|
اگر بگوییم صنعت بازی رایانهای جایگاهی درجهان ندارد کملطفی کردیم
اگر بخواهیم به جایگاه و ترقی صنعت بازی کشور کمک کنیم، فقط باید روی فرهنگسازی تمرکز کنیم.
بازیهای گروهی از قدیم یکی از بهترین شیوههای ارتباط اجتماعی و نزدیکی افراد به یکدیگر بودهاند. در بازیهای دیجیتال شکلگیری این شکل از روابط بیشتر در بازیهای چندنفره آفلاین یا آنلاین نمود پیدا کرد اما صرفاً بازیهای رایانهای چندنفره افراد را کنار هم جمع نمیکنند بلکه تماشای بسیاری از بازی تکنفره نیز میتواند جذاب باشد و باعث ایجاد رابطه میان بازیکننده و تماشاگر شود. علاوه بر این، روابط ایجادشده پس از بازی نیز قابل توجه است و بهاشتراکگذاری تجربهها میتواند روابط بیشتری را شکل دهد. از طریق بازی میتوان دوستان جدید پیدا کرد یا روابط خانوادگی و دوستی را بهبود داد. افزون بر این، بازیهای گروهی به افراد فرصت میدهند تا در نقشهایی مثل رهبری و آموزش قرار بگیرند و همکاری و تقسیم وظایف را تجربه کنند.
حقیقت آن است که در بسیاری از موارد نه برای تأمل روی مسائل و لذت هنری محض، نه برای هیجان رقابت، نه برای ایجاد رابطه و نه برای آشنایی، آموزش و کسب مهارت بازی میکنیم. در واقع، خیلی از اوقات صرفاً برای گذراندن اوقات خوش به سمت بازی میرویم. احتمالاً برخی از شیرینترین خاطراتتان مربوط است به بازیهایی که کردهاید و شاید در هیچ رسانهای به قدر بازی زمان برایتان سریع نگذرد. این یکی از مهمترین ویژگیهای بازی است و میتوان آن را برای دلپذیرتر کردن روند آموزش و نیز تحملپذیرتر کردن مصائب به کار گرفت. پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که بازیها میتوانند مهارتهای عاطفی و فکری افراد را بالا ببرند که این باعث شده است بسیاری از معلمهای خلاق در سرتاسر جهان یادگیری بازیمبنا را وارد فرآیند آموزشیشان کنند. بازیها میتوانند فرد را وادار به جستوجو، برنامهریزی و گفتوگو کنند، قابلیت حل مسأله را تقویت کرده و ظرفیت خلاقیت او را به کار بگیرند. بازیها همچنین میتوانند بر دانش و آگاهی فرد در زمینههای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، هنری، ادبی، اخلاقی و علمی بیافزایند و به یادگیری زبان کمک کنند. در واقع، بازی با ویژگی سرگرمکنندهاش میتواند فرآیند سخت یادگیری را تسهیل کند. از همین رو بازی رایانهای در کنار مضراتی که هر روزه از آن یاد میکنند و فوایدی هم دارد، حال میخواهیم ببینیم صنعت بازیهای رایانهای در کشور چه جایگاهی را برای خودش دست و پا کرده و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند در ادامه خبرگزاری مهر دیدگاههای دو تن از بازیسازان فعال در این حوزه را پرسیده است.
به اعتقاد من، هر ارگانی چه بنیاد ملی بازیهای رایانهای و چه ارگان و مؤسسه دیگری که میخواهد به حفظ جایگاه و ترقی صنعت بازی کشور کمک کند، فقط باید روی فرهنگسازی تمرکز کند، زیرا بازی یک محصول فرهنگی است
امین شهیدی یکی از بازیسازان فعال در این حوزه درباره وضعیت بازیسازی و رشد این صنعت در کشور با وجود رخدادهای پیشبینی نشده درباره روند فعالیتها، میگوید: به نظرم با توجه به شرایط سخت اقتصادی پیش آمده بیشتر تمرکز فعالیت بازیسازها به سمت ساخت بازیهای رایگان (فری تو پلی) میرود و بیشتر در روند ساخت بازیهای موبایل کشیده خواهند شد تا بتوانند تیم خود را حفظ کنند؛ ولی از دید دیگری بیشتر گروهها و استودیوهای بازیسازی روی بازیهای بزرگتر و جدیتری مشغول هستند. اگر رویدادهای بازی امسال منتشر شوند یا در کل پس از انتشارشان، اینها باعث بهوجود آمدن جریان خاصی میشوند که شاید بازیسازان را بیشتر به سمت ساخت بازیهای بزرگتر بکشانند.
