|
علیرضا تابش مطرح کرد:
باید به پیوست فرهنگی فیلمها و صنایع مجاور توجه کنیم
دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان تاکید کرد که برای تغییر رویکرد از تولید اثر به تولید منظومه فرهنگی، نیاز به پیوست فرهنگی داریم.
به گزارش امتیاز، علیرضا تابش، دبیر این رویداد سینمایی شامگاه جمعه 25 مرداد مهمان محمدحسین لطیفی در برنامه سینمایی «هفت» بود.
تابش در پاسخ به پرسش لطیفی درباره بخش بین الملل گفت: «امسال27 کشور مهمان جشنواره هستند و در بخش بینالملل بیش از 40 اثر حضور دارد که تنوع بسیار خوبی دارند، امیدواریم با تمام مشکلاتی که در عرصه بینالملل داشته ایم جشنواره خوبی در این بخش برگزار کنیم.»
وی سپس در پاسخ به اینکه به سینمای کودک بها داده نشده است و برای بهبود اوضاع چه باید کرد؟ بیان کرد: «جشنواره فیلم کودک و نوجوانان در زنده نگه داشتن ژانر سینمایی کودک و نوجوان در کشور تلاش های بسیاری انجام داده و موثر بوده است اما نقصان و کمبودهایی در توجه به حوزه کودک به صورت کلی در کشور هست که از آن جمله می توان به حوزه ادبیات، سرگرمی و … اشاره کرد. مباحث مربوط به حوزه کودک و نوجوان از ایده های ناب نویسندگان تا تولید و پس از تولید (اکران و فروش) یک زنجیره به هم پیوسته است و در بخش سیاست گذاری با تمرکز بر تولید و خلاقیت اگر از تولید اثر به تولید یک منظومه فرهنگی برسیم شاهد رشد و شتاب بیشتری هستیم.»
تابش ادامه داد: «ما باید به پیوست فرهنگی فیلم و صنایع مجاور توجه کنیم، سینمای کودک و نوجوان یکی از پرفروش ترین حوزه ها در جهان است و فیلم های این حوزه می تواند بر رونق سایر حوزه ها و صنایع مجاور تاثیر بگذارد.»
در ادامه گفت و گو، دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان درباره اینکه لزوم وجود کارگروهیمیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برای سینمای کودک و نوجوان احساس می شود؟ توضیح داد: «حتما باید چنین کارگروهی را داشته باشیم، در پنج سالی که در فارابی هستم در چند مقطع در این باره تلاش کردیم و به دیدار مسئولان این وزارتخانه رفتیم اما این همکاری محقق نشد و به نظرم گزاره های ذهنی ما و مدیران آموزش و پرورش دور از هم است، یا آن ها باید سعه صدرشان را بیشتر کنند یا ما. اگر این سعه صدر را از آموزش و پرورش نداشته باشیم محصولات فرهنگی و هنری نسل کودکان و نوجوانان مخاطب کمتری پیدا می کند. از طرفی هم باید گوش شنوایی داشته باشند برای شنیدن نکات مورد نظر هنرمندان فعال این حوزه که تجربه غنی در اختیار دارند، درد جامعه کودک و نوجوان را خوب می شناسند و درد هنری دارند.»
تابش تاکید کرد: «چه خوب است با یک شناخت درست از کودکان و نوجوانان امروز که نیازهای خاص خود را دارند و رسانه های نوین در اختیارشان قرار دارد، محتوای ایرانی و مطلوب برای کودکان سرزمین مان داشته باشیم و در این مسیر نقش نهادی چون آموزش و پرورش در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار موثر است.»
وی همچنین گفت: «ما در حوزه ارتباط با آموزش و پرورش در دو سال گذشته فعالیتهایی انجام دادیم و یک سازمان مردم نهاد (ngo) متولی شد تا سامانه اردویی مدارس شکل بگیرد و بدین ترتیب مدارس با ثبت نام در این سامانه به تماشای فیلم های کودک و نوجوان روی پرده می نشینند. ولی این اقدامات کافی نیست و جامعه بزرگ دانش آموزان کشور ما نیاز به زنگ سینما یا محتوای سینمایی دارند تا در طول سال مرتب در معرض تماشای فیلم های سینمایی قرار بگیرد که امیدوارم این مسیر در ادامه نیز به خوبی پیش برود.»
