|
مرثیه سید محمد احصایی در قاب نقاشی خط
نمایشگاهی که کرونا آن را هم تعلیق کرد
کرونا نمایشگاه مروری بر چهار دهه آثار سید محمد احصایی در گالری بوم را هم به حالت تعلیق درآورده است، این در حالی ست که تهران پس از سالهای دراز شاهد نمایشی انفرادی از این چهره ماندگار خوشنویسی ایران است.
به گزارش امتیاز؛ این نمایشگاه که از بیستم دی آغاز شد و با استقبال شایان توجه مردم قرار بود تا شانزدهم اسفند دایر باشد، چند روزی ست به سبب جوگیری از اشاعه بیماری کرونا به حالت تعلیق درآمده و اعلام شده تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
در این مجموعه نمونههایی شاخص از آثار این هنرمند پیشگام و پیشکسوت به نمایش در آمده است که از سال ۱۳۵۴ به بعد خلق شدهاند و شامل نمونههایی از مجموعههای شناخته شدهای مانند عشق، آن، محبت، الفبای ازلی و... است.
اما در میان این مجموعه دو اثر خاص توجه بسیاری از مخاطبان را به شکل متفاوتی به خود جلب می کند «مرثیه برای دریاچه ارومیه» و «مرثیه برای دریاچه هامون». ذات اعتراضی و کنش گر این دو اثر نقاشی خط امر کمتر دیده شده ای در وادی این گونه هنری ست.
احصایی درباره اثر «مرثیه برای دریاچه ارومیه» که سال ۱۳۹۲ خلق شده است می گوید: «نقاش هستم وقتی به اطراف نگاه میکنم خیلی چیزها مرا متأثر میکند و برای پرداختن به آنها انگیزه پیدا میکنم. خشک شدن دریاچه ارومیه نیز از جمله مسائلی است که مرا متأثر کرد. چند سال پیش جنبشی توسط هنرمندان نقاش به وجود آمد که به خشک شدن دریاچه ارومیه عکسالعمل نشان دهند. من آن زمان ایران نبودم اما وقتی که از این موضوع مطلع شدم اثری را با موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آوردم که عناصر نمادینی مانند رنگ خاک، هجوم تلخیها و فشارهایی که توسط الفهای سیاه ایجاد شده و بستر دریاچه را تنگ کرده و در فشار قرار دادهاند دیده میشود.»
احصایی افزود:»در همین راستا دریاچه هامون نیز ماجرای مشابه و حتی مصیبتبارتری دارد، زیرا اطراف آن زندگی جریان دارد اما خشک شدن دریاچه تأثیر خیلی بدی بر آن گذاشته است. این مسئله سالهای طولانی است رخ داده و بیشتر مرا متأثر میکند چون یک منطقه بزرگ و آباد در ایران تبدیل به منطقهای خشک و فقیر شده است. بنابراین اثر دوم را با عنوان «مرثیه برای دریاچه هامون» سال ۱۳۹۳ به صورت مستقل کار کردم.»
احصایی تاکید دارد: « این دو اثر عکسالعملی به کسانی است که متوجه نیستند حیاتشان ارتباط مستقیم با طبیعت اطرافشان دارد. اینکه آدمها به طبیعتی که از آن به وجود آمدهاند توجه نمیکنند و قدر آن را نمیدانند بسیار رنجآور است. این مناطق سالها آباد بوده اما حالا خشک است و من دیگر طاقت رفتن به آنجا و دیدن آن مناظر را ندارم. طبعاً کسی که کمی حساس باشد و اطراف را ببیند، از آنچه اطراف دریاچه و مردم آن میگذرد گلهمند میشوند.»
احصایی درباره این نمایشگاه گفت:»این نمایشگاه دربردارنده مجموعهای است که در طول ۴۰ سال توسط آقای هاشم نیا مدیر گالری بوم گردآوری شده و آثاری که از من یا گالریها و حراجها خریداری کردهاند را به نمایش گذاشتند. این مجموعه به نوعی نماینده سالهای مختلفی است که کار کردم و آثار کلاسیک، مدرن و مینیمال در نمایشگاه دیده میشود. حتی تعدادی از کارها آنقدر متفاوت از سایر آثارم هستند که ممکن است برای بیننده قابلباور نباشد همه این کارها را یک نفر به وجود آورده است.»
