|
در اجتماع عزاداران و هیئات مذهبی افغانستانی عنوان شد
اوحدی: ما محبان اهل بیت هستیم و مرزی بین ما نیست
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اجتماع عزاداران و هیئات مذهبی افغانستانی که جمعه ۱۲ مهر در میدان امام حسین(ع) برگزار شد گفت: محبت بین ما و شما مرز ندارد، ما محبان اهل بیت هستیم و مرزی بین ما نیست، زیرا علاقه و عشق ما نسبت به اهل بیت باعث وصل ما بهم شده است.
به گزارش امتیاز، اجتماع عزاداران و هیئات مذهبی افغانستانی با حضور سعید اوحدی رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جمعه ۱۲ مهر در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار شد.
در این مراسم سعید اوحدی ضمن خیر مقدم و تشکر از همه کسانی که برای برپایی این اجتماع زحمت کشیدهاند، گفت: امروز شما عزیزان افغان به برکت شهدای فاطمیون عزتی برای اسلام و اهل بیت به وجود آوردهاید که دیگر نمیتوان گفت شما برای کشور و مملکت دیگری هستید. این مملکت، مملکت شماست. شما مهاجر نیستید. شما در قلبهای ملت ایران جای گرفتهاید. بزرگان فاطمیون در دلهای مردم ایران و در دل محبان اهل بیت جای گرفتهاند.
وی افزود: استکبار با اعتبار بیش از ۲۶ کشور آرزوی رسیدن به حرم حضرت زینب در سوریه را داشت. در رویاهایشان آرزو داشتند تا قدم نحس خود را به بارگاه حرم حضرت رقیه در دمشق بگذارند و آن مناطق را نابود کنند. آنها به دنبال نابودی نجف، کربلا و کاظمین و سامرا بودند. فرزندان رشید شما فاطمیون حرکت کردند و از حیثیت، کرامت، عزت و همه چیز اسلام دفاع کردند.
اوحدی بیان کرد: اگر امروز در روز شهادت حضرت رقیه اینجا جمع شدهایم نباید فراموش کنیم که لشگر فاطمیون مسئولیت حفاظت از حرم حضرت رقیه را بر عهده داشتند. لشگری که بصیرت داشت و به فرمان رهبری لبیک گفت. آنها آمده بودند که ریشه اهل بیت را از بین ببرند. مگر سامرا را نابود نکردند؟ مگر تا فلوجه حرکت نکردند؟ که سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی خودش سوار تانک شد و به جبهه دشمن رفت. خانواده شهدا به این مجالس نیازی ندارند. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که شهدا سرمایه بودند، خانواده شهدا، یاد، یار و یاور شهدا همه سرمایه نظام هستند. وصیت شهدا و خانواده آنها همه گنجینههای این نظام هستند که باید از آنها محافظت کرد.
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: محبت بین ما و شما مرز ندارد. ما محبان اهل بیت هستیم و مرزی بین ما نیست. زیرا علاقه و عشق ما نسبت به اهل بیت باعث وصل ما بهم شده است.
مناقبخوانی اهل بیت، اجرای سرود و تواشیح، سخنرانی حجتالاسلام سید علی هاشمی عضو دفتر مرجع عالیقدر فیاض در قم، مداحی و روضهخوانی حجتالاسلام و المسلمین بحر، نوحه خوانی و پخش نماهنگ از دیگر بخشهای این مراسم بود. همچنین در پایان از خانواده شهدا، مفقودین و جانبازان لشکر فاطمیون تقدیر شد.
انتقاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از حواشی پیشآمده درباره راهپیمایی اربعین
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از نوع برخورد با حواشی پیشآمده درباره راهپیمایی اربعین و نوع مواجهه برخی دستگاهها با این حواشی انتقاد کرد.مراسم اختتامیه چهارمین رویداد تصمیمسازان آینده ظهر روز جمعه (۱۲ مهرماه) در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی با اشاره به اهمیت تصمیمگیری و تصمیمسازی در زندگی انسان گفت: تمام تلاش آدم در زندگی برای کسب تصمیمات صحیحی است که در مقابل خطاها باید بگیرد. برخی از خطاهای ما تاکتیکی هستند و اثر کوتاهمدت دارند. مثلاً گاهی یک مسئول اینگونه خطایی میکند و مدتی تبعات آن، مردم را متوجه خود میکند. گاهی هم خطاها و به دنبال آن، تصمیمات راهبردی است و اثراتش لحظهای نیست لذا باید چند دهه برای آن تاوان داد؛ نمونهاش تصمیمی بود که برای موضوع کنترل جمعیت در ایران گرفته شد که هنوز هم باید تلاش کنیم تا برای رفع تبعات آن کاری کرد. بیانیه گام دوم رهبر انقلاب نیز از جنس تصمیمات راهبردی بود که بر اساس یک تشخیص و مسئلهشناسی راهبردی منتشر شد.