تابش در بخش دیگر این برنامه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم ها بر عملکرد بخش بین الملل جشنواره، گفت: «تلاش ما در بر این بود که امسال بخش بین الملل را به شکل آبرومندانهتری برگزار کنیم، مهمانان متعددی داریم، ضمن اینکه از میان خواهرخواندههای شهر اصفهان که 17 شهر هستند حدود شش، هفت شهر را دعوت کردیم که با آثارشان در جشنواره حضور داشته باشند.»
وی درباره وجه تمایزهای جشنواره امسال نسبت به دوره های گذشته نیز توضیح داد: «امسال برای اولین بار کتابخانه ویدئویی سینمای کودک و نوجوان را با ظرفیت بیش از 200 فیلم کودک و نوجوان سینمای ایران تشکیل دادیم و از خریداران منطقه درخواست کردیم تا با فهرستی که پیش تر برایشان فرستادیم آثار مورد نظرشان را انتخاب کنند تا در هنگام برگزاری جشنواره بتوانند محصول را تهیه کنند. امیدواریم که امسال در این بخش بتوانیم محصولات به روز سینمای کودک و نوجوان را به کشورهای مختلف برسانیم و از نظر اقتصادی نیز وضعیت خوبی برای سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سایر بخش های جدید جشنواره سی و دوم ادامه داد: «ما امسال بخش وب سری را هم شروع کردیم، الگوی مصرف فرهنگی در کشور تغییر کرده است، رشد اینترنت، رسانه های آنلاین و مصرف فرهنگی در کشور را به طور جدی تحت نظر داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده محصولاتی که برای حوزه کودک و نوجوان تولید می شود شامل وب سری می شود. خوشبختانه استقبال خوبی از این بخش شد و ما 39 وب سری را انتخاب کردیم که در جشنواره امسال حضور خواهند داشت، همینطور دبیر جشنواره امسال سه جایزه متفاوت را انتخاب کرده است که از میان فیلم های سینمایی به برندگان اهدا می کند، این سه جایزه عبارتند از جایزه پیوست فرهنگی، جایزه نوآوری و جایزه کسب و کار. همانطور که پیشتر گفتم اگر بخواهیم نگاه را از تولید اثر به تولید منظومه فرهنگی تغییر دهیم و فیلم های پیشرو داشته باشیم نیاز به پیوست فرهنگی داریم.»
تابش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حضور چهره های شاخص سینمای کودک مانند ایرج طمهاسب، حمید جبلی، مرضیه برومند و … در جشنواره امسال نیز بیان کرد: «خوشبختانه اسامی که نام بردید جزو پیشکسوتان این عرصه هستند و همین الان در اصفهان حضور دارند و از روز شنبه صبح المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضورشان آغاز می شود. خوشحالم که این عزیزان افتخار دادند به ما که در این حوزه کمک کنند و از اینکه پذیرفتند تجارب خود را در اختیار نوجوانان فیلمساز قرار بدهند ممنونم.»
تمرکز ویژه دولت روحانی بر روی گردشگران چینی
تیرماه امسال بود که سازمان میراث فرهنگی خبر لغو یکطرفه روادید با چین را منتشر کرد؛ اما این تصمیم چه تاثیری بر روی روابط ایران و چین خواهد داشت؟ با اعمال تحریم های امریکا علیه اقتصاد ایران، شاید بتوان این بحران اقتصادی را با جذب گردشگر بیشتر جبران کرد. با اینکه این سیاست همیشه در دستور کار دولت های مختلف بوده است، اما دولت روحانی این بار به پیشنهاد علیاصغر مونسان رئیس سازمان میراثفرهنگی تصمیم گرفته است تمرکز ویژه ای بر روی گردشگران چینی داشته باشد تا در کنار سرمایه گذاری های نفتی چینی ها، در زمینه توریسم و اقتصاد گردشگری نیز روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود. حالا گردشگران چینی که تا پیش از این می بایست برای ورود به ایران ویزا دریافت کرده و علاوه بر پرداخت مبلغ ۸۵ یورو، دردسرهای اداری صدور ویزا را هم بکشند، می توانند بدون هیچ دغدغه ای به ایران سفر کنند و ۲۱ روز را به گشت و گذار در جاهای دیدنی ایران مشغول شوند.
طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، در طول سال گذشته چینی ها نزدیک به ۱۵۰ میلیون سفر خارجی را تجربه کرده اند که بالاترین میزان سفر خارجی در بین تمام کشورهای دنیا محسوب می شود. در این سفرها، چینی ها بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار ارز از کشور خود خارج کرده و به اقتصاد کشورهای میزبان خود تزریق کرده اند. البته تا سال گذشته سهم ایران از این خیل عظیم گردشگران چینی کمی بالاتر از ۵۰ هزار نفر بوده است.
