|
گروه فرمانی و AMP میزبان جشن باشکوه ۳۰۰ معمار برجسته دنیا؛
تقدیر از بانوی معمار ایرانی در گوگن هایم بیلبائو
حسین فرمانی،رئیس ایرانی گروه فرمانی و خالق جوایز معتبر معماری،دیزاین و عکاسی در گفتگو با ایران آرت تایید کرد شامگاه دوشنبه ۱۴ اکتبر ، یک بانوی معمار ایرانی به عنوان برگزیده AMP مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
به گزارش امتیاز؛ به گفته آقای فرمانی این مراسم باشکوه در حضور دستکم ۳۰۰ معمار برجسته بین المللی در موزه معتبر گوگنهایم بیلبائو اسپانیا برگزار می شود.
بر اساس اعلام رسانه ها برندگان از بین هزاران آثار از ۶۰ کشور انتخاب شده اند.
هر طرح ارسالی توسط هیات داوران که متشکل از معماران برجسته ، دانشگاهیان و کارشناسان صنعت است، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
هیات داوران AMP سه پروژه را به عنوان برنده برتر معماری MasterPrize ۲۰۱۹ انتخاب کردهاند و تنها یک درصد از آثار مورد بررسی قرار گرفته به چنین جایگاه ممتازی دست یافته اند.
برندگان در طول سال آینده از تبلیغات گسترده ای برخوردار می شوند و طرح های شان در گستره جهانی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود.
همچنین طرح های برتر در کتاب معماری AMP که در سطح جهان توزیع می شود منتشر خواهد شد.
در همین حال موسسه معماری (AMP)، که یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان استچندی پیش اعلام کرده بود که برندگان امسال در زمره خلاقترین و الهام بخشترین پروژههای معماری از سراسر جهان هستند
خبر هیجان انگیز برای ایرانیان و جامعه معماری ایران این است که پریسا منوچهری کاشانی جایزه بینالمللی A+Award سال ۲۰۱۹ جایزه بخش معماری و مرمت برای پروژه مرمت خانه تاریخی سعادت در کاشان را از طرف این موسسه بدست آورده است و در گوگنهایم بیلبائو تقدیر می شود.
گویا این اولین بار است که پروژه مرمت یک خانه تاریخی در ایران موفق به دریافت این جایزه شده است.
درباره گروه فرمانی
جایزه Architecture MasterPrize از سال ۲۰۰۷ توسط گروه فرمانی تاسیس شد. ماموریت این انجمن، قدردانی از طراحی معماری با کیفیت در سراسر جهان است. تجلیل از خلاقیت و نوآوری در زمینههای معماری، معماری مناظر، و طراحی داخلی را سرلوحه خود قرار داده و پذیرای معماران سراسر دنیاست.
این انجمن سه برنامه سالانه را سازماندهی میکند:
-جایزه طراحی معماری سال برای پروژههای انفرادی و تیمی که در پنج سال اخیر به انجام رسیده باشند و در معماری، طراحی داخلی یا طراحی چشمانداز سرآمد باشند.
-جایزه سال معماری, که بالاترین افتخار از سوی شرکت AMP است. این شرکت برترین معماری و معماری نوین، فضای داخلی و چشمانداز را در سراسر جهان به رسمیت میشناسد و آن را معرفی می کند.
._ محصولات معماری سال.
در عین حال گروه فرمانی که در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده است سازمانجوایز بینالمللی طراحی (IDA)، جایزه عکاسی بینالمللی، جایزه de de la Photographie در پاریس، رقابت خلاق بینالمللی لندن، و جایزه سالانه Lucie برای عکاسی که از معتبرترین جوایز عکاسی جهان ارزیابی می شود را برگزار می کند.
شب «مجید جوانمرد» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد؛
نوستالژی یک عمر زندگی با سینما
شب «مجید جوانمرد» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در ادامه سلسله شبهای کانون کارگردانان سینمای ایران، شب «مجید جوانمرد» شامگاه شنبه،۲۰ مهر، در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور جمعی از کارگردانان و اهالی سینمای ایران برگزار شد.