او در خصوص شیوه کاری خود گفت: «دستمایه کارم در نقاشی، کلمات فارسی و ایرانی است. میتوانستم طبیعت بیجان یا پرتره بکشم اما چون قبلاً سالها سابقه خطاطی داشتم و از کودکی در این زمینه کار میکردم، نگاهی متفاوت به خطاطی برایم موضوع خاصی بود. هدف من چیزی جدا از آن تعریف معمول خوشنویسی بود که مطالبی را به خط خوش و زیبا مینویسند. در شیوه کلاسیک هدف و موضوع این کار یک تعریف مشخص دارد، یعنی نوشتن مطالب زیبا با خط زیبا. اما من با توجه به درسی که خواندم به خطاطی نگاه هنری داشتم و فلسفه خاصی از آن درآوردم. آن چیزی که وسیله ارتباط جمعی و خوانش و انتقال مفاهیم بود را وسیله کارم کردم و از دل آن تصویری به وجود آوردم که مسئله خوانش در آن بهکلی از بین میرود. ممکن است بیننده کلمه آشنایی در این میان پیدا کند و آن را دنبال کرده و به مضمون خاصی برسد. پس نگاه کردن این کارها برای هر شخص مفهوم اختصاصی خودش را دارد و این مسئله بستگی به زمینه ذهنی، تحصیلات و تمایلات درونی او دارد.»
این دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است؛ و به روال همیشگی «بوم» ، تمامى آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالرى و با هدف حمایت از هنر ایران ارائه می شود و جنبه فروش ندارد .البته چهار اثر از نمایشگاه سید محمد احصایی به گنجینه شخصی هنرمند تعلق دارد.
سید محمد احصایی متولد ۱۳۱۸ در قزوین است، او در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی افزون بر داخل کشور، آوازه بین المللی دارد.
احصایی را از بنیان گذاران نقاشیخط در ایران به شمار می آورند؛ او در این میان با شخصیت ویژه ای که در آفرینش حروف به کار می بندد راه خاصی برای خویش گزیده که به امضای آثار او بدل شده است.
او که خوشنویسی تواناست را در میان نقاشان سقاخانه به «سنت» و از آن مهمتر «خوشنویسی» نزدیکتر میدانند و دلیل آن را وفاداری به سنتهای خوشنویسی و اتصال به شکل واقعی حروف بر میشمرند؛ هنرمندی که رویکردش حرکت از خوشنویسی به سوی نقاشی است در عین حال همواره حضور عناصر و آرایههای بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسیهایش جلوه گری می کند آن سان که بوم هایی شکوهمند از نقاشی حروف می آفریند.
احصایی از سال ۱۳۵۴ آثاری با محوریت اسم اعظم «الله» و عبارت توحیدی «لا اله الا الله» خلق می کند که به نوعی ذکر تصویری و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است. این سری از کارهای او که به «الفبای ازلی» شهرت یافت یکی از نوپردازی های بی بدیل استاد است؛ کنش نقاشانه او در این مجموعه گاه رنگ را به کلی از میان برداشته تا در بیرنگی، سفید روی سفید و سیاه روی سیاه، تجلی و شکوه نور ازلی نهفته در ذات کلمه بروز و بازتاب یابد . این تجربه گرایی های شیرین معنوی در ساحت خط و حروف در دیگر مجموعه های احصایی نیز قابل رصد است و از همین منظر نمایشگاه مروری بر چهار دهه آثار او در گالری بوم فرصت مغتنمی برای باز خوانی دستاوردهای هنری این استاد گرانقدر هنر ایران بود که در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.
دولت باید اکران را رها کند
«لاله» چطور به اکران نوروزی رسید؟
برنامه «نقد سینما» شب گذشته به نقد آیین نامه اکران ۹۹ پرداخت و با انتقاد از دولت بیان کرد که فیلم «لاله» چطور یک باره از اکران نوروزی سردرآورده است.
این برنامه شب گذشته با اجرای بهروز افخمی در ۲ بخش برگزار شد. در بخش اول با حضور امیررضا مافی به موضوع سینمای بحران و در بخش دوم با حضور سعید خانی و امیرحسین علم الهدی به «آئیننامه اکران ۹۹» پرداخت.