دولت انتظار دارد با راهبردهایی که به تازگی اتخاذ کرده، این رقم را به سالی ۲ میلیون نفر برساند؛ اما سوال اینجاست که حتی اگر چنین هدف چالشبرانگیزی محقق شود آیا هتلها و تسهیلات اقامتی ایران گنجایش پذیرایی از این تعداد گردشگر ورودی را دارند؟البته نباید ضعف زیرساختهای گردشگری، سرمایهگذاریهای کم و تبلیغات ضعیف را فراموش کرد، اما سازمان میراثفرهنگی در دو سال اخیر در تلاش بوده تا این کمبودها را با ساخت هتل های ۴ و ۵ ستاره، اعطای وام های مختلف به پروژه های توریستی و ارائه محرک های مالیاتی به بخش خصوصی و... جبران کند.
علاوه بر این مشکلات، موانع دیگری هم بر سر راه چینی ها وجود دارد که آنها را از سفر توریستی به ایران منع می کند. شاید مهم ترین دلیل سفر نکردن چینی ها به ایران، عدم شناخت آنها از کشور ما باشد. بسیاری از چینی ها ایران را به درستی نمی شناسند و آن را با عراق (به دلیل شباهت اسمی) اشتباه می گیرند. بسیاری از چینی ها فکر می کنند که ایران کشور امن نیست و در حال جنگ با کشورهای دیگر است، و اکثرا کشورهای شناخته شده مثل فرانسه و اسپانیا را برای سفر ترجیح می دهند.
مونسان اخیرا در گفتوگویی با رادیو چین، از سفر قریبالوقوع به آن کشور خبر داد تا با امضای یک تفاهمنامه مسیر حرکت را هموارتر کند. او به رادیو چین گفت: «ایران و چین از نظر تجاری و سیاسی روابط بسیار خوبی دارند اما با توجه به ظرفیت های بسیار خوب گردشگری که بین دو کشور وجود دارد، آمارهای گردشگری ما خوب نیست و به این بخش شاید کمتر توجه شده است و جزو اهداف جدی ما به شمار می رود.»حال با توجه به لغو روادید یکطرفه برای چینی ها، سفر آنها به ایران بیش از پیش تسهیل شده است و می توان محرک های یک سفر گردشگری از چین به ایران را به صورت زیر برشمرد.
-ایران تعداد زیادی آثار باستانی، طبیعی و میراث ناملموس دارد که ۲۴ مورد آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
- روابط تمدن ایران و چین به دوران باستان برمی گردد و این پیوند تاریخی می تواند برای بسیاری از چینی ها جالب توجه باشد
- با افت ارزش ریال ، سفر به ایران برای چینی ها بسیار ارزان تر از قبل خواهد بود
- عدم نیاز به اخذ ویزا و دردسرها و هزینه های مربوط به آن، اثر روانی مهمی بر روی چینی ها دارد و آنها را به سفر به ایران ترغیب می کند
- عدم ثبت مهر در پاسپورت و اجتناب از مشکلاتی که ممکن است برای سفر به امریکا برایشان ایجاد شود نیز انگیزه دیگری است
- با راه افتادن ارزهای دیجیتال، مشکل پرداخت نیز برای چینی ها تا حدودی حل می شود.
- سرمایه گذاری دولت در بخش مدیکال توریسم و توسعه تسهیلات اقامتی نیز چینی ها را بر آن می دارد به ایران سفر کنند.
- توافقنامه تبادل فرهنگی و توریسم که در سال ۲۰۱۶ توسط رئیس جمهور شی جین پینگ امضا شد به این معناست که دولت چین هم تمایل دارد چینی ها را به ایران بفرستد.
وجود پروازهای روزانه از ایران به شهرهای اصلی چین نیز تمایل چینی ها برای سفر به ایران را بیشتر می کند.
- شاخص امنیت در ایران با کشورهای اروپایی برابری می کند و چینی ها می توانند با خیال راحت به این کشور سفر کنند.
چینی ها به فرش ایرانی، فرهنگ و تاریخ ایرانی (و ارتباطی که از رابطه جاده ابریشم بین این دو تمدن برقرار بود) موسیقی و ادبیات ایران، و ... علاقه مند هستند و نسبت به کشف ناشناخته های ایران کنجکاوند. با توجه به رقم میلیونی گردشگران خارجی که از چین به سراسر دنیا گسیل می شوند، می توان امید داشت که با سیاست لغو روادید تعداد گردشگران چینی در ایران بیشتر شود و حتی به رقم میلیونی هم برسد. البته این امر مستلزم تبلیغاتِ متمرکزتر برای مخاطب چینی و شناساندن ایران و گنجینه های تاریخی و طبیعی اش به مردمان پرشمار این کشور است.