سرشت فکری یک کارگردان جوانمرد
بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم «کامران ملکی» که اجرای مراسم را به عهده داشت روی صحنه رفت و درباره این فیلمساز قدیمی سینمای ایران صحبت کرد. ملکی گفت: امشب، شبِ یکی از کارگردانانی است که از اعضای گروه موسسان سینمای آزاد بوده است. او ۱۰ فیلم کوتاه و میانمدت ۸ میلیمتری ساخت و علاقهاش به سینمای کلاسیک و داستانپرداز از همان اوان فعالیت تا آخرین آثار ۸ میلیمتریاش وجود داشت. به اشتیاق ورود به سینمای حرفهای، در سال ۱۳۶۰ از اهواز به تهران مهاجرت کرد و در گروه جنگ صداوسیما به ساخت مستند درباره جنگتحمیلی مشغول شد. او در آن مقطع فیلمنامههای متعددی نوشت که مورد تأیید قرار نگرفت و سرانجام در سال ۱۳۶۴ فیلمنامه «شکار» او تصویب شد. از آنجا که شهرستانی بود و اسم و رسمی نداشت، مجبور شد تا با مقدار پولی که از پدرش تهیه کرده بود، به تهران بیاید و فیلمش را به تهیهکنندگی خودش کارگردانی کند اما در میانه کار، به علت نداشتن سرمایه کافی و تمام شدن پول، ناگزیر شد با تهیهکننده دیگری شریک شود.
کارگردان از حقتألیف اثر موفقش بهرهمند شود
در بخش دیگری از مراسم، «همایون اسعدیان» روی صحنه رفت و در سخنان خود ضمن برشمردن خاطرات همکاری با جوانمرد، گفت: من این افتخار را در زندگی داشتهام و دستیاری عزیزانی را کردهام که بعضیهایشان اینجا حضور دارند. این را با سربلندی هم میگویم. آرزویم این بود که سر فیلم «مجید قاریزاده» بروم و البته یک روز سر صحنه «پدربزرگ» رفتم و در آن یک روز هم از او یاد گرفتم. از «سیامک شایقی» و «مجید جوانمرد» هم خیلی یاد گرفتم. همه ما از یک جا شروع میکنیم و هیچکس از شکم مادر، کارگردان به دنیا نمیآید. همه ما از یک جا تلاش میکنیم و زحمت میکشیم تا شروع کنیم و جلو برویم. خوشبختانه کارگردانانی که من با آنها کار کردم، همه این سعه صدر را داشتند که این امکان را در اختیار من قرار بدهند که از آنها یاد بگیرم.
ما بیش از پیش به نگاه «کارگردانمابانه» نیاز داریم
«محسن امیریوسفی» رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه شب «مجید جوانمرد» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشبختانه در این جلسه از سلسله شبهای کارگردانان سینمای ایران، همکاران ما با توجه به مشغله کاری، حضور پررنگی داشتهاند و این گردهمایی و بازخوردهای مثبت آن نشان میدهد گام درستی برداشته شده و ما میتوانیم اقدامات مثبت گذشته را تکرار کنیم. کارگردانان بسیار زیادی در سینمای ایران داریم که شایسته است از آنها یاد شود. یاد جمله رسول صدرعاملی میافتم که در شبهای پیشین تأکید داشت که این مراسم، «شب کارگردان»هاست و نه بزرگداشت و نکوداشت آنها؛ یعنی موضوع، اتمام دوره کاری همکارانمان نیست. امید ما این است که بعد از این شبها، شاهد ادامه فعالیت بهروزشدهتر و باتلاش بیشتری از سوی آنها باشیم. از آقای جوانمرد، فیلمهای «شکار»، «دستمزد»، «قافله» و «مار» را خوب به یاد داریم. نخستین حضورهای جدی پرویز پرستویی و زندهیاد خسرو شکیبایی در سنیمای ایران، از خاطرات خوب فیلم «مار» و «شکار» است. امیدوارم آقای جوانمرد، همچنان با همین انرژی و صفا مسیرش را ادامه دهد.
جوانمرد، یک کهنه کار و عاشق سینماست
در ادامه مراسم شب مجید جوانمرد، «غلامرضا آزادی» مدیر فیلمبرداری، تهیهکننده و کارگردان سینمای ایران، گفت: فیلمبردارها بهخاطر کار با کارگردانهای مختلف تجربه و خاطرات بیشتری دارند. من با شادروان ساموئل خاچیکیان، سیروس الوند، مرحوم محمدرضا اعلامی، مجید قاریزاده، سیامک شایقی و... همکاری کردهام و هر کدام با دکوپاژ، میزانسن، رفتارشان با بازیگر، دیالوگ نویسی و... برایم خاطرهساز بودهاند؛ به طوری که حالا احساس میکنم حالا یک گنجینه تجربه هستم. من بیش از ۷۰ فیلم سینمایی فیلمبرداری کردهام ولی فیلم «دستمزد» جزو فیلمهایی است که از همکاری در آن به خودم میبالم. واقعیت این است که مجید جوانمرد، یک کهنه کار و عاشق سینماست.
