|
زنگنه در مجلس به نمایندگان پاسخ داد:
تولید نفت کوره به اندازه کشتیهای اقیانوس پیمای کشور
وزیر نفت درباره تولید سوخت کم سولفور گفت: در شرایط کنونی حدود ۴۰ هزار تن نفت کوره در روز تولید میکنیم، بنابراین به اندازه نیاز کشتیهای اقیانوس پیمای کشور تولید داریم.
بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز در پاسخ به سوال اقای علی اکبر کریمی مبنی بر علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور افزود: همین سوال یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال از سوی نماینده اهواز در صحن مطرح شد، اما از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح میشود، باید پاسخ دهیم.
وی گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون تن تولید نفت کوره در روز در جهان بوده که کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده است. در مجموع دو سوم نفت کوره جهان که به عنوان سوخت کشتی مصرف میشود، گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد و در شرایط کنونی قرار شده این میزان گوگرد به کمتر از نیم درصد برسد.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت تنزل یافته و در مواردی حتی به نصف رسیده است، افزود: به این معنا که نفت کوره با سولفور کمتر نزدیک گازوئیل شده، اما در کشور ما در شرایطی که پالایشگاهها در شرایط عادی فعالیت کنند، مقدار نفت کوره تولیدی در روز ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به پالایشگاه آبادان است که اساساً به عنوان نفت کوره در دنیا توسط مشتریان ما مصرف نمیشود و دوباره تصفیه مجدد میشود.
وی بیان کرد: حدود ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفات بالا داریم، بنابراین راه حل مشکل برای تامین نفت کوره با سولفات کم، بهینه سازی پالایشگاهها است که به موجب آن گوگرد در نفت کوره کم شود، این اقدام به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، اما در این شرایط پالایشگاه آبادان در دست اجراست، پالایشگاه اصفهان رها شده و بقیه پالایشگاهها طرح دارند، اما دسترسی به این منابع ساده نیست.
وزیر نفت تاکید کرد: من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا میرود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حلهایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به بند دوم مقرره ۱۸ پیوست ششم کنوانسیون مارپل است که به کشتیها تکلیف میکند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم میتواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.
این عضو کابینه دولت، یکی از راه حلها را تجهیز کشتیها به اسکرابر دانست و گفت: این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرد. کشتیها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی میگویند سوخت ارزان و یارانهای به ما بدهید.
زنگنه افزود: روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب میدهد. موتوری که نفت کوره مصرف میکند نمیتواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است. روشهای دیگری هم هست مثل این که با روشهای شیمیایی مازوت را مخلوط میکنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.
وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفتکش است که اختلالی در آن ایجاد نمیشود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریمها بر میگردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمتهای بینالمللی عنوان و تصریح کرد: وقتی نرخهای آن طرف آزاد است فکر نمیکنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانهای برای سوخت نفتکش بگذاریم. من اجازه ندارم به کسی که تولید میکند بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت یادآور شد: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید میتوانید بخرید، اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.
تولید کافی نفت کوره به اندازه کشتیهای اقیانوس پیمای کشورنمایندگان از پاسخ وزیر نفت قانع شدند
نمایندگان مردم در مجلس از پاسخ وزیر نفت در خصوص علت کوتاهی این وزارتخانه در مورد برنامهریزی لازم به منظور تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور قانع شدند.
علی اکبر کریمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال از وزیر نفت قانع نشد، بنابراین توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در صحن پاسخهای وزیر را قانع کننده دانستند.
سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح سوال اقای کریمی از وزیر نفت گفت: بازگشت به نامه شماره ۳۷۴۰۷۷ مورخ ۶/۷/۱۳۹۸، گزارش کمیسیون انرژی در خصوص سؤال ملی علیاکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب از وزیر نفت مبنی بر اینکه علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور، ارسال میگردد.
نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۸ کمیسیون با حضور ۱۷ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سؤال کننده و وزیر، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر نفت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال میگردد.
هشدار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره سوختی پرخطر و غیر مجاز
رئیس (اچاسایی) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، درباره خطرهای مصرف الپیجی به عنوان سوخت خودروها، هشدار داد.
ایرج کلهری رئیس اداره ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچاسایی) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: لازم است هموطنان به منظور جلوگیری از خطرهای احتمالی و حفظ سرمایههای مادی و معنوی خود، از نصب سیلندر گاز مایع یا همان الپیجی بهصورت غیرمجاز و نیز مراجعه به مراکز غیرمجاز برای تبدیل خودرو خود به الپیجی جداً خودداری کنند.