وی در همین زمینه ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی به طور صریح بیان داشتند که «دشمن برای بیش از ۴۰ سال آینده ما برنامه ریخته است و ما باید برای بیش از ۱۰۰ سال آیندهمان نقشه بکشیم»؛ بگذریم از اینکه هنوز هم عدهای این برنامهریزی دشمن را باور نمیکنند.رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به تصمیمات بنیادین غرب برای دشمنی با بنیان خانواده گفت: سویهی کلام تمدن غرب، بر مبنای این خطای راهبردی شکل گرفته و تأثیر آن را باید در چهار، پنج قرن آینده دید.
حجتالاسلام قمی در ادامه اشارهای نیز به موضوع راهپیمایی اربعین داشت و عنوان کرد: موضوعاتی مانند حرکت انسانی اربعین نیز از جنس تصمیمگیریهای بنیادین است که به اراده خداوند به روی زمین بازمیگردد. وقتی که میخواهیم یک مسئله بنیادین را حل کنیم و برای آن تصمیم بسازیم، باید بدانیم که همیشه دشمن در صدد گرهافکنی در آن خواهد بود. ما امروز از فقها توقع داریم که بتوانند این دست اتفاقات را پیشبینی کنند اما از خودمان سؤال کنیم چند فقیه پیرامون ما هستند که به تعبیر امام راحل، نبض امروز را در اختیار داشته باشند و به تعبیر مولای متقیان بتوانند با ایستادن روی سر پنجه پا، فردا را ببینند؟ مگر حوادث این روزهای عراق قابل پیشبینی نبود؟ چرا برای آن تدبیری اندیشیده نشد و فقط به این بسنده کردیم که بیانیهای بدهیم برای آنکه مردم از این سفر منصرف شوند؟ باید به روی مسئله تمدنی فرا راهبردی اربعین، بیش از اینها فکر کنیم. این طرز فعلی حکمرانی قابل قبول نیست؛ باید برای آن چارهاندیشی کرد. مسئله اربعین و حوادثی که به دنبال آن شکل گرفته، نیازمند چارهاندیشی هم در موعد امسال و هم برای موعد سالهای آینده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نص صریح بیان رهبر انقلاب بر ارائه راهکارهای عملی و گرهگشا مبتنی بر شناخت مسئله توسط جوانان در کشور است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی بسیار توفیق خواهد داشت اگر بتواند از چنین حرکتهایی حمایت کند. از مجموعههای جوانی مانند همین گروه برگزارکننده این رویداد، گاه تصمیماتی به روی میز مسئولان آمده که همهجوره خواستهاند آن تصمیم اجرایی نشود اما آن تصمیم چنان حکیمانه بوده که نمیشد در برابرش مقاومت کرد. از سوی دیگر، باید بگویم که یکی از ملزومات تصمیمگیری، شجاعت است. وای به حال مسئولی که تصمیم درست را مییابد اما شجاعت اجرای آن را ندارد. به باور من، شما جوانان اگر چارهای اندیشیدید و تصمیمی ساختید، باید برای آن گفتمانسازی کنید و پشتیبانی رسانهای از آن انجام دهید.همچنین در این مراسم قلیزاده مدیر مرکز آموزشی گام و عیوضی مدیر شبکه کانونهای تفکر ایران نیز توضیحاتی درباره اجرای چهارمین رویداد تصمیمسازان آینده ارائه کردند.