اشتراکات دو مجید!
در ادامه «مجید قاریزاده» روی صحنه رفت و ضمن تبریک به مجید جوانمرد، گفت: بیش از ۴۷ سال است که با او دوست هستم و اشتراکات زیادی با هم داریم. هم نام هستیم، هر دو از سینمای آزاد (او از اهواز و من از تهران) آغاز کردیم. هر دو با کوشش بسیار و سختی فیلم اولمان را ساختیم. و جالب آن که هر دو ده فیلم ساختهایم! و بهنوعی سرنوشتمان به هم گره خورده است.
فیلمسازی را از خود سینما یاد گرفتیم
در بخش دیگری از شب «مجید جوانمرد»، «حجتالله سیفی» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من با مجید از سال ۱۳۴۸ آشنا هستم. این شب را که به همت کانون کارگردانان سینمای ایران شکل گرفته، مغتنم میشمارم و سپاسگزارم از این که فضایی ایجاد شده تا فیلمسازانی چون مجید در ذهنها زنده بمانند... مجید فیلمسازی را از سینمای آزاد شروع کرد و سینما را از سینما یاد گرفت. امروز بچههایی که کار تجربی میکنند و فیلم کوتاه میسازند، از طریق کلاسها و کتابهای مختلف با سینما آشنا میشوند و از فضای آموزشی برخوردارند ولی زمانی که ما فیلمسازی را در سینمای آزاد شروع کردیم، در واقع ما بودیم و یک دوربین قرضی که گاه از تهران میآمد و ما با آن دوربین، فیلممان را یک هفتهای میساختیم. ما سینما را تجربه میکردیم تا بتوانیم به سینمای حرفهای برسیم. مجید در آن زمان، وقتی فیلم میساخت، نگاهش وسترن و قاببندیهایش حرفهای بود. این در شرایطی بود که کسی به ما یاد نمیداد که قاب را چگونه ببندیم و ما همه چیز را از سینما یاد میگرفتیم، در حالی که امروز، گاه در دانشگاه هم قاببندی را درست یاد نمیگیرند!
جوانمرد، سینه سوخته سینما
در ادامه مراسم شب کانون کارگردانان سینمای ایران که به «مجید جوانمرد» اختصاص داشت، «خدیجه نیاکان» همسر او پشت تریبون قرار گرفت. او ابتدا از حاضران خواست تا برای «همایون اسعدیان» دست بزنند و درباره رئیس سابق کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: او کسی است که همیشه به دردهای دل من گوش داده است. واقعیت این است که اینجا همه ما جمع شدهایم و دردهای همدیگر را میدانیم. همسر من ۱۰ سال است، بیکار است و خانهنشین شده است. غمهایش را میدانم، صورتم را با سیلی سرخ کردهام و همیشه غمخوارش بودهام. هیچ منتی هم نمیگذارم. من عاشق سینما بودم؛ او از ۱۸ سالگی دوربین دستش بود و من شاهدش بودم. من به همسرم افتخار میکنم. از زمانی که در فیلمهای ۸میلیمتری او بازی میکردم تا به امروز، با او همراه بودهام. جوانمرد، سینه سوخته است. کارگردانهایی مثل جوانمرد، زیاد داریم. امیدوارم این گوشهنشینیها تمام شود و این دردها روزی از سینمای ما رخت بربندد تا همه ما در این هنر و سینما پیروز باشیم... کسی را نداشته باشیم که گوشهای بنشیند، غم بخورد؛ او از ۱۸ سالگی دوربین دستش بود و من شاهدش بودم.
نوستالژی یک عمر زندگی با سینما
«مجید جوانمرد» پس از پاسخ به ابراز احساسات و تشویقهای همکارانش، پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به همه دوستان و رفقا و تشکر از کانون کارگردانان خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی، گفت: امشب، نمیدانم چرا یاد فیلم «داش آکل» افتادم که در آن کاکا رستم میگفت امشب شب منه، هر کی از این طرف من بخواد بره، اون طرف من با قمه دو شقش میکنم! راستش در حال حاضر، تمام اوقات را مثل قهرمانان فیلمهای نوآر در شب زندگی میکنیم!