وی افزود: متاسفانه بهتازگی عدهای از هموطنان به دلیل نداشتن آگاهی از خطرات احتمالی، توجه ناکافی به خطرات احتمالی یا ترجیح موارد اقتصادی به ایمنی، نسبت به نصب سیلندر گاز مایع (الپیجی) در خودروهای خود در مراکز غیرمجاز اقدام یا سوخت الپیجی را نیز از مراکز غیرمجاز دریافت میکنند که این موضوع علاوه بر خطرات جانی و مالی برای خود فرد و خانواده او، پیامدهای خسارتباری را برای کارکنان این مراکز، مراجعهکنندگان و همسایگان به دنبال خواهد داشت.
کلهری با اشاره به لزوم رعایت استانداردها و الزامهای ایمنی در استفاده از این سوخت تاکیدکرد: نصب سیلندر گازمایع یا سوختگیری در کارگاههای غیرمجاز برای فرد و خانواده و اطرافیان او بسیار فاجعهآفرین خواهد بود و همه روزه گزارشهای متعددی از حوادث در این کارگاهها دریافت میکنیم.
رئیس (اچاسایی) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید بر لزوم هوشیارسازی مردم در این باره، گفت: اگرچه توزیع الپیجی برعهده شرکتهای توزیعکننده بخش خصوصی است، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تلاش میکند با احساس مسئولیت درباره احتمال بالای وقوع حوادث جبرانناپذیر در این باره هشدارهای لازم را به هموطنان ارائه کند.
کلهری افزود: اگر فرآیند استفاده غیرمجاز از الپیجی بهعنوان سوخت خودروها ادامه یابد، متاسفانه بهدلیل رعایت نکردن الزامهای ایمنی آمار حوادث در آینده به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.
وی با تاکید بر لزوم بررسیهای دورهای درباره استفاده غیرمجاز از سوخت الپیجی گفت: لازم است همه افرادی که استفاده از سوخت الپیجی به لحاظ اقتصادی برایشان اولویت دارد و از طریق حملونقل به امرار معاش میپردازند، از طریق سامانه IRNGV.IR نسبت به گازسوز کردن خودرو خود اقدام کنند تا در روندی قانونی، استاندارد و ایمن، سوخت پاک و ارزان سیانجی دریافت کنند.
اخبار
ایرانسل تماسهای تلفنی سیلزدگان سیستان و بلوچستان را رایگان کرد
مکالمههای درون شبکه تمامی مشترکان ایرانسل در مناطق سیلزده استان سیستان و بلوچستان، تا پایان روز چهارشنبه 25 دی ماه رایگان است.
به گزارش امتیاز، با هدف تسهیل ارتباطات و کمک به کاهش آلام سیلزدگان عزیز اهل استان سیستان و بلوچستان، تمامی مکالمههای درون شبکه ایرانسل از آغاز 23 دی، تا پایان روز چهارشنبه 25 دی ماه در مناطق آسیبدیده از سیل، از جمله میرجاوه، فنوج، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دلگان، چابهار و سایر مناطق سیلزده و روستاها و جادههای اطراف رایگان است.با توجه به اعلام هشدار وقوع سیل، تیم فنی ایرانسل پیش از جاری شدن سیلاب، در مناطق آسیب دیده حضور یافته و با بررسی شرایط و رفع آسیبهای احتمالی ناشی از سیل، بر حفظ پایداری شبکه و برقراری ارتباط در شرایط دشوار سیلاب، نظارت میکند. شبکه ایرانسل کماکان در حالت طبیعی و پایدار قرار دارد.
برف آمد پیاز گران شد
نرخ عرضه پیاز به عنوان یکی از سبزیهای پرمصرف ظرف هفته اخیر در سطح بازار کلانشهر مشهد تا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد با بیان اینکه قیمت کنونی عرضه هر کیلوگرم پیاز در میدانبار نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار ریال بالا رفت. گفت: بارش اخیر برف و باران سبب کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت پیاز در میدانبار این کلانشهر شد.
حیدر ساکن برجی افزود: بررسی و رصد وضعیت بازار در مشهد نشان میدهد در حالی کمبود عرضه پیاز قیمت آن را افزایش داده که به حد کافی پیاز در انبار استانهای تولیدکننده آن در دیگر نقاط کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: تولید پیاز در خراسان رضوی طی فصل زمستان متوقف میشود و موجودی انبارها از این قلم سبزی اندک است و هماکنون بارگیری و انتقال پیاز از استان های خراسان شمالی، اصفهان و کرمان به خراسان رضوی بخاطر بارش سنگین برف دچار وقفه شده و باعث کمبود پیاز در بازار مشهد شده است.
