|
وقتی خودروسازان برخی قطعات و آپشنها را حذف میکنند!
پس از خبر حذف برخی قطعات و آپشنها از برخی خودروهای صفر کیلومتر داخلی، فعالان صنعت خودروسازی و قطعهسازی میگویند که کسری منابع مالی قطعهسازان و افزایش بدهی خودروسازان به قطعهسازان، تامین برخی قطعات را با مشکل روبرو کرده است.
چندی است که موضوع حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر داخلی از جمله کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و تعدادی دیگری از قطعات، خبرساز شده است.
احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان - در این رابطه گفت: دو عامل سبب شده که برخی قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعهسازان وجود دارد که معادل همین رقم از سال گذشته تاکنون زیان خودروسازان نیز بوده است. زمانی که پول قطعهسازان پرداخت نمیشود، آنها نیز تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: امروز این مشکلات عاملی شده تا برخی از قطعات در خودروهای صفر کیلومتر حذف شوند. درست است که فعلا این قطعات تاثیری در ایمنی خودرو ندارند اما ممکن است تعداد این قطعات در آینده اضافه شود تا جایی که تولید خودرو را با مشکل روبرو کند.
همچنین محمدرضا نجفیمنش - رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی - نیز اظهار کرد: آنچه که صحت دارد این است که پول قطعهساز به موقع پرداخت نمیشود و قطعهساز در هزینهها با مشکل روبرو است که ما نیز مرتبا این موضوع را پیگیری میکنیم اما اینکه قطعهسازان تامین تعدادی قطعات را به دلیل مسائل مالی قطع کنند، تایید نمیکنیم.
وی افزود: به دلیلی مشکلات مالی دیگر توان قطعهسازی وجود نخواهد داشت و کل کار تعطیل خواهد شد نه اینکه به دلیل مشکلات مالی تعدادی قطعات تولید و تامین نشوند. اگر پول قطعهساز پرداخت شود، تامین تمام قطعات انجام خواهد شد اما در غیر این صورت همانطور که پیش از این نیز هشدارها در این زمینه داده شده، تولید متوقف شده و صنعت قطعهسازی و صنعت خودروسازی را نابود میکند.
آرش محبینژاد - دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی - نیز در این زمینه معتقد است: تعدادی از قطعات آپشن هستند و خودروهای مجهز به این آپشنها قیمت بالاتری دارند که بسته به نظر و بودجه مشتری است اما اینکه مشتری خودروی آپشندار بخواهد اما خودروساز و قطعهساز به دلیل تحریمها، کسری قطعات و مشکلات کسری نقدینگی نتوانند این نیاز را پاسخ دهند، موضوعی جداست.
وی ادامه داد: ممکن است حذف برخی قطعات آپشنال مشکل خاصی پیش نیاورد. در برخی خودروها ممکن است به طور مثال کروز کنترل به دلیل مشکلات کمبود نقدینگی نتواند توسط خودروساز تامین شود و او نیز مجبور است این آپشن را حذف کند، اما برای خودروی دیگر موجود باشد و خودرو به آن مجهز شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد: اما اینکه کسری قطعات به دلیل کسری نقدینگی وجود دارد، یک واقعیت غیرقابل انکار است و ما موضوع را تایید میکنیم. در حال حاضر تامین قطعات به دو دلیل با مشکل روبرو است. علاوه بر کسری نقدینگی، مشکلات ناشی از اصلاح قیمت قطعات نیز تاثیرگذار بوده است.
جزییات سود هر لیتر قاچاق بنزین به کشورهای همسایه
اختلاف قیمت سوخت و به ویژه بنزین در داخل با کشورهای همسایه سود بالایی را از محل قاچاق آن میکند؛ بهطوریکه برای هر لیتر بنزین تا ۱۵ هزار تومان سودآوری دارد. این موضوع ناشی از پرداخت سالانه هزاران میلیارد تومان یارانه پنهانی است که دولت به طور جدی به دنبال اصلاح آن در بودجه سال ۱۳۹۹ است.