رشد قارچگونه مزونها؛ آسیب جدی در حوزه مد و لباس
یکی از طراحان حوزه مد و لباس معتقد است، مردم نسبت به حوزه مد و لباس بیتوجه هستند واگرنه گسستی میان متولیان و آنها در این حوزه وجود ندارد.با توجه به اینکه نهادها و سازمانهای متولی در امور فرهنگی در حال انجام پروژهها، برنامهها، کنگرهها و فرهنگسازی هستند اما دیده میشود که با دغدغههای سوژههای طبقه متوسط شهری در کشور همخوانی ندارد و سوژههای اجتماعی به دنبال دغدغههای فرهنگی و ارزشی خاص خودشان هستند و در اینجا گسستی ایجاد شده است از همینرو میبینیم که الگوهای ارائه شده از سوی برخی نهادها و سازمانها از سوی مردم قابل تایید و تبعیت نیست یا تاثیر عینی آن الگوها را شاهد نیستیم، «مینا کنی» طراح و داور پیشین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، به خبرنگار مهر در اینباره میگوید: «ما در دورانی (حدود ۱۰سال پیش) مشکلات و محدود زیادی در حوزه مد و لباس داشتیم که از آن میتوان به عنوان گسست مورد نظر میان مردم و متولیان به حساب آورد که البته این گسست برخاسته از محدودیتها بود. تنوع مدل نداشتیم، استفاده از بیشتر رنگها ممنوع بود به نوعی هیچگونه ذائقهسازی وجود نداشت.»
مسئله مهمی که در حوزه مد و لباس وجود دارد و خیلی از افراد و کارشناسان از آن به عنوان گسست یاد میکنند مبحث ذائقهسازی است حال سوال اساسی در اینجاست که طراح بیشتر به دنبال ذائقهسازی است یا ذائقهشناسی؟ اگر به دنبال ذائقهشناسی باشد یعنی طراح یک قدم از مخاطبش عقب است اگر طراح ببیند مردم چه محصولی را میپسندد و بر اساس سلیقه او طراحی کند به نوعی ذائقه مخاطبش را شناخته و براساس آن کارش را انجام میدهد، در صورتیکه ما در حوزه مد و لباس احتیاج به ذائقهسازی داریم که همچنان ضعیف عمل کردیم. «کنی» ادامه میدهد: «به اعتقاد من ذائقه مخاطب براساس شکلدهی طراح است، البته ذائقه یکسری هم قابل تغییر نیست و هر چیزی که موردپسندشان است را انتخاب میکنند که همان برندها و ترند جهانی است.»
او درباره بُعد فرهنگی مد و لباس و استفاده از اِلمانهای فرهنگی میگوید: «قطعا بخش مهمی از فرهنگ ما بهروز شده است و میتوان از آن بهره برد یعنی با تلفیق سنت و مدرنیته محصولی امروزی به مخاطب عرضه کرد که هم نشانههای فرهنگ ایران در آن وجود دارد و هم محصولی معقول برای مخاطب به حساب میآید. در حالیکه تا سالهای گذشته بیشتر پوشش جامعه مدلهایی از کپیکاریهای غربی بود البته آقای قبادی به عنوان دبیر بنیاد ملی مد و لباس در این زمینه فعالیتهای گستردهای انجام داد تا طراحان طرحهای خوبی در این زمینه ارائه دهند و حتی پیوند خوبی میان تولیدکننده و طراح برقرار کرد.»
نقد «کنی» به برخی از مردم و ارتباطشان با نهادها و متولیان حوزه مد و لباس در این است که مردم کمی بیتوجه هستند زیرا بسیاری از طراحان مد و لباس در صفحات مجازی خود به این موضوع اشاره کردند که زیرنظر کارگروه مد و لباس فعالیت دارند و این بیتوجهی مردم ربطی به ایجاد گسست ندارد، یا و حتی مدلهایی که در جشنوارهها و نمایشگاه به نمایش درآمدهاند به تولید انبوه رسیده و حتی مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است. لباسهایی که در جشنواره آمده و برگزیده شده تولیدکنندهها با طراحان ارتباط گرفتند در بازار آن طرح دیده میشود.