جوانمرد در ادامه سخنان خود گفت: سینما مقدس است اما امروز غالبا به آن، به طور سطحی نگاه میکنند و دیگر به شکلی که باید به آن احترام گذاشت، نیست. من جزو آن دسته از فیلمسازانی هستم که با عشق و علاقه، فیلم دیدن را شروع کردم. با دم سینما ایستادن، پول جمع کردن برای بلیت، دزدکی به سینما رفتن و... من خیلی فیلم دیدم. اولین فیلم غیرمتعارفی که در سینماهای اهواز دیدم، «پیشخدمت» ساخته جوزف لوزی بود. و دیدم که آن فیلم از نظر پرداخت و دکوپاژ، با فیلمهای دیگری که میدیدم تفاوت داشت. من وقتی فیلم «قیصر» را دیدم، فیلم من را تکان داد و از آن به بعد، سعی کردم به سینما جدیتر نگاه کنم. وقتی برای اولین بار «این گروه خشن» را دیدم واقعا برای شخصیت پایک بیشاپ (با بازی ویلیام هولدن) گریه میکردم. شخصیتی که نوستالژی داشت، عمق داشت، میخندید، گریه میکرد، غمگین میشد، عاشق میشد و... من فیلمهای «ژانپیر ملویل» را خیلی دوست دارم. راه رفتن و لباس پوشیدن من، متأثر از قهرمانهای مورد علاقهام است. حتی در حرف زدنم و حتی در کارگردانیام، سعی میکنم که ادای آنها را دربیاورم. البته الان در این سن و سال، دیگر این ادا نیست و به قول کامران ملکی، جزو سرشت من شده است. سینما برای من از مرحله یک شغل یا حرفه گذشته و به من حتی فلسفه و اندیشهورزی، یاد داده و میدهد. من از نظر فکری، به سینما محتاجم. این کارگردان گفت: بسیاری از هنرمندان سینمای ایران که به آنها اعتقاد دارم، شبیه من پرورش پیدا کردند اما به حقشان نرسیدهاند. بعضیهایشان از روی شکیبایی یا خجالت یا بزرگمنشی کوتاه میآیند و هیچچیز نمیگویند یا اعتراضی نمیکنند. اصولا این را هم نمیدانم باید به چه کسی اعتراض کنند؟ به کسی که نمیتوانی با او دو کلمه راجع به سینما صحبت کنی، باید چه اعتراضی کرد؟!
جوانمرد در ادامه گفت: یک زمانی در خانه نشسته بودیم و تلفن خانه زنگ میخورد؛ تهیه کننده میگفت فیلمنامهای داریم، آن را بخوانید تا کار کنیم. اما حالا زمانهای شده که من ۱۲ سال روی فیلمنامه کار میکنم و منتظر سرمایهگذار هستم. من در این سالها همیشه فیلمنامه داشتم و همیشه آماده کار بودم و دوست داشتم فیلم بسازم اما برایم مشخص نشد که چرا دیگر سرمایهگذاری برای فیلمهایی که دوست دارم بسازم، به میدان نمیآید!
او با اشاره به علائقش در ساخت فیلمهای تجاری خوشساخت و راه رفتن روی مرز باریک سینمای هنری و تجاری، گفت: من همواره سعی کردهام در سینمای ایران از این دست فیلمها بسازم و تنها یک بار اشتباه کردم؛ سر فیلم آخرم که تحمیلی بود. من یک فیلمنامه داشتم و دنبال سرمایهگذار میگشتم. آقایی آمد و گفت شما تهیه کننده صوری من شو! دیدم فیلمنامه بسیار بدی است اما برای این که بیکار نباشم، رفتم پروانه ساخت برایش گرفتم. در ادامه وزارت ارشاد گفت ما این آقا را نمیشناسیم، تو خودت بساز. من گفتم که سینمای من در این حال و هوا نیست. فیلمنامه را بازنویسی کردم و دست آخر فیلم را ساختم اما فیلمی شد که وقتی میبینم، خودم هم نمیدانم چه ساختهام! قصدم این بود فیلم را در مایههای آثار «بیلی وایلدر» بسازم و قواعد درستی داشته باشد اما نشد. مجبور بودم با سرمایهگذارانی کار کنم که بیتجربه و خام بودند و در نهایت فیلم را با ذهنیت بسیار آشفته ساختم. با این همه، فیلم یک میلیارد فروخت، ولی چون مخارجش زیاد شده بود، به جایی نرسید. من در ۲۵ درصد فیلم، شریک بودم و ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاشته بودم اما فیلم شکست خورد و من واقعا ورشکست شدم. نکته این بود که سرمایهگذار به من گفت کاری میکنم تا ابد فیلم نسازی! چون فکر میکرد من سرش کلاه گذاشتهام!