صنعت بازی جایگاه جدی ندارد، اما جایگاهاش خاص است
او درباره جایگاه صنعت بازیسازی ادامه میدهد: از نظر من که جایگاه بسیار جدی نداشته، ولی جایگاه خاص خود را داشته است برای مثال، مخاطب بازیهای موبایل در ایران بسیار زیاد هستند و از این نظر صنعت بازی ایران دارای جایگاه ویژهای است. به اعتقاد من، هر ارگانی چه بنیاد ملی بازیهای رایانهای و چه ارگان و مؤسسه دیگری که میخواهد به حفظ جایگاه و ترقی صنعت بازی کشور کمک کند، فقط باید روی فرهنگسازی تمرکز کند، زیرا بازی یک محصول فرهنگی است که با هدف سرگرمی و آموزش اعضای جامعه و خانوادهها به بازار عرضه میشود. باید بازیهای ویدئویی و صنعت بازی بیشتر و بهتر به خانوادهها و مخصوصاً دستگاههای دولتی شناسانده شوند، زیرا صنعت بازی از اهمیت بسیار زیادی در جهان برخوردار است و اکثر کشورهای جهان از طریق این صنعت درآمدزایی و فرهنگسازی میکنند و برای تولید و کسب و کار در این صنعت، میلیونها میلیون، سرمایهگذاری میکنند. ما نیز میتوانیم از این ظرفیتهای استفاده کنیم و چه از نظر اقتصادی و چه فرهنگی جریان تازهای به کشورمان تزریق کنیم.
به نظر من مارکت داخلی دارای پتانسیلهای بالایی هستند، اما فکر نمیکنم هیچ بازیسازی در این صنعت فقط به فعالیت در یک مارکت بسنده کند و بگوید همین کافی است.
شهیدی دغدغه فرهنگسازیاش از دغدغه مالی بیشتر است از همینرو بیان میکند: بهنظر من بزرگترین دغدغه هر بازیساز فعال در کشور در حال حاضر دغدغه مالی است. درست است که دغدغه مالی خیلی بیشتر به چشم میآید، ولی من باز روی بحث فرهنگسازی در این بخش تاکید میکنم. بازیساز باید بتواند بهراحتی سرمایهگذار جذب کند. برای مثال، سرمایهگذاران بهراحتی برای سرمایهگذاری روی پروژههای ساخت نرمافزار مذاکره میکنند و سرمایه خود را در اختیار تیمهایی که در این زمینه کار میکنند، میگذارند. بازیسازها نیز باید بتوانند بهراحتی با سرمایهگذاران تعامل داشته باشند؛ حال این تعامل بدون مشکل چگونه شکل میگیرد؟ ارگانهای دولتی میتوانند در نقش سرمایهگذار حاضر شوند یا برای تسهیل تعامل بازیساز با سرمایهگذار، رویدادها و نمایشگاههای بیشتری برگزار کنند تا علاوه بر این دو سمت یک معامله، مخاطب نیز با بازیساز ارتباط داشته باشد. این چرخه سرمایهگذار، بازیساز و مخاطب میتواند آگاهی را برای هر طرف ایجاد کند که در نتیجه به اقتصاد کشور کمک کند. وقتی که مخاطب بازیساز خود را بشناسد، بیشتر با محصول او نیز آشنا میشود و برای هزینه برای آن مطمئنتر، زمانیکه سرمایهگذار این ارتباط و استقبال مخاطب را ببیند، راحتتر ریسک میپذیرد و سرمایهگذاری میکند. به نظر من بهوجود آوردن این چرخه ارتباط یا این مثلث مهمترین وظیفه هر ارگان دولتی است.
این بازیساز میگوید: به نظر من مارکت داخلی دارای پتانسیلهای بالایی هستند، اما فکر نمیکنم هیچ بازیسازی در این صنعت فقط به فعالیت در یک مارکت بسنده کند و بگوید همین کافی است. از نظر من، بازار ایران برای بازیهای رایگان و بازیهای موبایل بسیار مناسب است، ولی برای بازیهای رایانههای شخصی و بازیهای پریمیوم اصلاً مناسب نیست. در مورد پلتفرم انتشار داخلی نیز برای این دست از بازیها باید بگویم با وجود مخاطبهایی که دارند، ولی بازیهای جذابی روی آنها یافت نمیشود. برای رفع این مهم نیز اگر صبر کنیم تا بازیهایی جدی منتشر شوند و روی این پلتفرمها در دسترس قرار بگیرند، میتوان گفت جذب مخاطب این پلتفرمها نیز رفتهرفته بیشتر میشود. البته باید بر روی سلیقهسازی بیشتر وقت بگذاریم. چه رسانهها و چه مخاطبان سعی کنند سلیقه کاربران را با بازیهای مستقل نیز آشنا کنند و به آنان این را بشناسانند که دنیای بازیهای ویدئویی فقط در بازیهای AAA و AA خلاصه نمیشود.