جولان روانشناس نماها در فضای مجازی
در جلسه بیست و هفتم نقد و اندیشه که هر هفته در وزارت ارتباطات برگزار می شود و موضوعات مرتبط با فضای مجازی در آن طرح می شود، عواملی همچون نبود سواد رسانهای کافی، غیبت اساتید خبره، دانشگاهیان و متخصصین، نبود قوانین بازدارنده ازجمله مهمترین عوامل جولان روانشناس نماها در فضای مجازی به عنوان اصلی ترین دلایل گرایش به روانشناسان در فضای مجازی عنوان شد. البته موضوع هزینه بالای ویزیت روانشناسان حقیقی هم از دیگر عوامل گرایش عنوان شد. آنچه در ادامه می خوانید مشروح جلسه اخیر نقد و اندیشه با موضوع «روانشناس نماها در فضای مجازی» است
در ابتدای این جلسه آذین بابیان اینکه در خصوص روانشناسی و رواندرمانی و یا مشاوره در فضای مجازی نظارت مختلفی وجود دارد گفت: بعضاً برخی عنوان میکنند که سلامت روانی حوزهای است که درمان صرفاً از طریق مشاوره حضوری و رودررو با بیمار امکانپذیر است و اساساً فضای مجازی، فضایی مناسبی برای درمان سلامت روانی نیست.
وی افزود: این در حالی است که چنین نظری کملطفی به فضایی است که میتواند به تأمین سلامت جامعه کمک زیادی بکند و با حضور متخصصان حوزه سلامت میتوان در آن بحث و تبادلنظر داشت. اتفاقاً در این حوزه پیمایشهای زیادی انجامگرفته است. بهعنوانمثال بر اساس یک پیمایشی در فیسبوک که باوجود افول نزدیک به دو میلیارد نفر همچنان در آن عضو هستند 22 درصد افراد با استفاده از بستر آن در حال تبادل اطلاعات در حوزه سلامت هستند؛ بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، بستر فضای مجازی در حوزه سلامت مردم اثرگذاری جدی دارد.
در ادامه این جلسه مصباح با تأکید بر اینکه فضای مجازی به یک مجموعه جدانشدنی از زندگی مردم تبدیلشده است گفت: بااینحال در همین فضا ما شاهدیم که در حوزه سلامت روانی کسانی بیشترین و پررنگترین حضور را دارند که از کمترین تخصص برخوردارند.وی بابیان اینکه بر اساس تصمیمات تازهای که در سازمان نظام روانشناسی گرفتهشده است در حال رصد جدی عملکرد افراد در حوزه فضای مجازی هستیم گفت: در مشاهدات خود اخیراً به فردی برخورد کردهایم با مدرک فوقدیپلم مکانیک که از طریق فضای مجازی اقدام به جلب اعتماد افراد زیادی کرده و حتی حق مشاورههای 500 هزارتومانی دریافت میکرد و اخیراً هم کارگاههای روانشناسی برگزار کرده بود.
سرپرست معاون انتظامی سازمان نظام روانشناسی افزود: ازایندست افراد که اتفاقاً در شبکههای مجازی پرمخاطب و دنبال کنندههای زیادی هم دارند کم نیستند که اقدام به ارائه مشاورههای غیرعلمی و غیرتخصصی میکنند؛ بنابراین فضای مجازی باوجود مزایای فراوان میتواند مخاطرات جدی بهویژه در حوزه سلامت روان داشته باشد و بهنوعی فضای مجازی یک تیغ دو لبه است.
مصباح ادامه داد: اما نکتهای که وجود دارد این است که این شرایط محصول عدم حضور پررنگ و جدی متخصصان و صاحبنظران حوزه روانشناسی در فضای مجازی است. در غیاب متخصصان، اساتید و صاحبنظران حوزه سلامت روان، فضای مجازی توسط افراد فاقد تخصص و حتی مدارک دانشگاهی و مرتبط تسخیر میشود.
وی در ادامه تأکید کرد: یکی از آفتهای فضای مجازی این است که چون ارتباط و تبادل اطلاعات افزایشیافته، جلب اعتماد بهسرعت انجام میگیرد و افراد بعضاً بدون تحقیق و بررسیهای لازم به کسانی که بهعنوان روانشناس در فضای مجازی اقدام به مشاوره میکنند اعتماد میکنند.
