی، اکران مردمی فیلم «شبی که ماه کامل شد» به همراه بزرگداشت سی و یکمین سالگشت شهدای عملیات مرصاد روز شنبه ۵ مرداد ۹۸ از ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی رازی به همت خانه و موزه شهید معلم (شهید حاج علیرضا قدمی) و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ برگزار می شود.این مراسم با حضور کارشناسان مسایل فرهنگی- سیاسی و حاضران در این عملیات انجام خواهد شد و بیان خاطره از شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و همچنین شعر خوانی از دیگر برنامه های آن است.همچنین در این مراسم تندیس مردمی «سرو» به نرگس آبیار به علت نویسندگی کتاب های مختلف در این حوزه و کارگردانی فیلم های «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» اهدا می شود.این تندیس مردمی سالیانه یک بار و توسط خانه و موزه شهید معلم طی انتخاب میان هنرمندان و فعالان فرهنگی اهدا می شود.این تندیس توسط مادر شهیدان مهدی و محمد باقراعلمی که انتظار ۱۷ ساله برای دیدار پیکر فرزند را تجربه کرده اند به نرگس آبیار تقدیم می شود.
در ادامه از عوامل برگزاری نمایش چند رسانه ای «غربت ماه» با موضوع شهادت حضرت علی (ع) که در ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، قدردانی می شود.
در انتهای مراسم «شبی که ماه کامل شد» به نمایش در می آید.
اخبار
در شورای شهر عنوان شد؛
عکاسی در بوستان و پارکهای تهران ممنوع نیست
به گفته روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، در جلسه کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران که اول مردادماه در شورای شهر تهران برگزار شد، ابراهیم امینی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی و رییس کمیته حقوق شهروندی شورا، فرزاد هاشمی، حسن غفاری، سعید دستوری، محسن راستانی و بابک برزویه از اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، علی محمد مختاری رییس سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران، مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، رییس امور مطالعات شرکت بهره برداری مترو تهران، مدیرکل تدوین قوانین شهرداری و نمایندگانی از کمیته حقوقی شورای شهر و مرکز ارتباطات شهرداری تهران حضور داشتند.
حسن غفاری در این جلسه گفت: هیات مدیره انجمن عکاسان ایران جلسه ای را با کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران داشت که محور آن خلاهایی است که در قانون برای عکاسی در شهر وجود دارد و این جلسه نیز در ادامه جلسه قبل برای همین موضوع برگزار شده است. واقعیت این است که تاریخ مصور شهر و کشور در حال از بین رفتن است به دلیل اینکه ممنوعیتهایی برای عکاسی در شهر وجود دارد در حالی که بسیاری از فضاهای ممنوعه عکاسی مربوط یک قرن پیش است و لازم است با توجه به شرایط امروز بازنگری شود. انجمن عکاسان ایران سال هاست فعالیت دارد و امیدواریم این نشست یک نگرش و بازتعریفی را برای عکاسی ارائه کند.
محسن راستانی نیز گفت: عکاسان سند تصویری از جامعه ایرانی تهیه میکنند و برای این سند ضوابطی نیاز است اما متاسفانه تعدد مراکز تصمیم گیری ممانعتهایی را برای عکاسان ایجاد میکند. پیشنهاد میکنم نمایندهای از عکاسان برای تدوین ضوابط عکاسی حضور داشته باشد و کارگروه مشترکی با حضور نماینده نهادها و انجمن عکاسان ایران تشکیل شود و ضوابطی تدوین شود که حقوق شهروندان، عکاسان و نهادها مورد توجه قرار گیرد.
فرزاد هاشمی در ادامه بیان کرد: درخواست جامعه عکاسی این است که آزادانه در شهر عکاسی کنند و حضور عکاسی مستند اجتماعی در فضای شهر آزاد باشد. نشستهای انجمن عکاسان ایران با شورای اسلامی شهر تهران نخستین گام انجمن برای احقاق حقوق شهروندی عکاسان است تا بتوانند آزادانه در شهر عکاسی کنند و در گامهای بعدی نشستهایی را با نهادهای دیگر برای امنیت و آزادی عکاسی دنبال خواهیم کرد.
سعید دستوری نیز در این نشست گفت: هنرمند و عکاس اگر امنیت نداشته باشد نمی تواند ذهنیت و ایده خود را در عکس بیان کند و ضرورت دارد فضایی فراهم شود که عکاسان به سهولت در شهر عکاسی کنند. انجمن عکاسان ایران آمادگی دارد در تدوین ضوابط و قوانین عکاسی آزادانه در شهر همکاری کند.