با تزریق سرمایه، صنعت بازی در کشور را رونق ببخشیم
عماد رحمانی از دیگر بازیسازان فعال در حوزه بازیهای رایانهای، درباره وضعیت بازیسازی در کشور میگوید: بهنظر من با توجه به شرایط سخت کاری مخصوصاً از نظر اقتصادی، بیشترین چیزی که بازیسازان ایرانی به آن محتاج هستند حمایت از تولیداتشان است تا هم فعالیت آنها ادامه یابد و هم رونق صنعت شتاب پیشروی خود را حفظ کند و از پا نایستد. چیزی که بدیهی خواهد بود این است که صنعت بازی در کل جهان بهعنوان صنعتی بسیار پردرآمد و سودزا شناخته شده و با توجه به شرایط تحریم و نرخ ارز، اگر حمایت مستقیم، مخصوصاً حمایت مالی، از تولیدات صنعت بازی صورت بگیرد، میتوان آثاری بسیار باکیفیت تولید کرد و نهتنها در بازار داخلی، بلکه در بازار خارجی نیز آنها را منتشر کرد و از این طریق ارز به بازار داخلی و اقتصاد کشور تزریق کرد. بسیاری از سرمایهداران و سرمایهگذاران در ایران صنعت بازی و در کل بازیهای ویدئویی را جدی نمیگیرند و از میزان درآمدزایی آن مطلع نیستند. آنها اگر روی فعالیتی سرمایهای بگذراند و سپس در نتیجه سودی از آن حاصلشان شود، در صنعت بازی با تزریق سرمایه نهچندان کلان، میتوانند چندین برابر سود کنند و این درآمدزایی فقط یک وجهی نیست و همانطور که گفتم علاوه بر بازار داخلی، بازار خارجی بخشی مهم در صنعت بازی است و درآمدزایی از آن در صورت تزریق سرمایه به تیمهای بازیسازی برای تولید، میتواند بسیار راحتتر از سرمایهگذاری روی کسب و کار دیگری باشد.
چیزی که بدیهی خواهد بود این است که صنعت بازی در کل جهان بهعنوان صنعتی بسیار پردرآمد و سودزا شناخته شده و با توجه به شرایط تحریم و نرخ ارز، اگر حمایت مستقیم، مخصوصاً حمایت مالی، از تولیدات صنعت بازی صورت بگیرد، میتوان آثاری بسیار باکیفیت تولید کرد و نهتنها در بازار داخلی، بلکه در بازار خارجی نیز آنها را منتشر کرد
او درباره جایگاه صنعت بازی ایران در جهان ادامه میدهد: بهنظر من کسانی که معتقد هستند صنعت بازی ایران در جهان جایگاهی ندارد، خیلی کملطفی میکنند. ما حداقل ۲۰ عنوان بازی ایرانی داریم که بهصورت بینالمللی منتشر شدهاند و همه آنها آثاری بسیار باکیفیت و درخور هستند. صنعت بازی ایران اگر هم نگوییم در جهان بلکه میان کشورهای منطقه دارای جایگاه ویژه و قابل توجهی است و فعالترین صنعت بازی منطقه بهحساب میآید. اما اینکه چگونه این جایگاه حفظ شود، میبایست سیاستگذاری مختص حمایت از تولید و همانطور که پیشتر گفتم، حمایت مستقیم از تولید صورت بگیرد. از دیدگاه من بخواهید به تولیدات صنعت بازی ایران نگاه بکنید، بیشتر تولیدات این چند سال اخیر بهسوی کارهای صرفاً تجاری رفته و بازیها محتوای آنچنانی ندارند و صرفاً وسیلهای برای کسب درآمد هستند. این اتفاق در صنعت سینما ایران هم نیز رخ داده و کارهای صرفاً «بفروش» را طی چند سال اخیر زیاد میبینیم؛ البته، اشتباه برداشت نشود که فیلمهای طنز نیز جزو این دسته کارها هستند، بیشتر منظورم این است که کارهای «زرد» و صرفاً تجاری چه در صنعت بازی و چه در صنعت سینما با توجه به شرایط اقتصادی کشور روزبهروز در حال افزایش هستند و اگر حمایت مستقیم از تولید و تیمهایی که قابلیت تولید آثار باکیفیتی را دارند، صورت نگیرد، این نوع آثار بیشتر و بیشتر میشوند و سپس میبایست نسبت به جایگاه صنعت نگران شد. از بهکار بردن لفظ آثار باکیفیت نیز منظورم هر کار در هر سبکی است، برای مثال پروژه فعلی ما کاری با فضاسازی مذهبی است یا پروژه تیم یکی دیگر از همکارانم در این زمینه بیشتر فضاسازی خانوادگی است.