کرونا همه ما را گرفته است
امیررضا مافی در ابتدا با بیان اینکه سینما یا به یک بحران واقعی میپردازد و یا به یک بحران خیالی میپردازد، گفت: غیر از سینما شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تأثیر بیشتری روی مخاطب دارند. همه ما ممکن است کرونا بگیریم اما قطعاً کرونا همه ما را گرفته است.
وی با تشریح تأثیرپذیری افراد جامعه از فضای مجازی ادامه داد: در شرایط کنونی این گوشیهای هوشمند است که تأثیر میگذارد. ما به لحاظ روانی از کرونا تأثیر گرفتهایم. بخشی از این تاثیرپذیری به دلیل فیلم و سریالهایی است که پیش از این در موارد مشابه ساخته شده است و پیش آگاهیای که در این زمینه داریم.
مافی به خلأ سینمای بحران اشاره کرد و گفت: ما هیچ گاه سینمای بحران نداشتهایم. در سریال سازی هم شایع نبوده است جز چند مورد و سیل گلستان که شما درباره آن «رعد و برق» را میسازید و غیر از اینها فیلم و سریالی برای پیش آگاهی نسبت به این موضوعات نداشتهایم
بهروز افخمی در ادامه این بحث درباره ضرورت توجه به سینمای بحران عنوان کرد: هر جا مردم به نحوی طاقت خود را از دست دهند و فکر کنند مرگ بالای سرشان است وضعیتی است که سینما باید به آن بپردازد هم با لحن کمدی و هم با لحن سینمای ترسناک متداول باید آثاری ساخته شود.
وی با اشاره به تجربه کارگردانی سریال در دست تولید «رعد و برق» ادامه داد: به نظرم سینمای ایران به این مساله فکر نکرده است و سال اینده باید به فکر ساخت فیلمهایی درباره بلایا و بحرانها بود. ماجرای سیل برای ما جالب بود چون کسانی که در آن منطقه بودند نه ترسیده بودند نه غمگین و نه افسرده. مردم ترکمن سیل ندیده نیستند با اینکه از کمکها تشکر کردند اما وضعیت شأن به گونهای بود که انگار میخواستند بگویند اگر کمک نمیکردید از پس خود برمیآمدیم.
قرعه کشی پاک کردن صورت مسأله
در بخش دوم این برنامه بهروز افخمی به همراه سعید خانی تهیهکننده و امیرحسین علم الهدی کارشناس سینمایی و مدیر سابق گروه «هنر و تجربه» به بحث درباره «آئین نامه اکران ۹۹» پرداختند.
سعید خانی در ابتدا درباره مدل قرعهکشی برای اکران فیلمها عنوان کرد: ما هفت سرگروه داشتیم زمزمههایی بود که این سرگروهها انحصارهایی ایجاد کردند و حالا برای مقابله با این اقدام فیلمی که چندین میلیارد هزینه اش شده است باید از داخل گلدان دربیاید و این نوعی برگشت به عقب است.
امیرحسین علم الهدی نیز درباره این روش گفت: چند ماهی هست که بحث قرعه کشی مطرح میشود ما خیلی دوست داشتیم مبنای فکری بحث را بدانیم اما دیدیم مبنا ندارد جز اینکه میخواهند انحصار را بشکنند و به متحجرانه ترین شکل به بحث ورود میکنند. در دنیا صاحبان فیلم میروند و سینمایشان را پیدا کنند. ما هم این پیشنهاد را ارائه دادیم اما عملی نشد.
وی اضافه کرد: دولت فقط باید دغدغه سینمای فرهنگی داشته باشد و در باقی موارد نباید ورود کند اما از پنج نفر تصمیم گیرنده در این حوزه سه نفر دولتی هستند.
علم الهدی تصریح کرد: وقتی بعد از ۴۰ سال به بحث قرعه کشی میرسیم سرمایه گذار پا پس میکشد. هر صندلی سینما ۲۰ میلیون قیمت دارد و یک پردیس هزار صندلی ۲۰ میلیارد در میاید. بنابراین بحث قرعه کشی مبنایی نیست و پاک کردن صورت مساله است.