او گفت: فیلم «دستمزد» اواخر دهه ۶۰ اکران شد و به خاطر دارم در شهر اصفهان، آن قدر تماشاگر داشت که به پول بلیت امروز، میتوانم بگویم فروش فیلم در آن شهر، به چیزی حدود ۳ یا ۴ میلیارد تومان امروز میرسید! همین ماجرا برای فیلم «قافله» اتفاق افتاد. فیلمی که برای یکی از دوستان ساختم و خیلی فروخت. اصلا انتظارش را هم نداشتم اما به قول آقای اسعدیان، فقط دستمزدم را گرفتم و کشیدم کنار! بعدها انتظار داشتم تهیه کننده آن فیلم، روزی حال و روز من را ببیند اما ندید! من نمیخواهم از این حرفها بزنم و اهل غرزدن نیستم، اما من هم استقبال میکنم از این که حقتألیف فیلمهای موفق سینمای ایران جدی گرفته شود و از هر نمایشی، درصدی را به کارگردانش بدهند. یا اگر کارگردانش در قید حیات نبود، آن را به زن و بچهاش بدهند!
جوانمرد اظهارداشت: من نام آخرین فیلمنامهام را «داغونت میکنم» گذاشتهام. شاید بیانگر این است که میخواهم تلافی همه اتفاقات این چند سال را در این اسم خلاصه کنم!
شوق جوانمرد و تشویق همکارانش
در بخش پایانی «شب مجید جوانمرد» هدایایی به رسم یادبود به این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران از سوی صندوق اعتباری هنر، بنیاد سینمایی فارابی و کانون کارگردانان سینمای ایران اهدا شد.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که با همراهی همایون اسعدیان، مجید قاریزاده، بهروز افخمی، غلامرضا آزادی و سیداحمد میرعلایی برای تقدیر از خدمات جوانمرد روی صحنه حاضر شده بود در سخنانی کوتاه گفت: کانون کارگردانان سینمای ایران با برپایی شبهای کارگردانان کار زیبایی میکند که ما مفتخر به میزبانی این جمع عزیز و صمیمی هستیم. من از این حضور پررنگ و پرشوق خوشحال شدم و از صحبتهای عزیزان سخنران بهره بسیار بردم.
تابش در پایان حرفهایش از جوانمرد خواست تا فیلمنامه جدیدش را به بنیاد سینمایی فارابی بیاورد.
پس از تابش، بهروز افخمی در بخش پایانی مراسم، روی صحنه رفت و در سخنانی کوتاه درباره جوانمرد گفت: همه فیلمهایی که از آقای جوانمرد دیدهایم، ما را یاد «پکین پا» میاندازد چون خوب درآمدهاند و بدون این که صحبت کند علاقهاش به آن نوع سینما معلوم است. من فیلم «دستمزد» را در همان سالی که داشتم «عروس» را میساختم دیدم و یاد فیلم «سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور» افتادم که فیلم تبدار و عجیبی است و در سینمای آمریکا هم خیلی غریب است؛ یعنی تعداد کمی در سینمای آمریکا هستند که آن فیلم را به یاد بیاورند و یک فیلم کالت است که یک قبیله هوادار دارد که در اقلیتاند. «قافله» هم مرا یاد پکینپا میاندازد که جزو بهترین فیلمسازانی است که من میشناسم. امیدوارم که فرصت پیش بیاید «مجید جوانمرد» فیلمهای بیشتری بسازد و مجبور نشود فیلمی بسازد که بگوید فیلم من نیست. من هم هر کاری از دستم برآید، در خدمتش هستم برای این که یک فیلم دیگر از ایشان ببینیم و کیف کنیم!
در «شب مجید جوانمرد» علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، فرزاد طایفه حیدری (معاون صندوق اعتباری هنر) و سینماگرانی چون: مجید قاریزاده، همایون اسعدیان، مازیار میری، ادوین خاچیکیان، آرش تاج، حجتالله سیفی، فرامرز روشنایی، محسن امیریوسفی، وحید موسائیان، حبیب اسماعیلی، رضا صفاییپور، حسن رضایی، ناصر محمدی، بهروز افخمی، منوچهر مصیری، محمدحسن نجم، غلامرضا آزادی، سیداحمد میرعلایی، حجت قاسمزادهاصل، حسن نوروزیوفا، قدرتالله صلحمیرزایی، بهروز صادقی و... حضور داشتند.