رحمانی با تاکید بر اینکه باید از تولید در این حوزه حمایت شود زیرا مهمترین بخش در صنعت بازی رایانهای تولید است که فراموش شده، او ادامه میدهد: تا زمانی که تولید، مخصوصاً تولیدات باکیفیت و با محتوا، وجود نداشته باشد، بحث روی ایجاد زیرساختهای دیگر برای شتاب آن بیفایده است. تا زمانی که تولید وجود نداشته باشد، بحثهای حمایتی دیگر چون تبلیغات و هزینه برای موارد اینچنینی سودی ندارد؛ بلکه حمایت از تولید و در کنار آن حمایت از تیمهای تولیدکننده باید در رأس سیاستگذاریها قرار بگیرد. برای مثال، همکاری و اختصاص وقت برای برداشتن موانع حقوقی در مسیر تولید، ایجاد موقعیتهایی برای آموزش بیشتر بازیسازان ایرانی، ایجاد موقعیتهایی برای شرکت بازیسازان ایرانی برای شرکت در رویدادها و نمایشگاههای خارجی و… است.
عمرآمریکااندازه برخی کتابخانههای ایراناست
آفت وحشتناک کتابدزدی
مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری سی و هفتمین کتاب سال گفت: رئیس جمهور آمریکا در حالی نقاط فرهنگی ایران را تهدید به حمله می کند که عمر این کشور به اندازه عمر برخی کتابخانههای ماست.
نشست خبری سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال و احمد علی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.
حسینی پور در ابتدای این نشست گفت: رئیس جمهور آمریکا چندی پیش سخنانی درباره حمله به ۵۲ نقطه فرهنگی ایران داشت و میدانیم که این کشور طرح و برنامههایی برای آسیب به ایران طراحی کرده و میکند که اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند اما واقعیت امر در مواجهه با آمریکا این است که عمر برخی از کتابخانه های ما به اندازه عمر این کشور است و اینکه در آمریکا کتاب آسمانی ما مسلمانان را به آتش می کشند نشان دهنده فرهنگ آنهاست. در حالی که باید با اندیشه به جنگ قرآن و آموزههای اسلامی بیایند.
وی افزود: همانطور که کتاب سوزی را در دیگر کشورها محکوم میکنیم عمل افرادی را که در کشور خودمان به بهانه مختلف کتاب آتش میزنند محکوم میکنیم.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مهمترین جایزه مرتبط با حوزه کتاب در کشور ماست که ۳۶ دوره تداوم پیدا کرده و با رفتن و آمدن دولتهای مختلف به حرکت خود ادامه داده است در ۳۶ دوره برگزاری این جایزه بیش از ۳۰۰ هزار و ۱۵۷ عنوان کتاب داوری و ارزیابی شده که هزار و ۶۴۲ عنوان یعنی ۵۵ صدم درصد برگزیده و شایسته تقدیر بوده است. ۶۴۶ عنوان یعنی ۳۹.۵ درصد برگزیده و ۹۹۶ عنوان یعنی ۶۶.۵ درصد شایسته تقدیر بودند. بیشترین آثاری هم که داوری شدهاند ۶۴ هزار و ۴۰۷ عنوان با موضوع ادبیات بودهاند.
حسینی پور گفت: بین آثار برگزیده ۱۲۱ عنوان یعنی ۱۱ درصد در حوزه علوم کاربردی قرار دارد. رتبههای بعدی هم متعلق به دین و ادبیات است. بین چهرهها و مؤلفان هم غلامحسین ابراهیمی دینانی با ۴ کتاب در ۴ دوره، حسن ابراهیم زاده با سه کتاب و محمدباقر وثوقی بیشترین دوره برگزیده شدن را به خود اختصاص دادهاند. در زمینه ترجمه هم آذرتاش آذرنوش و عبدالله کوثری رتبههای اول و دوم را دارند. اما طی ۳۶ دوره برگزاری ناشران دولتی معمولاً پیشتاز بودهاند و مرکز نشر دانشگاهی، دانشگاه تهران و انتشارات علمی و فرهنگی به ترتیب با ۵۶، ۵۰ و ۱۵ کتاب بیشترین برگزیدهها را داشتهاند. بین ناشران خصوصی هم نشر فرهنگ معاصر و سخن هر کدام با هفت کتاب در رتبه اول قرار دارند و ناشرانی مانند طرح نو، فاطمی، ققنوس، ماهی و مروارید با ۶ عنوان در رتبه بعدی.
وی درباره چرایی برگزیدگان بیشتر ناشران دولتی گفت: روند برگزاری نشان میدهد ناشران خصوصی به مرور جایگزین ناشران دولتی میشوند اما شاید علت بیشتر بودن برگزیدگان ناشران دولتی این باشد که بیشتر از ناشران خصوصی در حوزه اندیشه و فکر سرمایهگذاری میکنند و در واقع کتابهایشان خیلی بازاری نیست.