وی با تاکید بر اینکه قرعه کشی فیلمها برای اکران نوعی هرج و مرج است، اظهار کرد: هر اقدامیکه توسط صنوف و دولت برداشته میشود در بازار واکنشهایی در بردارد ما امسال حدود چهار میلیون مخاطب کم داشتیم. از طرفی هم با افزایش بلیت مواجه شدیم برای اینکه ببینیم چطور با این مساله مقابله کنیم قرعه کشی را مطرح میکنیم که اشتباه است. از حدود ۳۰ دفتر پخش حدود ۲۲ دفتر پخش تک محصولی هستند و قدرت اکران درست ندارند. در انجمن دفاتر پخش این بحث مطرح شده است که این دفاتر ببندند یا باز بمانند و بعد این مطرح شد که برای اینکه انحصار را از چند دفتر پخش قدرتمند بگیرند سراغ قرعه کشی بروند.
علم الهدی درباره ورشکستگی برخی از دفاتر پخش گفت: هرکاری ورشکستگی دارد من چندان به بحث مافیا در سینمای ایران قائل نیستم البته لابی گری و بداخلاقیهایی هست. اما اینکه برای حل آن بگوییم فیلمی که تولید میشود در چند سبد برود و قرعه کشی شود خنده دار است و به من برخورد.
وی در جواب افخمی که گفت دولت میخواهد تسلطش را بر بازار آزاد حفظ کند، عنوان کرد: دولت نگرانیهایی دارد فکر میکند چرا همه فیلمها برود دست چند دفتر پخش؟ اما مساله این است که ما نقشه راه نداریم. ما قبل از انقلاب با جمعیت ۳۰ میلیونی ۳۸۰ هزار صندلی سینما داشتیم چه میشود که بعد از ۴۰ سال میرسیم به ۱۵۰ هزار صندلی و حدود ۱۰۵۰ شهر سالن ندارند و ۳۰ میلیون از مخاطبان هم به سالن سینما دسترسی ندارند؟ البته رویدادی به نام سینمای امید راه افتاده است که در آن تلاشهایی برای حل این اتفاق میشود اما چه کسی گفته است که هر فیلمی که تولید میشود باید اکران شود. در امریکا سالانه ۸۰۰ فیلم تولید میشود اما همه اکران نمیشود هند بیش از ۲۰۰۰ فیلم میسازد اما حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ فیلم اکران میشود.
این آئین نامه به بن بست میرسد و باز هم باید فیلمها را براساس عرضه و تقاضا اکران کنیمخانی نیز در ادامه درباره این طرح توضیح داد: به نظرم این آئین نامه به بن بست میرسد و باز هم باید فیلمها را براساس عرضه و تقاضا اکران کنیم. زمانی فیلمها ۳۵ میلی متری بود، پردیسها و دفاتر پخش زیاد نبود و الان باید به این برسیم که حدود ۷ یا ۸ دفتر پخش داشته باشیم. باید بتوانیم برای فیلم خودمان برنامه ریزی کنیم به طور مثال من دوزیست را دارم معتقدم مهرماه برایش مناسب است و برای ان برنامه ریزی کنیم. امسال یکی از دلایل فروش فاجعه تابستان این بود که برخی از فیلمها کف فروش را پر کردند.
وی افزود: خود وزارت ارشاد هم میداند طرح قرعه کشی با این هزینههای سرسام آور و بازیگر سالاری درست نیست دولت باید خودش را از اکران کنار بکشد و این غلط است. خود پخش کننده ها باید رقابت کنند و دولت اگر میخواهد دخالت کند هنر و تجربه را تقویت کند و به سالنهای آنها کمک کند.
«لاله» چطور به اکران نوروزی رسید؟
علمالهدی در ادامه یاداور شد: البته دوستان میگویند این طرح موقتی است و باید پیش رفت تا به عرضه و تقاضا برسیم ولی نمیتوان مسیر درست را از در اشتباه وارد شد. دولت نمیخواهد شفاف بگوید به چه فکر میکند. فیلم لاله چه شد که یکباره از اکران عید سر در میآورد؟ چه کسی گفته این فیلم که سرمایه گذارش دولت است و مشاور حسین انتظامی، مجری طرح آن پروژه بوده است باید به اکران نوروز برسد؟
این روش باعث پس کشیدن سرمایه گذاران از تولید فیلم و ساخت سالن سینماست. باید بپذیریم تصمیم قرعه کشی اشتباه است. هروقت نزدیک انتخابات میشویم نزدیک نوعی عوام گرایی میشویم و این طرح هم به نوعی عوام گرایانه است.