سرپرست معاون انتظامی سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: در سایت سازمان نظام روانشناسی اسامی روانشناسان مورد تائید و دارای پروانه صلاحیت و حرفهای که تعداد آنها حدود 6 هزار نفر است منتشر کرده و کافی است مردم با مراجعه به این سایت ادعا و حتی تخصص افرادی که در فضای مجازی خود را روانشناس معرفی میکنند را بررسی کنند.
در ادامه این جلسه علیمرادی با تأکید بر اینکه شش عامل باعث میشود که افراد با عنوان جعلی روانشناس و یا رواندرمانگر و مشاور در فضای مجازی فعالیت کنند گفت: یکی از این عوامل سیستمی و کلان است. ما در بعد سیستمی و در جامعه امروز با تحصیلکردههای بیکار چه در رشته روانشناسی و چه در رشتههای دیگر مواجه هستیم که ممکن است این افراد برای کسب درآمد دست به دامن فضای مجازی و حوزه پرطرفدار روانشناسی شوند.
وی افزود: عامل دیگری که منجر به جولان روانشناس نماها در فضای مجازی شده است بازمیگردد به ضعف اطلاعرسانی که متأسفانه رسانهها و بهویژه صداوسیما هنوز به این موضوع نپرداختهاند که روانشناس کیست، روانپزشک کیست. اساساً در روانشناسی تخصصهای متعددی داریم که هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است این آگاهیرسانی از سوی رسانهها انجام نگرفته است.
این روانشناس و رواندرمانگر بابیان اینکه سومین مسئله بازمیگردد به محیطهای دانشگاهی گفت: موجی از روانشناسان از دانشگاهها فارغ تحصیل شدهاند که هنوز تمرینهای عملی مراجعه دیدن را دریافت نکردهاند و یا با فضای حقیقی درمانگری مواجه نشدهاند؛ بنابراین کسی که در فضای مجازی درمانی که هیچوقت بهصورت عملی آن را ندیده است باید اسمش را روانشناس نما گذاشت.
وی با تأکید بر اینکه چهارمین عامل جولان روانشناس نماها در فضای مجازی به نگاه مردم بازمیگردد گفت: مردم یک نوع نگاه فرا روانشناسی به روانشناسی دارند. کافی است که در جمعی به فردی بگویید من رشتهام روانشناسی است، امکان ندارد بعد از چند دقیقه این پرسش مطرح نشود که من چه چگونه آدمی هستم؟ یا از یک بعد دیگر همیشه حداقل در کشور ما پرفروشترین کتابهای ایرانی 10 راه موفقیت، 10 راه پولدار شدن و... است که عمدتاً حاوی مطالب ساده و بهدردنخور و غیرعلمی است و این نشانهای است از اینکه مردم همواره راه میانبر را از طریق روانشناسی دنبال میکنند و این نگاه هم باید درست شود.
علیمرادی بابیان اینکه پنجمین عامل ازنظر من هم بازمیگردد به نقش سازمان نظام روانشناسی گفت: سازمان نظام روانشناسی هنوز نتوانسته است راهکاری ایجاد کند که مردم مثلاً از طریق کد نظام روانشناسی بتوانند بهسرعت اصالت ادعای افراد در فضای مجازی تحت عنوان روانشناس را تشخیص دهند.
وی درنهایت تأکید کرد: ششمین و مهمترین عامل هم متمرکز بر نبود نگاه تخصصی به مسئله روانشناسی است، بهطوریکه مثلاً روانشناس کودک به خودش اجازه میدهد در خصوص روابط زوجها و یا روانشناسی بالینی هم اظهارنظر کنند و مشاوره بدهند؛ بنابراین با بررسی مجموعه این عوامل شاید بهتر بتوانیم به این نتیجه برسیم که چرا روانشناس نماها در فضای مجازی ظهور و بروز پیداکردهاند.
در ادامه این نشست، آذین در پاسخ به این سؤال که چرا متخصصان حوزه روانشناسی به این سادگی اجازه میدهند که افرادی بدون مدرک و تخصص با توسل به نام و عنوان روانشناسی برای خود مخاطب جذب کنند گفت: مدرنیته و فناوری بسیاری از مشکلات جوامع را حل کرده و خیلی از کارها را تا نسلهای قبل سخت و غیرقابل انجام به نظر میرسید را تسهیل کرده است اما باید در نظر گرفت که هم مدرنیته و هم فناوری نیازمند آسیبشناسیهای خاص خود هستند.