او ادامه میدهد: «طرحها و مدلهایی که در نمایشگاهها و جشنوارهها ارائه میشود کاملا در بازار برای فروش و عرضه استفاده میشود و اگر آن دسته از مردم با این نوع طرحها آشنا نیستند به خاطر بیتوجهی آنان است البته خیلی از افراد هم سلایقشان فرق میکند و به این سمت نمیروند و حتی ذائقهشان را هم نمیتوان تغییر داد. این گسست در دوران گذشته وجود داشت هم اینکه مردم نمیتوانستند در زمینه پوشش انتخابهای زیادی داشته باشند و هم دست بیشتر تولیدکنندهها و طراحان بسته بود. البته امروزه هم باید جلوی پارچههای نامناسب، شیشهای و توری گرفته شود تا تولیدکننده مجبور نباشد از اینها استفاده کنند و مردم هم چارهای جز خریدنشان نداشته باشند.»
این طراح و تولیدکننده پوشاک میگوید: «البته گاردی که نسبت به نهادها و سازمانهای متولی وجود دارد را نمیتوان نادیده گرفت طراحان و مردم علاقهمند به این حوزه احساس میکنند در نوع فعالیتهای آنان از سوی نهادها شاید سنگاندازی صورت بگیرد و نتوانند به خوبی فعالیت کنند که در واقعیت اینگونه نیست. که با توضیح دادن به آنها متوجه میشوند نه تنها جلوی فعالیتشان گرفته نمیشود و سختگیری ندارند بلکه حمایت هم میشوند. با تمام این اوصاف و تعاریف آینده حوزه مد و لباس را خوب میبینم همانگونه که امروزه توانستیم پیوندی میان طراح و تولیدکننده برقرار کنیم که با همدیگر تعامل خوبی داشته باشند، از رنگها بهتر و بیشتر استفاده کنیم متوجه خواهیم شد که گسستی وجود ندارد.»
با توجه به انتقادات بسیاری از فعالان حوزه مد و لباس که معتقدند برخی از نابسامانیهای این حوزه به خاطر رشد مزونهایی است که مد غربی را ترویج میکنند و از مد ایرانی فاصله گرفتند. آنها از ژورنالهای خارجی پوشاکهایی را انتخاب میکنند که با فرهنگ ما فرسنگها فاصله دارد. «الهام براتی» طراح در حوزه مد و لباس درباره این موضوع میگوید: «با توجه به اینکه فعالیت مزونها در جامعه خیلی زیاد شده است بیشتر طراحیها کپی از یکدیگر است و این اتفاق ناخوشایندی است زیرا همانند قارچ رشد پیدا کردند و حوزه مد و لباس را به ابتذال کشاندهاند، البته بیشتر مقاصدشان هم اقتصادی است و در فکر گسترش فرهنگ و مد ایرانی نیستند.»
از «براتی» میپرسم پوششی که در جامعه وجود دارد و روزبهروز گسترش پیدا میکند بیشتر غربی است، علت کمرنگ شدن و فاصله گرفتن از مد ایرانی چیست و چگونه باید به سمت مد ایرانی پیش رفت؟ او جواب میدهد: « دلیلاش مدلهای غربی به صورت کپی در جامعه زیاد شده است و دیگر پوشش سنتی و ایرانی ما به چشم نمیآید. در حالیکه در کشورمان لباسهای بختیاری، کرد، ترک، فارس و... داریم که هیچگونه کپی از آن نشده است و حتی مردم خیلی با این نوع پوشش آشنایی ندارند.»
او ادامه میدهد: «چرا بازیگران ما در جشنوارهها و فستیوالها از پوشش ایرانی استفاده نمیکنند. وقتی میبینیم که بازیگر کشورمان به عنوان الگو در جامعه از مُد غربی تبعیت میکند و پیروی از الگوهای غربی دارد از مردم چه انتظاری داریم. این بازیگری که به عنوان الگو در جامعه معرفی میشود باید از لباسهای سنتی اقوام حمایت کند نه از مد غربی. البته قانونی باید گذاشته شود که بازیگران بتوانند در جشنوارهها و فستیوالهای عمومی از لباس اقوام استفاده کنند. البته اگر هم به عنوان قانون گذاشته شود امکان دافعه هم وجود دارد. ولی در این زمینه باید فعالیتهای زیادی باید انجام شود. همچنین وجود بلاگرها در فضای مجازی و نوع تبلیغات و ترویجاتشان بر روی برخی محصولات کار را بسیار سخت کرده است زیرا آنها به دنبال سوژههای فرهنگی نیستند بلکه به دنبال منافع اقتصادی هستند و جوانانی که دنبالکننده این بلاگرها هستند تحت تاثیر آنها قرار میگیرند.»