کانون کارگردانان سینمای ایران، سلسله شبهای کارگردانان را در راستای تکریم جایگاه کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران و توجه به نقش تاریخی سینماگران ایرانی در رونق سینما برگزار میکند.
پیشتر و در ماههای گذشته سال جاری شبهای سیامک شایقی و مجید قاریزاده در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شده بود.
اخبار
پارسا خائف برنده جایزه ویژه «موسیقی موغام کشورهای اسلامی» شد
پارسا خائف از خوانندگان نوجوان برگزیده برنامه تلویزیونی «عصرجدید» برنده جایزه ویژه فستیوال «گراند پریکس» موسیقی موغام کشورهای اسلامی شد.
پارسا خائف هنرمند نوجوان موسیقی ایرانی که پیش از حضور در برنامه تلویزیونی «عصر جدید» شبکه سوم سیما از هنرمندان برگزیده جشنواره موسیقی نوای خرم و جشنواره موسیقی جوان معرفی شده بود، جایزه ویژه یازدهمین فستیوال موسیقی موغام کشورهای اسلامی کشور آذربایجان را از آن خود کرد.
در این فستیوال بینالمللی که هنرمندان کشورهای اسلامی از کشورهایی چون ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، مصر، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان شرکت داشتند پارسا خائف به نمایندگی از کشورمان به مسابقات فینال راه یافته و برنده جایزه ویژه شد.
این هنرمند نوجوان اردبیلی با اجرای تصنیفی در دستگاه نوا توانست نظر قاطع هیات داوران را جلب و مقام برتر GRAND prix و دیپلم بین المللی فستیوال موسیقی کشورهای اسلامی ویژه نوجوانان را دریافت کند.
پارسا خائف طی روزهای گذشته تیتراژ برنامه تلویزیونی «میدون» شبکه سوم سیما را به آهنگسازی فرید سعادتمند ارائه کرد بود
«صبا» بر «مهر عاشقان»
در میگشاید
به گفته روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر، نمایشگاه نقاشی «مهر عاشقان» که ساعت ۱۶ عصر سهشنبه ۲۳ مهرماه، در گالریهای «لرزاده» و «فرشچیان» میزبانی از اهالی هنر را آغاز میکند، مجموعهای شامل ۱۱۸ اثر از ۵۲ هنرمند را در قالب نقاشی و عکس به نمایش خواهد گذاشت.
در بخش نقاشی ۶۸ اثر از ۵۱ هنرمند در انواع تکنیکهای رنگ روغن، اکرلیک، میکس مدیا، آبرنگ و... در انواع گرایشها: رئال، آبستره، انتزاعی و مفهومی ارائه شده. بخش عکس نیز شامل پنجاه عکس بههم پیوسته در قالب یک مجموعه است که در معرض دید علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
آثار راه یافته به این نمایشگاه، از میان بیش از دویست اثر انتخاب و ارائه شده است. نمایشگاه نقاشی و عکس گروهی «مهر عاشقان» تا ۳۰ مهر ماه همه روزه، بهجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۱۲۵، پذیرای عموم علاقهمندان تجربههای نو در هنرهای تجسمی خواهد بود.
تشییع پیکر طراح صحنه جوان تلویزیون فردا از کرج
تهیه کننده سریال «خواب زده» بیان کرد که تشییع پیکر طراح صحنه این پروژه امروز از کرج به سمت آرامگاه این شهر انجام می شود.
الهام غفوری تهیه کننده «خواب زده» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مراسم تشییع مهدی جعفری طراح صحنه جوان تلویزیون بیان کرد:
دوشنبه ۲۲ مهرماه پیکر این طراح صحنه جوان از مقابل منزلش در کرج به سوی بهشت فاطمه(س) شهر قدس تشییع می شود.
وی با اشاه به توقف تولید پروژه «خواب زده» که به کارگردانی سیروس مقدم برای شبکه نمایش خانگی انجام می شد، اظهار کرد: فعلا عوامل کار ناراحت هستند و شرایط روحی و روانی خوبی حاکم نیست.