علم الهدی با طرح یک پیشنهاد گفت: ما پیشنهاد دادیم که سرگروه باید خود فیلم شود نه سالن سینمایی. یعنی توافق بین خود کارگردان و سالن سینما باشد. هیچ کجای دنیا سینمادار نمیگوید من این فیلم را میخواهم. ما هم اعتقاد داریم انحصار نباید در سالنهای سینما باشد این انحصار به سمت دفاتر پخش برود.
خانی در ادامه به یک ویژگی مثبت آئین نامه ۹۹ اشاره و بیان کرد: یک حسن ایین نامه این است که دفاتر پخش بتوانند فیلمهای خارجی را تهیه کرده و اکران کنند و بخشی از ظرفیت سینمای ایران را میتوان با این فیلمها پر کرد.
وی در جواب افخمی درباره سانسور شدن این فیلمها در سالن سینما اظهار کرد: فیلمی مثل «انگل» با کمترین سانسور میشود اکران شود چنین فیلمهایی وجود دارد و مردم دوست دارند ببینند.
علم الهدی نیز در این باره گفت: در حال حاضر کمپانیهای اصلی نمیتوانند به ایران فیلم بدهند و با دور زدن باید فیلمها را خریداری کرد.
وی درباره درآمد فیلم خارجی در اکران نیز گفت: تا اطلاع ثانوی عدد بالایی نیست چون باید با دلار فیلم خرید و اینجا با ریال بلیت بفروشید. با این حال چارهای نیست سینما اگر بخواهد روند توسعهای داشته باشد باید سراغ این مقوله برود.
خانی نیز در پایان این بحث یک بار دیگر به نگرانیها درباره اکران فیلمها اشاره و بیان کرد: برای شش ماهه دوم من نگران هستم و باید فکری کرد امسال مطرب سینمای ایران را نجات داد و برای سال آینده باید در این زمینه فکر کرد.
اخبار
نمایش «باد دوچرخه سوار» در جشنواره انیمیشن اسپانیا
پویانمایی «باد دوچرخهسوار» در بخش فیلمهای کوتاه بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی انیمیشن انیمک اسپانیا نمایش داده میشود.
به گفته ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پویانمایی «باد دوچرخهسوار» ساخته نازنین سبحان سربندی در بخش فیلمهای کوتاه بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی انیمیشن انیمک اسپانیا نمایش داده میشود.
این فیلم قرار است در یک مجموعه ۶۵ دقیقهای به همراه آثاری از کشورهای سوئیس، فرانسه، آلمان و آرژانتین در روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ در سالن سینما کازیا و یوتا شهر کاتالونیا برای مخاطبان ۳ سال به بالا به نمایش گذاشته شود.
بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن انیمک، از ۸ تا ۱۱ اسفند برابر با ۲۷ فوریه تا ۱ مارس ۲۰۲۰ در شهر کاتالونیا کشور اسپانیا در حال برگزاری است.
این جشنواره از سوی شورای شهر کاتالونیا برگزار میشود و تلاش میکند، فراتر از هنرهای سنتی برای بهبود تولید فیلمهای انیمیشن خلاقانه، فضای مناسبی برای جذب مخاطبان جدید و علاقهمندان انیمیشن فراهم سازد.
داستان پویانمایی «باد دوچرخهسوار» در اصل، قصه باد جوانی است که صاحب دوچرخهای میشود. باد به وسیله دوچرخه سریعتر میوزد. بدون صرف انرژی زیاد آزادانه به هر طرف میرود و از گردش لذت میبرد. از همه مهمتر اینکه او تنها بادی است که چنین وسیلهای دارد. این آزادی و قدرت تازه به او این امکان را می دهد که دست به هر کاری بزند.