اخبار
با تجلیل از چهار چهره هنری
ششمین «جایزه هنری غدیر» در موزه امام علی(ع) برگزار میشود
ششمین جایزه هنری غدیر در آستانه عید سعید غدیر خم عصر یکشنبه ۲۷ مرداد به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، ششمین جایزه هنری غدیر در آستانه عید سعید غدیر خم عصر یکشنبه ۲۷ مرداد به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار میشود. این جایزه نکوداشت هنرمندانی است که در زنده نگه داشتن عنوان غدیر و ترویج نگاه و سیره امیرالمؤمنین علی(ع) آثاری خلق کردهاند.
ششمین جایزه هنری غدیر نیز با تقدیر از چهار چهره برجسته فرهنگی و هنری همراه است. احمد عبدالرضایی خوشنویس نامآشنا برای خلق آثاری با موضوع امام علی(ع)، حبیبالله صادقی نقاش و استاد دانشگاه برای خلق آثار متعدد هنری با موضوع امیرالمؤمنین علی(ع)، ابراهیم ظریف صنایعی هنرمند آیینه کار برای آیینهکاری و ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و احمد علوی شاعر آیینی برای سرودن اشعار بسیاری در وصف حضرت علی(ع) چهرههایی هستند که جایزه هنری غدیر در این دوره به آنها تعلق میگیرد.
همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان عرصههای مختلف با موضوع امیرالمؤمنین(ع) در حاشیه این مراسم و در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش در میآید و کارگاه آموزش کتیبهنگاری نیز با حضور احمد عبدالرضایی از ساعت ۱۶ برگزار میشود.
چهرههایی چون داود میرباقری خالق سریال امام علی(ع)، فرهاد فخرالدینی موسیقی دان و رهبر ارکستر، سید مهدی شجاعی محقق و نویسنده، صدیق تعریف خواننده موسیقی سنتی، حمید عجمی خوشنویس و مبدع خط معلی، داریوش ارجمند ایفاگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع)، عبدالله اسکندری طراح و چهرهپرداز، محمد اصفهانی آهنگساز و خواننده، غلامرضا سازگار شاعر و مداح اهل بیت، حسامالدین سراج خواننده و سید جمالالدین دینپرور رییس بنیاد نهجالبلاغه تعدادی از کسانی هستند که در دورههای پیشین از آنها تقدیر شده است.
علاقهمندان برای حضور در این مراسم میتوانند ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۷ مرداد به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان اسفندیار مراجعه کنند.
گلایه از بیتوجهی به نمایشهای ایرانی در داخل کشور
داوود داداشی سیاهباز قدیمی نمایشهای آیینی و سنتی ضمن اشاره به علایق شخصیاش در این حوزه و اصولی که در کارهایش رعایت میکند، از بیتوجهی به نمایشهای ایرانی در داخل کشور گلایه کرد.داوود داداشی هنرمند نمایشهای سنتی و روحوضی که از جمله سیاه بازان حرفه ای و قدیمی نمایشهای ایرانی است و در افتتاحیه جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به اجرای برنامه پرداخت گفت: من ۳۵ سال است که کار تخت حوضی میکنم و از ۱۹ دوره برگزاری جشنواره آیینی و سنتی در ۱۸ دوره آن حضور داشتهام اما در این دوره شرکت نکردم.
وی درباره دلایل حضور نداشتنش در این دوره از جشنواره بیان کرد: به نوعی با جشنواره قهر کردهام و با وجودی که پیشنهاد زیادی هم برای شرکت در جشنواره داشتم، ترجیح دادم امسال در بخش صحنهای شرکت نکنم و تنها در بخش قهوهخانهای هستم. به دلیل بیمهریهایی که در سالهای قبل و مخصوصا دوره هجدهم در حقم شده بود این تصمیم را گفتم البته باز هم دلم نیامد که به جشنواره پشت کنم چون من سال هاست با جشنواره عجین شدهام و طنازی و سیاهبازی در خونم است و زمانی که نام جشنواره آیینی و سنتی به میان میآید بیمهابا دوست دارم در آن حضور داشته باشم به همین دلیل در افتتاحیه جشنواره در کاشان به یاد مرحوم سعدی افشار قطعه ای نمایشی را همراه با علی فتحعلی اجرا کردم.