وی افزود: تفاوت جامعه ما با جوامع دیگر این است که ما به آسیبشناسی توجه نمیکنیم و وقتی تا خرخره گرفتار شدیم هم هنوز فکری برای دستیابی به راهحل نمیکنیم و معمولاً وقتی خیلی گرفتار شدیم به دنبال راهحلهای ضربتی و یکشبه و دستوری میرویم و چون آسیبهای اجتماعی یکشبه حل نمیشود هیچ طرح ضربتی و یکشبهای هم نمیتواند برای آن راهگشا باشد.
این متخصص پزشکی اجتماعی ادامه داد: به همین علت باید در حوزه ورود غیرتخصصی روانشناسان در فضای مجازی اولاً هم آسیبشناسی را به رسمیت بشناسیم و بعد هم بهجای محدودسازی و فیلترینگ که دمدستیترین راهحل برای مسئولین است به سمت ریشههای آسیب برویم. ریشه این مشکل هم به عقیده من این است که ما هنوز در حوزه تعلیم و تربیت، مشکلات جدی داریم و باید در نظام آموزشی ما در راستای تقویت تفکر نقاد بازنگری شود.
در ادامه احسان محمدی تأکید کرد که 25 میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام فعال هستند که این افراد برای حل مشکلات خود به دنبال سادهترین راهحلها هستند به همین دلیل روانشناسی در فضای مجازی از دست دانشگاهیان خارجشده و در اختیار افرادی قرارگرفته است که دنبال لایک و پول درآوردن هستند.
آذین در این رابطه گفت: در این رابطه ما میتوانیم دو رویکرد کوتاهمدت و درازمدت داشته باشیم. در کوتاهمدت باید سواد سلامت افراد را بالا ببریم. سواد سلامت یعنی اینکه فرد به این مرحله برسد که آیا میخواهد در حوزه سلامت اطلاعات کسب کند و بداند اطلاعات دراینباره را از کجا میتواند کسب کند و درنهایت بتواند با نگاه نقاد بررسی کند اطلاعاتی که به دست آورده درست است یا خیر و این مستلزم این است که تفکر نقاد وجود داشته باشد و این همان رویکرد درازمدت برای حل ریشهای مشکلات جامعه است.
وی افزود: متأسفانه مشکلاتی که در فضای مجازی شاهد هستیم این است که افرادی که تخصص، مدرک و یا پروانه دارند هم مشاورههای غیرعلمی میدهند. پس مردم باید با کدها و سرنخهایی که بهواسطه سواد سلامت دریافت میکنند تشخیص دهند که این فرد اساساً صلاحیت ارائه مشاوره دارد یا خیر.دانشیار پژوهشگاه ابنسینا ادامه داد: از آنطرف هم باید به روانشناسان و درمانگرها آموزش داد که چه طور حرفهای و تخصصگرایانه در فضای مجازی عمل کنند تا بتوانند کدها و سرنخهای درستی از خود به مردم ارائه دهند.
در ادامه علیمرادی بابیان اینکه اساساً دو گروه روانشناس داریم گفت: یک دسته متخصصین و دارای سواد علمی بالا در حوزه روانشناسی هستند و دسته دیگر غیرمتخصص و بهنوعی عوام در این رشته هستند. گلایه من از افراد متخصص و روانشناسان واقعی است که چرا اساساً در فضای مجازی حضور ندارند و فعالیت نمیکنند تا عرصه را بر غیر متخصصین و بهنوعی عوام این رشته تنگ کنند.این روانشناس ادامه داد: روانشناسان و اساتید حوزه نباید فضای مجازی را انکار کنند و نباید عنوان کنند که به فرض اگر یک متخصص در تلگرام یا اینستاگرام وقت میگذارد و مطلب علمی تولید میکند پس آدم بیکاری است.