روایتی از تبدیل جنگلهای هیرکانی به محل دفن زباله در یک مستند
فیلم مستند «جای نگرانی نیست!» به کارگردانی مسعود کارگر با موضوع تاثیر دفن زباله بر جنگلها و سواحل آماده نمایش شد.
به گفته روابط عمومی موسسه اومافیلم، فیلم مستند «جای نگرانی نیست!» به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه کنندگی سیدجلال عود سیمین با موضوع تاثیر دفن زباله بر جنگلها و سواحل آماده نمایش شد.
در کنار سواحل و در استتار جنگل ها کوه هایی از زباله بنا شده است. مناطقی که روزگاری محل رشد و نمو انواع جانوران و پوشش های گیاهی بود امروز و پس از تبرکشی انسان به محلی برای دفن زباله تبدیل شده است.
در مازندران به دلیل آب و هوا و خاک بسیار مناسب، تقریبا زمین خالی برای جمع آوری زباله باقی نمانده است. به همین دلیل از حدود ۲۰ الی ۳۰ سال پیش، پس از همفکری مسئولان هر شهر، جایی برای تجمع موقت زباله تعیین شد، جایی میان جنگلهای هیرکانی ۲۵ میلیون ساله و یا ساحل دریاچه کاسپین با ۶۵۰ گونه جانوری. زبالهها آرام آرام از کوهها بالا رفتهاند و چیزی نمانده که آسمان را نیز فتح کنند. با در نظر گرفتن شیرابه های سمی ناشی از زباله ها متوجه می شویم که آسیب های محیط زیستی این خطه به همینجا ختم نمیشود. سطح آب های زیر زمینی مازندران به سطح زمین بسیار نزدیک است. میتوان تصور کرد که این شیرابههای سمی چقدر به سفرههای زیر زمینی آب نزدیک هستند و حتی باعث آلودگی قالیچه پهناور دریای خزر گشتهاند. آلودگیهای محیط زیستی این خطه تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت انسانها و گونههای حیوانی این منطقه گذاشتهاند.
فیلم مستند ۲۵ دقیقهای «جای نگرانی نیست!» با تصویربرداری سیامک مختاری و صدابرداری مجید ملاح تهیه شده در موسسه اومافیلم و محصول سازمان هنری رسانهای اوج است.
اخبار
«پنهان خانه پنج در» را با دستمزد سریالهایم اجرا کردم
جبر تاریخ
کارگردان «پنهان خانه پنج در» عنوان کرد در این نمایش تلاش کرده است با حفظ شاخصه های نمایش های ایرانی دست به تجربه ای تازه و متفاوت بزند.
آرش فلاحت پیشه کارگردان نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره تعطیل شدن موقتی نمایش به دلیل پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به خبرگزاری مهر گفت: این نمایش قرار بود تا ۲۶ یا ۲۷ اسفند ماه در تالار مولوی روی صحنه باشد که طبق اعلام وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی فعالیت های هنری، در حال حاضر تا ۹ اسفند ماه تعطیل شده است. طبق صحبت هایی که با امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی داشتم، وی عنوان کرد در تلاش است تا ساز و کاری برای ادامه و تمدید اجرا اندیشیده شود که امیدوارم این اتفاق رخ دهد. تالار مولوی زیر نظر دانشگاه قرار دارد و برنامه ریزی دانشگاه با اداره کل هنرهای نمایشی متفاوت است از همین رو در صورت تعطیل شدن دانشگاه ها این امکان وجود دارد که تالار مولوی نیز تا پایان تعطیلات نوروز بسته شود. در طول چند روزی که نمایش اجرا داشت کار با استقبال مخاطبان روبرو شده بود و حتی خارج از ظرفیت هم تماشاگر داشتیم از همین رو امیدوارم این مشکل برطرف شود و بتوانیم اجراهای نمایش را از سر بگیریم.
وی درباره اجرای نمایش با گروهی از هنرجویانش و بدون کمک گرفتن از حامی مالی بیان کرد: تهیه کننده ها معمولا در تئاتر به دنبال کسب منفعت هستند و حداقل درخواستشان حضور یک بازیگر چهره در نمایش است اما «پنهان خانه پنج در» این ویژگی ها را نداشت. بازیگران این نمایش اولین تجربه بازیگری شان است از همین رو ما حامی مالی برای نمایش نداشتیم و در نهایت من تصمیم گرفتم به صورت شخصی برای کار هزینه کنم و مبلغی را که از بازی در سریال هایم کنار گذاشته بودم برای این اجرا در نظر گرفتم.