معتقدم با منطق هم میشود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شوداین سیاهباز قدیمی درباره بیتوجهی به سیاهبازی عنوان کرد: متاسفانه همه سیاهبازان ما از دنیا رفتهاند و در حال حاضر از قدیمیها تنها من و جواد انصافی در حال کار کردن هستیم. ما چیز زیادی هم نمیخواهیم و تنها خواستهمان این است که قدر سیاهبازان را بدانند. اگر این جشنواره برای احیای نمایشهای سنتی برپا شده، باید برای شخصیت «مبارک» و «سیاه» ارزش قائل شود. کاراکتر سیاه در یونسکو ثبت شده است و زمانی که من به خارج از کشور سفر میکنم، احترام و ارج و قرب زیادی برای ما قائل هستند اما در اینجا این اتفاق کمتر رخ میدهد.وی ادامه داد: من به صورت آکادمی و اصولی سیاهبازی کار میکنم و به هر قیمتی تماشاگران را نمیخندانم و توصیهام به جوانانی که در این حوزه کار میکنند این است که به شکل اصولی کار کنند و سیاهبازی را با هجویات قاطی نکنند. معتقدم با منطق هم میشود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود. من کارم را بلدم و محال است تکنیکی را که امسال به کار بردهام سال دیگر هم مورد استفاده قرار دهم.این هنرمند در پایان صحبتهایش درباره جایگاه فعلی نمایشهای آیینی و سنتی در میان مخاطبان یادآور شد: من به توفیق نمایشهای آیینی و سنتی خیلی خوشبین و امیدوار هستم چون این درخت خشک شده بود و داشتند شاخ و برگش را هم میزدند اما آقای فتحعلیبیگی این درخت را دوباره آبیاری و زنده کرد. معتقدم جشنواره آیینی و سنتی هر سال گستردهتر و بهتر در حال برگزاری است. جشنواره در معرفی نمایشهای آیینی و سنتی به مردم ایران و حتی دیگر کشورهای موفق عمل کرده است و از طریق جشنواره بسیاری از نمایشهای آیینی ما در نقاط دیگر دنیا به صحنه رفتهاند.
اخبار
همزمان با عید غدیر و دهه ولایت برگزار میشود
عصر شعر «بیعت واژهها» در فرهنگسرای خاتم(ص)
فرهنگسرای خاتم(ص) به مناسبت فرا رسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیر، عصر شعر «بیعت واژهها» را با حضور جمعی از چهرههای شاخص شعر آیینی برگزار میکند.
به گزارش امتیاز، فرهنگسرای خاتم(ص) به مناسبت فرا رسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیر، عصر شعر «بیعت واژهها» را با حضور جمعی از چهرههای شاخص شعر آیینی برگزار میکند. این برنامه با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت(ع) برگزار میشود و ضمن اجرای آیین شعرخوانی با موضوع ولایت و غدیر، ذاکران اهل بیت(ع) نیز به مداحی میپردازند.غلامرضا سازگار، قدرت چوپانی، محمود حبیبی کسبی، هادی جانفدا، قاسم صرافان و مجید لشکری از جمله شاعرانی هستند که در این برنامه اشعار دینی و آیینی خود را به مناسبت عید غدیر خم قرائت میکنند و جواد حیدری مدیر مجمع شاعران اهل بیت(ع) و دیگر ذاکران اهل بیت(ع) نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.عصر شعر «بیعت واژهها» با همکاری آستان قدس رضوی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ روز یکشنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۷:۳۰ در یافتآباد، بلوار الغدیر شمالی، میدان جانبازان، پشت بوستان فارابی، سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شهید مختار سلیمانی برگزار میشود و علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره ۶۶۲۰۷۰۶۵ تماس بگیرند.
فراخوان نهمین دوره
جایزه داستانی هفتاقلیم
فراخوان نهمین دوره جایزه داستانی هفتاقلیم توسط دبیرخانه این جایزه منتشر شد.دبیرخانه جایزه ادبی هفتاقلیم فراخوان نهمین دوره این جایزه را برای بررسی و داوری آثار داستانی منتشرشده در سال ۱۳۹۷ منتشر کرد.بر اساس این فراخوان ناشران و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی کشور تا ۱۵ شهریور فرصت دارند ۳ نسخه از آثار داستانی منتشر شده خود در سال ۱۳۹۷ را در دو بخش مجموعهداستان و رمان به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.اسامی داوران دو بخش رمان و مجموعهداستان و مراحل داوری این دوره از جایزه مذکور متعاقباً اعلام میشود.دبیرخانه جایزه هفتاقلیم در تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان پلیس، روبروی آتشنشانی، پلاک ۶۰۹ واقع شده است.