در ادامه این نشست مهدوی راد گفت: سبک ارزیابی و بررسی آثار جایزه کتاب سال امسال هم مانند سالهای گذشته است. در این دوره هر چه کتاب از فروردین ۹۷ در همه موضوعات چاپ شده بررسی شدند. کتابها باید داخل ایران چاپ شده باشند و کتابی که توسط وزارت ارشاد مجوز گرفته باشد در محدوده بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: در چهار سال گذشته کتابها با فراخوان گردآوری میشدند، سالهای دورتر هم این کار بر اساس اطلاعات خانه کتاب انجام میشد اما امسال و سال گذشته نحوه دستیابی به کتابها به گونهای دیگر بود که در نتیجه آن ۴۶ هزار و ۲۵۴ عنوان چاپ اولی در سال ۹۷ گردآوری شد. بخشی از این آثار در غربال اولیه کنار گذاشته شده و به رغم ۷ هزار و ۴۸۳ عنوان رسیدند. در مرحله دوم هم به ۲۱۳ کتاب صعود کردند که توسط سه داور مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارزیابی هم به این صورت بود که اگر کتابی بین ۸۰ تا ۹۰ امتیاز بیاورد تقدیری و اگر بین ۹۰ تا ۱۰۰ امتیاز بیاورد برگزیده شود. البته سه سال است که دوستان هیأت علمی بحث کتابهای ترجمه را جدی گرفتند چون به این نتیجه رسیدند که فضای کتابهای ترجمه به شدت گسترده میشود. البته میدانید که ترجمه امر مهمی است و فرهنگهای مختلف را انتقال میدهد اما تصمیم گرفته شد آثار حوزه ترجمه با کسب امتیاز ۹۵ تا ۱۰۰ به عنوان برگزیده و ۸۵ تا ۹۵ به عنوان تقدیری معرفی شوند.
دبیر جایزه کتاب سال ادامه داد: در این دوره سیطره کمیت همچنان حاکم بود شاید رشد خوبی هم در زمینه تعداد کتابها در برخی حوزهها داشتیم اما به لحاظ محتوایی اتفاق خاصی نیفتاده و شاید یکی از مشکلات ما هم همین باشد.
مهدوی راد در بخشی از سخنانش درباره سرقت و کتابهای دزدی گفت: در این زمینه میتوانم کشورهایی مثل مصر و عراق را مثال بزنم یکی از کتابهایی که مطالبش را با سرقت مطالب کتاب دیگری فراهم کرده بود در مصر جایزه برد. امسال هم در حوزه کتاب سال ما یک اتفاق عجیب افتاد و یک کتاب عالمانه در حوزه مطالعات تفسیری داشتیم که به مراحل بالا صعود کرد و از بودنش در جایزه خیلی خوشحال بودیم این کتاب به زبان اردو نوشته شده بود و به مرحله نهایی رسید اما اگر یکی از شاگردان من که دو سال پیش رساله اش را با من گذرانده بود کمی زبان اردو نمیدانست و متوجه مطالب این کتاب نمیشد، متوجه نمیشدیم این کتاب تقریباً بازنویسی فارسی از زبان اردو است و نزدیک بود به عنوان یکی از برگزیدگان این دوره معرفی شود. این وضعیت وحشتناک و یک آفت است.
در بخش دیگری از این نشست حیدری به عنوان دبیر جایزه جهانی کتاب سال گفت: دوره بیست و هفتم این جایزه را پشت سر میگذاریم که در آن بیش از دو هزار کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. محور اصلی جایزه هم همانطور که میدانید مطالعات ایرانی و اسلامی است.
وی افزود: امسال برندگانی از آلمان، چین، فنلاند و روسیه داریم که روز چهارشنبه این هفته جایزه خود را از دست رئیس جمهور میگیرند. امسال همچنین در ابتدای سال میلادی در ژانویه و دی ماه خودمان جایزه منطقهای هند را برگزار کردیم و در آن کتابهایی که از سال ۲۰۱۶ به این طرف مطالعات ایرانی و اسلامی را در هند بررسی کرده بودند در سه حوزه تألیف، تصحیح و ترجمه بررسی شدند.
حیدری گفت: سعی داریم در سال ۲۰۲۰ جایزه منطقهای کتاب سال را به چین ببریم که ۲۰ کرسی مطالعه زبان فارسی دارد و دایره تحقیقات ایران شناسی و اسلام شناسی در آن گسترده است هدفمان هم این است که آثاری را که در رقابتهای بین المللی کمتر مورد توجه قرار میگیرند ارزیابی و معرفی کنیم. این رویداد هم شهریور سال آینده برگزار میشود.