علی محمد مختاری رییس سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران در ادامه خطاب به هنرمندان عکاس گفت: عکاسی در بوستانها و پارکهای تهران آزاد است و عکاسی در هیچیک از بوستانها و پارکهای شهر ممنوع نیست.
ابراهیم امینی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی و رییس کمیته حقوق شهروندی شورا گفت: عکاس نقش آیینه را دارد با این تفاوت که آیینه همان لحظه را نشان میدهد و عکاس تصویر را در طول تاریخ ثبت میکند و خاطرات یک فرد، خانواده و ملت به کمک عکس منتقل میشود. عکس میتواند نقاط قوت و مشکلات جامعه را منعکس کند و ضرورت دارد که نقاط قوت و ضعف با هم دیده شود.
امینی در پایان توضیح داد: ما در حوزه مدیریت شهری آمادگی داریم کارگروهی برای عکاسی در شهر تشکیل شود و در صورت لزوم به صورت طرح یا لایحه مقرراتی برای عکاسی در حوزه مدیریت شهری وضع شود و حتی در حوزه ملی نیز برای این موضوع تلاش کنیم. کارگروهی متشکل از کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران و انجمن عکاسان ایران برای عکاسی در شهر تشکیل شود تا فضایی فراهم شود که عکاسان به سهولت عکاسی کنند و نگرانیها و ذهنیتهایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
تهیه کننده سریال خبر داد؛
خداحافظی باباپنجعلی از «پایتخت»
الهام غفوری تهیه کننده سریال «پایتخت» در گفتگوی تلفنی با برنامه «سلام صبح بخیر» که صبح امروز دوم مرداد ماه از شبکه سوم سیما پخش شد از فصل جدید این سریال گفت و در توضیحاتی درباره بازگشت مهران احمدی به فصل ششم بیان کرد: من خبر بازگشت مهران احمدی را تایید می کنم. در مجموعه جدید «پایتخت» ۲ اتفاق افتاد یکی حذف باباپنجعلی و دیگری اضافه شدن بهبود است که موقعیت های کمیکی را رقم می زد که برای تنابنده جذاب بود و مدتی روی این تغییرات فکر می کرد.
وی اضافه کرد: تنابنده در نهایت به این نتیجه رسید که برای فصل ششم کاراکتر باباپنجعلی از سریال خداحافظی کند و براساس نیاز قصه بهبود با بازی مهران احمدی باز گردد.
غفوری درباره نحوه حذف کاراکتر باباپنجعلی و اینکه قرار است درگذشت او در سریال دیده شود یا خیر، گفت: قرار نیست با فوت باباپنجعلی مواجه شویم چون سریال برای نوروز ساخته می شود ولی مدتی بعد از فوت او را در قصه خواهیم دید.
وی همچنین درباره خداحافظی شخصیت باباپنجعلی هم بیان کرد: تنابنده چندین بار این مساله را اعلام کرده بود و این نقش برای خود خمسه هم داشت تکراری می شد و شاید برایش خسته کننده هم شده بود. در واقع نمی شد شرایط جدیدی برای نقش به وجود آورد چون هر شوخی ای که می توانستیم برای این نقش داشته باشیم تاکنون ایجاد شده بود.
غفوری درباره نحوه بازگشت بهبود که در قصه فوت کرده بود، عنوان کرد: بهبود موقعیت های کمیکی در سریال به وجود می آورد. من می خواستم این خبر را به صورت یک سورپرایز نگه دارم ولی گفتم آن را توضیح بدهم تا چگونگی آن را در قصه ببینیم.
وی در پایان اظهار کرد: پاییز پیش تولید سریال را شروع می کنیم و از اوایل آذر وارد مرحله تصویربرداری می شویم که در این فصل همه بازیگران حضور دارند
ساره بیات به «عنکبوت» پیوست
پیش تولید رسمی فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد، نویسندگی اکتای براهنی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی که از چندی پیش آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.
به تازگی نیز با ساره بیات برای حضور در «عنکبوت» قرارداد بسته شده و قرار است وی نقش اول زن فیلم را بازی کند.
محسن تنابنده نخستین بازیگری بود که حضورش در فیلم قطعی شد و قرار است نقش قاتل عنکبوتی را در «عنکبوت» بازی کند.
با پایان پیش تولید و با آغاز فیلمبرداری در اواخر تابستان، نخستین نمایش «عنکبوت» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
این فیلم روایتگر زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و در حقیقت آسیب شناسی و نقد نگاه تند است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4087/17958/69502
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4087/17958/69503
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4087/17958/69504
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4087/17958/69505
|
عناوین این صفحه
- «شیرین» غوغا میکند
- اسرار همای در کاخ نیاوران هویدا شد
- اخبار
- اخبار