در بخش پایانی این جلسه آذین در جمعبندی مباحث مطرحشده گفت: اولاً از فضای مجازی میشود در سلامت بهویژه سلامت روان استفاده کرد. البته نه اینکه خدمات درمانی ارائه شود اما همه مشکلات مردم هم نیاز به درمان حضوری ندارد. مردم عمدتاً یک سری سؤالات و دغدغههایی دارند و یا یک پله جلوتر مشکلاتی دارند که ممکن است با توصیههایی این مشکلات را از طریق فضای مجازی برطرف کرد.
اخبار
فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمت به زائران اربعین
دبیر قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به زائران اربعین حسینی در «موکب هنر» خبر داد.
به گزارش امتیاز، ناصر امینزاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و دبیر قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین درباره انتشار فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به زائران اربعین حسینی گفت: قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برای دومین سال متوالی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی فعال در ۴ موکب در ۴ مرز مشترک ایران و عراق شامل خسروی، مهران، چزابه و شلمچه در بخشهای ایستگاهی، غرفههای فرهنگی هنری و توزیع محصولات فرهنگی برگزار میشود.
وی افزود: فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی بر اساس نیاز و درخواست مردم و هنرمندان در آستانه اربعین حسینی منتشر شده است. طی این فراخوان هنرمندان فعال در حوزه خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، پردهخوانی، نقالی و نمایش خیابانی میتوانند بهطور داوطلب در موکب هنر واقع در ۴ مرز مشترک ایران و عراق به زائران اربعین حسینی خدماتی از قبیل تولید آثار و برگزاری ورکشاپهای هنری ارائه دهند.
امینزاده اضافه کرد: قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین شرایط حضور و اسکان هنرمندان داوطلب را تقبل میکند. آثار تولیدشده این هنرمندان نیز به موکبهای عراقی هدیه خواهد شد.
دبیر قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین در پایان گفت: تاکنون هنرمندانی چون کاظم و مهدی چلیپا، مجید شریفیان، محمدحسین نیرومند، علی وزیریان، حسین عصمتی و ناصر سیدی برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی اعلام آمادگی کردهاند.
هنرمندان علاقهمند برای ثبتنام و شرکت در این فعالیت جهادی تا ۱۹ مهرماه فرصت دارند تا اطلاعات خود شامل: نام و نام خانوادگی، حوزه فعالیت، مدت زمان حضور و محل موکب مورد نظر را به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷6 پیامک کنند.
دبیرخانه این قرارگاه در فرهنگسرای سرو به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از بوستان ساعی، کوچه ساعی دوم واقع شده است.
برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88651787 تماس بگیرید.
ایران در رتبه دوم سریعترین کشورها در جذب گردشگر خارجی
بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، ایران با ۴۹ درصد رشد پس از اکوادور در رتبه دوم سریعترین کشورها از حیث رشد جذب گردشگر خارجی قرار گرفت.گردشگری ایران که در سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع از ۴.۸۶۷ میلیون توریست خارجی میزبانی کرده بود، در سال ۲۰۱۸ توانست با ۴۹.۹ درصد رشد این رقم را به ۷.۲۹۵ میلیون نفر برساند تا پس از اکوادور با رشد ۵۱ درصد، سریعترین رشد را در میان کشورهای جهان در جذب گردشگر به نام خود ثبت کند.کشور اکوادور در آمریکای جنوبی در فاصله زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ توانسته شمار گردشگران خود را از ۱.۶ به ۲.۶ میلیون نفر افزایش دهد.
رشد ۴۹.۹ درصدی جذب گردشگر بینالمللی در ایران در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ در حالی به ثبت رسیده است که پیش از آن و در فاصله زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ رشد گردشگری ایران منفی ۱.۵ درصد گزارش شده بود. سازمان جهانی گردشگری از میزان درآمدهای گردشگری ایران در سال ۲۰۱۸ اطلاعاتی نداده است اما برای سال ۲۰۱۷ رقم ۴.۴۰۲ میلیارد دلار را به عنوان درآمد حاصل از جذب گردشگران خارجی در ایران اعلام کرده است.
درآمد گرشگری ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی بر اساس اطلاعات موجود در این گزارش ۲.۴۳۸ میلیارد دلار اعلام شده است. کشورهای مصر (۳۶ درصد)، اوگاندا (۳۱.۹ درصد)، نپال (۲۴ درصد)، اسلوونی (۲۳ درصد)، فلسطین (۲۰.۵ درصد)، ویتنام (۱۹.۹ درصد)، گرجستان (۱۶.۹ درصد)، کره جنوبی (۱۵.۱ درصد) و قطر (۱۹.۴ درصد) به ترتیب در رتبههای بعدی سریعترین رشد در جذب گردشگر بینالمللی قرار دارند.