اخبار
صالحی مطرح کرد؛
جشنوارههای فجر باید تأثیر خود را بر حوزه اقتصاد نشان دهند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دیدار از دبیرخانه نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر گفت: جشنوارههای فجر باید تأثیر خود را بر حوزه اقتصاد نشان دهند.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۱۴ بهمن از دبیرخانه نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بازدید کرد. سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس ایندوره از جشنواره مد و لباس فجر و حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشادی، صالحی را در این بازدید همراهی کردند.صالحی در اینبازدید، گفت: جشنواره مد و لباس فجر بهنوعی برآمده از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و با تکیهبر تصویری که از فعالیتهای این کارگروه وجود دارد، میتوان مسیر جشنواره را نیز بهخوبی رصد کرد. ساختار این کارگروه به شکلی است که بنا دارد از ظرفیتهای مجموعههای مختلف ترکیبسازی کند و جشنواره نیز محصول همین همافزایی و ترکیب بوده و میتواند رهآورد این اتفاق در خور توجه باشد. وی افزود: اتحادیهها، مؤسسات و نخبگان هنری و علمی در کنار دیگر عناصر مهم و اصلی میتوانند به ایجاد فضای مطلوب در کارگروه کمک کنند. این موضوع از اینجهت دارای اهمیت و جایگاه است که ما بارها و سالها حتی در ارتباط با بیان واژه مد هم درگیر بودهایم اما بهمرور و به مدد تلاشهای بخشهای مختلف، این واژه وارد فرهنگ تخصصی ما شد؛ درنتیجه ما این واژه را پذیرفتیم و معتقدیم پوشاک در کنار بسیاری دیگر از شئون زندگی دارای اصولی است و باید با تکیهبر این اصول در مسیر درست حرکت کند. وزیر ارشاد در ادامه گفت: ما باید از طریق لباس سبک ایرانی و اسلامی را صیانت و حفاظت کنیم. لباس یکی از مظاهر روشن و نمادهای هویت هر کشور است. همچنین موضوع اقتصاد فرهنگ و هنری در این حوزه باید در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و به تولید ملی و قطع وابستگیها کمک کند.صالحی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اگر میبینیم سالها است که رهبری در نامگذاری سالها به مسئله اقتصاد توجه داشتهاند و این امر حاکی از آن است که باید به جنبههای اقتصادی عرصههای فرهنگی و هنری هم توجه کرد. جشنوارههای فجر تاکنون مسیر مهمی را طی کردهاند و باید هر دوره نشان دهند که روندی رو به رشد طی شده و اتفاقات جدیدی در بخشهای مختلف پدید آمده است. در این میان جشنوارهها باید تأثیر خود بر اقتصاد کشور را نشان دهند و لازم است با تقویت نقاط قوت، حلقههای مفقوده پر شوند.
وی ادامه داد: در یک معنای عام، باید از طریق لباس پاسدار حجاب و عفاف باشیم و مفاهیم قانونی و دینی را دنبال کنیم. همچنین لباس میتواند ارتباطات بینالمللی را گسترش دهد، دیپلماسی فرهنگی و هنری را رقم زند و تنوع اقلیمی و تاریخی موجب میشود که خط دیپلماسی فرهنگی را بر مبنای لباس تقویت کنیم. ما از چند زاویه نیاز داریم تا هنر اقوام را پاسداری کرده و ارتقا بخشیم و در این بین وحدت ایران تابع این است که اقوام ایرانی با یکدیگر به یک نقطه اتصال رسند. وزیر ارشاد در پایان بازدید خود از دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر گفت: زبان رسمی ایران فارسی است اما نمادهای بسیاری میتواند وحدت ملی را محقق کند. صیانت از جغرافیای ایران فقط به تلاش ارتش وابسته نیست بلکه ایرانیان و اقوام باید احساس تعلق کنند و بدانند فرهنگ و آداب رسوم آنها مورداحترام است. در این میان باید به مسئله پژوهش در این عرصه توجه کرد و حوزههایی از صنعت باید بدانند که رشدشان در گرو حوزه علمی و پژوهشی است. دانشگاهها و پژوهشکدههای ما باید از زوایای مختلف با موضوع مد و لباس درگیر شوند و اگر این اتفاق نیفتد، صنعت نمیتواند راه خود را بهدرستی ادامه دهد.