فلاحت پیشه ادامه داد: بازیگران نمایش هنرجویان کلاس بازیگری «تمرکز تا باور» هستند که ۲ سال است در حال آموزش آنها هستم. در این دوره ها ما صندوقی داریم که بچه ها هر ماه مبلغی را در آن برای خرج کلاس ها و گرفتن پلاتو ذخیره می کنند و با همین مبلغ کلاس ها و تمرین ها را ادامه می دهیم. این نمایش نیز در طول این ۲ سال شکل گرفت و کم کم از یک کار کارگاهی ساده به یک نمایش حرفه ای تبدیل شد و در این راه دوستانی چون محمد امیریاراحمدی به عنوان دراماتورژ، سینا ییلاق بیگی در مقام طراح صحنه، احسان فلاحت پیشه طراح نور و بسیاری دیگر از هنرمندان حرفه ای تئاتر کاملا رفاقتی و بدون دریافت ریالی دستمزد در کنار من بودند که از آنها سپاسگزارم. این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: در اجرای این اثر نمایشی با حفظ شاخصه های نمایش های ایرانی، متفاوت عمل کردیم و رویکردمان جهان شمول تر است. من ۲۰ سال قبل در این اثر نمایشی به کارگردانی حسین کیانی به عنوان بازیگر حضور داشتم و معتقدم امثال کیانی و نادر برهانی مرند به شکلی کامل ویژگی های نمایش های ایرانی را در آثارشان به تصویر کشیده اند و من هم اگر می خواستم راه آنها را بروم به تجربه تازه ای نمی رسیدم از همین رو به دنبال تجربه ای نو در این زمینه بودم.بازیگر «داستان های میان رودان» در پایان صحبت هایش اظهار کرد: در طول تمرین ها می دانستیم که قرار نیست به تکرار شیوه های معمول نمایش های ایرانی بپردازیم به همین جهت در تمرین ها، اتودهای زیادی زدیم و تلاش کردیم با شیوه ای تازه فحوای اثر و اتمسفر اصلی نمایشنامه را پررنگ کنیم. مضمون نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره هجمه هایی است که در طول تاریخ به زنان وارد شده است و مختص ایران هم نیست و ما در این نمایش شاهد جبر تاریخی هستیم که در طول سالیان با آن مواجه بودیم و این مساله در یک بستر تاریخی روایت می شود در خلاصه این نمایش آمده است: درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می ترسانند، در زمانهای که آگاهی برای زنان جرم محسوب میشد عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمهها و درآخر بیگانگان و مغولها بر آنها وارد میشوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند. کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی، آیدا نوروزی بازیگران این اثر نمایشی هستند.دیگر عوامل نمایش «پنهان خانه پنج در» عبارتند از مدیر تولید: امین محمدی، دستیار کارگردان و سرپرست گروه: سیدجواد حسینی، طراح لباس: پریدخت عابدیننژاد، طراح صحنه: سینا ییلاقبیگی، طراح نور: احسان فلاحتپیشه، آهنگساز و طراح صدا: محمد اسلامی، طراح گریم: سیدامین میری، مدیر هنری: امین منتظری، مدیر اجرا: مرتضی حقیقتبیان، دستیار طراح صدا و نوازنده سازهای کوبهای: پدرام سلیمانی، منشی صحنه: کوثر مرادی، مجریان گریم: احمد نگهبان و مژده زادمهر، مدیران صحنه: کامران کندی و محمدصالح محمدی، روابط عمومی: سعید جمشیدی پور، مشاور رسانه: فاطمه امینالرعایا، عکاس: شکرانه کریم، مربی کاتاکالی: شیما مهدوی، مربی تایچی: فریبا کامران، دستیار طراح صحنه: محمد حسن درباغی فرد، دوخت لباس: فرحناز معصومی و پگاه میرشجاعی، سرپرست ساخت دکور: امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی و گروه ساخت دکور: احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمد حسن درباغی فرد، حمید برنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها.