ساکن برجی ادامه داد: در این شرایط ضروری است تا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان های خراسان شمالی و اصفهان وارد عمل شده و هرچه سریعتر دستاندرکاران را ملزم به بارگیری و ارسال پیاز از انبارهای آن مناطق به خراسان رضوی کنند.
وی قیمت امروز هر کیلوگرم پیاز را در میدان بار مشهد بین ۵۰ هزار تا ۵۵ هزار ریال ذکر کرد. این قیمت در حوزه خردهفروشی با محاسبه ۳۰ درصد سود مغازهدار به مصرف کننده نهایی عرضه میشود.
اخبار بانک
ثبت بیشترین مبلغ تراکنش های خودپردازهای نظام بانکی از طریق بانک ملی ایران
بیشترین مبلغ تراکنش های خودپردازها در نظام بانکی از طریق بانک ملی ایران انجام شده است.
به گزارش امتیاز، بررسی تازه ترین اطلاعات منتشر شده مربوط به مبلغ تراکنشهای شبکه بانکی کشور از سوی بانک مرکزی نشان می دهد خودپردازهای بانک ملی ایران بیش از 291 هزار میلیارد ریال از این تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند.
این عدد بیش از 21 درصد کل مبلغ تراکنش های انجام شده توسط همه خودپردازهای موجود در نظام بانکی است.
بررسی جزئی تر این اطلاعات حاکی از این است که تنها 18 درصد مبلغ تراکنش های انجام شده در خودپردازهای بانک ملی ایران مربوط به استان تهران بوده و مابقی آن به سایر استانها مربوط است.
بانک مرکزی پیش از این گزارش داده بود که از مجموع بیش از 58 هزار فقره دستگاه خودپرداز موجود در نظام بانکی، بیش از 8 هزار دستگاه آن به بانک ملی ایران مربوط است. بر این اساس، بانک ملی ایران صدرنشین تعداد خودپردازها در نظام بانکی است.
راهکارهای بانکپاسارگاد جهت رفع مشکل دسترسی به سامانه همراه بانک در نسخه iOS
بانکپاسارگاد ضمن پوزش از مشتریان به دلیل اختلال پیش آمده در دسترسی به همراه بانک پاسارگاد، تا رفع مشکل دو راهکار برای استفاده از این سامانه ارائه داد.به گزارش روابطعمومی بانکپاسارگاد، بهدلیل محدودیت های اعمال شده، امکان بارگذاری اپلیکیشنهای مالی در اپاستور وجود ندارد. از اینرو بانکپاسارگاد بهمنظور استمرار دسترسی مشتریان به سامانه همراه بانک از طریق تلفنهمراه اپل، چند راهکار ارائه کرد.بر اساس این خبر، مشتریانی که از گوشیهای تلفنهمراه اپل استفاده میکنند، میتوانند خدمات همراهبانک پاسارگاد را از طریق نسخه جدید بانکداریمجازی دریافت کنند. به این ترتیب که با بازکردن یک مرورگر در گوشی خود و وارد کردن آدرس بانکداریمجازی بانکپاسارگاد، گزینه «میخواهم با کاربری همراه بانک وارد شوم» را انتخاب و با همان نام کاربری و رمز عبور همراه بانک خود میتوانند وارد این سامانه شوند و همانند گذشته از خدمات استفاده کنند.همچنین کاربران گوشیهای تلفنهمراه اپل، از طریق فروشگاههای نرمافزاری اپاستور ایرانی قادر به نصب آخرین نسخه نرمافزار همراهبانک پاسارگاد و بهرهمندی از خدمات این سامانه هستند.گفتنی است این بانک درحال پیگیری جهت فراهم کردن امکان نصب مستقیم اپلیکیشن همراه بانک برای نسخه iOS است که پس از حصول نتیجه، اطلاعرسانی خواهد شد.