طبق آخرین اعلام نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- سالانه حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانههای پنهان و آشکار پرداخت میشود و این در شرایطی است که آمار سال گذشته از این حکایت داشت که تا مرز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان آن به یارانههای پنهان اختصاص دارد. یارانههای پنهان عمدتا در سوخت، کالاهای اساسی و دارو پرداخت میشود؛ به طوریکه بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی، نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم نیز بابت یارانه بنزین پرداخت میشود.
اختلاف قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه موضوعی بوده که همواره مورد توجه کارشناسان و مسئولان به ویژه در دولت قرار داشته است؛ چراکه موجب قاچاق سوخت و هدر رفت یارانهای میشود که دولت سالانه از این بابت پرداخت و در نتیجه آن هزینه سنگینی به اقتصاد ایران تحمیل میکند، اما هنوز اتفاق خاصی برای اصلاح این روند رخ نداده است.
اطلاعات دریافتی ایسنا در رابطه با وضعیت توزیع قاچاق سوخت نشان میدهد که پایین بودن قیمت نسبی بنزین در داخل منجر به افزایش مصرف آن شده و در حال حاضر ثروتمندان و دهکهای بالا ۲۳ برابر سایر دهکها یارانه بنزین دریافت میکنند و از سویی دیگر پایین بودن قیمت نسبی آن در مقایسه با کشورهای همسایه منجر به قاچاق آن میشود.
سود قاچاق سوخت به ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان
طبق این اطلاعات، سود قاچاق بنزین از ایران به ترکیه در هر لیتر ۱۵ هزار و ۶۰۵ تومان است. قیمت بنزین در ترکیه به ۱.۲۳ دلار میرسد که بر مبنای ریالی حدود ۱۶ هزار و ۶۰۵ تومان است؛ در نتیجه در مقایسه با قیمت ۱۰۰۰ تومانی بنزین در ایران، سود قاچاق آن ۱۵ هزار و ۶۰۵ تومان برآورد شده است.یا در مورد قاچاق بنزین به آذربایجان، سود هر لیتر به ۵۳۴۵ تومان میرسد؛ بهگونهای که قیمت این سوخت در آذربایجان ۴۷ سنت است که معادل ریالی آن ۶۳۴۵ تومان بوده و در نتیجه اختلاف قیمت ۵۳۴۵ تومانی ایجاد میکند.در مورد گازوئیل نیز به این ترتیب است که در ترکیه هر لیتر گازوئیل ۱.۱۲ دلار است و معادل ریالی آن به ۱۵ هزار و ۱۲۰ تومان میرسد که سود ناشی از قاچاق آن در هر لیتر ۱۴ هزار و ۶۲۰ تومان میشود. همچنین اگر هر لیتر گازوئیل به ترکمنستان قاچاق شود، با توجه به قیمت ۴۳ سنتی آن در هر لیتر که معادل ریالی آن ۵۲۶۵ تومان است، سود قاچاق گازوئیل به ترکمنستان ۴۷۶۵ تومان در هر لیتر میشود.اختلاف قیمت بین سوخت در ایران و کشورهای منطقه موضوعی است که حدود ۱۰ سال پیش و در قانون هدفمندی یارانهها مورد توجه قرار گرفت تا این روند اصلاح شود. بر این اساس در قانون آمد که باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینههای مربوطه به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد.با این وجود طی این سالها در دفعاتی محدود دولتها نسبت به اصلاح قیمت حاملهای انرژی اقدام کردند اما در چند سال اخیر با توجه به شرایط خاص اقتصادی این اقدام صورت نگرفت، ولی دولت در سال گذشته و سال جاری با توجه به الزام برای اصلاح پرداخت یارانههای پنهان، کاهش هزینه در این بخش برنامههایی را در دستور کار دارد که در صورت موافقت مجلس آن را در دستور کار قرار خواهد داد. البته تاکید شده که این به معنی افزایش قیمت سوخت برای دهکهای مختلف نیست و پیش از این تاکید بر اصلاح اختصاص یارانه به دهکهای بالا بوده است. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ، منابع ناشی از اصلاح پرداخت یارانههای پنهان میتواند یکی از منابع جایگزین نفت در بودجه باشد.