سزار برندگانش را شناخت
«بینوایان» اسکار فرانسه را برد
شب پیش با برگزاری مراسم اهدای جوایز سزار۲۰۲۰ فیلم «بینوایان» عنوان بهترین فیلم سال فرانسه را از آن خود کرد.
آکادمی سزار فرانسه درام «بینوایان» به کارگردانی لاج لی را با اهدای عنوان بهترین فیلم از جوایز سزار در راس نشاند.
«بینوایان» موفق شد تا جایزه بهترین بازیگر مرد تازهوارد را برای بازی الکسی ماننتی دریافت کند. در عین حال این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان و نیز جایزه بهترین تدوین را هم از آن خود کرد.
نه پولانسکی و نه بازیگران و دستاندرکاران فیلم «یک افسر و یک جاسوس» که در ۱۲ بخش نامزد شده بودند، در مراسم شرکت نکردند، اما سزار جایزه بهترین کارگردانی را به پولانسکی اهدا کرد. پولانسکی علاوه بر آن جایزه سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز همراه رابرت هریس دریافت کرد. این در حالی بود که پولانسکی از روز پیش اعلام کرده بود در این مراسم شرکت نمیکند. حدود ۱۰۰ نفر نیز در جلوی سالن اهدای مراسم جمع شدهبودند تا اعتراض خود را به وی و انتخاب وی نشان دهند. «بینوایان» در جشنواره کن موفق به کسب جایزه هیات داوران شده بود و در جایزه گویا نیز برنده شده و نامزدی اسکار و گلدن گلوب را کسب کرد. این فیلم الهام گرفته از تظاهرات سال ۲۰۰۵ فرانسه ساخته شده و درباره سه پلیس است که برای بازداشت معترضان با هم کورس گذاشتهاند. در این مراسم همچنین آنائیس دموستیه موفق به کسب جایزه سزار بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «آلیس و شهردار» شد و جایزه بهترین بازیگر مرد به رشدی زیم، بازیگر درام جنایی «اوه، مرسی!» اهدا شد. «بدنم را گم کردم» جرمی کلاپین نیز در بخش بهترین انیمیشن بلند و بهترین موسیقی فیلم به عنوان برنده انتخاب شد. «انگل» ساخته بونگ جونهو از کرهجنوبی نیز یک بار دیگر به عنوان بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. جایزه بهترین مستند نیز به «ام» ساخته یولانده زابرمن اهدا شد و «پاپیچا» ساخته مونیا مدور موفق به کسب جایزه بهترین فیلم اول شد. جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال نیز به «دوران زیبا» نوشته نیکلاس بدوس اهدا شد.
جایزه ویژه آکادمی کارولینای شمالی برای «بیوزنی»
مهدی فرد قادری برای کارگردانی فیلم سینمایی «بی وزنی» موفق به دریافت جایزه ویژه مدیر آکادمی از نهمین دوره آکادمی کارولینای شمالی آمریکا شد.به گفته مشاور رسانهای پروژه، فیلم سینمایی «بیوزنی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیهکنندگی مرتضی شایسته در جدیدترین موفقیت بینالمللیاش در آکادمی «شمال کارولینا» جایزه «مدیر آکادمی» را دریافت کرد. این ششمین حضور بینالمللی فیلم «بیوزنی» در جشنواره های جهانی است که پخش بینالمللی آن را موسسه «پرشیا فیلم» به مدیریت علی قاسمی بر عهده دارد.
اکران «بیوزنی» در ایران از ۲۳ بهمن آغاز شده بود که پس از یک هفته و به دلیل شیوع ویروس و تعطیلی سینماها، نمایش آن متوقف شد تا سرنوشت ادامه اکران آن در هفتههای آینده نامعلوم باشد.امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان بازیگران این فیلم هستند.هدایت فیلم و علی صفایی سنگسری سرمایه گذاران دومین فیلم سینمایی فرد قادری هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4233/19187/75038
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4233/19187/75039
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4233/19187/75040
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4233/19187/75041
|
عناوین این صفحه
- نمایشگاهی که کرونا آن را هم تعلیق کرد
- «لاله» چطور به اکران نوروزی رسید؟
- اخبار
- اخبار