مهدی جعفری متولد سال ۶۳ بود که در چندین فصل از پروژه های «پایتخت» به عنوان دستیار یک صحنه و دکور فعالیت کرده بود. وی در سریال «خواب زده» نیز به عنوان دستیار یک صحنه مشغول به کار بود.
اخبار
حضور مستند «آشو» در بخش رقابتی جشنواره «لایپزیگ» آلمان
مستند کوتاه «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی در شصت و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند و انیمیشن «لایپزیگ» (داک لایپزیگ) حضور دارد.
به گزارش امتیاز؛ مستند «آشو» به تهیه کنندگی مریم نقیبی در بخش رقابتی فیلمهای کوتاه جشنواره «لایپزیگ» با دیگر آثار حاضر در این بخش به رقابت خواهد پرداخت. برنامه پخش این مستند در جشنواره، روزهای 8 و 9 آبان در سالنهای Passage Kinos Astoria و Passage Kinos Universum است.
جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند و انیمیشن «لایپزیگ» یکی از مهمترین و معتبرترین جشنوارههای مختص فیلمهای مستند و انیمیشن در اروپا است که از 6 الی 12 آبان ماه سال جاری در شهر لایپزیگ کشور آلمان برگزار میشود.
«آشو» کودکی چوپان است که دلبستهی سینما و بازیگری است. او از صبح تا شب با گلهاش مشغول است و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی روزمره و کارش، اما همزمان با عشقی که به فیلمهای مطرح سینمای جهان و بازیگری دارد، زندگیاش آمیخته به رویاهایش میشود...
مهلت ارسال آثار به آسوریک تمدید شد
مهلت ارسال آثار به شصت و چهارمین جشنواره منطقهای سینمای جوان «آسوریک» تا 25 مهر ماه تمدید شد.
به گزارش امتیاز، جشنوارههای منطقهای سینمای جوان با هدف حمایت از تولیدات حرفهای و نیمه حرفهای فیلمسازان استانهای سراسر کشور، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در خارج از مرکز، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقولههای مهم فرهنگی و ارتباط هرچه بیشتر مسئولین استانی و ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاریهای دوجانبه برگزار میشود.
با توجه به استقبال فیلمسازان مدت ثبت نام و ارسال اثر به شصت و چهارمین دوره از این جشنواره تا 25 مهر ماه ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می توانند از طریق سایت www.iycs.irآثار خود را ثبت نام کنند.
شصت و چهارمین جشنواره منطقهای سینمای جوان « آسوریک » از تاریخ 9 الی 12 دی ماه سال ۱۳۹۸به مدت چهار روز در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان با حضور استانهای ( خراسان شمالی، سمنان، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، تهران و سیستان و بلوچستان) توسط انجمن سینمای جوانان ایران دفتر زاهدان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان برگزار میشود.
پرونده سحر تبر روی میز «خانه و خانواده» رادیو ایران
رادیو ایران در برنامه «خانه و خانواده» به تهیه کنندگی زهرا قائدی و با اجرای فاطمه آل عباس در گفتگو با کارشناسان نیروی انتظامی، روانشناسان، جامعه شناسان و مشاوران حقوقی به بررسی پرونده سحر تبر می پردازد.
شیرین ولی پور کارشناس حقوقی، پروین ناظمی روانشناس، امیررضا سپنجی کارشناس سواد رسانه ای مهمانان فردا صبح برنامه «خانه و خانواده» هستند.
این برنامه صبحگاهی دوشنبه ۲۲ مهر ماه در گفتگو با کارشناسان بررسی پرونده سحر تبر دختر جوان ایرانی معروف به عروس مرده را در دستور کار دارد.
در این برنامه به سوالاتی از جمله اینکه چند نوجوان هستند که ممکن است درگیر معضلات فضای مجازی و در معرض آسیب قرار داشته باشند؟ خانواده ها باید چه آموزش هایی به فرزندانشان بدهند؟ سواد رسانه ای نوجوان چگونه تعبیر می شود؟ و ... پاسخ داده می شود.
اختلال جلوه گری مسئله ای است که در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرد و نظرات مردم نیز درباره این موضوع برای مخاطبان پخش می شود.
«خانه و خانواده» به تهیه کنندگی زهرا قائدی و با اجرای فاطمه آل عباس شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۹ تا ۱۰ صبح از شبکه رادیویی ایران پخش می شود و نویسنده آن زهرا یساقی، گزارشگر مهران حبیبی و مسئول ارتباط با مخاطبان این برنامه مصطفی طالبیان است.