اعلام حضور یک برند
طراحی ایتالیایی در تهران
مراسم اعلام حضور یک برند طراحی ایتالیایی در تهران، با حضور جمعی از فعالان ایرانی و ایتالیایی این حوزه در سفارت این کشور اروپایی در تهران برگزار شد.سفارت ایتالیا عصر روز جمعه ۱۲ مهر ماه میزبان مراسم معرفی و اعلام حضور شرکت ایتالیایی طراحی «گوفرام» در ایران بود. در این مراسم که با حضور برخی از شرکتهای طراحی ایرانی همراه بود، برخی از معروفترین آثار طراحی شده از سوی این برند نیز به نمایش گذاشته شد.
در ابتدا جوزپه پرونه _ سفیر ایتالیا _ در سخنانی درباره فرآیند شکلگیری این پروژه مشترک توضیحاتی ارائه کرد. او با اشاره به جایگاه طراحی دکوراسیون در کشور ایتالیا و همچنین تاریخچه شکلگیری این برند، آغاز شکلگیری فعالیت آن را نوعی انقلاب در هنر دکوراسیون این کشور برشمرد.
سفیر ایتالیا خاطرنشان کرد، ما بسیار خوشحالیم که نمایشگاهی از آثار این برند ایتالیایی در کشور ایران برگزار شده است. این شرکت به خوبی میداند که هنر و مردم ایران سلقیه خوبی دارند و اینکه هنر دکوراتیو ایران پیشرو در بسیاری از زمینه ها پیشرو بوده است.
اخبار
«کروکودیل» در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
فیلم سینمایی «کروکودیل» به کارگردانی مسعود تکاور یکشنبه 14 مهر ماه 1398 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، فیلم کروکودیل که فضایی پلیسی و حادثهای دارد، درباره چند جوان است که میخواهند از مسیری سریع اما پر خطر، همه چیز را یک شبه بدست بیاورند، اما...
مسعود تکاور نویسنده و کارگردان، کوروش تهامی بازیگر، رضا یزدانی بازیگر، علی اوجی بازنویسی فیلمنامه، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل و بازیگران فیلم مهمانان پانصد و بیست و سومین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.
علاقمندان برای حضور دراین نشست میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شمارههای 20- 22872818 تماس بگیرند.
برپایی نشست تخصصی تجلی خط آثار خوشنویسان افغانستان
نمایشگاه و نشست تخصصی تجلی خط آثار خوشنویسان افغانستان (هرات) با عنوان «تجلی خط هرات در تهران»، یکشنبه (۱۴ مه ماه) در فرهنگستان هنر برگزار میشود.این نمایشگاه با ۵۰ اثر از هشت هنرمند افغان با هدف ارتقاء تعاملات فرهنگی و هنری دو کشور ایران و افغانستان برگزار میشود.
عبدالجمیل تواناهروی، نجیبالله انوری، محمدیونس حاجی، احمد ضیاءحقشناس، بسمالله فرامندسروری، شهابالدین مستمندغوری، عبدالکریم کریمزاده و نیک محمدمستمندغوری هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته میشود.همچنین در نشست تخصصی این نمایشگاه، غلامحسین امیرخانی (عضو پیوسته فرهنگستان هنر)، نیکمحمد مستمندغوری (رییس انجمن خوشنویسان کابل) و سیدمحمدحسین هاشمی (معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) سخنرانی میکنند.
فرهنگستان هنر ایران، موسسه فرهنگی هنری صبا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات و انجمن خوشنویسان ایران و افغانستان در برگزاری این نمایشگاه همکاری دارند.نشست تخصصی «تجلی خط هرات در تهران» ساعت ۱۷ در سالن ایران فرهنگستان هنر و آیین گشایش نمایشگاه ساعت ۱۸:۳۰ عصر روز یکشنبه (۱۴ مهرماه) در نگارخانه استاد فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار میشود.