سود سرشار قاچاق سوخت به کشورهای همسایه
با توجه به تفاوت قیمت بنزین و گازوییل در ایران و برخی کشورهای همسایه، قاچاق سوخت از ایران دارای چنان جذابیت هایی برای قاچاقچیان است که با وجود ریسک گرفتار شدن و وضع جریمه، آنها همچنان به کار خود ادامه می دهند.تفاوت قیمت سوخت در ایران با برخی از کشورهای همسایه که گاهی اختلاف چند برابری دارد، سبب شده حتی اگر هر قاچاقچی از هر پنج محموله تنها یک محموله را سالم به مقصد برساند، باز هم از این کار سود ببرد.
اخبار
زنگنه: تلاشها برای توقف توسعه نفت ایران شکست خورد
ادامه اکتشافات نفت و گاز در پهنه ایران
وزیر نفت گفت: اکتشافات نفت و گاز در پهنه ایران ادامه دارد و هر زمان اکتشافات جدید به نتیجه برسند، به عنوان اخبار خوش افزایش ذخایر قابل برداشت نفت و گاز کشور به اطلاع مردم خواهند رسید.
بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهار داشت: اگرچه تلاشهای زیادی صورت گرفت تا در شرایط تحریم توسعه صنعت نفت ایران متوقف شود، اما نهتنها توسعه صنعت نفت کشورمان متوقف نشده بلکه شاهد رونق امضای قراردادها، آغاز پروژهها، اجرا و بهره برداری از پروژههای متعدد در صنعت نفت و گاز کشور هستیم. وی افزود: اکتشافات نفت و گاز در پهنه ایران ادامه دارد و هر زمان اکتشافات جدید به نتیجه برسند، به عنوان اخبار خوش افزایش ذخایر قابل برداشت نفت و گاز کشور به اطلاع مردم خواهند رسید. وزیر نفت در خصوص ادعای عربستان به بازگشت کامل تولید از دسترفتهاش طی زمانی کمتر از یکماه گفت: این نشان می دهد که افت تولید 5 یا 6 میلیون بشکه ای عربستان، واقعیت چندانی نداشت و یک بزرگنمایی سیاسی بود، وگرنه نمیتوان تأسیساتی که به اندازه 5 میلیون بشکه آسیب دیدهاند را ظرف 2 یا 3 هفته بازسازی کرد.
مرکز آمار اعلام کرد:
افزایش قیمت زمین و نرخ اجارهبها
مرکز آمار گزارشی از تحولات قیمت زمین، آپارتمان و اجاره بها حدفاصل بهار۹۷ تا بهار۹۸ منتشر کرد که نشان می دهد قیمت زمین در مدت مذکور ۱۷۵درصد، آپارتمان ۱۱۰درصد و اجاره بها ۳۵ درصد رشد داشته است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد، افزایش ١٧٤,٦ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، افزایش109.6 درصدی قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش٣٥ درصدی متوسط مبلغ اجاره بهعلاوهی سه درصد ودیعهی پرداختی برای اجارهی یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار ٩٨ نسبت به بهار ٩٧ از جمله تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران بوده است.
بنگاههای معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیهی معاملات خرید و فروش و اجاره را در سامانهی اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.
با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر میشود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه محاسبه میشود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.