«جوکر» باز هم صدر باکس آفیس آمریکا را گرفت
فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس یک بار دیگر باکس آفیس آمریکا را به تسخیر خود در آورد و تخمین زده میشود که تا پایان امروز فروش کل آخر هفته آن معادل با ۶۰ میلیون دلار و بسیار فراتر از انتظارهای اولیه باشد.
این فیلم استودیو برادران وارنر با نقشآفرینی خواکین فینیکس فقط در روز جمعه ۱۷ میلیون دلار فروخت و به این ترتیب فروش کل داخلی خود را به ۱۵۴.۷ میلیون دلار رساند.
به این ترتیب «جوکر» به سادگی در صدر باقی ماند البته فیلم «خانواده آدامز» ساخته امجیام هم با فروش قوی ۳۲ میلیون دلاری و عملکردی فراتر از انتظارها در رتبه دوم قرار گرفته است. این فیلم جمعه ۹.۷ میلیون دلار فروخت.
در فیلم انیمیشن «خانواده آدامز» صداپیشگان پرستارهای از جمله اسکار آیزک و شارلیز ترون کنار کلویی گریس مورتز، فین ولفهارد و نیک کرول نقشآفرینی میکنند.
اما بزرگترین پروژه ناامیدکننده هفته فیلم گران قیمت «مرد ماه جوزا» ساخته انگ لی با نقشآفرینی ویل اسمیت بود که در آن نقش قاتلی درجه یک را بازی میکند که با نسخهای جوانتر از خودش مواجه میشود. لی برای ساختن این فیلم اکشن از تکنولوژی فیلمبرداری جدید استفاده کرده که باعث شده هزینه ساخت این فیلم حدود ۱۴۰ میلیون دلار باشد.
این فیلم که به شدت از جلوههای بصری استفاده میکند در روز جمعه توانست ۷.۵ میلیون دلار بفروشد و انتظار میرود که روی هم رفته تا پایان امروز حدود ۲۰ میلیون دلار بفروشد. این در حالی است که انتظار فروش حداقل ۳۰ میلیون دلاری را برای نخستین آخر هفته اکران خود داشت. حالا سوال اینجاست که آیا باکس آفیس خارجی میتواند این فیلم را نجات بدهد یا خیر.
فیلم «جکسی» که جدیدترین اکران سینمایی سیبیاس فیلمز است همین آخر هفته از طریق لاینزگیت اکران ملی میشود. انتظار میرود فروش اولیه این فیلم در حد ۳ میلیون دلار باشد
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «آسوریک»
به گفته روابط عمومی شصت و چهارمین جشنواره منطقهای سینمای جوان، جشنوارههای منطقهای سینمای جوان با هدف حمایت از تولیدات حرفهای و نیمه حرفهای فیلمسازان استانهای سراسر کشور، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در خارج از مرکز، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقولههای مهم فرهنگی و ارتباط هرچه بیشتر مسئولان استانی و ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاریهای ۲ جانبه برگزار میشود. مدت ثبت نام و ارسال اثر به شصت و چهارمین دوره از این جشنواره تا ۲۵ مهر ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می توانند از طریق سایت www.iycs.ir آثار خود را ثبت نام کنند. شصت و چهارمین جشنواره منطقهای سینمای جوان «آسوریک» از تاریخ ۹ الی ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ به مدت چهار روز در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان با حضور استانهای خراسان شمالی، سمنان، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، تهران و سیستان و بلوچستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران دفتر زاهدان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان برگزار میشود.
حضور فیلم کوتاه «سوربز» در جشنواره آلمریا اسپانیا
فیلم کوتاه «سوربز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان به جشنواره آلمریا اسپانیا راه یافت. فیلم کوتاه «سوربز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان به بخش اصلی مسابقه بینالملل هجدهمین دوره جشنواره آلمریا اسپانیا راه یافت.
این جشنواره از تاریخ بیست و پنجم آبان تا دوم آذرماه در شهر آلمریا اسپانیا برگزار میشود.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «سوربز» آمده است: «بچهها هیچوقت هیچ چیز را فراموش نمی کنند.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4140/18373/71463
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4140/18373/71464
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4140/18373/71465
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4140/18373/71466
|
عناوین این صفحه
- تقدیر از بانوی معمار ایرانی در گوگن هایم بیلبائو
- نوستالژی یک عمر زندگی با سینما
- اخبار
- اخبار