یک طراح بازی مطرح کرد؛
لزوم طراحی بازیهای جذاب برای بچههای تکفرزند و آپارتماننشین
شهاب محسنین گفت: امروز، شرایط زندگی تغییر کرده و بازیها، باید هم بچههایی را که عموما تکفرزند هستند، سرگرم کرده و برایشان جذاب باشند؛ هم در فضاهای کوچک آپارتمانی قابل اجرا باشند. شهاب محسنین طراح بازی رومیزی «اُرچین» ، گفت: پیشینه بازی برابر عمر انسانهاست و تصور من این است که بازی، همزاد انسان بوده و افراد مختلف بر اساس محیطی که در آن زندگی میکردهاند به بازیهای متفاوت پرداختهاند.وی افزود: نخستین آثار و نشانههای مربوط به بازی و سرگرمی به ۷هزار سال پیش؛ به ایران و مصر و هند باستان برمیگردد. یعنی به همان روزگار که با فلز و سنگ و چوب، مجسمههای کوچکی میساختند که به شکل انسان یا حیوان بود و با آن بازی میکردند. با این توضیحات میتوان به پیشینه شطرنج که یکی از کهنترین بازیها در جهان است، پی برد.اینطراح بازیهای رومیزی به نقش فرهنگی بازی اشاره کرد و گفت: بازی، کارکردهای مختلفی دارد، اما یکی از جنبههای مهم آن، آموزش و انتقال پیامهای آموزشی و فرهنگی است. به اینمعنی که ما در قالب بازی میتوانیم فرهنگ و آداب و رسوم و بسیاری از مفاهیم دیگر را به مخاطب خود منتقل کنیم. البته پیش از آموزش، آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که سرگرمشدن و لذتبردن، مهمترین هدف در ارائه و طراحی بازیهای مختلف است که گاهی بازیسازان و طراحان ما اهمیت چندانی به آن نمیدهند.
محسنین در ادامه گفت: گوشیهای هوشمند، کودکان ما را گوشهگیر کرده است. نسل ما به کوچه و خیابان میرفت و با خواهر و برادر و همسن و سالهای خود بازی میکرد. اما بیشتر بچههای امروز، تکفرزند هستند و همبازی چندانی ندارند. از اینرو زمان زیادی را در آپارتمانهای کوچک خود میمانند و خود را با گوشیهای هوشمند و تبلت سرگرم میکنند. به همینخاطر، طراحی بازیهایی که هم بچهها را سرگرم کند و برای آنها جذاب باشد هم در فضاهای کوچک به اجرا درآید، از موارد مهمی است که بازیسازان باید به آن توجه کنند.وی با اشاره به ویژگیهای بازی ارچین گفت: در اینبازی، دوتا ۴ نفر باید با استفاده از ۸۰ مهره مستطیل و مربعشکل، که هریک امتیازهای جداگانهای دارند، بهترین راهبرد را برای تسخیر خانههای صفحه بازی انتخاب کنند. این بازی، محدودیت سنی ندارد و یک بازی، کاملاً فکری و انتزاعی است. اینسرگرمی از جمله طرحهایی بود که در دومین رویداد ملی ایده آزاد، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایهگذاری بخش خصوصی و مشارکت سازمان بینالمللی دانشگاهیان ایران تولید و ارائه شد. اینطراح همچنین از برگزاری نخستیندوره مسابقههای اینبازی خبر داد و گفت: قرار است این مسابقهها با همکاری شهرداری، سازمان دانشگاهیان ایران و کانون پرورش فکری برگزار شود. طبیعی است که این اتفاقها به معرفی بیشتر و بهتر بازیهای رومیزی از جمله «ارچین» کمک میکند. رشت با بیش از ۲۰۰ نوع غذا بهعنوان «شهر خلاق خوراک» در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. و من یک بازی طراحی کردهام که بچهها و بزرگترها را با انواع غذاهای گیلکی و روش پخت آنها آشنا میکند. اینبازی علاوه بر این، باعث میشود مخاطب، جاذبههای گردشگری شهر را بشناسد. خوب است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تولید چنین بازیهایی حمایت کند.
معاون فرهنگی کانون خبر داد:
۳۰۰ گروه سرود در نخستین مهرواره «نغمه های روشن فردا» شرکت کردند
مرحله استانی مهرواره سرود آفرینش در ۳۱ استان کشور با حضور بیش از ۳۰۰ گروه و تعداد نفراتی قریب به ۶ هزار نفر در بخش سرود-نمایش و ۲۵ اثر در بخش نماهنگ برگزار شد.
محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه به دنبال راه اندازی انجمن سرود، نخستین مهرواره سرود آفرینش نیز در مراکز کانون سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: هدف از این اقدام تقویت روحیه مشارکت، همکاری، نشاط و شادابی در مخاطبان، کشف و پرورش استعداد و شکوفایی خلاقیت و مهارتافزایی و پایدارسازی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون است.