تبریز مخاطب حرفهای تری برای خرید و فروش آثار هنری است
مدیر ارتباطات اکسپوی هنری تبریز گفت: نمیتوان گفت که فروش آثار هنری در تبریز وضعیت خوبی ندارد اما این سطح از فروش در برابر ظرفیتهای تبریز کافی نبوده و قطعا تبریز میتواند مخاطب بهتر و حرفهای تری برای خرید و فروش آثار هنری باشد. مجید ناصردوست ، در خصوص تفاوت هنرمندان حرفهای و آماتور، اظهار کرد: هنرمند حرفهای از طریق هنر کسب درآمد میکند و با فروش آثار هنری خود زندگی راحتتری را سپری کرده و به خلق آثار جدیدتر میپردازد، اما هنرمندان آماتور معیشت خود را از راه غیر هنری تامین میکنند. البته هنرمندان با تجربه و توانمندی وجود دارند که آماتور تلقی میشوند. وی ادامه داد: هنرمند با فروش اثر هنری خود درمییابد اثری که خلق کرده مخاطب و خریدار دارد و اگر این فروش ادامه داشته باشد هنرمند به خلق آثار جدیدتر و بیشتری ادامه میدهد و این فروش تاثیر کمی و کیفی بسیار ماندگاری بر روی آثار هنری میگذارد.
ناصردوست افزود: برخی از آثار هنری در تبریز مخاطب اندکی دارند و با وجود عرضه و به نمایش گذاشتن آثار در تبریز به فروش نمیرسند اما همین آثار در سایر شهرها و کشورها مخاطبان بسیاری دارند.وی در خصوص وضعیت فروش آثار هنری در سایر شهرها، بیان کرد: شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و حتی شیراز و یزد وضعیت بهتری نسبت به تبریز دارند، شهروندان و نهادهای عمومی دولتی یا خصوصی این شهرها مخاطبان بهتری برای آثار هنری نسبت به شهروندان تبریزی هستند.
مدیر ارتباطات اکسپوی هنری تبریز گفت: از سوی نهادهای نظارتی در سالهای اخیر محدودیتهای فرهنگی در تبریز اعمال شده که باعث آسیب به ذائقههای هنری مردم شده است.ناصردوست در خصوص کم بودن مخاطبان آثار هنری در تبریز اظهار کرد: نوع نگاه شهروندان تبریزی به مسائل اقتصادی و توجه به کالاهای هنری و فرهنگی اندکی متفاوتتر از نقاط دیگر کشور است، نگاه مردم تبریز به موضوعات و آثار هنری محدود مانده و این بسته بودن فضاهای فکری و فرهنگی در محافل خصوصی و دولتی تبریز نیز تاثیر گذاشته است.وی افزود: باید فضاهای هنری و هنرمندان آزادتر فعالیت کنند و مردم نیز انتخاب آزادانهای داشته باشند تا هنر در جامعه رونق یابد.وی با بیان اینکه با برگزاری اکسپوی تبریز، هنرمندان به دیده شدن و فروش آثارشان امیدوارتر شدهاند، افزود: روند برگزاری اکسپو رو به پیشرفت بوده و روند بهبودی و ارتقای این نمایشگاه، بهبودی کیفیت آثار، نحوهی برگزاری و ارزیابی گالریها نشان میدهد که به سمت حرفهایتر شدن میرود. مدیر ارتباطات اکسپوی تبریز با اشاره به نقش مهم رسانهها در برگزاری اکسپوی تبریز، اظهار کرد: برای بهبود ذائقهی هنرمندان و مخاطبان، به حضور فعال و موثر رسانههای مستقل نیاز داریم تا فارغ از هرگونه دغدغهها به ارزیابی آثار و جشنوارهها و رویدادها و فستیوالها بپردازند تا هنر نقش بسیار پررنگی در جامعه داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4134/18331/71288
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4134/18331/71289
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4134/18331/71290
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4134/18331/71291
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4134/18331/71292
|
عناوین این صفحه
- اوحدی: ما محبان اهل بیت هستیم و مرزی بین ما نیست
- انتقاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از حواشی پیشآمده درباره راهپیمایی اربعین
- جولان روانشناس نماها در فضای مجازی
- اخبار
- اخبار