ادامه مسیر «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» با «اعتماد می ماند»
شرایط امروز بانک ملی ایران نه تنها با یک دهه قبل، حتی با چند سال پیش هم قابل مقایسه نیست. تحولات رخ داده در این بانک، از تجهیزات مدرن بانکداری و تحقق نسبی بانکداری دیجیتال گرفته تا پیاده سازی انواع سامانه های هوشمند و حتی نحوه تعامل کارکنان با مشتریان، بسیار چشمگیر است. طبیعی است که هر سازمان به مثابه یک موجود زنده، نیازمند تغییر رو به جلوست و این حرکت باید در همه اجزای آن مشاهده شود. نمی توان اجزای درونی سازمان را رشد و توسعه داد، اما شکل و ظاهر آن را به همان شیوه قبل نگه داشت.
به گزارش امتیاز؛ در بانک ملی ایران نیز با هدف سامان دهی به شکل و ظاهر بانک بر اساس تغییرات ایجاد شده در سایر بخش ها، به تازگی پروژه Rebranding آغاز شده است . در این پروژه تصمیم گرفته شد به شعارهای مختلف این بانک که در دوره های مختلف طراحی، استفاده و برجسته شده است و اکنون منسوخ یا هنوز ماندگارند نیز سر و سامانی داده شود.شعار «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» را شاید کمتر کسی است که نشنیده باشد. در طول یک دوره تاریخی، شعارهای موازی دیگری مانند «بانک ملی ایران، امین مردم ایران»، «این بانک، ملی است»یا «بانک ملی ایران، بزرگترین بانک جهان اسلام» هم استفاده شد، اما «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» تنها شعاری است که همیشه با قوت ادامه یافته و ریشه در جای جای این بانک معظم دارد . تجربه نشان داده که «اصالت» در ذهن ها ماندگارتر است، اما شکی هم نیست که باید همزمان با مدرن شدن برند سازمان، همه اجزای آن را به روز کرد و یکی از این اجزا هم «شعار سازمانی» است.حال چگونه می توان این «به روز رسانی» را با حفظ «اصالت» و احترام به «وابستگی مشتریان» تلفیق کرد، طوری که به روند فعالیت سازمان لطمه ای وارد نشود؟متخصصان معتقدند امروز، دوره اثرگذاری حداکثری همراه با گزیده گویی است. یکی از اصول بنیادین برندینگ در دوره مدرن، این است که مخاطب تنها با یک نگاه، پیام را دریافت کند و از این رو مختصر کردن عبارات و شعارهای سازمانی، یک الزام است.بانک ملی ایران بر آن شده تا کنار حفظ شعار اصیل «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد»، با پیروی از استراتژی «حفظ اصالت پیام» در کنار «گزیده گویی»، در کنار شعار قدیمی خود از شکل مختصر شده این شعار با عنوان «اعتماد می ماند» رونمایی کرده و از این پس این دو عبارت را به عنوان شعارهای اصلی خود مورد استفاده قرار دهد.شعار «اعتماد می ماند» دو پیام «اعتماد» و «ماندگاری» را که عصاره اصلی شعار قدیمی و اصیل بانک و همچنین راز ماندگاری این بانک معظم است، در بر دارد و مفهوم مورد نظر را همزمان و سریع به مخاطب القا می کند، بدون این که در مفهوم شعار پیشین تغییری ایجاد کرده باشد.بانک ملی ایران از این پس با این شعار تازه خود، در کنار شعار قدیمی حرکت رو به رشدش را با سرعت بیشتری ادامه می دهد و تلاش خواهد کرد با اقدامات تازه و بدیع، کارنامه طلایی خود را پربارتر کند، بیش از پیش اعتماد مشتریان را پاس دارد و ماندگاری خود را بر پایه این اعتماد پرقدرت تر کند .
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4145/18413/71636
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4145/18413/71637
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4145/18413/71638
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4145/18413/71639
|
عناوین این صفحه
- وقتی خودروسازان برخی قطعات و آپشنها را حذف میکنند!
- جزییات سود هر لیتر قاچاق بنزین به کشورهای همسایه
- اخبار
- ادامه مسیر «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» با «اعتماد می ماند»