وی افزود: سرود یک کار گروهی است و حضور در گروههایی از این دست، باعث تقویت فعالیتهای گروهی و به دنبال آن تمرین زندگی میان نوجوانان میشود. هدف کانون این است تا از طریق هنری مانند سرود، مفاهیم مهم فرهنگی، ملی و ارزشهای ایرانی و اسلامی را به نسل جدید با زبان و سلیقه این نسل منتقل کند. معاون فرهنگی کانون همچنین افزود: اساس فعالیت انجمن سرود و همچنین مهرواره سرود، تلفیق هنرهای «نمایش» و «سرود» است به گونهای که این دو هنر در کنار همدیگر بتوانند بخشی از محتوای ترانه و سرود را برای مخاطب تصویرسازی کنند و از این جهت به عنوان یک ژانر هنری برای نوجوانان مؤثر و جذاب باشند.
زمردیان در ادامه توضیحات خود به محتوا و مفاهیم سرودهایی که در کانون تولید میشوند، اشاره کرد و گفت: سرودهایی که در کانون تولید میشود علاوه بر مفاهیم اساسی فرهنگی و ارزشی ما به زبان کودک و نوجوان نیز توجه ویژه ای دارند. این سرودها باید بتواند با مخاطب امروز ارتباط برقرار کند. وی در بخش دیگری از توضیحات خود، با بیان اینکه همزمان با برگزاری این مهرواره نشاط و پویایی خاصی در مراکز کانون دیده شد، گفت: نخستین مهرواره سرود آفرینش با عنوان «نغمه های روشن فردا» با شعار «آینده ساختنی است» تابستان سال جاری با انتشار فراخوان کار خود را آغاز کرد. این مهرواره در دو بخش سرود-نمایش و نماهنگ و در دو مرحله استانی و کشوری ویژه اعضای نوجوان دختر و پسر۶ تا ۱۸ سال مراکز فرهنگی هنری کانون و همچنین گروههای ترکیبی (عضو و مربی) سراسر کشور برنامهریزی شده است. معاون فرهنگی کانون در ادامه با یادآوری اینکه آثار تولید شده در این دوره، ملودیها و ترانههایی مرتبط با شعار «آینده ساختنی است» هستند، گفت: مرحله استانی این مهرواره در ۳۱ استان کشور با حضور بیش از ۳۰۰ گروه (که حداقل اعضای آنها بیست نفره هستند) و تعداد نفراتی قریب به ۶ هزار نفر در بخش سرود-نمایش و ۲۵ اثر در بخش نماهنگ برگزار شد.
وی افزود: بر اساس شیوه نامه، داوران استانی از میان گروههای شرکت کننده در هر استان، ۳ اثر را انتخاب و به دبیرخانه مرکزی در تهران معرفی کردند. آثار ارسالی توسط کمیته داوری مهرواره متشکل از بهرام دهقانیار، محمود منتظم و عباس محمدی مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت از میان ۸۹ سرود-نمایش و ۱۷ نماهنگ منتخب مرحله استانی، ٨ گروه سرود-نمایش و ۲ نماهنگ برای حضور در مرحله کشوری معرفی شدند. زمردیان در ادامه یادآور شد: از آنجایی که مهرواره غیررقابتی است و به دنبال معرفی نفرات اول تا سوم نیستیم، از نظر ما تمامی گروههای راه یافته به مرحله کشوری برگزیده هستند. راه یافتگان در این مرحله، در حضور مخاطبان و داوران به صورت زنده کارشان را اجرا میکنند. آنچه پس از این برای کانون اهمیت دارد این است که کارشناسان و داوران به این گروهها مشاوره درست بدهند و نسبت به برگزاری کارگاههای آموزشی برای نوجوانان و مربیان اقدامات لازم صورت گیرد تا در دورههای بعد شاهد اجراهای قویتر و جذابتری در این حوزه باشیم. بر اساس این خبر، در بخش سرود-نمایش: «بازیهای محلی» از کرمان؛ «رنگینکمان مهربانی» از فارس؛ «دنیای قشنگ» از یزد؛ «فردا را میسازیم» از زنجان؛ «اشبال کارون» از خوزستان؛ «خلیجفارس» از هرمزگان؛ «شهر شقایق» از گلستان و «دنیای پنهان» از گیلان و همچنین دو نماهنگ «گیلانزای» از گیلان و «گردوبازی» از کرمان برای رقابت در مرحله کشوری انتخاب شدهاند.
یادآور میشود مرحله کشوری نخستین مهرواره سرود آفرینش، ۱۴ الی ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۸ در مجموعه زیباکنار در استان گیلان با برگزار خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19041/74397
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19041/74398
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4217/19041/74399
|
عناوین این صفحه
- اگر بگوییم صنعت بازی رایانهای جایگاهی درجهان ندارد کملطفی کردیم
- آفت وحشتناک کتابدزدی
- اخبار