مسئولیت اجتماعی و شهروندان آینده
بانک رفاه به جامعه سالم و پویا میاندیشد
بانک رفاه کارگران در نظام بانکی و ساختار اقتصادی و اجتماعی ایران بهدرستی بانک سلامتمحور شناخته میشود و ارائه خدمات این بانک به طیف گسترده از مشتریان و ذینفعان در سایه مسئولیت اجتماعی برای ارتقای سطح آرامش و آسایش شهروندان ایرانی نشان میدهد که این بانک ایرانی به جامعه سالم و پویا میاندیشد.حفظ کرامت انسانی، مشتری مداری، نوآوری و خلاقیت و همچنین بهبود مستمر خدمات از جمله ارزشهای بنیادین بانک قلمداد شده، اما تحقق این باورها و ارزشهای بنیادین در سایه ایفای مسئولیت اجتماعی بانک جلوه دیگری از متفاوت بودن بانک رفاه کارگران را به نمایش میگذارد.نگاهی به کارنامه تسهیلات پرداختی بانک رفاه کارگران بهوضوح نشان میدهد که بخشی از اعتبارات و تسهیلات بانک در سالهای اخیر و از جمله در 8 ماهه نخست امسال به پرداخت وام ازدواج و تهیه جهیزیه، اشتغالزایی و کمک به مشاغل خانگی به ویژه در ارتباط با مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، سرمایهگذاری و مشارکت در طرحهای سلامتمحور از جمله کمک به تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی با اولویت مناطق کم برخوردار اختصاص داده شده است. این بانک در سال گذشته و هشت ماهه نخست سالجاری 20 هزار و 519 فقره تسهیلات قرضالحسنه مشاغل خانگی، اشتغالزایی و کارفرمایان طرحهای مددجویی به ارزش 2 هزار و 965 میلیارد ریال به معرفیشدگان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده است.
با دستور وزیر راه؛
ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برونشهری ابلاغ شد
ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برونشهری، با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جادهای، ارتقای سطح خدمات و افزایش توانمندی و مشارکت شرکتهای حمل و نقل عمومی مسافربری ابلاغ شد.
به گزارش امتیاز و به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان، اظهار داشت: در پی استقبال هموطنان از ناوگان عمومی حمل و نقل جادهای برای نظارت و برنامهریزیهای مؤثر ارتقای ایمنی در سفرهای عمومی جادهای، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی سلسله اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که از جمله مهمترین این اقدامات، ابلاغ ضوابط جدید تأسیس و بهرهبرداری از شرکتهای حمل و نقل مسافربری برون شهری و اصلاح ضوابط حمل و نقل مسافر میباشد.
وی با بیان این که با اجرای دستورالعمل جدید، چشمانداز متفاوتی نسبت به گذشته در ارتقای ایمنی و افزایش رضایتمندی هموطنان از سطح خدمات ارائه شده، فراهم میشود، افزود: تعیین معیار برای انتخاب شرکتهای سر شبکه، تعیین وظایف مشخص برای شرکتهای سر شبکه، لزوم سرمایهگذاری و ارائه ناوگان ملکی برای شکلگیری و افزایش مسئولیتپذیری و پاسخگویی شرکتهای شبکه سیر حمل و نقل مسافر از جمله اقدامات و اصلاحات ابلاغی در جهت نظاممند نمودن و بهبود اجرای این تحول است.
قربانی خاطرنشان کرد: با ابلاغ اصلاحات جدید، هرگونه افزایش شرکتهای مسافربری متضمن سرمایهگذاری و تدارک الزامات ایمنی میباشد و در راستای تأمین هرچه بیشتر ایمنی سفرها، شرکتهای سرشبکه و سایر شرکتهای زیرمجموعه مکلف شدند، اتاق ویژه کنترل و مانیتورینگ ناوگان به منظور پایش رفتار لحظهای رانندگان از مبدا تا مقصد سفرها و پاسخگویی تمام وقت به مسافران و رسیدگی به شکایات آنان، راهاندازی نمایند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، همچنین اظهار داشت: در جهت ایجاد شفافیت بیشتر در ضوابط جاری و حذف انحصارات نیز، برخی مقررات دست و پاگیر جرح و تعدیل گردیده و شفافیت لازم در مقررات از جمله تعیین شرایط فسخ قراردادهای شبکه سیر و نحوه سرویسدهی در زمان تعطیلی اعضای شبکهها، یکپارچهسازی سامانههای فروش اینترنتی بلیت و غیره پیشبینی شده است.
وی افزود: در راستای ارائه و توسعه خدمات حمل و نقلی به مناطق محروم، مشوقهای لازم در ضوابط، پیشبینی شده و به منظور تقویت مدیریت شبکههای سیر، امکان اداره امور شبکه با مکانیزم مدیریت مشارکتی نیز در نظر گرفته شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4202/18898/73789
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4202/18898/73790
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4202/18898/73791
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4202/18898/73792
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4202/18898/73793
|
عناوین این صفحه
- تولید نفت کوره به اندازه کشتیهای اقیانوس پیمای کشور
- هشدار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره سوختی پرخطر و غیر مجاز
- اخبار
- اخبار بانک
- ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برونشهری ابلاغ شد