نمایش «خانه ما» روی صحنه
نمایش «خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی مجید وزیری در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو روی صحنه است.نمایش «خانه ما» به نویسندگی و کارگردانی مجید وزیری و تهیه کنندگی روح اله نوری از ۱۹ مرداد تا ۱ شهریور در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو روی صحنه است.در این نمایش سارا اشتری، سارا ابراهیمی، محمد ناصری، دنیا حشمت، محمدحسن ثنایی، مجید وزیری و نگین غفاری به ایفای نقش می پردازند.دیگر عوامل این نمایش، عبارتند از: دستیار کارگردان: محمدصدرا صناعی، طراح گریم: ساغرسادات حمزه، طراح صحنه: نوید آقاجان پور، طراح لباس: مرجان مشاط زادگان، منشی صحنه: النا امیدی ، برنامه ریز: عاطفه حسینی، عکاس: شبنم سعید، ملیکا رمضانی، دستیار طراح صحنه: مهشاد عباسی انارکی، گروه صحنه: احسان ابراهیمی، مصطفی میرزایی، ساخت دکور: نوید آقاجان پور.این نمایش از نوزدهم مرداد تا یک شهریور هر روز ساعت ۱۹:۴۵ به مدت ۷۰ دقیقه در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو به نشانی خیابان انقلاب، خیابان رازی، بنبست رازی، پلاک یک روی صحنه است.
بازیگران نمایش «فرمالیته» مشخص شدند
بازیگران نمایش «فرمالیته» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری و تهیه کنندگی سمیرا کاسبی و حسن سرآبادانی معرفی شدند. نجمه صفایی، سلاله ارغوان، امیرعلی گودرزی، نگین فیروزمنش، نیما قربانزاده، اریک قاراسمیان، شیده غفاریان، هامون خانمحمدی، مجید قفلی و احسان خانمحمدی بازیگرانی هستند که در «فرمالیته» به ایفای نقش خواهند پرداخت.کمدی «فرمالیته» روایت کشوری است که تنها ۹ نفر جمعیت داشته و افزایش یا کاهش در آن خلاف قوانین خواهد بود. «فرمالیته» به زودی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.وحید خدادادی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «ارتباط بران پویا» در این نمایش به عنوان مجری طرح حضور خواهد داشت. همچنین متین خیبلی در این نمایش طراحی هویت بصری و مهدیه خلج زاده عکاسی را بر عهده دارند.صفری به تازگی نمایش «کرونوس» را در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه داشت.
بازدید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو گالری
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز جمعه ۲۵ مرداد از آثار هنری به نمایش درآمده در ۲ گالری پایتخت دیدن کرد.سیدمجتبی حسینی عصر جمعه ۲۵ مردادماه از نمایشگاه تاپستری فریبا بروفر با عنوان گسست در گالری ثالث دیدن کرد.معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در افتتاحیه نمایشگاه «خانم و آقای هنرمند» از آثار این نمایشگاه در گالری فرمانفرما دیدن کرد.در این نمایشگاه آثاری از شهلا آرمین، حبیب توحیدی، میترا ابراهیمی، علیرضا سپهبد، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی، خسرو سینایی، مهناز پسی خانی، جمشید حقیقت شناس، شهره ایزدی، فرشید علیمی، فاطمه چاووشی، ایرج اسکندری، سهیلا شیبانی، محمدحسین ماهر، مهرنوش عسگری طاری، هومن خطیبی، آرزو صفایی شربیانی، رضا هدایت، فاطمه صفری، عین الدین صادق زاده، نگار فدایی، امید معصومی، مریم فریدونی، بهنام کامرانی، شیرین قندچی، علی قایمی، گلناز لواسانی، هومن بابایی زاد، سارا امیری، سعید رمضانیان، نسیم مژده، قدرالله عاقلی، مانلی منوچهری، کیوان عسگری، مهین نورماه، حبیب الله آیت اللهی، نوید هوتن و محمدرضا ظهوریان به نمایش گذاشته شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4101/18067/70069
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4101/18067/70070
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4101/18067/70071
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4101/18067/70072
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4101/18067/70073
|
عناوین این صفحه
- باید به پیوست فرهنگی فیلمها و صنایع مجاور توجه کنیم
- تمرکز ویژه دولت روحانی بر روی گردشگران چینی
- رشد قارچگونه مزونها؛ آسیب جدی در حوزه مد و لباس
- اخبار
- اخبار